Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del Bilag 25
Offentligt
1686217_0001.png
Betaling af pantmidler
til staten
Foretræde for Folketingets Skatteudvalg
den 10. november 2016
www.bryggeriforeningen.dk
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 25: Henvendelse af 1/11-16 fra Bryggeriforeningen vedr. videreførelse af kravet om pantsystemtes betaling af pantmidler til staten i 2020 samt præsentation fra foretræde 10/11-16
1686217_0002.png
Skat på pantmidler bør ophøre
Hovedbudskaber:
En reel skat på det danske pantsystem underminerer den
cirkulære økonomi
Pantmidler bør alene gå til at finansiere pantsystemet
Finansloven bør ikke indregne en indtægt, som ikke er
aftalt politisk
2
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 25: Henvendelse af 1/11-16 fra Bryggeriforeningen vedr. videreførelse af kravet om pantsystemtes betaling af pantmidler til staten i 2020 samt præsentation fra foretræde 10/11-16
1686217_0003.png
3
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 25: Henvendelse af 1/11-16 fra Bryggeriforeningen vedr. videreførelse af kravet om pantsystemtes betaling af pantmidler til staten i 2020 samt præsentation fra foretræde 10/11-16
1686217_0004.png
Pantsystemet
En forretningsmodel baseret på cirkulær økonomi
�½
Bryggerierne ejer og finansierer det
danske pantystem
�½
Et privat ejet selskab, der drives på
non-profit basis
�½
Danmarks største cirkulære økonomi
projekt i praksis
�½
Kan ikke drives udelukkende af egne
indtægter
�½
Bryggerierne må også betale
indsamlingsgebyrer (228 mio. kr./år)
4
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 25: Henvendelse af 1/11-16 fra Bryggeriforeningen vedr. videreførelse af kravet om pantsystemtes betaling af pantmidler til staten i 2020 samt præsentation fra foretræde 10/11-16
1686217_0005.png
Hvorfor pålægge pantsystemet en
særlig afgift?
Hvorfor pålægges pantsystemet en særlig afgift,
når branchen selv betaler for at indsamle
næsten 100% af alle emballagerne?
SRSF Regeringen og EL indførte i 2013 et krav
om, at pantsystemet skal betale pantmidler til
statskassen:
Mio. kr. /år
2013
2014
2015
2017
2017
2018
Afgift på
pantsystemet
2019
Betaling til staten
0
0
13,3
19,1
28,7
31,2
32,2
*Lov nr. 491 af 21. maj 2013 om ændring af love om miljøbeskyttelse
5
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 25: Henvendelse af 1/11-16 fra Bryggeriforeningen vedr. videreførelse af kravet om pantsystemtes betaling af pantmidler til staten i 2020 samt præsentation fra foretræde 10/11-16
1686217_0006.png
Hvorfor pålægges pantsystemet en
særlig afgift?
Pantindtægter er med til at
dække en del af udgifterne ved
at indsamle de tomme flasker og
dåser (= ”forurener betaler”)
Gevinsten ved en effektivisering i
en privat virksomhed bør i stedet
tilfalde virksomheden
En skat på cirkulær økonomi
6
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 25: Henvendelse af 1/11-16 fra Bryggeriforeningen vedr. videreførelse af kravet om pantsystemtes betaling af pantmidler til staten i 2020 samt præsentation fra foretræde 10/11-16
1686217_0007.png
Finanslovsforslag
2017
Af FL17 vedrørende § 24 om Miljø- og Fødevareministeriet fremgår
følgende om indtægtsført pant:
*
”For perioden 2020 og frem udestår aftale om anvendelse af den
pant, som kan indtægtsføres. Bevillingen er indtil videre teknisk
videreført til 2020”:
FL17
SRSF-regeringens og Enhedslistens aftale
om FL13 løber til og med 2019
* § 24.53.08. Indtægtsført pant
7
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 25: Henvendelse af 1/11-16 fra Bryggeriforeningen vedr. videreførelse af kravet om pantsystemtes betaling af pantmidler til staten i 2020 samt præsentation fra foretræde 10/11-16
1686217_0008.png
Ikke aftalt betalinger
efter 2019
Ikke aftalt betalinger efter 2019
Ingen betalingspligt efter 2019 ifølge loven
Tilbage til oprindelige model, hvor egne
indtægter dækker udgifter til indsamling
Vil få positive effekter:
Mindre grænsehandel
Flere emballager indsamles
Øget genbrug af ressourcer
8
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 25: Henvendelse af 1/11-16 fra Bryggeriforeningen vedr. videreførelse af kravet om pantsystemtes betaling af pantmidler til staten i 2020 samt præsentation fra foretræde 10/11-16
1686217_0009.png
Dansk Retursystem A/S
Et nationalt pant- og retursystem
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 25: Henvendelse af 1/11-16 fra Bryggeriforeningen vedr. videreførelse af kravet om pantsystemtes betaling af pantmidler til staten i 2020 samt præsentation fra foretræde 10/11-16
1686217_0010.png
Genanvendelse på et højt niveau
Dansk Retursystem arbejder for at så
mange flasker og dåser som muligt
kommer retur
1,1 mia. glas- og plastikflasker og
aluminiumsdåser er værdifulde
ressourcer
Recirkulering årligt af over 45.000 tons
flasker og dåser til nye flasker og dåser
eller anden fødevareemballager bevarer
vi materialernes kvalitet på det højest
mulige niveau
Alternativet er at udvinde nye råstoffer,
hvilket er både dyrt og energikrævende
DANSK RETURSYSTEM 2016
10
Flaske til
flaske og
dåse til
dåse
Anden
fødevareemb
allage
Værdi
Andre specifikke
produkter
Ikke produktspecifik
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 25: Henvendelse af 1/11-16 fra Bryggeriforeningen vedr. videreførelse af kravet om pantsystemtes betaling af pantmidler til staten i 2020 samt præsentation fra foretræde 10/11-16
1686217_0011.png
Et nationalt pant- og
retursystem
Vi betjener over 15.000 butikker, caféer,
restauranter, institutioner og lign. -
gratis
Systemet koster 510 mio. kroner om
året i drift
Udbetaler 25 mio. kroner om året til
detailhandlen i håndteringsgodtgørelse
Bryggerierne dækker 43% af
omkostningerne, de resterende 57% er
den reelle cirkulære økonomi
DANSK RETURSYSTEM 2016
11
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 25: Henvendelse af 1/11-16 fra Bryggeriforeningen vedr. videreførelse af kravet om pantsystemtes betaling af pantmidler til staten i 2020 samt præsentation fra foretræde 10/11-16
1686217_0012.png
Betydningen af at tage 64
mio. kroner ud af Dansk
Retursystems økonomi
Manglende muligheder for at finansiere en effektivisering og
modernisering af pantsystemet
Risiko for en gennemsnitlig gebyrstigning for bryggerierne på 45%
Nødvendige kapacitetsinvesteringer er umiddelbart forestående,
hvilket gør det helt centralt at kende vilkårene for en
eneretsforlængelse 2020 – 2022
Betalingen virker ikke på nogen måde motiverende; heller ikke på
andre varekategorier, der måtte overveje at etablere cirkulære
økonomiske modeller
DANSK RETURSYSTEM 2016
12
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 25: Henvendelse af 1/11-16 fra Bryggeriforeningen vedr. videreførelse af kravet om pantsystemtes betaling af pantmidler til staten i 2020 samt præsentation fra foretræde 10/11-16
1686217_0013.png
Branchen anbefaler
Tekstanmærkning må justeres, så det fremgår:
”Der er ikke aftalt betalinger efter 2019, hvorfor bevillingen ikke videreføres.”
Tabellen justeres (kursiv):
Budgetspecifikation:
Mio. kr.
Indtægtsbevilling ……
10. Indtægtsført pant
Indtægt……………………
30. Skatter og afgifter
2014
-
-
-
2015
13,3
13,3
13,3
2016
19,1
19,1
19,1
F
28,7
28,7
28,7
2018
31,2
31,2
31,2
2019
32,2
32,2
32,2
2020
(*)
0
0
0
(*) Der er ikke aftalt betalinger efter 2019, hvorfor bevillingen ikke videreføres.
13