Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del Bilag 248
Offentligt
1779724_0001.png
-----Oprindelig meddelelse-----
Fra: Flemming Pihl [mailto:[email protected]]
Sendt: 8. august 2017 13:27
Til: Tina Grønlund <[email protected]>
Emne: Privatbenyttelsesafgift på gulpladebiler
Kære medlemmer af skatteudvalget,
Jeg kunne godt tænke mig at få sat flg. emne på den politiske dagsorden, da jeg mener dette er yderst
relevant specielt efter seneste afgift nedsættelse hvilke gør køb af gulplade bil knap så lukrativt og man
derved uden grund straffer en del af befolkningen der har en specifikt behov for at benytte varebiler i privat
regi :
Emne: Rimeligheden af privat benyttelseafgift på gulplade biler ifb. med brug af disse til sport.
Det forholder sig således at i en lang række af sportsgrene er man afhængig af at kunne transportere større
(mængder) udstyr for at kunne udøve sin sport, det være sig Motocross, Gokart, Sejlsport, ridning osv.
Men som reglerne er idag er man nødsaget til at køre i biler der er mere end 20 år gamle, fra før d.1/6-1998
pga. at der er påført tillæg for privat anvendelse på alle gulplade biler der er nyere end denne dato.
Dette er forbundet med en række gener, både for milijø og sikkerhed, jeg tænker her på dårlig brændstof
økonomi og sikkerhedsudstyr er næsten ikke eksisterende på så gamle biler, det kan i sidste ende have
store omkostninger for samfundet.
Grunden til dette er et stort problem er, at det for mange er er en ekstrem ekstra omkostning at skulle
betale mellem 12.000 og 23.800 i ejerafgift, for at køre i en moderne kassevogn over 2.500 kg. sammelignet
med 5.100 - 6.230 for de gamle biler.
Det må kunne lade sig gøre at undgå denne ekstra afgift hvis man kan bevise at man har et aktivt
medlemsskab af en sportsklub, hvor det er nødvendigt at transporterer udstyr, jeg tænke at der er jo ikke
mange der har lyst til at bumle rundt i en kassevogn hvis man ikke har et behov for pladsen, reglen blev jo
indført pga. folk ønskede at købe 4 hjulstrækkere billigt.
Staten vil i sidste ende formodentlig ikke miste indtægt da dette vil medføre at der bliver solgt nye
kassevogne med afgift og der jo stadig skal betales moms af disse for at kunne benytte disse privat.
Der er allerede lavet særregler for biler over 3.500kg. så disse kan benyttes til sport og iøvrigt kan indrettes
med beboelse (hvilket heller ikke kan lade sig gøre på biler under 3.500kg.), til dkr. 3.200kr i årlig afgift, det
er vel ikke i statens eller miljøets interesse at man køre rundt i en lastbil der går mellem 2km og 5km pr.
liter.
Jeg håber det er et emne I har lyst til at bringe op til debat.
Jeg ser frem til at høre fra Jer.
Med venlig hilsen,
Flemming Pihl