Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del Bilag 234
Offentligt
1774699_0001.png
Notat
J.nr. 17-0796543
Inddriv else
Offentlige restancer
status pr. marts 2017
samt
særlig orientering om aktiviteter til genopretning af
inddrivelsen
Kvartalsredegørelsen for første kvartal 2017 indeholder den faste rapportering om de of-
fentlige restancer, som de fremgår af SKATs restancestatistik pr. marts 2017. Skattemini-
steriet har fået udviklet en ny kursværdimodel for opgørelse af de offentlige restancer, der
giver et mere retvisende billede af, hvad gælden til det offentlige reelt er værd. I forelig-
gende redegørelse opgøres værdien af de samlede restancer efter den nye opgørelsesme-
tode. Da modellen stadig undergår justeringer, er det kun muligt at opgøre kursværdien af
de offentlige restancer på aggregeret niveau. Derfor er restancerne i de vanlige opdelinger
på fordringstyper også opgjort efter den hidtidige mere grovmaskede opdeling i inddrive-
lige og ikke inddrivelige restancer.
Herudover indeholder redegørelsen en særlig orientering om status på aktiviteterne på
inddrivelsesområdet.
1. Aktiviteter på inddrivelsesområdet
Suspenderingen af al automatisk inddrivelse og beslutningen om at nedlukke de fejlslagne
it-systemer EFI/DMI medførte i efteråret 2015 et behov for hurtigt at etablere et organi-
satorisk set-up, som kunne håndtere manuel inddrivelse, oprydning i datagrundlaget, ud-
vikling af en ny inddrivelsesorganisation og et nyt it-system samt forenkling af lovgivnin-
gen. Varetagelsen af disse opgaver er fordelt mellem:
Implementeringscenter for inddrivelse (ICI), som er placeret i Skatteministeriets
departement, og som bl.a. har ansvaret for udvikling af en ny organisation, ny it-
understøttelse og lovændringer.
SKATs midlertidige inddrivelse (SMI), som er placeret i SKAT, og som varetager
driftssiden af inddrivelsen og oprydningsaktiviteterne.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 234: Kvartalsredegørelsen om offentlige restancer 1. kvartal 2017
Systemudvikling
Udviklingen af det nye inddrivelsessystem forløber som planlagt og idriftsættelsen af den
første del (release 1) af tre af den nye inddrivelsesløsningen er iværksat.
Udviklingen af næste del, kaldet release 2, er i gang og udvikles under rammeaftale med
CGI, NetCompany og Visma som leverandører. Med den løbende udvikling af it-syste-
met bliver der trinvist tilføjet flere funktioner såsom automatisk modregning i oversky-
dende skatter og offentlige ydelser samt lønindeholdelse. Release 2 planlægges afsluttet i
4. kvartal 2017, og det forventes, at det nye inddrivelsessystem er fuldt funktionsdygtigt i
løbet af 2019.
Ny model for opgørelse af gælden til det offentlige
Skatteministeriet offentliggjorde i april 2017 en ny model for værdiansættelse af de offent-
lige restancer. I den nye model, som PwC har udviklet for Skatteministeriet, er værdien af
danskernes gæld til det offentlige
den såkaldte kursværdi
pr. januar 2017 opgjort til i
omegnen af 20 mia. kr. Den nye opgørelsesmetode tager i højere grad højde for den en-
kelte borger og virksomheds reelle betalingsevne.
Rigsrevisionen og EU har længe efterspurgt et mere retvisende billede af, hvor meget
danskernes gæld til det offentlige reelt er værd. Modellen følger anerkendte internationale
standarder, ligesom den tager udgangspunkt i PwC’s erfaringer
med udvikling af lignende
for bl.a. banker, realkreditinstitutter og finansielle institutioner i Europa.
Kursværdien vil variere over tid i takt med eksempelvis ændringer i skyldnernes betalings-
evne, og da metoden er baseret på en række antagelser og faktorer, som forventes at blive
justeret og præciseret. Modellen vil også blive forbedret i takt med, at Skatteministeriet får
adgang til bedre og flere data om den historiske udvikling på inddrivelsesområdet. Den
nye opgørelse skal på sigt anvendes i både stats- og nationalregnskabet. Herudover skal
den generelt erstatte den hidtidige opgørelse af gælden til det offentlige i inddrivelige og
ikke inddrivelse restancer, hvilket forventes at kunne ske fra og med den kommende re-
degørelse om offentlige restancer.
Driftsopgaver
SKATs inddrivelse er fortsat præget af suspenderingen af den automatiserede inddrivelse
i EFI og DMI i september 2015. Hovedparten af driftsopgaverne omfatter dataopryd-
ningsopgaver, håndtering af frivillige indbetalinger, modregning i tilgodehavender som
skyldneren har hos det offentlige samt initiativer over for virksomhedsrestancer, hvor risi-
koen for tab vurderes høj. SKAT prioriterer også nye krav, der sendes til inddrivelse i
SKAT, og i øvrigt udvalgte restancer baseret på væsentlighed og risiko, i det omfang, der
er ressourcer til rådighed. Det drejer sig bl.a. om privatretlige underholdsbidrag og de til-
bageværende fortrinsberettigede kommunale krav.
2
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 234: Kvartalsredegørelsen om offentlige restancer 1. kvartal 2017
Særligt vedr. de fortrinsberettigede krav bemærkes, at kommunerne som omtalt i tidligere
kvartalsredegørelser efter lovændring har overtaget inddrivelsen af disse krav (kommunale
ejendomsskatter mv.), der pr. 2. februar 2017 endnu ikke er sendt til inddrivelse i SKAT.
Efter loven skal SKAT afslutte sagsbehandlingen af de fordringer, der er oversendt til
SKAT indtil 1. februar 2017. SKAT forventer at de sager, hvor der skal tilsiges til udlægs-
forretning med henblik på bevarelse af fortrinsretten, er færdigbehandlet primo 2018.
En af årsagerne til suspenderingen af den automatiserede inddrivelse var tvivl om rets-
kraften ved en del af gældsposterne. Ud over usikkerheden om retskraften er der identifi-
ceret en række andre fejl. En del af disse fejl skyldes ikke problemer i SKAT. Der er bl.a.
tale om fejl, som skyldes systematiske fejlindberetninger fra fordringshavernes side, hvor
data som fx stiftelses- eller forældelsesdato er fejlbehæftet, eller hvor gældsposter og deres
renter er blandet sammen. Fejlene betyder, at gældsposterne aktuelt ikke kan inddrives.
Ovenstående gør sig også gældende for de fortrinsberettigede kommunale krav. Alt af-
hængig af fordringernes beskaffenhed kan det medføre, at SKAT er afskåret fra at ind-
drive en del af kravene, og at gældsposterne skal sendes retur til kommunerne til berigti-
gelse med risiko for
hvis det af tekniske eller praktiske hensyn ikke er muligt at berigtige
fejlene
at kommunerne må træffe beslutning om afskrivning af gældsposterne.
Ud over at SKATs inddrivelse som nævnt fortsat er stærkt præget af suspenderingen af
den automatiserede inddrivelse, har der specifikt i forhold til inddrivelsen af gæld fra
skyldnere bosat i udlandet været det problem, at disse krav aldrig har været fuldt under-
støttet af EFI
selv mens systemet var i drift
hvorfor inddrivelsen af disse krav har væ-
ret begrænset i perioden.
2. Måltal på finansloven - Inddrivelsesprocent
På finansloven fremgår måltal om inddrivelsesprocent for restanceinddrivelsesopgaven.
Måltallet for 2017 udgør 110 i inddrivelsesprocent for øvrige restancer beregnet som et
simpelt gennemsnit for årets måneder. Måltallet omfatter inddrivelige restancer fra andre
fordringshavere end SKAT.
Inddrivelsesprocenten for januar til marts 2017 er beregnet til 22,4 pct. Måltallet for 2017
forventes som anført i finansloven for 2017 ikke realiseret.
Som led i hele genopbygningen af inddrivelsesområdet, vil der bl.a. blive opstillet rele-
vante mål for den nye Gældsstyrelse.
3. Samlede offentlige restancer
SKAT deler gælden op i aktuelt inddrivelig og aktuelt ikke-inddrivelig. Det vil altid være
et øjebliksbillede. Den aktuelt ikke-inddrivelige gæld er hovedsageligt gæld, hvor skyld-
3
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 234: Kvartalsredegørelsen om offentlige restancer 1. kvartal 2017
1774699_0004.png
nerne på nuværende tidspunkt ikke har mulighed for at afdrage, fx på grund af konkurs-
behandling eller manglende betalingsevne. Den aktuelt ikke-inddrivelige gæld er således
ikke gæld, SKAT har opgivet eller afskrevet.
De samlede offentlige restancer er ved udgangen af marts 2017 opgjort til 101 mia. kr., jf.
tabel 1
nedenfor. De reelt inddrivelige restancer er dog markant lavere. Det vurderes, at
ca. 1/3 af de samlede restancer er aktuelt inddrivelige, når der tages højde for skyldnernes
betalingsevne mv. De reelt inddrivelige restancer er ifølge SKATs restancestatistik vurde-
ret til at udgøre ca. 32,5 mia. kr., jf. tabel 2 i afsnit 4. Den nye kursværdimodel beregner
de samlede offentlige restancer til en værdi på ca. 20,6 mia. kr. Det skyldes først og frem-
mest, at størstedelen af gælden ikke kan inddrives, fordi flere borgere og virksomheder
ikke er i stand til at betale.
Tabel 1. Samlede offentlige restancer
Mio. kr. (PL-2017)
Skatte- og afgiftsrestancer
Kommunale restancer
Statslige restancer inkl. underholdsbidrag
Andre offentlige restancer
Samlede offentlige restancer
dec-16*
66.868
3.959
26.069
2.580
99.476
mar-17
67.909
3.971
26.547
2.671
101.098
Kursværdi mar-17
N/A
N/A
N/A
N/A
20.578
Anm.: Beløbene i tabellen vises i afrundede mio. kr., hvilket kan medføre sammentællingsdifferencer. For så vidt angår restancer for
tidligere år henvises til tidligere fremsendte redegørelser. Det bemærkes, at restanceopgørelser for før 2013 er opgjort efter en
anden opgørelsesmetode og kan ikke direkte sammenlignes med opgørelserne fra 2013 og senere.
Kursværdien er beregnet på baggrund af de samlede restancer pr. 28. marts 2017. Dette betyder en difference på ca. 68 mio. i de
samlede restancer ift. opgørelsen den 31. marts 2017.
*Restancerne er opgjort i PL-2017, og restancetallene vedr. december 2016 i denne og efterfølgende tabeller er således ikke sam-
menlignelige med tallene for december 2016 i den forrige kvartalsrapport, som er opgjort i PL -2016.
Det fremgår af
tabel 1,
at restancerne er steget med ca. 1,6 mia. kr. (2017 priser) siden de-
cember 2016. Stigningen er fordelt bredt over de forskellige restancearter, jf. tabellerne 3-
6, men kan især henføres til skatte- og afgiftsrestancer samt inddrivelsesrenter, som alene
tegner sig for en stigning på ca. 875 mio. kr. fra december 2016 til marts 2017.
Der er i tidligere redegørelser orienteret om, at den aktuelle situation betyder, at inddrivel-
sesprovenuet er reduceret i forhold til de gennemsnitligt ca. 450-500 mio. kr., som må-
nedligt blev inddrevet, før automatiseret inddrivelse via EFI blev standset. Det gennem-
snitlige månedlige inddrivelsesprovenu har fra maj 2016 til april 2017 været godt 520 mio.
kr., hvilket er over niveauet fra før suspenderingen af EFI/DMI på 450-500 mio. kr. For-
ventningen er, at provenuet vil stige yderligere over de kommende år i takt med genopret-
ningen af den offentlige gældsinddrivelse.
Det bemærkes endelig, at restanceopgørelserne i tabel 1 og de efterfølgende tabeller er og
vil blive påvirket af usikkerheden om en del af gældsposternes retskraftighed, herunder
den politisk aftalte ekstraordinære afskrivning af et stort antal gældsposter, jf. omtalen
foran, og yderligere udfordringer med fejlbehæftede gældsposter og fordringer under op-
krævning.
4
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 234: Kvartalsredegørelsen om offentlige restancer 1. kvartal 2017
1774699_0005.png
4. Inddrivelige og ikke inddrivelige restancer
Tabel 2 viser,
at 1/3 af totalrestancen er aktuelt inddrivelig, hvilket er opgjort på baggrund
af skyldnernes betalingsevne og status i øvrigt, jf. ovenfor. De inddrivelige restancer er
opgjort til 32,5 mia. kr. og de ikke inddrivelige restancer til 68,6 mia. kr.
Tabel 2
viser restancerne opgjort på hovedgrupper i lighed med tabel 1, mens tabel 3-6 er
opgjort på restancearter.
Tabel 2. Inddrivelige og ikke inddrivelige restancer
dec-16
Mio. kr. (PL-2017)
Skatte- og afgiftsrestancer
Kommunale restancer
Statslige restancer
Andre offentlige restancer
Samlede offentlige restancer
Inddrivelige
24.712
1.453
5.352
1.541
33.058
Ikke inddri-
velige
42.156
2.506
20.717
1.039
66.418
Total
66.868
3.959
26.069
2.580
99.476
Inddrivelige
24.473
1.370
5.081
1.598
32.523
mar-17
Ikke inddri-
velige
43.435
2.600
21.466
1.074
68.575
Total
67.909
3.971
26.547
2.671
101.098
Anm.: Der henvises til anmærkningen under tabel 1.
SKATs krav
Tabel 3
viser, at de samlede skatte- og afgiftsrestancer er steget med ca. 1,1 mia. kr. fra de-
cember 2016 til marts 2017 og udgør 67,9 mia. kr. Stigningen knytter sig især til virksom-
heders restancer. Dels er virksomhedsrestancerne steget med 353 mio. kr. til ca. 27,3 mia.
kr., dels er B-skatterestancerne steget med 279 mio. kr. til ca. 5,2 mia. kr. Herudover er
inddrivelsesrenterne steget med 638 mio. kr. til ca. 8,5 mia. kr.
5
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 234: Kvartalsredegørelsen om offentlige restancer 1. kvartal 2017
1774699_0006.png
Tabel 3. SKATs krav
dec-16
Mio. kr. (PL-2017)
Personskat
Personskat - restskat mv.
Personskat - b-skat
AM-bidrag - restbidrag mv.
AM bidrag
aconto
I alt
Virksomhedsskatter
Moms
A-skat
Selskabsskat- og fondsskat
Punktafgifter
AM-bidrag
Lønsum
Told
Øvrige skatte- og afgiftskrav
I alt
Vægtafgift
Vægtafgift mv.
I alt
Renter
Opkrævningsrente
Inddrivelsesrente
I alt
Civilretlige krav
Civilretlige krav
Gebyr, retsafgift mv.
I alt
SKAT i alt
6
277
283
24.712
3
325
328
42.156
9
603
611
66.868
5
279
284
24.473
3
328
331
43.435
8
606
615
67.909
2.163
1.977
4.140
7.167
5.880
13.047
9.330
7.857
17.187
1.895
2.137
4.031
7.195
6.358
13.553
9.089
8.495
17.584
232
232
213
213
446
446
243
243
236
236
479
479
6.973
3.282
1.819
367
812
62
79
330
13.725
7.448
3.015
508
415
636
20
359
775
13.178
14.421
6.298
2.327
783
1.448
83
438
1.106
26.903
7.207
3.132
1.748
259
763
63
76
235
13.483
7.721
3.244
512
458
687
23
354
775
13.774
14.928
6.376
2.260
717
1.450
86
430
1.010
27.256
3.577
2.540
158
56
6.331
11.611
2.397
1.095
288
15.390
15.188
4.936
1.253
344
21.721
3.498
2.738
145
51
6.432
11.697
2.478
1.083
285
15.542
15.195
5.215
1.228
336
21.974
Inddrivelige
Ikke inddri-
velige
Total
Inddrivelige
mar-17
Ikke inddri-
velige
Total
Anm.: Der henvises til anmærkningen under tabel 1.
Kommunale krav
Tabel 4
viser, at de kommunale restancer er steget fra december 2016 til marts 2017 med
12 mio. kr. til ca. 4 mia. kr. Stigningen i restancerne kan især henføres til en stigning i
kontanthjælpsrestancerne, der er steget med 13 mio. kr. til 822 mio. kr., og stigning i ind-
drivelsesrenter, der er steget med 30 mio. kr. til 565 mio. kr. Ejendomsskatterne er faldet
med 60 mio. kr. til 176 mio. kr.
6
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 234: Kvartalsredegørelsen om offentlige restancer 1. kvartal 2017
1774699_0007.png
Tabel 4. Kommunale krav
dec-16
Inddrive-
Ikke ind-
lige restan- drivelige
cer
restancer
177
168
204
215
84
220
42
173
66
103
1.453
531
88
32
594
56
471
113
362
110
149
2.506
Total
708
257
236
809
140
691
155
535
176
252
3.959
mar-17
Inddrive-
Ikke ind-
lige restan- drivelige
cer
restancer
166
184
147
197
87
208
39
172
67
103
1.370
539
76
30
625
62
490
114
393
113
158
2.600
Total
705
260
176
822
148
699
153
565
181
261
3.971
Mio. kr. (PL-2017)
Boligstøtte
Daginstitution mv.
Ejendomsskat mv.
Kontanthjælp mv.
Parkeringsafgift
Øvrige kommunale krav
Opkrævningsrente
Inddrivelsesrente
Civilretlige krav
Gebyr, retsafgift mv.
I alt
Anm.: Der henvises til anmærkningen under tabel 1.
Statslige krav
Tabel 5
viser, at de statslige restancer er steget fra december 2016 til marts 2017 med ca.
479 mio. kr. til ca. 26,5 mia. kr. Stigningen kan især henføres til politibøder mv., der er
steget med 150 mio. kr. til ca. 8,6 mia. kr., øvrige statslige krav, der er steget med 96 mio.
kr. til 531 mio. kr., og inddrivelsesrenter, der er steget med 176 mio. kr. til ca. 2,6 mia. kr.
Tabel 5. Statslige krav
dec-16
Inddrive-
lige
1.180
1.649
1.571
86
8
5
170
228
381
24
50
5.352
Ikke ind-
drivelige
7.323
6.845
3.053
283
104
2
265
611
2.088
45
98
20.717
Total
8.504
8.494
4.624
369
112
7
435
838
2.468
69
148
26.069
Inddrive-
lige
1.052
1.608
1.479
82
7
5
191
211
371
24
52
5.081
mar-17
Ikke ind-
drivelige
7.501
7.036
3.170
266
102
2
341
620
2.274
46
108
21.466
Total
8.552
8.644
4.649
348
110
8
531
832
2.644
69
161
26.547
Mio. kr. (PL-2016)
Underholdsbidrag
Politibøder mv.
Statsgaranteret studielån og for me-
get udbetalt studiestøtte
Statslån/garanti fra erhverv
Gæld til fiskeribanken
Parkeringsafgift
Øvrige statslige krav
Opkrævningsrente
Inddrivelsesrenter
Civilretlige krav
Gebyr, retsafgift mv.
I alt
Anm.: Der henvises til anmærkningen under tabel 1.
7
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 234: Kvartalsredegørelsen om offentlige restancer 1. kvartal 2017
1774699_0008.png
Andre offentlige virksomheder
Tabel 6
viser, at restancer vedrørende krav fra andre offentlige virksomheder mv. er steget
fra december 2016 til marts 2017 med 91 mio. kr. og udgør ca. 2,7 mia. kr. Stigningen kan
især henføres til gæld til DR licens, der er steget med 50 mio. kr. til 1.055 mio. kr., og ind-
drivelsesrenter, der er steget med 31 mio. kr. til 376 mio. kr.
Tabel 6. Krav fra andre offentlige virksomheder mv.
dec-16
Mio. kr. (PL-2017)
Inddrive-
lige
821
74
136
2
124
6
34
193
17
133
1.541
Ikke inddri-
velige
184
164
217
4
109
11
93
152
44
60
1.039
Total
1.005
238
353
6
233
17
128
345
61
194
2.580
Inddrive-
lige
872
66
133
2
120
6
32
211
16
138
1.598
mar-17
Ikke inddri-
velige
183
167
225
5
109
12
95
164
46
68
1.074
Total
1.055
233
358
6
229
18
127
376
62
206
2.671
Licensgæld fra DR
Gæld til A-kassen
Kontrolafgifter personbefordring
Gæld til regioner
Forsyningsselskaber
Øvrige offentlige krav
Opkrævningsrente
Inddrivelsesrente
Civilretlige krav
Gebyr, retsafgift mv.
I alt
Anm.: Der henvises til anmærkningen under tabel 1.
8