Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del Bilag 229
Offentligt
1773634_0001.png
Hillerød den 27. juni 2017
Spørgsmål til Folketingets retsudvalg
Af § 1 i Årsregnskabsloven fremgår det, at ”Denne lov gælder for alle erhvervsdrivende virksomheder”.
Videre fremgår det af lovens § 1 stk. 3, at ”Loven gælder ikke for virksomheder, som…. er omfattet af lov
om statens regnskabsvæsen…”.
Et hovedelement i Årsregnskabsloven er, at
årsregnskabet skal give et retvisende billede
af
virksomhedens/koncernens aktiver og passiver, finansielle stilling og resultatet og at ledelsesberetningen
indeholder en
retvisende redegørelse
for virksomhedens/koncernens status og videre udvikling.
Det er betegnende for Årsregnskabsloven, at ordet ”retvisende” optræder 13 gange i lovteksten.
Af § 1 stk. 3 følger det altså, at statslige myndigheder/institutioner ikke er underlagt reglerne i
Årsregnskabsloven, men at disse myndigheder/institutioner følger Lov om statens regnskabsvæsen.
Loven om statens regnskabsvæsen er væsentlig mindre omfangsrig end Årsregnskabsloven. Imidlertid
hersker der yderligere bestemmelser for statslige myndigheders/institutioners aflæggelse af årsregnskaber.
Typisk henviser statslige myndigheder/institutioner sådanne myndigheder/institutioner i indledningen til
årsrapporten typisk til, at den er aflagt i henhold til eksempelvis ”Bekendtgørelse nr. 70 om statens
regnskabsvæsen” og til Moderniseringsstyrelsens ”Vejledning om årsrapport for statslige institutioner”, der
er gældende for det pågældende år. Det er således også et ganske omfattende lovkompleks, der regulerer
aflæggelse af årsrapporter for statslige myndigheder/institutioner.
Det er bemærkelsesværdigt, at i dette ganske omfattende lovkompleks optræder begrebet ”retvisende”
kun én gang, nemlig i ”Vejledning om årsrapport for statslige institutioner” (for 2016). Her fremgår det af
vejledningens indledning, at ”Formålet
med årsrapporten er at give et retvisende billede af virksomhedens
økonomiske og faglige resultater”.
Ud over dette optræder ordet ”retvisende” intet sted i det lovkompleks, der regulerer aflæggelse af
årsrapporter for statslige myndigheder/institutioner.
Spørgsmål:
Set i lyset af de seneste års skatteskandaler, har retsudvalget da overvejet, hvor vidt der i
Lov om statens
regnskabsvæsen
eller i
Bekendtgørelse om statens regnskabsvæsen
burde indføres krav til
ledelsesberetningen svarende til de krav, der stilles til erhvervsdrivende virksomheder (det fremgår således
af § 11 i Årsregnskabsloven, at ”Ledelsesberetningen skal indeholde en retvisende redegørelse for de
forhold, som beretningen omhandler”).
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 229: Henvendelse af 27/6-17 fra Jens Christiansen, Hillerød vedrørende retvisende årsrapport og lov om statens regnskabsvæsen m.v.
1773634_0002.png
Som illustration af, at der eksisterer en uopfyldt behov kan nævnes SKATs årsrapport for 2013. I kapitel 2:
”Beretning” omtales i afsnittet med overskriften ”Udvikling i restancer” kort idriftsættelsen af
inddrivelsessystemet EFI. I dette afsnit er der ingen antydning af, at ledelsen er bekendt med problemer
vedrørende EFI. Senere, i afsnit 2.6: ”Målrapportering”, konkluderes målopfyldelsen hvad angår
målsætning 4: Implementering af EFI”. Her konkluderes det, at 3 ud af 4 mål er opfyldt mens et fjerde mål
er ”delvist opfyldt”. Heller ikke her fremgår der nogen form for ”bekymring” hvad angår EFI.
Det er nu kendt for enhver - og det vil formentlig blive(om muligt) - ydereligere tydeliggjort i den
kommende kommisionsredegørelse, at SKATs ledelse allerede i 2013 var bekendt med voldsomme
udfordringer vedrørende EFI; ikke blot udfordringer vedrørende EFIs faktiske ”evne” (her under
færdighedsgrad) til inddrivelse, men også udfordringer vedrørende indbyggede – i juridisk henseende –
kontroversielle forhold vedrørende EFI.
Det fremgår af konklusionen i Rigsrevisionens "Beretning til Statsrevisorerne om SKATs forvaltning af
restancer", december 2014, at:
Rigsrevisionen vurderer, at SKATs forvaltning af restancer i perioden april 2013 - november 2014 har været
utilfredsstillende. SKAT har ikke haft et korrekt datagrundlag til at inddrive restancer, og problemer, der var
kendt før den trinvise idriftsættelse af Et Fælles Inddrivelsessystem (EFI), og problemer, der opstod
efterfølgende vedrørende inddrivelse af restancer, er ikke blevet håndteret tilfredsstillende.
Rigsrevisionen beretning må tolkes som en sønderlemmende kritik af forholdene vedrørende SKATs
idriftsættlse af EFI og i skærende kontrast til, hvad der fremgår af årsrapporten.
Det må konkluderes, at SKATs årsrapport for 2013
ikke
var retvisende.
Med venlig hilsen
Jens Christiansen
Hammersholt Byvej 41B
3400 Hillerød
telefon: 29869070