Notat
26. juni 2017
J.nr. 2017 - 1786
Ny model for udbyttebeskatning
På baggrund af sagen om formodet svindel med refusion af udbytteskat for ca. 12,3 mia.
kr. blev der nedsat en tværministeriel arbejdsgruppe, som skulle komme med forslag til,
hvordan udbyttebeskatningen kan håndteres fremadrettet. Den tværministerielle arbejds-
gruppe har nu afrapporteret. Rapporten beskriver i alt fire modeller, herunder en model
udarbejdet af Finans Danmark, som afspejler forskellige principielle løsningsmodeller for
den fremtidige håndtering af udbyttebeskatning af udenlandske aktionærer.
Regeringens forslag til fremtidig model
Regeringen foreslår en ny nettoindeholdelsesmodel for udbytteskat vedr. børsnoterede
aktier, der indeholder centrale elementer fra rapportens model I og II.
Den foreslåede nettoindeholdelsesmodel vurderes at give et tilstrækkeligt grundlag for, at
skattemyndigheden kan udføre den nødvendige kontrol og dermed imødegå fremtidig
svindel med udbytteskat. Samtidig tilgodeses investorernes og branchens behov for en
smidig og administrerbar løsning.
Modellen bygger alene på nettoindeholdelse og giver ikke adgang til refusion. Nettoinde-
holdelse betyder, at den type af svindel med refusionsanmodninger, der blev afsløret i
forbindelse med udbyttesagen, ikke kan forekomme.
Modellen i hovedtræk
Det er en grundlæggende præmis, at det sikres, at det er den skattemæssigt retmæssige
ejer af udbyttet, der beskattes, således at beskatningen sker med den korrekte skattesats.
Hvis denne præmis ikke fastholdes, vil der være mulighed for
–
fx via aktielån
–
at speku-
lere i at flytte ejerskabet for at nedsætte eller undgå dansk udbytteskat. Det skattemæssigt
retmæssige ejerbegreb er en internationalt vedtaget standard, som bl.a. anvendes som
kriterium ved fordelingen af beskatningen af udbytter i dobbeltbeskatningsoverenskom-
ster.
En udbytteskatteordning baseret på refusion indebærer en risiko for, at der refunderes
større beløb, end der har været indeholdt i udbytteskat. Derfor er det valgt, at udbyttebe-
skatningen i stedet skal ske ved nettoindeholdelse af den endelige udbytteskat i forbindel-
se med udbetalingen af udbyttet. Det vil alt andet lige indebære en administrativ lettelse
både for aktionæren og for skattemyndigheden, idet refusion dermed overflødiggøres.