Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del Bilag 221
Offentligt
1771548_0001.png
Redegørelse om sager om omkostningsgodtgørelse i
2016
1.
Baggrunden for redegørelsen
Efter skatteforvaltningslovens § 59 afgiver skatteministeren årligt en redegørelse til Folke-
tinget om den udgiftsmæssige udvikling mv. i de sager, hvortil der kan ydes omkostnings-
godtgørelse.
Redegørelsen viser udviklingen i regnskabstallene, som udgør de samlede udbetalinger af
omkostningsgodtgørelse for 2016 og udviklingen i omkostningsgodtgørelse i sager, som er
endeligt afsluttet i 2016. Godtgørelsen pr. afsluttet sag indeholder også eventuelle aconto-
udbetalinger, som er udbetalt i tidligere år. I redegørelsen opdeles udgifterne på instanser,
sagstyper, emner, klagesagens udfald og sagkyndig erhvervsgruppe.
Redegørelsen er vedlagt 8 bilag.
2. Hovedkonklusioner
SKAT modtog i 2016 i alt 3.169 ansøgninger om omkostningsgodtgørelse, inklusive
aconto-ansøgninger. Det tilsvarende tal for 2015 udgjorde 3.947. Hertil kommer hen-
standssager og sager med rimelighedsvurdering
1
. Det samlede antal oprettede sager alt in-
klusive udgjorde i 2016 3.548 sager. I 2015 udgjorde det tilsvarende antal sager 4.274.
I 2016 har SKAT udbetalt omkostningsgodtgørelse i 1.232 afsluttede sager
2
, hvilket er et
lille fald i forhold til 2015, hvor der blev afsluttet 1.257 sager.
I 138 af de 1.232 sager er der givet delvist afslag på godtgørelse. Herudover er der givet
fuldt afslag på godtgørelse i 307 sager. I 2015 blev der givet delvist afslag i 168 sager og
fuldt afslag i 360 sager. Afslagene er begrundet i, at udgiften eller sagen ikke er anset
godtgørelsesberettiget, eller at honoraret ikke er anset for rimeligt. En overvejende andel
1
2
Med sager om rimelighedsvurdering menes rimelighedsvurdering ved SKATs efterfølgende vurdering af honorarkravet.
Med afsluttede sager menes endeligt afsluttede, idet acontosager, som oprettes og afsluttes ved udbetaling af aconto, ikke
er medregnet.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 221: Redegørelse om omkostningsgodtgørelse
1771548_0002.png
af afslagene vedrører to sagskomplekser, hvor SKAT helt eller delvist har afslået ansøg-
ninger om omkostningsgodtgørelse.
Der er udbetalt 114,6 mio. kr. i omkostningsgodtgørelse i 2016, hvilket er et fald i forhold
til 2015 på 4,1 pct. I 2015 blev der udbetalt 119,5 mio. kr. Faldet skyldes primært, at der
er modtaget færre acontoansøgninger i forhold til 2015. Endvidere har der fra 2015 til
2016 været en stigning i SKATs rejste krav om tilbagebetaling af for meget udbetalt om-
kostningsgodtgørelse fra 5,2 mio. kr. til 6,3 mio. kr.
I 37,9 pct. af de godtgørelsesberettigede administrative klagesager og domstolssager, som
er afsluttet i 2016, er der givet den skatte- eller afgiftspligtige fuldt medhold eller medhold
i overvejende grad. Dette tal var i 39,1 pct. i 2015.
Den gennemsnitlige udbetalte godtgørelse pr. afsluttet sag er i 2016 steget til 64.218 kr.
fra 62.584 kr. i 2015, hvilket svarer til en stigning på 2,6 pct.
Det gennemsnitlige honorarkrav pr. time for rådgivere i afsluttede sager er steget til 2.652
kr. pr. time i 2016. Det svarer til en stigning på 6,8 procent i forhold til 2015, hvor den
gennemsnitlige timepris for afsluttede sager lå på 2.483 kr.
I 2016 blev der forelagt 47 sager for Advokatnævnet samt for klagenævn for sagkyndiges
brancheorganisation mod 10 sager i 2015. Advokatnævnet og brancheorganisationernes
klagenævn har truffet afgørelse i 9 sager i 2016 og har nedsat honorarkravet i 6 af de 9 sa-
ger. I 2015 traf klagenævnene afgørelse i 24 sager og nedsatte honorarkravet i 18 af sa-
gerne.
3. Om omkostningsgodtgørelse
3.1. Regelgrundlaget
Fysiske og juridiske personer, herunder dødsboer kan få godtgjort omkostninger til sag-
kyndig bistand mv. i forbindelse med klage- og domstolssager over skatter, told og afgif-
ter. Skattepligtige selskaber og fonde kan dog ikke få omkostningsgodtgørelse for udgifter
til sagkyndig bistand mv. i sager, der er indbragt eller anlagt efter den 14. juni 2009. Med
lov nr. 1665 af 20. december 2016 har skattepligtige selskaber og fonde igen fået mulig-
hed for at søge om omkostningsgodtgørelse pr. 1. januar 2017 for udgifter til sagkyndig
bistand mv. afholdt efter 1. januar 2017.
Der ydes 100 pct. godtgørelse for udgifter til sagkyndig bistand mv., når klager har fået
fuldt medhold eller medhold i overvejende grad i forhold til den nedlagte påstand i klage-
sagen. Opnår klager ikke medhold eller kun medhold i mindre grad i forhold til påstanden
i klagesagen, ydes der 50 pct. godtgørelse for udgifterne til sagkyndig bistand mv. Det be-
tyder, at udgifter til sagkyndig bistand m.v., som klager har afholdt i forbindelse med sa-
gens behandling i første instans, ikke godtgøres.
Side 2 af 8
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 221: Redegørelse om omkostningsgodtgørelse
1771548_0003.png
Der ydes ikke godtgørelse for udgifter til sagkyndig bistand mv., som klager har afholdt i
forbindelse med sagens behandling i første instans, dvs. de udgifter, der er forbundet med
sagens behandling i SKAT.
Formålet med ordningen om omkostningsgodtgørelse er at sikre, at borgere, selvstændigt
erhvervsdrivende m.fl. får godtgjort deres udgifter til sagkyndig bistand mv. i klage- og
retssager, så de ikke af økonomiske grunde undlader at klage, hvis de er utilfredse med en
afgørelse.
3.2.
Administration af ordningen om omkostningsgodtgørelse
I praksis administreres ordningen af SKAT, som på baggrund af en ansøgning fra skatte-
yder eller dennes rådgiver kontrollerer, om de indsendte oplysninger kan danne grundlag
for udbetaling af godtgørelse.
Såfremt SKAT er i tvivl om aftalegrundlaget, dokumentationen m.m. i en ansøgning om
omkostningsgodtgørelse, undersøges og indhentes yderligere oplysninger og dokumenta-
tion, før der træffes en afgørelse.
Modtager SKAT ikke tilstrækkelig dokumentation i sagen, vil godtgørelse blive helt eller
delvist nægtet. Det kan eksempelvis være, hvis de regninger, der søges godtgørelse for,
ikke er medsendt, eller hvis det medsendte materiale ikke har det fornødne detaljeringsni-
veau, som er nødvendigt for, at SKAT kan sikre sig, at der er tale om godtgørelsesberetti-
gede udgifter.
Finder SKAT, at honoraret ikke er rimeligt i forhold til den assistance, der anmodes om
omkostningsgodtgørelse for, udbetales godtgørelsen som hovedregel med forbehold,
hvorefter SKAT foretager en rimelighedsvurdering af honoraret. Der tages ikke forbe-
hold, hvis honoraret efter SKATs opfattelse står i rimeligt forhold til det udførte rådgiv-
ningsarbejde og sagens genstand.
Ved vurderingen af honorarets størrelse skeler SKAT til gennemsnitsprisen for den på-
gældende rådgivning og regulerer for de yderligere relevante parametre, eksempelvis sa-
gens kompleksitet og resultat, ligesom den sagkyndiges specialviden kan influere på vur-
deringen.
Hvis rådgiver er tilknyttet Advokatsamfundet eller en brancheorganisation med et klage-
nævn, indhenter SKAT sagkyndig udtalelse om honorarets størrelse, inden der træffes af-
gørelse.
I enkelte sager træffer SKAT afgørelse uden at indhente en sagkyndig udtalelse fra Advo-
katnævnet eller en brancheorganisation med et klagenævn. Dette sker, hvis det på grund
af eksempelvis frister ikke er muligt at forelægge spørgsmålet for Advokatnævnet eller
Side 3 af 8
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 221: Redegørelse om omkostningsgodtgørelse
1771548_0004.png
klagenævnet, eller hvis rådgiveren ikke er tilknyttet en organisation med et klagenævn/ud-
valg.
Udgangspunktet er, at alle sager behandles indenfor tre måneder. Denne tidsramme kan
imidlertid være vanskelig at overholde, fx hvis ikke ansøgningen er indgivet med det ma-
teriale og det detaljeringsniveau, der gør, at SKAT kan træffe en korrekt afgørelse, eller
fordi SKAT i perioder modtager særligt mange sager.
4. Opgaven i tal
4.1.
Samlede udgifter til omkostningsgodtgørelse i regnskabstal for 2016
Regnskabstallet for 2016 viser, at der er udbetalt 114,6 mio. kr. til ordningen om omkost-
ningsgodtgørelse. Regnskabstallet omfatter udbetalinger ved afslutning af sager, aconto-
udbetalinger i ikke afsluttede sager og efterreguleringer. Det fremgår af regnskabstallet, at
der er sket et fald i udgifterne på 4,9 mio. kr. svarende til 4,1 pct. i forhold til 2015.
Tabel 1. Årlige udgifter til omkostningsgodtgørelse
Årlige udgifter i mio. kr.
I alt
Ændring i procent
2012
136,1
1,7%
2013
131,5
-3,4%
2014
105,6
-19,7%
2015
119,5
13,2%
2016
114,6
-4,1%
Faldet i regnskabstallet for 2016 skyldes primært, at der er modtaget færre acontoansøg-
ninger i forhold til året før. Endvidere er der fra 2015 til 2016 sket en stigning i SKATs
rejste krav om tilbagebetaling af udbetalt omkostningsgodtgørelse fra 5,2 mio. kr. til 6,3
mio. kr.
4.2.
Udgifter til omkostningsgodtgørelse i sager, der er endeligt afsluttet
i 2016
Der er i 2016 afsluttet 1.232 sager om omkostningsgodtgørelse med en samlet udbetaling
på 79,1 mio. kr. Til sammenligning blev der i 2015 afsluttet 1.257 sager med en samlet ud-
betaling på 78,7 mio. kr.
3
I de 1.232 afsluttede sager med udbetalinger er der givet delvist afslag i 138 sager. Herud-
over er der givet fuldt afslag på godtgørelse i 307 sager. Der er samlet afvist at yde godt-
gørelse for honorarkrav på 26,2 mio. kr. i 445 sager. I 2015 afviste SKAT at yde omkost-
ningsgodtgørelse for honorarkrav på 26,4 mio. kr. i 528 sager.
3
En regulering af godtgørelse ved tidligere instanser vil bero på en vurdering af sagen ved de tidligere instanser i forhold til
udfaldet ved sidste instans, i tabel 2 kaldet efterregulering.
Justeret gennemsnit i tabel 2 er udtryk for gennemsnitligt udbetalt godtgørelse, når sager med udbetalinger over 0,6 mio. kr.
er fratrukket.
Side 4 af 8
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 221: Redegørelse om omkostningsgodtgørelse
1771548_0005.png
Afslagene er begrundet i, at udgiften eller sagen ikke er anset godtgørelsesberettiget, eller
at honoraret ikke er anset for rimeligt. En overvejende andel af afslagene vedrører to
sagskomplekser, hvor SKAT helt eller delvist har afslået ansøgninger om omkostnings-
godtgørelse.
Tabel 2. Indberettet godtgørelse i afsluttede sager
Godtgørelse i mio. kr.
2015
Antal Godtgørelse
Gns.
sager
i alt
pr. sag
1.257
43
78.667.588
3.137.937
81.805.525
62.584
72.975
2016
Justeret Antal Godtgørelse
Gns.
gns. pr. sag sager
i alt
pr. sag
54.959 1.232
30
79.116.650
1.146.851
80.263.501
64.218
38.228
Justeret
gns. pr. sag
50.517
Omkostningsgodtgørelse
Efterregulering
I alt
Antallet af afsluttede sager har i 2016 været på niveau med antallet i 2015. Der har været
et højere antal udbetalinger for sager afgjort ved Landsskatteretten, mens der har været
færre udbetalinger vedrørende sager afgjort ved domstolene, se bilag 1.
Der har været en stigning i udbetalinger vedrørende sager om personbeskatning og et fald
i udbetalinger vedrørende sager om erhvervsbeskatning. Udbetaling af godtgørelse vedrø-
rende sager om moms og afgifter er steget, se bilag 3.
Antallet af afsluttede sager om omkostningsgodtgørelse til selskaber og fonde udgjorde
115 sager
4
i 2016, hvor der blev afsluttet 58 sager i 2015. 84 af de 115 afsluttede sager
vedrører et sagskompleks, hvor ikke-skattepligtige boligforeninger er parter.
Der har i 2016 været 13 sager med udbetalinger over 0,6 mio. kr. med en samlet udbeta-
ling på 17,5 mio. kr. Den gennemsnitlige udbetaling i disse 13 sager har været 1,3 mio. kr.
I 2015 var der 9 sager med udbetalinger over 0,6 mio. kr. Den samlede udbetaling var på
10,1 mio. kr., og den gennemsnitlige udbetaling 1,1 mio. kr.
4.3.
Den udbetalte godtgørelse og godtgørelsesprocenten
Den gennemsnitlige udbetalte godtgørelse i sager med fuldt medhold eller medhold i
overvejende grad er faldet med 3.909 kr. til 86.498 kr. i 2016, hvor det i 2015 udgjorde
90.407 kr. Det tilsvarende tal for sager med ikke medhold eller medhold i mindre grad,
viser en stigning på 5.927 kr. til 50.617 kr. i 2016, hvor det i 2015 udgjorde 44.690 kr.
4
De 115 sager om omkostningsgodtgørelse til selskaber og fonde omfatter både nye sager for selskaber og fonde, som ikke
er skattepligtige, samt gamle sager for både skattepligtige og ikke skattepligtige selskaber og fonde.
Side 5 af 8
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 221: Redegørelse om omkostningsgodtgørelse
1771548_0006.png
Tabel 3. Indberettet godtgørelse i afsluttede sager fordelt på udfald
Udfald
Antal
sager
Fuldt medhold og
medhold i overvejende
grad
Medhold i mindre grad og
ikke medhold
I alt
2015
Godtgørelse
i alt
Gennemsnit pr. Antal
sag
sager
2016
Godtgørelse
i alt
Gennemsnit pr.
sag
492
44.480.053
90.407
467
40.394.441
86.498
765
1.257
34.187.535
78.667.588
44.690
62.584
765
1.232
38.722.209
79.116.650
50.617
64.218
I 37,9 pct. af de godtgørelsesberettigede klage- og domstolssager, som er afsluttet i 2016,
er der givet den skatte- eller afgiftspligtige fuldt medhold eller medhold i overvejende
grad, mod i 39,1 pct. af sagerne i 2015.
4.4.
Honorarkravet og den sagkyndige bistand
Den gennemsnitlige udbetaling pr. afsluttet sag er i 2016 steget til 64.218 kr. fra 62.584 kr.
i 2015. Den primære årsag er, at andelen af sager ført af advokater er steget. Sager ført af
advokater er typisk mere omkostningstunge end sager ført af andre typer rådgivere.
Det gennemsnitlige honorarkrav pr. time udgjorde 2.652 kr. i 2016, hvor det i 2015 ud-
gjorde 2.483 kr. Der er en stigning i det gennemsnitlige antal anvendte timer pr. sag på 7,9
pct. fra 38,0 timer pr. sag i 2015 til 41,0 timer pr. sag 2016. Se bilag 4, tabel 2.
Den sagkyndige bistand er i 53,0 pct. af sagerne ydet af en advokat, og i 31,3 pct. af sa-
gerne er bistanden ydet af en revisor. I 2015 var det henholdsvis 44,0 pct. og 36,0 pct. Se
bilag 7, tabel 1.
Tallene er dog påvirket af nogle forholdsvis få store sager, bl.a. indgår 11 sager med advo-
kat som bistandsyder med et gennemsnitligt timeforbrug pr. sag på 645 timer og et gen-
nemsnitligt honorarkrav på 4.074 kr. pr. time. I 2015 var der tilsvarende 6 store sager med
et gennemsnitligt timeforbrug på 377 timer og et gennemsnitligt honorarkrav på 3.647 kr.
pr. time.
Side 6 af 8
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 221: Redegørelse om omkostningsgodtgørelse
1771548_0007.png
Tabel 4. Honorarkrav fordelt på udfald
Udfald
Antal
timer
Fuldt medhold
Medhold i overvejende grad
Medhold i mindre grad
Ikke medhold
I alt
10.715
6.352
2.850
20.702
40.619
2015
Honorarkrav i
alt
28.669.889
16.912.885
6.997.270
48.281.734
100.861.778
Gennemsnit
pr. time
Antal
timer
2016
Honorarkrav i
alt
34.219.935
16.256.553
11.188.990
57.384.300
119.049.778
Gennemsnit
pr. time
3.282
2.499
2.428
2.458
2.652
2.676 10.425
2.663
2.455
6.506
4.608
2.332 23.346
2.483 44.885
Tabel 5. Honorarkrav pr. time fordelt på sagkyndig erhvervsgruppe
Erhvervsgrupper
Antal
timer
Advokat
Revisor
Konsulent i driftsøkonomi
Ligestillede
Blanding af flere
I alt
24.735
13.406
1.496
475
507
40.619
2015
Honorarkrav
i alt
65.744.448
30.604.017
2.576.837
832.531
1.103.945
100.861.778
Gennemsni
t pr. time
Antal
timer
2016
Honorarkrav
i alt
89.578.541
22.881.433
2.773.020
2.453.312
1.363.472
119.049.778
Gennemsnit
pr. time
2.827
2.236
2.037
2.109
3.120
2.652
2.658 31.689
2.283 10.235
1.722
1.753
2.177
1.361
1.163
437
2.483 44.885
4.5.
Sager, som myndighederne har udtaget til særlig vurdering
I 2016 blev der forelagt 47 sager for Advokatnævnet samt for klagenævn for sagkyndiges
brancheorganisation mod 10 sager i 2015. Det høje antal sager i 2016 skyldes, at nogle af
sagerne er en del af et større sagskompleks.
Advokatnævnet og brancheorganisationernes klagenævn har truffet afgørelse i 9 sager i
2016, og nedsat honorarkravet i 6 af de 9 sager. I 2015 traf klagenævnene afgørelse i 24
sager, og nedsatte honorarkravet i 18 af disse sager.
SKAT har nedsat godtgørelsen ved egen rimelighedsvurdering i 24 sager i 2016 mod 61
sager i 2015. Rimelighedsvurderingerne er foretaget over for rådgivere, der ikke er tilknyt-
tet Advokatsamfundet eller en brancheorganisation med et klagenævn, eller hvis det på
grund af eksempelvis frister ikke er muligt at forelægge spørgsmålet for Advokatnævnet
eller klagenævnet. Forskellen på antallet af SKATs egne rimelighedsvurderinger fra 2015
til 2016 skyldes, at SKAT i 2015 havde modtaget mange ansøgninger om godtgørelse fra
rådgivere, der ikke var tilknyttet Advokatsamfundet eller en brancheorganisation med et
klagenævn.
Side 7 af 8
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 221: Redegørelse om omkostningsgodtgørelse
1771548_0008.png
5. Mål og forventninger til 2017
I forbindelse med skatteministerens Retssikkerhedspakke II er skatteforvaltningsloven og
ligningsloven ændret med virkning fra 1. januar 2017, jf. lov nr. 1665 af 20. december
2016.
Med ændring af skatteforvaltningsloven og ligningsloven er reglerne om omkostnings-
godtgørelse genindført for skattepligtige selskaber og fonde pr. 1. januar 2017, for udgif-
ter til sagkyndig bistand mv. afholdt efter den 1. januar 2017, ligesom reglerne er tilpasset
for at sikre, at godtgørelsesordningen er robust og ikke misbruges. SKAT har således fået
kontrolbestemmelser og redskaber, der skal forbedre mulighederne for at kontrollere, om
ansøgninger om godtgørelser er korrekte, og udbetalinger af godtgørelse ikke baserer sig
på et forkert grundlag og forkerte forudsætninger.
Endvidere kan der efter lovens ikrafttræden 1. januar 2017 ikke ydes godtgørelse i sager,
hvor der klages over en afgørelse om omkostningsgodtgørelse, ligesom man overfører
FFF-sagerne fra Landsskatteretten til vurderingsankenævn. Udgifter til sager, der behand-
les af vurderingsankenævn, ydes der ikke omkostningsgodtgørelse for.
En konsekvens af lovændringen er, at bekendtgørelsen om oplysninger om udgifter til
sagkyndig bistand m.v. ved godtgørelse efter skatteforvaltningslovens kapitel 19 er ændret
ved bekendtgørelse nr. 513 af 19. maj 2017. Bekendtgørelsen indeholder bl.a. nærmere
retningslinjer for, hvilke oplysninger der skal medsendes en ansøgning om omkostnings-
godtgørelse.
Genindførelse af omkostningsgodtgørelse for skattepligtige selskaber og fonde vurderes
at ville medføre en stigning i sagstilgangen på ca. 800 sager årligt. Som følge heraf har
sagsområdet fået tilført ressourcer i form af yderligere årsværk.
Endelig forudsættes det, at ansøgningen om omkostningsgodtgørelse digitaliseres med
henblik på at effektivisere og smidiggøre sagsbehandlingen og for at afværge uhensigts-
mæssig brug af ordningen.
Side 8 af 8