Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del Bilag 215
Offentligt
1768363_0001.png
En skatte-
forvaltning i
hele Danmark
Skatteforvaltningen
2021
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 215: Orientering om henholdsvis organiseringsplanen "Fra én til syv styrelser – Skatteforvaltningen 2021" og lokaliseringsplanen "En skatteforvaltning i hele Danmark – Skatteforvaltningen 2021"
En skatteforvaltning i hele Danmark
Skatteforvaltningen 2021
www.fra1til7.dk
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 215: Orientering om henholdsvis organiseringsplanen "Fra én til syv styrelser – Skatteforvaltningen 2021" og lokaliseringsplanen "En skatteforvaltning i hele Danmark – Skatteforvaltningen 2021"
En skatteforvaltning i hele Danmark
Redaktionen er afsluttet den 13. juni 2017, hvorefter publika-
tionen er offentliggjort på www.skm.dk
Henvendelse om publikationen kan i øvrigt ske til:
Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
[email protected]
Omslag:
Tryk:
Oplag:
e-Types
Rosendahl
500 ex
Publikationen kan hentes på Skatteministeriets hjemmeside:
www.skm.dk
www.fra1til7.dk
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 215: Orientering om henholdsvis organiseringsplanen "Fra én til syv styrelser – Skatteforvaltningen 2021" og lokaliseringsplanen "En skatteforvaltning i hele Danmark – Skatteforvaltningen 2021"
Forord
Regeringen ønsker et Danmark i balance. Et Danmark, hvor det er muligt og attraktivt at leve, bo og arbejde i
hele landet.
Da regeringen i oktober 2015 præsenterede planen ”
Bedre balance
” var skatteområdet en af hjørnestenene –
med både egentlige flytninger og nye arbejdspladser uden for Hovedstadsområdet. Som skatteminister er jeg
glad for, at vi nu kan tage endnu et stort skridt mod et Danmark i bedre balance med lokaliseringen af den nye
skatteforvaltning.
SKAT bliver fremover erstattet af syv nye specialiserede styrelser med hver deres kerneopgave. I den proces
fordeler vi størstedelen af de mange nye hovedkvarterer uden for København, og vi flytter en række eksiste-
rende arbejdspladser ud i landet. Byer som Middelfart, Aarhus, Herning, Aalborg og Roskilde bliver fremover
hjemsted for et hovedkvarter. Herudover bliver Ribe og Høje-Taastrup begge hjemsted for et forretningsho-
vedkvarter for
Skattestyrelsen
. Den slags har stor betydning for et lokalområde.
Når planerne er ført ud i livet, vil skatteforvaltningen være til stede i 26 byer fordelt over hele landet. Blandt de
26 er der også tre byer, som ellers stod til at få deres skattecenter nedlagt – Haderslev, Svendborg og Køge.
Derudover kommer der en helt ny by på kortet, nemlig Randers.
Den nye struktur vil også gøre det muligt for medarbejderne at løse deres opgaver nemmere og bedre. Hver
styrelse samles nemlig på færre adresser. Det vil skabe specialiserede og stærke faglige miljøer, der har fokus
på få kerneopgaver, og ledelsen i den enkelte styrelse vil være tættere på driften og medarbejderne, end
tilfældet er i dag.
Placeringen af de nye styrelser og arbejdspladser vil ske gradvist frem mod 2021. På den måde vil omstillingen
ske over en årrække, så alle kan følge med, og driften kan køre, som den skal.
Vi planter nu frøene til den nye skatteforvaltning, og vi planter dem omhyggeligt rundt om i hele landet. For
fremtidens skatteforvaltning skal ikke kun have næring og kompetencer fra Hovedstadsområdet. Det skal have
viden og kræfter fra hele Danmark.
Med venlig hilsen Karsten Lauritzen
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 215: Orientering om henholdsvis organiseringsplanen "Fra én til syv styrelser – Skatteforvaltningen 2021" og lokaliseringsplanen "En skatteforvaltning i hele Danmark – Skatteforvaltningen 2021" SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 215: Orientering om henholdsvis organiseringsplanen "Fra én til syv styrelser – Skatteforvaltningen 2021" og lokaliseringsplanen "En skatteforvaltning i hele Danmark – Skatteforvaltningen 2021"
Indhold
1. En skatteforvaltning i hele Danmark......................................................................................................................................................................7
1.1 1.500 arbejdspladser uden for Hovedstadsområdet ................................................................................................................................................................. 8
1.2 Nye styrelser uden for Hovedstadsområdet.................................................................................................................................................................................... 9
1.3 En ny skatteforvaltning i 26 byer.......................................................................................................................................................................................................... 10
1.4 Nye medarbejdere til den nye skatteforvaltning ........................................................................................................................................................................ 11
1.5 Styrket faglighed og stærk ledelse ...................................................................................................................................................................................................... 12
1.6 Ni styrelser på færre adresser................................................................................................................................................................................................................ 13
1.7 Gennemførsel af en skatteforvaltning i hele Danmark ........................................................................................................................................................... 14
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 215: Orientering om henholdsvis organiseringsplanen "Fra én til syv styrelser – Skatteforvaltningen 2021" og lokaliseringsplanen "En skatteforvaltning i hele Danmark – Skatteforvaltningen 2021"
1768363_0007.png
6
En skatteforvaltning i hele Danmark www.fra1til7.dk
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 215: Orientering om henholdsvis organiseringsplanen "Fra én til syv styrelser – Skatteforvaltningen 2021" og lokaliseringsplanen "En skatteforvaltning i hele Danmark – Skatteforvaltningen 2021"
1768363_0008.png
En skatteforvaltning i hele Danmark
7
1. En skatteforvaltning i hele Danmark
Regeringen har som ambition at skabe bedre balance i Danmark, hvor statslige arbejdspladser er fordelt i hele
landet tættere på borgere og virksomheder. Det indebærer blandt andet, at nye statslige arbejdspladser og nye
statslige styrelser som udgangspunkt placeres uden for Hovedstadsområdet.
Som en del af regeringens plan ”Fra én til syv styrelser” vil SKAT over de kommende år blive erstattet af syv
fagligt specialiserede styrelser, der skal supplere de to eksisterende styrelser i Skatteministeriets koncern
Skatteankestyrelsen
og
Spillemyndigheden
. Regeringen ønsker, at oprettelsen af de nye styrelser skal bidrage
væsentligt til, at flere statslige arbejdspladser og styrelser oprettes uden for Hovedstadsområdet.
En skatteforvaltning i hele Danmark
er dermed første del af regeringens plan om yderligere flytninger af statsli-
ge arbejdspladser. Med planen tilfører regeringen 1.500 medarbejdere og fem nye styrelseshovedkvarterer til
byer uden for Hovedstadsområdet,
jf. figur 1.
Herudover betyder planen, at de planlagte lukninger af adresser i Haderslev, Svendborg og Køge ikke gennem-
føres, ligesom der oprettes en ny lokation i Randers. De fire byer tegner sig alene for 520 medarbejdere. Sam-
let set vil skatteforvaltningen være repræsenteret i 26 byer i 2021. Derudover fastholdes de lokale toldkontrol-
centre langs landets grænser.
Det er forventningen, at 2.300 medarbejdere går på pension eller finder anden beskæftigelse frem mod 2021.
Med tilførslen af de 1.000 ekstra medarbejdere fra
Et nyt skattevæsen
betyder det, at der frem mod 2021
samlet set skal rekrutteres op mod 3.300 medarbejdere i den danske skatteforvaltning. Der er således tale om
en historisk stor og omfattende rekruttering af medarbejdere med mange forskellige kompetencer.
Figur 1. En skatteforvaltning i hele Danmark
Kilde: Skatteministeriet.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 215: Orientering om henholdsvis organiseringsplanen "Fra én til syv styrelser – Skatteforvaltningen 2021" og lokaliseringsplanen "En skatteforvaltning i hele Danmark – Skatteforvaltningen 2021"
1768363_0009.png
8
En skatteforvaltning i hele Danmark www.fra1til7.dk
1.1 1.500 arbejdspladser uden for Hovedstadsområdet
En skatteforvaltning i hele Danmark
er den første del af regeringens kommende plan for yderligere flytninger af
statslige arbejdspladser og vil betyde, at der tilføres op mod 1.500 arbejdspladser til byer uden for Hoved-
stadsområdet.
Region Nordjylland tilføres således 220, Region Midtjylland 620, Region Syddanmark 320 og Region Sjælland
340 ekstra statslige arbejdspladser i 2021. Fra Region Hovedstaden udflyttes ca. 500 arbejdspladser,
jf. figur 2.
Figur 2. 1.500 arbejdspladser uden for Hovedstadsområdet
Kilde: Skatteministeriet.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 215: Orientering om henholdsvis organiseringsplanen "Fra én til syv styrelser – Skatteforvaltningen 2021" og lokaliseringsplanen "En skatteforvaltning i hele Danmark – Skatteforvaltningen 2021"
1768363_0010.png
En skatteforvaltning i hele Danmark
9
1.2 Nye styrelser uden for Hovedstadsområdet
Med oprettelsen af de syv nye styrelser vil der samlet set være ni styrelser under Skatteministeriets ressort.
Hovedkvarterne for de ni styrelser vil være fordelt over hele landet,
jf. figur 3.
Fem af de nye styrelseshovedkvarterer er placeret uden for Hovedstadsområdet og understøtter regeringens
ambition om flytninger af statslige arbejdspladser og styrelser. I hovedkvartererne placeres direktøren sam-
men med stabs- og styringsfunktioner. Derudover vil de fleste styrelser have en større produktionsenhed
placeret sammen med hovedkvarteret for at sikre en større sammenhæng mellem topledelsen og den daglige
drift. Ud over de syv nye styrelseshovedkvarterer etableres tre mindre hovedkvarterer for hvert af de tre fag-
områder i den største styrelse, Skattestyrelsen. Det drejer sig om områderne personbeskatning, erhvervsbe-
skatning og selskabsbeskatning, der placeres i hhv. Ribe, Høje-Taastrup og Aarhus.
Figur 3. Hovedkvarterer for de ni styrelser
Kilde: Skatteministeriet.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 215: Orientering om henholdsvis organiseringsplanen "Fra én til syv styrelser – Skatteforvaltningen 2021" og lokaliseringsplanen "En skatteforvaltning i hele Danmark – Skatteforvaltningen 2021"
1768363_0011.png
10
En skatteforvaltning i hele Danmark www.fra1til7.dk
1.3 En ny skatteforvaltning i 26 byer
Skatteministeriets styrelser med dertilhørende statslige arbejdspladser vil i 2021 være bredt fordelt i hele
Danmark med en tilstedeværelse i 26 byer,
jf. figur 4.
Det skal holdes op mod, at tre af de nuværende byer stod
til at skulle fraflyttes, og lokationerne i de pågældende byer skulle lukkes ned, som følge af SR-regeringens
beslutning i 2014 under den daværende skatteminister Morten Østergaard.
Med
En skatteforvaltning i hele Danmark
bevares således 370 statslige arbejdspladser i Haderslev, Svendborg
og Køge, og der oprettes samtidig én helt ny lokation i Randers med 150 statslige arbejdspladser. Så samlet set
sikrer regeringen 520 statslige arbejdspladser i de fire byer.
Udover de fire byer tilføres 16 byer uden for hovedstadsområdet flere medarbejdere, end tilfældet er i dag.
Figur 4. Antallet af medarbejdere 2017 - 2021
Kilde: Skatteministeriet.
Anm.: Skatteministeriets departement, servicemedarbejdere og tolderne, der er placeret langs landets grænser, fremgår
ikke af figuren.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 215: Orientering om henholdsvis organiseringsplanen "Fra én til syv styrelser – Skatteforvaltningen 2021" og lokaliseringsplanen "En skatteforvaltning i hele Danmark – Skatteforvaltningen 2021"
1768363_0012.png
En skatteforvaltning i hele Danmark
11
1.4 Nye medarbejdere til den nye skatteforvaltning
Med
En skatteforvaltning i hele Danmark
vil der frem mod 2021 blive rekrutteret op mod 1.000 ekstra medar-
bejdere til Skatteministeriets styrelser. Samtidig er det forventningen, at der i samme periode vil være ca. 2.300
af de nuværende medarbejdere, som går på pension eller finder anden beskæftigelse uden for skatteforvalt-
ningen.
Det betyder, at der frem mod 2021 samlet set skal rekrutteres op mod 3.300 nye medarbejdere til hele Dan-
marks skatteforvaltning. Den store udskiftning af medarbejdere er en selvstændig udfordring. Det understreger
blot, at det er afgørende, at kompetencerne i den nuværende skatteforvaltning fastholdes i videst muligt om-
fang for at sikre kontinuitet i opgavevaretagelsen.
En stor andel af de nye medarbejdere skal rekrutteres til skatteforvaltningens kerneopgaver som fx vejledning
og kontrol på told- og skatteområdet, inddrivelse af gæld, værdiansættelse af ejendomme samt behandling af
klagesager. Her er der brug for medarbejdere med kompetencer inden for fx revision, regnskab og generel
sagsbehandling,
jf. figur 5.
Det skal bl.a. understøttes af den nye skræddersyede, skattefaglige professionsba-
cheloruddannelse på Metropol, der skal bidrage til at sikre, at der er tilstrækkelig faglighed i de nye styrelser.
Samtidig er der behov for flere og andre kompetencer til at løse opgaver, der i stigende grad kræver specialise-
ring. Det gælder særligt inden for områder som it, statistik og analyse, jura og økonomi. Det skal bidrage til at
imødegå den teknologiske udvikling, der stiller skatteforvaltningen over for nye og stadig mere komplicerede
opgaver. Det gælder eksempelvis bekæmpelsen af national og international skatteunddragelse og svig, hvor
anvendelsen af en kombination af avanceret data, it, jura og revision er afgørende for en effektiv skattekontrol.
Figur 5. Ekstra medarbejdere til den nye skatteforvaltning
Kilde: Skatteministeriet.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 215: Orientering om henholdsvis organiseringsplanen "Fra én til syv styrelser – Skatteforvaltningen 2021" og lokaliseringsplanen "En skatteforvaltning i hele Danmark – Skatteforvaltningen 2021"
1768363_0013.png
12
En skatteforvaltning i hele Danmark www.fra1til7.dk
1.5 Styrket faglighed og stærk ledelse
De nye styrelser skal varetage hver deres opgave i skatteforvaltningen, hvilket kræver en høj grad af faglig
specialisering og en stærk driftsledelse tæt på medarbejderne. Derfor placeres hver enkelt styrelse på færrest
mulige adresser for at styrke de faglige miljøer og sikre en højere grad af nærhed til ledelsen, end tilfældet er i
dag,
jf. figur 6
.
I 2009 og 2013 gennemførte SKAT to større omorganiseringer, hvor man gik fra 30 lokale skattecentre, som
alle løste de samme driftsopgaver i hver deres geografisk afgrænsede område, til en organisering med lands-
dækkende enheder med en høj grad af specialisering på tværs af landet. Omorganiseringerne blev imidlertid
for en stor dels vedkommende gennemført uden at flytte fysiske arbejdspladser, hvorfor der på trods af den
organisatoriske specialisering stadig er stor geografisk spredning inden for hvert fagligt område. Der eksisterer
således i dag en betydelig skævhed mellem, hvordan opgaverne er organiseret, og hvor medarbejderne fysisk
er placeret.
Det betyder blandt andet, at der i dag er medarbejdere, der løser de samme typer af opgaver i op til 25 forskel-
lige byer. Mange af disse medarbejdere er placeret i mindre faglige miljøer, hvor medarbejderne ofte ikke
sidder på samme adresse som deres nærmeste leder. Samtidig er der meget få direktører og underdirektører,
der i dag har deres medarbejdere samlet på én adresse.
Placeringen af de nye styrelser vil imødegå denne udfordring således, at lederne i de enkelte styrelser kan
have større fokus på at løfte kvaliteten i opgaveløsningen og få større føling med det faglig arbejde, der udfø-
res. En styrkelse af de faglige miljøer vil samtidig give medarbejderne bedre mulighed for at videndele og
sparre med kolleger inden for samme fagområde. Derudover skal fagligheden også styrkes via et øget fokus på
at videreuddanne og kompetenceudvikle nuværende medarbejdere. Dette skal bidrage til at løfte det faglige
niveau i de enkelte styrelser.
Figur 6. Styrket faglighed og stærk ledelse
Kilde: Skatteministeriet.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 215: Orientering om henholdsvis organiseringsplanen "Fra én til syv styrelser – Skatteforvaltningen 2021" og lokaliseringsplanen "En skatteforvaltning i hele Danmark – Skatteforvaltningen 2021"
1768363_0014.png
En skatteforvaltning i hele Danmark
13
1.6 Ni styrelser på færre adresser
På trods af skatteforvaltningens geografiske spredning i de 26 byer vil størstedelen af styrelsernes fagområder
være samlet på færre adresser, end tilfældet er i dag. Placeringen af styrelserne på færre adresser understøtter
også etableringen af større og stærkere faglige miljøer og en ledelse helt tæt på driften. Det skal sikre en større
ensretning af den faglige opgaveløsning og en hurtigere gennemførsel af ledelsesmæssige beslutninger.
Gældsstyrelsen
vil således være repræsenteret i seks byer,
Vurderingsstyrelsen
i fem byer,
Toldstyrelsen
i to
byer (udover grænser og lufthavne),
Motorstyrelsen
i fire byer,
Administrations- og Servicestyrelsen
i to byer,
Udviklings- og Forenklingsstyrelsen
i tre byer,
Skattestyrelsen
i 16 byer,
Skatteankestyrelsen
i fire byer og
Spillemyndigheden
i to byer
jf. figur 7.
Figur 7. Lokalisering af ni styrelser på færre adresser
Kilde: Skatteministeriet.
Anm. Et mindre antal fogeder fra Gældsstyrelsen vil være placeret på enkelte af de øvrige styrelsers lokationer for at sikre
nærhed til de 24 retskredse.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 215: Orientering om henholdsvis organiseringsplanen "Fra én til syv styrelser – Skatteforvaltningen 2021" og lokaliseringsplanen "En skatteforvaltning i hele Danmark – Skatteforvaltningen 2021"
1768363_0015.png
14
En skatteforvaltning i hele Danmark www.fra1til7.dk
1.7 Gennemførsel af en skatteforvaltning i hele Danmark
En skatteforvaltning i hele Danmark
gennemføres frem mod 1. januar 2021, hvor såvel den nye organisering
som lokalisering af den nye skatteforvaltning forventes at være helt på plads.
Der er tale om en stor og omfattende proces, der skal gennemføres parallelt med, at skatteforvaltningen vare-
tager sine løbende opgaver i forhold til borgere og virksomheder i Danmark og udlandet.
Derfor gennemføres processen over en årrække – både når det handler om etablering af de nye styrelser og
styrelseshovedkvarterer, etablering af den nye lokation i Randers og opnormering af eksisterende lokationer.
Det samme gør sig gældende i forhold rekruttering af de 3.300 nye medarbejdere i skatteforvaltningen samt
den konkrete flytning af medarbejdere,
jf. figur 8.
Figur 8. Gennemførsel af
En skatteforvaltning i hele Danmark
Kilde: Skatteministeriet.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 215: Orientering om henholdsvis organiseringsplanen "Fra én til syv styrelser – Skatteforvaltningen 2021" og lokaliseringsplanen "En skatteforvaltning i hele Danmark – Skatteforvaltningen 2021"
1768363_0016.png
En skatteforvaltning i hele Danmark
Den nye skatteforvaltning vil i 2021 være til stede i 26 byer fordelt over hele
landet. Med
En skatteforvaltning i hele Danmark
tilfører regeringen 1.500
ekstra arbejdspladser uden for Hovedstadsområdet. Herudover placeres
fem nye styrelseshovedkvarterer og tre nye faghovedkvarterer uden for
Hovedstadsområdet.
Skatteministeriet/
Ministry of Taxation
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK 1402 – København K
Telefon +45 3392 3392
Mail
[email protected]
www.skm.dk
www.fra1til7.dk