Kvartalsrapportering til Skatteudvalget
–
1. kvartal 2017
Skatteankestyrelsen afsluttede 2.725 sager i 1. kvartal 2017. Styrelsens målsætning om
2.600-2.900 afgjorte sager i kvartalet blev dermed indfriet. Styrelsens samlede sagsbehold-
ning var ved udgangen af 1. kvartal 31.331 sager. Det er styrelsens målsætning at afslutte
2.600-2.900 sager i 2. kvartal og 11.100-13.400 sager i hele 2017.
I 1. kvartal blev der afgjort 1.186 FFF-sager. Det er 15 pct. lavere end den nedre del af
målsætningen på 1.400-1.550 afgjorte sager. Det er dog en stigning på 143 pct. sammen-
lignet med samme kvartal i 2016.
På området for Øvrige sager, som dækker over alle andre sager end FFF, blev der i kvar-
talet afgjort 1.539 sager. Det er væsentligt over målsætningen for kvartalet på 1.200-1.350
afgjorte sager. Endvidere er det en stigning på 13 pct. sammenlignet med samme kvartal i
2016. Styrelsen forventer at afslutte op mod 6.650 Øvrige sager i 2017.
Styrelsen modtog 2.312 sager i 1. kvartal 2017, hvoraf 391 var FFF-sager, og 1.921 var
Øvrige sager. Tilgangen af FFF-sager har været faldende fra 2. kvartal 2016, og da der af-
gøres flere FFF-sager, end der modtages, er beholdningen reduceret med knap 2.000 sa-
ger fra september 2016 til udgangen af 1. kvartal 2017, hvor den var på 14.349 sager.
Styrelsens målsætninger for gennemsnitlige sagsbehandlingstider for både FFF- og Øvrige
sager blev indfriet i 1. kvartal, men sagsbehandlingstiderne er fortsat høje. Målsætningen
for FFF-sager var en gennemsnitlig sagsbehandlingstid på 26-29 mdr., og den realiserede
sagsbehandlingstid var på 28,3 mdr. Målsætningen for Øvrige sager var en gennemsnitlig
sagsbehandlingstid på 22-25 mdr., og den realiserede sagsbehandlingstid var på 19,9 mdr.
I slutningen af 2016 offentliggjorde Rigsrevisionen sin undersøgelse af styrelsens sagsbe-
handlingstider og produktivitet, og i den forbindelse udtalte Statsrevisorerne skarp kritik
af netop sagsbehandlingstiderne og produktiviteten. Skatteankestyrelsen er helt enig i, at
sagsbehandlingstiderne er for lange. Samtidig noterer styrelsen sig, at Statsrevisorerne ikke
fandt anledning til at kritisere kvaliteten af sagsbehandlingen, herunder visitationen til af-
gørelsesmyndighederne på klageområdet. Der ligger meget og hårdt arbejde bag at sikre
en høj og ensartet kvalitet, og det har stor betydning for styrelsen, at klagere, advokater
og revisorer i branchen generelt anerkender det fortsat høje kvalitetsniveau.
Skatteankestyrelsen har sat en række tiltag i gang for at arbejde mere effektivt og højne
produktiviteten i form af fuld digital sagsbehandling, faglig specialisering, best practice i
sagsbehandlingen og kompetenceløft af f.eks. administrative medarbejdere, som kan un-
derstøtte den juridiske sagsbehandling mv. Med den igangværende evaluering af klage-
strukturen og forretningsanalyse ser styrelsen frem til at få belyst, hvad der yderligere kan
gøres for at nedbringe sagsbehandlingstiderne og højne effektiviteten.