Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del Bilag 205
Offentligt
Teknisk gennemgang –
Leasingområdet
23. maj 2017
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 205: Skatteministeriets præsentation fra den tekniske gennemgang af leasingregler og regler om registreringsafgift den 23. maj 2017
Dagsorden for i dag
v
Den politiske kontekst – hvorfor behov for en teknisk gennemgang
v
Reglerne i dag
v
Forholdsmæssig betaling af registreringsafgift
v
Værditabsberegninger
v
”Bilvask”
v
Den overordnede udvikling på leasingområdet
v
SKATs kontrolindsats på leasingområdet
v
Videre proces
2
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 205: Skatteministeriets præsentation fra den tekniske gennemgang af leasingregler og regler om registreringsafgift den 23. maj 2017
Den politiske kontekst – hvorfor behov for teknisk gennemgang
Leasingområdet er i fokus i medierne – bl.a. gennem en række artikler i
Jyllands-Posten.
Særligt har fokus været på såkaldte værditabsberegninger og ”bilvask”,
som leasingselskaber kan bruge til at undgå at betale registreringsafgift:
•
Værditabsberegning:
Hvis der er betalt forholdsmæssig
registreringsafgift af en bil solgt til leasing, kan leasingselskabet efter
leasingperiodens udløb ansøge om at få vurderet bilens værdi på ny
med henblik på at få reguleret den betalte registreringsafgift. Overstiger
den betalte afgift den genberegnede registreringsafgift, har
leasingselskabet ret til at få differencen refunderet.
”Bilvask”:
Et leasingselskab kan gennem lave indkøbspriser og ved
efterfølgende leasing opnå en fortjeneste, som ikke står mål med det
egentlige afgiftsindhold i bilen.
•
Fælles for begge metoder er, at registreringsafgiften sættes lavt som
følge af opnåede rabatter ved køb af bilerne.
3
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 205: Skatteministeriets præsentation fra den tekniske gennemgang af leasingregler og regler om registreringsafgift den 23. maj 2017
Reglerne i dag – forholdsmæssig betaling af registreringsafgift
Registreringsafgiften er en værdibaseret afgift (med tekniske elementer), som
betales af en bils ”almindelige
pris ved salg til bruger her i landet”,
jf.
registreringsafgiftsloven. Dvs. at der som udgangspunkt betales afgift af den
pris, der betales for bilen.
Leasingselskaber, flådeejere mm. som køber mange biler på en gang kan ofte
købe biler til en lavere pris end den almindelige forbruger, og dermed betale
lavere afgift. Ved nyregistrering kan leasingselskaberne vælge at betale den
fulde registreringsafgift af bilen eller betale afgiften forholdsmæssigt.
Muligheden for forholdsmæssig betaling af registreringsafgift følger
registreringsafgiftsloven §3 b, hvor SKAT efter ansøgning kan give tilladelse til,
at registreringspligtige leasingkøretøjer, der registreres med henblik på
tidsbegrænset anvendelse i Danmark, kan betales som forholdsmæssig
registreringsafgift.
Muligheden for forholdsmæssig betaling af registreringsafgift følger af EU-
retslig domspraksis og skal sikre proportionalitet mellem opkrævning af
afgiften og den periode, som køretøjet anvendes i Danmark.
4
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 205: Skatteministeriets præsentation fra den tekniske gennemgang af leasingregler og regler om registreringsafgift den 23. maj 2017
Reglerne i dag – forholdsmæssig betaling af registreringsafgift
Den forholdsmæssige registreringsafgift udgør 2 pct. af den fulde
registreringsafgift i de første 3. måneder af bilens levetid, 1 pct. pr. måned i de
efterfølgende 33 måneder og 0,5 pct. per måned derudover. Ved en
leasingperiode på 12 måneder udgør den forholdsmæssige registreringsafgift
således 15 pct. af den fulde afgift for et nyt køretøj.
Ved forholdsmæssig betaling af registreringsafgift skal der udover den
forholdsmæssige afgift betales et rentebeløb af den resterende afgift til staten.
Det skal modsvare det likviditetstab staten lider som følge af udskydelsen¹.
Ved leasingperiodens udløb er der ikke længere betalt registreringsafgift af
bilen, og bilen skal derfor som udgangspunkt afmeldes fra registrering i
Køretøjsregisteret (DMR), medmindre der betales restafgift eller leasingperioden
forlænges, og der foretages en ny beregning af den forholdsmæssige afgift.
1: Renten fastsættes som den gennemsnitlige udlånsrente fra pengeinstitutter til ikke-finansielle selskaber
som offentliggøres af Danmarks Statistik.
5
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 205: Skatteministeriets præsentation fra den tekniske gennemgang af leasingregler og regler om registreringsafgift den 23. maj 2017
Reglerne i dag – værditabsberegninger
Når leasingperioden udløber eller bilen på en anden måde udgår af ordningen,
kan virksomheden selv genberegne værditabet og angive afgiften, hvis
virksomheden har adgang til at selvbetjene sig i Motorregisteret på
leasingområdet. Har virksomheden ikke en sådan adgang, kan virksomheden
vælge at få vurderet bilens værdi på ny med henblik på at få genberegnet den
forholdsmæssige registreringsafgift, som allerede er betalt.
Bilens aktuelle handelsværdi fastsættes efter registreringsafgiftslovens
almindelige regler om værdifastsættelse af brugte køretøjer. Dvs. at
værdifastsættelsen sker på baggrund af markedsværdien på lignende brugte
biler på det danske marked, uanset at bilen oprindeligt er afgiftsberigtiget til en
rabatteret pris.
På baggrund af bilens realiserede værditab i løbet af leasingperioden
genberegnes den forholdsmæssige registreringsafgift.
Overstiger den allerede betalte forholdsmæssige registreringsafgift den
genberegnede registreringsafgift, tilbagebetales differencen og omvendt.
Resultatet af værdifastsættelsen er bindende.
6
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 205: Skatteministeriets præsentation fra den tekniske gennemgang af leasingregler og regler om registreringsafgift den 23. maj 2017
Eksempel 1 - værditabsberegning
Til illustration af reglerne kan der tages udgangspunkt i to ens biler, hvor den ene leases i 3 år
med forholdsmæssig betaling af afgift og den anden sælges i almindelig handel. Det forud-
sættes, at den leasede bil købes med rabat, således at priserne som ny inkl. registreringsafgift
udgør 510.000 kr. for den leasede bil og 647.800 kr. for bilen, der sælges i almindelig handel,
jf.
tabel 1.
5) Residualafgiften i den leasede bil efter 3 år er beregnet ud fra et realiseret værditab på 22,5 pct., mens
residualafgiften i bilen solgt i almindelig handel beregnes ud fra et værditab på 39 pct.
7
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 205: Skatteministeriets præsentation fra den tekniske gennemgang af leasingregler og regler om registreringsafgift den 23. maj 2017
Eksempel 2 - værditabsberegning
Til illustration af reglerne kan der tages udgangspunkt i to ens biler, hvor den ene leases i 3 år
med forholdsmæssig betaling af afgift og den anden sælges i almindelig handel. Det forud-
sættes, at den leasede bil købes med rabat, således at priserne som ny inkl. registreringsafgift
udgør 413.000 kr. for den leasede bil og 453.460 kr. for bilen, der sælges i almindelig handel,
jf.
tabel 1.
5) Residualafgiften i den leasede bil efter 3 år er beregnet ud fra et realiseret værditab på 33 pct., mens
residualafgiften i bilen solgt i almindelig handel beregnes ud fra et værditab på 39 pct.
8
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 205: Skatteministeriets præsentation fra den tekniske gennemgang af leasingregler og regler om registreringsafgift den 23. maj 2017
Reglerne i dag – ”bilvask”
Leasingbiler kan som sagt opnå ”flåderabatter” på biler, i det de køber mange biler på
én gang. Dermed betaler leasingselskaber også lavere registreringsafgift af bilerne.
Ved salg til leasingselskaber, hvor der sker efterfølgende salg på det almindelige
marked, kan forhandler og leasingselskab have fælles interesse i, at leasingselskabet
giver så lav en pris som muligt for bilen, da registreringsafgiftsbetalingen hermed
bliver tilsvarende lav.
Forhandler og leasingselskab kan aftale, at leasingselskabet sælger bilen tilbage til
forhandleren efter endt leasingperiode. På den måde kan leasingselskab og forhandler
dele gevinsten ved den lave registreringsafgiftsbetaling som realiseres, når
forhandleren videresælger den brugte bil på det almindelige marked.
Det er ikke lovligt at fastsætte ”kunstigt” lave interne afregningspriser, fx hvor
bilproducent, importør og leasingselskab er interesseforbundne. Dette er der allerede
regler, som skal sikre imod i registreringsafgiftsloven.
9
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 205: Skatteministeriets præsentation fra den tekniske gennemgang af leasingregler og regler om registreringsafgift den 23. maj 2017
Den overordnede udvikling på leasingområdet
•
Antallet af leasingaftaler med
værditabsberegninger er steget fra 5.200 biler i
2014 til 17.000 biler i 2016.
I samme periode er tilbagebetalingerne af
registreringsafgift til leasingselskaberne i
samme periode steget fra 93 mio. kr. til 203 mio.
kr.
Det skal ses i lyset af, at provenuet fra de
forholdsmæssige betalinger af
registreringsafgift udgjorde ca. 4 mia. kr. i 2016.
Det har aldrig været intentionen, at nogle biler
kan køre afgiftsfrit i Danmark, mens andre skal
betale en høj registreringsafgift på 150 pct.
Derfor ser Skatteministeriet på, om regelsættet
skal ændres.
250
200
150
Antal leasingaftaler med værditabsberegninger, stk.
20.000
16.000
12.000
8.000
4.000
0
2014
2015
2016
•
•
Samlet beløb, som er tilbagebetalt, mio. kr.
•
•
100
50
0
2014
2015
2016
10
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 205: Skatteministeriets præsentation fra den tekniske gennemgang af leasingregler og regler om registreringsafgift den 23. maj 2017
SKATs kontrolindsats på leasingområdet
SKAT fører kontrol med korrekt indbetaling af registreringsafgift gennem en bred
vifte af aktiviteter, som dækker hele afgiftsprocessen.
Indsats
Kontrol af leasingkontrakter
Beskrivelse
SKAT kontrollerer i et kontrolprojekt i 2017, om de
leasingkontrakter, som storkunderne anvender, er i
overensstemmelse med faktiske forhold og godkendte
standardkontrakter.
SKAT gennemfører i 2017 mere end 1.000 pristjek af køretøjer.
Fordelt med flere end 500 pristjek i forbindelse med
værditabsberegninger og flere end 500 pristjek af
leasingselskabernes selvanmeldte handelspriser på brugte
køretøjer.
SKAT planlægger at gennemføre et kontrolprojekt af, om der sker
korrekt prisfastsættelse og dermed en korrekt afgiftsberigtigelse fra
importørens prisfastsættelse til leasingselskabernes
registreringsafgiftsberegning.
Fra april 2017 er alle relevante kompetencer vedr. leasing i SKAT
Kundeservice samlet i én enhed. Blandt andet samles og fokuseres
11
indsatsen om pristjek her. Dertil kommer SKATs øvrige indsats.
Kontrol af værditabsberegninger og ”bilvask” gennem månedlige
pristjek
Efterkontrol
Ny organisering og styrkelse af faglige miljøer
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 205: Skatteministeriets præsentation fra den tekniske gennemgang af leasingregler og regler om registreringsafgift den 23. maj 2017
Videre proces
Mulighed for at
stille spørgsmål
Teknisk gennemgang af
leasingproblematikken
Politiske forhandlinger
om evt. nye initiativer
og lovændringer på
leasingområdet
Evt. gennemførelse af
lovforslag til
udmøntning af aftale
23. Maj 2017
Juni 2017
Efteråret 2017
12