Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del Bilag 20
Offentligt
1680570_0001.png
Dynamiske effekter af topskat
Jobeffekt af topskattelettelse
er meget usikker
Det bliver i debatten ofte fremstillet som om, at en lettelse af topskatten har en sikker positiv
jobeffekt, som kan beregnes meget præcist. Grundlaget for beregningen er dog efterhånden 20
år gammelt, og siden har studier af jobeffekter af skattelettelser vist meget forskellige resulta-
ter. Et nyere dansk studie stiller spørgsmålstegn ved, om der overhovedet er en jobeffekt på
kort sigt. Jobeffekten af skattelettelser er altså højest usikre og er mere ”fugle på taget” end en
sikker finansieringskilde.
Af analysechef
Jonas Schytz Juul
26. februar
2016
Analysens hovedkonklusioner
Evidens for effekter af marginalskat på arbejdsudbuddet er svagt. En række studier og
analyser viser, at der ikke er nogen nævneværdig sammenhæng mellem ændringer i
marginalskatten i toppen og arbejdsudbuddet i Danmark.
De fleste studier fokuserer på marginalskattens betydning for skattepligtig indkomst
fremfor effekten på arbejdsudbuddet. Effekten på arbejdsudbuddet må dog forventes at
være mindre end effekten på skattepligtig indkomst, idet arbejdsudbuddet kun er en af
flere måder for skatteyderen at reagere på ændringer i skattens størrelse.
Det grundlag, der bruges til at beregne jobeffekter af skattelettelser, er efterhånden 20
år gammelt. Et nyere studie af Forårspakke 2.0 viser, at de umiddelbare effekter, man
kan finde af skattelettelsen i 2010, udelukkende skyldes en teknisk flytning af indkomst
fremfor reelle jobeffekter.
Kontakt
Analysechef
Jonas Schytz Juul
Tlf. 33 55 77 22
Mobil 30 29 11 07
[email protected]
Kommunikationschef
Mikkel Harboe
Tlf. 33 55 77 28
Mobil 28 36 87 50
[email protected]
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd
Reventlowsgade 14, 1 sal.
1651 København V
33 55 77 10
www.ae.dk
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 20: Oplæg af 27. oktober 2016 fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd om beregningsgrundlaget for topskattelettelser og bilag Dynamiske effekter af topskat
1680570_0002.png
Dynamiske effekter af topskat
Jobeffekt af topskattelettelse er meget usikker
Jobeffekt af topskattelettelse er meget usikker
I debatten bliver det oftest fremstillet som om, at en skattelettelse har en sikker positiv effekt på arbejds-
udbuddet, som kan udregnes meget præcist. Samtidig bliver effekterne på adfærden medregnet direkte
som en sikker finansieringskilde, når skatten lettes. Seneste eksempel på dette er den nyeste finanslov,
hvor registreringsafgiften blev sænket. Dette koster ifølge Finansministeriet 1.210 mio. kr. i umiddelbart
tabt provenu i 2016, dvs. før adfærdseffekter medregnes. Når adfærd og tilbageløb medregnes, forventer
Finansministeriet dog, at nedsættelsen af registreringsafgiften kun koster 350 mio. kr. i 2016. Man for-
venter altså, at der kommer 860 mio. kr. af det tabte provenu fra registreringsafgiften tilbage i statskas-
sen igen helt automatisk allerede samme år, som registreringsafgiften sænkes, svarende til over 70 pct.
af det umiddelbart tabte provenu. Dette sker både gennem ændret forbrugsmønster og ændring i ar-
bejdsudbuddet og er baseret på en antagelsestung beregning. Konkret forventes det, at nedsættelsen af
registreringsafgiften øger arbejdsudbuddet svarende til 700 fuldtidspersoner
1
.
Det umiddelbare provenutab og adfærdseffekten er to centrale effekter ved en ændring i skatten. Det
umiddelbare provenutab er ændringen i skatteprovenuet, hvis ingen ændrer adfærd ved ændringen i
skatten. Dette kaldes også den
mekaniske effekt
og kan udregnes meget præcist på baggrund af detalje-
rede registeroplysninger. En eventuel adfærdsændring som følge af skattelettelsen kaldes
adfærdseffek-
ten
eller den
dynamiske effekt.
Denne kan ikke udregnes præcist, men må baseres på en række skøn og
antagelser. Det er altså ikke en sikker effekt, der kan måles, og der er stor usikkerhed om størrelsen af
denne effekt.
Der er to kilder til ændringer i arbejdsudbuddet. Den ene effekt er deltagelseseffekten, som er personer
uden beskæftigelse, som vælger at komme i beskæftigelse pga. skattelettelsen. En anden effekt kommer
fra personer, der allerede er i beskæftigelse, som vælger at arbejde flere timer pga. skattelettelsen. Dette
kaldes
timeeffekten.
De adfærdseffekter, der evt. vil være af at lette topskatten, vil næsten udelukkende
være en timeeffekt. Der vil altså ikke være mange personer, der kommer i job som følge af en topskat-
telettelse – næsten hele den formodede effekt kommer fra personer, der allerede er i arbejde, som skal
arbejde flere timer.
Boks 1. Centrale begreber
Begreb
Umiddelbar effekt /
Mekanisk effekt
Dynamisk effekt /
Adfærdseffekt
Elasticitet på arbejds-
udbud
Elasticitet på skattepligtig
indkomst
Timeeffekt
Deltagelseseffekt
Selvfinansieringsgrad
Forklaring
Provenuændring ved skatteændring hvis ingen ændrer adfærd. Kan beregnes præcist ud fra
indkomstregistre.
Den ændring i adfærd, fx i arbejdstimer, som skatteændringen giver. Kan ikke beregnes di-
rekte men må baseres på en række estimationer, antagelser og skøn
Et tal, der repræsenterer, hvor mange procent arbejdsudbuddet ændrer sig, når lønnen efter
skat ændrer sig én procent. Jo større denne er, jo større er adfærdseffekten
Et tal, der repræsenterer, hvor mange procent den skattepligtige indkomst ændrer sig, når løn-
nen efter skat ændrer sig én procent. Jo større denne er, jo større er effekten
Personer som allerede er i beskæftigelse som forventes at arbejde endnu flere timer som følge
af skattelettelsen
Personer uden beskæftigelse som vælger at blive beskæftiget pga. skattelettelsen
Den andel af det mekaniske provenutab som forventes hentet ind igen ved adfærdseffekter og
andre afledte effekter. En selvfinansieringsgrad på 0,5 betyder, at en skattelettelse der giver
et umiddelbart provenutab på 2 mia. kr. forventes at give et provenutab på 1 mia. kr. efter ad-
færd og afledte effekter er medregnet.
1
http://www.ft.dk/samling/20151/lovforslag/l69/spm/4/svar/1286877/1580121.pdf
og
http://www.ft.dk/samling/20151/lovforslag/l69/spm/5/svar/1286875/1580117.pdf
2
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 20: Oplæg af 27. oktober 2016 fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd om beregningsgrundlaget for topskattelettelser og bilag Dynamiske effekter af topskat
1680570_0003.png
Dynamiske effekter af topskat
Jobeffekt af topskattelettelse er meget usikker
I det følgende vil der blive gennemgået en række studier og analyser, som peger på, at elasticiteten af
skattepligtig indkomst reelt er af undseelig størrelse. Der kan altså ikke findes nogen dynamiske effekter
af en skattelettelse på kort sigt. Ifølge disse studier er der derfor ikke evidens for en sammenhæng mel-
lem ændringer i marginalskatten i toppen og arbejdsudbuddet i Danmark.
Dette vidner om, at der er stor usikkerhed forbundet med adfærdseffekterne af skattelettelser. At be-
nytte disse omdiskuterede og usikre adfærdseffekter som sikre finansieringselementer i finanslove og
skattereformer er derfor problematisk og kan potentielt forværre holdbarheden.
Hovedkonklusionerne i papiret er:
Grundlaget for de jobeffekter, Finansministeriet regner med fra skattelettelser, er baseret på
data fra en spørgeskemaundersøgelse på knap 2.400 personer foretaget i 1996. I det oprinde-
lige studie er der generelt
statistisk insignifikante
estimater af adfærdseffekter for mænd, mens
der er en større adfærdseffekt for kvinder. At effekten er insignifikant betyder, at effektens stør-
relse ikke kan afvises reelt at være nul. Konklusionen fra studiet er altså, at der for mænd ikke
er nogen statistisk sikker adfærdseffekt af lavere topskat.
I den internationale litteratur er der generelt enighed om, at arbejdsudbudselasticiteten mht.
skat er meget tæt på nul for mænd, mens kvinders
deltagelsesbeslutning
synes at være påvirket
af skattens størrelse, men altså ikke timebeslutningen, som er den relevante beslutning ift. top-
skat.
I en dansk kontekst er en analyse af skattereformen i 1987 blevet brugt til at argumentere for,
at elasticiteten af skattepligtig indkomst er omkring 0,2. Imidlertid finder samme artikel lavere
elasticiteter, når der anvendes nyere skattereformer.
I et nyere dansk studie af adfærdseffekterne af skattelettelsen i 2010 finder forfatterne umid-
delbart en elasticitet af skattepligtig indkomst på 0,1. Men når der renses for indkomstflytning,
falder elasticiteten til 0. Det vil sige fuldstændigt fravær af adfærdseffekter på kort sigt. Den
effekt, man umiddelbart finder, skyldes udelukkende, at nogle personer teknisk flytter udbeta-
lingen af deres løn fra slutningen af 2009 til starten af 2010, hvor den øverste marginalskat er
faldet. Hvis man ikke tager højde for indkomstflytning, kan man foranlediges til at tro, at For-
årspakke 2.0 fik skatteydere til at arbejde mere allerede i 2010 som følge af den lavere margi-
nalskat. Dette ses dog ikke i deres indtjening, når man kontrollerer for manipulation med løn-
udbetalinger henover årsskiftet.
Argumentet om, at selvstændige stopper med at arbejde, når de når topskattegrænsen, holder
ikke. De selvstændige, der har en indkomst præcis på topskattegrænsen, bruger virksomheds-
ordningen til at flytte indkomst fra et år til det næste. Man kan altså ikke bruge dette fænomen
som argument for at afskaffe topskatten. Blandt lønmodtagere finder man ikke samme grad af
sammenklumpning af personer lige på topskattegrænsen.
Ingen sikker jobeffekt af topskattelettelser for mænd
Når de dynamiske effekter af lavere marginalskatter vurderes i forhold til de offentlige budgetter, er det
arbejdsudbudseffekten, man fokuserer på. Derfor er den centrale parameter arbejdsudbudselasticiteten
(også kaldet timeudbudselasticiteten). Finansministeriet anvender i dag en gennemsnitlig timeelastici-
tet på 0,1.
3
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 20: Oplæg af 27. oktober 2016 fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd om beregningsgrundlaget for topskattelettelser og bilag Dynamiske effekter af topskat
1680570_0004.png
Dynamiske effekter af topskat
Jobeffekt af topskattelettelse er meget usikker
De elasticiteter, Finansministeriet bruger, er baseret på et studie af Frederiksen m.fl. (2001), der analy-
serer data fra en spørgeskemaundersøgelse på knap 2.400 personer foretaget i 1996. Resultaterne fra
dette studie er gengivet i tabel 1. Som det ses af tabellen, er der generelt statistisk insignifikante estima-
ter af adfærdseffekter for mænd, mens kvinder har en større elasticitet, og flere er signifikante. At effek-
ten er insignifikant betyder, at ikke kan afvises, at elasticitetens størrelse reelt er nul. Da topskatten
sætter ind fra ca. 8. decil, viser studiet, at der for mænd ikke er nogen statistisk sikker adfærdseffekt af
lavere topskat. Effekten kan altså lige så godt være nul, som den viste elasticitet på ca. 0,05. Kun for
kvinder er der en statistisk signifikant effekt af lavere topskat.
2
Der er således betydelig usikkerhed omkring estimatet af adfærdseffekterne.
3
Frederiksen m.fl. (2001)
er det seneste eksisterende danske studie af, hvordan arbejdstiden er påvirket af marginalskatten.
Tabel 1. Arbejdsudbudselasticiteter fra Frederiksen m.fl. (2001)
Indkomstdecil
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Samlet
Mænd
0,060
0,060
0,050
0,050
0,044
0,046
0,053
0,053
0,051
0,053
0,052
Kvinder
0,161
0,150
0,150
0,153
0,148
0,148
0,141
0,147
0,142
0,146
0,149
Anm: De listede elasticiteter er ukompenserede arbejdsudbudselasticiteter. Kun elasticiteter markeret med kursiv og fed er signifikant forskellige
fra nul på et 95-konfidensniveau.
Kilde: AE pba. Frederiksen m.fl. (2001)
Ovenstående er reelt det studie, der refereres til af Finansministeriet som evidens for den konkrete sam-
menhæng mellem marginalskatter og timebeslutningen for skatteydere. Evidens for den konkrete stør-
relse af adfærdseffekter på timebeslutningen i forbindelse med ændringer af marginalskatten må derfor
betragtes som særdeles svag.
Dette er et billede, som også ses i den internationale litteratur, hvor der jf. Saez m.fl. (2012) generelt er
enighed om, at arbejdsudbudselasticiteten mht. skat er meget tæt på nul for mænd, mens kvinders
del-
tagelsesbeslutning
synes at være påvirket af skattens størrelse, men altså ikke timebeslutningen, som er
den relevante beslutning ift. topskat.
Effekt på skattepligtig indkomst
Mens antallet af analyser af adfærdseffekten på arbejdsudbuddet i en dansk sammenhæng er særdeles
lille og usikker, og at sådanne effekter internationalt har været svære at påvise, er der en omfattende
2
Stikprøven i studiet er dog så lille, at når man opdeler på deciler får meget små grupper. Dette gør, at det er svært at opnå signifikante estimater.
4
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 20: Oplæg af 27. oktober 2016 fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd om beregningsgrundlaget for topskattelettelser og bilag Dynamiske effekter af topskat
1680570_0005.png
Dynamiske effekter af topskat
Jobeffekt af topskattelettelse er meget usikker
litteratur, der analyserer effekten af skatteændringer på den
skattepligtige indkomst
i stedet for arbejds-
udbud. Den vigtigste grund til det er, at den skattepligtige indkomst er langt nemmere at måle, idet den
findes i SKAT’s registre ligesom i andre landes skatteministerier. Men effekten på skattepligtig indkomst
er noget helt andet end effekten på arbejdsudbuddet. Dette skyldes, at arbejdsudbuddet kun er én af de
måder, som en skatteyder kan variere sin skattepligtige indkomst på.
Den skattepligtige indkomst er afhængig af skattesystemet og af hvor store muligheder, der er for skat-
tetænkning. Dette kan f.eks. være flytning af indkomst mellem skattebaser. Hvis en selvstændig eksem-
pelvis vælger at ændre sin lønudbetaling som følge af en skatteændring, uden at virksomhedens reelle
forhold ellers ændres, afspejler dette ikke en ændring af virksomhedens produktion. Denne skattetænk-
ning har måske betydning for statens finanser, men påvirker ikke den samlede produktion og dermed
muligheder for vækst. Denne beslutning om at flytte indkomst afhænger godt nok af marginalskatten,
men også af, hvor nemt det er at flytte indkomst mellem forskellige baser, og hvor nemt det er at undgå
beskatning. Effekten af en skattestigning vil f.eks. være større, hvis det er muligt relativt nemt at undgå
den øgede beskatning. Dette betyder, at skattens størrelse ikke er det eneste relevante værktøj, men at
man potentielt kan opnå de samme ”dynamiske” effekter ved at forbedre skattekontrollen og/eller gøre
skattesystemet robust overfor skattetænkning.
Et andet problem ved at bruge skattepligtig indkomst fremfor arbejdsudbuddet til at måle effekten af
beskatning på de offentlige finanser er, at den del af en eventuel indkomstfremgang, der opstår ved en
lavere skat, og som ikke skyldes øget arbejdsudbud, ikke giver nogen forbedring af de offentlige budget-
ter. Det skyldes, at lønfremgang, som ikke skyldes et øget arbejdsudbud, vil blive opvejet af, at de offent-
lige indkomstoverførsler og de offentlige lønninger stiger svarende til denne lønfremgang. Så selvom vi
er blevet mere velstående (lønnen og indkomsterne er steget), giver det ikke umiddelbart nogen frie
penge på de offentlige budgetter. Skatteværdien af de øgede indkomster opvejes af øgede udgifter til
offentlig løn og offentlige indkomstoverførsler. Boks 2 sammenfatter de forskellige effekter, der er i spil,
når man ser på den skattepligtige indkomst.
Som det fremgår af boks 2, så er det meget problematisk at sammenligne elasticiteter af skattepligtig
indkomst på tværs af lande, da skattesystemer varierer betragteligt. For eksempel har Gordon og Slem-
rod (2000) vist, at en forhøjelse af selskabsskatten i USA har ført til, at en langt større andel af indkom-
sten er blevet indrapporteret som personlig skattepligtig indkomst. Dette indebærer, at man skal ind-
drage og forsøge at kontrollere for skattesystemet generelt, når man sammenligner elasticiteter, der er
beregnet i forskellige lande. Jo mere forskelligartet skattesystemerne er, des mindre anvendelig er ela-
sticiteten til vurdering af adfærdseffekter i Danmark. I et forsøg anviser Kleven m.fl. (2011), at tredjeparts
indrapportering af løn fra arbejdsgiver til SKAT gør, at mængden af skattesnyd er meget lav for lønmod-
tagere, mens dette ikke i samme grad er tilfældet for selvstændige. Dermed må man forvente, at lande
med mindre effektiv skatteopkrævning, som for eksempel USA, har langt højere elasticiteter, end tilfæl-
det er for Danmark.
Nedenfor præsenteres en række af de nyeste resultater inden for forskningen. Som beskrevet ovenfor er
fokus i forskningen rykket fra arbejdsudbudselasticitet til skattepligtig indkomst. Der vil i præsentatio-
nen af forskningen nedenfor primært være fokus på danske studier. Det skyldes, at elasticiteter fra uden-
landske studier ikke bare kan overføres til danske forhold, da skattesystemerne er forskellige, og der er
5
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 20: Oplæg af 27. oktober 2016 fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd om beregningsgrundlaget for topskattelettelser og bilag Dynamiske effekter af topskat
1680570_0006.png
Dynamiske effekter af topskat
Jobeffekt af topskattelettelse er meget usikker
forskelle på dels, hvor robuste skattesystemerne er over for skattetænkning, og dels hvor godt indberet-
ningssystemer og skattekontrol fungerer.
Boks 2. Hvilke effekter indeholdes i elasticiteten af skattepligtig indkomst?
Elasticiteten af skattepligtig indkomst afspejler en række forskellige mulige effekter. Man kan groft sagt dele effekterne op i
to grupper. Som beskrevet i brødteksten er der en række effekter, som påvirker elasticiteten i positiv retning, men som ikke
nødvendigvis
har de realøkonomiske konsekvenser, som man normalt forbinder med beskatning:
-
-
-
-
Indkomstflytning mellem skattebaser, f.eks. mellem virksomhedsskatteordning og personskatter
Udnyttelse af fradrag og skattehuller
Skattesnyd
Udbetaling af løn gennem frynsegoder
Marginalskatten vil teoretisk påvirke disse dimensioner, men bemærk, at en skatteyders mulighed for at reagere langs disse
dimensioner også er begrænset af skattesystemet som helhed. Ved at gøre skattesystemet mere robust er det dermed muligt
at
sænke
elasticiteten af skattepligtig indkomst. At sænke marginalskatten er for eksempel en måde at mindske skattesnyd,
men det er nærliggende at forvente, at andre metoder er billigere og bedre såsom tredjeparts indrapportering af indkomst og
elektronisk registrering af mistænkelig adfærd.
Dertil komme de ”reale” effekter, som man ønsker at beskrive. Dvs. dem man typisk diskuterer relateret il topskat. Disse
indeholder blandt andet følgende dimensioner:
-
-
-
-
Arbejdstid
Indsats på arbejdspladsen
Uddannelsesvalg
Karrierevalg
Førstnævnte er den effekt, der beskrives ved arbejdsudbudselasticiteten, her primært timebeslutningen. De øvrige er af
betydning for samfundsøkonomien som helhed, men af mindre betydning for statens finanser på grund af reguleringen af
overførsler og lønninger. Teoretisk bør en mindre marginalskat trække i retning af højere arbejdstid og løn. Dertil kommer
dog indkomsteffekter, der kan trække i den anden retning.
Elasticiteten af skattepligtig indkomst er dermed et sammensurium af forskellige effekter, og det er klart at man bør være
påpasselig med at sammenligne elasticiteter dels over tid, hvor regler ændres, og dels mellem forskellige lande med unikke
skattesystemer. Kun under antagelse af, at det kun er den første reale effekt, der eksisterer, dvs. effekter gennem arbejdsti-
den, er arbejdsudbudselasticiteten sammenfaldende med elasticiteten af skattepligtig indkomst. Empirisk er der dog stærk
evidens for, at arbejdsudbuddet ikke er den eneste dimension, der påvirkes af marginalskatten. Det er derfor ud fra ovenstå-
ende forventeligt, at arbejdsudbudselasticiteten er mindre end elasticiteten af skattepligtig indkomst.
1987-reform og størrelsen af elasticiteter
I dansk sammenhæng er det mest citerede studie vedr. skattepligtig indkomst lavet af Kleven og Schultz
(2014) og et søsterstudie fra De Økonomiske Råd, Schultz (2011), der baserer sig på samme data og
metode men med en mindre tidsperiode. Disse studier anvender en række forskellige tilgange til at måle
elasticiteter af skattepligtig indkomst.
Den mest citerede delanalyse anvender variation i skatterater som følge af 1987-skattereformen. Ana-
lysen er en såkaldt forskel-i-forskel-analyse, hvor personer, der ikke modtager en skattelettelse, sam-
menlignes med personer, der modtager en skattelettelse. Forfatterne demonstrerer, at disse to grupper
følger samme trend i indkomst indtil skattereformen, men at de derefter divergerer, idet personer, der
modtager en skattelettelse, har en stigning i den skattepligtige indkomst relativt til den gruppe, der ikke
modtager skattelettelsen. På baggrund af dette beregner forfatterne en elasticitet af skattepligtig løn-
indkomst og kapitalindkomst i spektret 0,2 til 0,3. Det er disse elasticiteter, der oftest omtales fra studiet
i den offentlige debat. Bemærk, at der i denne estimation ikke tages højde for observerbare forskelle
blandt personer i de to grupper. Antagelsen er dermed, at der ikke ville være forskel på indkomsttrenden
mellem de, der får højere og lavere marginalskat af reformen i fravær af reformen. Skattereformen i 1987
indeholdt imidlertid mange andre tiltag end bare sænkningen af marginalskatten. Således vil regelæn-
dringer andre steder i skattesystemet kunne påvirke treatment- og kontrolgruppen forskelligt.
6
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 20: Oplæg af 27. oktober 2016 fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd om beregningsgrundlaget for topskattelettelser og bilag Dynamiske effekter af topskat
1680570_0007.png
Dynamiske effekter af topskat
Jobeffekt af topskattelettelse er meget usikker
Denne elasticitet er som beskrevet alene baseret på 1987-skattereformen. I en anden delanalyse anven-
des data fra 1980 til 2005. Der har været gennemført en række skattereformer i denne periode, hvilket
skaber en variation i indkomstbeskatningen, som kan bruges til at identificere adfærdseffekter. Den an-
vendte statistiske metode stammer fra en række amerikanske studier og har været meget anvendt siden
begyndelsen af nullerne.
4
Resultaterne af denne analyse viser meget lavere elasticiteter, end hvis man alene fokuserer på 1987-
reformen. Her findes elasticiteter for lønindkomst omkring 0,05 for lønmodtagere, mens de for selv-
stændige ligger omkring 0,1 for hele perioden. I 80’erne (inklusiv 1987-reformen) findes elasticiteter
omkring 0,2
5
mens der hvis man alene fokuserer på 90’erne og 00’erne kun findes elasticiteter i omeg-
nen af 0,03, altså næsten ti gange mindre end i 80’erne. Forfatterne argumenterer for, at dette skyldes
at større skattereformer gør, at folk i højere grad ændrer adfærd, da indkomsttabet ved at lade være er
stort. Kleven (2014) argumenterer imidlertid for, at den høje elasticitet fra 1987-reformen ikke nødven-
digvis er repræsentativ for det det danske skattesystem vi har i dag, og at senere reformer ikke synes at
kunne generere samme adfærd som 1987-skattereformen. Skattesystemet er i dag blevet mere robust,
hvilket netop var formålet med 1987-reformen, jf. Lykketoft (1986). Det er i dag sværere at foretage
skatteunddragelse og indkomstflytning, og elasticiteten må derfor i dag forventes at være mindre end
tilfældet var for knap 30 år siden i forbindelse med 1987-skattereformen.
Elasticiteter i Kleven og Schultz (2014)
Metode og tidsperiode
DiD, 1984-2005
DiD, 1984-1990 (1987-skattereformen)
DiD, 1991-2005(efter 1987-skattereformen)
DiD, 1984-2005
DiD, 1982-1993 (Grafisk)(1987-skattereformen)
Gruppe
Lønmodtagere
Lønmodtagere
Lønmodtagere
Selvstændige
Lønmodtagere
Elasticitet
0,05
0,11
0,03
0,09*
0,21
Anm: †: Hentet fra tabel 6 i Kleven og Schultz (2014). *: Hentet fra tabel 5. ‡: Hentet fra figur 4.
Kilde: AE pba. Kleven og Schultz (2014)
Det skal i denne sammenhæng bemærkes, at 1987-reformen var meget omsiggribende i dens definition
af skattebaser og fradrag, og at der derfor forekommer mange andre ændringer end blot sænkning af
marginalskatter. Et af hovedformålene med 1987-reformen var at dæmme op for den udhuling af skat-
tebasen og udbredt skattespekulation, som var en følge af store rentefradrag. Dertil blev indført en virk-
somhedsordning, som ændrede, hvordan virksomhedsoverskud blev beskattet. Samtidig blev forskellen
på marginalskatterne på forskellige baser indsnævret, således at værdien af indkomstflytning faldt be-
tragteligt.
Det er derfor ganske sandsynligt, at den høje elasticitet fra 1984-1990 kan være båret af indkomstflyt-
ning. Når 1987-reformen sammenlignes med perioden, der indeholder 1994-reformen, som også inde-
holdt betragtelige ændringer i marginalskatterne, findes væsentlig lavere elasticiteter. En analyse tilsva-
rende den grafiske analyse for 1987-reformen udføres dog ikke i papiret. Ej heller analyseres en mere
snæver periode omkring 1994-reformen. Der argumenteres for, at store skattereformer har større effek-
4
5
Se Gruber, J., & Saez, E. (2002)
Dette er essentielt analysen, der foretages i DØRS analyse i
Dansk Økonomi, efterår 2011
og det tilhørende metodenotat, Schultz (2011).
7
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 20: Oplæg af 27. oktober 2016 fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd om beregningsgrundlaget for topskattelettelser og bilag Dynamiske effekter af topskat
1680570_0008.png
Dynamiske effekter af topskat
Jobeffekt af topskattelettelse er meget usikker
ter, men det noteres, at elasticiteten målt i perioden 1991-2005 er lavere. Dette kan tolkes, som at skat-
tesystemet er blevet mere robust og simpelt og dermed ikke giver mulighed for indkomstflytning og
unddragelse i samme grad som i 80’erne. Dermed er det problematisk at anvende elasticiteter målt på
1987 til forudsigelse af adfærdseffekter ved skattereformer i dag.
6
Det skal igen understreges, at elasticiteten af skattepligtig indkomst må forventes at være større end
arbejdsudbudselasticiteten, jf. gennemgangen i boks 1. Dermed er arbejdsudbudselasticiteterne højst
sandsynligt lavere end dem, som er angivet for skattepligtig indkomst i tabel 2. Samlet peger de nyere
resultater i dette studie således på meget små arbejdsudbudselasticiteter.
Andre studier med tidsmæssig variation
Holme (2011) analyserer forskellige typer statistiske modeller til at måle elasticiteten af skattepligtig
indkomst dels ved simulering, dels på data. De statistiske modeller vurderes ud fra simuleringerne og
anvendes derefter på data. Det foretrukne estimat af elasticiteten af skattepligtig indkomst er i denne
model 0,11 for lønindkomst og 0,08 for skattepligtig indkomst. Sidstnævnte betragtes imidlertid som
insignifikant, dvs. ikke statistisk sikkert forskelligt fra nul.
7
Også Bækgaard har i flere omgange estimeret elasticiteten af skattepligtig indkomst.
8
Med den traditi-
onelle metode (DiD) findes generelt for en elasticitet omkring 0,11 for mænd og 0,06 for kvinder. Resul-
taterne står i kontrast til de fleste andre undersøgelser, der viser større elasticiteter for kvinder end for
mænd. I disse analyser finder Bækgaard ved en alternativ metode, at elasticiteterne er mindre på kort
sigt og markant større på langt sigt. Ikke desto mindre er disse resultater relativt ustabile, når man æn-
drer på statistiske antagelser. Holme (2011) viser, at netop denne metode med at opdele på kort og langt
sigt
9
har ringe egenskaber i simulationer og derfor ikke er hensigtsmæssig at anvende til at vurdere ef-
fekter af skatteændringer.
Chetty m.fl. (2011) foretager også en analyse med den traditionelle metode (DiD) og finder en elasticitet
på nul.
10
Indkomstflytning, skattereformer og problemet med tidsmæssig variation
Ovenstående analyser er baseret på tidsmæssig variation i personers indkomst, dvs. ændringen i perso-
ners skattepligtige indkomst forbundet med ændringer i skattesystemet. Indkomstflytning er en stor
fejlkilde ved målingen af elasticiteten af skattepligtig indkomst, når skatten ændres over tid. Hvis skatten
sænkes ved nytår, vil skatteydere have et incitament til at udskyde en løn eller bonusudbetaling i slut-
ningen af året til det nye år, hvor skatten er lavere.
11
Disse former for indkomstflytning er ”engangsfore-
stillinger” og dermed ikke udtryk for en varig effekt af ændringer i skattesystemet. Effekten af denne
form for indkomstflytning bør således ikke indgå i beregningen af elasticiteter.
Kreiner m.fl. (2013) belyser omfanget af indkomstflytning omkring indførelsen af Forårspakke 2.0 ved
årsskiftet 2010. E-indkomstregisterets indførelse betyder, at man kan analysere månedslønninger frem
6
7
Denne pointe understreges også af Kleven (2014), som er en af forfatterne til studiet.
Dette skyldes datasættes størrelse, der er så stort, at man bør stille store krav til signifikans.
8
Se Bækgaard 2010, 2012 og 2014.
9
Metoden er en såkaldt fejlkorrektionsmodel,
10
Forfatterne mener dog, at dette estimat er for lavt grundet optimeringsomkomstninger.
11
Det modsatte er naturligvis også tilfældet ved en skattestigning.
8
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 20: Oplæg af 27. oktober 2016 fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd om beregningsgrundlaget for topskattelettelser og bilag Dynamiske effekter af topskat
1680570_0009.png
Dynamiske effekter af topskat
Jobeffekt af topskattelettelse er meget usikker
for årslønninger, der har været anvendt i foregående studier. Dermed er det muligt at analysere ændrin-
ger i lønudbetalinger omkring årsskiftet og ”rense” elasticiteten for indkomstflytning. Forfatterne viser,
at der forekommer udbredt indkomstflytning, dvs. flytning af indkomst fra det ene år til det andet. Ind-
komstflytning forekommer mest i toppen af indkomstfordelingen og blandt personer, der er tæt på le-
delsen i virksomheden. Forfatterne viser, at blandt den øverste procent af lønmodtagere blev op mod 30
procent af indkomsten flyttet. Også længere nede i indkomstfordelingen forekommer der indkomstflyt-
ning, dog i mindre grad.
Ved at foretage en analyse analogt til den anden delanalyse af Kleven og Schultz (2014) viser forfatterne,
at man med det tilgængelige data får en elasticitet af skattepligtig indkomst på 0,1. Når man imidlertid
renser for indkomstflytning ved at eksludere månederne omkring årsskiftet, falder elasticiteten til 0. Det
vil sige fuldstændigt fravær af adfærdseffekter på kort sigt. Det ses af tabel 2, at elasticiteten blandt den
rigeste del af befolkningen er høj, såfremt der ikke tages højde for indkomstflytning. Dette skulle tilsige,
at topskattelettelser er meget billige at gennemføre. Dette er imidlertid en illusion, idet elasticiteten reelt
måles til nul, når målemetoden tager højde for timing af indkomst omkring årsskiftet. Hvis man ikke
tager højde for indkomstflytning, kunne man dermed foranlediges til at tro, at Forårspakke 2.0 fik skat-
teydere til at arbejde mere allerede i 2010 som følge af den lavere marginalskat. Dette ses dog ikke i
deres indtjening, når man kontrollerer for manipulation med lønudbetalinger henover årsskiftet.
Tabel 2. Elasticiteter med og uden kontrol for indkomstflytning
Uden kontrol
Privatansatte
Privatansatte, under 80. Percentile
Privatansatte, 80.-90. Percentile
Privatansatte, 90.-95. Percentile
Privatansatte, 95.-99. Percentile
Privatansatte, 99. Percentile
Anm: * indikerer signifikans på 95-procentsniveau.
Kilde: AE pba. Kreiner m.fl. (2013)
Med kontrol
0,01
-0,01
0,01
0,04*
0,01
-0,06*
0,1*
0,02
0,06*
0,12*
0,16*
0,26*
At flytte lønninger over årsskiftet er kun én måde at undgå den højere marginalskat før reformen. Nielsen
(2014) viser, at der også forekommer langt højere pensionsindbetalinger i månederne op til årsskiftet,
hvilket indikerer, at indkomstflytning forekommer på anden vis. Omfanget af indkomstflytning identifi-
ceret af Kreiner m.fl. må derfor betragtes som et nedre skøn. Dette betyder ikke totalt fravær af adfærds-
effekter på langt sigt. Det kan tage tid at ændre adfærd f.eks. i forbindelse med jobskifte, forfremmelser
med mere. Men det stiller store spørgsmålstegn ved de traditionelle metoder at måle elasticiteten af
skattepligtig indkomst på. Hvis effekten af indkomstflytning ikke udskilles, vil den resulterende måling
af elasticiteten være for høj.
I de seneste år er der blevet stillet yderligere spørgsmålstegn ved den traditionelle tilgang til identifice-
ring af elasticiteten af skattepligtig indkomst. Diskussionen er teknisk, men relaterer til, hvordan man
kan adskille effekten af skattesystemet og bagvedliggende udviklinger i indkomst, der ikke er relateret
til ændringer i skattesystemet. Weber (2014) viser, at de traditionelle metoder, som de der anvendes af
9
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 20: Oplæg af 27. oktober 2016 fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd om beregningsgrundlaget for topskattelettelser og bilag Dynamiske effekter af topskat
1680570_0010.png
Dynamiske effekter af topskat
Jobeffekt af topskattelettelse er meget usikker
Kleven og Schultz, ikke er gyldige under milde antagelser om indkomstudvikling.
12
Dette er primært en
statistisk problemstilling om, hvordan man kontrollerer for faktorer, som skaber ”støj” i målingen af ad-
færdseffekten.
Ovenstående problemstilling omkring indkomstflytning relaterer sig til, hvordan man statistisk kan iden-
tificere elasticiteten af skattepligtig indkomst. Dette er en teknisk problemstilling, og man ønsker at
”rense” denne effekt ud af den fundne elasticitet. Indkomstflytning har imidlertid også en substantiel
økonomisk fortolkning. Hvis en skatteændring får skatteydere til at flytte indkomst mellem forskellige
skattebaser, f.eks. mellem lønindkomst og virksomhedsindkomst, skal man tage højde for, at ændringer
i de samlede skatteindtægter har flere forskellige kilder. Slemrod og Gordon (2000) og Saez (2004) har
eksempelvis vist, at skattereformer i USA i firserne har ført til betragtelige indkomstflytninger mellem
løn og kapitalindkomst. Denne effekt er ikke nødvendigvis udtryk for reale effekter, men derimod en
manøvre for at minimere skattebetalingen, ikke kun omkring en reform men derimod mere permanent.
Piketty og Saez (2014) viser, hvordan den traditionelle opgørelse af selvfinansieringsgrader skal modifi-
ceres for at tage højde for en sådan flytning af indkomst. Implikationen af dette er, at det ikke længere
er tilstrækkeligt at kende elasticiteten af skattepligtig indkomst for at fastslå selvfinansieringsgraden, og
det er derfor nødvendigt at foretage en bredere analyse af skattesystemet. Dette resultat lægger sig i
slipstrømmen af andre forskningsresultater, som underminerer forestillingen om, at elasticiteten af skat-
tepligtig indkomst er det eneste parameter, der skal findes for at foretage vurderinger af konsekvenser
af skattereformer, se bl.a. Chetty (2009).
Sammenklumpning omkring topskattegrænsen
Et alternativ til at forsøge at estimere elasticiteten på baggrund af personers adfærd før og efter skatte-
reformer er at analysere indkomstfordelingen omkring knæk i skattesystemet, som f.eks. topskatte-
grænsen, hvor andelen af den sidst tjente krone, man kan beholde, falder betragteligt. I en indflydelsesrig
artikel viser Saez (2010), at man kan bruge sådanne knæk til at beregne elasticiteten af skattepligtig
indkomst. Dette skyldes, at simple økonomiske modeller viser, at skatteydere vil klumpe sig sammen
omkring et stort knæk i skattesystemet. Jo højere elasticitet, jo mere sammenklumpning af personer
omkring indkomstgrænsen.
13
I figur 1 er der vist en figur over lønmodtagere i Danmark. Den lodrette streg repræsenterer topskatte-
grænsen. Her ses det, at der er en tendens til en vis sammenklumpning af lønmodtagere omkring tops-
kattegrænsen. Det er svært at finde andre forklaringer på denne sammenklumpning, end at personer
reagerer på skat. Hvorvidt det er arbejdstiden eller andre forhold såsom indkomstflytning, der er skyld i
denne sammenklumpning, er figuren ikke informativ omkring. Hvis man anvender samme data til at ud-
Man ønsker at identificere skattens påvirkning af indkomst. Da den marginalskat, man betaler, er en funktion af indkomsten, er der imidlertid tale
om omvendt kausalitet. Dette søges løst ved at anvende instrumenter, dvs. variable, som korrelerer med marginalskatten men ikke med indkomst.
Når disse bruges, er der større sandsynlighed for, at man identificerer den korrekte kausale effekt. Typisk anvendes indkomst fra tidligere år til at
regne en ”mekanisk” skat ud, dvs. marginalskatten beregnet på nye regler men ved gammel indkomst. Imidlertid viser Weber (2014), at dette ikke
er et gyldigt instrument, hvis der er nogle ”stød”, dvs. ekstra høj eller lav indkomst i et år og dette stød kun aftager over tid fremfor øjeblikkeligt.
13
Traditionelle mikroøkonomiske modeller tilsiger, at stigningen i marginalskatter vil få en del skatteydere til at sænke deres indkomst og dermed
øge deres fritid ift., hvad de ville have haft, hvis ikke skattesystemet var progressivt. Med de normalt antagne normale præferencer vil knækket i
skattesystemet gøre, at det er optimalt at lægge sig præcist på indkomstgrænsen. Fordi det kan være svært at styre sin indkomst fuldstændigt,
antages det imidlertid, at disse personer vil lægge sig
omkring
indkomstgrænsen.
12
10
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 20: Oplæg af 27. oktober 2016 fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd om beregningsgrundlaget for topskattelettelser og bilag Dynamiske effekter af topskat
1680570_0011.png
Dynamiske effekter af topskat
Jobeffekt af topskattelettelse er meget usikker
regne elasticiteten af skattepligtig indkomstfor lønmodtagere som anvist af Saez (2010), findes en ela-
sticitet på 0,004.
14
Dette er meget lavt og giver meget lav selvfinansieringsgrad af en eventuel topskat-
telettelse. Bemærk her, at der er tale om elasticiteten af skattepligtig indkomst, hvorved arbejdsudbuds-
elasticiteten må forventes at være endnu lavere.
Figur 1. Lønmodtagere omkring topskattegrænsen (1.000 kr.)
Gnm. Antal
9.000
8.000
7.000
6.000
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
0
-50
-40
-30
-20
-10
0
10
20
30
40
50
b=0,44
Gnm. Antal
9.000
8.000
7.000
6.000
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
0
Lønmodtagere uden virksomhedsindkomst
Kontrafaktisk
Anm.: Figuren er konstrueret på baggrund af lovmodellens 33-procent stikprøve, 1997-2012. For hvert år er topskattegrundlaget beregnet og fra-
trukket topskattegrænsen, hvorefter differencen priskorrigeres. Personer er inddelt i 1000 kr.-intervaller. Antallet i hver indkomstgruppe summeres
over alle år, ganges med 3 og divideres med antal år. Kun beskæftigede og selvstændige indgår. En person klassificeres som selvstændig eller be-
skæftiget på baggrund af novemberstatus i RAS. I denne figur er lønmodtagere med virksomhedsindkomst udeladt. Til udregningen af graden af
sammenklumpning og den kontrafaktiske fordeling er anvendt samme Stata-program som Chetty m.fl. (2011) med et 7.-grads polynomium. Sam-
menklumpningsvinduet er sat til 7.000 kroner (2012-priser) til hver side af topskattegrænsen. Parameteren ”b” i figuren angiver, hvor stor den
ekstra sammenklumpning er ift. den kontrafaktiske fordeling.
Kilde: AE på baggrund af Lovmodellens datagrundlag.
Hvis man i stedet fokuserer på de selvstændige og personer med virksomhedsindkomst, fremstår et
meget anderledes billede. Det ses af figur 2, at selvstændige i afgørende grad lægger sig omkring top-
skattegrænsen. Denne meget ekstreme sammenklumpning giver anledning til en meget høj elasticitet,
hvilket altså skulle tilsige store selvfinansieringsgrader.
At netop selvstændige og ikke lønmodtagere reagerer så voldsomt tyder på, at det er forhold omkring
kontrol af indkomst, der spiller en afgørende rolle. Le Maire og Schjerning (2013) analyserer selvstæn-
diges sammenklumpning. De to forskere konkluderer i en kronik i Børsen den 12. januar 2016 at:
”Vores forskning viser nemlig, at størstedelen af de selvstændiges bunching skyldes, at de bruger virksomheds-
ordningen til at forskyde en del af deres indtægt fra år til år. (…) når størstedelen af bunchingen ved topskatte-
grænsen skyldes, at erhvervsdrivende kan flytte indkomst fra år til år, vil afskaffelse af topskatten kun have en
mindre effekt på, hvor meget de selvstændige arbejder, og hvis politikerne alligevel vælger at afskaffe topskat-
ten, må de derfor forvente et større provenutab for staten.”
Kilde: Børsen den 12. januar 2016. http://borsen.dk/nyheder/opinion/artikel/11/130900/artikel.html#ixzz3yXzct0RM
I en tilsvarende analyse af selvstændige i Finland finder Harju og Matikka (2014) kvalitativt de samme
14
Dette er baseret på data fra 2012 alene. Knækket er på 13,7 procentpoint. Der er antaget en kommunesats på 31,92 procent. Dette gør, at den
samlede marginalskat overstiger skatteloftet, som dermed bliver gældende. Skatteloftet implementeres efter betalt arbejdsmarkedsbidrag, og kirke-
skat er ikke omfattet af loftet.
11
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 20: Oplæg af 27. oktober 2016 fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd om beregningsgrundlaget for topskattelettelser og bilag Dynamiske effekter af topskat
1680570_0012.png
Dynamiske effekter af topskat
Jobeffekt af topskattelettelse er meget usikker
resultater. De vurderer, at omkring 2/3 af adfærdseffekten skyldes indkomstflytning, mens der ikke
findes signifikante estimater på arbejdsudbuddet for selvstændige.
Figur 2. Selvstændige omkring topskattegrænsen (1.000 kr.)
Gnm. Antal
7.000
6.000
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
0
-50
-40
-30
-20
-10
Selvstændige
0
10
20
30
40
50
Gnm. Antal
7.000
b=16,84
6.000
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
0
Kontrafaktisk
Anm.: Figuren er konstrueret på baggrund af lovmodellens 33-procent stikprøve, 1997-2012. For hvert år er topskattegrundlaget beregnet og fra-
trukket topskattegrænsen, hvorefter differencen priskorrigeres. Personer er inddelt i 1000 kr.-intervaller. Antallet i hver indkomstgruppe summeres
over alle år, ganges med 3 og divideres med antal år. Kun beskæftigede og selvstændige indgår. En person klassificeres som selvstændig eller be-
skæftiget på baggrund af novemberstatus i RAS. Til udregningen af graden af sammenklumpning og den kontrafaktiske fordeling er anvendt
samme Stata-program som Chetty m.fl. (2011) med et 7.-grads polynomium. Sammenklumpningsvinduet er sat til 7.000 kroner (2012-priser) til
hver side af topskattegrænsen. Parameteren ”b” i figuren angiver, hvor stor den ekstra sammenklumpningen er ift. den kontrafaktiske fordeling.
Kilde: AE på baggrund af Lovmodellens datagrundlag.
At det er indkomstflytning, der er en drivende faktor, underbygges af et forsøg udført af Kleven m.fl.
(2011). Her blev tilfældige personer udsat for revision af deres skattebetalinger. Skattebetalingerne ana-
lyseres før og efter for at vurdere, hvor meget af sammenklumpningen der skyldes egentlig skattesnyd.
Det påvises, at selvstændige, efter at de er blevet udsat for revision, tenderer i langt mindre grad til at
lægge sig tæt på topskattegrænsen.
Dette indikerer, at skatteunddragelse kan forklare en del af det meget kraftige knæk omkring topskatte-
grænsen, som observeres i figur 2. Marginalskatten påvirker indkomsten, men da dette primært sker
gennem indkomstflytning, er det ikke oplagt, at det er arbejdstiden, der tilpasses. Kleven m.fl. finder ikke
tilsvarende reaktion blandt lønmodtagere, hvor størstedelen af indkomsten indrapporteres af arbejdsgi-
ver. Dette gør det sværere at manipulere indkomsten for at undgå at betale topskat.
At det netop er graden af kontrol over lønudbetalinger, der er afgørende, kan ses ved at analysere løn-
modtagere, der samtidig har virksomhedsindkomst. Det ses af figur 3, at disse personer opfører sig kva-
litativt, som var de selvstændige. Dermed er det sandsynligt, at der ikke er tale om egentlige reale effek-
ter, men derimod om indkomstflytning.
12
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 20: Oplæg af 27. oktober 2016 fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd om beregningsgrundlaget for topskattelettelser og bilag Dynamiske effekter af topskat
1680570_0013.png
Dynamiske effekter af topskat
Jobeffekt af topskattelettelse er meget usikker
Figur 3. Lønmodtagere med virksomhedsindkomst omkring topskattegrænsen (1.000 kr.)
Gnm. Antal
2.000
Gnm. Antal
2.000
b=3,17
1.000
1.000
0
-50
-40
-30
-20
-10
0
10
20
30
40
50
0
Lønmodtagere med virksomhedsordning
Kontrafaktisk
Anm.: Figuren er konstrueret på baggrund af lovmodellens 33-procent stikprøve, 1997-2012. For hvert år er topskattegrundlaget beregnet og fra-
trukket topskattegrænsen, hvorefter differencen priskorrigeres. Personer er inddelt i 1000 kr.-intervaller. Antallet i hver indkomstgruppe summeres
over alle år, ganges med 3 og divideres med antal år. En person klassificeres som selvstændig eller beskæftiget på baggrund af novemberstatus i
RAS. Til udregningen af graden af sammenklumpning og den kontrafaktiske fordeling er anvendt samme Stata-program som Chetty m.fl. (2011)
med et 7.-grads polynomium. Sammenklumpningsvinduet er sat til 7.000 kroner (2012-priser) til hver side af topskattegrænsen. Parameteren ”b” i
figuren angiver, hvor stor den ekstra sammenklumpningen er ift. den kontrafaktiske fordeling.
Kilde: AE på baggrund af Lovmodellens datagrundlag.
Chetty m.fl (2011) viser, at der teoretisk kan være grunde til, at denne måde at estimere elasticiteten af
skattepligtig indkomst giver for lave resultater, hvis det for eksempel er svært at regulere sin arbejdstid
pga. standardkontrakter og lønpakker.
Men selvom elasticiteten af skattepligtig indkomst skulle være højere end de normale sammenklump-
ningsestimater tilsiger, viser de præsenterede studier samt ovenstående analyse imidlertid, at elastici-
teten af skattepligtig indkomst reelt måles til nul for lønmodtagere, dvs. totalt fravær af adfærdseffek-
ter.
15
Samtidig påviser disse analyser ikke, at arbejdstiden påvirkes af marginalskatten. Teoretisk kan der
være en række årsager til, at disse elasticiteter er for lave, men de centrale studier på danske data finder
altså yderst begrænsede adfærdseffekter. Da arbejdsudbudselasticiteten må forventes at være lavere
end elasticiteten af skattepligtig indkomst, er der altså ikke ved disse metoder dokumenteret nævne-
værdig sammenhæng mellem ændringer i marginalskatten i toppen og arbejdsudbuddet i Danmark.
En strukturel analyse af indkomstmobilitet og skat
Som beskrevet ovenfor viser simple metoder sig ofte at maskere underliggende problemer, og det er
derfor nødvendigt at være meget forsigtig i fortolkningen af resultater. En alternativ tilgang til målingen
af elasticiteten af skattepligtig indkomst præsenteres af Kreiner m.fl. (2014). Det grundlæggende argu-
ment er, at marginalskatter i toppen påvirker alle individer i økonomien, fordi man har mulighed for i
fremtiden at søge og få et højt betalt job. Der er således ingen kontrolgruppe, som man kan sammenligne
med, når man skal måle effekten af en skattelettelse. Det er derfor ikke muligt at analysere effekterne af
skat på søgeadfærd ved hjælp af de ovenfornævnte metoder, hvor man antager, at nogen er påvirket af
15
Blandt hele befolkningen udgør selvstændige kun en lille andel. Deres reelle
elasticitet, renset for indkomstflytning, synes dog fortsat at være højere
end for lønmodtagere, men dette rykker ikke voldsomt ved den samlede elasticitet.
13
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 20: Oplæg af 27. oktober 2016 fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd om beregningsgrundlaget for topskattelettelser og bilag Dynamiske effekter af topskat
1680570_0014.png
Dynamiske effekter af topskat
Jobeffekt af topskattelettelse er meget usikker
ændringer i topskat, mens andre ikke er, og hvor man dermed kan analysere forskellen mellem disse
grupper.
Kreiner m.fl. (2014) konstruerer derfor en avanceret teoretisk model, der analyserer effekterne af skat
på mobiliteten på arbejdsmarkedet og kalibrerer den på danske registerdata. Dette vil sige, at man ved
hjælp af data fintuner modellen, således at den kan generere de observerede data. Når modellen er ka-
libreret, kan man derefter simulere ændringer i modellen og derved opnå et bud på de virkelige adfærds-
effekter ved skattereformer. Dette er en tilgang, der kræver mange antagelser. Man antager grundlæg-
gende, at den model, man anvender, er en korrekt beskrivelse af virkeligheden. Som det er beskrevet
ovenfor, er der imidlertid også problemer med at lave for få antagelser, hvis dette maskerer problemer
med tolkningen af resultater.
Modellen antager, at en skattelettelse øger den forventede nytte af at søge nyt job. Dertil kommer anta-
gelser om, hvordan personers nytte kan beskrives, hvordan job skabes, antagelser om karriereprogres-
sion og en antagelse om, at alle agenter i modellen er ens, og at der således i bund og grund er tale om
et lotteri af job uafhængigt af individets evner. Disse antagelser er meget strenge og i direkte modstrid
med de antagelser, der ligger til grund for andre statistiske metoder. Sådanne antagelser er imidlertid
ofte nødvendige for at skabe modeller, der kan anvendes til at give bud på adfærdseffekter. Men man
skal omvendt være bevidst om antagelserne, når man sammenligner sådanne modeller med andre mo-
deller, der er udviklet under modstridende antagelser.
Analysen sandsynliggør, at der forekommer effekter af skat, som ikke begrænser sig til dem, der mod-
tager en eventuel skattelettelse, men af andre skatteydere længere nede i indkomstfordelingen. Det er
nødvendigt at medtage disse effekter i vurderingen af skattereformer, hvilket ikke er tilfældet ved stan-
dardmetoder. Dette peger alt andet lige på, at der er en negativ skævhed i de normale estimatorer, og at
adfærdseffekten dermed er undervurderet.
Ved at analysere den kalibrerede model findes en elasticitet i spændet 0,15-0,35, hvilket som beskrevet
er højere, end hvad der findes ved traditionelle metoder. Man skal dog være opmærksom på, at den
konkrete størrelse af elasticiteten afhænger af modellens opbygning og antagelser, hvilket også under-
streges af forfatterne. Modellens hovedresultat indebærer f.eks., at ledigheden i modellen bliver alt for
høj ift. virkeligheden, og når dette korrigeres, ændres elasticiteten i nedadgående retning. Dette ses af
tabel 3. I modellen, som de anvender, sættes parameteren
til forskellige værdier. Hvis
er lig 3, giver
modellen en jobdestruktionsrate, som er observeret i andre studier. Hvis er lig 6, rammes den ledighed,
som observeret i virkeligheden. Af tabel 3 ses det, at elasticiteten falder til 0,17. I en anden følsomheds-
analyse fjernes de arbejdspladser, som foretager nedskæringer. Her falder elasticiteten til 0,25, hvilket
illustrerer, hvor følsom analysen er.
Den store usikkerhed understreges også af en af forfatterne, Claus Thustrup Kreiner. Pointen med artik-
len er ifølge ham at understrege, at traditionelle estimater ikke fanger mobilitetseffekter, som alt andet
lige gør, at elasticiteterne måles for lavt, men ”fordi identifikationen ikke er superstærk, så vil vi ikke
lægge så meget i størrelsen 0,3.”
16
Denne diskussion relaterer sig til, hvad elasticiteten af skattepligtig
indkomst teoretisk bør opfange, og hvad der er muligt at måle i data.
16
Sagt ved folketingshøring 22-10-2014:
http://www.ft.dk/webtv/video/20131/sau/tv.2452.aspx
14
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 20: Oplæg af 27. oktober 2016 fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd om beregningsgrundlaget for topskattelettelser og bilag Dynamiske effekter af topskat
1680570_0015.png
Dynamiske effekter af topskat
Jobeffekt af topskattelettelse er meget usikker
Tabel 3 Følsomhed af elasticiteter i Kreiner m.fl. (2014)
Parameteret q
1
3
6
Fortolkning
Oprindelig specifikation
Givet korrekt jobdestruktionsrate
Givet korrekt ledighed
Elasticitet af skattepligtig indkomst
0,3
0,2
0,17
Anm: Elasticiteterne er hentet fra tabel 4 i Kreiner m.fl. (2014).
At fjerne topskatten er
ikke
selvfinansierende
På grund af den høje kvalitet af dansk registerdata er der foretaget relativt mange studier i Danmark af
effekten på skattepligtig indkomst. Mens kvaliteten af data ikke er kontroversiel, har det dog vist sig, at
forskellige statistiske tilgange til at måle adfærdseffekter af skat giver meget forskellige resultater. Mens
de fleste metoder finder meget små eller totalt fravær af adfærdseffekter, finder andre ganske vold-
somme effekter. Dette viser, at adfærd er kompliceret at måle præcist, og beregninger af adfærdseffek-
ten er behæftet med betydelig usikkerhed.
Mens elasticiteter, der udnytter tidsmæssig variation i skattesystemet, ikke kan observere effekter, der
er lang tid om at manifestere sig og dermed undervurderer potentielle adfærdseffekter, er disse metoder
omvendt påvirket af indkomstforskydning over skatteår, hvilket leder til en overvurdering. Nettoeffekten
er dermed ukendt. Alternative metoder til at indfange effekter på langt sig er til gengæld præget af meget
hårde antagelser, og resultaterne er derfor ikke nødvendigvis særligt robuste.
Oprindeligt har arbejdsudbudselasticiteten været i fokus men har vist sig særdeles svær at måle i prak-
sis. Resultaterne var generelt meget små elasticiteter, dvs. at personer kun i ringe omfang regulerede
deres arbejdstid som følge af skatteændringer. Ikke desto mindre er det arbejdsudbudseffekter, som
bruges til at måle selvfinansieringsgraden af skatteændringer i centraladministrationen.
I stedet for fokus på arbejdsudbuddet alene rykkede fokus i en periode over på at måle elasticiteten af
skattepligtig indkomst. Økonomisk teori og tilgængeligheden af data stillede en simplere analytisk
ramme i udsigt, hvor en lang række effekter kunne summeres i et enkelt tal. Dertil kunne man udnytte
statistiske metoder, der gjorde et minimum af antagelser. Dette har dog med tiden vist sig at være illu-
sorisk af to grunde. Dels har det vist sig, at de statistiske metoder, som man har anvendt, har vist sig
problematiske i forhold til at opfange alle de effekter, som retteligt bør repræsenteres i elasticiteten af
skattepligtig indkomst. Dels har teoretiske bidrag vist, at man kun under meget restriktive og urealistiske
antagelser kan betragte elasticiteten af skattepligtig indkomst som eneste relevante parameter. I en
mere realistisk ramme er det derfor nødvendigt at indtage et bredere perspektiv på de mulige effekter
af skattelettelser. På den vis kan man sige, at forskningen er vendt tilbage til at acceptere mere kompli-
cerede, men eksplicitte, modeller til beregning af adfærdseffekter.
Generelt er der med få undtagelser fundet relativt lave elasticiteter af skattepligtig indkomst i Danmark,
hvoraf mange ikke kan skelnes fra nul. En undtagelse er selvstændige, som udviser store adfærdseffek-
ter, men dette er primært, fordi der flyttes indkomst fra år til år. I denne sammenhæng er det dog mere
relevant at kigge på skattesystemets robusthed end på størrelsen af marginalskatterne. Samtidig peger
empirien også på, at elasticiteten af skattepligtig indkomst er blevet mindre over tid i takt med, at skat-
tesystemet er blevet mere robust.
15
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 20: Oplæg af 27. oktober 2016 fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd om beregningsgrundlaget for topskattelettelser og bilag Dynamiske effekter af topskat
1680570_0016.png
Dynamiske effekter af topskat
Jobeffekt af topskattelettelse er meget usikker
I fald at de meget lave resultater reelt fanger en ”sand” elasticitet af
skattepligtig
indkomst, må arbejds-
udbudselasticiteten under fornuftige antagelser derfor være meget tæt på nul. I det nuværende danske
system må man derfor samlet forvente lave selvfinansieringsgrader af topskattelettelser.
16
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 20: Oplæg af 27. oktober 2016 fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd om beregningsgrundlaget for topskattelettelser og bilag Dynamiske effekter af topskat
1680570_0017.png
Dynamiske effekter af topskat
Jobeffekt af topskattelettelse er meget usikker
Litteratur
Bastani, S., & Selin, H. (2014). ”Bunching and non-bunching at kink points of the Swedish tax schedule.”
Journal of Public Economics,
109, 36-49.
Blomquist, S., & Selin, H. (2010). “Hourly wage rate and taxable labor income responsiveness to changes
in marginal tax rates”.
Journal of Public Economics,
94(11), 878-889.
Blundell, R., & MaCurdy, T. (1999). “Labor supply: A review of alternative approaches”.
Handbook of labor
economics,
3, 1559-1695.
Bækgaard, Hans (2010) “Earned income Response to Tax Changes in Denmark,” Ministry of
Finance Working Paper Series.
Bækgaard, Hans (2012), ”Elasticiteten af skattepligtig arbejdsindkomst”,
Nationaløkonomisk Tidsskrift
150 (2012): 119-143
Bækgaard, Hans (2014): ”The Differences-in-Differences Approach with overlapping differences - Ex-
perimental Verification of Estimation Bias”: DREAM Working Paper 2014:3
Chetty, Raj. 2009. "Is the Taxable Income Elasticity Sufficient to Calculate Deadweight Loss? The Im-
plications of Evasion and Avoidance."
American Economic Journal: Economic Policy,
1(2): 31-52.
Chetty, R., Friedman, J. N., Olsen, T., & Pistaferri, L. (2011). “Adjustment Costs, Firm Responses, and
Micro vs. Macro Labor Supply Elasticities: Evidence from Danish Tax Records.”
The Quarterly Journal of
Economics,
126(2), 749.
Chetty, R., Guren, A., Manoli, D., & Weber, A. (2011). “Are micro and macro labor supply elasticities
consistent? A review of evidence on the intensive and extensive margins.”
The American Economic Re-
view,
101(3), 471-475.
Feldstein, M. (1995). “The effect of marginal tax rates on taxable income: a panel study of the 1986 Tax
Reform Act.”
Journal of Political Economy,
551-572.
Frederiksen, A., Graversen, E. K., & Smith, N. (2001). “Overtime work, dual job holding and taxation.”
Gordon, R. H., & Slemrod, J. B. (2000). “Are" Real" Responses to Taxes Simply Income Shifting Between
Corporate and Personal Tax Bases?”.
Does Atlas Shrug?: The Economic Consequences of Taxing the Rich,
240.
Gruber, J., & Saez, E. (2002). “The elasticity of taxable income: evidence and implications”.
Journal of
public Economics,
84(1), 1-32.
Harju, J., & Matikka, T. (2014). “The Elasticity of Taxable Income and Income-shifting Between Tax Ba-
ses: What is “Real” and What is Not?”.
17
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 20: Oplæg af 27. oktober 2016 fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd om beregningsgrundlaget for topskattelettelser og bilag Dynamiske effekter af topskat
1680570_0018.png
Dynamiske effekter af topskat
Jobeffekt af topskattelettelse er meget usikker
Holme, A. (2011). ”Elasticiteten af skattepligtig indkomst – En kritisk gennemgang af estimationsmeto-
der.”, Speciale, Københavns Universitet
Kleven, H. J., Knudsen, M. B., Kreiner, C. T., Pedersen, S., & Saez, E. (2011). ”Unwilling or unable to cheat?
Evidence from a tax audit experiment in Denmark.”
Econometrica,
79(3), 651-692.
Kleven, H. J. (2014). “How can Scandinavians tax so much?”.
The Journal of Economic Perspectives,
77-
98.
Kleven, H. J., & Schultz, E. A. (2014). “Estimating taxable income responses using Danish tax reforms”.
American Economic Journal: Economic Policy,
6(4), 271-301.
Kreiner, C. T., Lassen, D. D., & Skov, P. (2013). “Tax reforms and intertemporal shifting of wage income:
Evidence from Danish monthly payroll records.”
Kreiner, C. T., Munch, J. R., & Whitta-Jacobsen, H. J. (2014). “Taxation and the long run allocation of
labor: Theory and Danish evidence”.
Journal of Public Economics.
Le Maire, D., & Schjerning, B. (2013). “Tax bunching, income shifting and self-employment”.
Journal of
Public Economics,
107, 1-18.
Nielsen, A. P. (2014). “Income Shifting through Pension Contributions: Evidence from Monthly Payroll
Records.”
Piketty, T., Saez, E., & Stantcheva, S. (2014). “Optimal Taxation of Top Labor Incomes: A Tale of Three
Elasticities.”
American Economic Journal: Economic Policy,
6(1), 230-271.
Saez, E. (2004). “Reported incomes and marginal tax rates, 1960-2000: evidence and policy implica-
tions”. In
Tax Policy and the Economy,
Volume 18 (pp. 117-174). MIT Press.
Saez, E. (2010). “Do taxpayers bunch at kink points?”.
American Economic Journal: Economic Policy,
180-
212.
Saez, E., Slemrod, J., & Giertz, S. H. (2012). ”The elasticity of taxable income with respect to marginal
tax rates: A critical review”.
Journal of Economic Literature,
3-50.
Schultz, E. A, (2011). ”Baggrundsnotat: Estimation af elasticitet af skattepligtig arbejdsindkomst”, De
Økonomiske Råd
Slemrod, J., & Kopczuk, W. (2002). “The optimal elasticity of taxable income”. Journal of Public Eco-
nomics, 84(1), 91-112.
Weber, C. E. (2014). “Toward obtaining a consistent estimate of the elasticity of taxable income using
difference-in-differences”.
Journal of Public Economics,
117, 90-103.
18
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 20: Oplæg af 27. oktober 2016 fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd om beregningsgrundlaget for topskattelettelser og bilag Dynamiske effekter af topskat
1680570_0019.png
Dynamiske effekter af topskat
Jobeffekt af topskattelettelse er meget usikker
Bilag
Forskel-i-forskel-metoden (Difference-in-Difference)
I denne boks præsenteres forskel-i-forskel-metoden med paneldata (herefter DiD ad det engelske ”Difference-in-Diffe-
rence”). Den grundlæggende formulering stammer fra Gruber & Saez (2002).
En skatteyder, som ikke lægger på en indkomstgrænse i skattesystemet, har en budgetbetingelse:
= 1− +
Her angiver forbrug, er marginalskatten, og er skattepligtig indkomst. er den virtuelle indkomst, dvs. den indkomst,
man ville tjene, såfremt man ikke arbejdede, givet at der var samme marginalskat over hele indkomstspektret. Den virtuelle
indkomst sikrer, at budgetbetingelsen ovenfor gør, at skatteyderen placerer sig samme sted som i en meget mere komplice-
ret modellering.
Den skattepligtige indkomst er en funktion af marginalskatten og den virtuelle indkomst,
= 1 − ,
. En ændring i
skatteindkomst kommer således fra to kilder, hvilket kan skrives:
=−
Her angiver
=
1−
+
=−
1−
+
1−
er et indkomsteffektparameter.
den ukompenserede elasticitet. Parameteren
= 1−
Definér den kompenserede elasticitet, dvs. den ændring der forekommer som følge af en ændring i marginalskatten, hvis
skatteyderens nytte holdes konstant,
=
|
. Dertil kan man anvende Slutsky-ligningen, der angiver sammenhæn-
gen mellem kompenserede og ukompenserede elasticiteter:
=−
=
− :
1−
1−
Den samlede effekt af en skatteændring er da udgjort af en substitutionseffekt, repræsenteret ved
+
fekt
og en indkomstef-
. Ved at sammenligne to perioder, kan den samlede effekt ved approksimation med logtransformation skrives:
log " $ =
#
log
&
1 − %
#
+ log
1 − %
&
#
− %
#
−%
#
,
&
som alternativt kan skrives
Δ log
#
= Δ log 1 − %
#
+ Δ log(
#
− %
# #
),
hvor
Δ
angiver forskellen mellem to perioder,
&
og
%
angiver marginalskatten. Dette er grundlaget for estimationsligningen, hvortil der tilføjes et fejlled. Dette betyder, at
man ideelt over flere perioder ønsker at estimere en ligning af typen:
Δ log
*
=
Δ log 1 − %
*&
+ Δ log(
*
− %
*
*
) + + ,
*
+ -
*
Her angiver et indeks for tidsperioden, mens
.
er et indeks for observationen, det vil sige en person. Ledet
+ ,
*
angiver
kovariater, som inkluderes for at kontrollere for forhold som påvirker både indkomst og skattesystemet.
Der er alternative måder at komme frem til denne ligning på, blandt andet økonomiske modeller af nytteoptimering. Impli-
kationen for velfærd afhænger af den bagvedlæggende model.
Den økonometriske/statistiske estimation er dog besværliggjort af en række forhold. For at estimationen er gyldig, kræves
det, at fejlledet,
-
*
,
ikke er korelleret med de øvrige led på højresiden. Bemærk, at dette i den simple model ovenfor ikke er
opfyldt. Fordi at skattesystemet er progressivt, vil en udefrakommende ændring af indkomsten gøre, at marginalskatten
ændres. Dermed er der tale om omvendt kausalitet og standard regressionsmetoden (Ordinary
Least Squares, OLS)
kan ikke
anvendes til at identificere og . Dermed er det nødvendigt at bruge instrumenter til at beregne ændringer i marginal-
skatter, der er uafhængige af indkomstændringer, såkaldt
Instrument Variable Estimation (IV).
Hvordan disse instrumenter konstrueres er en teknisk kompliceret diskussion. Antagelser om, hvordan ændringer i ind-
komst manifisteres og persistensen i disse ændringer tilsiger forskellige type instrumenter. I en stor del af de analyser, der
er foretaget, er det uklart, hvilke antagelser der er anvendt, og derfor er det sandsynligt, at en række af disse instrumenter
ikke er gyldige (se Weber (2014) for en detaljeret diskussion).
Bemærk, at der for at elasticiteten er identificeret ligger en række antagelser, der skal være opfyldt:
a.
Tilpasningen sker øjeblikkeligt – En ændring i marginalskatten medfører, at indkomsten stiger præcis som elasti-
citeten tilsiger mellem de to perioder (som er mellem 1 og 5 år i de fleste analyser). Dette gælder både reaktioner
via timeudbuddet og via løn og andre kanaler. Er dette ikke tilfældet, vil elasticiteten blive målt for lavt.
b. Tilpasningen sker fuldstændig. Hvis ikke skatteydere reagerer på meget små ændringer, vil det have nul effekt,
og elasticiteten af skattepligtig indkomst vil være målt til at være for lavt.
c.
Modellen antager, at der kontrolleres for andre forhold, såsom ændringer i skattebase og marginalskatter på
andre skattebaser. Ellers vil indkomstflytning kunne gøre, at estimatet måles for højt.
d. Modellen ovenfor er udledt under antagelse af, at skatteyderen ikke befinder sig på en indkomstgrænse. Hvis
indkomsten ligger på eller tæt ved grænsen, vil skatteyderen ikke ændre adfærd, hvilket vil skabe en negativ
skævhed i estimationen (se Chetty m.fl. 2012 for en grundigere diskussion af denne problemstilling).
e.
Elasticiteten er den samme før og efter. Dette er en stærk antagelse, idet at elasticiteten er en funktion af skatte-
systemets muligheder for fradrag og indkomstflytning, jf. Slemrod og Kopczuk (2002).
19