Til Skatteminister Karsten Lauritzen & Skatteudvalget
Ødsted den 17. Maj, 2017
Forslag og begrundelse for ændring af krav om 4 sovepladser i campingbiler/autocampere
AutoCamperRådet består af Autocamperforeningerne - Dansk AutoCamper Forening - DACF,
Campervenner og DK-Autocam med tilsammen ca. 2700 medlemmer. Vi indsender hermed forslag til
ændring af autocamper definitionen for beregning af afgift for autocampere med en totalvægt på mindst 2
tons og opredning af egentlige sovepladser for mindst 4 personer. Afgiften skal for køretøjets samlede værdi
eksklusive afgift dog mindst udgøre 0 kr. af de første 12.100 kr. og 60 pct. af resten (minimumsafgift efter
REGAL § 5a, stk. 2).
Historik:
I 1989 blev registreringsafgiften af campingbiler med virkning fra 1. januar 1990 nedsat fra marginalt 180
pct. til 60 pct. med den begrundelse, at campingindretningen ikke skulle belastes med den høje marginale
afgift af almindelige personbiler.
Er campingbilen registreret første gang før 1. september 2000, skal der være mulighed for opredning af
sovepladser til mindst 2 personer. Sovepladserne kan indgå i kombination med køretøjets opholds- og
spiseplads.
For campingbiler, der er anmeldt til registrering første gang efter den 1. september 2000, skal campingbilen
være indrettet med adgang til opredning af egentlige sovepladser for mindst 4 personer.
6. juni 2007 blev reglen for campingbiler ændret og fik følgende ordlyd:"§
5 a, stk. 2.
Køretøjer, der er
konstrueret og indrettet til ophold og beboelse, afgiftsberigtiges efter § 4. For køretøjer nævnt i 1. pkt. med
en tilladt totalvægt på mindst 2 t, der er indrettet med adgang til opredning af egentlige sovepladser for
mindst 4 personer, kan der dog ved afgiftsberigtigelsen ses bort fra udgiften til beboelsesindretning samt
fortjeneste og moms heraf.
Lovgivningens uheldige indvirkning for Campingbiler/autocampere til 60% afgift.
Opredning for
egentlige*
soverpladser til mindst 4 personer. Grunden til dette var bla. at det viste sig, at
bestemmelserne er blevet udnyttet på en uhensigtsmæssig måde, idet almindelige større personbiler - oftest
af MPV-typer - blev ombygget til campingbiler, hvor omkostningerne ved ombygningen har været meget
begrænsede, således at disse biler i praksis substituerer almindelige større personbiler, hvorved provenuet fra
registreringsafgiften af personbiler udhules.
Kravet om de 4 sovepladser giver unødvendige udfordringer i forhold til at kunne opfylde loven for de 4
sovepladser. Hævetagsbiler opfylder i flere tilfælde lovgivningen, hvorimod flere “rigtige” autocamper
indretninger, har udfordringer i forhold til lovgivningen, og må antages at dette ikke var hensigten med
lovgivningen.
*Egentlige: tilhørende, grundlæggende eller oprindelig
Egentlige sovepladser: