29. marts 2017
5. 1/5
Adresse
Folketinget, Christiansborg
Social-, Indenrigs- og Børneudvalget
1240 København K
Grundskatteloft
-
basisår
Efter aftale med min klient Karen-Margrethe Pedersen retter jeg henvendelse vedrørende
en teknisk bestemmelse i lov om beskatning til kommunerne af faste ejendomme.
Den tekniske bestemmelse, som ikke har haft nogen opmærksomhed fra ovgiver, betyder
i visse tilfælde, at der sker en ganske urimelig forskelsbehandling af grundejere i Danmark
i forbindelse med nyudstykninger, hvor der samtidigt sker ændret anvendelse af grunde.
Det er meget tvivlsomt, om lovgiver har ønsket denne forskelsbehandling, men problem
stillingen er relativ teknisk og opstår heldigvis kun i få tilfælde, hvorfor der ikke har været
fokus på problemstillingen.
DEN TEKNISKE BESTEMMELSE
Ved lov nr. 1047 af 17. december 2002 indførte lovgiver regler om loft over grundlaget for
beregning af kommunal grundskyld, det såkaldte “gru ndskyldsskatteloft”.
Reglerne medførte ændringer i lov om beskatning til kommunerne af faste ejendomme
(herefter “ejendomsbeskatningsloven”) samt vurderingsloven.
Det er lovgivers vedtagelse af et “basisår”, der giver anledning til den urimelige forskels
behandling i visse tilfælde.
Ifølge forarbejderne (FT, tillæg A, 2002-2003, side 806, højre spalte, 1. afsnit) er begrun
delsen for at indføre basisår “tekniske grunde”.
Det betyder, at basisår ikke har været vigtigt for lovgiver, men blot en teknikalitet, der nu
viser sig at medføre urimelig forskelsbehandling.
Jeg kan ikke se, at lovgiver nogensinde har fået en teknisk gennemgang af begrebet ba
sisår.
Jeg vil derfor redegøre for anvendelsen af basisår.
VSTISEN
SKAUEADVOKATER
FREDERIKSGADE 21
DK-1265 KØBENHAVN K
+45 4226 4284
vISTISENLAw.cOM