Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del Bilag 171
Offentligt
1740521_0001.png
29. marts 2017
5. 1/5
Adresse
Folketinget, Christiansborg
Social-, Indenrigs- og Børneudvalget
1240 København K
Grundskatteloft
-
basisår
Efter aftale med min klient Karen-Margrethe Pedersen retter jeg henvendelse vedrørende
en teknisk bestemmelse i lov om beskatning til kommunerne af faste ejendomme.
Den tekniske bestemmelse, som ikke har haft nogen opmærksomhed fra ovgiver, betyder
i visse tilfælde, at der sker en ganske urimelig forskelsbehandling af grundejere i Danmark
i forbindelse med nyudstykninger, hvor der samtidigt sker ændret anvendelse af grunde.
Det er meget tvivlsomt, om lovgiver har ønsket denne forskelsbehandling, men problem
stillingen er relativ teknisk og opstår heldigvis kun i få tilfælde, hvorfor der ikke har været
fokus på problemstillingen.
DEN TEKNISKE BESTEMMELSE
Ved lov nr. 1047 af 17. december 2002 indførte lovgiver regler om loft over grundlaget for
beregning af kommunal grundskyld, det såkaldte “gru ndskyldsskatteloft”.
Reglerne medførte ændringer i lov om beskatning til kommunerne af faste ejendomme
(herefter “ejendomsbeskatningsloven”) samt vurderingsloven.
Det er lovgivers vedtagelse af et “basisår”, der giver anledning til den urimelige forskels
behandling i visse tilfælde.
Ifølge forarbejderne (FT, tillæg A, 2002-2003, side 806, højre spalte, 1. afsnit) er begrun
delsen for at indføre basisår “tekniske grunde”.
Det betyder, at basisår ikke har været vigtigt for lovgiver, men blot en teknikalitet, der nu
viser sig at medføre urimelig forskelsbehandling.
Jeg kan ikke se, at lovgiver nogensinde har fået en teknisk gennemgang af begrebet ba
sisår.
Jeg vil derfor redegøre for anvendelsen af basisår.
VSTISEN
SKAUEADVOKATER
FREDERIKSGADE 21
DK-1265 KØBENHAVN K
+45 4226 4284
vISTISENLAw.cOM
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 171: Henvendelse af 29/3-17 fra Vistisen Skatteadvokater vedrørende grundskyld
1740521_0002.png
S.2/5
De to årlige værdier
Hovedprincippet bag grundskyldsskatteloftet er en fastlæggelse af to årlige grundværdier,
jf. ejendomsbeskatningslovens
§
1, stk. 2:
1.
2.
Den aktuelle grundværdi
Det foregående skatteårs afgiftspligtige værdi reguleret med en procentsats (her
efter ‘loftsværdien’)
Grundejere i Danmark betaler skat af den laveste af disse to værdier.
Dette er hele essensen af grundskyldsskatteloftet.
Den laveste af de to værdier benævnes skatteårets “afgiftsptigtige gru ndværdi”.
Loftsværdien
Loftsværdien fungerer som loft over alt for voldsomme stigninger i aktuelle grundværdier
og er maksimeret af den årlig fastlagte procentsats, der gennemsnitligt har været 5, 1%
årligt for ejerboliger for vurderingsårene 2001-2015. Procentsatsen kaldes regulerings
procenten” og beregnes som nævnt hvert år.
Grundskatteloftet er derfor ikke er ‘fladt’ loft, men et svagt stigende loft maksimeret af
reguleringsprocenten.
Stigningsbegrænsningen
Det svagt stigende loft kaldes også “stigningsbegrænsningen”.
Hvordan finder man loftsværdien?
Der skal beregnes en ny loftsværdi ved hver årlig grundværdiansættelse.
Loftsværdien tager udgangspunkt i”foregående skatteårs afgiftspligtige værdi” i
2, nr. 2.
Denne afgiftspligtige værdi kan enten være
a) den forudgående ‘aktuelle’ grundværdi eller
b) den forudgående loftsværdi.
Ad a) Når grundværdien ved den forudgående ejendomsvurdering (fx 2013) er lavere end
den forudgående loftsværdi, tager den efterfølgende loftsværdi (2014) udgangspunkt i den
forudgående grundværdi (der fremskrives med reguleringsprocenten), jf. bilag 1.
Ad b) Når loftsværdien ved den forudgående ejendomsvurdering (fx 2013) derimod er la
vere end grundværdien, tager den efterfølgende loftsværdi (2014) udgangspunkt i den
forudgående loftsværdi, jf. bilag 2.
§
1, stk.
VISTI SEN
SKAUEADVOKATER
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 171: Henvendelse af 29/3-17 fra Vistisen Skatteadvokater vedrørende grundskyld
1740521_0003.png
S.3/5
Tilfælde a) er definitionen på et basisår.
Nærmere om reguleringsprocenten
Reguleringsprocenten er maksimeret til 7%, dvs. stigningsbegrænsningen er maksimeret
til 7% årligt.
Den gennem snitslige reguleringsprocent for ejerboliger er som nævnt 5,1%.
Det betyder, at hvis grundværdierne stiger mindre end gennemsnitligt 5,1% årligt, vil
grundværdierne generelt være lavere end loftsværdierne, hvorfor hvert år lidt forsimplet vil
være basisår. Dette er illustreret i bilag 3, hvor grundværdierne årligt stiger 4%.
Omvendt, hvis grundværdierne stiger mere end gennemsnitligt 5,1% årligt, vil grundværdi
erne være højere end loftsværdierne, hvorfor der lidt forsimplet ikke vil opstå efterfølgende
basisår. Dette er illustreret i bilag 4, hvor grundværdierne årligt stiger 8%.
Nye grunde eller grunde med ændret anvendelse
Når en grund ændres eller en ny grund opstår, skal der findes en helt ny loftsværdi, da
den tidligere loftsværdi for grunden enten er baseret på den oprindelige grund eller for
nye grunde slet ikke eksisterer.
Lad os tage et eksempel med en helt ny grund opstået i 2017 ved udstykning fra en “mo
derejendom”.
Den aktueHe grundværdi er let at finde, men hvad med loftsværdien?
Den nye grund har jo ingen loftsværdi, da loftsværdien tager udgangspunkt i den afgifts
pligtige grundværdi fra året før, dvs, i 2016— men grunden eksisterede jo slet i 2016.
Loftsværdien for en sådan grund skal derfor findes ved at opskrive en fiktiv ældre grund-
værdi i overensstemmelse med de årlige reguleringsprocenter. I princippet helt tilbage fra
2001, hvor grundskatteloftet blev indført, så man kan finde den korrekte stigningsbe
grænsning og dermed den korrekte loftsværdi at sammenligne med.
Hvis vi tager ovenstående eksempel med den nyudstykkede grund i 2017, så skal der
findes en ‘fiktiv’ grundværdi for 2001 for den nyudstykkede ejendom, der så årligt opskri
ves med en reguleringsprocent (der gennemsnitligt er 5,1% årligt) indtil 2017, hvorefter
man har en loftsværdi, der kan sammenlignes med den aktuelle grundværdi.
Brugen af bas/sår
Ved en ny grund i 2017 går man imidlertid ikke altid tilbage til 2001.
Man går kun tilbage til moderejendommens sidste basisår, og opskriver herfra.
En nyudstykket grund ‘arver’ således moderejendommens basisår.
VISTISEN
SKAU EA OVO KATER
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 171: Henvendelse af 29/3-17 fra Vistisen Skatteadvokater vedrørende grundskyld
1740521_0004.png
S.415
Ideen er, at hvis en grund ved udstykning i 2017 er udstykket fra en moderejendom, hvor
fx den aktuelle grundværdi senest var lavere end loftsværdien i 2016, så beregnes op
skrivningen fra moderejendommens basisår, dvs. 2016, med reguleringsprocenten (der
gennemsnitligt er 5,1% årligt) fra 2016.
I princippet “springer man over hvor gærdet er lavest”, da man ikke opskriver fra 2001,
men fra det seneste år, hvor grundværdien var lavere end loftsværdien.
Det vil være det år, hvor grundværdierne senest gennemsnitligt er steget mindre end
5,1%.
Det giver normalt god mening at opskrive fra og med basisåret, da dette resultat burde
give det samme resultat som en opskrivning fra 2001.
Det gør det imidlertid ikke altid.
Dette er udgør den urimelige forskelsbehandling.
Forskeisbe handlingen
Hvis vi igen tager fat i eksemplet med udstykningen i 2017, så skal loftsværdien for denne
nye grund beregnes i henhold til en opskrivning, der tager udgangspunkt i moderejen
dommens basisår.
Problemet opstår, hvis moderejendommen ikke er sammenlignelig med den nyudstykkede
ejendom, dvs, typisk ikke anvendes til det samme formål.
Der klan være tale om en udstykning af en landejendom, hvor den nyudstykkede gund
skal benyttes til boliger.
Eller udstykning af en erhvervsejendom til boliger.
I sådanne tilfælde har moderejendommen (landejendommen eller erhvervsejendommen)
ikke nødvendigvis det samme basisår som grunde, der kan sammenlignes med den nyud
stykkede boligejendom, fx fordi prisudviklingen for boligeejendomme er steget meget mere
(fx 8%) end landbrugsejendomme (fx 4%) i området.
Hvis man anvender moderejendommen basisår og dette fremgår klart af Folketingets
vedtagne lov så kan det føre til urimelig forskelsbehandling af den nye boligejendom i
forhold til sammenlignelige boligejendomme i samme område.
Dette kan illustreres med følgende eksempel i
bilag 5.
I eksemplet arver den nyudstykke
de ejendom (blå farve) i udstykningsåretet basisår fra moderejendommen, som kun har
haft en årlig stigning på 4%, mens den nyudstykkede ejendom kan sammenlignes med
ejendomme, der har haft en årlig stigning på 8%.
*
Jeg vedhæfter endvidere to avisartikler, der beskriver problemstillingen, jf. bilag 6.
*
Avisartiklerne kan rekvireres i
udva lgssekreta riatet.
AEADVO KATE R
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 171: Henvendelse af 29/3-17 fra Vistisen Skatteadvokater vedrørende grundskyld
1740521_0005.png
S.5/5
KONKLUSION
Vi opfordrer derfor Social-, Indenrigs- og Børneudvalget til at se på reglerne om basisår i
vurderingslovens
§
33, stk. 16-18, da brugen af basisår fører til en urimelig forskelsbe
handling i tilfælde, hvor grunde frastykkes til andre anvendelses- og planforhold end mc
derejendommen eller anvendelsen ændres.
Folketinget har allerede vedtaget en bestemmelse, der kunne udvides til ovenstående
tilfælde, nemlig vurderingslovens
§
33, stk. 18, 3. pkt., hvor basisåret for omliggende
sammenlignelige ejendomme anvendes.
Vi stiller gerne op til et møde i udvalget for at uddybe ovenstående, såfremt udvalget måt
te ønske dette.
Med venlig hilsen
Eduardo Vistisen
VISTISEN
SKAH EA OVO KATER
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 171: Henvendelse af 29/3-17 fra Vistisen Skatteadvokater vedrørende grundskyld
1740521_0006.png
BILAG 1
VISTISEN
SKAHEADVOKATER
ad a) definition
basisår
Grundværdi
<
Ioftsværdi
115
3
110
cl)
‘I—
Loftsværdi
JO5
100
(afgiftspligtig
grundværdi
Loftsværdi
Reguleringspct:
5°h
ø
95
=
basïsår)
2013
Vurderingsår
2014
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 171: Henvendelse af 29/3-17 fra Vistisen Skatteadvokater vedrørende grundskyld
1740521_0007.png
BILAG 2
VISTI SEN
SKAHEADVOKATER
adb)
Loftsværdi
<
grundværdi
:JJ5
110
II-
Grundværdi
Loftsværdi
o
Reguleringspct: 5%
J00
-95
ø
Loftsværdi
(afgiftspligtig
grundværdi)
2013
Vurderingsår
2014
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 171: Henvendelse af 29/3-17 fra Vistisen Skatteadvokater vedrørende grundskyld
1740521_0008.png
BILAG
VIST IS EN
SKAHEADVOKATER
Prisstigning
120
>
gfl
---
<
-
reguleringsprocent
-
Grundværdi 4% stigning p.a.
Reguleret grundværdi 5% stigning p.a.
° 110
1100
CD
2
Basisår
I
....E
Nyt basisår
I
I
Nyt basisår
2001
2002
Vurderïngsår
2003
2002 & 2003:
Faktisk grundværdi er lavere end reguleret grundværdi
Faktisk grundværdi
afgiftspligtig grundværdi
Grunden ir nyt basisr
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 171: Henvendelse af 29/3-17 fra Vistisen Skatteadvokater vedrørende grundskyld
1740521_0009.png
BILAG 4
VIST ISEN
SKAHEADVOKATER
Prisstïgning> regulerïngsprocent
120
L.
Grundværdi 8% stigning p.a.
Reguleret grundværdi 5% stigning p.a.
-
-
>
ø
0
.
1 l0
‘I
100
I-
Basisår
I
I
I
(9
2001
2002
Vurderingsår
2003
2002 & 2003:
Reguleret grundværdi er lavere end faktisk grundværdi
Reguleret grundværdi
afgiftspligtig grundværdi
2001 forbliver basisr
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 171: Henvendelse af 29/3-17 fra Vistisen Skatteadvokater vedrørende grundskyld
1740521_0010.png
Sammenlignelig ejendom: 8% stigning p.a.
vs. moderejendom: 4% stigning p.a.
(Reguleringsprocent: 5% p.a.)
500-
Moderejendom gmndværdi
--e--
1
Moderejendom loftsværdi
Sammenlignelig ejendom gmndværdi
Sammenlignelig ejendom loftsværdi
400-
300
200-
100
—.—
Sammenhignelige ejendomme for den
nyudstykkede ejendom har
prisudvikhing højere end
reguleringsprocenten
loftsværdi « grundværdi
og 2001 forbliver basisk
>
ø
--9--
Opskrivning
0
>
---
-
Moderejendommens prisudvikhing er
lavere end reguleringsprocent
grundværdi
<
loftsværdi
og dermed nyt basisk hvert r
I..
CD
Nyt basisår hvert år
11)
C4
C)
O
CD I—CD
) 0
C%1
C)
CD
I-CD
0000000000
- -
-
-
-
-
-
-
-
0000000000000000000
(%4 C4
C’4 C4
CI
C
(‘1 C’I
CI
C’4
CI
C1 (‘3 (‘1
(‘3
(‘3 (‘3
(‘3
(‘3
Vurderingsår