Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del Bilag 165
Offentligt
1736252_0001.png
Årsrapport 2016
Spillemyndigheden
10. februar 2017
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
1736252_0002.png
Spillemyndigheden
Årsrapport 2016
2
Indhold
1. Påtegning af det samlede regnskab ............................................................................................................ 4
2. Beretning .................................................................................................................................................. 5
2.1 Præsentation af virksomheden .............................................................................................................5
2.2 Ledelsesberetning ...............................................................................................................................7
2.3 Kerneopgaver og ressourcer .................................................................................................................9
2.4 Målrapportering................................................................................................................................ 10
2.5 Forventninger til det kommende år .................................................................................................... 13
3. Regnskab ................................................................................................................................................ 14
3.1 Anvendt regnskabspraksis ................................................................................................................ 14
3.2 Resultatopgørelse m.v. ..................................................................................................................... 14
3.3 Balancen .......................................................................................................................................... 16
3.4 Egenkapitalforklaring........................................................................................................................ 17
3.5 Likviditet og låneramme .................................................................................................................... 17
3.6 Opfølgning på lønsumsloft ................................................................................................................ 17
3.7 Bevillingsregnskabet......................................................................................................................... 17
4. Bilag ....................................................................................................................................................... 18
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance ............................................................................................... 18
4.2 Gebyrfinansieret virksomhed ............................................................................................................. 19
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
1736252_0003.png
Spillemyndigheden
Årsrapport 2016
3
Liste over figurer, tabeller og tekstbokse
Figurer
Figur 1. Spillemyndighedens fire værdier ............................................................................................... 5
Tabeller
Tabel 1. Finanslovsformål ..................................................................................................................... 6
Tabel 2. Hoved- og nøgletal................................................................................................................... 8
Tabel 3. Drift – hovedkonto 09.21.02 ................................................................................................... 9
Tabel 4. Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver ........................................................... 9
Tabel 5. Årets resultatopfyldelse ......................................................................................................... 10
Tabel 6. Forventninger til det kommende år ......................................................................................... 13
Tabel 7. Resultatopgørelse ................................................................................................................. 15
Tabel 8. Resultatdisponering .............................................................................................................. 15
Tabel 9. Balancen ............................................................................................................................... 16
Tabel 10. Egenkapitalforklaring .......................................................................................................... 17
Tabel 11. Udnyttelse af låneramme ..................................................................................................... 17
Tabel 12. Opfølgning på lønsumsloft ................................................................................................... 17
Tabel 13. Bevillingsregnskab .............................................................................................................. 17
Tabel 14. Note 1: Immaterielle anlægsaktiver...................................................................................... 18
Tabel 15. Note 2: Tilgodehavender ...................................................................................................... 18
Tabel 16. Note 3: Hensættelser ........................................................................................................... 19
Tabel 17. Note 4: Eventualforpligtelser................................................................................................ 19
Tabel 18. Oversigt over gebyrordninger med lovbestemt takst .............................................................. 19
Tekstbokse
Boks 1. Standardpåtegning .................................................................................................................. 4
Boks 2. Definition af nøgletal samt udvalgte KPI’er ................................................................................ 8
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
1736252_0004.png
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
1736252_0005.png
Spillemyndigheden
Årsrapport 2016
5
2. Beretning
2.1 Præsentation af virksomheden
Spillemyndigheden sætter rammerne for fair spil i Danmark. Vores arbejdsgrundlag og udgangspunkt er
at sikre et ordentligt og velreguleret spilmarked i Danmark, så spillere er beskyttet mod unfair og ulovligt
spil. Vi står for samarbejde, kvalitet, service og fairness samt åbenhed og dialog.
Spillemyndigheden er en styrelse under Skatteministeriet og bestod i 2016 af gennemsnitligt 73 års-
værk. Ud over de 73 årsværk varetager SKAT visse administrative opgaver for Spillemyndigheden. De ad-
ministrative opgaver udgør ca. 6 årsværk, som afregnes årligt via intern statslig overførsel.
2.1.1 Grundfortælling og værdigrundlag
Spillemyndigheden arbejder for et ansvarligt, fair og velreguleret spilmarked til gavn for spillere, spiludby-
dere og for samfundet. Åbenhed og dialog er kendetegnet for vores måde at arbejde på. Udviklingen og
nye trends inden for spilverdenen stiller krav til vores ekspertise, og de mange spændende og udfor-
drende arbejdsområder går hånd i hånd med vores høje faglighed. Arbejdsglæde, nysgerrighed og enga-
gement skaber de gode resultater. Spillemyndigheden har følgende fire værdier:
Figur 1. Spillemyndighedens fire værdier
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
1736252_0006.png
Spillemyndigheden
Årsrapport 2016
6
2.1.2 Opgaver
Spillemyndighedens opgaver omfatter udstedelse af tilladelser, informationsvirksomhed vedrørende det
danske og internationale spilmarked samt tilsyn med henblik på at sikre et ordentligt og velreguleret spil-
marked i Danmark.
Disse kerneopgaver uddybes i virksomhedens finanslovsformål:
Tabel 1. Finanslovsformål
Opgaver
Mål
Spillemyndigheden udsteder tilladelser til udbud af spil, herunder tilla-
delse til udbud af væddemål/onlinekasino, opstilling og drift af gevinstgi-
vende spilleautomater, landbaserede kasinoer, Danske Spil A/S, Det
Danske Klasselotteri A/S, almennyttige lotterier, offentlige pokerturnerin-
ger og lokale puljevæddemål.
Spillemyndigheden skal som ekspertmyndighed arbejde med oplysning,
kommunikation og rådgivning på flere planer samt sikre en effektiv be-
skyttelse af det lovlige spilmarked gennem løbende overvågning og initia-
tiver. Myndigheden skal holde sig orienteret om udviklingen på spilmarke-
det. Samtidig skal Spillemyndigheden løbende oplyse om det danske spil-
marked. Spillemyndigheden skal endvidere være orienteret om den inter-
nationale udvikling på spilmarkedet således, at Spillemyndigheden bl.a. er
på forkant med udviklingen på området for spilafhængighed, nye spilfor-
mer mv. Spillemyndigheden deltager i det arbejde, der foregår i EU-Kom-
missionens regi på spilleområdet, samt i det europæiske og globale myn-
dighedsarbejde på spilområdet.
Spillemyndighedens vigtigste opgave er at sikre, at spil bliver udbudt på
en måde, der er i overensstemmelse med de overordnede formål i lov om
spil. Der skal føres tilsyn med udbydernes spil, så spillerne kan garante-
res en høj sikkerhed ved alle former for spil. I den forbindelse skal Spille-
myndigheden blandt andet sikre, at de tekniske løsninger, der bliver an-
vendt til spiludbuddet, lever op til gældende lovgivning og er godkendt til
formålet.
Sagsbehandling
Informationsvirk-
somhed og inter-
nationalt samar-
bejde
Tilsyn og kontrol
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
1736252_0007.png
Spillemyndigheden
Årsrapport 2016
7
2.2 Ledelsesberetning
For Spillemyndigheden var 2016 et år med fokus på kerneopgaverne. Via justering af lovgrundlaget samt
optimering og tilpasning af processer og af tilsynsvirksomheden holdt Spillemyndigheden fokus på at
skabe rammerne for et trygt og gennemsigtigt spilmarked i Danmark til gavn for såvel udbydere som spil-
lere.
Faglige resultater
Blandt de væsentligste faglige resultater i 2016 kan nævnes den omfattende genansøgningsproces, der
indebar fornyelse af tilladelsen for en række af de oprindelige tilladelsesindehavere, der som de første fik
tilladelse ved liberaliseringen af spilmarkedet i 2012. Genansøgningen blev gennemført rettidigt og alle
på nær én af de 16 ansøgere blev tildelt en ny 5-årig tilladelse. Derudover blev der udstedt de sædvanlige
1-årige tilladelser.
Samtidig arbejdede Spillemyndigheden i 2016 for øget synlighed og kendskab til spilreguleringen samt
for tilbuddene til spilafhængige, herunder især Register Over Frivilligt Udelukkede Spillere (ROFUS). Spil-
lemyndigheden lancerede i 2. halvår 2016 app’en ”MitSpil” og iværksatte en landsdækkende TV-rekla-
mekampagne for ROFUS-registret.
I 2016 slog den nye tilsynsform med landbaserede kasinoer fuldt igennem. Spillemyndigheden havde
desuden særligt fokus på tilsyn med de nye regler for natlukning af spillehaller. Derudover deltog Spille-
myndigheden aktivt i nationale og internationale samarbejdsgrupper vedrørende matchfixing og hvid-
vask.
Samlet set fastholdte Spillemyndigheden et højt niveau af målopfyldelse på sagsbehandling, tilsyn og
internationalt samarbejde til trods for en meget høj medarbejderomsætning som følge af udflytningen fra
København til Odense pr. 1. december.
Spilmarkedet
2016 var overordnet præget af en stabil udvikling på spilmarkedet på såvel onlinespil som det landbase-
rede udbud. Især har markedet for væddemål/onlinekasino oplevet en stærk udvikling med stigende ge-
byrindtægter som følge. Antallet af udbydere på væddemål/onlinekasino var samlet set stabilt og omfat-
tede flere nye tilladelsesindehavere.
I forlængelse af en rivende teknologisk udvikling og et stigende antal forskellige spiltyper var der i 2016
stort fokus på at tilpasse tilsynsform og sagsbehandlingsprocesser, så de bedst muligt understøtter et
internationalt og digitaliseret spilmarked.
Årets økonomiske resultat
Markedsudviklingen på væddemål/onlinekasino blev stærkere end forventet. Det medførte en positiv re-
gulering af årsgebyrerne på området ved årets udgang og var hovedårsagen til det realiserede overskud
på 7,3 mio. kr. Generelt holdt Spillemyndighedens løn- og driftsomkostninger sig på omtrent samme ni-
veau som tidligere år fraregnet en række særlige aktiviteter såsom flytning, undersøgelse af spilaf-
hængighed og udbud af Spilkontrolsystemet.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
1736252_0008.png
Spillemyndigheden
Årsrapport 2016
8
2.2.1 Nøgletal
Tabel 2. Hoved- og nøgletal
Hovedtal
(Mio. kr.)
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
-68,4
66,1
-2,3
2,2
3,1
-78,7
66,8
-11,9
-8,0
-7,3
-68,8
61,9
-6,9
-3,0
-2,4
2015
2016
Budget
2017
Balance
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
1
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
15,3
6,8
3,5
15,3
19,0
13,0
12,5
10,8
11,9
21,0
11,4
-
13,2
11,4
-
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen
2
Bevillingsandel
61,2
10,4
86,3
14,7
76,2
9,3
Udvalgte KPI'er
Personaleomsætning
3
Sygefravær
25,7
6,4
31,4
4,6
-
-
Personaleoplysninger
Antal årsværk
4
Årsværkspris (t. kr.)
78
515
73
534
79
532
Noter
1)
Omsætningsaktiver er eksklusiv likvide beholdninger
2)
Stigningen i udnyttelsesgraden af lånerammen skyldes justeringen af lånerammen fra 25 mio. kr. i 2015 til 15 mio. kr. i
2016.
3)
Den høje personaleomsætning i 2016 skyldes den statslige udflytning af arbejdspladsen fra København til Odense, mens
den høje personaleomsætning i 2015 primært skyldtes den ændrede bekendtgørelse for de landbaserede kasinoer.
4)
Eksklusive 6 årsværk vedrørende administrative opgaver, som er placeret hos SKAT.
Boks 2. Definition af nøgletal samt udvalgte KPI’er
Nøgletal eller KPI
Udnyttelsesgrad af låneram-
men
Bevillingsandel
Årsværkspris
Personaleomsætning
Sygefravær
Definition
Anlægsaktiver i alt / låneramme
Indtægtsført bevilling / ordinære driftsindtægter i alt
Personaleudgifter i alt / årsværk
Andel af medarbejdere, der er udskiftet i perioden er baseret på
data fra ISOLA og omfatter perioden november 2015 – november
2016.
Nettosygefravær (gennemsnitligt antal sygedage pr. medarbejder,
fratrukket langtidssygefravær)
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
1736252_0009.png
Spillemyndigheden
Årsrapport 2016
9
2.2.2 Hovedkonti
Spillemyndigheden er ansvarlig for hovedkonto 09.21.02. For regnskabsåret 2016 realiseres et overskud
på 7,3 mio. kr. Spillemyndighedens akkumulerede overførte overskud ultimo året udgør 9,4 mio. kr.
Tabel 3. Drift – hovedkonto 09.21.02
Bevilling
(Mio. kr.)
I alt
Udgifter
Indtægter
FL
6,3
68,5
-62,2
TB
1
5,3
5,3
0,0
Finansårets bevil-
ling i alt
11,6
73,8
-62,2
Regnskab
4,3
71,5
-67,1
Overført over-
skud ultimo
9,4
Bemærk: Afvigelser i totaler skyldes afrundinger.
Note
1)
I 2016 har Spillemyndigheden modtaget tillægsbevilling vedrørende den statslige udflytning fra København til Odense.
Bevillingen er anvendt fuldt ud jf. afsnit 3.2.
2.3 Kerneopgaver og ressourcer
2.3.1 Opgaver og ressourcer: Skematisk oversigt
Spillemyndighedens forbrug på finanslovsformål fremgår af Tabel 4. Opgørelsen viser fordelingen mellem
finanslovsformål baseret på afholdte omkostninger samt opgavefordelingen hos virksomhedens medar-
bejdere.
Generelt er omkostningsniveauet på hjælpefunktioner samt generel ledelse og administration højt, hvil-
ket skyldes afholdelse af omkostninger til flytningen fra København til Odense.
Tabel 4. Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave (beløb i mio. kr.)
0. Hjælpefunktioner samt generel
ledelse og administration
1. Sagsbehandling
2. Informationsvirksomhed og in-
ternationalt samarbejde
3. Tilsyn og kontrol
I alt
Bevilling
(FL+TB)
-6,5
-0,4
-2,8
-1,9
-11,6
Øvrige ind-
Andel af årets
tægter Omkostninger
overskud
-19,9
-10,6
-8,5
-28,0
-67,0
25,5
8,6
8,5
28,7
71,3
-0,9
-2,4
-2,8
-1,2
-7,3
Bemærkning: Bevilling modtaget til specifikke formål er henført til de opgaver, hvor de tilsvarende omkostninger er afholdt.
Den resterende bevilling er fordelt efter omkostningerne. Øvrige indtægter består af gebyrindtægter, der alle er bogført på
opgave 3, Tilsyn og kontrol. Gebyrindtægterne er efterfølgende fordelt på de enkelte opgaver ved anvendelse af både per-
sonale- og driftsomkostninger. Omkostninger består af personaleomkostninger, der er fordelt på grundlag af tidsregistrerin-
gen og af øvrig drift, der er henført på grundlag af den faktiske bogføring på opgaver.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
1736252_0010.png
Spillemyndigheden
Årsrapport 2016
10
2.4 Målrapportering
Der er udarbejdet en mål- og resultatplan for 2016 i samarbejde mellem Spillemyndigheden og Skatte-
ministeriet. Under afsnit 2.4.1. indgår en skematisk oversigt over de enkelte mål samt resultaterne. Un-
der afsnit 2.4.2. indgår en række uddybende kommentarer.
2.4.1 Målrapportering 1. del: Oversigt over årets resultatopfyldelse
Tabel 5. Årets resultatopfyldelse
Mål
Driftsmål
Gennemsnitlig
sagsbehandlingstid
Succeskriterium
Den strategiske gennemsnitlige sagsbehandlings-
tid må maksimalt være 13,4 dage.
For opnåelse af maksimalt antal point skal sags-
behandlingstiden være under 12,09 dage.
For 95% af sagerne må sagsbehandlingstiden
maksimalt udgøre 182 dage.
For opnåelse af maksimalt antal point er sagsbe-
handlingstiden sat til maksimalt 163,8 dage.
I 1. kvartal skal der udvikles et scoringssystem til
måling af kvalitet i sager vedrørende almennyttigt
lotteri.
I 2. kvartal opgøres kvaliteten af sagsbehandlin-
gen i forhold til scoringssystemet.
I 4. kvartal skal gennemføres opfølgende måling,
der som minimum skal være på niveau med må-
lingen i 2. kvartal.
I 1. kvartal skal der udvikles en metode til måling
af kundetilfredsheden.
I 2. kvartal gennemføres kundetilfredshedsunder-
søgelsen.
I 4. kvartal skal der gennemføres en opfølgende
undersøgelse, der som minimum skal være på ni-
veau med målingen i 2. kvartal.
Der skal udgives en rapport om omfanget af ulov-
ligt spil i 3. kvartal 2016.
De spiludbydere, der fik udstedt tilladelse i 2011
til væddemål/onlinekasino, skal have tilladelsen
fornyet i 2016. Spillemyndigheden skal sikre, at
fornyelserne behandles og sker rettidigt.
Opnåede resultater
Sagsbehandlingstiderne har i årets første 3
kvartaler ligget mellem 13,0 og 13,3 dage
og i 4. kvartal under 12,09 dage.
For minimum 99,65% af sagerne har sags-
behandlingstiden hvert kvartal højest ud-
gjort 163,8 dage.
Der er udviklet et scoringssystem til måling
af kvaliteten i sagsbehandlingen. I 2. kvar-
tal er kvaliteten i sagsbehandlingen blevet
undersøgt, og der er fastlagt måltal.
I 4. kvartal er der gennemført en fornyet
måling, som har vist en forbedring på over
10%.
Metode til måling af kundetilfredshed blev
udviklet i 1. kvartal.
I 2. kvartal er kundetilfredshedsundersøgel-
sen gennemført og måltal er fastsat.
I 4. kvartal er undersøgelsen gentaget. Re-
sultatet er et ensartet niveau af tilfredshed i
begge kvartaler.
Opfyl-
delse
Strategisk
opfyldelse
(9/12)
Excellent
opfyldelse
(12/12)
Excellent
opfyldelse
(12/12)
Maksimal sagsbe-
handlingstid
Kvalitet i sagsbe-
handlingen
Fastholdelse af høj
kundetilfredshed
Strategisk
opfyldelse
(10/12)
Policy mål
Ulovligt spil
Spillemyndigheden har offentliggjort rapport Excellent
om ulovligt onlinespil i september 2016.
opfyldelse
Alle fornyelserne er behandlet inden ud-
gangen af 2016.
(12/12)
Excellent
opfyldelse
(12/12)
Gebyrindtægterne i Spillemyndigheden er
meget ujævnt fordelt på året, da ca. 75% af
indtægterne indgår i 1. kvartal. Målet for 1.
kvartal er opfyldt med en afvigelse på 1%,
mens de øvrige kvartaler ikke er opfyldt.
Tilfreds-
stillende
opfyldelse
(3/12)
Fornyelse af tilla-
delser for vædde-
mål/onlinekasino
Interne administrative mål
Prognosepræcision Spillemyndighedens prognose for de enkelte
for gebyrindtægter
kvartaler må have et udsving på 7%.
Sygefravær
Sygefraværet skal være på niveau med (2 point)
eller 10% bedre end (3 point) sygefraværet i til-
svarende kvartal i 2015.
Der skal gennemføres måling af social kapital i 2.
og i 4. kvartal 2016. Målet for strategisk målopfyl-
delse er 69,25 i 2. kvartal med en forbedring til
71,05 i 4. kvartal.
Der indgår nedre og øvre måltal, der afgør hvor
stor en grad af målopfyldelsen er.
Sygefraværet i Spillemyndigheden har i alle Excellent
kvartaler i 2016 været minimum 10% bedre opfyldelse
end sygefraværet i tilsvarende kvartal i
2015.
(12/12)
Måling af social kapital var 67,38 i 2. kvartal Tilfreds-
og 65,75 i 4. kvartal. Begge resultater er
stillende
over det nedre måltal.
opfyldelse
(4/12)
Social kapital
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
1736252_0011.png
Spillemyndigheden
Årsrapport 2016
11
2.4.2 Målrapportering 2. del: Uddybende analyser og vurderinger
Som det fremgår af tabel 5, er der i Mål- og resultatplanen for 2016 opstillet 9 mål for Spillemyndighe-
den. Hvert mål er fastsat til 12 point, hvilket betyder, at der i alt er mulighed for en målopfyldelse på 108
point. Spillemyndigheden har i 2016 opnået 86 ud af 108 mulige point, svarende til en opfyldelsesgrad
mellem strategisk og excellent.
Driftsmål
Sagsbehandling
En af Spillemyndighedens kerneopgaver er at behandle ansøgninger om tilladelse til udbud af spil. Spil-
lemyndigheden har i 2016 haft en lavere gennemsnitlig sagsbehandlingstid end målsætningen på 13,4
dage, der er baseret på den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for 2015 (strategisk målopfyldelse).
Dette er opnået til trods for, at der både har været en stigning i antallet af sager, samt en høj grad af med-
arbejderudskiftning i 2016. De 3 point som Spillemyndigheden ikke opnår skyldes, at der for at opnå
fuldt point (excellent målopfyldelse) skal være en gennemsnitlig sagsbehandlingstid 10 pct. bedre end
resultatet fra 2015, hvilket alene er tilfældet i 4. kvartal i 2016.
Kvalitet i sagsbehandlingen
I 1. kvartal udarbejdede Spillemyndigheden en metode for måling af kvalitet i sagsbehandlingen for tilla-
delses- og anmeldelsessager vedr. almennyttigt lotteri. I 2. kvartal blev metoden anvendt i en undersø-
gelse af 75 pct. af afgørelsessagerne om almennyttigt lotteri. Undersøgelsen viste en fejlprocent på 3,7
pct. På baggrund af undersøgelsen rettede Spillemyndigheden de fejl, der gav mening at rette bagudret-
tet. Derudover blev alle sagsbehandlere orienteret om væsentlige observationer, og diverse procesvejled-
ninger blev gennemgået med henblik på at reducere fremtidige fejl. I 4. kvartal gentog Spillemyndighe-
den undersøgelsen via en ny stikprøve, som viste en forbedring fra en fejlprocent på 3,7 pct. til en fejlpro-
cent på kun 2,4 pct. i 4. kvartal. Det svarer til en forbedring på mere end 10 pct. Spillemyndigheden op-
når dermed excellent målopfyldelse.
Kundetilfredshedsundersøgelse
Det er vigtigt for Spillemyndigheden, at kunder og samarbejdspartnere har en positiv oplevelse af Spille-
myndigheden. I 2. og 4. kvartal gennemførte Spillemyndigheden en kundetilfredshedsundersøgelse for at
afdække kundernes oplevelse af myndighedens rådgivning, tilgængelighed, kompetencer og sagsbe-
handling generelt. Undersøgelsen fra 2. kvartal viste, at der i 81,5 pct. af spørgsmålene i undersøgelsen
blev afgivet positive besvarelser. Undersøgelsen fra 4. kvartal viste en tilsvarende score på 81,8 pct. Til-
fredsheden blandt kunderne er overordnet på samme niveau i begge undersøgelser, hvilket er yderst til-
fredsstillende, idet den store medarbejderudskiftning i Spillemyndigheden dermed ikke har påvirket kun-
dernes oplevelse af Spillemyndigheden. Dermed har Spillemyndigheden opnået strategisk målopfyl-
delse.
Policymål
Ulovligt spil
Spillemyndigheden er ansvarlig for at sikre et ordentligt og reguleret spilmarked i Danmark, hvor spillere
er beskyttet mod unfair og ulovligt spil. En af Spillemyndighedens tilsynsopgaver er derfor, at overvåge
det ulovlige spilmarked i Danmark. Spillemyndigheden offentliggjorde den 30. september 2016 en rap-
port om ulovligt onlinespil med henblik på at forklare, hvornår et spil vurderes at være udbudt ulovligt,
samt for at fortælle om myndighedens arbejde i forhold til ulovligt spil.
Fornyelse af tilladelser for væddemål/onlinekasino
Ved udgangen af 2016 udløb en række 5-årige tilladelser på området for væddemål/onlinekasino. Spil-
lemyndigheden har derfor i 2016 haft fokus på fornyelse af tilladelser, tilføjet nye krav samt udarbejdet
tilhørende vejledninger. Der blev udarbejdet en ny ansøgningsblanket til fornyelse af tilladelser tilføjet
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
1736252_0012.png
Spillemyndigheden
Årsrapport 2016
12
nye krav samt en tilhørende vejledning, hvorefter der blev arbejdet intensivt med behandlingen af genan-
søgninger. 16 tilladelsesindehavere valgte at søge om fornyelse. 15 fik udstedt nye 5-årige tilladelser og
alene én enkelt tilladelsesindehaver fik udstedt en tilladelse gældende for alene ét år. Udstedelse af tilla-
delser er en af Spillemyndighedens kerneopgaver, hvorfor det er yderst tilfredsstillende, at alle fik deres
ansøgninger på plads i så god tid, at de kunne forsætte deres udbud af spil uden afbrydelse.
Interne
Interne administrative mål
Prognoseafvigelse på gebyrindtægter
Over 75 pct. at Spillemyndighedens årlige gebyrindtægter faldt i 1. kvartal, hvilket der også var budgette-
ret med. Det vil sige, at der er tale om relativt få forventede gebyrindtægter fordelt på de efterfølgende tre
kvartaler, og der kan dermed hurtigt opstå relativt store procentvise afvigelser, hvis beløbsstørrelse eller
betalingstidspunktet ændrer sig, hvilket har været tilfældet i 2016. Spillemyndigheden opnår derfor in-
gen målopfyldelse i de tre sidste kvartaler af 2016. Målet om prognoseafvigelse på gebyrindtægter er lø-
bende drøftet med departementet, og det er besluttet, at målformuleringen er uhensigtsmæssig. I Mål-
og resultatplanen for 2017 måles derfor på den samlede årlige afvigelse i gebyrindtægterne.
Sygefravær
Spillemyndigheden har siden 2015 nedbragt det gennemsnitlige sygefravær væsentligt. Spillemyndighe-
den opnår excellent målopfyldelse, idet sygefraværet for alle fire kvartaler er forbedret med minimum 10
pct. i forhold til 2015. Det er sket samtidig med, at Spillemyndigheden også har nedbragt langtidssyge-
fraværet væsentligt.
Social kapital
Den sociale kapital blandt ansatte i Spillemyndigheden blev undersøgt i 2. og 4. kvartal. Resultatet af
undersøgelserne måles op imod tallene fra 2. og 4. kvartal 2015. Det lykkedes ikke Spillemyndigheden
at opnå et resultat på niveau med 2015, men begge måltal er over den nedre grænse for at opnå point.
Spillemyndigheden opnår derfor 2 point (tilfredsstillende målopfyldelse) for hver undersøgelse. Udmel-
dingen om - og realiseringen af - udflytningen af Spillemyndigheden til Odense i 2016 vurderes at have
haft stor indflydelse på den sociale kapital i Spillemyndigheden. Dels har udflytningen skabt usikkerhed
for en række medarbejdere, dels har den medført en markant medarbejderomsætning, også i ledergrup-
pen. På baggrund af undersøgelsen har Spillemyndigheden efterfølgende arbejdet aktivt med at håndtere
resultatet af undersøgelserne, bl.a. gennem samtaler i de enkelte kontorer og udarbejdelse af handlepla-
ner med initiativer og milepæle, som løbende vil blive fulgt op. Det bemærkes, at Spillemyndigheden til
trods for faldet i den sociale kapital fra 2015 til 2016 stadig har en højere gennemsnitlig social kapital
end det statslige gennemsnit.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
1736252_0013.png
Spillemyndigheden
Årsrapport 2016
13
2.5 Forventninger til det kommende år
I forhold til 2016 forventes 2017 at blive et år med færre og mindre særlige omstændigheder, der influe-
rer virksomhedens økonomi. Spillemyndigheden forventer i store træk et fastholdt aktivitetsniveau, men
tillægsbevillingen vedr. undersøgelse af spilafhængighed udløber i 2016 og tillægsbevillingen vedr. ud-
flytning til Odense er væsentligt mindre i 2017 end i 2016. I 2016 blev gebyrformen for landbaserede ka-
sinoer omlagt som følge af et nyt koncept for tilsyn med de landbaserede kasinoer, og disse omlægninger
slår først fuldt igennem i 2017. Endelig indeholdt 2016 væsentlige omkostninger til udbud af Spilkon-
trolsystemet, hvilket heller ikke vil være tilfældet i 2017. Derfor falder både indtægts- og omkostningsni-
veauet i 2017 sammenlignet med tidligere år. Dog oplever Spillemyndigheden en fortsat stærk markeds-
udvikling, især på væddemål/onlinekasino. Dette medfører stigende gebyrindtægter og stigende omkost-
ninger til tilsynet med området.
Eventuelle omlægninger af lovgivning og deraf følgende nye krav til tilpasning af it-systemer i Spillemyn-
digheden er ikke indregnet i forventninger til årets resultat. De vil i givet fald påvirke resultatet i negativ
grad. Derudover udestår afklaring omkring Spillemyndighedens lejemål i København, hvilket kan påvirke
årets resultat – både i form af omkostninger til dobbelt husførelse samt evt. istandsættelse og reetable-
ring. Spillemyndigheden gennemfører i 2017 udbud af tilladelser til landbaseret kasino, hvilket medfører
omkostninger, som ikke har været realiseret i foregående år.
Endelig er der en naturlig usikkerhed om markedsudviklingen i 2017 og deraf størrelsen af Spillemyndig-
hedens samlede gebyrindtægter, især på væddemål/onlinekasino området. Ligeledes kan antallet af nye
ansøgninger afvige fra det forventede niveau, hvilket igen kan medføre udsving i gebyrindtægterne. Sam-
let forventer Spillemyndigheden et mindre overskud på 2,4 mio. kr. for regnskabsåret 2017.
Tabel 6. Forventninger til det kommende år
Mio. kr.
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
R-2016
-78,7
71,5
-7,2
B-2017
-68,8
66,4
-2,4
Bemærk: Afvigelse i resultat for 2016 til tabel 7 Resultatopgørelse skyldes afrundinger.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
1736252_0014.png
Spillemyndigheden
Årsrapport 2016
14
3. Regnskab
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Spillemyndigheden følger de regnskabsregler og principper, som fremgår af Regnskabsbekendtgørelsen
og Finansministeriets Økonomisk Administrative Vejledning. Spillemyndigheden har ikke dispensation for
nogle regler eller principper.
3.2 Resultatopgørelse m.v.
Spillemyndigheden har realiseret et overskud på 7,3 mio. kr. i 2016. Overskuddet skyldes i høj grad, at
Spillemyndighedens gebyrindtægter er 8,0 mio. kr. større end forventet i grundbudget 2016, hvilket især
skyldes en markedsudvikling, der er stærkere end ventet.
Den positive markedsudvikling på væddemål/onlinekasino har medført en regulering af gebyrindtæg-
terne på 4,7 mio. kr. ultimo året. Tilsvarende har landbaserede kasinoer bidraget med 0,7 mio. kr. ekstra,
dels på grund af større ressourceforbrug i 1. halvår end budgetteret, dels på grund af efterregulering af
gebyrer for 2. halvår i december 2016. Den årlige genberegning af fordelingsnøglen for driftsomkostnin-
ger relateret til Spilkontrolsystemet har vist, at Danske Lotteri Spil udgør en forholdsmæssig større del af
data- og kontrolmængden i systemet. På det grundlag opkræves 1,7 mio. kr. mere end forventet i grund-
budgettet. Den modsvarende besparelse på væddemål/onlinekasino afspejles ikke direkte i gebyrind-
tægterne, da gebyrerne er fastsat ved lov og ikke er direkte omkostningsdækkende.
Spillemyndigheden har i 2016 fået tilført 5,3 mio. kr. i tillægsbevilling vedrørende den statslige udflyt-
ning fra København til Odense. Tillægsbevillingen er anvendt fuldt ud til at finansiere flytteomkostninger,
indretning af nye lokaler, fastholdelsestiltag og dobbeltbemanding.
Det var forventet, at personaleomkostningerne ville udvise et fald i forhold til 2015, hvilket ikke er sket.
Det skyldes dels dobbeltbemanding i perioden op til Spillemyndighedens flytning (finansieret af oven-
nævnte bevilling), dels ekstraordinære store afregninger af feriepenge i forbindelse med fratrædelser til
medarbejdere, som ikke ønskede at flytte til Odense, dels lavere lønrefusioner.
Andre ordinære driftsomkostninger ligger i 2016 fortsat på et højt niveau. Der har været afholdt omkost-
ninger til udbud af spilkontrolsystemet samt gennemført IT projekter relateret til spilkontrolsystemet. Der-
udover er der afholdt omkostninger til flytningen til Odense, herunder afholdelse af udgifter til dobbelt
husleje.
Årets resultat er også positivt påvirket af reduktionen i Spillemyndighedens årlige interne statslige over-
førsel til SKAT på 0,6 mio. kr. Reduktionen kan henføres til, at Spillemyndigheden ikke længere benytter
et SKAT-lejemål.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
1736252_0015.png
Spillemyndigheden
Årsrapport 2016
15
3.2.1 Resultatopgørelse
Tabel 7. Resultatopgørelse
Budget
2017
(mio. kr.)
Note
Ordinære driftsindtægter
Indtægtsført bevilling
Bevilling
Indtægtsført bevilling i alt
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
1
Af- og nedskrivninger
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Årets resultat
Bemærk: Afvigelser i totaler skyldes afrundinger.
2015
2016
-7,1
-7,1
-0,1
-61,2
-68,4
-11,6
-11,6
-0,1
-67,0
-78,7
-6,4
-6,4
0,0
-62,4
-68,8
0,8
0,8
2,3
2,3
3,6
3,6
35,6
5,3
-1,2
1,2
40,9
3,4
21,1
66,1
-2,3
34,5
5,0
-0,4
1,9
40,9
3,4
20,3
66,8
-11,9
36,5
5,5
-0,5
1,9
43,4
3,8
11,1
61,9
-6,9
4,5
2,2
3,9
-8,0
3,9
-3,0
0,9
3,1
3,1
0,7
-7,3
-7,3
0,6
-2,4
-2,4
3.2.2 Resultatdisponering
Tabel 8. Resultatdisponering
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
0,0
0,0
-7,3
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
1736252_0016.png
Spillemyndigheden
Årsrapport 2016
16
3.3 Balancen
Tabel 9. Balancen
Note
Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingspro-
jekter
Udviklingsprojekter under
opførelse
Immaterielle anlægsaktiver i
alt
2015
2016
Note
Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital
(startkapital)
15,3
0,0
15,3
11,9
1,0
13,0
3
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Finansielle anlægsaktiver i
alt
1,4
1,4
1,4
1,4
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Langfristet gæld i alt
Anlægsaktiver i alt
16,7
14,4
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og
tjenesteydelser
5,2
1,6
11,4
1,1
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Igangværende arbejder
for egen regning
Periodeafgrænsningspo-
ster
Kortfristet gæld i alt
15,3
15,3
11,9
11,9
Hensatte forpligtelser
5,5
4,0
Overført overskud
Egenkapital i alt
2015
2016
1,4
2,1
3,5
1,4
9,4
10,8
1
Omsætningsaktiver
2
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
15,3
4,5
19,8
26,6
19,8
1,0
20,9
33,3
11,5
2,1
4,8
0,1
0,5
19,0
14,7
1,7
4,6
0,0
0,0
21,0
Gæld i alt
34,3
32,9
Aktiver i alt
Bemærk: Afvigelser i totaler skyldes afrundinger.
43,3
47,7
Passiver i alt
43,3
47,7
Eventualforpligtelser, note 4
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
1736252_0017.png
Spillemyndigheden
Årsrapport 2016
17
3.4 Egenkapitalforklaring
Tabel 10. Egenkapitalforklaring
(mio. kr.)
Egenkapital primo
2015
6,6
2016
3,5
Reguleret egenkapital primo
Reguleret egenkapital ultimo
1,4
1,4
1,4
1,4
Overført overskud primo
+ overført fra årets resultat
Overført overskud ultimo
5,2
-3,1
2,1
2,1
7,3
9,4
Egenkapital ultimo
3,5
10,8
3.5 Likviditet og låneramme
Tabel 11. Udnyttelse af låneramme
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
2016
13,0
15,0
86,3
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Tabel 12. Opfølgning på lønsumsloft
Hovedkonto
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindreforbrug)
Akk. opsparing ult. forrige år
Akk. opsparing ult. indeværende år
Bemærk: Afvigelser i totaler skyldes afrundinger.
09.21.02 (mio. kr.)
47,2
47,2
39,0
8,2
13,2
21,5
3.7 Bevillingsregnskabet
Tabel 13. Bevillingsregnskab
Hovedkonto
09.21.02
Navn
Bevillingstype
(mio. kr.) Bevilling Regnskab
Udgifter
Indtægter
73,8
-62,2
71,5
-67,1
Spillemyndigheden Driftsbevilling, omkostningsbaseret
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
1736252_0018.png
Spillemyndigheden
Årsrapport 2016
18
4. Bilag
4.1 Noter til resultatopgørelse og balance
Tabel 14. Note 1: Immaterielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Færdiggjorte
udviklingspro-
jekter
25,3
0,0
0,0
25,3
-13,3
0,0
-13,3
11,9
Udviklingspro-
jekter under op-
førelse
0,0
1,0
0,0
1,0
0,0
0,0
0,0
1,0
I alt
Kostpris
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2016
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivninger 31.12.2016
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2016
25,3
1,0
0,0
26,3
-13,3
0,0
-13,3
13,0
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
Bemærk: Afvigelser i totaler skyldes afrunding.
-3,4
0,0
-3,4
0,0
0,0
0,0
-3,4
0,0
-3,4
Tabel 15. Note 2: Tilgodehavender
(mio. kr.)
Tilgodehavender fra debitorer
Depositum
Andre tilgodehavender
Tilgodehavender
Bemærk: Afvigelser i totaler skyldes afrunding.
2015
3,6
0,0
1,6
5,2
2016
8,9
0,4
2,0
11,4
Stigning i tilgodehavender skyldes i al væsentlighed gebyromlægningen i 2016, hvor spiludbydere med
en bruttospilleindtægt over 200 mio. kr. har modtaget en regulering af årets aconto opkrævede gebyr, der
er større end normalt.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
1736252_0019.png
Spillemyndigheden
Årsrapport 2016
19
Tabel 16. Note 3: Hensættelser
(mio. kr.)
Åremålshensættelse
Reetableringsforpligtelse, Havneholmen
Reetableringsforpligtelse, Englandsgade
Hensættelse til fratrædelse af tjenestemænd
Hensættelser i alt
2015
0,3
0,3
-
4,9
5,5
2016
0,3
0,6
0,0
3,1
4,0
Tabel 17. Note 4: Eventualforpligtelser
(mio. kr.)
Resultatløn og bonusser
Jubilæumsforpligtigelser
I alt
I alt
0,2
0,1
0,3
4.2 Gebyrfinansieret virksomhed
Tabel 18. Oversigt over gebyrordninger med lovbestemt takst
(mio. kr.)
Gebyrordninger
Gebyrer med omkostningsdækning
Gevinstgivende spilleautomater
Landbaseret kasino
Danske Lotteri Spil
Klasselotteriet
Offentligt hasardspil
Gebyrfinansieret virksomhed
Væddemål/onlinekasino
Landbaseret kasino
1,3
0,1
-0,7
0,0
0,0
-1,8
-
0,0
0,0
1,0
0,0
0,0
1,4
-
-1,3
0,0
-1,6
0,0
0,0
0,0
-
2,4
0,0
1,2
0,1
0,0
3,2
-0,3
2,4
0,1
-0,1
0,1
0,0
2,8
-0,3
2013
Årets resultat
2014
2015
Akkumuleret
ultimo 2016
2016
I 2016 er gebyret for landbaseret kasino omlagt fra at være omkostningsdækkende til at være gebyrfinan-
sieret, hvorfor landbaseret kasino optræder både under gebyrer med omkostningsdækning og gebyrfinan-
sieret virksomhed. Ændringen trådte i kraft pr. 1. juli 2016.
Det akkumulerede resultat set over en 4-årig periode for både gevinstgivende spilleautomater og vædde-
mål/onlinekasino er på ca. 3 pct. af de samlede gebyrindtægter. På det grundlag er der en fornuftig sam-
menhæng mellem Spillemyndighedens indtægter og omkostninger.
Gebyrerne på alle områder er opkrævet i henhold til lovgivningen.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
1736252_0020.png
Spillemyndigheden
Årsrapport 2016
20
Spillemyndigheden 2017
Spillemyndigheden
Englandsgade 25, 6. sal
5000 Odense C
Telefon
+45 7238 7913
Mail
[email protected]
www.spillemyndigheden.dk