Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del Bilag 165
Offentligt
1736251_0001.png
2016
ÅRSRAPPORT
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
1736251_0002.png
Indholdsfortegnelse
1. Påtegning .............................................................................................................. 3
2. Beretning .............................................................................................................. 4
2.1. Præsentation af Skatteankestyrelsen ..................................................................................... 4
2.2. Ledelsesberetning..................................................................................................................... 5
2.3. Kerneopgaver og ressourcer .................................................................................................. 8
2.4 Målrapportering....................................................................................................................... 11
2.5 Forventninger til det kommende år ..................................................................................... 18
3. Regnskab ............................................................................................................ 20
3.1 Anvendt regnskabspraksis ..................................................................................................... 20
3.2 Resultatopgørelse mv. .......................................................................................................... 21
3.3 Balancen .................................................................................................................................. 23
3.4 Egenkapitalforklaring........................................................................................................... 24
3.5 Likviditet og låneramme...................................................................................................... 24
3.6 Opfølgning på lønsumsloft ................................................................................................ 24
3.7 Bevillingsregnskabet ............................................................................................................. 25
4. Bilag
.......................................................................................................................................... 26
4.1 Noter til balancen ................................................................................................................. 26
Side 2 af 27
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
1736251_0003.png
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
1736251_0004.png
2. Beretning
Denne årsrapport er udarbejdet i overensstemmelse med regnskabsbekendtgørelsen og
Vejledning om årsrapport for statslige institutioner.
2.1. Præsentation af Skatteankestyrelsen
Skatteankestyrelsen er oprettet som en uafhængig styrelse under Skatteministeriet pr. 1.
januar 2014 og er placeret i henholdsvis København (Ved Vesterport og Strandboulevar-
den), Silkeborg og Haderslev.
Skatteankestyrelsen virker i henhold til skatteforvaltningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
175 af 23. februar 2011 med senere ændringer, herunder lov nr. 649 af 12. juni 2013 om
ændret klagestruktur.
Skatteankestyrelsen varetager funktionen som fælles klagesekretariat for de regionale skat-
teankenævn, vurderingsankenævn, motorankenævn og fællesankenævn samt Landsskatte-
retten. Skatteankestyrelsen træffer endvidere afgørelse i sager, som ikke skal nævnsbe-
handles, jf. lovbekendtgørelse nr. 1 af 2. januar 2014 om afgørelse af visse klager i Skatte-
ankestyrelsen. Skatteankestyrelsen har herudover en formidlende rolle, idet styrelsen for-
midler sin praksis gennem offentliggørelse af afgørelser af almen interesse. Landsskatte-
retten formidler sin praksis gennem offentliggørelse af afgørelser af principiel eller almen
karakter.
Landsskatteretten og ankenævnene behandler klager vedrørende skat, ejendomsvurdering,
motor, moms, afgifter og told, inddrivelse mv. Skatteankestyrelsens opgave som klagese-
kretariat for de regionale ankenævn og Landsskatteretten er at udarbejde forslag til den
endelige administrative afgørelse i klagesager på skatteområdet og derved medvirke til at
fastlægge den administrative praksis.
Mission og vision
Mission og vision
Strategisk sigte
Beskrivelse
Vi vil være landets bedste klagemyndighed
Vi giver vores brugere en kompetent og effektiv klagebehand-
ling
Vi er garant for retssikkerheden
Vi skaber tillid til, at vi har et uafhængigt klagesystem
Vi yder effektiv sagsbehandling med høj kvalitet
Vi er servicemindede
Vi er en styrelse i bevægelse, som hele tiden arbejder på at
forbedre sig
Vi har et godt læringsmiljø og udvikler os
Formål
Hvilke fortællinger skal der være
om styrelsen?
Side 4 af 27
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
1736251_0005.png
Hovedkonti
Årsrapporten omfatter hovedkonto § 09.11.02. Skatteankestyrelsen (driftsbevillingen),
CVR-nr. 10 24 28 94, og § 09.11.21 Klagegebyr.
2.2. Ledelsesberetning
Skatteankestyrelsens resultater bevæger sig i den rigtige retning på flere centrale punkter,
men styrelsen har fortsat ikke en tilfredsstillende produktivitet og sagsbehandlingstiderne
er alt for lange.
I 2016 forøgede styrelsen antallet af afsluttede sager med 16 pct. i forhold til 2015, og på
det største sagsområde
sager om fradrag for forbedringer i grundværdien
blev pro-
duktionen forøget med 104 pct. til i alt 4.891 sager i 2016. Afslutningen af mange gamle
sager betyder imidlertid, at den gennemsnitlige sagsbehandlingstid stiger, fordi den bereg-
nes ud fra sagernes alder, når de afsluttes.
Skatteankestyrelsen er således stadig et stykke fra at nå sine målsætninger, og ser man på
produktiviteten pr. medarbejder, har 2016 ikke vist den ønskede udvikling. Fra 2015 til
2016 faldt Skatteankestyrelsens produktivitet pr. medarbejder med 1 pct. Når der tages
højde for andelen af nyansatte, der har en lavere produktion i oplæringsperioden på 9 må-
neder, er den gennemsnitlige produktivitet faldet med 10 pct. i løbet af 2016. Det skyldes,
at der samlet set i 2016 er flere ansatte med forholdsvis kort anciennitet, end der var i
2015. Andelen af medarbejdere med en anciennitet på mellem 9 måneder og 2 år er såle-
des steget fra 15 pct. i 2015 til 41 pct. i 2016, og 26 pct. af styrelsens medarbejdere havde
ved udgangen af 2016 en anciennitet på mindre end 1 år. De mange medarbejdere med en
forholdsvis kort anciennitet og erfaring er en naturlig konsekvens af, at der i de seneste år
er ansat mange nye medarbejdere.
Skatteankestyrelsen afsluttede 12.964 sager i 2016, hvilket svarer til en målopfyldelse på
79 pct.
I slutningen af 2016 udtalte Statsrevisorerne skarp kritik af sagsbehandlingstiderne i Skat-
teankestyrelsen. De lange sagsbehandlingstider udgør den største udfordring i klagesyste-
met. Hovedårsagen til de lange sagsbehandlingstider er, at der ved Skatteankestyrelsens
etablering allerede lå en stor mængde sager i klagesystemet. Dem overtog styrelsen, samti-
dig med at tilgangen af de såkaldte FFF-sager (klager over SKATs vurderinger af grund-
værdier efter forbedringer) var uforudset høj. Styrelsen har siden sin etablering ansat
mange nye medarbejdere og samtidig arbejdet på at løse den opgave, der lå bag ændringen
af klagestrukturen: At løfte kvaliteten og sikre en ensartet sagsbehandling. Det har krævet
mange ressourcer at etablere en ny styrelse med mange nye ansatte og samtidig løfte kva-
liteten
også flere end forventet. I 2016 har produktiviteten pr. medarbejder endvidere
været præget af, at der har været en høj personaleomsætning på 31 pct. på styrelsens loka-
tioner i Jylland.
Skatteankestyrelsen noterer sig, at Statsrevisorerne ikke har fundet anledning til at kriti-
sere kvaliteten af sagsbehandlingen. Der ligger meget og hårdt arbejde bag at sikre en høj
og ensartet kvalitet. Det gælder ikke mindst i en periode, hvor styrelsen har oplært en me-
Side 5 af 27
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
1736251_0006.png
get stor mængde nye medarbejdere. Det har betydning for retssikkerheden, at også kla-
gere, advokater og revisorer i branchen anerkender kvalitetsniveauet i sagsbehandlingen,
omend sagsbehandlingstiden er uacceptabel lang.
Skatteankestyrelsen har allerede sat en række tiltag i gang for at arbejde mere effektivt:
fuld digital sagsbehandling, faglig specialisering, best practice i sagsbehandlingen mv. I
første halvdel af 2017 gennemføres en forretningsanalyse, der skal vise, hvilke yderligere
muligheder styrelsen har for at nedbringe sagsbehandlingstiderne og øge produktiviteten.
Det er dog et langt, sejt træk, der skal til, for at styrelsen kan bringe sagsbehandlingsti-
derne ned på et rimeligt niveau. For der er ingen hurtige, nemme løsninger på problemet.
Samtidig ser Skatteankestyrelsen også længere fremad, for styrelsen skal kunne håndtere
et øget pres på klagesystemet, når det nye ejendomsvurderingssystem åbner i 2019. Det
betyder, at styrelsen allerede i 2017 begynder at rekruttere nye medarbejdere.
Regnskabsresultatet for 2016 er sammenfattet i
tabel 1
nedenfor, der viser, at Skatteanke-
styrelsen i 2016 haft et samlet mindreforbrug på 8,6 mio. kr. Heraf fordeler mindrefor-
bruget sig på 3,0 mio. kr. til løn og 5,6 mio. kr. på øvrig drift, når der korrigeres for en til-
bageført hensættelse på 0,6 mio. kr. til rådighedsløn.
Mindreforbruget på løn afspejler den usikkerhed, der er forbundet med rekruttering af
mange nye medarbejdere, en højere personaleafgang end forventet samt øgede indtægter
vedrørende lønrefusioner for barselsorlov. Hertil kommer, at opgørelsesprincipperne for
åremålsforpligtelser og fleksforpligtelser er ændret i forbindelse med årsafslutningen, hvil-
ket har medvirket til at øge mindreforbruget.
Mindreforbruget på øvrig drift afspejler bl.a. den usikkerhed, der er forbundet med bud-
getteringen af udgifter til eftersyn af klagestrukturen og Skatteankestyrelsens projekter
vedrørende organisations- og ledelsesudvikling samt digitalisering. Mindreforbruget ved-
rører bl.a. evaluering af klagestrukturen, klageportal, organisations- og ledelsesudviklings-
tiltag samt branding mv. Herudover har der vedrørende den øvrige drift generelt været et
lavere forbrug end forudsat ved budgetteringen. Mindreforbruget vedrørende organisati-
ons- og ledelsesudviklingstiltag og digitaliseringstiltag er periodeforskudt til 1. halvår
2017.
Skatteankestyrelsen anser det finansielle resultat for tilfredsstillende.
Side 6 af 27
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
1736251_0007.png
Tabel 1. Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Hovedtal
(mio. kr.)
2015
-220,2
202,9
-17,3
-17,3
-17,3
2016
-237,3
228,7
-8,6
-8,6
-8,6
2017
-239,9
239,9
0,0
0,0
0,0
Resultatopgørelse
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinære drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelse af lånerammen
Bevillingsandel
Udvalgte KPI´er
Sagsafgang FFF-sager:
Q1
Q2
Q3
Q4
I alt
Sagsafgang øvrige sager:
Q1
Q2
Q3
Q4
I alt
Gennemsnitlig sagsbehand-
lingstid FFF-sager (mdr.):
Q1
Q2
Q3
Q4
Samlet
Gennemsnitlig sagsbehand-
lingstid øvrige sager (mdr.):
Q1
Q2
Q3
Q4
Samlet
4,0
58,8
25,3
0,9
29,0
5,1
74,1
33,8
2,0
35,8
6,1
74,1
33,8
3,0
35,8
22,5
100
49,3
100
75
100
201
165
437
1589
2392
489
745
1197
2460
4891
-
-
-
-
-
1559
2084
2292
2866
8801
1367
2760
1419
2527
8073
-
-
-
-
-
27,3
29,7
26,7
23,8
25,1
26,1
26,2
21,9
23,9
24,0
-
-
-
-
-
11,5
12,9
12,2
16,0
13,3
17,9
24,4
18,6
24,1
22,2
-
-
-
-
-
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris
(1.000 kr.)
290
514
353
491
361
489
Anm.: Sagsbehandlingstiderne opgøres excl. sager, som Skatteankestyrelsen har været nødt til at berostille i forbindelse med skattestraffesa-
ger, syn & skøn mv. Honorarer til nævnsmedlemmer er ikke indeholdt i ovennævnte årsværkspriser. Honorarer til 316 nævnsmedlemmer har
udgjort 20,1 mio. kr. i både 2015 og 2016. Differencer skyldes afrunding.
Side 7 af 27
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
1736251_0008.png
Tabel 2
viser Skatteankestyrelsens hovedkonti. Det fremgår, at styrelsen har brugt 228,7
mio. kr. ud af bevillingen på 237,2 mio. kr. i 2016.
Tabel 2. Virksomhedens hovedkonti
Drift
Bevilling
(Mio. kr.)
I alt
Udgifter
Indtægter
§ 09.11.02
Udgifter
Indtægter
FL
237,2
-237,2
237,2
-237,2
TB
0
0
0
0
Finansårets
bevilling i alt
237,2
-237,2
237,2
-237,2
228,7
-237,3
228,7
-237,3
-30,7
-30,7
Regnskab
Overført
overskud
ultimo
Klageafgift
Bevilling
(Mio. kr.)
I alt
Udgifter
Indtægter
§ 09.11.21
Udgifter
Indtægter
-2,4
0
-2,4
-2,8
-2,4
0
-2,4
-2,8
FL
TB
Finansårets
bevilling i alt
Regnskab
Overført
overskud
ultimo
Anm.: Nettoindtægten fra klageafgiften på 2,8 mio. kr. er i 2016 er vanskelig at budgettere, fordi nettoprovenuet fra klageafgiften afhænger af
flere forhold:
-
Antallet af indgåede sager, med klagegebyr.
-
Antallet af afsluttede sager.
-
Sagsudfaldet i de afsluttede sager, idet klageafgiften tilbagebetales, hvis klageren får helt eller delvis medhold.
2.3. Kerneopgaver og ressourcer
Skatteankestyrelsen har to overordnede opgaver: At forberede og/eller træffe administra-
tive afgørelser (afgørelsesvirksomhed), og at formidle den administrative praksis ved at
offentliggøre afgørelser af almen interesse og stille ressourcer til rådighed for Landsskatte-
rettens offentliggørelse af afgørelser af principiel eller almen karakter (informationsvirk-
somhed).
Ressourceforbruget til opgaver og sagsbehandling på de enkelte sagsområder kan med
udgangspunkt i principperne for den regnskabsmæssige registrering af generelle fællesom-
kostninger skønsmæssigt fordeles som opgjort i
tabel 3.
Side 8 af 27
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
1736251_0009.png
Tabel 3. Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Opgave
(beløb i mio. kr.)
0. Generel ledelse
og administration
Administrative afgø-
relser
Informationsvirksom-
hed
I alt
Andel af årets
overskud
11,0
-18,6
-1,0
-8,6
Bevilling
(FL + TB)
-36,0
-199,2
-2,1
-237,2
Øvrige
indtægter
0
-0,1
0
-0,1
Omkostninger
47,0
180,6
1,1
228,7
Anm.:
Budgettallene for ”Generel ledelse og administration”, ”Administrative afgørelser” og ”Informationsvirksomhed” er opgjort
skønsmæssigt
på FL16. Omkostningerne er opgjort med udgangspunkt i principperne i Moderniseringsstyrelsens vejledninger herom.
12,9 pct. af lønudgifterne kan henføres til
Generel ledelse og administration
og 87,1 pct. af løn-
udgifterne kan henføres til kerneopgaven
Administrative afgørelser.
IT-udgifter på 5,3 mio.
kr. og huslejeudgifter mv. på 13,4 mio. kr. er dog henført 100 pct. til
Generel ledelse og admi-
nistration,
jf. definitionen vedrørende generelle fællesomkostninger. Differencer skyldes af-
runding.
Skatteankestyrelsen har i 2016 haft en mindre sagsindgang end i 2015. Den samlede sags-
indgang var på 12.909 sager, mens sagsafgangen var på 12.964. Der er i 2016 indkommet
færre af de såkaldte FFF-sager (sager om fradrag for grundforbedringer) end i 2015, idet
styrelsen i 2016 modtog i alt 5.458 FFF-sager mod 6.790 FFF-sager i 2015.
Af
figur 1
fremgår det, hvordan sagsindgangen og
–afgangen
fordeler sig på hovedgrup-
per. Der ses den største indgang og afgang af sager i Landsskatteretten, mens der er fær-
rest sager til afgørelse i Skatteankenævnene.
Figur 1. Sagsindgang
og afgang fordelt på hovedgrupper (antal sager indkommet og afgjort i
2016)
Anm.: SAN (Skatteankenævnssager), MAN (Motorankenævnssager, VAN (Vurderingsankenævnssager), LSR (Landsskatteretssager).
Side 9 af 27
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
1736251_0010.png
Sagsbeholdningen er steget med 1.496 sager i 2016 til godt 31.000 sager,
jf. figur 2.
Sagsbe-
holdningen er dermed steget samtidig med, at der er afgjort flere sager, end der er kom-
met ind. Det skyldes primært, at Skatteankestyrelsen ved visse klager over ejendomme har
oprettet en sag på hovedejendommen, og at det efterfølgende, ved sagsbehandlingens på-
begyndelse, er blevet nødvendigt at oprette selvstændige sager for alle ejendomme. Dette
er sket i stort omfang i 2016 med sager, hvor den oprindelige klage er modtaget før 2016.
Figur 2. Samlet sagsbeholdning (antal i beholdningen ultimo året)
Sager
35.000
30.000
25.000
20.000
15.000
10.000
5.000
0
Ultimo 2012
Ultimo 2013
Ultimo 2014
Ultimo 2015
Ultimo 2016
16.400
17.500
25.404
29.720
31.216
Sager
35.000
30.000
25.000
20.000
15.000
10.000
5.000
0
Anm.: Tallene for 2012-13 viser den samlede sagsbeholdning i Landsskatteretten og ankenævnssekretariaterne (afrundede tal).
Af
figur 3
fremgår det, hvordan sagsbehandlingstiderne har udviklet sig fra 2012 til 2016.
Sagsbehandlingstiderne er fra 2014 til 2016 steget ved samtlige afgørelsesinstanser, hvilket
bl.a. skyldes, at Skatteankestyrelsen har en fortsat stor beholdning af gamle sager, og sags-
behandlingen af disse sager medfører en længere gennemsnitlig sagsbehandlingstid. Når
de gamle sager afsluttes, så registreres den samlede sagsbehandlingstid i afslutningsåret,
hvilket dermed påvirker den gennemsnitlige sagsbehandlingstid.
Figur 3. Sagsbehandlingstiden for afgørelsesmyndigheder (mdr.)
Mdr.
30
25
20
15
10
5
0
2012
SAN
2013
MAN
VAN
2014
LSR
2015
SANST
2016
Inddrivelse
Mdr.
30
25
20
15
10
5
0
Anm.: SAN (Skatteankenævnssager), MAN (Motorankenævnssager), VAN (Vurderingsankenævnssager), LSR (Landsskatteretssager), SANST
(Skatteankestyrelsen). Sager, som Skatteankestyrelsen (tidligere ankenævnssekretariaterne/Landsskatteretten) har været nødt til at berostille i
forbindelse med skattestrafferetssager, syn og skøn mv., er ikke medregnet. Tallene for ankenævnene for 2012-2013 er tillige excl. tilbagekaldte
klager. For inddrivelsessager regnes sagsbehandlingstiden fra det tidspunkt, hvor sagen er fuldt oplyst. Tallene for 2014, 2015 og 2016 er ikke
fuldt ud sammenlignelige med tidligere år på grund af ændringer i fordelingen af sager.
Side 10 af 27
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
1736251_0011.png
2.4 Målrapportering
Skatteankestyrelsens overordnede mål og resultatkrav for 2016 fremgår af mål- og resul-
tatplanen for 2016. Mål- og resultatplanen indeholder i alt otte resultatkrav. Skatteanke-
styrelsen blev i løbet af 2016 opmærksom på, at resultatkravene vedrørende antallet af af-
gjorte sager og sagsbehandlingstider for FFF- og øvrige sager var meget ambitiøse i for-
hold til den faktiske produktion. I august 2016 aftalte Skatteankestyrelsen derfor nye og
mere realistiske mål for 3. og 4. kvartal med Skatteministeriets departement. Af samme
årsag afrapporterer styrelsen både på de oprindelige og de justerede mål, mens point alene
tildeles i forhold til de oprindelige mål og resultatkrav.
Målopfyldelsen er opgjort ved en kvartalsvis pointtildeling, hvor hvert driftsmål og internt
administrativt mål kan give maksimalt tre point pr. kvartal og maksimalt 12 point pr. år.
De to interne administrative mål om gennemførsel af udviklingstiltag er kun opgjort ved
årets udgang. Målopfyldelsesgraden i 2016 er sammenfattet i
tabel 4
og gennemgås i de
følgende afsnit.
Tabel 4. Årets resultatopfyldelse
Driftsmål
Mål
Afgjorte FFF-
sager
Beskrivelse
Den samlede
sags-afgang for
FFF-sager
1. kvartal
1.120
-
489
3
0
2.180
-
1.367
3
0
20,7
-
26,1
3
0
2. kvartal
1.120
-
745
3
0
2.180
-
2.760
3
3
20,7
-
26,2
3
0
3. kvartal
1.680
1.500-
1.785
1.197
3
0
3.270
1.600-
2.000
1.419
3
0
19,3
20,7
21,9
3
1
4. kvartal
1.680
1.500-
1.785
2.460
3
3
3.270
1.600-
2.000
2.527
3
0
19,3
20,7
23,9
3
0
Mål
Justeret mål
Resultat
Mulige point
Opnåede point
Afgjorte øv-
rige sager
Den samlede
sags-afgang for
øvrige sager
Mål
Justeret mål
Resultat
Mulige point
Opnåede point
Den gennem-
snitlige sags-
behandlings-
tid for alle
FFF-sager
under ét
Den samlede
gennemsnitlige
sagsbehand-
lingstid for alle
FFF-sager un-
der ét (excl.
bero-stillede
sager) i mdr.
Den samlede
gennemsnitlige
sagsbehand-
lingstid for alle
øvrige sager
under ét (excl.
bero- stillede
sager) i mdr.
Mål
Justeret mål
Resultat
Mulige point
Opnåede point
Den gennem-
snitlige sags-
behandlings-
tid for alle øv-
rige sager
under ét
Mål
Justeret mål
Resultat
Mulige point
Opnåede point
14,3
-
17,9
3
0
14,3
-
24,4
3
0
13,7
20,5
18,6
3
0
13,7
20,5
24,1
3
0
Anm.: Sagsbehandlingstiderne opgøres excl. sager, som Skatteankestyrelsen har været nødt til at berostille i forbindelse med skattestraffesa-
ger, syn & skøn mv.
Side 11 af 27
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
1736251_0012.png
Interne administrative mål
Mål
Beskrivelse
Fasetiden for
kvalitetssikring i
Skatteafdelin-
gen i dage
Fasetiden for
kvalitetssikring i
Vurderingsaf-
delingen i dage
Ny klageportal
med automatisk
sagsoprettelse i
Captia
1. kvartal
10,9
20,9
3
0
42
72,9
3
0
2. kvartal
10,6
23,6
3
0
41
93,2
3
0
3. kvartal
10,3
20
3
0
40
67,7
3
0
4. kvartal
10
25,2
3
0
39
54
3
0
Gennem-
ført
Gennem-
ført
12
12
Gennem-
ført
Gennem-
ført
12
12
Effektivise-
ring af kvali-
tetssikring
Mål
Resultat
Mulige point
Opnåede point
Mål
Resultat
Mulige point
Opnåede point
Mål
Resultat
Mulige point
Opnåede point
Opgjort ultimo 2016
Opgjort ultimo 2016
Opgjort ultimo 2016
Gennemfør-
sel af udvik-
lingstiltag
Implementering
af digital sags-
behandling på
alle sagsområ-
der frem til at
sagerne over-
sendes til afgø-
relsesmyndig-
heden
Mål
Resultat
Mulige point
Opnåede point
Opgjort ultimo 2016
Samlet målopfyldelse
Mulige point
Driftsmål
Forandringsmål
Samlet målopfyldelse
48
48
96
Score (Point)
7
24
31
Pct. opgørelse
14,6 pct.
50 pct.
32,3 pct.
Side 12 af 27
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
1736251_0013.png
Driftsmål
Skatteankestyrelsen har overordnet fire driftsmål:
Antallet af afgjorte FFF-sager
Antallet af afgjorte øvrige sager
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for FFF-sager
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for øvrige sager.
Antallet af afgjorte FFF-sager
Antallet af afgjorte FFF-sager har været stigende fra kvartal til kvartal i hele 2016, og der
blev således afgjort 489 sager i 1. kvartal og 2.460 sager i 4. kvartal,
jf. figur 4 nedenfor.
Der
er således i 2016 afgjort i alt 4.891 FFF-sager, hvilket er ca. dobbelt så mange FFF-sager
som i 2015, hvor der i alt blev afgjort 2.392 FFF-sager. Selvom målene ikke blev nået for
årets første tre kvartaler, er det dog positivt, at Skatteankestyrelsen i 4. kvartal afgjorde
780 flere sager end oprindeligt målsat for kvartalet. Årets samlede resultat lå 709 sager un-
der det oprindelige mål for året.
Figur 4. Samlet sagsafgang for FFF-sager
3.000
2.500
2.000
1.500
1.000
500
0
1. kvartal
2. kvartal
Mål
3. kvartal
Resultat
1.120
489
1.120
745
1.680
1.197
1.680
2.460
4. kvartal
Antallet af afgjorte øvrige sager
Antallet af afgjorte sager på de øvrige sagsområder har været svingende,
jf. figur 5.
Målet
blev nået for 2. kvartal, hvor der blev afgjort 580 flere sager end oprindeligt målsat, og i 4.
kvartal blev det justerede mål fra august 2016 også nået. Målene blev dog ikke nået for de
øvrige kvartaler, og årets samlede resultat lå 2.827 sager under det oprindelige mål for
året.
Side 13 af 27
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
1736251_0014.png
Figur 5. Samlet sagsafgang for øvrige sager
3.500
3.000
2.500
2.000
1.500
1.000
500
0
1. kvartal
2. kvartal
Mål
2.180
1.367
2.180
2.760
3.270
3.270
2.527
1.419
3. kvartal
Resultat
4. kvartal
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for alle FFF-sager under ét
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for FFF-sager har været relativt svingende gen-
nem året, men har i alle fire kvartaler ligget over målene,
jf. figur 6.
Figur 6. Gennemsnitlig sagsbehandlingstid for alle FFF-sager
opgjort i måneder
30
25
20
15
10
5
0
20,7
26,1
20,7
26,2
19,3
21,9
19,3
23,9
1. kvartal
2. kvartal
Mål
3. kvartal
Resultat
4. kvartal
Anm.: Sagsbehandlingstiderne opgøres excl. sager, som Skatteankestyrelsen har været nødt til at berostille i forbindelse med skattestraffesa-
ger, syn & skøn mv.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for alle øvrige sager under ét
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid for øvrige sager har
ligesom FFF-sagerne
væ-
ret svingende gennem året, men har også i alle fire kvartaler ligget over målene,
jf. figur 7.
Side 14 af 27
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
1736251_0015.png
Figur 7. Gennemsnitlig sagsbehandlingstid for alle øvrige sager
opgjort i måneder
30
25
20
15
10
5
0
1. kvartal
14,3
17,9
14,3
24,4
18,6
13,7
13,7
24,1
2. kvartal
Mål
3. kvartal
Resultat
4. kvartal
Anm.: Sagsbehandlingstiderne opgøres excl. sager, som Skatteankestyrelsen har været nødt til at berostille i forbindelse med skattestraffesa-
ger, syn & skøn mv.
Manglende opfyldelse af driftsmålene
Den manglende opfyldelse af driftsmålene i 2016 skyldes især, at styrelsens fortsatte op-
manding og samtidige fokus på at sikre en ensartet, høj kvalitet har vist sig vanskeligere
end forventet. Skatteankestyrelsen ansatte i 2015 147 nye medarbejdere og i 2016 109 nye
medarbejdere, og der er således mange ansatte i styrelsen med kort anciennitet,
jf. figur 8,
der viser medarbejderancienniteten i Skatteankestyrelsen ultimo 2016. Ud af styrelsens
352 medarbejdere har kun 136 medarbejdere været i styrelsen i mere end tre år.
Figur 8. Medarbejderanciennitet pr. ultimo 2016
Medarbejdere i alt: 352
136 (39 %)
3+ år
123 (35 %)
Mellem 1-3 år
Under 1 år
93 (26 %)
Antal ansatte d. 31/12-2016 (uden elever)
Rekrutteringen af nye medarbejdere har umiddelbart negative konsekvenser for produkti-
viteten, fordi erfarne medarbejdere bruger tid på oplæring og kvalitetssikring. Tid, som
Side 15 af 27
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
1736251_0016.png
kunne være anvendt til sagsbehandling. Nyansatte medarbejdere har endvidere en lav pro-
duktion i oplæringsperioden.
Produktionen i 2016 har ligeledes været negativt påvirket af en høj medarbejderomsæt-
ning på gennemsnitligt ca. 20 pct. for året. Især har medarbejderomsætningen været en
udfordring for styrelsens jyske lokationer, hvor omsætningen i 2016 var på ca. 31 pct.
Skatteankestyrelsen har fortsat en stor beholdning af gamle sager, og sagsbehandlingen af
disse sager medfører en længere gennemsnitlig sagsbehandlingstid. Det skyldes, at når
gamle sager afsluttes, så registreres den samlede sagsbehandlingstid i afslutningsåret, hvil-
ket dermed påvirker den gennemsnitlige sagsbehandlingstid. Skatteankestyrelsen vil fort-
sat have fokus på at afslutte beholdningen af gamle sager, så sagsbehandlingstiden på sigt
kan nedbringes. Den 1. juni 2016 skiftede Landsskatteretten desuden retsmedlemmer, og
det påvirkede sagsafslutningen i perioden, hvor der blev skiftet retsmedlemmer, dannet
nye voteringsgrupper, og medlemmerne var under intern oplæring.
Interne administrative mål
Skatteankestyrelsen har overordnet fire interne administrative mål:
Fasetid for kvalitetssikring i Skatteafdelingen
Fasetid for kvalitetssikring i Vurderingsafdelingen
Implementering af ny klageportal med automatisk sagsoprettelse
Implementering af digital sagsbehandling på alle sagsområder frem til, at sagerne over-
sendes til afgørelsesmyndigheden
De to førstnævnte vedrører effektivisering af kvalitetssikring og er mål for, hvor længe sa-
gerne må ligge i den del af sagsbehandlingsprocessen, hvor sagerne kvalitetssikres. Erfa-
ringsmæssigt har kvalitetssikring været en udfordring, som har forårsaget ophobning af
sager. De to sidstnævnte vedrører gennemførelse af udviklingstiltag.
Fasetiden for kvalitetssikring i Skatteafdelingen
Af
figur 9 nedenfor
fremgår fasetiden for kvalitetssikring i Skatteafdelingen. Her ses det, at
Skatteankestyrelsen ikke nåede målene for fasetiden i kvalitetssikring i 2016 i styrelsens
Skatteafdeling, og resultaterne afveg væsentligt fra målene.
Figur 9. Fasetid for kvalitetssikring
opgjort i dage
30
25
20
15
10
5
0
1. kvartal
2. kvartal
Mål
3. kvartal
Resultat
10,9
10,6
10,3
20,9
23,6
20
25,2
10
4. kvartal
Side 16 af 27
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
1736251_0017.png
Den manglende målopfyldelse skal bl.a. ses i lyset af, at kvalitetssikringsopgaven alene kan
løses af erfarne sagsbehandlere. De mange nyansættelser i styrelsen samt den høje medar-
bejderomsætning har betydet, at der ikke har været tilstrækkeligt mange erfarne sagsbe-
handlere, som har kunnet varetage kvalitetssikringsopgaven. Det er endvidere Skatteanke-
styrelsens opfattelse, at målene ikke blev fastsat på et fuldt ud tilstrækkeligt datagrundlag
som følge af en mere usikker registreringspraksis for fasetiderne i perioden før 2016. Sa-
ger afsluttet i 2016, men påbegyndt tidligere, kan ligeledes have påvirket opgørelsen af fa-
setiderne pga. den tidligere registreringspraksis.
Fasetiden for kvalitetssikring i Vurderingsafdelingen
Af figur 10 fremgår fasetiden for kvalitetssikring i Vurderingsafdelingen. Det fremgår, at
målene for fasetiden i kvalitetssikring ligeledes ikke er nået for styrelsens Vurderingsafde-
ling, hvor resultaterne også afveg væsentligt fra målene. Fasetiden har fra 2. kvartal til 4.
kvartal dog været nedadgående fra 93,2 dage til 54 dage. Skatteankestyrelsen vurderer, at
det øgede fokus på kvalitetssikringsfasen har medført det markante fald i fasetiden for
kvalitetssikring i Vurderingsafdelingen.
Figur 10. Fasetid for kvalitetssikring
opgjort i dage
100
80
60
40
20
0
1. kvartal
42
72,9
93,2
67,7
54
41
40
39
2. kvartal
Mål
3. kvartal
Resultat
4. kvartal
Årsagen til den manglende målopfyldelse er, ligesom for Skatteafdelingen, mange nyan-
sættelser samt en høj medarbejderomsætning. Skatteankestyrelsen vil fortsat have fokus
på at uddanne nye kvalitetssikrere og på at undgå sagsophobninger i kvalitetssikringsfa-
sen.
Ny klageportal med automatisk sagsoprettelse i Captia
Styrelsen lancerede i december 2016 en ny digital klageformular til klager over skatte- og
vurderingssager rettet mod både borgere og virksomheder. Der er desuden etableret en
formular til indsendelse af supplerende dokumenter i verserende sager. Begge formularer
kan benyttes sikkert med brug af NemLogin og er integreret med styrelsens sagsbehand-
lingssystem således, at indsendte sager og dokumenter automatisk bliver gemt i sagsbe-
handlingssystemet.
Betalingen af klagegebyr er med den nye klageformular blevet en integreret del af indsen-
delsen af en klage. Det er med de nye formularer desuden muligt at indsende større filer
Side 17 af 27
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
1736251_0018.png
end tidligere. Portalen blev lanceret som planlagt, og der er dermed tale om en fuld opfyl-
delse af resultatkravet.
Implementering af projekt om fuld digital sagsbehandling
Projektet ”Fuld digital sagsbehandling”, som havde til formål at klæde de sagsbehand-
lende kontorer på til at arbejde fuldt digitalt med sagerne, blev gennemført i 2016. Resul-
tatkravet blev dermed opfyldt fuldt ud.
Projektet bestod af en række delleverancer i form af metodeafklaring, pilotafprøvning, an-
skaffelse af nødvendig hardware og software og undervisning af alle sagsbehandlende
kontorer, som blev gennemført med ét til to kontorer pr. måned fra marts til december.
Der er i forbindelse med den organisatoriske udrulning gennemført tilpasninger af ar-
bejdsmetoderne målrettet de enkelte sagsområder.
Som følge af projektet er alle nye klagesager siden december 2016 blevet håndteret fuldt
digitalt. Derudover er selve oprettelsen af sager også blevet fuldt digital, og der er igangsat
et projekt med det formål, at sagsbehandlingen i Landsskatteretten fremover vil ske fuldt
digitalt i langt de fleste sager.
2.5 Forventninger til det kommende år
Skatteankestyrelsen vil i 2017 være en styrelse med rekruttering og oplæring af mange nye
medarbejdere samt øget udvikling og digitalisering af sagsbehandlingen. En væsentlig del
af udviklingen skyldes, at Skatteankestyrelsen nu og i de kommende år forbereder klage-
sagsbehandlingen af sager fra det kommende ejendomsvurderingssystem.
I 2017 forventer Skatteankestyrelsen at udvide med ca. 75 nye medarbejdere, så det sam-
lede antal medarbejdere kommer op på ca. 450 ved udgangen af 2017. Der skal i alt re-
krutteres ca. 150 nye medarbejdere i 2017, når genbesættelser medregnes. Styrelsen vil til
opgaven trække på de erfaringer, som styrelsen har gjort sig med rekruttering og oplæring
af nye medarbejdere i de foregående år. Som noget nyt arbejder Skatteankestyrelsen på at
oprette et akademi for oplæring af nye medarbejdere, hvor de samlet modtager en grund-
uddannelse i sagsbehandling i Skatteankestyrelsen.
I første halvår af 2017 gennemføres en evaluering af klagestrukturen samt en forretnings-
analyse af Skatteankestyrelsen. Forretningsanalysen vil omfatte styrelsens arbejdsproces-
ser og skal munde ud i konkrete anbefalinger til, hvordan styrelsen fremover kan forbedre
og effektivisere opgaveløsningen. Arbejdet med evalueringen og analysen vil i en periode
kræve ressourcer fra styrelsens almindelige opgaveløsning. Det er forventningen, at anbe-
falinger fra evalueringen og analysen skal bidrage til bl.a. kortere sagsbehandlingstider og
større sagsafgang.
Skatteankestyrelsen er i fuld gang med at digitalisere sagsbehandlingen fra start til slut
fra modtagelsen af klager i klageportalen, over fordeling af sager til kontorerne, under-
støttelse af sagsbehandlingen, behandling i nævn og i Landsskatteretten til udsendelse af
afgørelser. I 2017 vil Skatteankestyrelsen især have fokus på at opgradere styrelsens sags-
handlingssystem til en mere brugervenlig version for sagsbehandlerne og implementere
Side 18 af 27
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
1736251_0019.png
en ”styringsreol”, som giver bedre overblik over sagerne for kontorchefer og kvalitets-
sikre. Derudover videreudvikler styrelsen den ny klageformular og går i gang at automati-
sere udvalgte arbejdsgange, som er karakteriseret ved, at de bliver gentaget mange gange
efter faste mønstre. I 2017 digitaliserer styrelsen også udsendelsen af sager til landsskatte-
rettens medlemmer og processerne omkring skriftlig votering.
Skatteankestyrelsen er udfordret af en stor sagsbeholdning, men forventer en reduktion af
beholdningen i 2017. Det skyldes bl.a. at tilgangen af FFF-sager falder, og at styrelsen
stort set ikke modtager flere af de såkaldte GLEG-sager. Med den nuværende produktivi-
tet vil styrelsen derfor forventeligt have en større sagsafgang end
–tilgang
i 2017.
Forventningerne til det økonomiske resultat i 2017 fremgår af
tabel 5.
Her ses det, at Skat-
teankestyrelsen forventer at anvende hele den afsatte bevilling i 2017 svarende til 239,9
mio. kr.
Tabel 5. Forventninger til det kommende år
Regnskab 2016
-237,3
228,7
-8,6
Grundbudget 2017
-239,9
239,9
0,0
Bevilling og øvrige Indtægter
Udgifter
Resultat
Side 19 af 27
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
1736251_0020.png
3. Regnskab
3.1 Anvendt regnskabspraksis
Skatteankestyrelsens regnskabspraksis er i overensstemmelse med de principper, som
fremgår af regnskabsbekendtgørelsen, og de nærmere retningslinjer i Økonomisk Admini-
strativ Vejledning. Årsrapporten for 2016 er udarbejdet i overensstemmelse med de regn-
skabsprincipper mv., som fremgår af Moderniseringsstyrelsens vejledning af november
2016 om årsrapport for statslige institutioner.
Side 20 af 27
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
1736251_0021.png
3.2 Resultatopgørelse mv.
Tabel 6. Resultatopgørelse
(mio. kr.)
Note Ordinære driftsindtægter
Indtægtsført bevilling
Bevilling
Reserveret af indeværende års bevillinger
Anvendt af tidligere års reserverede bevillinger
Indtægtsført bevilling i alt
Salg af varer og tjenesteydelser
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
Af- og nedskrivninger
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat
-17,3
-8,6
0,0
-17,3
-8,6
0,0
-17,3
-8,6
0,0
148,0
20,4
-3,0
3,6
169,0
0,4
23,4
202,9
30,5
-17,3
172,1
24,2
-4,7
1,6
193,3
0,3
25,2
228,7
-8,6
174,6
24,5
-4,5
1,6
196,8
0,4
31,7
239,9
0,0
10,1
10,1
10,0
10,0
11,0
11,0
-220,2
-237,3
-239,9
-0,4
-0,1
-219,8
-237,2
-239,9
2015
2016
2017
Anm: I regnskabsposten
”Personaleomkostninger”
er indregnet udgifter til rådighedsløn på 0,6 mio. kr. I regnskabsposten
”Andre
ordinære
driftsomkostninger” er indregnet en tilbageført hensat forpligtigelse vedrørende rådighedsløn på 0,6 mio. kr. Differencer skyldes afrundinger.
Side 21 af 27
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
1736251_0022.png
Tabel 7. Resultatdisponering
(mio. kr.)
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
-17,3
-8,6
0,0
2015
2016
2017
Side 22 af 27
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
1736251_0023.png
3.3 Balancen
Tabel 8. Balancen
Note Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
1
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingspro-
jekter
Erhvervede koncessioner,
patenter m.v.
Udviklingsprojekter under
opførelse
Immaterielle anlægsaktiver
i alt
Materielle anlægsaktiver
2 Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel Produkti-
onsanlæg og maskiner
Inventar og IT-udstyr Igang-
værende arbejder for egen
regning
Materielle anlægsaktiver i
alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsakti-
ver
Finansielle anlægsaktiver i
alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
56,5
58,8
62,8
69,7
74,1
79,2
33,7
22,8
56,5
13,2
2,0
0,3
2,9
1,5
3,1
3,1
2015
2016
Note Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital
(Startkapital)
0,0
0,9
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
0,0
0,9
Udbytte til staten
Overført overskud
0,9
1,1
Egenkapital i alt
Hensatte forpligtelser
22,2
25,3
7,6
30,7
33,8
7,5
3,1
3,1
2015
2016
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
0,9
1,1
Donationer
Prioritets gæld
Anden langfristet gæld
3,1
4,0
3,1
5,1
Langfristet gæld i alt
Kortfristedegæld i alt
Langfristet gældsposter
Leverandører af varer og
tjenesteydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Reserveret bevilling
Igangværende arbejder for
fremmed regning
Periodeafgrænsningsposter
0,9
2,0
0,9
2,0
5,5
1,0
22,5
8,7
3,0
24,2
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
Passiver i alt
29,0
29,9
62,8
35,9
37,9
79,2
Anm.: Regnskabsposten ”Anden kortfristet gæld” i passiverne er reduceret med 1,2 mio. kr. vedrørende forudbetalt løn til tjenestemænd.
Belø-
bet er reklassificeret
og flyttet til ”Periodeafgrænsningsposter” i aktiverne, jf. moderniseringsstyrelsens vedledning herom. Aktiver og passiver
balancerer derfor 1,2 mio. kr. højere end SKS-balancen for 2016. Differencer skyldes afrunding.
Side 23 af 27
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
1736251_0024.png
3.4 Egenkapitalforklaring
Tabel 9. Egenkapitalforklaring
Egenkapital primo
(mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital*
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primoregulering/flytning mellem bogføringskredse*
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte
til staten
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo
Anm: Differencer skyldes afrunding.
2015
3,1
2016
3,1
3,1
3,1
4,8
22,2
17,3
8,6
22,2
25,3
30,7
33,8
3.5 Likviditet og låneramme
Tabel 10. Udnyttelse af låneramme
2016
(mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
Anm: Differencen skyldes afrunding.
2,0
4,0
49,3
3.6 Opfølgning på lønsumsloft
Tabel 11. Opfølgning på lønsumsloft
Hovedkonto
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/aktstykker
Lønforbrug under lønsumsloft
Difference (mindreforbrug)
Akk. opsparing ult. forrige år
Akk. opsparing ult. indeværende år
192,7
3,0
19,1
22,1
09.11.02
(mio. kr.)
195,7
Side 24 af 27
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
1736251_0025.png
3.7 Bevillingsregnskabet
Tabel 12. Bevillingsregnskab (mio. kr.)
Hovedkonto
09.11.02
09.11.21
Navn
Bevillingstype
(Mio. kr.)
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Bevilling
Regnskab
Skatteankestyrelsen
Klagegebyr
Driftsbevilling
Indtægtsbevilling
237,2
-237,2
-2,4
228,7
-237,3
-2,8
Side 25 af 27
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
1736251_0026.png
4. Bilag
4.1 Noter til balancen
Tabel 13. Note 1. Immaterielle anlægsaktiver
(mio. kr.)
Færdiggjorte
udviklings-
projekter
1,7
Kostpris pr. 1. januar 2016
Primokorrektioner og flytning ml. bogføringskredse
Tilgang (december)
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2016
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivninger 31.12. 2016
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2016
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
Erhvervede
koncessioner,
patenter, li-
censer mv.
0,5
I alt
2,2
0,9
2,6
1,7
0,5
0,5
3,1
2,2
1,7
0,9
0,0
0,0
0,5
0,0
0,0
0,0
2,2
0,9
0,0
0,0
Tabel 14. Note 2. Materielle anlægsaktiver
Grunde, area-
ler og bygnin-
ger
Produktions-
anlæg og ma-
skiner
Infrastruktur
Transportmate-
riel
Inventar og IT-ud-
styr
I alt
(mio. kr.)
Kostpris pr. 1. januar 2016
Primokorrektioner og flytning ml. bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31.12.2016
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivninger 31.12. 2016
Regnskabsmæssig værdi pr. 31.12.2016
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
3,6
1,5
5,1
0,4
0,4
4,0
3,0
1,5
1,5
5,5
4,5
3,0
1,0
0,3
1,5
0,0
0,0
4,5
1,0
0,3
0,3
0,0
0,3
Side 26 af 27
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
1736251_0027.png
Skatteankestyrelsen
Ved Vesterport 6, 4. sal
1612 København V.
www.skatteankestyrelsen.dk