Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del Bilag 165
Offentligt
1736250_0001.png
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
Indholdsfortegnelse
1. Påtegning af det samlede regnskab.....................................................................................................................................2
2. Beretning ................................................................................................................................................................................3
2.1. Præsentation af SKAT ..................................................................................................................................................3
2.1.1. Mission og vision ...................................................................................................................................................3
2.1.2. Opgaver ...................................................................................................................................................................3
2.2. Ledelsesberetning ..........................................................................................................................................................4
2.2.1. Økonomiske resultater..........................................................................................................................................5
2.2.2. SKATs hovedkonti................................................................................................................................................6
2.3. Kerneopgaver og ressourcer ........................................................................................................................................7
2.4. Målrapportering .............................................................................................................................................................7
2.4.1. Resultater for måltal på finansloven og driftsmål for 2016 ............................................................................8
2.4.2. Uddybende analyser og vurderinger ...................................................................................................................9
2.5. Forventninger til det kommende år......................................................................................................................... 12
3. Regnskab for 2016 ............................................................................................................................................................. 14
3.1. Anvendt regnskabspraksis ........................................................................................................................................ 14
3.2. Resultatopgørelsen mv. ............................................................................................................................................. 15
3.2.1. Resultatopgørelse ................................................................................................................................................ 15
3.2.2. Resultatdisponering ............................................................................................................................................ 16
3.2.3. Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter.................................................................. 16
3.3. Balancen ....................................................................................................................................................................... 17
3.4. Egenkapitalforklaring................................................................................................................................................. 19
3.5. Likviditet og låneramme ............................................................................................................................................ 19
3.6. Opfølgning på lønsumsloft ....................................................................................................................................... 19
3.7 Bevillingsregnskabet.................................................................................................................................................... 20
4. Bilag ...................................................................................................................................................................................... 23
4.1. Noter til resultatopgørelse og balance .................................................................................................................... 23
4.2. Indtægtsdækket virksomhed ..................................................................................................................................... 25
4.4. Tilskudsfinansierede aktiviteter ................................................................................................................................ 25
4.5. Forelagte investeringer .............................................................................................................................................. 25
Side
1
af
26
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
1736250_0003.png
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
2. Beretning
2.1. Præsentation af SKAT
SKAT er en landsdækkende styrelse under Skatteministeriet. SKATs hovedkontor er placeret i
København, mens aktiviteterne er fordelt på afdelinger, som er placeret over hele landet. Som myndighed
er SKAT med til at sikre fundamentet for finansieringen af det danske samfund.
SKAT har ansvaret for den borger- og virksomhedsvendte skatteforvaltning, sagsbehandling og
udvikling, herunder digitalisering og it-udvikling. SKATs kerneopgaver er ligning og opkrævning af en
række skatter og afgifter. Det drejer sig om person-, erhvervs- og selskabsskat, arbejdsmarkedsbidrag,
ejendomsværdiskatter, afgifter, moms og told. Herudover varetager SKAT opgaven med inddrivelse af
offentlig gæld, ligesom SKAT varetager en række koncernfælles opgaver på regnskabs-, it- og
bygningsområdet mv.
2.1.1. Mission og vision
SKATs mission er at sikre en korrekt og effektiv finansiering af fremtidens offentlige sektor. Det opnås
gennem seks visioner, herunder én vision for retssikkerhed, én for service, én for kvalitet, én for
effektivitet, én for åbenhed og én for at være en attraktiv arbejdsplads. En uddybende beskrivelse af både
SKATs mission og vision kan læses på SKATs hjemmeside.
2.1.2. Opgaver
SKAT arbejder på at skabe en mere sikker og effektiv drift, hvor der er fokus på retssikkerheden, så
borgere og virksomheder kan have tillid til, at SKATs opgaveløsning er enkel, effektiv og korrekt. Ud
over opkrævningen af skatter og afgifter varetager SKAT også visse reguleringsopgaver vedrørende EU-
og energiområdet. SKATs kerneopgaver er, jf. finanslovens tabel 6, specificeret på følgende måde:
Vejledning.
SKAT giver borgere og virksomheder generel information og vejledning om SKATs
produkter og ydelser gennem selvbetjeningsløsninger, telefon, e-mail, brev, personlige
henvendelser samt gennem kampagner og pjecer.
Afregning.
SKAT arbejder på at sikre, at borgere og virksomheder har adgang til brugervenlige
løsninger til opgørelse og betaling af skatter og afgifter samtidig med, at løsningerne er
omkostningseffektive for SKAT.
Indsats.
SKAT arbejder på at sikre, at borgere og virksomheder betaler det, de skal, hverken mere
eller mindre. Indsatsen afpasses efter risiko og adfærd, således at den giver størst mulig effekt.
Inddrivelse.
SKAT arbejder på at sikre, at borgere og virksomheder betaler de krav, som ikke er
afregnet retmæssigt. Opgaven omfatter også inddrivelse af andre restancer end skatterelaterede,
dvs. krav modtaget fra andre myndigheder.
Udviklingsopgaver.
SKAT arbejder på at sikre udvikling og fremdrift gennem større projekter, der
analyserer mulighederne for nye, mere hensigtsmæssige og effektive måder at drive SKAT på. Fra
og med 2016 er opgaven og følgelig omkostningerne hertil regnskabsmæssigt registreret under de
øvrige opgaver som følge af nye statslige retningslinjer for registrering.
It-drift og øvrig støtte.
SKAT varetager it-drift og støtte til udvikling af fagsystemer under ministeriet.
Side
3
af
26
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
2.2. Ledelsesberetning
De opgaver, som SKAT som myndighed varetager, er af stor betydning for borgere og virksomheder i
Danmark, ligesom SKATs funktion er af fundamental betydning for opretholdelsen af en velfungerende
offentlig sektor og et stærkt dansk samfund. SKAT har ikke opfyldt finanslovsmålene for 2016, ligesom
SKAT har været under hård kritik på en række områder. Det gælder især opgaver vedrørende refusion af
udbytteskat, inddrivelse og negativ moms. I 2016 har der i SKAT derfor været et stort fokus på dels at få
håndteret disse områder, dels at foretage de nødvendige prioriteringer, så driften af SKATs øvrige
kerneopgaver tillige sikres. I det følgende er fremhævet nogle af de væsentligste udfordringer såvel som
opgaver, som SKAT som myndighed har haft fokus på i 2016.
Svindel med refusion af udbytteskat
Siden august 2015 har det været af højeste prioritet at afdække omfanget af svindel med refusion af
udbytteskat og at etablere et nyt stærkt kontrolmiljø om udbetalingsprocesserne. Som led i regeringens
handlingsplan
SKAT ud af krisen
fra 2015 er der i 2016 iværksat en række initiativer for at styrke
udbytteområdet. Blandt andet er der
oprettet to nye enheder ’Task Force Udbytte’ og ’Den
Centrale
Udbetalingsenhed’.
De har arbejdet på at gennemgå de modtagne refusionsanmodninger, som blev sat i
bero i 2015, og implementere et nyt proces- og sagsbehandlingssystem for refusion af udbytteskat.
Opgaven med refusion af udbytteskat er pr. 1. januar 2017 samlet i seks nye udbytteenheder i
forretningsområdet Indsats. Dette skal sikre bedre kontrol samt højere kvalitet, effektivitet og ensartethed
i sagsbehandlingen. Derudover er der nedsat en tværministeriel arbejdsgruppe med det formål at
kortlægge og vurdere behovet for justering af gældende regler og praksis på udbytteområdet.
Inddrivelse
Ligeledes har det i 2016 været et væsentligt indsatsområde igen at sikre inddrivelse efter nedlukningen af
Et Fælles Inddrivelsessystem (EFI)
i 2015. Det har været højt prioriteret at få igangsat arbejdet med at rydde
op i data, processer og opgaver. Blandt andet er der i SKAT arbejdet hårdt på at genetablere et af de
væsentligste inddrivelsesskridt, nemlig den automatiserede modregning. Helt konkret blev det igen muligt
at modregne i de overskydende skatter, daginstitutionsrestancer i børne- og ungeydelsen samt i beløb,
som udbetales af Natur- og Erhvervsstyrelsen.
Revision af momsområdet
Der har i 2016 været et stærkt fokus på momsområdet. Skatteministeriets Koncernrevision har blandt
andet foretaget et serviceeftersyn af området, Rigsrevisionen har i 2016 foretaget en løbende revision på
området samt afgivet beretning om SKATs udbetalingskontrol af negativ moms i december 2016. Hertil
kommer, at der i et samarbejde mellem blandt andet SKAT og Skatteministeriets departement i efteråret
2016 er igangsat en analyse af momsområdet. Som led i denne analyse er der udarbejdet en handleplan
bestående af i alt 17 initiativer. Initiativerne vedrører blandt andet styrket kontrol, forbedring af
momsangivelsen og et forbedret risikobillede på området.
Sikker drift af SKATs kerneopgaver
Blandt andet på baggrund af de sager, hvor opgavevaretagelsen har været udfordret, er der i 2016 sat
fokus på, at SKAT skal levere sikker, stabil drift. Det har derfor været af højeste prioritet at have
kerneopgaverne i SKAT i fokus, så borgere og virksomheder fortsat kan være trygge ved, at SKAT
forvalter opkrævning af skatter og afgifter på en sikker måde og efter reglerne. Det er derfor også vigtigt
Side
4
af
26
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
1736250_0006.png
at fastholde fokus på de områder og opgaver, hvor SKAT sætter en høj standard. Det gælder eksempelvis
for årsopgørelsen.
Årsopgørelsen for 2015 havde sin uofficielle åbning fredag den 11. marts 2016. I åbningsweekenden
havde mere end 2,0 mio. skatteydere set deres årsopgørelse. Knap 40 pct. af visningerne skete på en
smartphone eller tablet, ligesom årsopgørelsen for 2015 indeholdte en række nye initiativer, der både
forenklede, automatiserede og dermed effektiviserede personafregningen. Eksempelvis fremstår siden,
hvor skatteydere kan rette eller tilføje oplysninger til deres årsopgørelse, i et nyt brugervenligt design,
hvor visningen af rubrikker er personaliseret til den enkelte skatteyder.
Den overskydende skat blev efter selvangivelsesfristen for frivillige indbetalinger den 1. juli 2016 opgjort
til 22,0 mia. kr. fordelt på omkring 3,8 mio. skatteydere. Restskatten blev opgjort til 6,2 mia. kr. fordelt
på ca. 0,8 mio. skatteydere.
2.2.1. Økonomiske resultater
Af tabel 1 fremgår SKATs økonomiske hoved- og nøgletal for 2016.
Tabel 1: Virksomhedens økonomiske hoved- og nøgletal
Resultatopgørelse (mio. kr.)
Ordinære driftsindtægter
Ordinære driftsomkostninger
Resultat af ordinær drift
Resultat før finansielle poster
Årets resultat
Balance (mio. kr.)
Anlægsaktiver
Omsætningsaktiver
Egenkapital
Langfristet gæld
Kortfristet gæld
Finansielle nøgletal
Udnyttelsesgrad af lånerammen (pct.)
Bevillingsandel (pct.)
Personaleoplysninger
Antal årsværk
Årsværkspris (kr.)
6.066,7
477.014,8
6.122,4
487.673,7
-
-
67,6
99,8
68,7
99,7
-
-
781,1
329,7
221,6
964,9
870,7
716,9
359,8
258,0
688,4
925,8
-
-
-
-
-
2015
5.128,3
-5.297,2
-168,9
-141,7
-187,2
Budget 2017
5.195,7
4.820,6
-5.183,0
-4.782,6
38,0
74,0
35,2
12,7
41,3
0,0
2016
NB: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten er tilgodehavender vedrørende forudbetalt arbejde på i alt 84,3 mio. kr. flyttet fra den bogførte registrering under
kortfristet gæld til omsætningsaktiverne. Modsatrettet er skyldige forpligtelser ved rejseafregninger på i alt 0,6 mio. kr. flyttet fra omsætningsaktiver til kortfristet
gæld, og skyldigt beløb på 38,4 mio. kr. i 2016 under FF7 finansieringskontoen indgår under kortfristet gæld. Der er tilsvarende foretaget rettelser i
sammenligningsåret hvor relevant.
SKATs økonomiske resultat udviser i 2016 et samlet overskud på 35,2 mio. kr. ud af samlede
driftsindtægter på 4.820,6 mio. kr. Resultatet følger forventningen ved udgiftsopfølgningen efter 3.
kvartal 2016. Ud over resultatet vurderes de overordnede bevægelser mellem 2015 og 2016 at være
begrænsede kun med undtagelse af den langfristede gæld, der er faldet betragteligt mellem årene primært
Side
5
af
26
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
1736250_0007.png
som følge af nedskrivningen af værdien af anlægget EFI ultimo 2015, hvilket først er registreret på
finansieringskontoen i 2016.
Det bemærkes desuden, at der i resultatopgørelsen for SKAT for 2016 ikke længere indgår omkostninger
vedrørende Skatteministeriets departement til bygningsdrift og it-drift mv. Disse omkostninger blev for
2015 samlet opgjort til 37,3 mio. kr. I 2016 afholdes omkostningerne over Skatteministeriets
departements bevilling, og SKATs bevilling er derfor i 2016 tilsvarende nedskrevet med de omkostninger,
som er afholdt af departementet.
2.2.2. SKATs hovedkonti
SKAT er ansvarlig for de hovedkonti, som fremgår af tabel 2.a og 2.b. Forklaringer til forbruget på
hovedkontiene indgår under de øvrige afsnit.
Tabel 2.a: SKATs driftsbevilling
(mio. kr.)
09.21.01. SKAT
(drift)
Udgifter
Indtægter
Bevilling
4.901,6
-95,8
Regnskab
4.823,0
-52,5
Overført
overskud
ultimo
152,8
-
NB: Indtægter under bevillingen indeholder blandt andet budgetteret forbrug af opsparing på 33,3 mio. kr.
Tabel 2.b: SKATs administrative ordninger
(mio. kr.)
I alt:
09.11.61. Renter
(anden)
09.21.03. Gebyrer, retsafgifter mv.
(anden)
09.21.05. Godtgørelser mv.
(lovbunden)
09.21.10. Delvis kompensation for købsmoms for
almennyttige foreninger
(reservation)
09.21.20 Fordeling af midler i stedet for udlodning fra
spillehaller
(reservation)
09.21.79 Reserver og budgetregulering
(reservation)
09.22.15. Personlige fordringer
(anden)
09.22.21.Overtagne studielånsfordringer
(lovbunden)
09.22.25. Forsøgsordning for socialt udsatte grupper
(reservation)
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Bevilling
476,9
-1.417,6
-
-3,8
-
-1.029,5
188,4
-
160,9
-
80,5
-
-
-
0,1
-305,0
47,0
-79,3
-
-
Regnskab
354,3
-1.187,9
-
-2,7
-
-968,3
115,2
-
154,9
-
78,5
-
-
-
-
-204,7
5,7
-12,2
-
-
-
-
-
-
-
-
14,7
-
2,0
-
-
-
-
-
-
-
30,0
-
Overført
overskud
ultimo
46,7
Side
6
af
26
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
1736250_0008.png
2.3. Kerneopgaver og ressourcer
I tabel 3 vises bevillingen for 2016 fordelt på hovedopgaver på baggrund af fordelingen på finansloven
for 2016 samt de realiserede regnskabstal.
Tabel 3: Sammenfatning af økonomi for virksomhedens opgaver
Bevilling
(FL + TB)
768,2
270,3
827,5
714,8
349,5
214,4
1.661,1
4.805,8
Øvrige
indtægter
26,1
-
0,1
0,1
-
-
26,1
52,5
Omkost-
ninger
1.225,8
212,1
635,8
578,1
189,2
-
1.982,0
4.823,0
Andel af
årets
overskud
-
-
-
-
-
-
-
35,2
Hovedopgaver (mio. kr.)
0. Generel ledelse og administration
1. Vejledning
2. Afregning
3. Indsats
4. Inddrivelse
5. Udviklingsopgaver
6. It-drift og øvrig støtte
I alt
NB: Der er sket en regnskabsmæssig fejlregistrering ved fordelingen af løn. Vedrørende generel ledelse og administration er der eksempelvis i regnskabet alene
registreret 937,9 mio. kr. Af hensyn til præsentationen i årsrapporten er fordelingen
under kolonnen ’Omkostninger’
i stedet opgjort efter de fastlagte principper.
Ud fra nye principper fra Moderniseringsstyrelsen er der for 2016 foretaget regnskabsmæssig registrering
af generelle fællesomkostninger under hovedopgave 0. Opgørelsen for de øvrige hovedopgaver er
teknisk, og ressourcetrækket på hovedopgaverne 1-5 kan således ikke direkte afledes, da en stor del af
ressourcerne er registreret under hovedopgaverne 0 og 6. Tabel 3 giver således ikke et fuldstændigt billede
af det ressourceforbrug, de enkelte hovedopgaver medfører, og er ikke et udtryk for nedprioritering af
hovedopgaverne 1-5. Opgørelsen og fordelingen af omkostninger er fortsat under udvikling.
Under hovedopgave
0. Generel ledelse og administration
er blandt andet registreret omkostninger til øvrig
drift såsom bygninger og fælles it-systemer samt lønomkostninger til mellem- og topledelse og
fællesadministrative opgaver såsom håndtering af økonomi, HR og fælles it-løsninger. For de øvrige
hovedopgaver bemærkes, at der under hovedopgaverne 1-4 alene er registreret omkostninger til øvrig
drift og løn direkte knyttet til udførsel af opgaverne. Omkostninger til behandling af den faglige
lovgivning, proces- og produktionsstyring, faglige udviklingsprojekter, faglige it-systemer samt generelle
aktiviteter såsom faglige fællesmøder og fravær mv. for de faglige funktioner er registreret under
hovedopgave 6. Fordelingen af løn er baseret på den registrerede tid anvendt til at udføre opgaverne. Der
er ikke registreret omkostninger under hovedopgave 5.
Den mest væsentlige årsag til differencen mellem bevilling og omkostninger er, at der er anvendt to
forskellige opgørelsesmetoder. Fordelingen af bevillingen har taget udgangspunkt i den
opgørelsesmetode, som er anvendt ved fastlæggelse af finansloven for 2016, mens omkostningerne er
registreret i henhold til de efterfølgende, nye principper. På den baggrund vurderes, at en opgørelse over
andel af årets overskud for 2016 på hovedopgaveniveau ikke vil være retvisende og derfor udelades.
2.4. Målrapportering
SKATs målrapportering tager udgangspunkt i mål- og resultatplanen for SKAT for 2016 indgået mellem
SKAT og Skatteministeriets departement. Mål- og resultatplanen for 2016 består af i alt 10 mål, hvoraf
Side
7
af
26
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
1736250_0009.png
de fire mål er fastsat på finansloven, og de seks øvrige mål er baseret på SKATs driftsstyring og de
underliggende KPI’er. Der afrapporteres årligt på SKATs opfyldelse af målene i mål- og resultatplanen,
mens der foretages en kvartalsvis status på målene for eventuel iværksættelse af korrigerende handlinger.
2.4.1. Resultater for måltal på finansloven og driftsmål for 2016
Af tabel 4 fremgår SKATs resultater for de enkelte mål. Opgørelse af finanslovsmålene sker årligt, mens
driftsmålene opgøres kvartalsvist. Finanslovsmålene vurderes som henholdsvis opfyldt eller ikke opfyldt.
Graden af målopfyldelse udregnes for driftsmålene ved en vurdering af resultatopfyldelsen for hvert
kvartal, da resultatkravene kan variere. Opfyldelse af resultatkravet i alle fire kvartaler vil svare til en grad
af målopfyldelse på 100 pct. Opfyldes resultatkravet i ét kvartal, svarer målopfyldelsen til 25 pct.
Tabel 4: Opfølgning på mål- og resultatplanen for SKAT 2016
Mål på finansloven for 2016
Fastholdelse af Skattegabet måles ved en opgørelse af
Skattegabet i pct. af skattepotentialet
En øget kundetilfredshed måles ved en opgørelse af
borgernes
holdning til SKAT målt på en skala fra 1 til 5, hvor
5 er det mest positive
En øget kundetilfredshed måles ved en opgørelse af
virksomhedernes
holdning til SKAT målt på en skala fra 1 til
5, hvor 5 er det mest positive
Nedbringelse af restancerne måles ved en opgørelse af
Inddrivelsesprocenten for øvrige restancer (april-december
2016)
Driftsmål for SKAT 2016
Forståelighed.
Måler kundernes opfattelse af forståeligheden
af de telefoniske og skriftlige besvarelser mv., som SKAT
leverer. Målet omfatter skriftlige besvarelser, telefoniske
besvarelser, vejledningsmøder og informationsmøder,
bindende svar, afgørelser og kontrol.
Overholdelse af frist.
Måler, om SKAT overholder de fastlagte
sagsbehandlingstider ved eksterne sager. Målingen omfatter
skriftlige besvarelser, bindende svar, afgørelser,
værdiansættelser, erhvervs-registreringer, frivillige
selskabsophør, aktindsigt, ejendomsvurderinger efter
anmodning og gaver.
Korrekthed.
Måler, hvor mange interne kontroller, der er
gennemført uden fejl. Målingen er en del af den interne
kvalitetssikring i SKAT.
Omkostning pr. 1.000 indtægtskrone.
Måler de samlede udgifter
forbundet med en indtægt på 1.000 kr. Indtægten dækker
skatter og afgifter, som kommer ind via afregning, kontrol
og inddrivelse fra eksterne fordringshavere.
Fremdrift i projekter.
Måler andel af projekter, som overholder
tidsfristen og budgettet. Målet skal sikre fokus på, at der er
fremdrift i forandringsinitiativerne i SKAT og desuden
sikre et retvisende billede af budgetterne/aktiviteterne i
SKAT.
Budgetoverholdelse.
Måler overholdelse af månedsbudgetterne
(periodisering), således at SKAT altid har et retvisende
billede af, hvornår aktiviteterne gennemføres. Målet
opgøres numerisk.
Periode
2016
2016
2016
2016
Succeskriterium
Maks. 2,0 pct.
Min. 3,8 point
Min. 3,8 point
Min. 110 pct.
Opnåede
resultater
2,5 pct.
3,7 point
3,7 point
31,5 pct.
Grad af
målopfyldelse
Ikke opfyldt
Ikke opfyldt
Ikke opfyldt
Ikke opfyldt
1. Kvartal
2. Kvartal
3. Kvartal
4. Kvartal
1. Kvartal
2. Kvartal
3. Kvartal
4. Kvartal
1. Kvartal
2. Kvartal
3. Kvartal
4. Kvartal
1. Kvartal
2. Kvartal
3. Kvartal
4. Kvartal
1. Kvartal
2. Kvartal
3. Kvartal
4. Kvartal
1. Kvartal
2. Kvartal
3. Kvartal
4. Kvartal
min. 3,8 point
min. 3,8 point
min. 3,8 point
min. 3,8 point
min. 80 pct.
min. 75 pct.
min. 75 pct.
min. 80 pct.
min. 95 pct.
min. 95 pct.
min. 95 pct.
min. 95 pct.
maks. 6,00 kr.
maks. 6,00 kr.
maks. 6,00 kr.
maks. 6,00 kr.
min. 80 pct.
min. 80 pct.
min. 80 pct.
min. 80 pct.
maks. 5,0 pct. afvigelse
maks. 5,0 pct. afvigelse
maks. 5,0 pct. afvigelse
maks. 5,0 pct. afvigelse
3,7 point
3,4 point
4,3 point
4,3 point
79,3 pct.
77,1 pct.
79,1 pct.
81,9 pct.
91,6 pct.
90,5 pct.
95,9 pct.
91,0 pct.
4,46 kr.
6,60 kr.
4,77 kr.
5,52 kr.
86,6 pct.
86,2 pct.
80,5 pct.
78,1 pct.
1,9 pct.
3,9 pct.
8,2 pct.
4,0 pct.
50 pct.
75 pct.
25 pct.
75 pct.
75 pct.
75 pct.
Side
8
af
26
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
1736250_0010.png
2.4.2. Uddybende analyser og vurderinger
Sammenfattende kan det konstateres, at SKAT ikke har opfyldt de fire finanslovsmål. I den forbindelse
bemærkes, at der er særlige forhold på inddrivelsesområdet, som påvirker målopfyldelsen af
inddrivelsesprocenten, jf. nedenfor. For driftsmålene har resultatopfyldelsen været 50 pct. eller mere for
fem ud af seks driftsmål, mens den har været 25 pct. for det sidste driftsmål.
2.4.2.1. SKATs måltal på finansloven for 2016
Nedenfor følger uddybning af de fire finanslovsmål, herunder formål og afvigelsesforklaring i henhold
til opfyldelse af måltal.
Skattegabsmålet
Skattegabsmålet er en opgørelse af de ikke betalte skatter og afgifter set i forhold til det samlede
skattepotentiale. Det beregnes på baggrund af en opgørelse af provenutab og skatte- og afgiftsmæssige
restancer. Provenutab forekommer ved manglende indbetalinger af selskabsskat, A-skat og moms mv.
Restancer forekommer ved manglende indbetalinger af gæld til det offentlige.
I tabel A vises resultatet for opgørelsen af skattegabsmålet, herunder for den del, der skyldes provenutab,
og den del, der skyldes til- og afgang af restancer. Tabellen viser opgørelsen for 2015 og 2016. Det
samlede skattegabsmål er opgjort til 2,5 pct. i 2016. Det opgjorte skattegab kommer dermed ikke under
resultatkravet på 2,0 pct., og målet er således ikke opfyldt.
Tabel A. Sammenligning af skattegabet i 2015 og 2016
2015
Samlede skattegab
Skattegab som følge af provenutab
Skattegab som følge af restancer
2,6 pct.*
1,5 pct.
1,1 pct.
2016
2,5 pct.
1,5 pct.
1,1 pct.
NB: Opgørelserne er foretaget med flere decimaler end angivet, hvorfor der kan forekomme afrundingsdifferencer.
*Resultatet af skattegabsmålingen fra 2015 er korrigeret fra 2,7 til 2,6. Korrektionen skyldes, at der i opgørelsen af skattegabsmålet for 2015 blev medtaget
reguleringer for store virksomheder over 250 ansatte, hvilket skulle have været fratrukket de samlede reguleringer. Således omfatter skattegabsmålet alle reguleringer
fratrukket reguleringer for selskaber over 250 ansatte. Beregningen i tabel A viser det tilrettede resultat.
Det samlede skattegabsmål falder 0,1 procentpoint fra 2015 til 2016. Opfyldelsen af det samlede
skattegabsmål er således nogenlunde på niveau med 2015. Provenutabet er opgjort på baggrund af en
fremskrivning af den senest afsluttede complianceundersøgelse fra 2012 korrigeret for gennemførte
reguleringer i 2016. Udviklingen af provenutabet ligger stabilt på 1,5 pct. fra 2015 til 2016. Tilgangen i
restancer er ligeledes stabil fra 2015 til 2016 med et resultat på 1,1 pct. Det bemærkes, at restancemassen
endnu ikke er bragt ned til et hensigtsmæssigt niveau, da der fortsat er en betydelig stigning i
restancemassen som følge af suspenderingen af EFI i september 2015.
Den seneste opgørelse af compliance for indkomståret 2014 vil blive offentliggjort i løbet af 2017,
hvorefter opgørelsen af det samlede skattegab fremadrettet kan blive justeret som følge af opdaterede
resultater for provenutab.
Tilfredshedsindeks
For SKAT som offentlig myndighed har det afgørende betydning, at borgere og virksomheder er tilfredse
med SKATs service og har tillid til, at deres skatteforhold bliver behandlet både korrekt og retfærdigt.
Målopfyldelsen opgøres årligt ved en holdningsundersøgelse og foretages af en ekstern leverandør i 4.
Side
9
af
26
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
1736250_0011.png
kvartal. Målingen baseres på to tilfredshedsindekser; ét for borgere og ét for virksomheder. Disse
indeholder et fast sæt af spørgsmål om tilfredshed med SKAT, skattemoral mv. blandt et repræsentativt
udsnit af danske borgere og virksomheder. For begge indekser er resultatkravet 3,8 på en skala fra 1 til 5,
hvor 5 er mest positiv.
Det samlede resultat for borgerindekset er i 2016 på 3,7 og dermed på samme niveau som i 2015, som
det fremgår af tabel B nedenfor. Virksomhedsindekset ligger ligeledes på 3,7 i 2016, hvilket er en
forbedring i forhold til de tre foregående år, hvor indekset har ligget på 3,6. Målet om tilfredshed på 3,8
er således ikke opfyldt for hverken borgere eller virksomheder. Samlet set er der dog tale om et forbedret
resultat i 2016 sammenlignet med 2015, og på en række områder bryder årets resultater for 2016 således
med en negativ udvikling.
Tabel B. Tilfredshedsindeks, samlet gennemsnit, 2010-2016
Borgerindeks*
Virksomhedsindeks*
2010
3,8
3,8
2011
3,8
3,8
2012
3,8
3,7
2013
3,8
3,6
2014
3,8
3,6
2015
3,7
3,6
2016
3,7
3,7
*Borgerindekset består af 16 spørgsmål, virksomhedsindekset består af 17 spørgsmål. Alle spørgsmål vægtes lige i udregningen af det samlede gennemsnit. Målet
for disse to indeks er, at SKAT skal præstere på niveau med det samlede gennemsnit i 2010 (3,8).
Svarene på de underliggende spørgsmål viser, at skattemoralen fortsat er høj i Danmark. Tilsvarende har
borgere og virksomheder fortsat en meget lille accept af skattesnyd og sort arbejde.
Blandt både borgere og virksomheder er de mest markante ændringer i resultaterne en øget tilfredshed
med kontakten til SKAT og muligheden for at få svar på spørgsmål. Her viser svarene på de
underliggende spørgsmål også, at tilfredsheden med SKAT er i fremgang, når tilfredsheden med
kontakten til SKAT sammenlignes med tilfredsheden med kontakten til andre myndigheder.
For borgere er der yderligere en positiv udvikling i oplevelsen af, at SKAT behandler samme
skatteforhold ens. Omvendt ses en negativ udvikling ved, at borgernes oplevelse af risikoen for at blive
opdaget i sort arbejde er faldende.
På virksomhedsområdet ses den mest markante udvikling. Resultatet viser en stigning med tilfredsheden
og en øget tillid til, at SKAT beregner skatten for virksomheden korrekt. Herudover viser resultatet en
stigning i oplevelsen af, at SKAT arbejder for at mindske de administrative byrder for virksomheder. For
både borgere og virksomheder stiger opfattelsen af, at konsekvenserne ved at blive opdaget i snyd er
alvorlige.
Inddrivelsesprocent, øvrige restancer
Resultatkravet for øvrige restancer i 2016 udgør 110 pct. beregnet som et simpelt gennemsnit for årets
måneder. Det vil sige, at afgangen af restancer skal være 10 pct. større end tilgangen, således at
beholdningen af restancer nedbringes. Målet omfatter inddrivelige restancer fra andre fordringshavere
end SKAT.
SKAT har ikke kunnet opgøre inddrivelsesprocenten for 2016 i perioden frem til april. Det skyldes, at
Kammeradvokaten i september 2015 konkluderede, at SKAT ikke havde hjemmel til at indhente og
opbevare oplysninger om forsørgere til brug for inddrivelsen af restancer. Oplysningerne skulle anvendes
Side
10
af
26
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
som grundlag for opdeling af restancer i aktuelt inddrivelige og ikke inddrivelige restancer. Fra april 2016
har det været muligt at opgøre inddrivelsesprocenten.
Inddrivelsesprocenten fra april 2016 til og med december 2016 er beregnet til 31,5 pct. Det vurderes dog,
at så længe, der arbejdes med oprydningen efter EFI og genopbygningen af den nye inddrivelse, så vil
restancerne fortsat stige. Et tilsvarende mål vil derfor på den korte bane ikke kunne opfyldes og betragtes
derfor som teknisk, jf.
Finanslov for finansåret 2017.
2.4.2.2. Driftsmål
Nedenfor følger uddybning af målopfyldelsen for SKATs seks driftsmål, herunder afvigelsesforklaring i
henhold til opfyldelse af resultatkrav.
Forståelighed
Der måles på forståeligheden af de produkter, som eksterne kunder modtager fra SKAT via e-mail,
skriftlige besvarelser og telefoni. Vurderingen foretages på en skala fra 1-5, hvor 5 er højest.
Resultatkravet på 3,8 er opfyldt i to ud af fire kvartaler. Det svarer til en målopfyldelse på 50 pct. i 2016.
Resultatet i 1. halvår er påvirket af udskiftning af leverandør til målingen af forståelighed for e-mail og
telefoni. Der har således ikke været foretaget målinger på de to elementer i perioden marts til august.
Telefoni udgjorde i 4. kvartal 2016 88 pct. af den samlede respondentmasse og har således stor betydning
for det samlede resultat.
I 1. halvår var det alene skriftlige besvarelser, der indgik i målingen. Fra september måned i 3. kvartal
indgår telefoniske henvendelser igen i målingen. Målingen for 3. kvartal afspejler alene resultatet for
september, da målingen blev sat i bero pga. udskiftning af leverandør. Inklusionen af telefoniske
henvendelser gør, at resultatet i 2. halvår i højere grad afspejler det reelle forståelsesniveau med SKATs
samlede kontaktflader med borgere og virksomheder. I 1. halvår er resultatkravet på 3,8 point således
ikke opfyldt med resultater på 3,7 og 3,4 point, mens resultatkravet er opfyldt i 2. halvår med et resultat
på 4,3 for begge kvartaler.
Overholdelse af frist
Overholdelse af frist måler på andelen af sager, hvor SKAT overholder den fastsatte sagsbehandlingsfrist.
Resultatkravet på 75 pct. og 80 pct. er opfyldt i tre ud af fire kvartaler. Det svarer til en grad af
målopfyldelse på 75 pct. i 2016. I 1. kvartal er resultatkravet på 80 pct. ikke opfyldt. Dog udgør resultatet
79,3 pct., hvilket er højere end resultatet for 2. og 3. kvartal.
Korrekthed
Der måles på udvalgte kontrolpunkter i SKATs interne kvalitetssikring for at forebygge og modvirke fejl
i administrationen af SKATs kerneområder.
KPI’en
måler andelen af kontrollerede sager uden fejl. Sager
kontrolleres i henhold til forretningsområdernes individuelle sagsprocedurer. Resultatkravet på 95 pct. er
opfyldt i et ud af fire kvartaler. Dette svarer til en grad af målopfyldelse på 25 pct. i 2016. Målopfyldelsen
er ikke tilfredsstillende.
SKAT har i 2016 haft skærpet fokus på risikovurdering af kerneproduktionen og dertilhørende sager med
ekstern kontakt. Det har betydet, at flere afdelinger har udvalgt nye kontrolpunkter og øget antallet af
Side
11
af
26
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
stikprøver til intern kontrol. Antallet af stikprøver er for hele SKAT steget fra i alt 3.096 sager i 1. kvartal
til i alt 15.307 sager i 4. kvartal.
Resultatet for korrekthedsmålingen i 4. kvartal påvirkes af et lavt resultat på 89,5 pct. i forretningsområdet
Inddrivelse, der arbejder med inddrivelse af fordringer. Antallet af interne kontroller i Inddrivelse er
forøget som følge af fejl i bl.a. retskraftsvurderinger ved fordringer efter suspenderingen af EFI. Antallet
af stikprøver er steget fra 816 sager i 1. kvartal til 12.078 sager i 4. kvartal. Der kan konstateres en lavere
korrekthed i Inddrivelse, hvilket har betydning for det samlede resultat for SKAT. Forretningsområderne
HR og Stab samt Indsats, der arbejder med skattekontrol, ligger i 4. kvartal over resultatkravet på 95 pct.
med resultater på henholdsvis 99,5 pct. og 98,9 pct. Kundeservice er med et resultat på 93,9 pct. alene
1,1 procentpoint fra resultatkravet. Samlet set udgør sagerne i HR og Stab, Indsats og Kundeservice 21,1
pct. af alle undersøgte sager i 4. kvartal, mens sagerne i Inddrivelse udgør 78,9 pct.
Omkostning pr. 1.000 indtægtskrone
SKAT har fokus på effektiviteten i den samlede opgaveløsning og følger derfor løbende omkostningerne
i forhold til de samlede § 38-indtægter og inddrevne restancer fra eksterne fordringshavere. Resultatkravet
på maks. 6,00 kr. i omkostninger pr. 1.000 indtægtskrone er opfyldt i tre ud af fire kvartaler. Det svarer
til en grad af målopfyldelse på 75 pct. I 2. kvartal 2016 ligger indtægterne traditionelt lavt i forhold til
øvrige kvartaler, hvilket medfører, at omkostningen pr. indtægtskrone bliver relativt høj. I 2. kvartal udgør
resultatet 6,60 kr., og opfylder således ikke resultatkravet på maks. 6,00 kr.
Fremdrift i projekter
SKAT følger løbende fremdriften i projekterne for at sikre, at projekterne afsluttes til det aftalte tidspunkt
og realiserer de forudsatte gevinster. Resultatkravet på 80 pct. for fremdrift i projekter er i 2016 opfyldt i
tre af de fire kvartaler. Det svarer til en grad af målopfyldelse på 75 pct. En væsentlig årsag til den
manglende målopfyldelse i 4. kvartal 2016 er, at SKAT generelt har været præget af udfordringer i forhold
til kapaciteten til at gennemføre de mange igangværende projekter.
Budgetoverholdelse
SKAT følger løbende overholdelsen af budgettet. Der er fastsat et krav på maksimalt 5 pct. afvigelse
mellem det faktiske forbrug og budgettet for lønsum, øvrig drift og indtægter, herunder primært interne
statslige overførselsindtægter.
Resultatkravet på maksimum 5,0 pct. af afvigelse er opfyldt i tre ud af fire kvartaler. Det svarer til en grad
af målopfyldelse på 75 pct. Afvigelsen i 3. kvartal skyldes et mindreforbrug på løn og øvrig drift.
Mindreforbruget vedrørende løn skyldes større afgang og forsinkelser i forhold til den forudsatte
rekrutteringsplan. Mindreforbruget under øvrig drift skyldes blandt andet forsinkede udviklingsprojekter,
lavere omkostninger ved drift af IT-systemer og et mindreforbrug vedrørende ramme til nye analyser
samt renter og afskrivninger.
2.5. Forventninger til det kommende år
For SKATs driftsøkonomi er i 2017 budgetteret med et budget i balance, jf. tabel 5.
Side
12
af
26
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
1736250_0014.png
Tabel 5: Forventninger til det kommende år
Regnskab 2016
Bevilling og øvrige indtægter
Udgifter
Resultat
4.858,3
-4.823,0
35,2
Grundbudget 2017
5.224,3
-5.224,3
0,0
Udgangspunktet for SKATs grundbudget for 2017 er den eksisterende bevilling på § 09.21.01. SKAT
samt den afsatte reserve til Styrkelse af Inddrivelse som led i
SKAT ud af krisen
og reserven til
Et nyt
skattevæsen
under § 09.21.79. Reserve og budgetregulering. Der budgetteres endvidere med indtægter for
i alt 39,9 mio. kr. i 2017. Der budgetteres med omkostninger for i alt 5.224,3 mio. kr. fordelt med 3.231
mio. kr. i lønudgifter og 1.993,3 mio. kr. øvrig drift. På denne baggrund har SKAT særligt følgende
fokusområder for det kommende år.
Sikker drift
I 2017 vil der være et stærkt fokus på sikker, stabil drift. Det er derfor vigtigt, at arbejdet med at sikre
klare rammer og prioritering af opgavevaretagelsen fortsættes, hvorfor SKAT i 2017 ligesom i tidligere
år fortsat vil have fokus på, at tilgangen til årsopgørelsen er enkel, brugervenlig og forløber så smidigt
som muligt, at forskudsopgørelsen på forhånd indeholder så mange oplysninger som muligt, og at der
fortsat arbejdes fokuseret med implementeringen af initiativerne på momsområdet.
Rekruttering af nye medarbejdere
Et andet fokusområde for 2017 er at sikre, at SKAT også fremover vil bestå af dygtige og kompetente
medarbejdere. Det er forventningen, at hver tredje medarbejder inden for de kommende år vil være ny
på skatteområdet, hvilket kræver en særlig indsats allerede nu. Det målrettede arbejde med at sikre de
rigtige kompetencer og rette profiler vil derfor fortsætte i 2017, for samtidig med at SKATs mange dygtige
medarbejdere skal fastholdes, er rekruttering af nye medarbejdere igen blevet aktualiseret med
investeringsplanen
Et nyt skattevæsen
fra august 2016, hvor der lægges op til en markant tilførsel af nye
medarbejdere i de kommende år. Dette skyldes, dels at mange af SKATs medarbejdere forventes at
forlade SKAT i de kommende år blandt andet som følge af pensionering mv., dels at der skal være flere
ansatte i SKAT end hidtil antaget.
Inddrivelse, ejendomme og EU's toldkodeks (EUTK)
I 2017 vil det målrettede arbejde med implementering af nye systemer og regler på inddrivelses-,
ejendoms- og toldområdet fortsætte i et tæt samarbejde med Skatteministeriets departement, herunder
de etablerede implementeringscentre. På inddrivelsesområdet vil der derfor fortsat blive arbejdet med
udviklingen af et nyt it-understøttet inddrivelsessystem. Indtil det nye system er fuldt udviklet i 2018, vil
fokus i høj grad være på at genetablere så mange inddrivelseskridt som muligt inden for de eksisterende
rammer. Det kræver i høj grad en systematisk tilgang, så der sikres en korrekt, effektiv og lovlig
inddrivelse.
SKAT vil i 2017 desuden have fokus på de kommende forandringer på ejendomsområdet blandt andet
som følge, at der i de kommende år vil skulle ske forberedelse og implementering af et nyt
ejendomsvurderingssystem. Ligeledes vil der på toldområdet med henblik på at tage højde for den hastige
udvikling, der har været i handels- og transportmønstre, være fokus på forberedelse af implementeringen
af EU's nye toldkodeks EUTK.
Side
13
af
26
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
3. Regnskab for 2016
3.1. Anvendt regnskabspraksis
SKAT følger den regnskabspraksis, som er beskrevet i
bekendtgørelse nr. 70 af 27. januar 2011 om statens
regnskabsvæsen
og de gældende retningslinjer i
Finansministeriets Økonomisk Administrative Vejledning (ØAV).
Den anvendte regnskabspraksis er baseret på omkostningsprincippet for aktiviteter finansieret under
bevillingstypen driftsbevilling. Hvor intet andet er angivet, er de finansielle data baseret på oplysningerne
i Statens KoncernSystem (SKS). Finansielle data til resultatdisponering og egenkapitalforklaring er baseret
på oplysninger fra Statens Budgetsystem (SB). Ved budgetter er der taget udgangspunkt i de af
departementet godkendte beløb. Beløb angives som udgangspunkt i mio. kr. med en decimal, og der kan
derfor forekomme afrundingsdifferencer.
Ved fastsættelsen af en række hensatte forpligtelser er anvendt skøn. Skønnene er baseret på følgende
forudsætninger:
Feriepenge.
Opgørelsen følger metode 1 som angivet i Moderniseringsstyrelsens
Vejledning om
beregning og bogføring af feriepengeforpligtelser.
Opgørelsen er baseret på et gennemsnit af feriedage i de
tre foregående år (2013-2015), en gennemsnitsudgift pr. skyldig feriedag, antallet af årsværk pr. 1.
januar 2017 samt en opgørelse over den særlige feriegodtgørelse pr. medarbejder. Opgørelsen
følger samme metode som tidligere år.
Over-/merarbejde.
Opgørelsen er baseret på det samlede antal timer, som medarbejdere og chefer
har til gode pr. 31. december 2016, herunder eksempelvis afspadseringstimer, flextimer mv. samt
en gennemsnitstimepris. Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
Retablering.
Opgørelsen er baseret på en gennemsnitsomkostning pr. kvadratmeter kontorareal
hhv. øvrige arealer, herunder kælder, arkiv mv. Opgørelsen er opgjort pr. lejemål og under de
forudsætninger, som fremgår af kontrakterne. Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
Kontraktkrav.
Der er hensat til forventede kontraktkrav i det omfang, at en opgørelse heraf er
pålidelig og sandsynlig, hvilket blandt andet kan være baseret på eksterne vurderinger. Opgørelsen
følger samme metode som sidste år.
Rådighedsløn.
Opgørelsen er baseret på en beregning af de fulde forventede udbetalinger til berørte
personer. Opgørelsen følger samme metode som sidste år.
Fratrædelsesgodtgørelse.
Opgørelsen er baseret på en beregning af de fulde forventede udbetalinger
til berørte personer. Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
Åremål.
Opgørelsen er foretaget på baggrund af kontrakter, hvor der er aftalt fratrædelsesbeløb,
som vil komme til udbetaling ved kontraktudløb eller arbejdsgiverinitieret afbrydelse. Typisk er
beløbene beregnet som enten en måneds løn pr. år i stilling eller en måneds løn i
tilbagegangsstilling pr. år i stilling. Opgørelsen følger samme metode som tidligere år.
Af hensyn til at sikre øget sammenhæng mellem aktiviteter og udgifter er der i regnskabet for 2016
endvidere foretaget ændring i indregningen af engangsvederlag, således at omkostningen i højere grad
følger optjeningstidspunktet. I regnskabet for 2016 er derfor foretaget en hensættelse til engangsvederlag
for 2016 baseret på forventningen til udbetalingsniveauet på forretningsområdeniveau sammenholdt med
tidligere år, og der indgår derfor vederlag vedrørende både 2015 og 2016 i resultatet for 2016.
Side
14
af
26
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
1736250_0016.png
3.2. Resultatopgørelsen mv.
3.2.1. Resultatopgørelse
Af tabel 6 fremgår SKATs resultatopgørelse for 2016 for de omkostningsbaserede bevillinger.
Tabel 6: Resultatopgørelsen
Note
(mio. kr.)
2015
-5.116,5
-5,5
-6,3
-
-5.128,3
-
-
195,0
195,0
-
2.564,2
396,3
-80,5
69,4
2.949,5
480,1
1.672,6
5.297,2
168,9
-31,2
4,0
141,7
0,1
47,9
189,6
-2,4
0,0
187,2
2016
-4.805,8
-9,8
-5,0
-
-4.820,6
-
-
178,0
178,0
-
2.632,5
404,9
-84,2
87,8
3.041,1
264,1
1.299,4
4.782,6
-38,0
-37,6
1,6
-74,0
-0,0
38,8
-35,3
-
0,0
-35,2
Budget 2017
-5.184,4
-6,3
-5,0
-
-5.195,7
-
-
228,5
228,5
2.796,9
430,2
-89,5
93,3
3.230,9
214,0
1.509,6
5.183,0
-12,7
-28,6
-
-41,3
-
41,3
0,0
-
-
0,0
Ordinære driftsindtægter
Bevilling
Salg af varer og tjenesteydelser
Tilskud til egen drift
Gebyrer
Ordinære driftsindtægter i alt
Ordinære driftsomkostninger
Ændring i lagre
Forbrugsomkostninger
Husleje
Forbrugsomkostninger i alt
Personaleomkostninger
Lønninger
Pension
Lønrefusion
Andre personaleomkostninger
Personaleomkostninger i alt
1
Af- og nedskrivninger
Andre ordinære driftsomkostninger
Ordinære driftsomkostninger i alt
Resultat af ordinær drift
Andre driftsposter
Andre driftsindtægter
Andre driftsomkostninger
Resultat før finansielle poster
Finansielle poster
Finansielle indtægter
Finansielle omkostninger
Resultat før ekstraordinære poster
Ekstraordinære poster
Ekstraordinære indtægter
Ekstraordinære omkostninger
Årets resultat/underskud
NB: Under personaleomkostninger indgår omkostninger til rådighedsløn for 64,0 mio. kr. i 2016. Omkostningen er modregnet ved tilbageførsel af hensættelse på
tilsvarende beløb tilbageført under andre ordinære driftsomkostninger, da personaleomkostningen ikke er indeholdt under lønsumsloftet.
Af væsentlige bevægelser mellem 2015 og 2016 kan blandt andet konstateres et fald i bevilling i 2016 i
forhold til 2015 på 310,7 mio. kr. Faldet skyldes primært en merbevilling ultimo 2015 til håndtering af
EFI.
Side
15
af
26
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
1736250_0017.png
Omkostningerne til husleje er ligeledes faldet med samlet 17,0 mio. kr. Den primære årsag til faldet kan
henføres til, at huslejeomkostninger til lejemål, hvor Skatteministeriets departement er beliggende, frem
til og med 2015 i henhold til indgået aftale mellem departementet og SKAT har været registreret under
SKAT. I 2016 er omkostningen afholdt over Skatteministeriets departements bevilling.
Derudover er registreret et fald fra 2015 til 2016 med samlet 216,0 mio. kr. under af- og nedskrivninger,
hvilket primært skyldes den fulde nedskrivning af EFI ultimo 2015 for i alt 206,3 mio. kr., som ligeledes
har medført en reduktion i afskrivninger i 2016 i forhold til 2015.
Slutteligt er der fra 2015 til 2016 et væsentligt fald under andre ordinære driftsomkostninger på samlet
373,2 mio. kr. Faldet kan primært henføres til, at der er sket en nettotilbageførsel af hensættelser i 2016
mod en nettoudgiftsførsel i 2015, hvilket således har medført et mindreforbrug i 2016 på 193,6 mio. kr.
Herudover er det væsentlige mindreforbrug under it-tjenesteydelser samt øvrige tjenesteydelser for 89,0
mio. kr. hhv. 124,8 mio. kr. Isoleret set medfører disse poster færre omkostninger i 2016 sammenlignet
med 2015 for 407,4 mio. kr.
3.2.2. Resultatdisponering
Af tabel 7 fremgår resultatdisponering 2016 for SKAT.
Tabel 7: Resultatdisponering
Disponeret til bortfald
Disponeret til udbytte til statskassen
Disponeret til overført overskud
(mio. kr.)
-
-
35,2
3.2.3. Forklaring af tilbageførte hensættelser og periodiseringsposter
SKAT har i 2016 tilbageført 1,3 mio. kr. af den opgjorte hensættelse vedrørende forpligtelser til
åremålsansatte ultimo 2015. Af disse er 0,5 mio. kr. kommet til udbetaling. Herudover er der udbetalt
yderligere 1,4 mio. kr. i 2016 som følge af en forpligtelse til åremål, hvilket ved en fejl ikke var indregnet
i hensættelsen ultimo 2015.
SKAT har i 2016 tilbageført hensættelser til rådighedsløn for samlet 64,0 mio. kr., hvilket svarer til
udgiften. Endvidere er der tilbageført 3,9 mio. kr. vedrørende EU-domme om efterbetaling af
feriegodtgørelse, rådighedsløn og afledte renter, hvoraf der udelukkende er udbetalt 0,4 mio. kr.
vedrørende morarenter.
Der er tilbageført hensættelser vedrørende retablering for netto 1,8 mio. kr. som følge af gennemgang og
korrektion af betegnelser mv., som oprindeligt er anvendt ved indregningen. Der er således ikke foretaget
udbetalinger i 2016 fra de hensættelser, som var registreret ultimo 2015 til retablering af lejemål.
Der er i 2016 tilbageført hensættelser for 19,7 mio. kr. til forventede yderligere betalinger vedrørende
EFI, hvoraf der er sket udbetaling af i alt 8,7 mio. kr. For de væsentligste tilbageførte periodiseringsposter
kan det konstateres, at kun en på et beløb svarende til 0,6 mio. kr. er tilbageført, uden at der er sket
modregning i en tilsvarende faktura.
Side
16
af
26
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
1736250_0018.png
3.3. Balancen
Af tabel 8.a og tabel 8.b fremgår SKATs balance fordelt på aktiver og passiver ultimo 2016.
Tabel 8.a: Aktiver
Note Aktiver (mio. kr.)
Anlægsaktiver
2
Immaterielle anlægsaktiver
Færdiggjorte udviklingsprojekter
Erhvervede koncessioner, patenter mv.
Udviklingsprojekter under udførelse
Immaterielle anlægsaktiver i alt
3
Materielle anlægsaktiver
Grunde, arealer og bygninger
Infrastruktur
Transportmateriel
Produktionsanlæg og maskiner
Inventar og IT-udstyr
Materielle anlægsaktiver i alt
Finansielle anlægsaktiver
Statsforskrivning
Øvrige finansielle anlægsaktiver
Finansielle anlægsaktiver i alt
Anlægsaktiver i alt
Omsætningsaktiver
Varebeholdninger
Tilgodehavender
Periodeafgrænsningsposter
Værdipapirer
Likvide beholdninger
FF5 Uforrentet konto
FF7 Finansieringskonto
Andre likvider
Likvide beholdninger i alt
Omsætningsaktiver i alt
Aktiver i alt
Note 6: Eventualaktiver
NB: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten for 2016 er tilgodehavender vedrørende forudbetalt arbejde på i alt 84,3 mio. kr. i 2016 flyttet fra den bogførte
registrering under anden kortfristet gæld til periodeafgrænsningsposter under omsætningsaktiver. Modsatrettet er skyldige forpligtelser ved rejseafregninger på i alt 0,6
mio. kr. i 2016 flyttet fra tilgodehavender til anden kortfristet gæld, ligesom skyldigt beløb på 38,4 mio. kr. under FF7 Finansieringskontoen i 2016 er flyttet til
anden kortfristet gæld. Der er tilsvarende foretaget rettelser i sammenligningsår hvor relevant.
2015
2016
546,4
11,8
122,4
680,7
8,2
-
8,7
17,0
66,5
100,4
104,8
-
104,8
885,9
-
212,6
117,1
-
679,7
388,1
-
1.067,9
1.397,6
2.283,4
478,3
9,9
129,4
617,5
8,3
-
9,0
18,7
63,4
99,4
105,2
-
105,2
822,1
-
242,8
117,0
-
851,1
-
-
851,1
1.210,9
2.033,0
Udviklingen mellem 2015 og 2016 viser en stigning i tilgodehavender. Dette vedrører primært en stigning
i tilgodehavende moms under den statslige momsrefusionsordning samt en stigning under andre
tilgodehavender vedrørende afregninger inden for ministeriet.
Side
17
af
26
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
1736250_0019.png
Tabel 8.b Passiver
Note Passiver (mio. kr.)
Egenkapital
Reguleret egenkapital
Opskrivninger
Reserveret egenkapital
Bortfald
Udbytte til staten
Overført overskud
4
5
Egenkapital i alt
Hensatte forpligtelser
Langfristede gældsposter
FF4 Langfristet gæld
Donationer
Prioritetsgæld
Anden langfristet gæld
Langfristede gældsforpligtelser i alt
Kortfristede gældsposter
Leverandører af varer og tjenesteydelser
Anden kortfristet gæld
Skyldige feriepenge
Igangværende arbejder for fremmed regning
Periodeafgrænsningsposter
Kortfristet gæld i alt
Gæld i alt
Passiver i alt
Note 7: Eventualforpligtelser
NB: Af hensyn til præsentationen i årsrapporten for 2016 er tilgodehavender vedrørende forudbetalt arbejde på i alt 84,3 mio. kr. flyttet fra den bogførte registrering
under anden kortfristet gæld til periodeafgrænsningsposter under omsætningsaktiver. Modsatrettet er skyldige forpligtelser ved rejseafregninger på i alt 0,6 mio. kr. i
2016 flyttet fra tilgodehavender til anden kortfristet gæld, ligesom skyldigt beløb på 38,4 mio. kr. under FF7 Finansieringskontoen i 2016 er flyttet til anden
kortfristet gæld. Der er tilsvarende foretaget rettelser i sammenligningsår hvor relevant.
2015
-104,8
-
-
-
-
-116,8
-221,6
-226,3
2016
-105,2
-
-
-
-
-152,8
-258,0
-160,7
-964,9
-
-
-
-964,9
-688,4
-
-
-
-688,4
-328,7
-104,7
-432,9
-4,4
-
-870,7
-1.835,6
-2.283,4
-334,5
-143,5
-447,7
-
-
-925,8
-1.614,3
-2.033,0
Af væsentlige bemærkninger til bevægelserne mellem 2015 og 2016 er, at faldet fra 2015 til 2016 i den
langfristede gæld under finansieringskonto FF4 primært skyldes nedskrivningen af EFI ultimo 2015. Det
bemærkes desuden, at faldet under kontoen for igangværende arbejder for fremmed regning skyldes, at
modtagne midler fra kompetencefonden i 2016 er registreret under anden kortfristet gæld.
Side
18
af
26
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
1736250_0020.png
3.4. Egenkapitalforklaring
Af tabel 9 fremgår forklaring på SKATs egenkapital.
Tabel 9: Egenkapitalforklaring
2015
Egenkapital primo R-året (mio. kr.)
Reguleret egenkapital primo
+Ændring i reguleret egenkapital
Reguleret egenkapital ultimo
Opskrivninger primo
+Ændring i opskrivninger
Opskrivninger
Reserveret egenkapital primo
+Ændring i reserveret egenkapital
Reserveret egenkapital ultimo
Overført overskud primo
+Primoregulering/flytning mellem bogføringskredse
+Regulering af det overførte overskud
+Overført fra årets resultat
-Bortfald
-Udbytte til staten
+overførsel af reserveret bevilling
Overført overskud ultimo
Egenkapital ultimo R-året
-303,9
-
-
187,2
-
-
-
-116,8
-221,6
-116,8
1,0
-
- 35,2
-
-
-1,8
-152,8
-258,0
-
-
-
-
-408,7
-104,8
-
-104,8
-
-
2016
-221,6
-104,8
-0,4
-105,2
-
-
SKATs egenkapital udgør ultimo 2016 godt 258,0 mio. kr., hvoraf 152,8 mio. kr. er overført overskud.
Det overførte overskud er i 2016 forøget med 36,0 mio. kr., hvoraf årets resultat udgør 35,2 mio. kr.,
mens overført underskud samt reserveret bevilling fra det tidligere Ministerium for By, Bolig og
Landdistrikter samlet udgør 0,8 mio. kr.
3.5. Likviditet og låneramme
Af tabel 10 fremgår udnyttelsesgraden af lånerammen.
Tabel 10: Udnyttelse af låneramme
Udnyttelse af låneramme (mio. kr.)
Sum af immaterielle og materielle anlægsaktiver 31.12.2016
Låneramme
Udnyttelsesgrad i pct.
2016
716,8
1.043,9
68,7
3.6. Opfølgning på lønsumsloft
Af tabel 11 fremgår en opgørelse af forbrug af lønsumsloft opgjort på de hovedkonti, som hører under
SKAT.
Side
19
af
26
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
1736250_0021.png
Tabel 11: Opfølgning på lønsumsloft
(mio. kr.)
Lønsumsloft FL
Lønsumsloft inkl. TB/Aktstykker
Lønsumsloft inkl. administrationsbidrag
Lønsumsforbrug
Difference
Akkumuleret opsparing ultimo 2015
Akkumuleret opsparing ultimo 2016
2016
3.002,2
2.960,5
2.963,0
2.984,6
-21,5
422,0
404,4
Lønsumsloft inklusiv administrationsbidrag er opgjort på baggrund af lønsumsloft inkl. TB/Aktstykker
samt modtaget bidrag for administration af reservationsbevillingerne § 09.21.10. Delvis kompensation
for købsmoms for almennyttige foreninger samt § 09.21.20. Fordeling af midler i stedet for udlodning
fra spillehaller. Den overførte lønsum udgør 2/3 af det samlede administrationsbidrag.
3.7 Bevillingsregnskabet
Bevillingsregnskabet fremgår af tabel 12 indeholdende indtægter og udgifter på hovedkontoniveau som
opgjort ved bevillingsafregningen for SKAT.
Tabel 12: Bevillingsregnskab
Hoved-
konto
09.21.01.
09.11.61.
09.21.03.
09.21.05.
09.21.10.
09.21.20.
09.21.79
09.22.15.
09.22.21.
09.22.25.
Navn
SKAT
Renter
Gebyrer, retsafgifter mv.
Godtgørelser mv.
Delvis kompensation for
købsmoms for almennyttige
foreninger
Fordeling af midler i stedet
for udlodning fra spillehaller
Reserver og budgetregulering
Personlige fordringer
Overtagne
studielånsfordringer
Forsøgsordning for socialt
udsatte grupper
Bevillingstype
Drift
Anden
Anden
Lovbunden
Reservation
Reservation
Reservation
Anden
Lovbunden
Reservation
(Mio. kr.)
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Udgifter
Indtægter
Bevilling
4.901,6
-95,8
-
-3,8
-
-1.029,5
188,4
-
160,9
-
80,5
-
-
-
0,1
-305,0
47,0
-79,3
-
-
Regnskab
4.823,0
-52,5
-
-2,7
-
-968,3
115,2
-
154,9
-
78,5
-
-
-
0,0
-204,7
5,7
-12,2
-
-
Afvigelse
78,6
43,3
-
1,1
-
61,2
73,2
-
6,0
-
2,0
-
-
-
0,1
100,3
41,3
67,1
-
-
Videreførelse
ultimo
152,8
-
-
-
-
-
-
-
14,7
-
2,0
-
-
-
-
-
-
-
30,0
-
For forklaring på afvigelse mellem bevilling og regnskab for driftsbevillingen henvises til årsrapportens
øvrige afsnit. De regnskabsmæssige forklaringer på afvigelser på øvrige bevillinger indgår i det følgende.
Side
20
af
26
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
Hovedkonto 09.11.61. Renter
For så vidt angår
underkonto 09.11.61.30 Renteindtægter og udbytter,
indeholder kontoen en mindreindtægt på
1,1 mio. kr. svarende til 29 pct. af bevillingen. Årsagen til mindreindtægten skyldes primært lukningen af
EFI i 2015. Kontoen budgetteres på hoved- og underkontoniveau af Skatteministeriets departement.
Hovedkonto 09.21.03. Gebyrer, retsafgifter mv.
Kontoen indeholder en mindreindtægt på 61,2 mio. kr. svarende til 6 pct. af bevillingen. Afvigelsen
skyldes primært en mindreindtægt på underkonto
09.11.21.03.10. Bøder, konfiskation, gebyrer
og
underkonto
09.21.03.50. Gebyrer på inddrivelsesområdet
på 33,2 mio. kr. hhv. 47,5 mio. kr. som følge af stop for al
automatisk inddrivelse via EFI og følgelig manuel håndtering af kravene. Derudover har været en
merindtægt i forhold til bevillingen på underkonto
09.21.03.40. Gebyrer på motorområdet
på 20,2 mio. kr.
grundet flere gebyrer for nummerplader og registrering af ejerskifte af motorkøretøjer, hvilket modvirker
effekten af mindreindtægterne under de øvrige underkonti under hovedkontoen.
Hovedkonto 09.21.05. Godtgørelser mv.
Kontoen indeholder en mindreudgift på 73,2 mio. kr. svarende til 39 pct. af bevillingen. Afvigelsen
skyldes hovedsageligt det forhold, at der er udbetalt omkostningsgodtgørelse i ca. 3.000 færre klagesager
fortrinsvis på ejendomsvurderingsområdet end forudsat i forbindelse med udarbejdelse af finansloven.
Det er især sager vedrørende fradrag for grundforbedringer. Modsat har den gennemsnitlige udbetalte
godtgørelse pr. sag har været ca. 40.100 kr. mod en budgetteret gennemsnitlig godtgørelse pr. sag på
31.400 kr.
Hovedkonto 09.21.10. Delvis kompensation for købsmoms for almennyttige foreninger
Kontoen indeholder en mindreudgift på 6,0 mio. kr. svarende til 4 pct. af bevillingen. Afvigelsen skyldes
et lavere ressourceforbrug ved administration af ordningen end budgetteret på finansloven og følgelig en
lavere overførsel af administrationsbidrag.
Hovedkonto 09.21.20. Fordeling af midler i stedet for udlodning fra spillehaller
Kontoen indeholder en mindreudgift på 2,0 mio. kr. svarende til 2 pct. af bevillingen. Afvigelsen skyldes
et lavere ressourceforbrug ved administration af ordningen end budgetteret på finansloven og følgelig en
lavere overførsel af administrationsbidrag.
Hovedkonto 09.21.79. Reserver og budgetregulering
Kontoen indeholder hverken bevilling eller regnskabstal ultimo året.
Hovedkonto 09.22.15. Personlige fordringer
Kontoen indeholder en samlet mindreindtægt på 100,2 mio. kr. svarende til 33 pct. af bevillingen.
Afvigelsen skyldes primært, at budgetteringen af hovedkontoen er udarbejdet før stop for al automatisk
inddrivelse via EFI og følgelig manuel håndtering af kravene.
Hovedkonto 09.22.21. Overtagne studielånsfordringer
Kontoen indeholder en samlet mindreindtægt på netto 25,8 mio. kr. svarende til 80 pct. af den samlede
bevilling. Forventningen til 2016 var baseret på regnskabet for 2014, og budgetteringen på finansloven
er foretaget før beslutningen om stop for al automatisk inddrivelse via EFI. Udgifterne er således 41,3
mio. kr. lavere, ligesom indtægterne er 67,1 mio. kr. lavere end budgetteret på finansloven for 2016 som
Side
21
af
26
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
følge af, at inddrivelsen af misligholdte studielån mv. i 2016 er baseret på en manuel håndtering af kravene
samt frivillige indbetalinger.
Hovedkonto 09.22.25. Forsøgsordning for socialt udsatte grupper
Kontoen indeholder hverken bevilling eller forbrug. Kontoen opretholdes, da det fortsat er
forventningen, at der skal ske udbetaling til relevante parter som kompensation i medfør af ordningen.
Ordningen har ikke været systemmæssigt understøttet af EFI, hvorfor der ikke har været registreret
udgifter på ordningen i en årrække.
Side
22
af
26
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
1736250_0024.png
4. Bilag
4.1. Noter til resultatopgørelse og balance
I det følgende fremgår note 1 til resultatopgørelsen og efterfølgende noterne 2-7 til balancen. Det
bemærkes, at tabellerne 13 og 14 er baseret på dataudtræk fra det af SKAT anvendte økonomisystem
SAP ERP.
Note 1. Nedskrivninger
Samlet er der i 2016 foretaget nedskrivning for i alt 29,9 mio. kr. I 2016 er foretaget nedskrivning af tre
anlæg relateret til EFI for samlet 14,4 mio. kr. Derudover er foretaget nedskrivning af anlægsværdien på
31 øvrige anlæg for samlet 14,2 mio. kr., da anlæggene er taget i brug i 2014 og 2015, men først er
påbegyndt afskrevet i 2016. Anlæggene er følgelig nedskrevet med de beløb, som burde have været
afskrevet i de pågældende år. Slutteligt er foretaget nedskrivning af et anlæg under udvikling for samlet
0,3 mio. kr., da anlægget ikke alligevel skulle anvendes som følge af ændring i opgaveløsningen.
Sammenlignet med 2015 er de samlede nedskrivninger i 2016 betydeligt lavere, da nedskrivningen af EFI
ultimo 2015 isoleret set medførte en nedskrivning for i alt 206,8 mio. kr.
Note 2. Immaterielle anlægsaktiver
Tabel 13: Immaterielle anlægsaktiver
Erhvervede
koncessioner,
patenter, licenser
mv.
158,3
-
4,8
24,9
138,2
128,2
0,2
128,4
9,9
6,6
0,2
6,8
(mio. kr.)
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml. bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31. december 2016
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivninger 31. december 2016
Regnskabsmæssig værdi pr. 31. december 2016
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
Færdiggjorte
udviklingsprojekter
2.209,8
0,1
162,0
249,5
2.122,5
1.385,7
258,5
1.644,2
478,3
176,6
28,8
205,3
I alt
2.368,1
0,1
166,9
274,4
2.260,7
1.513,9
258,7
1.772,6
488,1
183,1
29,0
212,1
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2016
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31. december 2016
Udviklingsprojekter under udførelse
122,4
169,3
0,3
162,0
129,4
Side
23
af
26
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
1736250_0025.png
Note 3. Materielle anlægsaktiver
Tabel 14: Materielle anlægsaktiver
Produktion
sanlæg og
maskiner
Infrastruk-
tur
Transport-
materiel
Grunde,
arealer og
bygninger
Inventar
og it-
udstyr
I alt
(mio. kr.)
Kostpris
Primokorrektioner og flytning ml.
bogføringskredse
Tilgang
Afgang
Kostpris pr. 31. december 2016
Akkumulerede afskrivninger
Akkumulerede nedskrivninger
Akkumulerede af- og nedskrivninger pr. 31.
december 2016
Regnskabsmæssig værdi 31. december 2016
Årets afskrivninger
Årets nedskrivninger
Årets af- og nedskrivninger
30,5
-
2,3
1,2
31,7
23,3
0,2
23,4
8,3
2,3
-
2,3
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
51,1
-
8,0
0,2
58,8
40,1
-
40,1
18,7
6,2
-
6,2
51,3
-
5,3
4,0
52,5
43,4
0,1
43,5
9,0
4,7
-
4,7
160,8
-
35,4
12,5
183,7
119,7
0,6
120,3
63,4
37,9
0,6
38,4
293,6
-
50,9
17,9
326,7
226,5
0,8
227,3
99,4
51,1
0,6
51,6
(mio. kr.)
Primo saldo pr. 1. januar 2016
Tilgang
Nedskrivninger
Overført til færdiggjorte udviklingsprojekter
Kostpris pr. 31. december 2016
Igangværende arbejder for egen regning
-
-
-
-
-
Note 4. Sammenlægning af overført overskud og reserveret bevilling
Tabel 15: Sammenlægning af overført overskud og reserveret bevilling
kr.
Beholdning primo 2016
Overførsel af reserveret bevilling
Årets øvrige bevægelser
Beholdning ultimo 2016
Reserveret bevilling
-1.750.000
1.750.000
-
-
Overført overskud
-115.846.152
-1.750.000
-35.218.152
-152.814.304
Note 5: Hensatte forpligtelser
SKAT har ultimo 2016 bogført hensatte forpligtelser for samlet 160,7 mio. kr. De hensatte forpligtelser
registreret som lønomkostninger udgøres af 12,8 mio. kr. vedrørende åremålsforpligtelser, 2,6 mio. kr.
vedrørende fratrædelsesgodtgørelser for fratrådte og fritstillede ansatte samt 17,8 mio. kr. vedrørende
engangsvederlag for 2016. For hensatte forpligtelser registreret under den øvrige drift er indregnet 88,4
mio. kr. til retablering af eksisterende lejemål, 15,0 mio. kr. til udbetaling af rådighedsløn frem til 2018
samt 23,7 mio. kr. til yderligere udgifter vedrørende EFI.
Side
24
af
26
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
1736250_0026.png
Note 6: Eventualaktiver
SKAT har i efteråret 2016 foretaget stævning af en leverandør med påstand om tilbagebetaling af 693
mio. kr. som følge af manglerne ved EFI. Der er endnu ikke modtaget svarskrift fra modparten og
modpartens påstand, så størrelsen af et eventuelt modkrav kendes derfor ikke på tidspunktet for
aflæggelse af årsrapporten. Det vurderes, at en endelig afklaring af sagen ikke vil foreligge inden for nær
fremtid. Kammeradvokaten fører sagen på vegne af SKAT.
Note 7: Eventualforpligtelser
Jubilæumsforpligtelse.
SKAT har en retlig forpligtelse til at udbetale jubilæumsgratiale til medarbejdere efter
25, 40 og 50 års ansættelse i staten. Den retlige forpligtelse er pr. 31. december 2016 opgjort til 124,9 mio.
kr. Heraf forventes udbetalt i størrelsesordenen mellem 8,0 mio. kr. og 36,0 mio. kr. til de medarbejdere,
der var ansat pr. 31. december 2016.
Sikkerhedsstillelser.
SKAT stiller sikkerhed for sagsomkostninger i forbindelse med konkursbegæringer og
tilhørende sagsanlæg. Sagerne kan strække sig over flere år, hvorfor en større andel af
sikkerhedsstillelserne vedrører sagskomplekser af ældre dato, der endnu ikke er afsluttet. De samlede
sikkerhedsstillelser pr. 31. december 2016 er opgjort til 64,1 mio. kr. mod 42,9 mio. kr. ultimo 2015. Af
hensyn til sammenligningstallene bemærkes, at sikkerhedsstillelser vedrørende 2011 og før ikke var
medtaget i årsrapporten for 2015.
De økonomiske konsekvenser af sikkerhedsstillelserne er afhængige af, om der er aktiver i konkursboet,
der kan dække omkostningerne ved bobehandlingen. Det har ikke været muligt at vurdere i hvor stor en
andel af konkursbegæringerne, der vil være mulighed for dette. Der er i 2016 udløst sikkerhedsstillelser
for 16,1 mio. kr.
4.2. Indtægtsdækket virksomhed
Af tabel 16 fremgår en oversigt over SKATs indtægtsdækkede virksomhed.
Tabel 16: Indtægtsdækket virksomhed
(mio. kr.)
Hent Selv for finansielle institutioner
Resultat 2013
-
Resultat 2014
-
Resultat 2015
-
Resultat 2016
-
4.4. Tilskudsfinansierede aktiviteter
SKAT modtager i 2016 alene tilskud til ordningen Ferie i eIndkomst, jf. tabel 19.
Tabel 19. Oversigt over tilskudsfinansierede aktiviteter, mio. kr.
Ordning
Ferie i eIndkomst
I alt
Overført
overskud fra
tidligere år
-
-
Årets tilskud
1,2
1,2
Årets udgifter
1,2
1,2
Årets resultat
-
-
Overskud til
videreførelse
-
-
4.5. Forelagte investeringer
Af tabel 20 fremgår de afsluttede investeringsprojekter, hvor aktiviteten har været forelagt
Finansudvalget.
Side
25
af
26
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 165: SKATs, Skatteankestyrelsens og Spillemyndighedens årsrapporter for 2016
1736250_0027.png
Tabel 20: Oversigt over afsluttede projekter, (mio. kr.)
Senest
Afsluttede projekter
forelagt
Byggestart
Digital selvangivelse
November
August 2013
Januar 2016
Februar 2017
selskaber (DIAS)
1
2016
EFI
2
Maj 2006
Januar 2009
-
-
1)
Finansudvalget er orienteret om projektets økonomi ved aktstykke nr. 23 af 1. december 2016.
2)
Finansudvalget er orienteret om projektets økonomi ved fortroligt aktstykke E af 2. december 2015.
Forventet
afslutning ved
byggestart
Faktisk
afslutnings-
tidspunkt
Godkendt
budgetteret
totaludgift
184,1
-
Faktisk
totaludgift
161,1
-
Digital selvangivelse selskaber (DIAS).
Finansudvalget gav ved Akt I af 10. januar 2013 tilslutning til at igangsætte udviklingen af et it-system
omfattende digital selvangivelse, et digitalt underskudsregister og et automatisk forslag til
underskudsberegning. Formålet med systemet var at løfte kvaliteten af den digitale kommunikation på
selskabsbeskatningsområdet og bidrage til effektivisering og digitalisering af sagsbehandlingen, så der i
højere grad kunne skabes overblik over selskabernes fremførte underskud, og den skattemæssige
anvendelse af disse.
Af tabel 21 fremgår en oversigt over igangværende projekter, som har været forelagt Finansudvalget.
Tabel 21: Oversigt over igangværende projekter (mio. kr.)
Starttidspunkt
Forventet
afslutning ved
projektstart
Årets udgift
Nuværende
forventet afslutning
Mio.kr.
BF
LF
I alt
BF
Forventet
totaludgift
Mio.kr.
LF
I alt
Modernisering eKapital
1
NemVirksomhed
1)
Finansudvalget
Januar 2015
Marts 2017
Marts 2017
3,9 34,0 37,9 27,3 67,9 95,2
4,6
8,0 12,6 18,3 24,9 43,2
Marts 2016
Ultimo 2016
August 2017
er orienteret om projektets økonomi ved aktstykke nr. 74 af 16. marts 2016.
Alle beløb er i årets priser
Det bemærkes, at projektet vedrørende NemVirksomhed ikke har været forelagt Finansudvalget.
Projektet fremgår af tabellen, da
SKAT i forbindelse med Vækstplan ’14
har afgivet løfter om projektet.
Afslutningstidspunkt er med forbehold, idet projektet har været i bero i et par måneder i 2016.
Side
26
af
26