Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del Bilag 161
Offentligt
1735285_0001.png
21. marts 2017
J.nr. 2017-1044
Resumé af forslag til lov om ændring af skatteforvalt-
ningsloven, lov om kommunal ejendomsskat, ejen-
domsværdiskatteloven og forskellige andre love (Ny
vurderingsankenævnsstruktur, regler om klagesagsbe-
handling for vurderingssager og ændringer som følge
af ny ejendomsvurderingslov m.v.)
Formålet med lovforslaget er at udmønte forliget af 18. november 2016 mellem regerin-
gen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti og Det Radikale Venstre om et nyt ejendomsvurderingssystem.
Lovforslaget fremsættes sammen med et forslag til en ny ejendomsvurderingslov. Sam-
men skal lovforslagene danne den lovgivningsmæssige ramme om et nyt og forbedret sy-
stem for vurdering af fast ejendom med en ordentlig og effektiv klagesagsbehandling.
Dette lovforslag udmønter bl.a. de dele af aftalen, der vedrører den nye klagestruktur og
klagesagsbehandlingen. Klager over vurderinger skal fremover primært behandles i en
række nye vurderingsankenævn, der etableres med lokal forankring og høj vurderingsfag-
lighed, samtidig med at lægmandselementet fortsat bevares. Der gennemføres desuden en
række tiltag, der muliggør en effektivisering og forbedring af klagesagsbehandlingen.
Lovforslaget indebærer endvidere, at klagemyndigheden kun kan ændre ejendomsværdien
eller grundværdien, hvis ændringen er større end den almindelige usikkerhed på plus/mi-
nus 20 pct. Forslaget skal ses i sammenhæng med det samtidig fremsatte forslag til en ny
ejendomsvurderingslov og i lyset af, at der altid vil være en naturlig usikkerhed forbundet
med at fastsætte værdien af en ejendom. Der findes ikke en ”rigtig” pris, da mange indivi-
duelle faktorer gør sig gældende, f.eks. liebhaveri, ønske om hurtigt salg etc. En vurdering
vil således kunne befinde sig inden for et vist spænd uden af denne grund at være forkert.
Det er i forslaget til ejendomsvurderingsloven foreslået, at et spænd på plus/minus 20
pct. kan anvendes.
Lovforslaget indeholder desuden ændringer i de processuelle regler for vurderingsmyn-
digheden, herunder en særlig deklarationsprocedure. Lovforslaget udmønter herudover
den del af aftalen, der vedrører adgangen for kommunerne til at fritage ejendomsejere for
de skattemæssige konsekvenser af ændrede planforhold, samt den del af aftalen, der ved-
rører tilvejebringelse af data fra Finanstilsynet. Lovforslaget indeholder endvidere en af-
ledt ændring i tinglysningsafgiftsloven vedrørende erhvervsejendomme, og forslag til de
ændringer i anden lovgivning, som den nye ejendomsvurderingslov giver anledning til.
Lovforslaget træder i kraft den 1. januar 2018 og er omfattet af de fælles ikrafttrædelses-
regler. Ændringen i lov om finansiel virksomhed træder dog i kraft den 1. juli 2017.