Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del Bilag 158
Offentligt
Til Skatteministeren
Og skatteudvalget.
13.03.2017
Manglende dobbeltbeskatningsoverenskomster koster danske skatteydere op mod en milliard kroner
Arbejdspladser tabes
Danmarks lovgivere har været passive i otte år
Nu er det otte år siden, at dobbeltbeskatningsoverenskomsterne blev opsagt med Spanien og Frankrig.
Siden er der ikke sket noget fra lovgivernes siden og der er stadig ingen dobbeltbeskatningsaftaler mellem
Danmark og de to lande.
Der bør snarest muligt etableres nye dobbeltbeskatningsoverenskomster (DBO) med Spanien og med
Frankrig. For det koster årligt de danske skatteydere mange penge og tabte arbejdspladser, at der ikke er
DBO’er. Vil skatteministeren tage initiativ til etablering af en ny DBO med Spanien ?
Danmark opsagde ensidigt dobbeltbeskatningsoverenskomsterne med Spanien og Frankrig den 10. juni
2008 med virkning fra 1. januar 2009. Det betød, at danskere, der er bosat i Spanien og Frankrig, fra den
dato skal betale skat til Danmark af udbetalinger fra danske pensioner.
Danmark vedtog i februar 2008 den såkaldte bemyndigelseslov, der gav daværende skatteminister Kristian
Jensen bemyndigelse til at opsige DBO’erne, såfremt der ikke kunne opnås aftaler gennem forhanling .
Loven betød, at danskere, der var bosat i Spanien og Frankrig før den 28. november 2007 og havde startet
udbetaling af deres danske pensioner før den 31. januar 2008, fortsat betaler skat af deres
pensionsudbetalinger til deres bopælsland.
Danske pensionister flyttet efter 28. november 2007
Loven betød også, at danskere, der ikke var flyttet inden 28. november 2007 eller ikke havde startet
udbetaling af deres pensioner inden 31. januar 2008, betaler skat af danske pensionsudbetalinger til
Danmark, der er kildelandet.
Siden har Frankrig krævet, at danske pensionister også betaler skat af deres pensioner til Frankrig, der er
bopælslandet. I Frankrig bliver danske pensionister således dobbeltbeskattet så længe, der ikke er en ny
DBO.
Spanien anvender en såkaldt ’credit-regel’, som betyder, at den skat, der betales til Danmark kan
modregnes i den skat, der skal betales til Spanien, hvilket betyder, at de danske pensionister i de fleste
tilfælde ikke betaler indkomstskat til deres bopælsland. Spanien kan dog vælge at ændre dette, så der også
bliver dobbeltbeskatning i Spanien.
Følgerne af opsigelsen
Opsigelsen af DBO’erne har betydet, at mange danske pensionister, der havde anskaffet bolig i Spanien og
Frankrig er blevet tvunget til at flytte tilbage til Danmark, da de økonomiske forudsætninger for
pensionisttilværelsen var blevet ændret. Mange af disse personer havde i lang tid før 2008 planlagt at flytte
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 158: Henvendelse af 13/3-17 fra Redan España om manglende dobbeltbeskatningsoverenskomster
og naturligvis beregnet deres fremtidige rådighedsbeløb efter gældende skatteregler på
beslutningstidspunktet. De blev imidlertid overhalet indenom af den danske lovgivning lavet i november
2007 - et halvt år inden opsigelsen fandt sted.
Danmark har efter Redan’s mening lavet lovgivning med tilbagevirkende kraft og dermed ramt danske
statsborgere økonomisk, så de har været tvunget til at flytte fra hus og hjem.
Redan i Spanien har skrevet til skatteudvalg og skatteministeren herom allerede i 2008 og 2009, men på det
tidspunkt var politikerne mest optaget af, at de nu havde ’lukket et skattehul’, så de “rige danskere” ikke
kunne undgå at betale dansk skat af deres pensionsudbetalinger ved at flytte til Spanien eller Frankrig.
Realiteten er imidlertid, at de såkaldte rige danskere allerede var flyttet derhen, hvor de ønskede at være
længe før 2008. Opsigelsen af DBO’erne med Spanien og Frankrig handler derfor kun om almindelige
danske pensionister.
Derfor holder forudsætningerne ikke
Forudsætningerne for bemyndigelsesloven og opsigelsen holder ikke, da de mest omfatter mennesker med
normale pensionsindkomster. Som forudsætning for bemyndigelsesloven blev folketinget oplyst om, at der
ville være et øget dansk skatteprovenu på cirka 100 millioner kroner årligt fra pensionsbeskatning.
Realiteten er imidlertid, at der ifølge de seneste tal fra 2014 har været 36 millioner kroner i provenu fra
Spanien og Frankrig tilsammen.
Som forudsætning for bemyndigelsesloven, blev også oplyst, at der
ikke
ville være økonomiske følger for
erhvervslivet.
Her er realiteten imidlertid, at ifølge tal fra Dansk Industri og Dansk Erhverv hvert eneste år koster dansk
erhvervsliv et trecifret millionbeløb, samt tab af danske arbejdspladser.
Det koster altså Danmark millioner af kroner og tabte arbejdspladser hvert år, at
dobbeltbeskatningsaftalerne med Spanien og Frankrig er blevet opsagt og ikke genetableret. Det har måske
på nuværende tidspunkt kostet over en milliard kroner. Bør dette ikke stoppes hurtigst muligt ?
Dårligt regnskab på statsbudgettet
Som konsekvens af den manglende DBO, er der mange danskere, der er flyttet tilbage til Danmark. Og det
er dyrt for de danske skatteydere.
Så længe de boede i Spanien eller Frankrig var der en begrænset top på Danmarks sociale kompensationer
til Spanien og Frankrig for hver pensionist.
Nu, hvor de i stedet bor i Danmark, skal den danske statskasse fuldt ud betale alle sundhedsudgifter samt
udgifter til husleje, varmebidrag, hjemmehjælp og hvad øvrige ydelser måtte hedde.
I den forbindelse er det værd at nævne, at kun omkring 16 procent af danske pensionister betaler mere til
staten end de får i form af offentlige ydelser.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 158: Henvendelse af 13/3-17 fra Redan España om manglende dobbeltbeskatningsoverenskomster
1733895_0003.png
Der bør etableres nye DBO’er hurtigst muligt for Danmarks skyld
Redan i Spanien vil derfor opfordre skatteministeren, skatteudvalgets medlemmer og enhver minister med
ansvar for Danmarks økonomi til hurtigst muligt at få etableret nye DBO’er med Spanien og Frankrig,
således at dansk erhvervslivs forhold kan forbedres, nye arbejdspladser skabes og Danmarks økonomi
forbedres. Hvornår forventer skatteministeren at der kan etableres en ny DBO med Spanien ?
Derudover vil nye DBO’er også skabe fremtidige stabile rammer for de danske pensionister, der har bopæl
i Spanien og Frankrig, og det vil også betyde, at danskere, der overvejer at flytte til disse lande bedre kan
beregne de fremtidige økonomiske konsekvenser ved en eventuel flytning. De fleste danskere flytter
primært på grund af det bedre klima, der giver helbredsmæssige fordele og ikke, som mange fejlagtigt tror,
på grund af økonomi.
I de svar Redan har modtaget fra de forskellige skatteministre gennem årene fremgår det klart, at Danmark
ønsker beskatning af udbetalinger af danske pensioner, som der har været skattefradrag for, hvilket er et
både logisk og rimeligt krav.
Hidtil har det ikke været muligt at opnå nye DBO’er, fordi Danmark ikke har været indstillet på at indgå et
kompromis, som har været foreslået af Spanien og Frankrig, hvor Danmark forlods får en procentvis
beskatning og resten derefter beskattes i bopælslandet.
Kodeordet er kompromis. Vi opfordrer hermed til, at der findes et kompromis, som dels tilgodeser
Danmarks krav og dels tilgodeser bopælslandets krav om bopælsbeskatning. Spanien og Frankrig er de to
lande i Europa, hvortil der flytter flest pensionister. Det betyder, at disse lande ikke helt kan frafalde kravet
om bopælslands beskatning.
Når de rigtige beregninger bliver foretaget på tværs af alle ministeriers udgifter, vil det også blive klart, at
nye DBO’er vil være til fordel for både statsbudgettet og de danske skatteydere.
Er skatteministeren indstillet på at indgå et kompromis for at der kan indgåes en ny DBO med Spanien ?
Redan España
13. marts 2017
Yderligere information:
Carl Erik Knutsson
Næstformand i Redan España
[email protected]
Telefon: +45 2630 0606