Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del Bilag 144
Offentligt
1731317_0001.png
9. marts 2017
Samlenotat vedrørende rådsmødet (ECOFIN) den 21. marts 2017
1) Forslag om reducerede momssatser for bøger, aviser og tidsskrifter
-
Generel indstilling
KOM(2016)758
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
2) Forslag om omvendt betalingspligt for moms
-
Generel indstilling
KOM(2016)811
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet og Skatteministeriet
3) Europæisk semester: Landerapporter og reformimplementering
-
Generel drøftelse
KOM(2017)90
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
4) Opfølgning på G20-finansministermøde i Baden-Baden
-
Generel drøftelse
KOM-dokument foreligger ikke
Materialet er udarbejdet af Finansministeriet
2
9
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 144: Samlenotat for rådsmødet (ECOFIN) d. 21. marts 2017, fra finansministeren
Dagsordenspunkt 1:
KOM(2016) 758
1. Resume
Direktivforslag om reducerede momssatser for bøger, avi-
ser og tidsskrifter
På ECOFIN ventes en politisk drøftelse af direktivforslaget om ændring af momssystemdirekti-
vet for så vidt angår momssatser for bøger, aviser og tidsskrifter.
I forslaget er der lagt op til, at alle EU-lande får mulighed for frit at fastsætte momssatser på
bøger, aviser og tidsskrifter, uanset om de er trykte eller elektroniske. Forslaget skulle således
ikke forpligte EU-landene til at ændre nogle gældende momssatser, men vil fjerne de eksisterende
begrænsninger, som gælder for fastsættelsen af momssatser på hhv. trykte og elektroniske bøger,
aviser og tidsskrifter.
Det er med de nuværende regler muligt for de enkelte EU-lande at indføre en nedsat momssats
(minimum 5 pct.) på trykte bøger, aviser og tidsskrifter. Dertil kommer, at nogle EU-lande har
mulighed for at indføre såkaldt stærkt nedsatte momssatser (lavere end 5 pct.) eller nulmoms på
visse trykte medier. Derimod skal elektroniske bøger, aviser og tidsskrifter efter de gældende
regler belægges med standardmomssatsen i de enkelte EU-lande (minimum 15 pct.).
EU-Domstolen har 7. marts 2017 afsagt en dom om den momsmæssige forskelsbehandling af
elektroniske og trykte bøger. Dommen kan muligvis betyde, at man ikke momsmæssigt kan
forskelsbehandle trykte hhv. elektroniske bøger, aviser, og tidsskrifter. Når dommens eventuelle
implikationer for direktivforslaget er analyseret og vurderet yderligere, vil der blive oversendt et
notat herom.
Det ventes, at forslaget skal drøftes yderligere på teknisk niveau inden en evt. vedtagelse på et
senere tidspunkt. Hovedparten af EU-landene er positive overfor Kommissionens forslag, men
enkelte lande er skeptiske og der er bl.a. uenighed om, hvorvidt det generelt for alle lande skal
være muligt at nedsætte momssatserne på bøger, aviser og tidsskrifter (både trykte og elektroni-
ske) til under 5 pct. eller indføre nulmoms. Derudover er landene uenige om, hvorvidt der er
behov for en fælles EU-definition af hvilken slags bøger, aviser og tidsskrifter, der er omfattet af
direktivet. Formandskabet har fremsat et kompromisforslag, som i tråd med Kommissionens
forslag tillader momssatser under 5 pct. og nulmoms samt præciserer med nogle eksempler hvilke
varetyper, der er omfattet af direktivet.
Danmark arbejder generelt for, at området for nedsatte momssatser ikke udvides eller alterna-
tivt, at en udvidelse begrænses mest muligt, da det bl.a. medfører konkurrenceforvridning mellem
EU-landene, ligesom at det gør momssystemet mere kompliceret for erhvervslivet. Samtidig øn-
skes det ikke, at momssystemet i et yderligere omfang end nu anvendes til selektiv erhvervsstøtte
gennem nedsatte momssatser. Regeringen er dog åbne for at give de enkelte EU-lande mulighed
for at indføre nedsatte momssatser på trykte og elektroniske bøger, aviser og tidsskrifter.
2
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 144: Samlenotat for rådsmødet (ECOFIN) d. 21. marts 2017, fra finansministeren
1731317_0003.png
2. Baggrund
Kommissionen har 1. december 2016 fremsat forslag om ændring af momssy-
stemdirektivet (direktiv 2006/112/EF) for så vidt angår momssatser for bøger,
aviser og tidsskrifter.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 113 og kan vedtages af Rådet
med enstemmighed efter høring af Europa-Parlamentet.
I henhold til det gældende momsdirektiv skal
elektroniske
bøger, aviser og tidsskrif-
ter belægges med den normale momssats (mindst 15 pct.) i de enkelte EU-lande.
De gældende regler giver alle EU-landene mulighed for at anvende en nedsat
momssats (mindst 5 pct.) på alle former for
trykte
medier. Derudover har nogle
EU-lande mulighed for at anvende såkaldte stærkt nedsatte satser (lavere end 5
pct.) og nulsatser (momsfritagelse med ret til fradrag for moms på indkøb) på
visse trykte medier
1
. Fx er der i Danmark nulmoms på trykte aviser,
jf. nedenfor.
Ifølge de gældende regler må EU-landene anvende op til to nedsatte momssatser,
som mindst skal være på 5 pct. I tillæg hertil har nogle EU-lande yderligere und-
tagelser, der indebærer, at der er stærkt nedsat momssatser på bestemte varer (dvs.
under 5 pct. og nulmoms). Disse yderligere undtagelsesmuligheder for stærkt ned-
satte momssatser og nulmoms tælles ikke med i opgørelsen af et lands samlede
antal nedsatte momssatser.
Forslaget er fremlagt sammen med en pakke af forslag om modernisering af
momsreglerne for e-handel mellem virksomheder og forbrugere på tværs af græn-
serne (KOM(2016) 755, KOM(2016) 756 og KOM(2016) 757).
EU-Domstolen har 7. marts 2017 afsagt dom i sag C-390/15, som vedrører mu-
ligheden for momsmæssigt at forskelsbehandle trykte og elektroniske bøger.
Dommen kan muligvis bevirke, at EU-landene momsmæssigt vil skulle ligestille
trykte hhv. elektroniske bøger, aviser og tidsskrifter. Når dommens eventuelle
implikationer for direktivforslaget og vurderingen af de eventuelle lovgivnings-
mæssige og økonomiske konsekvenser heraf for Danmark er analyseret yderligere,
vil der blive oversendt et notat herom.
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget er at give alle EU-lande mulighed for at anvende de sam-
me momssatser på både elektroniske og trykte udgaver af hhv. bøger, aviser og
tidsskrifter.
Kommissionens forslag indebærer, at alle EU-lande får mulighed for frit at fast-
sætte momssatser på bøger, aviser og tidsskrifter, uanset om de er trykte eller elek-
troniske. Forslaget vil således fjerne de eksisterende begrænsninger, som gælder
Disse særlige undtagelser er af historiske årsager, som skyldes, at en række lande ved indtræden i det europæiske fællesskab
havde stærkt nedsatte momssatser eller nulmoms, som de har bibeholdt.
1
3
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 144: Samlenotat for rådsmødet (ECOFIN) d. 21. marts 2017, fra finansministeren
1731317_0004.png
for fastsættelsen af momssatser på hhv. trykte og elektroniske bøger, aviser og
tidsskrifter, men forpligter ikke EU-landene til at ændre gældende momssatser.
Under de gældende regler er det ikke muligt at pålægge
elektroniske
bøger, aviser og
tidsskrifter samme nedsatte momssats som er tilladt for trykte bøger, aviser og
tidsskrifter. Elektroniske bøger, aviser og tidsskrifter skal pålægges standard-
momssatsen (minimum 15 pct.), mens det er muligt at indføre nedsatte satser
(mindst 5 pct.) på trykte bøger, aviser og tidsskrifter. Nogle EU-lande har yderli-
gere særlige undtagelsesmuligheder, som betyder, at de har stærkt nedsatte satser
(mindre end 5 pct.) eller nulmoms på visse
trykte
medier. De gældende regler giver
således heller ikke mulighed for pålægge elektroniske bøger, aviser og tidsskrifter
sådanne stærkt nedsatte satser eller nulmoms.
Forslaget indebærer, at alle EU-lande vil kunne anvende nedsatte satser (mindst 5
pct.), stærkt nedsatte satser (mindre end 5 pct.) og nulmoms på
elektroniske
bøger,
aviser og tidsskrifter. Dertil kommer, at forslaget vil give alle EU-lande (og ikke
længere kun de EU-lande, der har særlig undtagelse hertil) mulighed for at anven-
de stærkt nedsatte momssatser (mindre end 5 pct.) og nulmoms for alle former for
trykte
bøger, aviser og tidsskrifter,
jf. tabel 1.
Forslaget forpligter ikke landene til at
ændre eksisterende momsregler. Forslaget ændrer således heller ikke på de histo-
risk betingede særlige undtagelser for stærkt nedsatte momssatser og nulmoms,
som visse EU-lande benytter.
Tabel 1
Sammenligning af gældende og forslag til momsregler for bøger, aviser og tidsskrifter
Nugældende regler
Trykte bøger, aviser og tidsskrifter
Elektroniske bøger aviser og tidsskrifter
Min. 5 pct.
1)
og særlige
undtagelser
2)
Min. 15 pct.
3)
Forslag
Intet min.
Intet min.
Anm.: 1) Bulgarien er det eneste EU-land, som anvender standardmomssatsen på både trykte bøger, aviser og
tidsskrifter. Øvrige EU-lande anvender under visse betingelser en nedsat sats (mindst 5 pct.) på trykte aviser,
bøger og/eller tidsskrifter. I tillæg hertil anvender nogle EU-lande yderligere stærkt nedsatte satser og
nulmoms på trykte bøger, aviser og/eller tidsskrifter,
jf. anmærkning 2).
2) En række lande har særlige undtagelser, som tillader en stærkt nedsat sats (mindre end 5 pct.) eller
nulmoms på trykte bøger, aviser og tidsskrifter. Frankrig har stærkt nedsat sats (2,1 pct.) på trykte aviser og
tidsskrifter. Estland og Italien har en stærkt nedsat sats (4 pct.) på trykte bøger, aviser og tidsskrifter.
Luxembourg har en stærkt nedsat sats (3 pct.) på trykte bøger, aviser og tidsskrifter. Følgende lande har
nulmoms: Belgien (trykte aviser og tidsskrifter), Danmark (trykte aviser), Irland (trykte bøger), Storbritaninen
(trykte bøger, aviser og tidsskrifter). 3) Frankrig og Italien har i strid med reglerne nedsatte momssatser på
elektroniske bøger, aviser og tidsskrifter.
Forslaget forpligter ikke EU-landene til at ændre nogle gældende momssatser, men vil fjerne de eksisterende
begrænsninger for fastsættelsen af momssatserne på både trykte og elektroniske bøger, aviser og tidsskrifter.
Kilde: ”VAT rates applied in the Member States of the European Union – situation at 1st January 2017” og
Kommissionens konsevensanalyse af direktivforslaget.
Landene er på nuværende tidspunkt ikke enige om forslaget. Landene ventes sær-
ligt at være uenige om hvorvidt, at det skal være generelt muligt at anvende stærkt
nedsatte momssatser (under 5 pct.) og nulsatser på bøger, aviser og tidsskrifter
4
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 144: Samlenotat for rådsmødet (ECOFIN) d. 21. marts 2017, fra finansministeren
1731317_0005.png
(både trykte og elektroniske). Nogle lande mener, at momssatserne ikke bør kunne
sættes længere ned end 5 pct.
Derudover vil der muligvis være en diskussion om hvorvidt, at eventuelle nedsatte
satser på bøger, aviser og tidsskrifter skal indgå i den opgørelse, som foretages af
det samlede antal nedsatte momssatser i de enkelte EU-lande (hvor et land mak-
simalt må have to nedsatte momssatser).
Desuden er der uenighed om, hvorvidt direktivet skal indeholde en definition af
aviser, bøger og tidsskrifter eller om det skal være op til de enkelte EU-lande at
bestemme direktivets præcise anvendelsesområde.
Formandskabet har fremsat et kompromisforslag, som fastholder (tilsvarende
Kommissionens forslag), at det skal være tilladt for alle EU-lande at anvende
momssatser under 5 pct. og nulmoms for både
elektroniske
og
trykte
bøger, aviser
og tidsskrifter. Kompromisforslaget indeholder en præcisering af, at nedsatte
momssatser på bøger, aviser og tidsskrifter ikke skal indgå i opgørelsen af et lands
samlede antal nedsatte momssatser. Kompromisforslaget indeholder desuden
eksempler på hvilke varetyper
2
, der er omfattet af direktivet, men ikke en reel de-
finition.
Der ventes en politisk drøftelse af formandskabets seneste kompromisforslag på
ECOFIN, som formentlig vil skulle drøftes yderligere på teknisk niveau inden en
evt. vedtagelse på et senere tidspunkt.
Desuden har enkelte lande ønsket at udvide forslaget til at gælde helt andre
produkter, konkret ”internetydelser”
3
og hygiejneprodukter til kvinder. Der har
ikke været opbakning hertil under de tekniske drøftelser af forslaget.
4. Europa-Parlamentets holdning
Forslaget skal i høring ved Europa-Parlamentet. Der foreligger på nuværende
tidspunkt ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har anført, at der i momsdirektivet er fastsat harmoniserede be-
stemmelser om anvendelse af momssatser på elektroniske bøger, aviser og tids-
skrifter, som forhindrer EU-landene i at belægge disse med de samme momssatser
som dem, der i øjeblikket anvendes på trykte bøger, aviser og tidsskrifter. Disse
bestemmelser kan kun ændres ved et lovgivningsinitiativ på EU-plan, som ændrer
direktivet. Kommissionen anser derfor forslaget for at være i overensstemmelse
med nærhedsprincippet. Regeringen er enig i vurderingen.
Kompromisforslaget indeholder følgende eksempler: brochurer, foldere og lignende tryksager, billed-, tegne- eller male-
bøger til børn, trykt eller håndskreven musik, geografiske og hydrografiske kort eller tilsvarende. Forslaget omfatter ikke
medier (trykte eller elektroniske), som udelukkende eller hovedsageligt indeholder musik eller videoer.
3
Ydelser der gør det muligt at tilgå internettet.
2
5
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 144: Samlenotat for rådsmødet (ECOFIN) d. 21. marts 2017, fra finansministeren
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
Bøger og tidsskrifter belægges i Danmark med 25 pct. moms, uanset om der er
tale om fysiske eller elektroniske bøger og tidsskrifter.
Trykte aviser belægges i Danmark med såkaldt nulmoms. Det betyder, at en trykt
avis er fritaget for moms ved salget, men virksomheden har ret til fradrag for den
moms, der er betalt ved indkøb, der er anvendt til at producere avisen. Elektroni-
ske aviser belægges med den danske normalsats på 25 pct. i overensstemmelse
med direktivets regler.
Med forbehold for eventuelle implikationer af EU-domstolens dom af 7. marts
2017 for det foreliggende forslag og vurderingen heraf (jf. ovenstående bemærk-
ninger), vil forslaget ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser, idet forslaget
blot lægger op til at give de enkelte EU-lande en
mulighed
for at ændre momssat-
serne på bøger, aviser og tidsskrifter i trykt og elektronisk form. Forslaget forven-
tes således ikke i sig selv at forpligte Danmark til at ændre den nuværende
momsmæssige behandling af bøger, aviser og tidsskrifter (hverken trykte eller
elektroniske).
7. Økonomiske konsekvenser
Såfremt forslaget vedtages uden sikkerhed for, om forslagene om modernisering
af momsreglerne for e-handel mellem virksomheder og forbrugere på tværs af
grænserne (KOM(2016) 755, KOM(2016) 756 og KOM(2016) 757) gennemføres,
kan forslaget både få statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser.
I det nuværende momssystem udsættes danske virksomheder for en konkurrence-
forvridning til fordel for udenlandske virksomheder, der er etableret i EU-lande
med en lavere momssats end i Danmark, og som sælger fysiske varer til danske
forbrugere under den danske fjernsalgsgrænse (280.000 kr. årligt), hvorved varerne
må sælges med den udenlandske lavere momssats til danske forbrugere.
Forslagene om modernisering af momsreglerne for e-handel mellem virksomhe-
der og forbrugere på tværs af grænserne (KOM(2016) 755, KOM(2016) 756 og
KOM(2016) 757) vil bl.a. medføre øget forbrugslandsbeskatning, da de nationale
fjernsalgsgrænser ophæves, idet der dog foreslås indført en ny lav fælles EU-
fjernsalgsgrænse. Herved sikres danske virksomheder i højere grad mod den kon-
kurrenceforvridning, der opstår pga. lavere momssatser i andre EU-lande, idet
forbrugslandsbeskatning sikrer, at fysiske varer solgt til danske forbrugere som
udgangspunkt skal pålægges moms efter de danske regler.
Såfremt de nævnte forslag ikke gennemføres, vil dette forslag om bøger, aviser og
tidsskrifter bevirke, at der er risiko for, at danske virksomheder i endnu højere
grad end nu udsættes for en konkurrenceforvridning fra virksomheder etableret i
EU-lande med lavere momssatser for så vidt angår særligt bøger i trykt form. Bø-
ger, aviser og tidsskrifter i elektronisk form betragtes som elektroniske ydelser,
6
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 144: Samlenotat for rådsmødet (ECOFIN) d. 21. marts 2017, fra finansministeren
som efter de gældende regler altid skal belægges med dansk moms, når de sælges
til danske forbrugere, hvorved den nævnte konkurrenceforvridning mellem dan-
ske og udenlandske virksomheder ikke opstår.
Såfremt forslagene om modernisering af momsreglerne for e-handel mellem virk-
somheder og forbrugere på tværs af grænserne (KOM(2016) 755, KOM(2016)
756 og KOM(2016) 757) gennemføres, vurderes forslaget ikke at have væsentlige
økonomiske konsekvenser.
Ovenstående vurdering er dog med forbehold for eventuelle implikationer af EU-
domstolens dom af 7. marts 2017 for det foreliggende forslag og vurdering heraf
(jf. ovenstående bemærkninger).
8. Høring
Forslaget er sendt i høring hos Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Er-
hvervsråd, CEPOS, Cevea, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Told- og Skat-
teforbund, Danske Advokater, Danske Dagblades Forening, Danske Medier, DI,
FDIH, Forbrugerrådet Tænk, Foreningen Danske Revisorer, FSR - danske reviso-
rer, Kraka, Landsskatteretten, Skatteankestyrelsen og SRF Skattefaglig Forening.
Advokatrådet, Dansk Byggeri, FSR – danske revisorer og SRF Skattefaglig For-
ening har oplyst, at de ingen bemærkninger har til forslaget.
Danske Medier er tilfredse med, at EU-Kommissionen har fremsat forslag til di-
rektiv, der gør det muligt for alle EU-lande at anvende samme momssatser på
elektronisk leverede bøger, aviser og tidsskrifter som dem, EU-landene anvender
på trykte bøger, aviser og tidsskrifter. Foreningen lægger vægt på, at ordet ”tids-
skrifter” også dækker magasiner, specialmedier og fagblade.
DI finder, at ensartede produkter og ydelser bør have en ensartet momssats. Di-
rektivet muliggør dette, hvilket DI støtter. DI gør opmærksom på, at direktivet
ikke indeholder definitioner på bøger, tidsskrifter og aviser, samt at e-
handelsvirksomheder potentielt kan blive omfattet af reglerne i alle EU-lande. DI
ser gerne at disse virksomheder let og enkelt kan identificere den relevante moms-
sats – enten gennem en række definitioner eller gennem en informationsportal,
hvor virksomhederne let kan finde de relevante, nationale definitioner.
Brancheforeningen for Kommunikation, Design & Medieproduktion Grakom
bakker grundlæggende op om direktivforslaget og mener, at det er et positivt initi-
ativ i den digitale medieudvikling, der åbner for at sikre ensartede konkurrencevil-
kår på tværs af publikationstyper. Grakom mener dog, at det er væsentligt, at di-
rektivet udformes sådan, at det ikke fører til yderligere skævvridning af momssat-
sen på tværs af publikationstyper. Grakom påpeger, at forslaget skal præciseres, da
der i flere tilfælde kan opstå fortolkningstvivl. Det er således uklart, hvorvidt
Danmark vil kunne fortsætte med at behandle trykte og elektroniske aviser
momsmæssigt forskelligt. Derudover skal det tydeliggøres, om man kan have for-
7
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 144: Samlenotat for rådsmødet (ECOFIN) d. 21. marts 2017, fra finansministeren
skellige momssatser for elektroniske magasiner og trykte magasiner. For Grakom
er det afgørende, at der er lige konkurrence og peger i den forbindelse på, at
nulmoms på trykte aviser skaber en skævvridningen af mediemarkedet, er konkur-
renceforvridende og fører til et samfundsøkonomisk tab. Derfor bør aviser og
magasiner pålægges samme momssats. Grakom anfører, at direktivet bør give alle
medlemslande samme mulighed for nulmoms på alle trykte publikationer. Gra-
kom finder, at EU bør sikre fuldstændig konkurrenceneutralitet i momsspørgsmå-
let på mediemarkedet, således at alle publikationstyper mødes med samme moms-
sats. Grakom mener, at muligheden for at EU-landene selv definerer, hvilke pub-
likationstyper som skal pålægges nedsatte eller stærkt nedsatte momssatser bør
fjernes. I stedet skal alle publikationstyper behandles ens.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Hovedparten af EU-landene er positive over for forslaget, mens enkelte lande er
skeptiske. Landene ventes særligt at være uenige om, hvorvidt direktivet skal inde-
holde en definition af aviser, bøger og tidsskrifter, samt om det skal være muligt at
anvende stærkt nedsatte momssatser, der er under 5 pct. og nulsatser.
10. Regeringens generelle holdning
Danmark arbejder generelt for, at området for nedsatte momssatser ikke udvides
eller alternativt, at en udvidelse begrænses mest muligt, da det bl.a. medfører kon-
kurrenceforvridning mellem EU-landene, ligesom det gør momssystemet mere
kompliceret for erhvervslivet. Samtidig ønskes det ikke, at momssystemet i et
yderligere omfang end nu anvendes til selektiv erhvervsstøtte gennem nedsatte
momssatser. Regeringen er dog åbne for at give de enkelte EU-lande mulighed for
at indføre nedsatte momssatser på trykte og elektroniske bøger, aviser og tidsskrif-
ter.
Fra dansk side lægges der vægt på, at Kommissionens forslag om modernisering
af momsreglerne for e-handel mellem virksomheder og forbrugere på tværs af
grænserne vedtages og træder i kraft samtidig med dette forslag. Forslagene sikrer
øget forbrugslandsbeskatning, hvorefter det vil være mindre væsentligt, hvilke
momssatser der anvendes i andre lande.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg blev orienteret om det forventede forslag i forbindelse
med orienteringen om Kommissionens handlingsplan på momsområdet, og Rå-
dets konklusioner herom, i forbindelse med rådsmødet (ECOFIN) 25. maj 2016.
Der blev oversendt grund- og nærhedsnotat om forslaget 21. december 2016.
8
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 144: Samlenotat for rådsmødet (ECOFIN) d. 21. marts 2017, fra finansministeren
Dagsordenspunkt 2:
Forslag om mulighed for at indføre indenlandsk generel
omvendt betalingspligt som en midlertidig undtagelse fra
EU’s momssystem
KOM(2016) 811
1. Resume
Der ventes en politisk drøftelse på ECOFIN af direktivforslaget om mulighed for at indføre
indenlandsk generel omvendt betalingspligt for moms for leverancer mellem virksomheder over en
vis værdi. Direktivforslaget indebærer bl.a., at EU-lande med særligt store problemer med så-
kaldt momskarruselsvig midlertidigt kan indføre indenlandsk generel omvendt betalingspligt (for
leverancer mellem virksomheder på over 10.000 euro pr. faktura). Forslaget indebærer ikke
ændringer i forhold til momsreglerne for leverancer mellem virksomheder på under 10.000 euro
pr. faktura, eller ændringer i, hvordan den endelige forbruger betaler moms.
En række lande har i tidligere drøftelser af forslaget været imødekommende overfor ønskerne fra
især Tjekkiet om at indføre generel omvendt betalingspligt for moms i forsøget på at imødekomme
landets problemer med momssvig. Andre lande har været mere skeptiske og bl.a. bekymrede for
virkninger på det indre marked og risikoen for, at svigen flytter til andre lande. Formandskabets
seneste kompromisforslag indebærer bl.a. yderligere oplysningskrav til de lande, som ønsker at
indføre generel omvendt betalingspligt. Landene er ikke enige om kompromisforslaget på teknisk
niveau. Nogle lande mener fx, at de nye krav i kompromisforslaget er for restriktive. Derudover
mener nogle lande, at det bør være Rådet (og ikke Kommissionen), som skal kunne trække
eventuelle tilladelser tilbage. Det ventes, at forslaget skal drøftes yderligere på teknisk niveau
inden en evt. vedtagelse på et senere tidspunkt.
Regeringen er som udgangspunkt skeptisk overfor brugen af generel indenlandsk omvendt beta-
lingspligt, da det vurderes at, der er en række negative erhvervs- og samfundsøkonomiske konse-
kvenser ved dette system. Regeringen lægger vægt på, at forslagets anvendelsesområde på hensigts-
mæssig vis er begrænset til lande, som har store problemer med momskarruselsvig og evt. nabo-
lande, der påvirkes af, at der indføres generel omvendt betalingspligt. Regeringen lægger betydelig
vægt på at fastholde, at tilladelser om generel omvendt betalingspligt skal kunne trækkes tilbage
og at der etableres sikkerhedsmekanismer, som sikrer, at virkningerne for det indre marked og
momssvig i andre EU-lande overvåges.
2. Baggrund
Rådet vedtog 25. maj 2016 konklusioner vedr. Kommissionens handlingsplan for
momsområdet, som bl.a. opfordrer Kommissionen til at undersøge såkaldt inden-
landsk generel omvendt betalingspligt for moms. Kommissionen præsenterede på
ECOFIN 17. juni 2016 en analyse heraf. Kommissionen har 21. december 2016
fremsat et forslag, som vil give EU-landene mulighed for midlertidigt at indføre
indenlandsk generel omvendt betalingspligt på leveringer mellem virksomheder af
ydelser og varer over en vis grænse,
jf. nedenfor.
9
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 144: Samlenotat for rådsmødet (ECOFIN) d. 21. marts 2017, fra finansministeren
1731317_0010.png
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 113 og kan vedtages af Rådet
med enstemmighed efter høring af Europa-Parlamentet samt Det Økonomiske og
Sociale Udvalg.
I det nuværende momssystem er momsbetalingspligten i forbindelse med
indenlandske handler mellem to virksomheder,
jf. figur 1,
som udgangspunkt pålagt
den sælgende virksomhed (virksomhed 1), som opkræver moms for sine salg og
indbetaler salgsmomsen til skattemyndighederne. Den købende virksomhed
(virksomhed 2) kan herefter fradrage købsmomsen, som virksomheden har betalt
for sine køb, når den indbetaler momsen på salget til den endelige forbruger.
Figur 1. Illustration af det nuværende momssystem for indenlandske handler
Omvendt betalingspligt indebærer i stedet, jf. figur 2, at den sælgende virksomhed
(virksomhed 1) ikke længere opkræver og betaler moms ved sit salg til den
købende virksomhed (virksomhed 2). Den købende virksomhed (virksomhed 2)
opgør og betaler i stedet salgsmomsen (på 20 kr.) for sit køb fra virksomhed 1
direkte til skattemyndighederne samtidig med, at virksomheden tager fradrag for
købsmomsen (ligeledes 20 kr.). Herved udligner salgs- og købsmomsen hinanden,
således, at salget mellem virksomhederne i praksis sker uden moms.
Figur 2. Illustration af generel indenlandsk omvendt betalingspligt
10
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 144: Samlenotat for rådsmødet (ECOFIN) d. 21. marts 2017, fra finansministeren
Når virksomhed 2 videresælger varen til en endelig forbruger, opkræver
virksomhed 2 moms og indbetaler den til myndighederne som i det normale
momssystem. Det samlede momsprovenu til skattemyndigheden er uændret.
Det nuværende momssystems robusthed består i, at momsen opkræves af
merværdien, og angives og indbetales i hvert led af handelskæden. Det betyder, at
det er forskellige virksomheder, som står for henholdsvis indbetalingen og
fradraget af momsen, og dermed kan den enkelte virksomhed potentielt kun
besvige skattemyndighederne for enten indbetalingen af momsen for en leverance
eller opnå (uberettiget) fradrag af en leverance. Svig i forhold til indbetaling af
salgsmomsen kan fx ske ved, at virksomheden opkræver salgsmoms hos sin
kunde, men forsvinder, inden momsen indbetales til skattemyndighederne. Svig
med fradrag kan fx ske ved, at en virksomhed får fradrag for en udgift, den ikke
har haft.
I et momssystem med generel omvendt betalingspligt fjernes denne flerleds-
mekanisme. Salgs- og købsmomsen ved handel mellem virksomheder udligner
herved hinanden, således at salget i praksis sker uden moms. Den samlede
momsbetaling for den foregående handelskæde sker således først, når salget skal
pålægges moms efter de almindelige momsregler, fx når salget sker til forbrugere.
I figur 2 afhænger hele momsindbetalingen således udelukkende af virksomhed 2.
Virksomhed 2 kan fx begå momssvig ved at opkræve momsen fra sin kunde, men
undlade at indbetale momsen til skattemyndighederne. Ved generel omvendt
betalingspligt vil virksomhed 2 ikke have betalt moms for sit køb, og dermed vil
virksomheden ikke have muligheden for at opnå et fradrag, som ellers er et
incitament til at kontakte skattemyndighederne og afregne moms.
Enkelte EU-lande har udtrykt stort ønske om at få mulighed for at afprøve
generel omvendt betalingspligt for moms på indenlandske handler mellem
virksomheder for at bekæmpe momssvig mellem virksomheder i en kæde (såkaldt
momskarruselsvig). Omvendt betalingspligt for moms er i dag alene mulig på
udvalgte sektorer i en midlertidig periode frem til 31. december 2018.
Ønsket skal ses i lyset af, at muligheden for at den købende virksomhed får et
fradrag for købsmomsen, men den sælgende virksomhed ikke indbetaler den
skyldige salgsmoms til skattemyndighederne, i teorien udelukkes med generel
omvendt betalingspligt. Den sælgende virksomhed ligger således ikke inde med
momsbetalinger, som kan forsvinde uafhængigt af, at den købende virksomhed
opnår fradrag herfor.
Derimod kan virksomheder i slutningen af handelskæden (virksomhed 2 i
eksemplet) forsvinde, inden den opkrævede moms indbetales,
jf. ovenfor.
Dertil
kommer, at momssystemet bliver mere kompliceret både for erhvervslivet og
skattemyndighederne, hvis der sideløbende eksisterer både normal og omvendt
betalingspligt indenfor ét land (fx transaktioner under hhv. over 10.000 euro) eller
på tværs af lande. Omvendt betalingspligt indebærer også, at en sælgende
11
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 144: Samlenotat for rådsmødet (ECOFIN) d. 21. marts 2017, fra finansministeren
1731317_0012.png
virksomhed i højere grad skal kende og evt. undersøge køberens forhold, idet der
skal opkræves moms, hvis køber er en forbruger, men ikke hvis køber er en anden
virksomhed. Samtidig må det forventes, at den sælgende virksomhed kan komme
til at hæfte for momsen, såfremt køberen ikke er identificeret korrekt, og salget
dermed ikke pålægges moms korrekt. Med normal betalingspligt skal sælger
opkræve moms ved alle salg, uanset om køber er forbruger eller virksomhed.
Kommissionen har fremsat forslaget på baggrund af drøftelser i ECOFIN i løbet
af 2016, hvor enkelte EU-lande udtrykte et stort politisk ønske om, at
Kommissionen skulle fremsætte et forslag om generel omvendt betalingspligt. I
Kommissionens handlingsplan for momsområdet har Kommissionen derimod
foreslået, at momssystemet ændres mere grundlæggende, således at
grænseoverskridende leveringer mellem virksomheder behandles momsmæssigt på
samme vis som indenlandske handler mellem virksomheder.
3. Formål og indhold
Formålet med forslaget er at give EU-lande med særligt store problemer med
momskarruselsvig en mulighed for at afprøve generel omvendt betalingspligt for
moms som et værn mod svindlen. Kommissionens forslag har i hovedtræk
følgende elementer:
Forslaget giver EU-lande mulighed for at ansøge Kommissionen om tilla-
delse til midlertidigt at indføre
generel
omvendt betalingspligt for moms på
leverancer (både varer og ydelser) mellem virksomheder, der
overstiger
10.000
euro pr. faktura. Grænsen på 10.000 euro er ifølge Kommissionen sat for at
ramme de højværditransaktioner, der er mest udsatte for karusselsvig, og
samtidig friholde de mindste virksomheder fra administrative byrder ved
forslaget. Den konkrete grænse svarer desuden til den tærskel, bl.a. Tjekkiet
oprindeligt har anmodet om. Forslaget giver ikke mulighed for, at et land
kan udvælge sektorer eller enkelte varegrupper/tjenester til omvendt beta-
lingspligt, mens andre varer og tjenester følger det normale momssystem
4
.
For leverancer mellem virksomheder
under
10.000 euro pr. faktura vil
momsreglerne være uændrede. Forslaget indebærer heller ikke ændringer i,
hvordan den endelige forbruger betaler moms.
Det vil som udgangspunkt kun være muligt at indføre midlertidig generel
omvendt betalingspligt i EU-lande, som er særligt ramt af momskarrusel-
svig. Kommissionen foreslår således, at lande på basis af følgende kriterier
vil kunne ansøge: 1) landet har et momsgab
5
, som er mindst 5 pct. point hø-
jere end det gennemsnitlige momsgab blandt EU-landene
6
, 2) momskarru-
selsvig udgør mindst 25 pct. af landets samlede momsgab, og 3) øvrige kon-
Dog med undtagelse af de muligheder, der i forvejen eksisterer for at indføre omvendt betalingspligt for bestemte sekto-
rer og varegrupper fx tablets og pc’er.
5
Momsgabet opgøres som forskellen mellem den moms, der faktisk opkræves og det samlede forventede momsgrundlag.
Et momsgab kan bl.a. skyldes virksomhedskonkurs, fejlrapportering, momsundgåelse og svig mv.
6
Kommissionen skønner i en analyse fra 2016, at det gennemsnitlige momsgab for EU27 er 10,4 pct. i 2014 samt at 11
lande (Bulgarien, Tjekkiet, Grækenland, Italien, Letland, Litauen, Ungarn, Malta, Polen, Portugal og Slovaktiet) umiddelbart
har et momsgab, som er mindst 5 pct.point større end EU-gennemsnittet i 2014.
4
12
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 144: Samlenotat for rådsmødet (ECOFIN) d. 21. marts 2017, fra finansministeren
trolforanstaltninger som værn mod momskarruselsvig er konstateret inef-
fektive.
Forslaget giver også EU-lande, der ikke opfylder ovenstående kriterier, mu-
lighed for at indføre generel omvendt betalingspligt, hvis 1) landet grænser
op til et land, der har valgt at indføre midlertidig generel omvendt beta-
lingspligt, 2) der er konstateret en høj risiko for, at svigen flytter fra landet,
der har indført generel omvendt betalingspligt til det pågældende naboland
og 3) øvrige kontrolforanstaltninger som værn mod momssvig er konstate-
ret ineffektive.
Forslaget medfører en række rapporteringsforpligtelser frem til 2022, både
for de lande, som vælger at indføre generel omvendt betalingspligt, og for
de lande, som ikke indfører generel omvendt betalingspligt.
EU-lande, som indfører omvendt betalingspligt for moms, skal ifølge for-
slaget etablere elektroniske rapporteringskrav til alle momspligtige personer.
Kommissionen foreslår, at det skal være muligt at trække tilladelser tilbage,
såfremt det viser sig, at generel omvendt betalingspligt i et EU-land har en
betydelig negativ effekt på det indre marked, idet momssvigen kan flytte til
andre lande, som ikke har indført omvendt betalingspligt.
Kommissionen har pligt til at overveje at trække en tilladelse tilbage, hvis to
EU-lande informerer Kommissionen om, at momssvigen er øget som følge
af indførslen af generel omvendt betalingspligt i et EU-land.
Kommissionen foreslår, at muligheden for at anvende generel omvendt
betalingspligt for moms skal være en midlertidig ordning, som skal udløbe
30. juni 2022.
Det er et krav i henhold til traktaten om Den Europæiske Unions Funktionsmåde
(TEUF), at en undtagelsesbestemmelse af denne karakter skal være midlertidig og
medføre de mindste forstyrrelser af det indre marked.
På de tekniske møder har der særligt været uenighed om, hvorvidt direktivet skal
være tidsbegrænset, hvilke betingelser landene skal opfylde, for at indføre generel
omvendt betalingspligt og hvem der skal have kompetence til at indrømme og
tilbagetrække tilladelser til lande, der ansøger om at indføre generel omvendt beta-
lingspligt.
Formandsskabet har i forlængelse heraf præsenteret kompromisforslag. Det
seneste kompromisforslag specificerer, at vurderingen af omfanget af momssvig
skal tage udgangpunkt i Kommissionens opgørelse fra 2016 af EU-landenes
momsgab i 2014. Dette er ifølge Kommissionen de senest opgjorte skøn.
Der indgår yderligere oplysningskrav (i forhold til Kommissionens forslag) til de
lande, som ønsker at anvende generel indenlandsk omvendt betalingspligt. De nye
krav indebærer, at lande som indfører generel omvendt betalingspligt løbende skal
udlevere en række data om personer, der er blevet strafforfulgt for momssvig,
personer som er blevet afregistreret for moms og personer som ikke rettidigt har
indgivet en momsangivelse i to perioder.
13
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 144: Samlenotat for rådsmødet (ECOFIN) d. 21. marts 2017, fra finansministeren
Derudover indgår det, at Kommissionen har pligt til at overveje at trække en
tilladelse tilbage, hvis blot ét EU-land informerer Kommissionen om øget
momssvig som følge af indførslen af generel omvendt betalingspligt (fremfor to
EU-lande, som foreslået af Kommissionen). Dertil kommer, at de lande der
indfører generel omvendt betalingspligt, foreslås at skulle afrapportere til
Kommissionen efter ét år, hvor ordningen af afprøvet (fremfor to år som
Kommissionen har foreslået).
I seneste kompromisforslag er der lagt op til, at det er Rådet, der på baggrund af
en indstilling fra Kommissionen kan give et EU-land tilladelse til at indføre
generel omvendt betalingspligt (fremfor at det er Kommissionen som kan
indrømme tilladelser, som foreslået i Kommissionens oprindelige forslag). For så
vidt angår muligheden for at trække tilladelser tilbage, er det i det seneste
kompromiforslag blevet foreslået, at Kommissionen indstiller til Rådet, at
tilladelserne skal trækkes tilbage. Kommissionens indstilling vil herefter blive
tiltrådt af Rådet, medmindre Rådet enstemmigt afviser Kommissionens indstilling
inden for 30 dage (fremfor at det er Kommissionen som har kompetencen til at
trække tilladelser tilbage, som foreslået i Kommissionens oprindelige forslag).
Der ventes en politisk drøftelse af kompromisforslaget på ECOFIN. Det ventes,
at forslaget skal drøftes yderligere på teknisk niveau inden en evt. vedtagelse på et
senere tidspunkt.
4. Europa-Parlamentets holdning
Kommissionens forslag skal høres ved Europa-Parlamentet. Der foreligger på
nuværende tidspunkt ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har anført, at momsdirektivet forhindrer EU-landene i at kunne
anvende generel indenlandsk omvendt betalingspligt. Det er kun muligt, at give
EU-lande mulighed for at anvende generel omvendt betalings ved et lovgivnings-
initiativ på EU-plan, som ændrer direktivet.
Kommissionen anser derfor forslaget for at være i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet. Regeringen er enig i vurderingen.
6. Gældende dansk ret og lovgivningsmæssige konsekvenser
I det nuværende momssystem er momsbetalingspligten i forbindelse med inden-
landske handler mellem to virksomheder som udgangspunkt pålagt den sælgende
virksomhed, som opkræver moms for sine salg og indbetaler salgsmomsen til
skattemyndighederne. Den købende virksomhed kan herefter fradrage den købs-
moms, som virksomheden har betalt for sine køb, når den indbetaler salgsmoms.
14
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 144: Samlenotat for rådsmødet (ECOFIN) d. 21. marts 2017, fra finansministeren
Momsdirektivet giver mulighed for at indføre omvendt betalingspligt på inden-
landske handler mellem virksomheder på bestemte områder. I Danmark er der i
forskelligt omfang omvendt betalingspligt på guld, gas, elektricitet, CO2-kvoter,
CO2-kreditter, gas- og elektricitetscertifikater, metalskrot, mobiltelefoner, compu-
terchips, spillekonsoller, tablet-pc’er og bærbare computere. Der blev indført om-
vendt betalingspligt på disse områder, da der i de fleste tilfælde blev konstateret
omfattende organiseret svig med disse varegrupper. Det bemærkes, at effekten af
disse foranstaltninger skal evalueres i løbet af 2017, hvorefter Kommissionen skal
aflægge en rapport om brugen af omvendt betalingspligt i bestemte sektorer inden
1. januar 2018.
En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige konsekvenser, idet for-
slaget blot giver bestemte EU-lande mulighed for at indføre generel omvendt be-
talingspligt midlertidigt. Danmark opfylder som udgangspunkt ikke de foreslåede
betingelser vedr. momsgab og momskarruselsvig for at indføre generel omvendt
betalingspligt. Hvis et land, som Danmark deler grænse med, indfører generel
omvendt betalingspligt, og en række yderligere betingelser er opfyldt (jf.
ovenfor)
vil
Danmark dog kunne få mulighed for at indføre generel omvendt betalingspligt.
7. Økonomiske konsekvenser
Forslaget vil ikke i sig selv have erhvervsøkonomiske konsekvenser for virksom-
heder i Danmark. Såfremt andre EU-lande vælger at indføre generel omvendt
betalingspligt vil det dog få erhvervsøkonomiske konsekvenser for virksomheder
etableret i disse lande.
Kommissionen anfører i sin konsekvensanalyse til forslaget, at et momssystem
med omvendt betalingspligt kan øge eksisterende svigformer, som forventes at
blive mere udbredt i detailledet af handelskæden. Muligheden for at købe varer og
tjenesteydelser med omvendt betalingspligt (og dermed i praksis uden moms) for-
ventes at øge incitamentet til at misbruge andres momsnumre. Herved kan virk-
somheder eller personer, som ellers ikke er berettiget til at købe varer eller tjene-
steydelser med omvendt betalingspligt, få mulighed for i praksis at erhverve disse
varer og tjenesteydelser uden moms.
I det nuværende momssystem sker grænseoverskridende handler mellem virk-
somheder med omvendt betalingspligt. Det har medført, at der er opstået et svig-
koncept, hvorved virksomheder kan købe varer fra andre lande uden moms og
sælge disse varer videre med moms. Virksomheden forsvinder dog uden at indbe-
tale den opkrævede salgsmoms til skattemyndighederne. Kommissionen anfører,
at dette koncept vil kunne overføres på nationalt niveau i de lande, der indfører
generel omvendt betalingspligt.
Kommissionen anfører ligeledes, at incitamentet til at sælge varer videre uden
moms på det sorte marked vil øges.
15
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 144: Samlenotat for rådsmødet (ECOFIN) d. 21. marts 2017, fra finansministeren
Erfaringerne fra at indføre omvendt betalingspligt på bestemte sektorer viste, at
svigen blot flyttede til andre sektorer eller EU-lande, som endnu ikke havde ind-
ført omvendt betalingspligt. Kommissionen anfører, at der er risiko for, at det
samme vil ske i forbindelse med, at enkelte lande indfører generel omvendt beta-
lingspligt for moms.
Endelig må det forventes, at de, der vil omgå systemet, kunstigt vil opdele faktu-
raerne, så de kommer under 10.000 euro.
På denne baggrund kan det ikke udelukkes, at forslagets gennemførelse kan få
statsfinansielle konsekvenser for Danmark, såfremt andre EU-lande indfører ge-
nerel omvendt betalingspligt.
8. Høring
Forslaget er sendt i høring hos Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Er-
hvervsråd, CEPOS, Cevea, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Danske Advokater,
DI, Foreningen Danske Revisorer, FSR - danske revisorer, Kraka, Landsskatteret-
ten, Skatteankestyrelsen og SRF Skattefaglig Forening.
Advokatrådet, Dansk Byggeri, FSR – danske revisorer og SRF Skattefaglig For-
ening har oplyst, at de ingen bemærkninger har til forslaget.
Danmarks Idrætsforbund vurderer, at indførsel af generel omvendt betalingspligt i
Danmark kan få store negative konsekvenser for mange lokale amatøridrætsfor-
eninger under DGI og DIF. Dette begrundes med, at disse foreninger, der i dag
ikke er momsregistreret, vil skulle momsregistreres.
Dansk Erhverv er skeptiske overfor Kommissionens forslag. Dette begrundes
med, at generel omvendt betalingspligt er i strid med grundprincipperne i moms-
systemet, det afviger fra momsens natur som en merværdiafgift, der opkræves
gennem alle led i værdikæden, de forventede effekter af ordningen er tvivlsomme,
og det vil medføre øgede administrative byrder og omkostninger for virksomhe-
derne i de lande, der får tilladelse til at indføre national generel omvendt beta-
lingspligt. Derudover bemærker Dansk Erhverv, at en del nabolande må forventes
at føle sig nødsaget til også at ansøge Kommissionen om at indføre generel om-
vendt betalingspligt, hvilket i sidste ende kan føre til et stærkt splittet indre mar-
ked i momsmæssig henseende. Konsekvenserne af en vedtagelse af forslaget er
ukendte, ligesom ordningen strider mod det endelige og robuste momssystem,
som Kommissionen arbejder på. Endelig anfører Dansk Erhverv, at de støtter
kampen om at mindske momsgabet på tværs af alle medlemslande, men mener, at
dette i stedet bør ske ved, at skattemyndighederne i medlemslandene styrker deres
samarbejde, bliver bedre til at målrette og udnytte de digitale muligheder i kon-
trolindsatse, og at Kommissionen assisterer de lande, der har de største udfordrin-
ger med momssvindel.
16
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 144: Samlenotat for rådsmødet (ECOFIN) d. 21. marts 2017, fra finansministeren
DI mener, at den bedste og mest effektive måde at adressere international moms-
svig på er gennem styrkelse af Eurofisc. DI støtter ikke forslaget og anfører i den
forbindelse:
Forslaget vil medføre to parallelle momssystemer i EU, hvilket skaber nye
risici for momssvig og øger de administrative byrder væsentligt, fremfor at
fange de kriminelle.
Forslaget går direkte imod en harmonisering af EU’s momsregler og vil
medføre væsentlige administrative byrder, herunder også for danske selska-
ber, der ikke er etableret i lande, som vælger at indføre generel omvendt be-
talingspligt. Dette begrundes med, at DI mener, at disse selskaber kan blive
påtvunget en lokal momsregistrering, hvilke vil gøre det sværere for eksem-
pelvis danske SMV’er at agere på disse markeder.
Forslaget medfører, at der er risiko for, at momssvigen skifter til andre med-
lemslande, herunder Danmark, eller til andre former for momssvig, særligt i
sidste led af transaktionskæden. Det er derfor vigtigt, at EU-Kommissionen
har mulighed for at inddrage tilladelsen med 6 måneders varsel.
Det er vigtigt, at en eventuel tilladelse til anvendelse af generel omvendt
betalingspligt er stærkt begrænset og kræver at almindelige metoder til be-
kæmpelse af momssvig er udtømt.
Den begrænsede tidsperiode medfører yderligere forøgelse af de administra-
tive byrder, idet virksomheder to gange inden for kort tid vil skulle omlægge
deres systemer m.m. DI forventer, at den begrænsede periode vil blive for-
længet, hvorfor det er nødvendigt allerede nu at tage højde for de betydeli-
ge, langsigtede negative konsekvenser, der er anført i Kommissionens kon-
sekvensanalyse.
Beløbsgrænsen på 10.000 euro for faktureringsværdien skaber store udfor-
dringer, idet erfaringer har vist, at det er meget svært for virksomhederne
systemmæssigt at håndtere grænser for faktureringsværdien. DI finder der-
for som minimum at begrebet ”faktureringsværdi” tydeligt skal defineres.
Derudover bemærkes, at virksomhederne systemteknisk har en udfordring i
at identificere nøjagtig de transaktioner, der skal være omfattet af omvendt
betalingspligt. De administrative byrder vil også ramme danske virksomhe-
der, som har en lokal momsregistrering i de lande, der indfører generel om-
vendt betalingspligt. Beløbsgrænsen gør det endvidere muligt for de organi-
serede kriminelle at lave en national momskarrusel ved at benytte den for-
skellige momsmæssige behandling afhængig af faktureringsværdien.
Derudover henstilles der til, at sælgers potentielle ansvar adresseres, herun-
der hvilke forpligtelser som sælger pålægges i forhold til identifikation af
kunden.
Der gøres opmærksom på, at Kommissionens konsekvensanalyse taler om
en stigning i de administrative omkostninger på op til 43 pct. for virksom-
heder aktive på disse markeder. Disse omkostninger er særligt byrdefulde
for SMV’er, da de faste administrative omkostninger rammer uanset om-
sætning.
Forslaget går imod det forslag, som fra Virksomhedsforum er spillet ind til
EU-regelforenklingsarbejdet i regi af REFIT.
17
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 144: Samlenotat for rådsmødet (ECOFIN) d. 21. marts 2017, fra finansministeren
De forslåede indberetningspligter bør være fuldt harmoniserede i alle de
EU-lande, der i givet fald vælger at benytte generel omvendt betalingspligt.
Endeligt bemærkes det, at en indenlandsk generel omvendt betalingspligt
kan give nogle virksomheder i disse lande en likviditetsfordel, som de kan
udnytte ved eksempelvis e-handel til resten af EU, herunder Danmark. Det-
te skyldes, at disse virksomheder ikke har løbende udgifter til købsmoms og
derfor reelt har et momsfrit varelager liggende, hvor momsen først udløses
ved salg.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Hovedparten af EU-landene synes villige til at imødekomme ønskerne fra bl.a.
Tjekkiet om midlertidigt at indføre generel omvendt betalingspligt for moms un-
der visse betingelser. Dog ventes der uenighed om hvilke og hvor strenge krav,
der skal stilles til de lande, som ønsker at indføre generel omvendt betalingspligt
samt om det skal være Rådet eller Kommissionen, som skal kunne trække evt.
tilladelser tilbage.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side er det vigtigt, at momssystemet tilrettelægges, så momsprovenuet
sikres, og det indebærer færrest muligt administrative byrder for virksomheder,
samt at risikoen for svindel minimeres.
Regeringen er som udgangspunkt skeptisk overfor brugen af generel indenlandsk
omvendt betalingspligt. Fra dansk side har man derfor heller ikke et ønske om at
indføre generel omvendt betalingspligt for moms i Danmark. Det skyldes bl.a., at
erfaringerne fra at indføre omvendt betalingspligt på bestemte sektorer viste, at
svigen blot flyttede til andre sektorer. Systemet vurderes at indebære en række
negative erhvervs- og samfundsøkonomiske konsekvenser, herunder bl.a. øgede
administrative byrder, jf. høringssvarene, og nye former for svig. Hvis generel
omvendt betalingspligt indføres i nogle lande, vil der være en risiko for, at svigen
flytter til andre EU-lande.
Formålet med forslaget er at give EU-lande, der har særlig store problemer med
momssvig mulighed for at afprøve generel indenlandsk omvendt betalingspligt.
Regeringen lægger vægt på, at forslagets anvendelsesområde på hensigtsmæssig vis
er begrænset til lande, som har store problemer med momskarruselsvig og evt.
nabolande, der påvirkes af, at der indføres generel omvendt betalingspligt.
Regeringen finder det vigtigt at fastholde, at tilladelser skal kunne trækkes tilbage,
og at der etableres sikkerhedsmekanismer, som sikrer, at virkningerne for det in-
dre marked og momssvig i andre EU-lande overvåges.
11. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg blev orienteret om forudgående drøftelser af omvendt
betalingspligt for moms, herunder i forbindelse med ECOFIN 15. januar 2016,
25. maj 2016 og 17. juni 2016. Udvalget blev orienteret om forslaget i forbindelse
med præsentationen på ECOFIN 27. januar 2017.
18
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 144: Samlenotat for rådsmødet (ECOFIN) d. 21. marts 2017, fra finansministeren
Der er oversendt grund- og nærhedsnotat om forslaget 9. februar 2017.
19