Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del Bilag 14
Offentligt
1676693_0001.png
SKATTEUDVALGET
REJSERAPPORT
BESØG I OECD
Tid:
Sted:
Deltagere:
Ledsaget af:
Den 20.-21. juni 2016
OECD, Paris
Fra Skatteudvalget:
Jens Joel (S) fm., Louise Schack Elholm
(V), Pelle Dragsted (EL), Josephine Fock (ALT) og Lisbeth
Bech Poulsen (SF).
Fra Europaudvalget:
Jakob Ellemann-Jensen (V) og Erling
Bonnesen (V).
Fra Skatteministeriet:
Skatteminister Karsten Lauritzen deltog
den 20. juni 2016 sammen med særlig rådgiver Thomas Le
Dous, afdelingschef Michael Skaarup og ministersekretær Nina
Kruse Søland.
Udvalgssekretær Tina Grønlund, udvalgssekretær Mads
Fallesen, udvalgsassistent Jette Marlene Hansen og
økonomisk konsulent Birgitte Smith Lange.
16. september 2016
Ref. 16-000063-5
1. Formål
Formålet med besøget i OECD var at blive orienteret om skattepolitiske
tendenser og fremtidsperspektiverne i OECD-landene, om betydningen af
vækst og ulighed på det verdensøkonomiske plan, om skat og internationale
forhold,
herunder
OECD’s
BEPS-handlingsplan
mod
aggressiv
skatteplanlægning og skattely, samt om Frankrigs økonomiske og strukturelle
udfordringer.
Program for studieturen er omdelt som SAU alm. del
bilag 223.
Baggrundsmateriale til brug for rejsen er omdelt som SAU alm. del
bilag 233
(internt).
2. Væsentligste punkter fra besøget
Under besøget i OECD mødtes delegationen med repræsentanter fra
forskellige divisioner i OECD, der hver især fortalte om arbejdet i deres enhed
og om de udfordringer, som de ser i OECD-landene.
Gabriela Ramos, Chief of Staff og strategisk rådgiver for
generalsekretæren i OECD,
fortalte overordnet om den verdensøkonomiske
situation set fra OECD’s perspektiv og om de udfordringer, som
verdenssamfundet aktuelt står over for. Det drejede sig bl.a. om den
økonomiske krise, migration, kampen mod terror og Brexit
udfordringer som
de enkelte lande hverken kan eller bør håndtere alene, men som bør håndteres
gennem internationalt samarbejde, hvorfor samarbejdet i G20-regi er vigtigt.
Også i forhold til skatteområdet er samarbejdet mellem OECD-landene og G20-
landene meget vigtigt for at undgå udnyttelse af huller i skattelovgivningen
helt aktuelt illustreret ved den såkaldte Panama Papers-sag. I tilknytning hertil
fortalte
Gabriela Ramos
om OECD’s Base Erosion and
Profit Shifting-
handleplan (BEPS), der har til formål at forhindre skatteundgåelse og
skatteunddragelse ved, at skatteydere udnytter de forskellige skatteregler i
landene og flytter skatteindtægter til lande med ingen eller lav beskatning.
1/3
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 14: Rejserapport for skatteudvalgets besøg i OECD den 20.-21. juni 2016
David Bradbury,
chef for OECD’s afdeling for skattepolitik og statistik,
fortalte om OECD’s arbejde med at skabe internationalt sammenlignelige
indkomststatistikker og rådgivning inden for skattepolitik. Han gennemgik
OECD-landenes beskatning og kom ind på, hvilke tendenser der kan spores i
udviklingen af landenes skattepolitikker, herunder hvad de forskellige lande
baserer deres skattebase på. Nogle af nøglepunkterne var, at den
gennemsnitlige skattebyrde i OECD var den højeste nogensinde i 2014, og at
landene beskatter mere og mere bl.a. ved at udvide basen for, hvad der kan
beskattes. OECD kan ikke anbefale den ”optimale beskatning”, da
sammensætningen af skattebasen er meget landespecifik. Generelt baserer
landene deres skatteindtægter på 3 hovedkilder
indkomster/avancer, social
sikring og afgifter på varer og tjenesteydelser. Der er dog stor variation i de
enkelte lande i forhold til sammensætningen af de tre primære indtægtskilder.
Beskatning af fast ejendom er generelt ikke populært i nogen af landene, og
lande, der har gennemført omfattende skattereformer de senere år, har kun i
meget begrænset omfang berørt ejendomsbeskatning, om end der ifølge
OECD er et stort potentiale på dette område.
Åsa Johansen og Peter Hoeller fra OECD’s afdeling for offentlig økonomi
redegjorte
for OECD’s analyser og anbefalinger vedrørende forskellige
skatteinstrumenter. Deres pointe var, at udvidelse af skattebasen er at
foretrække frem for at hæve skatter og afgifter på allerede eksisterende
skatteemner, og i den forbindelse fremhævede de fast ejendom som
beskatningsområde. De redegjorde for, hvordan globaliseringen sætter
landenes skattesystemer under pres, og fremhævede OECD’s BEPS-
handleplaner som et middel mod store tab af provenu som følge af aggressiv
grænseoverskridende skatteplanlægning.
Under besøget på
den danske ambassade
blev den indenrigspolitiske
situation i Frankrig vendt både for så vidt angår fransk økonomi, betydningen
af Storbritanniens udtræden af EU, terrortruslen og undtagelsestilstanden i
landet, reformbehovet i forhold til indretning af arbejdsmarkedet, m.v. Særligt i
forhold til indretning af arbejdsmarkedet er Frankrig fascineret af den danske
arbejdsmarkedsmodel mht. efteruddannelse, dagpengesystem og fleksibilitet.
Frankrig kigger derfor mod Danmark i forsøget på at skabe et bedre og mere
fleksibelt arbejdsmarked. Derudover fortalte
ambassadør Kirsten Biering
om
de danske-franske relationer på erhvervsområdet og om virksomhedsklimaet i
Frankrig, hvor der er et stort eksportpotentiale for danske virksomheder.
Martine Durand, direktør for OECD’s afdeling for Statistik,
fortalte om
OECD’s ambition om at skabe en anden måde at måle befolkningens velstand
på end det traditionelle BNP pr. indbygger, idet BNP som et økonomisk mål
ikke kan stå alene, når det kommer til at vurdere en befolknings egen opfattelse
af vækst og velstand. Den nye måling
– ”Going beyond growth –
Better Life
Initiative” –
bygger derfor på mere holistiske værdier som den enkelte borgers
opfattelse af sin egen jobsituation og indkomstmuligheder, boligsituation,
helbredstilstand, uddannelse, sammen-hæng mellem arbejde og fritid, sociale
2/3
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 14: Rejserapport for skatteudvalgets besøg i OECD den 20.-21. juni 2016
netværk, m.v. Målingen har til formål at skabe et parameter, der skal holdes op
mod det traditionelle velstandsmål BNP pr. indbygger, når OECD opgør
velstanden i medlemslandene. Der var delte meninger blandt delegationens
medlemmer om brugbarheden af dette instrument, men alle fandt det
interessant.
3. Forberedelse og opfølgning
Besøget i OECD indbragte generel viden
om OECD’s arbejde og anbefalinger,
der kan bruges i det videre politiske arbejde.
3/3