Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del Bilag 137
Offentligt
Skatteministeriet
Udkast (1)
J.nr. 2017-531
Forslag
til
Lov om ændring af ligningsloven
(Kvalifikation af selvstændig erhvervsvirksomhed ved deltagelse i et skattemæssigt transparent sel-
skab)
§1
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1162 af 1. september 2016, som ændret ved § 2 i lov
nr. 1553 af 13. december 2016, § 5 i lov nr. 1554 af 13. december 2016 og § 2 i lov nr. 1665 af 20.
december 2016, foretages følgende ændring:
1.
Efter § 3 A indsættes:
Ӥ
4.
Deltagelse i et skattemæssigt transparent selskab er ikke i sig selv tilstrækkeligt til, at deltage-
rens indkomst fra det skattemæssigt transparente selskab kan anses for indkomst ved selvstændig
erhvervsvirksomhed."
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2017.
Stk. 2.
Loven har virkning for indkomstår, der påbegyndes den 1. juli 2017 eller senere.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 137: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Kvalifikation af selvstændig erhvervsvirksomhed ved deltagelse i et skattemæssigt transparent selskab)
2
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
En afgørelse fra Skatterådet fra 2015 har givet mulighed for, at lønmodtagere i visse tilfælde blot
ved at erhverve en ganske beskeden andel af arbejdsgiverens virksomhed skattemæssigt kan blive
anset for at være selvstændigt erhvervsdrivende. Afgørelsen vedrører et partnerselskab (P/S), som er
såkaldt skattemæssigt transparent, dvs. at partnerselskabet ikke beskattes selvstændigt, men at be-
skatningen sker hos deltagerne (ejerne). Afgørelsen giver mulighed for, at lønmodtagere ved at er-
hverve blot en minimal andel af kapitalen i det partnerselskab, hvori de er ansat, kan opnå de skatte-
vilkår, der gælder i forhold til at drive virksomhed som selvstændigt erhvervsdrivende – altså selv-
stændig erhvervsvirksomhed.
Afgørelsen har givet Skatterådet anledning til at henvende sig til skatteministeren den 23. september
2015. Skatterådet ser en udfordring i forhold til den skatteretlige afgrænsning af, hvornår en person
anses for selvstændigt erhvervsdrivende. Skatterådet har derfor opfordret til at imødegå udfordrin-
gen ved lovgivning.
Det er regeringens opfattelse, at lønmodtagere ikke vilkårligt skal kunne få adgang til de skattemæs-
sige vilkår, der gælder i forhold til at drive virksomhed som selvstændigt erhvervsdrivende. Rege-
ringen mener, at lønindkomst skal beskattes som lønindkomst og ikke som erhvervsindkomst.
Det foreslås derfor på den baggrund, at der dæmmes op for det skred i sondringen mellem den skat-
temæssige status som lønmodtager og selvstændigt erhvervsdrivende, som afgørelsen fra Skatterå-
det har medført.
Forslaget har således til formål at sikre, at en lønmodtager, der er ansat i et skattemæssigt transpa-
rent selskab, f.eks. et partner- eller kommanditselskab, og som erhverver en andel af selskabet, ikke
alene som følge af selve erhvervelsen af ejerandelen anses for at drive selvstændig erhvervsvirk-
somhed. Dermed opnår lønmodtageren ikke adgang til at anvende de skattevilkår, der er beregnet til
at gælde for erhvervsvirksomhed, som drives af selvstændigt erhvervsdrivende. Disse vilkår omfat-
ter f.eks. adgangen til at benytte virksomhedsordningen og dermed kunne foretage indkomstudjæv-
ning med henblik på konsolidering. Ligeledes indebærer forslaget, at selskabet ikke undgår pligten
til at indeholde A-skat af aflønningen. På den baggrund foreslås det, at det ved vurderingen af, om
der er tale om selvstændig virksomhed i et skattemæssigt transparent selskab, ikke i sig selv er til-
strækkeligt, at den skattepligtige har erhvervet en andel i det transparente selskab.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
Hvorvidt en fysisk person skattemæssigt kan anses for selvstændigt erhvervsdrivende beror på en
vurdering af en række kriterier. Der er ikke i skattelovgivningen fastsat en definition af selvstændig
erhvervsvirksomhed. Normalt vil der skulle foretages en konkret vurdering af, om en person skatte-
mæssigt kan anses som selvstændigt erhvervsdrivende. De centrale, sædvanlige kriterier for skatte-
mæssigt at kunne anses for selvstændigt erhvervsdrivende er,
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 137: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Kvalifikation af selvstændig erhvervsvirksomhed ved deltagelse i et skattemæssigt transparent selskab)
3
at man bærer den økonomiske risiko i forbindelse med arbejdets udførelse, og
at man ikke er underlagt en arbejdsgivers instruktionsbeføjelse (dvs. at man ikke er i et tjeneste-
forhold).
Af cirkulære nr. 129 af 4. juli 1994 om personskatteloven, afsnit 3.1.1., fremgår det bl.a., at som
lønmodtager anses den, der modtager vederlag for personligt arbejde i et tjenesteforhold. I de fleste
tilfælde bør det ikke være vanskeligt at afgøre, om der foreligger et tjenesteforhold, fordi indkomst-
modtageren udfører arbejdet efter arbejdsgiverens anvisninger og helt for dennes regning. Der kan
dog i praksis være situationer, hvor det er vanskeligt at afgøre. I sådanne tvivlstilfælde må afgørel-
sen ske på grundlag af en samlet bedømmelse af forholdet mellem den, der udfører arbejdet, og den,
for hvem det udføres.
Selvstændig erhvervsvirksomhed i skattemæssig forstand er derimod kendetegnet ved, at der for
egen regning og risiko udøves en virksomhed af økonomisk karakter med det formål at opnå et
overskud.
For en nærmere afgrænsning mellem lønmodtagere og selvstændigt erhvervsdrivende henvises til
cirkulære nr. 129 af 4. juli 1994 om personskatteloven, afsnit 3.1.1, og Den juridiske vejledning, af-
snit C.C.1.2, om selvstændigt erhvervsdrivende og afgrænsningen over for lønmodtagere.
Når en fysisk person anses for selvstændigt erhvervsdrivende, har den pågældende mulighed for at
vælge beskatning efter virksomhedsordningen. Det giver blandt andet mulighed for konsolidering af
virksomheden, ved at indkomsten skattemæssigt spares op i virksomhedsordningen mod betaling af
en lav foreløbig skat på 22 pct. Det er først, når virksomhedens overskud hæves fra virksomheds-
ordningen, at der sker endelig beskatning som personlig indkomst, herunder betaling af eventuel
topskat.
2.1.1. Skatterådets afgørelse i SKM2015.729.SR
Sagen drejede sig om et partnerselskab med et større antal ejere, der alle arbejdede i selskabet, og
som hver især ejede en aktie i selskabet. Selskabet bad om bindende svar på, om det næste ledelse-
slag med omtrent samme antal medarbejdere skattemæssigt kunne anses for selvstændigt erhvervs-
drivende, hvis de hver især erhvervede en aktie på 1/10 af værdien af den aktie, som de eksisterende
ejere har.
Skatterådet fandt efter en samlet konkret vurdering, at de nye kapitalejere kunne anses for selvstæn-
digt erhvervsdrivende.
Skatterådets afgørelse medfører, at en medarbejders erhvervelse af selv en ganske beskeden ejeran-
del i et transparent selskab betyder, at medarbejderen skattemæssigt skifter status fra lønmodtager
til selvstændigt erhvervsdrivende, uanset at de sædvanlige kriterier for skattemæssigt at kunne anses
for selvstændigt erhvervsdrivende ikke er opfyldt. Skatterådets afgørelse betyder dermed, at erhver-
velsen af selv en beskeden ejerandel i sig selv medfører, at den pågældende anses for at drive selv-
stændig erhvervsvirksomhed, og at erhvervelsen af ejerandelen er det afgørende kriterium ved vur-
deringen.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 137: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Kvalifikation af selvstændig erhvervsvirksomhed ved deltagelse i et skattemæssigt transparent selskab)
4
Som opfølgning på Skatterådets afgørelse har Skatterådet henvendt sig til skatteministeren og op-
fordret til lovgivning.
Det fremgår klart af Skatterådets henvendelse til skatteministeren, at afgørelsen er begrundet i, at et
partnerselskab er skattemæssigt transparent. Det vil sige, at partnerselskabets resultat beskattes hos
de enkelte deltagere, og at disse anses som selvstændigt erhvervsdrivende. Dermed bliver hele løn-
indkomsten omfattet af de skattevilkår, der er gældende for selvstændigt erhvervsdrivende.
Skatterådet bemærker, at afgørelsen er i tråd med eksisterende praksis om partnerselskaber, selv om
denne praksis har omhandlet en mindre ejerkreds. Det var således efter Skatterådets opfattelse ikke
muligt at imødegå udfordringen ved hjælp af fortolkning af loven eller praksis, men der skulle i gi-
vet fald ske ved en ændring af skattelovgivningen.
Skatterådets afgørelse indebærer således, at en lønmodtagers aflønning for arbejdet i et partnersel-
skab kan indgå og dermed beskattes i virksomhedsordningen, da erhvervelsen af andelen i partner-
selskabet medfører, at lønmodtageren skattemæssigt skifter status til selvstændigt erhvervsdrivende.
Dette gælder, selv om lønmodtageren via erhvervelsen af andelen reelt ikke påtager sig en økono-
miske risiko, som normalt kræves for at anse en fysisk person for at være selvstændigt erhvervsdri-
vende. Det gælder også, selv om personen bl.a. er underlagt en instruktionsbeføjelse og andre ka-
rakteristika, som normalt vil gælde for lønmodtagere.
Erhvervelsen af blot en ganske beskeden andel i partnerselskabet er med afgørelsen i sig selv afgø-
rende for, at der dermed opnås mulighed for en foreløbig beskatning af aflønningen på 22 pct. i
virksomhedsordningen og mulighed for en potentielt langvarig udskydelse af den fulde beskatning
af lønindkomsten frem for en beskatning i den personlige indkomst på op til ca. 56 pct. på tidspunk-
tet for indtjeningen.
Herudover indebærer Skatterådets afgørelse, at der ikke vil skulle indeholdes A-skat ved udbetaling
af lønindkomsten til lønmodtageren, med deraf følgende øget risiko for skatterestancer og et utilsig-
tet mindreprovenu for staten.
2.1.2. Partnerselskaber og andre transparente selskabstyper
Et partnerselskab er en særlig form for aktieselskab. Partnerselskaber er som udgangspunkt omfattet
af alle selskabslovens bestemmelser om aktieselskaber. Et partnerselskab er samtidig et kommandit-
selskab (K/S), hvor deltagerne (f.eks. kommanditisterne) i selskabet har indskudt en bestemt kapital,
der er fordelt på aktier. Kommanditisterne, der kan være en eller flere, hæfter begrænset med deres
indskud for selskabets forpligtelser, modsat komplementaren eller komplementarerne som hæfter
ubegrænset.
Forskellen på partnerselskaber og aktieselskaber (A/S) er, at mens ingen selskabsdeltagere i et ak-
tieselskab hæfter med mere end deres indskud, skal der i et partnerselskab være en eller flere kom-
plementarer, som hæfter personligt og ubegrænset for partnerselskabets forpligtelser.
Denne hæftelse begrænses imidlertid i praksis typisk til udelukkende at være af formel karakter.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 137: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Kvalifikation af selvstændig erhvervsvirksomhed ved deltagelse i et skattemæssigt transparent selskab)
5
Kravet om en ubegrænset hæftende deltager opfyldes typisk ved, at der indsættes et anpartsselskab
(ApS) med en selskabskapital på 50.000 kr. eller et iværksætterselskab (IVS) med en selskabskapi-
tal ned til 1 kr. som eneste ubegrænset hæftende deltager (komplementar). Anpartsselskabet eller
iværksætterselskabet har oftest samme ejerkreds som partnerselskabet. Det vil sige, at anpartssel-
skabet eller iværksætterselskabet ejes af kommanditisterne. Forskellen mellem aktieselskaber og
partnerselskaber kan således i praksis være af udelukkende formel karakter, hvor den eneste forskel
er, at de beskattes forskelligt.
I et kommanditselskab er den i selskabet indskudte kapital ikke fordelt på aktier, men derudover
svarer kommanditselskabet til partnerselskabet med hensyn til ovennævnte om deltagere og hæf-
telse.
I et interessentskab er deltagerkredsen ikke opdelt i kommanditister og komplementarer, men alle
deltagerne, interessenterne, hæfter personligt, solidarisk, ubegrænset og direkte for interessentska-
bets forpligtelser.
Et aktieselskab er et selvstændigt skattesubjekt, og selskabet er undergivet selskabsbeskatning. Part-
nerselskaber, kommanditselskaber og interessentskaber er derimod ikke selvstændige skattesubjek-
ter, men skattemæssigt transparente. Det indebærer, at beskatningen af resultatet af den virksomhed,
som drives i det transparente selskab, ikke sker i selve selskabet, men derimod hos deltagerne i sel-
skabet.
Hvis deltageren er en fysisk person, indgår vedkommendes forholdsmæssige andel af virksomhe-
dens resultat ved opgørelsen af personens skattepligtige indkomst. Hvis deltageren er en juridisk
person, f.eks. et aktieselskab, indgår aktieselskabets forholdsmæssige andel af virksomhedens resul-
tat ved opgørelsen af aktieselskabets skattepligtige indkomst.
2.1.3. Rette indkomstmodtager
Selvstændigt erhvervsdrivende har i visse tilfælde også mulighed for at drive virksomhed gennem et
selskab, som den pågældende person selv ejer, f.eks. et iværksætter-, anparts- eller aktieselskab.
Skattemyndighederne har tidligere håndhævet det såkaldte substitutionsprincip, hvis hovedindhold
var, at hvis en fysisk person – typisk ejeren af et selskab (hovedaktionæren) – var uundværlig ved
udøvelsen af den pågældende aktivitet i selskabet, det vil sige, at personen ikke kunne "substitue-
res", kunne indkomsten ikke indtægtsføres som selskabsindkomst, men kun som personindkomst.
Der var typisk tale om sportsfolk, kunstnere, forfattere, konsulenter m.fl., hvor skattemyndighe-
derne anså personens indsats som så afgørende, at den kun skattemæssigt kunne udøves i personligt
regi. Med Højesterets dom, TfS 1998.485.H, blev substitutionsprincippet underkendt.
Det er således i dag muligt at drive erhvervsvirksomhed gennem et selskab som alternativ til at
drive erhvervsvirksomhed som en personligt ejet virksomhed, hvis betingelserne herfor - efter en
konkret vurdering - i øvrigt er opfyldt. Dette indebærer, at indkomsten anses for optjent af selska-
bet, og dermed at det er selskabet, der konkret anses for rette indkomstmodtager af den optjente ind-
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 137: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Kvalifikation af selvstændig erhvervsvirksomhed ved deltagelse i et skattemæssigt transparent selskab)
6
komst. Herved opnås mulighed for, at der sker en almindelig selskabsbeskatning med 22 pct. i sel-
skabet. Yderligere beskatning sker først, når der trækkes midler ud selskabet.
Afgørelsen af, om indkomsten fra en given aktivitet skattemæssigt skal anses for indkomst indtjent
af et selskab eller en person, som ejer selskabet og driver aktiviteten gennem selskabet, og dermed,
om selskabet eller personen kan anses for rette indkomstmodtager af indkomsten, er i høj grad fast-
lagt af konkrete afgørelser. Det vil sige, at det er bestemt af praksis. Det følger af praksis, at løn-
modtagere skattemæssigt ikke kan få deres lønindkomst udbetalt til et selskab, som de ejer.
Det er opfattelsen, at Skatterådets afgørelse i SKM2015.729.SR ikke har ændret på gældende prak-
sis i forbindelse med det skatteretlige begreb ”rette indkomstmodtager”. Skatterådet fremhæver så-
ledes i henvendelsen til skatteministeren, at afgørelsen betyder, at de to grupper, som er meget lig
hinanden – nemlig personer, der udfører arbejde for eksempelvis et aktieselskab, henholdsvis perso-
ner, der udfører arbejde for et partnerselskab, og som ejer en lille del heraf – bliver beskattet for-
skelligt.
Skatterådets afgørelse i SKM2015.729.SR sammenholdt med gældende praksis må imidlertid anta-
ges at give mulighed for, at den kreds af deltagere, der tidligere ansås for lønmodtagere, men som
efter Skatterådets afgørelse i SKM2015.729.SR anses for selvstændigt erhvervsdrivende, også vil
kunne drive denne aktivitet gennem et selskab, som den pågældende ejer.
Det betyder dog ikke, at de gældende skatteretlige kriterier for, hvornår en fysisk person kan udøve
en aktivitet gennem et selskab, som den pågældende ejer, og dermed anse selskabet for rette ind-
komstmodtager, er ændret ved Skatterådets afgørelse. Skatterådets afgørelse har alene ændret ved
kvalificeringen af, hvornår en indkomst kan anses for indkomst ved selvstændig erhvervsvirksom-
hed.
2.2. Lovforslaget
Det foreslås at dæmme op for det skred i sondringen mellem skattemæssige status som lønmodtager
og selvstændigt erhvervsdrivende, der er opstået ved Skatterådets afgørelse SKM2015.729.SR, hvor
Skatterådet efter en samlet konkret vurdering fandt, at nye kapitalejere i et partnerselskab kunne an-
ses for selvstændigt erhvervsdrivende, uanset størrelsen af den andel, der blev erhvervet.
Det fremgår af afgørelsen, at hvad angår de nye kapitalejeres økonomiske risiko i forbindelse med
arbejdet, er denne begrænset, bl.a. ved at aktieværdien fastsættes til den bogførte indre værdi. Der-
med betales der ikke for nogen form for goodwill. Hvad angår instruktionsbeføjelse, synes de nye
kapitalejeres stilling internt i selskabet både over for de hidtidige ejere og over for de øvrige ansatte
ikke at blive ændret. Det samme gælder deres stilling over for virksomhedens kunder.
Skatterådet fandt, at en ny kapitalejer efter erhvervelsen af den konkrete ejerandel samt tiltrædelse
af ejeraftalen mellem kapitalejerne kan anses for selvstændigt erhvervsdrivende. Skatterådet henvi-
ser i sin henvendelse til skatteministeren til, at afgørelsen er begrundet i, at partnerselskabet er skat-
temæssigt transparent, og at det efter praksis er anerkendt, at de enkelte ejere i et transparent selskab
anses for selvstændigt erhvervsdrivende.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 137: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Kvalifikation af selvstændig erhvervsvirksomhed ved deltagelse i et skattemæssigt transparent selskab)
7
Skatterådet anførte endvidere, at afgørelsen formentlig også betyder, at der ikke er nogen nævne-
værdig grænse for, hvor lille en ejerandel i et partnerselskab en lønmodtager behøver at erhverve for
at kunne anses som selvstændig erhvervsdrivende.
Skatterådet advarede mod, at der er risiko for, at modellen udbredes til at omfatte andre medarbej-
dere, end den gruppe afgørelsen vedrørte, samt at andre virksomhedstyper vil organisere sig som
partnerselskaber med henblik på at opnå de skattemæssige fordele, der er forbundet med at blive an-
set for selvstændigt erhvervsdrivende.
Skatterådets forventning til modellens udbredelse, hvis der ikke reageres, må anses for realistisk.
Der er i de seneste år sket en væsentlig stigning i antallet af partnerselskaber. I 2000 var der blot 23
partnerselskaber, mens der i 2010 var 285 partnerselskaber. Det vurderes, at der i dag findes knap
900 partnerselskaber i Danmark.
Skatterådets afgørelse vedrørte et partnerselskab, men problemet, som Skatterådet påpeger, er også
knyttet til kommanditselskaber, idet også denne selskabsform skattemæssigt anses for transparent.
Dette bemærkede Skatterådet også i henvendelsen til ministeren.
Tilsvarende må det antages, at også ansatte i interessentskaber, der erhverver en andel af interes-
sentskabet, vil kunne anses for selvstændigt erhvervsdrivende som følge af Skatterådets afgørelse i
SKM2015.729.SR.
Det er ikke hensigtsmæssigt, hvis lønmodtagere i almindelighed kan opnå skattemæssig status som
selvstændigt erhvervsdrivende og derved opnå, at lønindkomst ikke længere beskattes som løn med
den virkning, at der ikke længere skal indeholdes A-skat, og at der ved brug af virksomhedsordnin-
gen kan opnås skatteudskydelse, hvorved topskattebetaling og indkomstaftrapning af børne- og un-
geydelse kan undgås.
På denne baggrund foreslås det, at de almindelige kriterier for at blive anset for selvstændigt er-
hvervsdrivende skal være afgørende, uanset at den pågældende har erhvervet en andel i et skatte-
transparent selskab. Det betyder, at erhvervelsen af andelen ikke længere skal være et tilstrækkeligt
kriterium for vurderingen af, om man driver selvstændig erhvervsvirksomhed i et skattemæssigt
transparent selskab, men at de øvrige kriterier for, om der er tale om selvstændig erhvervsvirksom-
hed, vil være afgørende.
Med forslaget skal der således foretages samme skatteretlige vurdering af deltagere i skattemæssigt
transparente selskaber og personer, der driver enkeltmandsvirksomhed, for så vidt angår vurderin-
gen af, om der reelt er tale om skatteretlig selvstændig erhvervsvirksomhed. Med andre ord skal der
foretages samme skatteretlige vurdering, uanset valget af organisationsform.
Det er i øvrigt opfattelsen, at forslaget er et enkelt, målrettet og det mindst indgribende tiltag, der
kan gøres for at dæmme op for konsekvenserne af Skatterådets afgørelse. Det er således ikke bare i
overensstemmelse med regeringens politik om at holde lovgivningen så enkel som muligt, men
også i overensstemmelse med Skatterådets ønske om et målrettet lovindgreb. Skatterådet har i hen-
vendelsen til skatteministeren fremhævet, at et evt. lovindgreb ikke bør ramme for bredt.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 137: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Kvalifikation af selvstændig erhvervsvirksomhed ved deltagelse i et skattemæssigt transparent selskab)
8
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
3.1. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Det vurderes, at modellen, som Skatterådet har taget stilling til, ikke på nuværende tidspunkt er ud-
bredt i noget betydeligt omfang.
Forslaget har således primært karakter af en værnsregel, som skal hindre et fremtidigt utilsigtet min-
dreprovenu som følge af blandt andet manglende indeholdelse af A-skat og deraf øget risiko for
skatterestancer og skatteudskydelse med henblik på f.eks. at reducere topskat og undgå indkomstaf-
trapning af børne- og ungeydelse.
Det skønnes således, at forslaget kun vil have en meget begrænset provenumæssig effekt, da delta-
gere i skattemæssigt transparente selskaber, der også før Skatterådets afgørelse blev anset for selv-
stændigt erhvervsdrivende, i vidt omfang fortsat vil kunne anses som selvstændigt erhvervsdri-
vende, forudsat at kriterierne herfor er opfyldt.
3.2. Administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget vurderes ikke at have nævneværdige administrative konsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Forslaget vurderes ikke at have nævneværdige økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget skønnes ikke at have administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ikke miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 2. marts til den 30. marts 2017 været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Bilfærgernes Rederiforening, borger- og
retssikkerhedschefen i SKAT, Børsmæglerforeningen, CEPOS, Cevea, Danmarks Rederiforening,
Dansk Aktionærforening, Dansk Byggeri, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Erhverv, Dansk
Gartneri, Dansk Iværksætterforening, Dansk Skovforening, Dansk Solcelleforening, Danske Advo-
kater, Den Danske Fondsmæglerforening, DI, Ejendomsforeningen Danmark, Ejerlederne, Er-
hvervsstyrelsen – Team Effektiv Regulering, Finans og Leasing, Foreningen Danske Revisorer,
Forsikring & Pension, FSR - danske revisorer, HORESTA, Håndværksrådet, Kraka, Landbrug &
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 137: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Kvalifikation af selvstændig erhvervsvirksomhed ved deltagelse i et skattemæssigt transparent selskab)
1729050_0009.png
9
Fødevarer, Landsskatteretten, Offshoreenergy.dk, SEGES, Skatteankestyrelsen, SRF Skattefaglig
Forening.
9. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
Forslaget skønnes ikke at have
nævneværdige provenumæs-
sige konsekvenser.
Ingen
Negative konsekven-
ser/merudgifter
Ingen
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og regio-
ner
Administrative konsekvenser
for stat, kommuner og regio-
ner
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af EU-
retlige minimumsforpligtelser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
JA
NEJ
X
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 137: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Kvalifikation af selvstændig erhvervsvirksomhed ved deltagelse i et skattemæssigt transparent selskab)
10
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Der er ikke i skattelovgivningen fastsat en definition af selvstændig erhvervsvirksomhed. Afgræns-
ningen af selvstændig erhvervsvirksomhed over for lønmodtagere sker ud fra en række kriterier og
beror på en konkret vurdering af alle relevante forhold. Det er dog normalt et krav for at kunne
blive betragtet som selvstændigt erhvervsdrivende, at man bl.a. bærer den økonomiske risiko i for-
bindelse med arbejdets udførelse, samt at man ikke er underlagt en arbejdsgivers instruktionsbefø-
jelse.
Selvstændig erhvervsvirksomhed er dermed kendetegnet ved, at der for egen regning og risiko ud-
øves en virksomhed af økonomisk karakter med det formål at opnå et overskud.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger for en nærmere beskri-
velse af afgrænsningen mellem lønmodtagere og selvstændigt erhvervsdrivende.
Der er hverken i personskattelovens § 3, stk. 2 (fradrag i den personlige indkomst), virksomheds-
skattelovens § 1 (virksomhedsordningen) eller § 22 a (kapitalafkastordningen), kildeskattelovens §
25 A (ægtefællers drift af selvstændig erhvervsvirksomhed) eller andre steder i skattelovgivningen
defineret et egentlig begreb for, hvornår der er tale om selvstændig erhvervsvirksomhed. Afgræns-
ningen af selvstændig erhvervsvirksomhed over for lønindkomst skal foretages på samme måde,
uanset i hvilken relation inden for skattelovgivningen, spørgsmålet er relevant. Det følger af virk-
somhedsskattelovens § 1, at skattepligtige personer, der driver selvstændig erhvervsvirksomhed,
kan anvende virksomhedsordningen. Dermed er det afgørende for at kunne anvende virksomheds-
ordningen, at der er tale om selvstændig erhvervsvirksomhed. Vurderingen heraf sker ud fra en kon-
kret vurdering af en række forhold.
Selvstændig erhvervsvirksomhed er kendetegnet ved, at der for egen regning og risiko udøves en
virksomhed af økonomisk karakter med det formål at opnå et overskud.
Det er en forudsætning, at virksomheden udøves nogenlunde regelmæssigt og gennem en ikke helt
kort periode, samt at virksomheden ikke er af ganske underordnet omfang. Det er uden betydning,
om den skattepligtige har indkomst som lønmodtager ved siden af sin virksomhed.
Ved vurderingen af, om der er tale om selvstændig erhvervsvirksomhed, kan der blandt andet læg-
ges vægt på, hvorvidt:
-
indkomstmodtageren tilrettelægger, leder, fordeler og fører tilsyn med arbejdet uden anden
instruktion fra hvervgiveren end den, der eventuelt følger af den afgivne ordre,
hvervgiverens forpligtelser over for indkomstmodtageren er begrænset til det enkelte ordre-
forhold,
-
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 137: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Kvalifikation af selvstændig erhvervsvirksomhed ved deltagelse i et skattemæssigt transparent selskab)
11
-
indkomstmodtageren ikke på grund af ordren er begrænset i sin adgang til samtidig at udføre
arbejde for andre,
indkomstmodtageren er økonomisk ansvarlig over for hvervgiveren for arbejdets udførelse
eller i øvrigt påtager sig en selvstændig økonomisk risiko,
indkomstmodtageren har ansat personale og er frit stillet med hensyn til at antage medhjælp,
vederlaget betales efter regning, og betaling først ydes fuldt ud, når arbejdet er udført som
aftalt og eventuelle mangler afhjulpet,
indkomsten modtages fra en ubestemt kreds af hvervgivere,
indkomsten afhænger af et eventuelt overskud,
indkomstmodtageren ejer de anvendte redskaber, maskiner og værktøj eller lignende,
indkomstmodtageren helt eller delvist leverer de materialer, der anvendes ved arbejdets ud-
førelse,
indkomstmodtageren har etableret sig i egne lokaler, f.eks. forretning, værksted, kontor, kli-
nik, tegnestue m.v., og arbejdet udøves helt eller delvist fra lokalerne,
indkomstmodtagerens erhvervsudøvelse kræver særskilt autorisation, bevilling og lignende,
og om indkomstmodtageren har fået en sådan tilladelse,
indkomstmodtageren ved annoncering, skiltning eller lignende tilkendegiver, at vedkom-
mende er fagkyndig og påtager sig at udføre arbejde af en nærmere bestemt art,
indkomstmodtageren i henhold til momsloven er momsregistreret, og ydelsen er faktureret
med tillæg af moms, og
ansvaret for en eventuel ulykke under arbejdets udførelse påhviler indkomstmodtageren.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Ingen af kriterierne er i sig selv afgørende for vurderingen af, om der er tale om selvstændig er-
hvervsvirksomhed.
Det foreslås i lovforslagets § 1, nr. 1, at indsætte en bestemmelse i ligningslovens § 4, hvorefter del-
tagelse i et skattemæssigt transparent selskab ikke i sig selv er tilstrækkeligt til, at deltagerens ind-
komst fra det skattemæssigt transparente selskab kan anses for indkomst ved selvstændig erhvervs-
virksomhed.
Med den foreslåede bestemmelse vil de almindelige kriterier for, om der er tale om indkomst fra
selvstændig erhvervsvirksomhed, være gældende. Dermed vil det ikke i sig selv være tilstrækkeligt
for vurderingen heraf, at der er erhvervet en andel i et skattemæssigt transparent selskab.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 137: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Kvalifikation af selvstændig erhvervsvirksomhed ved deltagelse i et skattemæssigt transparent selskab)
12
Den foreslåede ændring omfatter alle deltagere i skattemæssigt transparente selskaber f.eks. partner-
selskaber, kommanditselskaber og interessentskaber. Med den foreslåede ændring vil hverken selve
erhvervelsen af andelen eller størrelsen af andelen i sig selv være tilstrækkelig for vurderingen af,
om der er tale om selvstændig erhvervsvirksomhed. I alle tilfælde vil det skulle vurderes ud fra de
sædvanligt anvendte kriterier, om der er tale om drift af selvstændig erhvervsvirksomhed. Hvis der
efter disse kriterier ikke er tale om selvstændig erhvervsvirksomhed, men om lønindkomst fra det
skattemæssigt transparente selskab, vil lønmodtageren heller ikke kunne udøve aktiviteten gennem
et af personen ejet selskab, f.eks. et aktie- eller anpartsselskab, der deltager i det skattemæssigt
transparente selskab, med den virkning, at indkomsten anses for indtjent af kapitalselskabet og ikke
af personen.
Hvis en lønmodtager erhverver en ejerandel i et aktieselskab, hvori denne er ansat, vil afkastet af
investeringen blive beskattet som aktieindkomst, enten i form af udbytte eller aktieavance. Lønmod-
tagerens løn vil uanset erhvervelsen af ejerandelen fortsat skulle beskattes som løn.
Tilsvarende vil det efter den foreslåede bestemmelse i ligningslovens § 4 gælde, at en lønmodtager,
der erhverver en andel i et skattemæssigt transparent selskab, uden dermed at skifte status til selv-
stændigt erhvervsdrivende, fortsat vil skulle beskattes af sin løn som A-indkomst. Selve afkastet af
investeringen vil derimod blive beskattet som netop afkast. Hvorledes selve beskatningen heraf
sker, vil afhænge af den skattemæssige kvalifikation af afkastet. Det er dog opfattelsen, at afkastet
som udgangspunkt vil skulle kvalificeres som personlig indkomst, medmindre afkastet anses for ka-
pitalindkomst efter f.eks. personskattelovens § 4, stk. 1, nr. 9 og 11. Er der tale om personlig ind-
komst, vil afkastet således være arbejdsmarkedsbidragspligtigt. Udgør den skattepligtiges virksom-
hedsandel i sig selv kun en erhvervsvirksomhed af meget begrænset omfang - herunder som for de
nye deltagere i SKM2015.729.SR - vil afkastet af andelen normalt ikke kunne indgå i virksomheds-
ordningen.
Den foreslåede bestemmelse i ligningslovens § 4 indebærer, at den skattemæssige kvalifikation ikke
ændres fra lønmodtager til selvstændigt erhvervsdrivende, blot fordi en lønmodtager erhverver en
andel af et skattemæssigt transparent selskab, hvori denne er ansat. Der henvises i øvrigt til lov-
forslagets almindelige bemærkninger afsnit 2.2.
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. juli 2017.
Ikrafttrædelsestidspunktet er i overensstemmelse med regeringens målsætning om, at ny lovgivning,
der har virkning for erhvervslivet, skal træde i kraft enten den 1. januar eller den 1. juli.
Det foreslås i
stk. 2,
at loven har virkning for indkomstår, der påbegyndes den 1. juli 2017 eller se-
nere. Det indebærer, at personer, der har kalenderåret som indkomstår, vil blive omfattet de foreslå-
ede bestemmelser fra og med indkomståret 2018, idet dette indkomstår løber fra og med den 1. ja-
nuar 2018 til og med den 31. december 2018.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 137: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Kvalifikation af selvstændig erhvervsvirksomhed ved deltagelse i et skattemæssigt transparent selskab)
13
I det omfang, den skattepligtige deltager i et skattemæssigt transparent selskab, f.eks. et partner- og
kommanditselskab, og omfattes af den foreslåede § 4 i ligningsloven, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, og
ikke længere kan benytte virksomhedsordningen, kommer et eventuelt opsparet overskud til beskat-
ning, såfremt personen ikke driver anden virksomhed i virksomhedsordningen.
De gældende regler i virksomhedsskattelovens kapitel 5 om ophør – virksomhedsskattelovens §§ 15
og 15 b – vil således kunne finde anvendelse som følge af, at der, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, ikke
længere er tale om indkomst ved drift af selvstændig erhvervsvirksomhed.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 137: Lovudkast: Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Kvalifikation af selvstændig erhvervsvirksomhed ved deltagelse i et skattemæssigt transparent selskab)
14
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1162 af 1. september 2016, som ændret
ved § 2 i lov nr. 1553 af 13. december 2016,
§ 5 i lov nr. 1554 af 13. december 2016 og §
2 i lov nr. 1665 af 20. december 2016, foreta-
ges følgende ændring:
§ 4. ---
1.
Efter § 3 A indsættes:
Ӥ
4.
Deltagelse i et skattemæssigt transpa-
rent selskab er ikke i sig selv tilstrækkeligt
til, at deltagerens indkomst fra det skatte-
mæssigt transparente selskab kan anses for
indkomst ved selvstændig erhvervsvirksom-
hed."
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2017.
Stk. 2.
Loven har virkning for indkomstår,
der påbegyndes den 1. juli 2017 eller senere.