Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del Bilag 117
Offentligt
1722742_0001.png
Skatteministeriet
Udkast (4)
J.nr. 2017 - 128
Forslag
til
Lov om ændring af momsloven, lov om afgift af svovl, tinglysningsafgiftsloven og toldloven
1)
(Betalingspligt for moms ved tvangsauktionssalg, adgang til tilbagebetaling af tingslysningsafgift
ved tastefejl, ændring af sikkerhedsstillelsesordningen for potentiel toldskyld m.v.)
§1
I momsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 760 af 21. juni 2016, foretages følgende ændringer:
1.
Efter § 46 a indsættes i
kapitel 11:
Ӥ
46 b.
Betaling af afgift påhviler fogedretterne eller autoriserede auktionsledere ved
afgiftspligtige leveringer, der sker ved tvangsauktion.
Stk. 2.
Rekvirenten af en tvangsauktion hæfter solidarisk for betaling af afgiften med den
afgiftspligtige person, hvis faste ejendom, medfølgende løsøre eller separat løsøre sælges på
tvangsauktion, når rekvirenten forsætligt eller groft uagtsomt afgiver urigtige eller vildledende
oplysninger eller fortier oplysninger om, tvangsauktionssalgets afgiftsmæssige behandling.
Rekvirenten kan frigøre sig for hæftelsesansvaret ved i forbindelse med tvangsauktionens
afholdelse at fremlægge en erklæring fra den afgiftspligtige person, hvis faste ejendom,
medfølgende løsøre eller separat løsøre sælges på tvangsauktion, om tvangsauktionssalgets
afgiftsmæssige behandling, medmindre rekvirenten vidste eller burde vide, at erklæringen
indeholder urigtige oplysninger.”
2.
Efter § 50 c indsættes før overskriften før § 51:
”Fogedretter
og autoriserede auktionsledere
§ 50 d.
Fogedretter og autoriserede auktionsledere, der er betalingspligtige efter § 46 b, skal
registreres hos told- og skatteforvaltningen.”
3.
I
§ 64
ændres ”fristerne for afregning af” til: ”angivelsesfristen for”.
4.
Efter § 65 indsættes i
kapitel 15:
Ӥ
65 a.
Afgiftsperioden for fogedretter og autoriserede auktionsledere, der er registreret efter § 50
d, er kvartalet, og angivelsesfristen for momsen i § 57, stk. 3, finder anvendelse.”
1) Loven har som udkast været notificeret i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2015/1535/ EU om en informationsprocedure med hensyn til tekniske forskrifter samt forskrifter for
informationssamfundets tjenester (kodifikation).
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af momsloven, lov om afgift af svovl, tinglysningsafgiftsloven og toldloven (Betalingspligt for moms ved tvangsauktionssalg, adgang til tilbagebetaling af tinglysningsafgift ved tastefejl, ændring af sikkerhedsstillelsesordningen for potentiel toldskyld mv.) samt resumé, fra skatteministeren
2
5.
I
§ 81, stk. 1, nr. 6,
ændres ”herpå.” til: ”herpå,”.
6.
I
§ 81, stk. 1,
indsættes som
nr. 7:
”7) i forbindelse med afgivelse af en erklæring til brug for tvangsauktioner afgiver urigtige eller
vildledende oplysninger eller fortier oplysninger om, tvangsauktionssalgets afgiftsmæssige
behandling.”
§2
I lov om afgift af svovl, jf. lovbekendtgørelse nr. 335 af 18. marts 2015, som ændret ved § 8
i lov nr. 1893 af 29. december 2015 og § 10 i lov nr. 1558 af 13. december 2016, foretages følgende
ændring:
1.
I
§ 33, stk. 10, 1. pkt.,
ændres ”stk. 3 og 4” til: ”stk. 1-9”.
§3
I tinglysningsafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 462 af 14. maj 2007, som ændret ved § 2
i lov nr. 319 af 28. maj 2013 og senest ved § 5 i lov nr. 1721 af 27. december 2016, foretages
følgende ændring:
1.
I
§ 23, stk. 1, 3. pkt. nr. 4,
ændres ”åbenbar” til ”åbenbart”.
2.
I
§ 23, stk. 1, 3. pkt.,
indsættes som
nr. 5:
”5) Et tinglyst ejerskifte af fast ejendom er aflyst som følge af, at der ved tinglysningen af
ejerskiftet er sket en åbenbart fejlagtig identifikation af den faste ejendom. Anmodning om
godtgørelse skal indgives senest 1 måned efter, at den fejlagtige identifikation er berigtiget ved
fornyet tinglysning.”
§4
I toldloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1223 af 20. september 2016, som ændret ved § 2 i lov
nr. 1881 af 29. december 2015, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 13, 1. pkt.,
indsættes efter ”Overskrides fristen fastsat i EU toldkodeksens artikel 149”: ”eller i
artikel 146 i den delegerede forordning (EU) 2016/341, jf. EU-toldkodeksens artikel 168”.
2.
I
§ 29, stk. 2, 2. pkt.,
indsættes efter ”§ 30 eller § 33, stk. 4,”: ”og retten til at deltage i SKATs
sikkerhedsstillelsesordning for potentiel toldskyld, jf. § 30, stk. 3, nr. 1,”.
3.
I
§ 38, 1. pkt.,
indsættes efter ”§ 33, stk. 4”: ”og retten til at deltage SKATs
sikkerhedsstillelsesordning for potentiel toldskyld, jf. § 30, stk. 3, nr. 1”.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af momsloven, lov om afgift af svovl, tinglysningsafgiftsloven og toldloven (Betalingspligt for moms ved tvangsauktionssalg, adgang til tilbagebetaling af tinglysningsafgift ved tastefejl, ændring af sikkerhedsstillelsesordningen for potentiel toldskyld mv.) samt resumé, fra skatteministeren
3
§5
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juli 2017.
Stk. 2.
§ 3 finder anvendelse på ejerskifter af fast ejendom, som er anmeldt til tinglysning fra og
med den 1. juli 2014.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets formål og baggrund
3. Lovforslagets indhold
3.1. Betalingspligt ved momspligtige tvangsauktionssalg
3.1.1. Gældende ret
3.1.2. Lovforslaget
3.2. Ændret adgang til tilbagebetaling af tinglysningsafgift
3.2.1. Gældende ret
3.2.2. Lovforslaget
3.3. Ændring af SKATs sikkerhedsstillelsesordning for potentiel toldskyld
3.3.1. Gældende ret
3.3.2. Lovforslaget
3.4. Øvrige ændringer
3.4.1. Gældende ret
3.4.2. Lovforslaget
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Danmark skal have et effektivt skattevæsen. Heri ligger bl.a., at skattelovgivningen skal være
indrettet på en hensigtsmæssig måde, og at borgernes behov og retssikkerhed er i fokus. Samtidig
skal det også sikres, at lovgivningen efterleves, således at statens risiko for tab reduceres.
For at reducere risikoen for at momsen ikke indbetales ved momspligtige tvangsauktionssalg,
foreslås det, at fogedretterne og autoriserede auktionsledere bliver ansvarlige for indbetaling af
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af momsloven, lov om afgift af svovl, tinglysningsafgiftsloven og toldloven (Betalingspligt for moms ved tvangsauktionssalg, adgang til tilbagebetaling af tinglysningsafgift ved tastefejl, ændring af sikkerhedsstillelsesordningen for potentiel toldskyld mv.) samt resumé, fra skatteministeren
4
moms i forbindelse med tvangsauktionssalg i stedet for sælgerne eller køberne, som er ansvarlige
efter gældende regler.
Det skal være muligt at få godtgjort den variable tinglysningsafgift i tilfælde, hvor der er sket
åbenlyse fejl i tinglysningen, således at borgere og virksomheder m.fl. ikke risikerer at skulle betale
tinglysningsafgift i forbindelse med, at åbenlyse fejl, f.eks. tastefejl, rettes i tinglysningssystemet.
For at sikre at det ikke bliver dyrere for danske virksomheder at stille sikkerhed for potentiel
toldskyld, når de anvender SKATs sikkerhedsstillelsesordning for potentiel toldskyld, foreslås det,
at det fremadrettet bliver muligt at udelukke virksomheder, der ikke betaler det, de skal, fra at
deltage i SKATs sikkerhedsstillelsesordning for potentiel toldskyld.
Endeligt foreslås det at rette forkerte henvisninger i lov om afgift af svovl og i toldloven samt at
lave en præcisering i momsloven.
Lovforslagets enkelte dele udgør mindre lovændringer, som det vil være mest hensigtsmæssigt af
hensyn til folketingsbehandlingen at fremsætte samlet.
2. Lovforslagets formål og baggrund
Momsloven foreslås ændret, således at fogedretterne eller en autoriseret auktionsleder skal indbetale
momsen til SKAT ved momspligtige tvangsauktionssalg. Formålet hermed er at reducere risikoen
for, at staten taber momsindtægter i forbindelse med momspligtige tvangsauktionssalg. Reglerne for
indbetaling af moms i forbindelse med tvangsauktioner ensrettes samtidigt.
Momsloven bygger på det princip, at sælgeren opkræver moms hos køberen og derefter afregner
momsen til SKAT. Ved tvangsauktionssalg er det imidlertid en uhensigtsmæssig løsning at lade
sælgeren fungere som skatteopkræver for staten. Det skyldes, at der afholdes en tvangsauktion,
fordi sælgeren er ude af stand til at opfylde sine gældsforpligtelser, og der foreligger derfor en
risiko for, at momsen i stedet vil gå til dækning af sælgerens øvrige kreditorer. Samtidig gælder der
forskellige regler for, hvem der skal indbetale momsen ved tvangsauktioner.
Skatteministeriet er på baggrund af en afgørelse fra Landsskatteretten fra 16. september 2016
(afgørelsen er ikke offentliggjort med SKM-nummer) blevet opmærksom på, at
tinglysningsafgiftsloven i dag ikke giver mulighed for at få tilbagebetalt tinglysningsafgift i de
situationer, hvor afgiften er blevet udløst af en simpel tastefejl i forbindelse med en tinglysning.
Den nuværende retstilstand betyder, at tastefejl i forbindelse med en tinglysning, såvel som
efterfølgende rettelser af sådanne tastefejl gennem en ny tinglysning, vil udløse variabel
tinglysningsafgift. Da tinglysningen i sådanne situatio ner ikke har været tiltænkt, er det heller ikke
rimeligt, at en pligt til at betale tinglysningsafgift på grund af en simpel tastefejl fastholdes.
Den foreslåede ændring af tinglysningsafgiftsloven indebærer, at det fremover bliver muligt at
tilbagebetale den variable tinglysningsafgift i tilfælde, hvor der er sket åbenlyse fejl ved
tinglysningen. Formålet hermed er at lempe kravene til, hvornår det er muligt at få tilbagebetalt den
variable tinglysningsafgift.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af momsloven, lov om afgift af svovl, tinglysningsafgiftsloven og toldloven (Betalingspligt for moms ved tvangsauktionssalg, adgang til tilbagebetaling af tinglysningsafgift ved tastefejl, ændring af sikkerhedsstillelsesordningen for potentiel toldskyld mv.) samt resumé, fra skatteministeren
5
SKATs sikkerhedsstillelsesordning for potentiel toldskyld foreslås ændret, således at visse
virksomheder kan udelukkes fra ordningen. Forslaget har til formål at nedsætte risikoen for tab på
SKATs sikkerhedsstillelsesordning for potentiel toldskyld.
SKATs sikkerhedsstillelsesordning er en form for solidarisk forsikringsordning, hvor alle deltagere
betaler et bidrag, som samlet skal dække det tab, der opstår som følge af, at enkelte virksomheder,
som deltager i ordningen, ikke betaler deres toldskyld. Bidraget for at deltage i ordningen fastsættes
derfor ud fra, hvor meget toldskyld der forventes ikke at blive betalt. Er de samlede betalte bidrag
ikke tilstrækkelige til at dække de toldkrav omfattet af ordningen, som forgæves er forsøgt
inddrevet, vil SKATs sikkerhedsstillelsesordning ved den danske stat skulle dække det manglende
beløb over for EU. Det er derfor af hensyn til både deltagerne i ordningen og statens finanser, at
bidraget dækker tabet i ordningen.
En nedsættelse af risikoen for tab vil medvirke til at sikre, at bidraget for at deltage i ordningen ikke
vil skulle forhøjes, så det ville blive dyrere for regelrette virksomheder at deltage i ordningen, og at
statskassens dækning af manglende beløb over for EU vil skal øges. For at nedsætte en risiko for
tab på ordningen for potentiel toldskyld, foreslås det, at SKAT kan nægte virksomheder at deltage i
ordningen, hvis der er nærliggende risiko for, at skyldig told eller moms ikke bliver betalt rettidigt.
Det foreslås endvidere, at virksomheder skal kunne fratages retten til at deltage i SK ATs
sikkerhedsstillelsesordning for potentiel toldskyld, når de er tilmeldt, såfremt virksomheden ikke
foretager en fortoldnings- eller udførelsesangivelse rettidigt, ikke betaler skyldig told eller moms
rettidigt, eller det er overvejende sandsynligt, at skyldig told eller moms ikke vil blive betalt.
Udelukkes en virksomhed fra at deltage i SKATs sikkerhedsstillelsesordning for potentiel
toldskyld, skal virksomheden stille sikkerhed på anden vis før, at virksomheden kan importere eller
eksportere varer. Det kan f.eks. ske ved en bankgaranti eller ved at anvende en kautionist.
Herudover indeholder lovforslaget en rettelse af en henvisningsfejl i toldloven og i lov om afgift af
svovl, samt en præcisering i momsloven.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Betalingspligt ved momspligtige tvangsauktionssalg
3.1.1. Gældende ret
Tvangsauktionssalg anses momsmæssigt som en levering mod vederlag og behandles derfor på
samme måde som andre salg. Såfremt tvangsauktionssælgeren er en momspligtig person, og
genstanden, der bliver solgt på tvangsauktion, ikke er momsfritaget, skal tvangsauktionssalget
pålægges moms.
Som hovedregel er det sælgeren, der er den momspligtige person, som skal opkræve momsen hos
køber og indbetale momsen til SKAT.
Der kan ske tvangsauktion over løsøre og fast ejendom. Tvangsauktionssalg over fast ejendom og
det med ejendommen medfølgende løsøre foretages af fogedretterne, mens tvangsauktionssalg over
separat løsøre foretages af autoriserede auktionsledere.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af momsloven, lov om afgift af svovl, tinglysningsafgiftsloven og toldloven (Betalingspligt for moms ved tvangsauktionssalg, adgang til tilbagebetaling af tinglysningsafgift ved tastefejl, ændring af sikkerhedsstillelsesordningen for potentiel toldskyld mv.) samt resumé, fra skatteministeren
6
Ved tvangsauktionssalg af momspligtig fast ejendom er tvangsauktionssælgeren betalingspligtig for
momsen efter de almindelige momsregler. Tvangsauktionssælgeren skal således indberette og
indbetale momsen af tvangsauktionssalget til SKAT.
I forhold til salg af løsøre, der følger med ejendommen, fremgår det af Justitsministeriets
tvangsauktionsvilkår, at det er køberen, der er betalingspligtig for eventuel moms af løsøret. Dette
afviger fra momslovens almindelige bestemmelser om betalingspligt.
Ved tvangsauktionssalg af momspligtigt separat løsøre, der ikke bortauktioneres sammen med en
fast ejendom, er tvangsauktionssælgeren ligeledes betalingspligtig for momsen efter de almindelige
momsregler.
3.1.2. Lovforslaget
Det foreslås, at fogedretterne og auktionslederne gøres betalingspligtige for momsen af et
momspligtigt tvangsauktionssalg, både for så vidt angår separat løsøre, fast ejendom og det
eventuelt til ejendommen medfølgende løsøre. Herved reduceres risikoen for, at staten taber
momsindtægter i forbindelse med tvangsauktionssalg, samt at alle tvangsauktionssalg
momsmæssigt behandles ens. Det vil således i alle tilfælde være en fogedret eller en auktionsleder,
som står for indbetalingen af momsen af tvangsauktionssalget. Herved skal købere af medfølgende
løsøre til en fast ejendom og sælgere af fast ejendom og separat løsøre på tvangsauktioner ikke
længere indbetale momsen til SKAT.
For at øge reglens effektivitet foreslås det ligeledes, at den, der rekvirerer en tvangsauktion
(rekvirenten), hæfter solidarisk for indbetalingen af momsen sammen med den momspligtige
person, hvis faste ejendom, eventuelt medfølgende løsøre eller separat løsøre sælges på
tvangsauktion. Kravet om solidarisk hæftelse er nødvendigt henset til, at rekvirenten af
tvangsauktionen og den momspligtige person, hvis faste ejendom eller løsøre sælges på
tvangsauktion, har en sammenfaldende interesse i, at tvangsauktionen ikke anses for momspligtigt,
idet der herved kan opnås større dækning af rekvirentens og andres kreditorers krav. Den
solidariske hæftelse er begrænset til tilfælde, hvor rekvirenten forsætligt eller groft uagtsomt har
afgivet urigtige eller vildledende oplysninger eller fortiet oplysninger om, tvangsauktionssalgets
momsmæssige behandling. Rekvirenten kan frigøre sig for hæftelsesansvaret ved i forbindelse med
tvangsauktionens afholdelse at fremlægge en erklæring fra den momspligtige person, hvis faste
ejendom eller løsøre sælges på tvangsauktion, om hvorvidt tvangsauktionssalget er momspligtigt
eller ej. Rekvirenten kan dog ikke frigøre sig fra det solidariske hæftelsesansvar, hvis denne vidste
eller burde vide, at erklæringen indeholder urigtige oplysninger.
Samtidig foreslås det, at den momspligtige person kan ifalde bødestraf, hvis denne afgiver urigtige
eller vildledende oplysninger eller fortier oplysninger i forbindelse med, at denne afgiver en
erklæring til brug for tvangsauktionen.
Endeligt foreslås det, at fogedretterne og auktionslederne skal momsregistreres hos SKAT for at
kunne indbetale momsen af tvangsauktionssalgene, samt at momsen afregnes kvartalsvis. I den
forbindelse foreslås det også, at de normale frister for kvartalsafregnende virksomheder finder
anvendelse. Fristerne for angivelse af momsen vil herefter være den 1. i den tredje måned efter
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af momsloven, lov om afgift af svovl, tinglysningsafgiftsloven og toldloven (Betalingspligt for moms ved tvangsauktionssalg, adgang til tilbagebetaling af tinglysningsafgift ved tastefejl, ændring af sikkerhedsstillelsesordningen for potentiel toldskyld mv.) samt resumé, fra skatteministeren
7
afgiftsperiodens udløb.
3.2. Ændret adgang til tilbagebetaling af tinglysningsafgift
3.2.1. Gældende ret
Tinglysningsafgiftsloven opregner udtømmende de tilfælde, hvor der kan ske tilbagebetaling af den
variable tinglysningsafgift. Størstedelen af de tilfælde, som i dag giver adgang til afgiftsgodtgørelse,
er kendetegnet ved, at retsvirkningen af det tinglyste eller registrerede dokument alligevel ikke
indtræder, eller at en tinglyst ejendomsret går tilbage til den oprindelige ejer, f.eks. sælgeren.
3.2.2. Lovforslaget
Tinglysningsafgiftsloven giver ikke mulighed for at mere generelle tilfælde, som f.eks. åbenlyse
tastefejl i forbindelse med en tinglysning af et ejerskifte, kan udløse en godtgørelse af variabel
tinglysningsafgift. Den manglende mulighed for afgiftsgodtgørelse indebærer endvidere, at en
efterfølgende berigtigelse af fejlen, f.eks. ved en aflysning og tilbagelysning af det fejlagtigt
tinglyste ejerskifte, igen vil udløse en tinglysningsafgift, fordi en sådan ekspedition vil være en
afgiftspligtig ekspedition efter tinglysningsafgiftslovens almindelige regler. Der vil dermed skulle
betales tinglysningsafgift to gange af et ejerskifte, som slet ikke skulle have været tinglyst.
Den manglende mulighed for afgiftsgodtgørelse i sådanne tilfælde kan med andre ord indebære, at
almindelige tastefejl i det digitale tinglysningssystem, der sker som led i en tinglysning af et
ejerskifte, kan få store økonomiske konsekvenser for den, som har foretaget anmeldelsen til
tinglysning, og som dermed har indtastet forkerte oplysninger i det digitale tinglysningssystem. Da
det digitale tinglysningssystem ikke kun gør det muligt for professionelle rådgivere, men også for
f.eks. almindelige borgere at foretage tinglysninger af ejerskifte af fast ejendom i det digitale
tinglysningssystem, vil en sådan type af selvforskyldt, men åbenbar, tastefejl kunne få alvorlige
økonomiske konsekvenser for anmeldere, herunder for almindelige borgeres privatøkonomi, og
udløse en afgiftspligt, som ikke var tiltænkt.
Med forslaget til en ændring af tinglysningsafgiftsloven foreslås indført en eksplicit adgang til
godtgørelse af den variable tinglysningsafgift i de tilfælde, hvor åbenlyse fejl i forbindelse med
tinglysningen af et ejerskifte af fast ejendom har udløst en afgiftspligt efter tinglysningsafgiftsloven.
Afgiftsgodtgørelsen er imidlertid betinget af, at den fejlagtige tinglysning efterfølgende er rettet i
det digitale tinglysningssystem ved efterfølgende berigtigelse i form af en ny tinglysning.
Det bemærkes, at godtgørelsen kun omfatter den variable afgift. Der skal fortsat betales den faste
afgift på 1.660 kr. ved hver tinglysning.
3.3. Ændring af SKATs sikkerhedsstillelsesordning for potentiel toldskyld
3.3.1. Gældende ret
Det fremgår af toldlovens § 30, stk. 3, at virksomheder skal stille sikkerhed for potentiel toldskyld,
der kan opstå for varer, der henføres under midlertidig opbevaring eller visse toldprocedurer. I den
forbindelse er det muligt at anvende SKATs sikkerhedsstillelsesordning for potentiel toldskyld til at
stille sikkerhed ved at betale bidrag til ordningen. Der indbetales bidrag af alle virksomheder, som
deltager i ordningen, og det samlede bidrag skal dække de tab, som opstår ved, at toldskyld ikke
betales af enkelte deltagende virksomheder.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af momsloven, lov om afgift af svovl, tinglysningsafgiftsloven og toldloven (Betalingspligt for moms ved tvangsauktionssalg, adgang til tilbagebetaling af tinglysningsafgift ved tastefejl, ændring af sikkerhedsstillelsesordningen for potentiel toldskyld mv.) samt resumé, fra skatteministeren
8
Virksomheder skal både stille sikkerhed for opstået toldskyld og potentiel toldskyld. Ved opstået
toldskyld forstås det toldbeløb, der er opstået, f.eks. fordi varerne er importeret til fri omsætning i
Danmark, hvorimod potentiel toldskyld er det toldbeløb, der kan opstå for varer, der ikke er i fri
omsætning, men som ligger på et oplag i Danmark. Det er også muligt at anvende en
sikkerhedsstillelsesordning hos SKAT for opstået toldskyld, og der er derfor to forskellige
ordninger hos SKAT. Én for potentiel toldskyld og én for opstået toldskyld, som dog adskiller sig
lidt fra hinanden.
Det er i dag ikke muligt at udelukke virksomheder fra at tilmelde sig SKATs
sikkerhedsstillelsesordning for potentiel toldskyld, uanset om der er nærliggende risiko for, at told
ikke betales rettidigt. Det er endvidere ikke muligt at fratage en virksomhed retten til at anvende
SKATs sikkerhedsstillelsesordning for potentiel toldskyld, hvis det på et senere tidspunkt, når
virksomheden er tilmeldt, viser sig, at virksomheden ikke angiver rettidigt, ikke betaler sin
toldskyld, eller såfremt det er overvejende sandsynligt, at den ikke vil blive betalt. Det øger risikoen
for tab på ordningen, og det kan medføre, at efterrettelige virksomheder skal betale mere for at
deltage i ordningen. En øget risiko for tab på ordningen medfører også en øget risiko for udgifter for
den danske stat, idet staten skal afregne manglende beløb til EU, når der er tab på ordningen.
Når en virksomhed skal stille sikkerhed for retten til kredit for opstået toldskyld, kan virksomheden
også anvende SKATs sikkerhedsstillelsesordning, dog for ordningen for opstået toldskyld. Med
hensyn til SKATs sikkerhedsstillelsesordning for opstået toldskyld er det muligt at føre en vis
kontrol med, hvilke virksomheder der deltager i SKATs sikkerhedsstillelsesordning for opstået
toldskyld og sørge for, at ”dårlige betalere” udelukkes. Det er muligt, fordi der er hjemmel i
toldloven til at nægte virksomheder kredit og dermed at tilmelde sig SKATs
sikkerhedsstillelsesordning for opstået toldskyld, såfremt der er nærliggende risiko for, at tolden
ikke bliver betalt. Der er også hjemmel i toldloven til at fratage virksomheder deres ret til
toldkredit, såfremt virksomheden ikke angiver rettidigt, ikke betaler toldskylden rettidigt, eller det
er overvejende sandsynligt, at toldskylden ikke vil blive betalt. Det indebærer, at virksomheder også
kan fratages muligheden for at deltage, når virksomheden er tilmeldt.
3.3.2. Lovforslaget
Der bør gælde de samme regler for SKATs sikkerhedsstillelsesordning for potentiel toldskyld, som
der gør for SKATs sikkerhedsstillelsesordning for opstået toldskyld. Det foreslås derfor også, at der
indføres en tilsvarende hjemmel i toldloven, som den der gælder for SKATs
sikkerhedsstillelsesordning for opstået toldskyld, så det fremover er muligt 1) at udelukke en
virksomhed fra at tilmelde sig SKATs sikkerhedsstillelsesordning for potentiel toldskyld, hvis der
er nærliggende risiko for, at skyldig told og moms ikke vil blive betalt, og 2) efter tilmeldingen til
ordningen at fratage virksomheder deres ret til at deltage i SKATs sikkerhedsstillelsesordning for
potentiel toldskyld, hvis en fortoldningsangivelse eller udførselsangivelse ikke angives rettidig, hvis
virksomheden ikke betaler skyldig told eller moms rettidigt, eller der foreligger oplysninger om
virksomhedens forhold, der gør det overvejende sandsynligt, at told og moms ikke bliver betalt.
3.4. Øvrige ændringer
3.4.1. Gældende ret
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af momsloven, lov om afgift af svovl, tinglysningsafgiftsloven og toldloven (Betalingspligt for moms ved tvangsauktionssalg, adgang til tilbagebetaling af tinglysningsafgift ved tastefejl, ændring af sikkerhedsstillelsesordningen for potentiel toldskyld mv.) samt resumé, fra skatteministeren
9
Efter gældende ret skal virksomheder, der benytter et særligt bundfradrag i lov om afgift af svovl,
foretage en indberetning til SKAT, hvis beløbet overstiger 500.000 euro i et kalenderår. Dette krav
blev indført i en række ordninger på skatteområdet ved lov nr. 1558 af 13. december 2016 om
tilpasning af afgiftslovene til Europa-Kommissionens statsstøttereform m.v. Ved en fejl er der i
svovlafgiftsloven henvist til lov om afgift af svovl § 33, stk. 3 og 4. Henvisningen skal rettelig være
til lov om afgift af svovl § 33, stk. 1-9, som det også fremgår af forarbejderne til lov nr. 1558 af 13.
december 2016.
I momsloven henvises et sted til fristerne for afregning af moms, hvor der rettelig burde stå fristerne
for angivelse af moms.
I forbindelse med implementeringen af EU-toldkodeksen, der trådte i kraft den 1. maj 2016, blev en
række bestemmelser i toldloven ændret, så loven stemmer overens med EU-toldkodeksen. Der er
dog ved en fejl ikke indført en henvisning i toldloven til en bestemmelse i den delegerede
forordning til EU-toldkodeksen, som angiver en frist for, hvornår en supplerende angivelse skal
foretages. Fristen vil have en betydning for, hvornår skyldig told kan fastsættes skønsmæssigt, fordi
angivelsen ikke er foretaget rettidigt. Der skal derfor indføres en henvisning i toldloven til
bestemmelsen i den delegerede forordning, så det er tydeligt, hvilke frister der gælder, og dermed
også hvornår skyldig told kan fastsættes skønsmæssigt.
3.4.2. Lovforslaget
Det foreslås at rette henvisningsfejlen i lov om afgift af svovl, så der i stedet henvises til § 33, stk.
1-9.
Momsloven foreslås rettet, så der i stedet henvises til angivelsesfristen frem for afregningsfristen.
Det foreslås endvidere at tilføje en henvisning i toldloven til artikel 146 i den delegerede forordning
(EU) 2015/2446, jf. EU-toldkodeksens artikel 167.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget reducerer risikoen for, at staten taber momsprovenu i forbindelse med
tvangsauktionssalg. Forslaget skønnes med betydelig usikkerhed at medføre et årligt merprovenu
efter tilbageløb og adfærd på 5 mio. kr. (2016-niveau).
Lovforslaget bevirker, at fogedretterne påføres engangsomkostninger som følge af, at de skal
momsregistreres, og løbende omkostninger i forbindelse med indberetning og indbetaling af moms
til SKAT. De nævnte omkostninger skønnes at være begrænsede.
SKAT vil have engangsomkostninger i form af 200.000 kr. til systemtilretninger og et halvt årsværk
til instruktion og undervisning.
Lovforslagets del, der vedrører SKATs sikkerhedsstillelsesordning for potentiel toldskyld, skønnes
at medføre administrative konsekvenser for SKAT, da SKAT skal bruge ressourcer på at fratage
virksomheder deres ret til at deltage i SKATs sikkerhedsstillelsesordning for potentiel toldskyld.
SKAT skønner, at det vil kræve 3-5 årsværk at administrere reglerne, herunder 1) at udelukke
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af momsloven, lov om afgift af svovl, tinglysningsafgiftsloven og toldloven (Betalingspligt for moms ved tvangsauktionssalg, adgang til tilbagebetaling af tinglysningsafgift ved tastefejl, ændring af sikkerhedsstillelsesordningen for potentiel toldskyld mv.) samt resumé, fra skatteministeren
10
virksomheder fra at tilmelde sig SKATs sikkerhedsstillelsesordning for potentiel toldskyld, og 2)
efter tilmeldingen til ordningen at fratage virksomheder deres ret til at deltage i SKATs
sikkerhedsstillelsesordning for potentiel toldskyld.
Lovforslagets resterende dele medfører ikke nævneværdige økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslagets del om at gøre fogedretterne og autoriserede auktionsledere betalingspligtige for
moms, reducerer risikoen for, at momsen ikke afregnes til SKAT. Det medfører dog samtidig, at
tvangsauktionssælgerens øvrige kreditorer kan blive betalt mindre, og at risikoen for tab ved at
handle med en risikobetonet (konkurstruet) virksomhed øges.
Lovforslaget bevirker, at autoriserede auktionsledere påføres engangsomkostninger som følge af, at
de skal momsregistreres, og løbende omkostninger i forbindelse med indberetning og indbetaling af
moms til SKAT. De nævnte omkostninger skønnes at være begrænsede.
Lovforslaget medfører, at rekvirenter af tvangsauktioner skal oplyse, hvorvidt der er tale om et
momspligtigt tvangsauktionssalg, hvilket skønnes at medføre en mindre øget administrativ byrde
for rekvirenterne. Samtidig befries tvangsauktionssælgere af fast ejendom og separat løsøre for
betalingspligten for momsen og skal derfor ikke længere indbetale momsen af salget til SKAT, og
momspligtige virksomheder, der køber den løsøre, der følger med en fast ejendom på
tvangsauktion, befries ligeledes for deres betalingspligt og skal heller ikke indbetale momsen heraf.
Dette skønnes at udgøre en mindre administrativ lettelse.
Forslaget om ændring af SKATs sikkerhedsstillelsesordning for potentiel toldskyld kan medføre
økonomiske konsekvenser for de virksomheder, der udelukkes fra at deltage i ordningen. I de
tilfælde skal virksomhederne stille sikkerhed på anden vis, f.eks. ved en bankgaranti som kan være
dyrere, før at de kan importere varer til Danmark.
Forslaget kan også være med til at sikre, at de virksomheder, der angiver og betaler toldskyld
rettidigt, får mere fordelagtige vilkår i form af lavere bidrag for deltagelse i ordningen, da de skal
betale mindre jo flere virksomheder i ordningen, der betaler deres toldskyld.
Lovforslagets resterende dele har ikke administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER) vurderer, at de løbende administrative byrder
for erhvervslivet som følge af lovforslaget er [….]
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Borgere, der har købt løsøre, der følger med en fast ejendom på tvangsauktion, skal ikke længere
indbetale momsen af købet til SKAT. Det skønnes at udgøre en mindre administrativ lettelse.
Lovforslagets resterende dele medfører ikke administrative konsekvenser for borgerne.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af momsloven, lov om afgift af svovl, tinglysningsafgiftsloven og toldloven (Betalingspligt for moms ved tvangsauktionssalg, adgang til tilbagebetaling af tinglysningsafgift ved tastefejl, ændring af sikkerhedsstillelsesordningen for potentiel toldskyld mv.) samt resumé, fra skatteministeren
11
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslagets del, der vedrører betalingspligten ved tvangsauktionssalg, har hjemmel i
momssystemdirektivets (direktiv 2006/112/EF) artikel 273. I henhold til artikel 273 kan
medlemslandene fastsætte forpligtelser, som de skønner nødvendige for at sikre en korrekt
opkrævning af momsen og for at undgå svig.
Artikel 273 indrømmer således medlemslandene et skøn i forbindelse med at fastsætte
forpligtigelser, der sikrer en korrekt opkrævning af momsen og for at undgå svig. Sådanne
foranstaltninger skal være proportionale og overholde princippet om momsens neutralitet.
Formålet med lovforslagets del, der vedrører betalingspligt ved tvangsauktioner, er at reducere
risikoen for, at den momspligtige person, henset til sin økonomiske situation, ikke tilsidesætter sin
momspligt ved f.eks. at dække øvrige kreditorers krav med momsbetalingen. Dette formål
udmøntes ved, at fogedretterne i forbindelse med tvangsauktionen skal sørge for, at momsen
indbetales til SKAT. Lovforslaget vurderes således ikke at gå ud over, hvad der er nødvendigt af
hensyn til dette formål. Lovforslaget påvirker desuden ikke momsens neutralitet, da det alene
ændrer på, hvem der skal stå for indbetalingen af momsen.
Endvidere har EU-Domstolen i sag C-499/13 udtalt, at en national lovgivning, hvorefter fogeder
forpligtes til at beregne, opkræve og indbetale den moms, der skyldes på provenuet af et salg ved
tvangsauktion, falder ind under momsdirektivets artikel 273. Dette begrundes med, at en sådan
foranstaltning er nødvendig for at sikre den korrekte opkrævning af momsen.
Lovforslagets resterende dele har ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 10. februar til den 10. marts 2017 været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.: Advokatsamfundet, Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Boligselskabernes Landsforening,
CEPOS, Cevea, Coop, Danish Export Association, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks
Rederiforening, Danmarks Statistik, Dansk Byggeri, Dansk Dagligvareleverandørforening, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Erhverv, Dansk Mode og Textil, Dansk Skibsleverandør
Forening, Dansk Skibsmæglerforening, Dansk Told- og Skatteforbund, Danske advokater, Danske
Havne, Danske Maritime, Danske Speditører, Datatilsynet, De Danske Bilimportører, Den Danske
Dommerforening, Den Danske Landinspektørforening, DI, DIKO, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, DTL, Erhvervsstyrelsen – Team Effektiv Regulering, FDL, Finans og Leasing,
Finansforbundet, Finansrådet, Finanstilsynet, Forsikring & Pension, Forsikringsmæglerforeningen,
FSR - danske revisorer, Grundejernes Landsforening, IBIS, International Transport Danmark,
InvesteringsFondsBranchen, KL, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kraka, Landbrug &
Fødevarer, Landsforeningen for Bæredygtigt Landbrug, Landsskatteretten, Lokale- og
Anlægsfonden, Mellemfolkeligt Samvirke, Parcelhusejernes Landsorganisation, Post Danmark,
Realkreditforeningen, Sikkerhedsstyrelsen, Skatteankestyrelsen, SRF Skattefaglig Forening,
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af momsloven, lov om afgift af svovl, tinglysningsafgiftsloven og toldloven (Betalingspligt for moms ved tvangsauktionssalg, adgang til tilbagebetaling af tinglysningsafgift ved tastefejl, ændring af sikkerhedsstillelsesordningen for potentiel toldskyld mv.) samt resumé, fra skatteministeren
1722742_0012.png
12
Tinglysningsretten, Vurderingsankenævnsforeningen.
10. Sammenfattende skema
Positive
konsekvenser/mindreudgifter
Forslaget skønnes med
betydelig usikkerhed at
medføre et årligt merprovenu
efter tilbageløb og adfærd på 5
mio. kr. (2016-niveau).
Ingen.
Negative
konsekvenser/merudgifter
Ingen.
Økonomiske konsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Administrative konsekvenser
for stat, kommuner og
regioner
Fogedretterne vil have
mindre engangsomkostninger
og løbende omkostninger.
SKAT vil have
engangsomkostninger i form
af 200.000 kr. til
systemtilretninger og et halvt
årsværk til instruktion og
undervisning.
SKAT skønner, at det vil
kræve 3-5 årsværk at
administrere forslagets del
om SKATs
sikkerhedsstillelsesordning.
Økonomiske konsekvenser
for erhvervslivet
Forslaget om SKATs
sikkerhedsstillelsesordning for
potentiel toldskyld kan være
med til at sikre, at bidraget for
at deltage i ordningen ikke skal
forhøjes, som følge af, at nogle
virksomheder ikke betaler
deres toldskyld, eller at
bidraget kan nedsættes, da
virksomheder skal betale
mindre jo flere virksomheder i
ordningen, der betaler deres
toldskyld.
Forslaget om ændring af
betalingspligten medfører, at
tvangsauktionssælgerens
øvrige kreditorer kan blive
betalt mindre.
Forslagets del om SKATs
sikkerhedsstillelsesordning
vil have betydning for de
virksomheder, som ikke kan
deltage i SKATs
sikkerhedsstillelsesordning
for potentiel toldskyld, da de
skal stille sikkerhed på anden
vis, såfremt de ønsker at
importere varer til Danmark.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af momsloven, lov om afgift af svovl, tinglysningsafgiftsloven og toldloven (Betalingspligt for moms ved tvangsauktionssalg, adgang til tilbagebetaling af tinglysningsafgift ved tastefejl, ændring af sikkerhedsstillelsesordningen for potentiel toldskyld mv.) samt resumé, fra skatteministeren
1722742_0013.png
13
Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser
for borgerne
Miljømæssige konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af EU-
retlige minimumsforpligtelser
Forslaget medfører mindre
administrative lettelser for
tvangsauktionssælgere og -køb-
ere, der ellers skulle have
indbetalt moms af salget.
Mindre administrativ lettelse.
Forslaget medfører mindre
administrative konsekvenser
for rekvirenter af
tvangsauktioner.
Ingen.
Ingen.
Ingen.
Lovforslagets del vedrørende tvangsauktionssalg har hjemmel i
momssystemdirektivet (direktiv 2006/112/EF) artikel 273.
JA
NEJ
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
I henhold til momslovens § 46 påhviler betalingspligten for momsen som udgangspunkt den
momspligtige person, som foretager en momspligtig levering af varer og ydelser med leveringssted
i Danmark. Hertil er der en række undtagelser, hvor det er køber, der er betalingspligtig, jf.
momslovens § 46, stk. 1, nr. 1-11.
Et tvangsauktionssalg udgør en levering i momslovens forstand, jf. momslovens § 4.
Ved momspligtige tvangsauktionssalg af fast ejendom er det således tvangsauktionssælgeren, der er
betalingspligtig for momsen, jf. momslovens § 46. Fast ejendom kan udgøre en momspligtig
leverance, hvis der er tale om byggegrunde eller nye bygninger med evt. medfølgende jord, jf.
momslovens § 13, stk. 1, nr. 9, litra a og b.
Ved tvangsauktionssalg af varer, som ikke er omfattet af momslovens § 46, stk. 1, nr. 1-11, er det
ligeledes tvangsauktionssælgeren, som er betalingspligtig for momsen.
Ved tvangsauktionssalg af løsøre, der følger med den faste ejendom, følger det af bekendtgørelse
nr. 652 af 15. december 1978 om tvangsauktionsvilkår (fast ejendom), som ændret ved
bekendtgørelse af 17 juni 2003, pkt. 6.C.c, at det er køberen, som er betalingspligtig for momsen af
det med ejendommen følgende løsøre. Dette er en afvigelse fra momslovens almindelige
bestemmelser.
Det foreslås, at fogedretter og autoriserede auktionsledere gøres betalingspligtige for momsen af et
momspligtigt tvangsauktionssalg. Ved autoriserede auktionsledere forstås auktionsledere, der er
beskikket af justitsministeren i henhold til lov om offentlig auktion ved auktionsledere.
Forslaget reducerer risikoen for, at staten taber momsindtægter i forbindelse med
tvangsauktionssalg henset til, at det enten vil være en fogedret, som er en offentlig myndighed, eller
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af momsloven, lov om afgift af svovl, tinglysningsafgiftsloven og toldloven (Betalingspligt for moms ved tvangsauktionssalg, adgang til tilbagebetaling af tinglysningsafgift ved tastefejl, ændring af sikkerhedsstillelsesordningen for potentiel toldskyld mv.) samt resumé, fra skatteministeren
14
en autoriseret auktionsleder, som i henhold til lov om offentlig auktion ved auktionsledere skal stille
sikkerhed, der skal forestå indbetaling af momsen.
Samtidig sikrer forslaget, at tvangsauktionssalg af løsøre, fast ejendom og det løsøre, der evt. følger
med ejendommen, momsmæssigt behandles ens, således at det i alle tilfælde er fogedretterne eller
auktionslederne, som skal indbetale momsen af tvangsauktionssalget.
Forslaget bevirker, at fogedretterne og auktionslederne skal sørge for at indeholde momsen af
tvangsauktionssalg og indbetale denne til SKAT. Dette er en afvigelse fra hovedreglen i
momslovens § 46, hvorefter den momspligtige person også er betalingspligtig for momsen.
Fogedretterne og auktionsledernes opgave er begrænset til at sikre opkrævning af momsen og
indbetaling heraf til SKAT på vegne af den momspligtige person, som skylder momsen. I sådanne
situationer har fogedretterne og auktionslederne en rolle som mellemmand, og fogedretternes og
auktionsledernes forpligtelse udgør således ikke en momspligt, idet denne altid påhviler den
momspligtige person. Det vil således fortsat være forholdene hos den person, hvis faste ejendom
eller løsøre sælges på tvangsauktionen, der er afgørende for, om der er tale om en momspligtig
levering.
Den momspligtige person, hvis faste ejendom eller separate løsøre sælges på tvangsauktion, skal
herefter ikke selv indberette eller indbetale momsen af tvangsauktionssalget. Herved befries sælger
for sin betalingspligt, men vedkommende er fortsat en momspligtig person.
Ligeledes skal en køber af løsøre, der følger med en fast ejendom, som sælges på tvangsauktion,
ikke længere indberette eller indbetale momsen af tvangsauktionssalget.
Momsgrundlaget er budsummen med tillæg af størstebeløbet. Størstebeløbet skal forstås på samme
vis, som bekendtgørelse nr. 652 af 15. december 1978 om tvangsauktionsvilkår (fast ejendom), som
ændret ved bekendtgørelse af 17 juni 2003, pkt. 6.B. Beløb, som ikke forfalder i forbindelse med
auktionssalget, skal ikke medregnes i momsgrundlaget. Panteretten omfatter ikke momsbeløbet.
For at sikre bestemmelsens effektivitet samt reducere risikoen for, at staten taber momsindtægter,
foreslås det, at rekvirenten hæfter solidarisk for betalingen af momsen med den momspligtige
person, hvis faste ejendom eller løsøre bortauktioneres. Kravet om solidarisk hæftelse er nødvendigt
henset til, at rekvirenten af tvangsauktionen og den momspligtige person, hvis faste ejendom eller
løsøre sælges på tvangsauktion, har en sammenfaldende interesse i, at tvangsauktionen ikke anses
for momspligtig, idet der herved kan opnås større dækning af rekvirentens og andre kreditorers
krav. Den solidariske hæftelse er begrænset til tilfælde, hvor rekvirenten forsætligt eller groft
uagtsomt har afgivet urigtige eller vildledende oplysninger eller fortiet oplysninger om, hvorvidt der
er tale om en momspligtig tvangsauktion.
Det betyder, at det som udgangspunkt vil være rekvirente ns opgave at undersøge forholdene hos
den momspligtige person, hvis faste ejendom eller løsøre bliver solgt på tvangsauktion, for at fastslå
om der er tale om et momspligtigt tvangsauktionssalg. Såfremt rekvirenten forsætligt eller groft
uagtsomt forsømmer denne opgave, vil rekvirenten hæfte solidarisk sammen med den momspligtige
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af momsloven, lov om afgift af svovl, tinglysningsafgiftsloven og toldloven (Betalingspligt for moms ved tvangsauktionssalg, adgang til tilbagebetaling af tinglysningsafgift ved tastefejl, ændring af sikkerhedsstillelsesordningen for potentiel toldskyld mv.) samt resumé, fra skatteministeren
15
person, hvis faste ejendom eller løsøre bortauktioneres på tvangsauktion, for betalingen af den
skyldige moms.
Rekvirenten kan frigøre sig for hæftelsesansvaret ved i forbindelse med tvangsauktionens
afholdelse at fremlægge en erklæring fra den momspligtige person, hvis faste ejendom eller løsøre
sælges på tvangsauktion, om tvangsauktionssalgets momsmæssige behandling. Rekvirenten kan dog
ikke frigøre sig fra hæftelsesansvaret, hvis denne vidste eller burde vide, at oplysningerne i
erklæringen, som den momspligtige person afgiver, er ukorrekte.
SKAT vil udarbejde specifikt vejledningsmateriale til rekvirenter om, hvornår et tvangsauktionssalg
er momspligtigt, som en del af Den Juridiske Vejledning. Af hensyn til fogedretternes
sagsbehandlingstid vil SKAT yderligere bestræbe sig på at yde hurtig vejledning til rekvirenter, der
fortsat er i tvivl om, hvorvidt der er tale om momspligtig fast ejendom i forbindelse med en
tvangsauktion.
På baggrund af lovforslaget skal bekendtgørelse nr. 652 af 15. december 1978 om
tvangsauktionsvilkår (fast ejendom), som ændret ved bekendtgørelse af 17 juni 2003, ændres. Det
skal således præciseres, at salgsopstillingen skal indeholde oplysninger om tvangsauktionssalgets
momsmæssige behandling. Samtidig skal det præciseres, hvorvidt budsummen er inklusiv moms
eller ej. Derudover skal afsnit 6.C.c. i bekendtgørelsen udgå. Disse ændringer foretages af
Justitsministeriet.
Til nr. 2
Det foreslås, at fogedretterne og autoriserede auktionsledere momsregistreres, således at de kan
indbetale momsen af de momspligtige tvangsauktionssalg. Derudover henvises der til
bemærkningerne til nr. 1.
Til nr. 3
I momslovens § 64 henvises der til fristerne for afregning af momsen, som fremgår af § 57, stk. 3.
Momslovens § 57, stk. 3 vedrører imidlertid afgiftsperioden og angivelsesfristen for virksomheder,
hvis samlede momspligtige leverancer er mellem 5 og 50 mio. kr.
Det foreslås, at momslovens § 64 rettes, således at der henvises til angivelsesfristen i § 57, stk. 3.
Ændringen er en sproglig præcisering og ændrer således ikke på bestemmelsens indhold.
Til nr. 4
Det foreslås, at fogedretterne og autoriserede auktionsledere afregner momsen kvartalsvis, samt at
de almindelige angivelsesfrister, der gælder for kvartalsafregnende virksomheder, følges. Herefter
vil momsen skulle angives senest den 1. i den tredje måned efter afgiftsperiodens udløb. Derudover
henvises der til bemærkningerne til nr. 1.
Til nr. 5 og 6
Henset til, at det er muligt for rekvirenten at frigøre sig fra hæftelsesansvaret, hvis denne
fremlægger en erklæring fra den momspligtige person om tvangsauktionens momsmæssige status,
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af momsloven, lov om afgift af svovl, tinglysningsafgiftsloven og toldloven (Betalingspligt for moms ved tvangsauktionssalg, adgang til tilbagebetaling af tinglysningsafgift ved tastefejl, ændring af sikkerhedsstillelsesordningen for potentiel toldskyld mv.) samt resumé, fra skatteministeren
16
foreslås det, at den momspligtige person kan ifalde bødestraf, hvis denne forsætligt eller groft
uagtsomt afgiver urigtige eller vildledende oplysninger eller fortier oplysninger i forbindelse med at
denne afgiver en erklæring til brug for tvangsauktionen.
Den momspligtige person vil ligeledes være omfattet af momslovens § 81, stk. 3. Det betyder, at
hvis den momspligtige person afgiver urigtige eller vildledende oplysninger eller fortier oplysninger
med forsæt til at unddrage statskassen afgift, kan denne straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år
og 6 måneder.
Dette skal sikre, at den momspligtige person har incitament til at afgive korrekte oplysninger om en
evt. momspligt i forbindelse med tvangsauktioner. Derudover henvises der til bemærkningerne til
nr. 1.
Til § 2
Til nr. 1
Ved lov nr. 1558 af 13. december 2016 blev vedtaget en ændring af i svovlafgiftsloven, der havde
til formål at forpligte virksomheder, der benytter sig af bundfradraget i svovlafgiftsloven § 33, stk.
1-9, til at indberette beløbet til SKAT, hvis beløbet overstiger 500.000 euro pr. kalenderår, grundet
nye krav fra Europa-Kommissionen om gennemsigtighed i visse statsstøtteordninger.
I den gældende bestemmelse er der ved en fejl henvist til svovlafgiftslovens § 33, stk. 3 og 4.
Henvisningen skal rettelig være til svovlafgiftslovens § 33, stk. 1-9, som det også fremgår af
forarbejderne til lovforslaget til lov nr. 1558 af 13. december 2016.
Det foreslås at rette henvisningsfejlen, så der henvises til § 33, stk. 1-9.
Til § 3
Til nr. 1
Der foretages en sproglig rettelse, så der står ”åbenbart fejlagtig” i stedet for ”åbenbar fejlagtig”.
Til nr. 2
Tinglysningsafgiftsloven giver i en række tilfælde adgang til godtgørelse af den variable del af en
tidligere indbetalt tinglysningsafgift, jf. lovens §§ 22-24.
De tilfælde, hvor der kan ske tilbagebetaling af den variable tinglysningsafgift, er oplistet
udtømmende i tinglysningsafgiftsloven. Størstedelen af de tilfælde, som i dag giver adgang til
afgiftsgodtgørelse, er kendetegnet ved, at retsvirkningen af det tinglyste eller registrerede dokument
alligevel ikke indtræder, eller at en tinglyst ejendomsret går tilbage til den oprindelige ejer
(sælgeren). I disse tilfælde vil ovennævnte bestemmelse i lovens § 23, stk. 1, nr. 4, i øvrigt ikke
finde anvendelse, idet bestemmelsen ikke vedrører adgangen til tilbagebetaling af tinglysningsafgift
ved tinglysning af ejerskifter af fast ejendom.
Med bestemmelsen foreslås, at der kan ydes godtgørelse af den allerede betalte variable del af
tinglysningsafgiften i de tilfælde, hvor der er sket en åbenbart fejlagtig identifikation af den faste
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af momsloven, lov om afgift af svovl, tinglysningsafgiftsloven og toldloven (Betalingspligt for moms ved tvangsauktionssalg, adgang til tilbagebetaling af tinglysningsafgift ved tastefejl, ændring af sikkerhedsstillelsesordningen for potentiel toldskyld mv.) samt resumé, fra skatteministeren
17
ejendom, hvorpå der er tinglyst et ejerskifte. Betingelsen for at indrømme afgiftsgodtgørelse efter
den foreslåede bestemmelse er ikke afhængig af hvilken type af ejerskifte af fast ejendom, der i
øvrigt er tale om. Afgiftsgodtgørelse efter den foreslåede bestemmelse er imidlertid betinget af, at
den fejlagtige tinglysning er berigtiget ved hjælp af en ny tinglysning, idet en sådan ekspedition vil
dokumentere, at den oprindelige tinglysning ikke havde været forudsat gennemført.
I relation til den foreslåede bestemmelse forstås udtrykket ”aflyst” således, at den fejlagtige
tinglysning er berigtiget ved, at der er sket en ny tinglysning, som i tinglysningsmæssig forstand
tilbagefører ejendommen til den oprindelige ejer.
Den foreslåede bestemmelse er forbeholdt de tilfælde, hvor der af den anmeldte tinglysning fremgår
forkerte oplysninger om den faste ejendom, som der ønskes tinglyst et ejerskifte på, og hvor disse
oplysninger er åbenbart fejlagtige. Det kan f.eks. være tilfældet, hvis der i forbindelse med
ejerskiftet er opgivet forkerte matrikulære oplysninger på den faste ejendom, som der ønskes
tinglyst et ejerskifte på. Et eksempel kan være, at der ved en fejl er tastet et andet matrikelnummer i
det digitale tinglysningssystem end det, der fremgår af købsaftalen. Denne type fejl vil f.eks. kunne
forekomme, hvis sælgeren af ejendommen har udstykket i flere parceller, hvor matrikelnumrene er
næsten ens.
Som det fremgår af den foreslåede bestemmelse, skal det være klart, at der er sket en åbenbar
fejlagtig identifikation af den faste ejendom, der ønskes tinglyst et ejerskifte af. Fejlen skal søges
kvalificeret ved objektive forhold omkring ejerskiftet, f.eks. ved at sammenholde de ved
tinglysningen åbenbart fejlagtigt anmeldte oplysninger på ejendommen med de oplysninger, som i
øvrigt fremgår af f.eks. en købsaftale, slutseddel eller lignende dokumenter for overdragelsen af den
pågældende faste ejendom. Endvidere vil parternes berigtigelse af fejlen ved en efterfølgende
anmeldt tinglysning være en indikation på, at der har været tale om en fejl omfattet af
bestemmelsens anvendelsesområde. Det bemærkes, at en berigtigelse af den fejlagtige tinglysning
er en betingelse for, at der kan ske afgiftsgodtgørelse efter den foreslåede bestemmelse.
Når der er ydet godtgørelse af afgiften, som følge af at der ved tinglysningen af ejerskiftet er sket en
åbenbar fejlagtig identifikation af den faste ejendom, er det også muligt at få godtgjort den afgift,
der er betalt, når der foretages en anmeldelse til tinglysning eller registrering med henblik på i
tinglysningsmæssig forstand at tilføre ejerskiftet til den tidligere ejer, jf. tinglysningsafgiftslovens §
23, stk. 3.
I de tilfælde hvor det efter gældende ret er muligt at få adgang til godtgørelsen af den variable del af
en tidligere indbetalt tinglysningsafgift, jf. tinglysningsafgiftslovens §§ 22-24, skal anmodning om
godtgørelse indgives senest 1 måned efter, at den fejlagtige identifikation er berigtiget ved fornyet
tinglysning. I lovens § 3 foreslås det derfor også, at en anmodning om godtgørelse skal indgives
senest 1 måned efter, at den fejlagtige identifikation er berigtiget ved fornyet tinglysning.
Til § 4
Til nr. 1
Det fremgår af toldlovens § 13, at varer skal angives til fortoldning eller udførsel inden en nærmere
angiven frist. I forbindelse med implementeringen af den ny EU-toldkodeks (Europa-Parlamentets
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af momsloven, lov om afgift af svovl, tinglysningsafgiftsloven og toldloven (Betalingspligt for moms ved tvangsauktionssalg, adgang til tilbagebetaling af tinglysningsafgift ved tastefejl, ændring af sikkerhedsstillelsesordningen for potentiel toldskyld mv.) samt resumé, fra skatteministeren
18
og Rådets forordning (EU) nr. 952/2013), som blev implementeret ved lov nr. 322 af 5. april 2016,
blev skatteministerens bemyndigelse til at fastsætte frister for fortoldning eller udførsel af varer
ophævet. Fristerne skulle i stedet fremgå direkte af EU-toldkodeksen. Der blev dog indført en
henvisning i toldlovens § 13 til EU-toldkodeksens artikel 149, som fastsætter en frist for at henføre
ikke EU-varer under en toldprocedure eller reeksport. Der blev imidlertid ved en fejl ikke indført en
henvisning til artikel 146 i den delegerede forordning til EU-toldkodeksen (Kommissionens
delegerede forordning (EU) 2015/2446 af 28. juli 2015 til supplering af Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 952/2013 med nærmere regler angående visse bestemmelser i EU-
toldkodeksen). Artikel 146 i den delegerede forordning fastsætter - med hjemmel i EU-
toldkodeksens artikel 168 - en frist for, hvornår supplerende angivelser senest skal foretages. Der
skal derfor også indføres en henvisning til denne bestemmelse i toldlovens § 13.
Til nr. 2
I forbindelse med indførelsen af den ny EU-toldkodeks, der trådte i kraft den 1. maj 2016, blev det
obligatorisk for virksomheder, der importører varer, at stille sikkerhed for potentiel toldskyld. Ved
potentiel toldskyld forstås mulig fremtidig toldskyld, som en virksomhed forpligtes til at betale som
konsekvens af f.eks. import af en bestemt vare.
SKATs sikkerhedsstillelsesordning, der kan anvendes for opstået toldskyld, blev som følge af EU-
toldkodeksens krav om sikkerhedsstillelse for potentiel toldskyld udvidet til også at omfatte
potentiel toldskyld. Virksomheder deltager i ordningen for såvel opstået toldskyld som for potentiel
toldskyld ved at betale et bidrag, som samlet set skal dække de toldkrav, som ikke bliver betalt til
SKAT.
I SKATs sikkerhedsstillelsesordning for opstået toldskyld er det i dag muligt at udelukke
virksomheder fra at deltage i ordningen. Efter toldlovens § 29, stk. 2, kan deltagelse i
sikkerhedsstillelsesordningen for opstået toldskyld/kredit nægtes i forbindelse med tilmeldingen til
SKATs sikkerhedsstillelsesordning for potentiel toldskyld, hvis der er nærliggende risiko for, at told
og moms ikke betales rettidigt. Efter toldlovens § 38 kan en virksomhed fratages retten til kredit,
hvis i) virksomheden ikke betaler skyldig told eller moms rettidigt, ii) det er overvejende
sandsynligt, at told eller moms ikke vil blive betalt, eller iii) en fortoldningsangivelse eller
udførelsesangivelse ikke afgives inden for den i medfør af EU-toldkodeksens artikel 149 fastsatte
frist. Det er derfor muligt at udelukke en virksomhed fra at deltage i SKATs
sikkerhedsstillelsesordning for opstået toldskyld ved tilmeldingen, eller hvis det på senere tidspunkt
viser sig, at der er opstået en risiko for, at told eller moms ikke vil blive betalt.
Muligheden for at udelukke virksomheder fra at deltage i SKATs sikkerhedsstillelsesordning for
opstået toldskyld er med til at sikre, at risikoen for tab på ordningen nedsættes. Såfremt der er et tab
på ordningen, vil SKATs sikkerhedsstillelsesordning ved den danske stat skulle dække det
manglende beløb over for EU, og det vil således medføre et tab for statskassen. Tab på ordningen
medfører derfor en øget risiko for, at bidraget, der betales for at deltage i ordningen, skal forhøjes,
og at efterrettelige virksomheder derfor skal betale mere for at deltage i ordningen som følge af, at
nogle virksomheder ikke betaler deres toldskyld.
I SKATs sikkerhedsstillelsesordning for potentiel toldskyld er det efter gældende regler ikke muligt
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af momsloven, lov om afgift af svovl, tinglysningsafgiftsloven og toldloven (Betalingspligt for moms ved tvangsauktionssalg, adgang til tilbagebetaling af tinglysningsafgift ved tastefejl, ændring af sikkerhedsstillelsesordningen for potentiel toldskyld mv.) samt resumé, fra skatteministeren
19
at udelukke en virksomhed fra at tilmelde sig ordningen eller at fratage en virksomhed muligheden
for at deltage i ordningen, selv om virksomheden ikke betaler toldskylden rettidigt, eller det er
overvejende sandsynligt, at tolden ikke bliver betalt. Det gælder, uanset, om virksomheden får
frataget retten til kredit og dermed mulighed for at deltage i SKATs sikkerhedsstillelsesordning for
opstået toldskyld.
For også at mindske risikoen for tab på SKATs sikkerhedsstillelsesordning for potentiel toldskyld
og dermed risikoen for, at bidraget skal forhøjes, eller at statskassen skal dække manglende beløb
over for EU, foreslås, at der indføres regler om, at virksomheder, der medfører en øget risiko for
tab, kan udelukkes fra at deltage i SKATs sikkerhedsstillelsesordning for potentiel toldskyld.
Forslaget skal også være med til at sikre, at der gælder de samme regler for ordningen for opstået
toldskyld og ordningen for potentiel toldskyld.
Det foreslås derfor, at toldlovens § 29 ændres, så det fremgår af bestemmelsen, at virksomheder kan
udelukkes fra at deltage i SKATs sikkerhedsstillelsesordning for potentiel toldskyld, hvis der er
nærliggende risiko for, at told eller moms ikke betales rettidigt.
Til nr. 3
Der henvises til de specielle bemærkninger til nr. 1.
Det foreslås, at toldlovens § 38 ændres, så det fremgår af bestemmelsen, at en virksomheds ret til at
deltage i SKATs sikkerhedsstillelsesordning for potentiel toldskyld kan fratages, hvis i)
virksomheden ikke betaler toldskylden rettidigt, ii) det er overvejende sandsynligt, at toldskylden
ikke vil blive betalt, eller iii) hvis en fortoldningsangivelse eller udførelsesangivelse ikke afgives
inden for den i medfør af EU-toldkodeksens artikel 149 fastsatte frist.
Til § 5
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft 1. juli 2017.
Det foreslås i
stk. 2,
at bestemmelsen i lovforslagets § 3 får tilbagevirkende kraft, så den også finder
anvendelse på åbenbare fejl i forbindelse med tinglysninger af ejerskifte af fast ejendom, som
anmeldt til tinglysning fra og med den 1. juli 2014. Bestemmelsen skal sikre, at der også kan søges
om tilbagebetaling af den variable tinglysningsafgift i de situationer, hvor tinglysningen af et
ejerskifte af fast ejendom har fundet sted inden for den almindelige forældelsesfrist på 3 år.
Det vil i den forbindelse stadig være en forudsætning, at betingelserne i forslaget til en ny § 23, stk.
1, nr. 5, er opfyldt. Der henvises til de specielle bemærkninger til nærværende lovforslags § 3.
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af momsloven, lov om afgift af svovl, tinglysningsafgiftsloven og toldloven (Betalingspligt for moms ved tvangsauktionssalg, adgang til tilbagebetaling af tinglysningsafgift ved tastefejl, ændring af sikkerhedsstillelsesordningen for potentiel toldskyld mv.) samt resumé, fra skatteministeren
20
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I momsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 760
af 21. juni 2016, foretages følgende ændring:
§ 46 a. ---
1.
Efter § 46 a. indsættes i
kapitel 11:
Ӥ
46 b.
Betaling af afgift påhviler
fogedretterne eller autoriserede
auktionsledere ved afgiftspligtige leveringer,
der sker ved tvangsauktion.
Stk. 2.
Rekvirenten af en tvangsauktion
hæfter solidarisk for betaling af afgiften med
den afgiftspligtige person, hvis faste
ejendom, medfølgende løsøre eller separat
løsøre sælges på tvangsauktion, når
rekvirenten forsætligt eller groft uagtsomt
afgiver urigtige eller vildledende oplysninger
eller fortier oplysninger om,
tvangsauktionssalgets afgiftsmæssige
behandling. Rekvirenten kan frigøre sig for
hæftelsesansvaret ved i forbindelse med
tvangsauktionens afholdelse at fremlægge en
erklæring fra den afgiftspligtige person, hvis
faste ejendom, medfølgende løsøre eller
separat løsøre sælges på tvangsauktion, om
tvangsauktionssalgets afgiftsmæssige
behandling, medmindre rekvirenten vidste
eller burde vide, at erklæringen indeholder
urigtige oplysninger.”
§ 50 c. ---
2.
Efter § 50 c. indsættes:
”Fogedretter
og autoriserede auktionsledere
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af momsloven, lov om afgift af svovl, tinglysningsafgiftsloven og toldloven (Betalingspligt for moms ved tvangsauktionssalg, adgang til tilbagebetaling af tinglysningsafgift ved tastefejl, ændring af sikkerhedsstillelsesordningen for potentiel toldskyld mv.) samt resumé, fra skatteministeren
21
§ 50 d.
Fogedretter og autoriserede
auktionsledere, der er betalingspligtige efter
§ 46 b, skal registreres hos told- og
skatteforvaltningen.”
§ 64
Afgiftsperioden for virksomheder m.v., der
er registreret efter §§ 50-50 b, er kvartalet,
og fristerne for afregning af momsen i § 57,
stk. 3, finder anvendelse. Skatteministeren
kan fastsætte de nærmere regler for
angivelsen.
3.
I
§ 64
ændres ”fristerne for afregning af”
til: ”angivelsesfristen for”.
§ 65.---
4.
Efter § 65 indsættes i
kapitel 15:
Ӥ
65 a.
Afgiftsperioden for fogedretter og
autoriserede auktionsledere, der er registreret
efter § 50 d, er kvartalet, og angivelsesfristen
for momsen i § 57, stk. 3, finder
anvendelse.”
§ 81.---
Stk. 1, nr. 1-5---
6) overdrager, erhverver, tilegner sig eller
anvender varer eller ydelser, hvoraf der ikke
er betalt afgift, som skulle have været betalt
efter denne lov, eller forsøger herpå.
5.
I
§ 81, stk. 1, nr. 6,
ændres ”herpå.” til:
”herpå,”.
6.
I
§ 81, stk. 1,
indsættes som
nr. 7:
”7) i forbindelse med afgivelse af en
erklæring til brug for tvangsauktioner afgiver
urigtige eller vildledende oplysninger eller
fortier oplysninger om, tvangsauktionssalgets
afgiftsmæssige behandling.”
§2
I lov om afgift af svovl, jf. lovbekendtgøre lse
nr. 335 af 18. marts 2015, som ændret ved § 8
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af momsloven, lov om afgift af svovl, tinglysningsafgiftsloven og toldloven (Betalingspligt for moms ved tvangsauktionssalg, adgang til tilbagebetaling af tinglysningsafgift ved tastefejl, ændring af sikkerhedsstillelsesordningen for potentiel toldskyld mv.) samt resumé, fra skatteministeren
22
i lov nr. 1893 af 29. december 2015 og ved §
10 i lov nr. 1558 af 13. december 2016,
foretages følgende ændring:
§ 33.---
Stk. 1-9---
Stk. 10. Virksomheder, der benytter sig af
tilbagebetalingsmuligheden i stk. 3 og 4, skal
indberette tilbagebetalingsbeløbet til told- og
skatteforvaltningen, hvis det samlede beløb
overstiger 500.000 euro i et kalenderår.
Omregningen fra danske kroner til euro skal
ske efter den kurs, der gælder den første
arbejdsdag i oktober i det år, som
indberetningen vedrører, og som
offentliggøres i Den Europæiske Unions
Tidende. Opgørelsen af
tilbagebetalingsbeløbet efter 1. pkt. skal ske
pr. juridisk enhed.
1.
I
§ 33, stk. 10,
ændres ”stk. 3 og 4” til:
”stk. 1-9”.
§3
I lov om afgift af tinglysning og registrering,
jf. lovbekendtgørelse nr. 462 af 14. maj
2007, som senest ændret ved § 3 i lov nr.
1569 af 15. december 2015 og § 5 i lov nr.
1721 af 27. december 2016, foretages
følgende ændring:
§ 23. ---
1-3) ---
4) Et tinglyst eller registreret pant eller et
tinglyst ejendomsforbehold er aflyst eller
udslettet, der ved tinglysningen eller
registreringen er sket en åbenbar fejlagtig
identifikation af det pantsatte og denne fejl
efterfølgende berigtiges ved fornyet
tinglysning eller registrering. Anmodning om
godtgørelse skal indgives senest 1 måned
efter, at den fejlagtige identifikation er
berigtiget ved fornyet tinglysning eller
registrering af det pågældende pant.
1.
I
§ 23, stk. 1, nr. 4,
ændres ”åbenbar” til:
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af momsloven, lov om afgift af svovl, tinglysningsafgiftsloven og toldloven (Betalingspligt for moms ved tvangsauktionssalg, adgang til tilbagebetaling af tinglysningsafgift ved tastefejl, ændring af sikkerhedsstillelsesordningen for potentiel toldskyld mv.) samt resumé, fra skatteministeren
23
”åbenbart”.
2.
I
§ 23, stk. 1,
indsættes efter nr. 4:
5) Et tinglyst ejerskifte af fast ejendom er
aflyst som følge af, at der ved tinglysningen
af ejerskiftet er sket en åbenbar fejlagtig
identifikation af den faste ejendom.
Anmodning om godtgørelse skal indgives
senest 1 måned efter, at den fejlagtige
identifikation er berigtiget ved fornyet
tinglysning.
§4
I toldloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1223 af
20. september 2016, som ændret ved § 2 i
lov nr. 1881 af 29. december 2015, foretages
følgende ændring:
§ 13.
Overskrides fristen fastsat i EU
toldkodeksens artikel 149, kan told og
afgifter ansættes på grundlag af en
skønsmæssigt ansat mængde eller værdi og
efter de satser, der var gældende den dag,
hvor varerne senest kunne være angivet
rettidigt til fortoldning. Er en sådan
ansættelse for lav, skal den
angivelsespligtige inden 14 dage efter at
have modtaget meddelelse om ansættelsen
underrette told- og skatteforvaltningen
herom.
1.
I
§ 13,
indsættes efter ”Overskrides fristen
fastsat i EU toldkodeksens artikel 149,”:
”eller i artikel 146 i den delegerede
forordning (EU) 2016/341, jf. EU-
toldkodeksens artikel 168”.
§ 29.---
Stk. 1---
Stk. 2. Når en varemodtager anmelder sig til
registrering, kan told- og skatteforvaltningen
kræve, at varemodtageren fremlægger
fornødne økonomiske oplysninger om
virksomheden samt oplysninger om den
forventede import af varer. Såfremt told- og
skatteforvaltningen konkret skønner, at der er
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 117: Lovudkast - Forslag til Lov om ændring af momsloven, lov om afgift af svovl, tinglysningsafgiftsloven og toldloven (Betalingspligt for moms ved tvangsauktionssalg, adgang til tilbagebetaling af tinglysningsafgift ved tastefejl, ændring af sikkerhedsstillelsesordningen for potentiel toldskyld mv.) samt resumé, fra skatteministeren
24
nærliggende risiko for, at told og
merværdiafgifter efter § 30 eller told efter §
33, stk. 4, ikke betales rettidigt, kan de nægte
varemodtageren kredit efter § 30 eller § 33,
stk. 4.
2.
I
§ 29, stk. 2, 2. pkt.,
indsættes efter ”§ 30
eller 33, stk. 4”: ”og retten til at deltage i
SKATs sikkerhedsstillelsesordning for
potentiel toldskyld, jf. § 30, stk. 3, nr. 1”.
§ 38.
Afgives en fortoldningsangivelse eller
udførelsesangivelse ikke inden for den i
medfør af EU-toldkodeksens artikel 149
fastsatte frist, kan told- og
skatteforvaltningen straks fratage en
varemodtager retten til kredit efter § 30 og §
33, stk. 4. Det samme gælder, hvis den
registrerede virksomhed ikke betaler skyldig
told og merværdiafgift rettidigt eller der
foreligger oplysninger om virksomhedens
forhold, der gør det overvejende sandsynligt,
at told og merværdiafgift ikke vil blive
betalt.
3.
I
§ 38, 1. pkt.,
indsættes efter ”§ 33, stk.
4”: ”og retten til at anvende SKATs
sikkerhedsstillelsesordning for potentiel
toldskyld, jf. § 30, stk. 3, nr. 1”.