Skatteudvalget 2016-17
SAU Alm.del Bilag 103
Offentligt
1715813_0001.png
Notat
24. januar 2017
J.nr. 09-0217746
Selskab, Aktionær og
Erhverv
MAK
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets
Skatteudvalg om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens
sag C-480/16, Fidelity Funds m.fl.
Indledning
Østre Landsret har den 31. august 2016 forelagt EU-Domstolen et præjudicielt spørgsmål
i en sag om kildebeskatning af aktieudbytter betalt af danske selskaber til ikke-
hjemmehørende kollektive investeringsinstitutter.
Sagens faktiske omstændigheder og juridiske problemstilling
Sagen angår 10 sager, som verserer ved Østre Landsret. Sagsøgerne er såkaldte kollektive
investeringsinstitutter, dvs. investeringsforeninger for kollektive investeringer i værdipapi-
rer, som er hjemmehørende i enten Luxembourg eller Storbritannien.
Institutterne modtog i perioden 2000 til 2009 aktieudbytter fra danske selskaber, som
institutterne havde investeret i. Efter de danske regler er der blevet indeholdt kildeskat i
de udbetalte udbytter til institutterne.
Institutterne har anmodet de danske skattemyndigheder om, at den indeholdte kildeskat
tilbagebetales, hvilket de danske myndigheder har afslået. Institutterne har herefter ind-
bragt sagerne for domstolene, hvor de nu verserer ved Østre Landsret.
For landsretten gør institutterne gældende, at de er udsat for forskelsbehandling i forhold
til hjemmehørende (danske) kollektive investeringsinstitutter, og at denne forskelsbehand-
ling er i strid med EU-retten. Dette har givet anledning til landsrettens præjudicielle fore-
læggelse af sagen for EU-Domstolen.
De danske regler indebærer, at såvel danske som ikke-hjemmehørende (udenlandske)
investeringsinstitutter som udgangspunkt skal betale skat af udbytter modtaget fra danske
selskaber, som institutterne har investeret i. De såkaldte minimumsbeskattede investe-
ringsinstitutter kan dog opnå fritagelse for, at der indeholdes skat af danske udbytter, som
modtages af instituttet.
Ved minimumsbeskattede investeringsinstitutter forstås institutter, som årligt opgør et
nærmere fastsat beløb (minimumsudlodning), jf. ligningslovens § 16 C. Minimumsudlod-
ningen udgør summen af indkomstårets indtægter, herunder renteindtægter, udbytte af
aktier, gevinst på fordringer og gevinst ved afståelse af aktier, med fradrag for skatterele-
vante tab og administrationsudgifter. Det minimumsbeskattede investeringsinstitut er
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 103: Notat om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens sag C-48/16, Fidelity Funds m.fl.
1715813_0002.png
reelt skattefrit, men minimumsudlodningen er skattepligtig hos investor. Det minimums-
beskattede investeringsinstitut skal indeholde en kildeskat i denne minimumsudlodning,
uanset om udlodningen til deltagerne sker som en faktisk eller en teknisk udlodning. Den
indeholdte kildeskat indbetales til den danske statskasse.
Herved sikres, at der løbende sker en beskatning hos deltagerne af investeringsinstituttets
afkast i form af bl.a. modtaget aktieudbytte fra danske selskaber. På denne måde opvejes
instituttets fritagelse for skat af modtaget udbytte fra danske selskaber ved, at udbyttet
bliver beskattet ved videreudlodningen heraf til deltagerne.
Det er imidlertid kun hos danske minimumsbeskattede investeringsinstitutter, hvor der
kan sikres denne beskatningsmæssige sammenhæng, og derfor er det kun danske mini-
mumsbeskattede investeringsinstitutter, som kan omfattes af den nævnte fritagelse for
udbytteskat. Udenlandske institutter såsom sagsøgerne i sagerne ved Østre Landsret kan
således ikke blive omfattet af fritagelsen for dansk kildeskat.
Østre Landsret har anmodet EU-Domstolen om at besvare et præjudicielt spørgsmål, om
dette er i strid med EU-rettens regler om kapitalens fri bevægelighed (EUF-traktatens
artikel 63) og den fri udveksling af tjenesteydelser (EUF-traktatens artikel 56).
Regeringens synspunkter i sagen
Efter regeringens opfattelse bør regeringen afgive indlæg i sagen, hvor der – i overens-
stemmelse med det Skatteministeriet hidtil har gjort gældende under sagen – argumente-
res for, at de danske regler ikke strider mod kapitalens fri bevægelighed (EUF-traktatens
artikel 63) eller den fri udveksling af tjenesteydelser (EUF-traktatens artikel 56).
Det anerkendes, at de danske regler i visse tilfælde medfører en forskellig skattemæssig
behandling af henholdsvis danske og udenlandske investeringsinstitutter, som indebærer
en restriktion for den fri bevægelighed. Efter regeringens opfattelse bør det imidlertid
gøres gældende, at denne forskellige skattemæssige behandling er retfærdiggjort af tvin-
gende almene hensyn, idet den forskellige behandling både er begrundet i hensynet til at
sikre sammenhængen i den danske beskatningsordning og er nødvendig for at sikre en
afbalanceret fordeling af beskatningskompetencen mellem medlemsstaterne.
Hvad angår det førstnævnte hensyn til at sikre sammenhængen i beskatningsordningen,
gør regeringen gældende, at fritagelsen af minimumsbeskattede investeringsinstitutter for
beskatning af danske aktieudbytter opvejes af, at der skal ske en videreudlodning (faktisk
eller teknisk) af dette udbytte til institutternes deltagere, som institutterne skal indeholde
dansk kildeskat i.
EU-Domstolen har i en række sager anerkendt, at hensyn til at sikre sammenhæng i en
beskatningsordning kan begrunde en restriktion for den fri bevægelighed, jf. bl.a. sagen
C-303/07, Aberdeen Property Finn Invest Alfa OY, og de forenede sager C-338/11 - C-
347/11, Santander Asset Management SGIIC SA m.fl.
Side 2 af 4
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 103: Notat om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens sag C-48/16, Fidelity Funds m.fl.
1715813_0003.png
Ved vurderingen af, om der er direkte sammenhæng mellem en given skattefordel og
udligningen heraf, har Domstolen lagt afgørende vægt på, om udbytter, der modtages af
instituttet, skal
videreudloddes,
og om beskatningen hos deltagerne
opvejer
fritagelsen for
kildeskat.
Det er ikke muligt at gennemføre den samme beskatningsordning for udenlandske inve-
steringsinstitutter, da disse befinder sig uden for dansk jurisdiktion. De udenlandske inve-
steringsinstitutter kan ikke forpligtes til at indeholde dansk udbytteskat i forhold til delta-
gerne, hvorfor der ikke kan sikres en beskatning, der opvejer en fritagelse for kildeskatten
i forhold til instituttet. Den grundlæggende forudsætning for skattefritagelsen – at der er
sikkerhed for, at der betales dansk skat af samtlige udbyttebeløb fra danske selskaber – er
således ikke til stede for udenlandske investeringsinstitutters vedkommende, hvilket er
baggrunden for, at de ikke kan opnå fritagelse for kildebeskatning af danske udbytter.
For at sikre, at der sker dansk beskatning af aktieudbytter udbetalt af danske selskaber til
udenlandske investeringsinstitutter, må der derfor nødvendigvis indeholdes dansk kilde-
skat i udbytter fra de danske selskaber.
Hvad angår det andet hensyn om at sikre en afbalanceret fordeling af beskatningskompe-
tencen, bør det efter regeringens opfattelse gøres gældende, at opretholdelsen af kildebe-
skatning af udbytter fra danske selskaber til udenlandske investeringsinstitutter er nød-
vendig for at sikre en afbalanceret fordeling af beskatningskompetencen mellem med-
lemsstaterne.
Domstolen har i sag C-231/05, OY AA, anerkendt, at nødvendigheden af at sikre en
afbalanceret fordeling af beskatningskompetencen mellem medlemsstaterne kan begrunde
en beskatningsordning, når denne har til formål at hindre former for adfærd, som kan
gøre indgreb i en medlemsstats ret til at udøve sin beskatningskompetence med hensyn til
virksomhed, der udøves på dens område.
Hvis udenlandske investeringsinstitutter fritages for kildeskat på udbytte fra danske sel-
skaber, vil det indebære, at Danmark som kildeland mister sin beskatningsret til fordel for
den medlemsstat, hvor investor har hjemsted. Udenlandske investorer vil således helt
kunne undgå dansk kildeskat, hvis blot udbyttet kanaliseres via et udenlandsk investe-
ringsinstitut, der har valgt og opfylder betingelserne for, at instituttets indkomst skal be-
skattes hos deltagerne efter reglerne for minimumsbeskattede investeringsinstitutter.
En sådan retstilstand vil bringe selve systemet med fordelingen af beskatningskompeten-
cen mellem medlemsstaterne i fare.
Sagen ved EU-Domstolen har afgørende betydning for, om de danske regler om mini-
mumsbeskattede investeringsinstitutter kan opretholdes i deres nuværende form.
Det bemærkes, at Kommissionen i 2012 (sagsnr. 2010/4192) indledte en traktatkrænkel-
sesprocedure mod Danmark, der angår samme problemstilling som den sag, Østre Lands-
Side 3 af 4
SAU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 103: Notat om afgivelse af indlæg i EU-Domstolens sag C-48/16, Fidelity Funds m.fl.
1715813_0004.png
ret nu har forelagt for EU-Domstolen. Kommissionen har i denne sag senest afgivet en
begrundet udtalelse af 26. april 2013, som den danske regering har besvaret i juni 2013.
Folketingets Europaudvalg og Folketingets Skatteudvalg er senest blevet orienteret om
sagen ved notat af 19. juni 2013.
Side 4 af 4