Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del Bilag 96
Offentligt
1705706_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
Straffuldbyrdelseskontoret
Camilla Brinch Rasmus-
sen
2016-1902-0386
2158373
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v.
(Skærpelse af afsoningsvilkårene for udvisningsdømte indsatte)
§1
I lov om fuldbyrdelse af straf m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1242 af 11.
november 2015, som ændret ved lov nr. 169 af 27. februar 2016 og § 1 i
lov nr. 641 af 8. juni 2016, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 31, stk. 2,
indsættes som
3. pkt.:
»For indsatte, der er udvist af landet ved dom, skal planen ikke omfatte
tiden efter løsladelsen.«
2.
I
§ 38
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk. 2.
En indsat, der er udvist af landet ved dom, kan ikke være be-
skæftiget ved uddannelse, undervisning eller programvirksomhed, med-
mindre særlige forhold taler herfor.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
3.
I
§ 45 a
indsættes efter stk. 1 som nyt stykke:
»Stk.
2.
En indsat, der er udvist af landet ved dom, har ikke ret til veder-
lagsfri behandling mod stofmisbrug, medmindre særlige forhold taler
herfor.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
§2
Loven træder i kraft den [1. april 2017].
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 96: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Skærpelse af afsoningsvilkårene for udvisningsdømte indsatte)
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig an-
ordning helt eller delvist sættes i kraft for Færøerne med de ændringer,
som de færøske forhold tilsiger.
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 96: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Skærpelse af afsoningsvilkårene for udvisningsdømte indsatte)
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Begrænsning af kriminalforsorgens pligt til at udarbejde handlepla-
ner for udvisningsdømte afsonere
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Regeringens overvejelser
2.1.3. Den foreslåede ordning
2.2. Begrænsning af udvisningsdømte afsoneres adgang til beskæftigelse
ved uddannelse og anden undervisningsaktivitet
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Regeringens overvejelser
2.2.3. Den foreslåede ordning
2.3. Begrænsning af udvisningsdømte afsoneres ret til vederlagsfri be-
handling for stofmisbrug
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Regeringens overvejelser
2.3.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
9. Sammenfattende skema
3
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 96: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Skærpelse af afsoningsvilkårene for udvisningsdømte indsatte)
1. Indledning
Regeringen vil sætte hårdere ind over for udlændinge, der begår kriminali-
tet under deres ophold i Danmark.
Der er årligt et betydeligt antal udenlandske statsborgere, som dømmes for
kriminalitet og samtidig udvises af Danmark ved straffedommen. Da en
stor del af de udvisningsdømte skal afsone en fængselsstraf, inden de ud-
sendes, fylder kriminelle udlændinge meget i de danske fængsler.
Når udvisningsdømte udlændinge har afsonet deres straf i Danmark, skal
de sendes hjem. Der er således ikke behov for at anvende ressourcer i
fængslerne på resocialiserende tiltag, som retter sig mod f.eks. at kunne få
et job eller en uddannelse i Danmark.
I dag har udvisningsdømte indsatte imidlertid stort set samme muligheder
som andre indsatte, når det gælder adgangen til at deltage i uddannelse og
undervisning i fængslerne og modtage social behandlingstilbud rettet mod
stofmisbrug. Lovforslaget begrænser derfor udvisningsdømte indsattes
adgang til disse tilbud og fjerner samtidig kriminalforsorgens pligt til at
udarbejde handleplaner for udvisningsdømte indsatte for tiden efter deres
løsladelse.
En stramning af afsoningsvilkårene vil endvidere sende et klart præventivt
signal til kriminelle udlændinge og bidrage til en styrket retsfølelse for så
vidt angår, at udlændinge, der kommer til landet med kriminalitet for øje,
skal opleve afsoning i et dansk fængsel som en reel straf.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Begrænsning af kriminalforsorgens pligt til at udarbejde handle-
planer for udvisningsdømte afsonere
2.1.1. Gældende ret
Reglerne om fuldbyrdelse af fængselsstraf findes i straffuldbyrdelsesloven,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1242 af 11. november 2015, som ændret ved lov
nr. 169 af 27. februar 2016 og § 1 i lov nr. 641 af 8. juni 2016.
Loven indeholder bl.a. regler om kriminalforsorgsområdets pligt til at ud-
arbejde handleplaner for de indsatte for tiden under og efter afsoningen.
Det følger af straffuldbyrdelseslovens § 31, stk. 2, at kriminalforsorgsom-
rådet i samarbejde med den indsatte snarest efter indsættelsen skal udarbej-
4
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 96: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Skærpelse af afsoningsvilkårene for udvisningsdømte indsatte)
de en plan for strafudståelsen og tiden efter løsladelsen. Det fremgår end-
videre, at planen jævnligt skal sammenholdes med den indsattes forhold
under strafudståelsen og om nødvendigt søges tilpasset ændringer i disse
forhold. Der skal således jævnligt ske evaluering af eller opfølgning på
handleplanen.
Handleplanen anvendes som et redskab i arbejdet med at hjælpe eller på-
virke den dømte til at leve en kriminalitetsfri tilværelse. Der udpeges en
handleplansansvarlig person for hver enkelt dømt i forbindelse med ind-
sættelsen – eksempelvis den til afdelingen tilknyttede socialrådgiver eller
den fængselsfunktionær, som er kontaktperson. Handleplanerne er varie-
rende af omfang og følger den dømte ved en eventuel overflytning til en
anden kriminalforsorgsmyndighed.
Det følger af straffuldbyrdelseslovens § 31, stk. 3, at justitsministeren kan
fastsætte regler, hvorved bestemmelsen i stk. 2 kan begrænses i forhold til
indsatte, der alene skal udstå en kortvarig straf. Der er i medfør af denne
bestemmelse fastsat regler i bekendtgørelse nr. 421 af 9. september 2015
om begrænsning af kriminalforsorgens pligt til at udarbejde handleplaner
efter straffuldbyrdelsesloven for indsatte, prøveløsladte og betinget dømte.
Det fremgår af bekendtgørelsens § 1, stk. 1, at pligten til at udarbejde
handleplaner som udgangspunkt ikke gælder i forhold til indsatte, der ud-
står en fængselsstraf i 4 måneder eller derunder.
Dog skal der udarbejdes handleplaner i en række tilfælde, herunder for
indsatte, som forventes løsladt på prøve med vilkår om tilsyn, indsatte un-
der 18 år, indsatte under 26 år, og som har en anden etnisk baggrund end
dansk, indsatte, som efter løsladelsen ikke skønnes at være sikret passende
ophold, indsatte, som efter løsladelsen ikke skønnes at være sikret passen-
de underhold, indsatte, som har forsørgelsespligt over for børn, som de
sociale myndigheder som følge af strafudståelsen har tilbudt hjælpeforan-
staltninger, eller hvis særlige omstændigheder i øvrigt taler derfor.
I forarbejderne til straffuldbyrdelseslovens § 31, jf. Folketingstidende
1999-2000, Tillæg A, s. 3774, er det forudsat, at formålet med handlepla-
nerne bl.a. er at fremhæve, at straffuldbyrdelsen så vidt muligt allerede fra
dennes påbegyndelse skal søges tilrettelagt med henblik på at styrke og
forbedre den dømtes mulighed for at leve en kriminalitetsfri tilværelse
efter løsladelsen. Det er desuden forudsat i forarbejderne, at planlægningen
tilsigter at understrege den indsattes medansvar både for forløbet af stra-
fudståelsen og for perioden herefter.
5
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 96: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Skærpelse af afsoningsvilkårene for udvisningsdømte indsatte)
Handleplaner for tiden efter afsoningen har således til formål at gøre den
indsatte parat til at en tilværelse i det danske samfund, f.eks. ved at anvise
mulige uddannelses- eller beskæftigelsesforløb, som den indsatte kan på-
begynde efter løsladelsen. Der er ligeledes fastsat en pligt til jævnligt at
følge op på handleplanen særligt med henblik på at fastholde den indsatte i
ansvaret for en realistisk planlægning af tilværelsen efter løsladelsen.
Planer for selve strafudståelsen har derimod til formål at understrege den
indsattes medansvar for afsoningsforløbet og selve tiden i kriminalforsor-
gens institutioner. Planerne er styrende for kontakten mellem den dømte
og kriminalforsorgen og har ligeledes til formål at skabe et overblik over
afsoningsforløbet, som også vil kunne bidrage til en sammenhængende
planlægning på tværs af kriminalforsorgens institutioner.
2.1.2. Regeringens overvejelser
De handleplaner, der i dag udarbejdes for tiden efter løsladelsen, jf. straf-
fuldbyrdelseslovens § 31, stk. 2, har til formål at hjælpe den dømte til at
skabe en kriminalitetsfri tilværelse i det danske samfund efter afsoningen.
Kernen i handleplanen er således at pege på f.eks. relevante uddannelses-
eller beskæftigelsesforløb efter afsoningen.
Det er efter regeringens opfattelse ikke formålstjenligt og sender et forkert
signal, at kriminalforsorgen skal bruge ressourcer på at udarbejde handle-
planer for tiden efter løsladelse for udvisningsdømte afsonere, da udvis-
ningsdømte ikke skal resocialiseres i det danske samfund efter endt afso-
ning, men derimod udsendes til deres hjemland.
Kriminalforsorgen har endvidere i sagens natur ikke forudsætninger for at
hjælpe eller vejlede de udvisningsdømte afsonere i forhold til f.eks. mulig-
hederne for uddannelses- eller beskæftigelsesforløb i det land, som den
pågældende vil blive udsendt til efter løsladelsen.
Udarbejdelse af handleplaner indebærer en betydelig sagsbehandlingsop-
gave for kriminalforsorgen, idet det er en løbende proces med hyppig op-
følgning og evaluering. Eksterne samarbejdspartnere uden for kriminal-
forsorgen medinddrages ligeledes i sagsbehandlingen.
Det vurderes, at det fortsat vil være hensigtsmæssigt, at der for udvisnings-
dømte afsonere uarbejdes handleplaner for selve strafudståelsen. Sådanne
planer for afsoningsforløbet vil fortsat være et nødvendigt redskab for kri-
6
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 96: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Skærpelse af afsoningsvilkårene for udvisningsdømte indsatte)
minalforsorgens personale i forhold til at kunne give et hurtigt overblik
over det konkrete forløb på tværs af kriminalforsorgens institutioner samt
for at kunne strukturere og følge et afsoningsforløb bedst muligt.
Det foreslås på den baggrund at indføre en generel begrænsning, således at
der for udvisningsdømte afsonere ikke skal laves en handleplan for tiden
efter løsladelse.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at straffuldbyrdelseslovens § 31, stk. 2, om udarbejdelse af
handleplaner ændres, således at der for kriminalforsorgsområdet alene er
en pligt til at udarbejde en handleplan for udvisningsdømte indsatte for
tiden under afsoningen. Planlægningen og udarbejdelsen af en handleplan
for selve afsoningen tilsigter at understrege den indsattes medansvar for
forløbet af strafudståelsen og er således fortsat relevant.
Forslaget indebærer ikke ændringer i forhold til andre indsatte, hvor krimi-
nalforsorgsområdet fortsat vil have en pligt til i samarbejde med den ind-
satte at udarbejde en plan for både strafudståelsen og for tiden efter løsla-
delsen med de begrænsninger, der følger af bestemmelserne i bekendtgø-
relse nr. 421 af 9. september 2015 om begrænsning af kriminalforsorgens
pligt til at udarbejde handleplaner efter straffuldbyrdelsesloven for indsat-
te, prøveløsladte og betinget dømte.
Forslaget udelukker endvidere ikke, at kriminalforsorgsområdet undtagel-
sesvis vil kunne udarbejde en handleplan for udvisningsdømte indsatte for
tiden efter løsladelse, hvis helt særlige forhold taler herfor. Det vil f.eks.
kunne være tilfældet, hvor en udvisningsdømt indsat skal afsone en lang-
varig fængselsstraf, og udarbejdelsen af en handleplan for tiden efter løsla-
delse vurderes nødvendig eller hensigtsmæssig i forhold til gennemførel-
sen af den pågældendes udsendelse til hjemlandet efter endt afsoning.
Det forudsættes, at den foreslåede begrænsning af kriminalforsorgsområ-
dets pligt til at udarbejde handleplaner for udvisningsdømte indsatte ikke i
sig selv vil få indflydelse på kriminalforsorgens vurdering af, om pågæl-
dende kan prøveløslades.
7
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 96: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Skærpelse af afsoningsvilkårene for udvisningsdømte indsatte)
2.2. Begrænsning af udvisningsdømte afsoneres adgang til beskæftigel-
se ved uddannelse og anden undervisningsaktivitet
2.2.1. Gældende ret
Straffuldbyrdelsesloven indeholder bl.a. regler om indsattes rettigheder og
pligter under opholdet i afsoningsinstitutionen, herunder indsattes adgang
til arbejde og uddannelse.
Det følger af straffuldbyrdelseslovens § 38, stk. 1, at en indsat har ret og
pligt til at være beskæftiget ved deltagelse i arbejde, uddannelse eller an-
den godkendt aktivitet. Efter straffuldbyrdelseslovens § 38, stk. 2, kan ju-
stitsministeren, hvor praktiske eller andre særlige hensyn gør det nødven-
digt, fastsætte regler, hvorefter bestemmelsen i stk. 1 fraviges for bestemte
institutioner eller bestemte grupper af indsatte. Indsatte skal dog så vidt
muligt tilbydes beskæftigelse.
Det fremgår af forarbejderne, jf. Folketingstidende 1999-2000, Tillæg A, s.
3777, at hensigten med bestemmelsen har været at give mulighed for at
fravige pligten til at være beskæftiget for grupper af indsatte, der ikke læn-
gere er egnet eller i stand til at være forpligtet til at udføre beskæftigelse,
hverken inden eller uden for fængslet, eller hvor videreuddannelse ikke vil
have et egentligt formål.
Justitsministeren har med hjemmel i § 38, stk. 2, aktuelt fastsat regler om,
at indsatte i arresthusene har ret, men ikke pligt, til beskæftigelse, jf. § 1,
stk. 2, i bekendtgørelse nr. 398 af 9. april 2015 om beskæftigelse m.v. af
indsatte i kriminalforsorgens institutioner.
Beskæftigelse er en samlet betegnelse for alle de aktiviteter, som indsatte
kan deltage i under afsoningen. Undervisning, uddannelse og programvirk-
somhed er således ligestillet med tilbud om beskæftigelse i institutionens
værksteder eller med institutionens drift. Indsatte modtager vederlag for
beskæftigelse under afsoningen, jf. straffuldbyrdelseslovens § 42.
I dag har indsatte under afsoningen mulighed for at deltage i en række for-
skellige uddannelses- og undervisningstilbud omfattet af det danske vok-
sen- og efteruddannelsessystem (VEU). Dette omfatter både grundlæggen-
de uddannelse i almene fag (almen voksenuddannelse) og erhvervskompe-
tencegivende uddannelse (erhvervsuddannelser, arbejdsmarkedsuddannel-
ser og videregående uddannelser). Som led i flerårsaftalen om kriminal-
forsorgens økonomi i 2013-2016 blev der etableret mulighed for, at alle
8
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 96: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Skærpelse af afsoningsvilkårene for udvisningsdømte indsatte)
afsonere kan deltage i arbejdsmarkedsuddannelser (AMU-kurser), som ud-
bydes inden for flere forskellige fagområder.
Herudover er der mulighed for som selvstudie og/eller fjernundervisning at
deltage i studieforberedende uddannelse (HF). Der tilbydes også undervis-
ning i grundlæggende færdigheder inden for læsning og regning (forbere-
dende voksenundervisning) samt ordblindeundervisning.
Indsatte kan under afsoningen også deltage i aktiviteter med henblik på
opkvalificering af deres grundlæggende uddannelses- og arbejdsmarkeds-
parathed, herunder f.eks. aktiviteter vedrørende sikkerhed, arbejdsmiljø,
oprydning og rengøring.
Beskæftigelse kan ligeledes ske ved deltagelse i programvirksomhed. Det
varierer, hvilke programmer der tilbydes på kriminalforsorgens forskellige
afdelinger. Programvirksomheden omfatter aktuelt flere programmer, der
alle har et adfærdsændrende formål, f.eks. anger management.
Uddannelses- og undervisningstilbuddene varierer dog fra institution til
institution bl.a. ud fra de behov, faciliteter og lærerressourcer, der er til-
knyttet den enkelte institution.
I straffuldbyrdelseslovens § 39 fastslås princippet om individuelt beskæfti-
gelsesvalg. Det fremgår heraf, at valget af beskæftigelse, herunder hvilke
undervisningstilbud der tilbydes den enkelte indsatte, så vidt muligt beror
på en samlet vurdering af den enkeltes ønske og behov. Visitation til ud-
dannelse sker således så vidt muligt i hvert enkelt tilfælde på baggrund af
en samlet vurdering af den indsattes behov. Herunder tages der hensyn til
den indsattes muligheder for at opnå arbejde eller uddannelse efter endt
afsoning.
2.2.2. Regeringens overvejelser
I dag har udvisningsdømte indsatte samme rettigheder og pligter som an-
dre indsatte i forhold til beskæftigelse ved arbejde, uddannelse eller anden
godkendt aktivitet.
Det er af hensyn til den enkelte indsatte og af hensyn til at opretholde ro
orden i fængslerne vigtigt, at indsatte så vidt muligt deltager i meningsfuld
beskæftigelse under afsoningen. Det er imidlertid efter regeringens opfat-
telse ikke formålstjenligt, at udvisningsdømte indsatte, som skal udsendes
til deres hjemland efter løsladelsen, deltager i beskæftigelse, som er rettet
9
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 96: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Skærpelse af afsoningsvilkårene for udvisningsdømte indsatte)
mod resocialisering til det danske samfund. Der bør ikke anvendes res-
sourcer i kriminalforsorgen på at tilbyde udvisningsdømte indsatte beskæf-
tigelse, som tager sigter på en tilbagevenden i det danske samfund.
Som det fremgår ovenfor under pkt. 2.2.1., tager uddannelse, undervisning
og programvirksomhed hovedsageligt sigte på, at den indsatte kan blive
resocialiseret og leve en kriminalitetsfri tilværelse i det danske samfund
efter løsladelsen.
Det er derfor regeringens opfattelse, at udvisningsdømte indsatte som ud-
gangspunkt ikke bør kunne deltage i uddannelse, undervisning eller pro-
gramvirksomhed, idet udvisningsdømte afsonere ikke skal resocialiseres i
det danske samfund, men udsendes til deres hjemland efter løsladelsen.
Det er i den forbindelse ikke tilstrækkeligt, at kriminalforsorgen i dag kan
foretage en samlet vurdering af den indsattes behov ved valget af beskæfti-
gelse.
Udvisningsdømte bør dog fortsat kunne deltage i aktiviteter, som ikke er
rettet mod resocialisering til det danske samfund. Der vil endvidere være
tilfælde, hvor helt særlige forhold taler for, at udvisningsdømte skal have
adgang til uddannelse eller anden undervisningsaktivitet.
Det vil navnlig gøre sig gældende, hvor der er udsigt til, at en udvisnings-
dømt indsat skal afsone i lang tid, inden der kan ske løsladelse og udsen-
delse til hjemlandet, eller den pågældende kan overføres til fortsat afso-
ning i hjemlandet. Der bør dog samtidig være konkrete grunde, som taler
for, at en udvisningsdømt bør tilbydes en bestemt uddannelse eller under-
visningsaktiviteter. Der kan i den forbindelse f.eks. lægges vægt på, at en
bestemt uddannelse eller undervisningsaktivitet også vil være relevant ved
tilbagevenden til hjemlandet efter løsladelse, eller at deltagelse i en be-
stemt undervisningsaktivitet vil være hensigtsmæssigt af hensyn til den
udvisningsdømtes afsoningsforløb eller beskæftigelse ved arbejde i fængs-
let. Det bør efter omstændighederne også kunne tilbydes en udvisnings-
dømt indsat at fortsætte eller færdiggøre en uddannelse, som er påbegyndt,
inden den pågældende blev udvist af landet ved dom.
Det er som nævnt vigtigt, at alle indsatte så vidt muligt kan være beskæfti-
get under afsoningen. Udvisningsdømte indsatte bør derfor fortsat have ret
og pligt til at være beskæftiget ved deltagelse i arbejde eller andre god-
kendte aktiviteter, som er ikke uddannelse, undervisning eller pro-
10
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 96: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Skærpelse af afsoningsvilkårene for udvisningsdømte indsatte)
gramvirksomhed. Denne beskæftigelse vil f.eks. kunne omfatte værksteds-
arbejde eller cellearbejde.
Det forslås på den baggrund at begrænse udvisningsdømte afsoneres ret og
pligt til at være beskæftiget ved deltagelse i uddannelse, undervisning eller
programvirksomhed i kriminalforsorgens institutioner.
2.2.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at der i straffuldbyrdelseslovens § 38 indsættes et nyt stk. 2,
hvorefter en indsat, som er udvist af landet ved dom, ikke kan være be-
skæftiget ved uddannelse, undervisning eller programvirksomhed, med-
mindre særlige forhold taler herfor.
Forslaget indebærer, at udvisningsdømte indsatte som udgangspunkt alene
tilbydes beskæftigelse ved deltagelse i arbejde, som f.eks. værksteds- eller
cellearbejde, eller deltagelse i anden godkendt aktivitet.
Udvisningsdømte vil således som udgangspunkt ikke kunne deltage i f.eks.
grundlæggende uddannelse i almene fag (almen voksenuddannelse), studi-
eforberedende uddannelse (HF), erhvervskompetencegivende uddannelse
som f.eks. AMU-kurser (erhvervsuddannelser, arbejdsmarkedsuddannelser
og videregående uddannelser) eller undervisning i grundlæggende færdig-
heder inden for læsning og regning (forberedende voksenundervisning)
samt ordblindeundervisning.
Herudover vil udvisningsdømte som udgangspunkt ikke kunne deltage i
programvirksomhed, hvilket f.eks. omfatter gennemførelse af programmer
med adfærdsregulerende formål eller andre aktiviteter, som skal give den
indsatte redskaber til at indgå i sociale og samfundsmæssige relationer
efter løsladelsen.
Det følger dog af forslaget, at udvisningsdømte indsatte kan deltage i ud-
dannelse, undervisning eller programvirksomhed, hvis særlige forhold
taler herfor. Dette vil være tilfældet, hvis en bestemt uddannelse, undervis-
ning eller programvirksomhed konkret vurderes ikke at være rettet mod
resocialisering til det danske samfund. Det vil navnlig kunne være relevant
i forhold til undervisning i forskellige adfærdsprogrammer.
Efter forslaget kan en udvisningsdømt indsat også tilbydes uddannelse,
undervisning eller programvirksomhed, hvis den pågældendes personlige
forhold taler herfor. Det vil navnlig gøre sig gældende, hvis der er udsigt
11
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 96: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Skærpelse af afsoningsvilkårene for udvisningsdømte indsatte)
til, at en udvisningsdømt indsat skal afsone i lang tid, inden der kan ske
løsladelse og udsendelse til hjemlandet, eller den pågældende kan overfø-
res til fortsat afsoning i hjemlandet. Der bør dog samtidig være konkrete
grunde, som taler for, at en udvisningsdømt indsat bør tilbydes en bestemt
uddannelse, undervisning eller programvirksomhed. Der kan i den forbin-
delse f.eks. lægges vægt på, at en bestemt uddannelse, uddannelse eller
programvirksomhed også vil være relevant ved tilbagevenden til hjemlan-
det efter løsladelse, eller at deltagelse i en bestemt undervisningsaktivitet
vil være hensigtsmæssigt af hensyn til den udvisningsdømtes afsoningsfor-
løb eller beskæftigelse ved arbejde i fængslet. Det bør efter omstændighe-
derne også kunne tilbydes en udvisningsdømt indsat at fortsætte eller fær-
diggøre en uddannelse, som er påbegyndt, inden den pågældende blev ud-
vist af landet ved dom.
Vurderingen af, om der foreligger særlige forhold, som taler for, at en ud-
visningsdømt indsat skal tilbydes uddannelse, undervisning eller pro-
gramvirksomhed, skal foretages, når kriminalforsorgen visiterer den ind-
satte til beskæftigelse, jf. straffuldbyrdelseslovens § 39, stk. 2.
Det forudsættes, at forslaget om at begrænse udvisningsdømte indsattes
adgang til uddannelse, undervisning og programvirksomhed ikke får ind-
flydelse på kriminalforsorgens vurdering af, om pågældende kan prøve-
løslades. Det vil således ved afgørelsen om prøveløsladelse ikke kunne
indgå som et forhold, der taler imod løsladelse, at en udvisningsdømt ind-
sat ikke har deltaget i uddannelse, undervisning og programvirksomhed
under afsoningen.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 2.
2.3. Begrænsning af udvisningsdømte afsoneres ret til vederlagsfri
behandling for stofmisbrug
2.3.1. Gældende ret
Efter straffuldbyrdelseslovens § 45 a, stk. 1, har indsatte ret til vederlagsfri
behandling mod stofmisbrug, medmindre vedkommende ikke skønnes
egnet og motiveret til behandling. Det fremgår af stk. 2, at behandlingen så
vidt muligt skal iværksættes senest 14 dage efter, at den indsatte har frem-
sat begæring herom over for kriminalforsorgen.
Bestemmelsen indebærer, at indsatte tilbydes behandling mod stofmisbrug
svarende til den behandling, som skal tilbydes af kommunerne efter servi-
12
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 96: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Skærpelse af afsoningsvilkårene for udvisningsdømte indsatte)
celovens § 85 om socialpædagogisk bistand, jf. skrivelse nr. 47 af 30. maj
2011 om behandlingsgaranti for indsatte stofmisbrugere. Servicelovens §
85 omfatter et bredt spektrum af socialpædagogiske og andre støtteforan-
staltninger. Der kan f.eks. gives vejledning, rådgivning, hjælp til selvhjælp
til at udføre dagligdagens gøremål mv., herunder også til personer, som i
vidt omfang selv er i stand til at træffe valg. Det kan bl.a. dreje sig om
støtteforanstaltninger til stofmisbrugere.
En behandlingsgaranti for indsatte i kriminalforsorgens institutioner kan i
sagens natur ikke udformes identisk med den behandlingsgaranti, som gæl-
der i det øvrige samfund efter servicelovens § 85. En indsat vil f.eks. ikke
frit kunne vælge et andet behandlingstilbud end det, kriminalforsorgen kan
anvise, idet der for visse indsatte, som f.eks. af sikkerhedsmæssige grunde
ikke kan flyttes til andre fængslers behandlingsafdelinger eller behand-
lingstilbud uden for kriminalforsorgen, vil være tilbud om individuel be-
handling mod stofmisbrug. Behandlingen i kriminalforsorgens institutioner
skal i øvrigt koordineres med de sociale myndigheder, som har ansvaret
for den fortsatte behandling efter løsladelsen.
Behandlingsgarantien efter straffuldbyrdelseslovens § 45 a omfatter såle-
des alene sociale behandlingstilbud svarende til de tilbud, som kommuner-
ne tilbyder efter serviceloven. Bestemmelsen regulerer derimod ikke ind-
sattes adgang til at modtage somatisk behandling som f.eks. lægelig be-
handling af sygdom eller lidelser, der relaterer sig til stofmisbrug.
Det forudsættes, at behandlingstilbuddene i kriminalforsorgens institutio-
ner forbeholdes de indsatte, der ikke kan visiteres til misbrugsbehandling
på en institution uden for kriminalforsorgen i medfør af straffuldbyrdelses-
lovens § 78. Udgangspunktet er således, at de dømte så vidt muligt skal
benytte samfundets almindelige behandlingstilbud, f.eks. ved alternativ
afsoning i medfør af straffuldbyrdelseslovens § 78. Det vil i praksis inde-
bære, at misbrugsbehandling i kriminalforsorgens institutioner forbeholdes
de indsatte, hvor afgørende hensyn til retshåndhævelsen taler imod anbrin-
gelse uden for et fængsel.
Kriminalforsorgen afgør, hvilket behandlingstilbud den indsatte skal visi-
teres til, under inddragelse af den indsattes egne ønsker. Indsatte stofmis-
brugere med kortere domme tilbydes som udgangspunkt behandling, der
har karakter af motivation og forbehandling.
2.3.2. Regeringens overvejelser
13
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 96: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Skærpelse af afsoningsvilkårene for udvisningsdømte indsatte)
Som det fremgår ovenfor under pkt. 2.3.1., omfatter behandlingsgarantien
efter § 45 a sociale behandlingstilbud svarende til de tilbud, som kommu-
nerne tilbyder til servicelovens § 85 om socialpædagogisk bistand. Dette
omfatter socialpædagogiske og andre serviceforanstaltninger i form af
f.eks. vejledning, rådgivning, hjælp til selvhjælp til at udføre dagligdagens
gøremål mv.
Den sociale behandling mod stofmisbrug, der er omfattet af behandlings-
garantien, sigter navnlig på resocialisering i det danske samfund, idet be-
handlingen har til formål at hjælpe og forberede den indsatte bedst muligt
til skabe en kriminalitetsfri hverdag og skal koordineres med de sociale
myndigheder, som har ansvaret for den fortsatte behandling efter løsladel-
sen.
På den baggrund er det efter regeringens opfattelse ikke formålstjenligt, at
udvisningsdømte indsatte, som ikke skal resocialiseres i det danske sam-
fund, har adgang til behandling af social karakter rettet mod stofmisbrug.
Der bør dog stadig være mulighed for, at udvisningsdømte kan modtage
social behandling mod stofmisbrug, hvis særlige forhold taler derfor. Det
vil navnlig kunne overvejes, hvis der er udsigt til, at en udvisningsdømt
indsat skal afsone i lang tid, inden der kan ske løsladelse og udsendelse til
hjemlandet, eller den pågældende kan overføres til fortsat afsoning i hjem-
landet, og der er konkrete grunde, som taler for at tilbyde behandling,
f.eks. hvis det vurderes nødvendigt af hensyn til den indsattes helbred,
eller at den indsatte kan varetage en dagligdag i fællesskab med andre ind-
satte eller være beskæftiget ved arbejde i fængslet.
2.3.3. Den foreslåede ordning
Det foreslås, at der i straffuldbyrdelseslovens § 45 a indsættes et nyt stk. 2,
hvorefter en indsat, der er udvist af landet ved dom, ikke har ret til veder-
lagsfri behandling mod stofmisbrug, medmindre særlige forhold taler her-
for.
Forslaget indebærer, at udvisningsdømte indsatte som udgangspunkt ikke
vil have adgang til sociale behandlingstilbud i fængsler rettet mod stofmis-
brug. Udvisningsdømte indsatte afskæres dermed fra behandling svarende
til de tilbud, som kommunerne tilbyder efter serviceloven, herunder f.eks.
vejledning, rådgivning, hjælp til selvhjælp til at udføre dagligdagens gøre-
mål mv.
14
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 96: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Skærpelse af afsoningsvilkårene for udvisningsdømte indsatte)
Forslaget begrænser derimod ikke udvisningsdømte indsattes adgang til
somatisk behandling i fængsler og arresthuse. Udvisningsdømte vil således
fortsat have samme adgang som andre indsatte til at modtage f.eks. lægelig
behandling af sygdom eller lidelser, der relaterer sig til stofmisbrug.
Den foreslåede ordning indebærer endvidere, at udvisningsdømte indsatte
fortsat skal tilbydes vederlagsfri behandling mod stofmisbrug, hvis særlige
forhold taler herfor. Det vil navnlig kunne være tilfældet, hvis der er udsigt
til, at en udvisningsdømt indsat skal afsone i lang tid, inden der kan ske
løsladelse og udsendelse til hjemlandet, eller den pågældende kan overfø-
res til fortsat afsoning i hjemlandet, og der er konkrete grunde, som taler
for at tilbyde behandling, f.eks. hvis det vurderes nødvendigt af hensyn til
den indsattes helbred, eller af hensyn til at den indsatte kan varetage en
dagligdag i fællesskab med andre indsatte eller være beskæftiget ved arbej-
de i fængslet.
Det vil i tilfælde, hvor særlige forhold taler for at tilbyde en udvisnings-
dømt indsat behandling mod stofmisbrug, fortsat være en forudsætning for
behandling, at den pågældende skønnes egnet og motiveret til behandling.
Det forudsættes, at forslaget om at begrænse udvisningsdømte indsattes
adgang til vederlagsfri behandling mod stofmisbrug ikke får indflydelse på
kriminalforsorgens vurdering af, om pågældende kan prøveløslades.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 3.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ikke nogen betydelige økonomiske eller administrative
konsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
15
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 96: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Skærpelse af afsoningsvilkårene for udvisningsdømte indsatte)
1705706_0016.png
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den 15. december 2016 til den
12. januar 2017 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organi-
sationer mv.:
Østre og Vestre Landsret, samtlige byretter, Domstolsstyrelsen, Den Dan-
ske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Rigsadvokaten,
Rigspolitiet, Advokatrådet, Amnesty International, Dansk Socialrådgiver-
forening, Danske Advokater, Danske Regioner, Datatilsynet, Den danske
Præsteforening, Det Kriminalpræventive Råd, Direktoratet for Kriminal-
forsorgen, Foreningen af Fængselsinspektører, vicefængselsinspektører og
økonomichefer, Foreningen af Socialchefer, Foreningen af Offentlige An-
klagere, Fængselsforbundet i Danmark, HK Landsklubben Danmarks
Domstole, HK Landsklubben Kriminalforsorgen, Institut for Menneskeret-
tigheder, Justitia, KL, Kriminalforsorgsforeningen, Landsforeningen af
Forsvarsadvokater, Landsforeningen KRIM, Landsklubben af socialrådgi-
vere ansat i Kriminalforsorgen, Ministeriet for Børn, Undervisning og Li-
gestilling, Politiforbundet i Danmark, Retspolitisk Forening, Rådet for
Socialt Udsatte og Socialpædagogernes Landsforbund.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekven-
ser/
Mindreudgifter
Økonomiske konse-
?
kvenser for stat,
kommuner og regio-
ner
Administrative kon-
Ingen
sekvenser for stat,
kommuner og regio-
ner
Økonomiske konse-
Ingen
kvenser for er-
hvervslivet
Administrative kon-
Ingen
sekvenser for er-
hvervslivet
Miljømæssige kon-
Ingen
sekvenser
Administrative kon-
Ingen
Negative konse-
kvenser/
Merudgifter
?
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
16
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 96: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Skærpelse af afsoningsvilkårene for udvisningsdømte indsatte)
1705706_0017.png
sekvenser for bor-
gerne
Forholdet til EU-ret-
ten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter
17
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 96: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Skærpelse af afsoningsvilkårene for udvisningsdømte indsatte)
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (§ 31)
Kriminalforsorgsområdet har efter straffuldbyrdelseslovens § 31, stk. 2,
pligt til i samarbejde med den indsatte snarest efter indsættelsen at udar-
bejde en plan for strafudståelsen og tiden efter løsladelsen. Denne plan
skal jævnligt sammenholdes med den indsattes forhold under strafudståel-
sen og om nødvendigt søges tilpasset ændringer i disse forhold. Handlepla-
nen har til formål at sikre de dømtes mulighed for at kunne leve en krimi-
nalitetsfri tilværelse i det danske samfund efter løsladelsen.
Lovforslaget vil begrænse kriminalforsorgsområdets pligt til at udarbejde
handleplaner for udvisningsdømte afsonere, således at der i samarbejde
med den indsatte alene vil skulle udarbejdes en handleplan for selve stra-
fudståelsen for denne gruppe indsatte, men ikke for tiden efter løsladelsen.
Forslaget udelukker ikke, at kriminalforsorgsområdet undtagelsesvis vil
kunne udarbejde en handleplan for udvisningsdømte indsatte for tiden efter
løsladelse, hvor helt særlige forhold taler herfor. Det vil f.eks. kunne være
tilfældet, hvor en udvisningsdømt person skal afsone en langvarig
fængselsstraf, og udarbejdelsen af en handleplan for tiden efter løsladelse
vurderes nødvendig eller hensigtsmæssig i forhold til gennemførelsen af
den pågældendes udsendelse til hjemlandet efter endt afsoning.
Til nr. 2 (§ 38)
Efter straffuldbyrdelseslovens § 38, stk. 1, har en indsat ret og pligt til at
være beskæftiget ved deltagelse i arbejde, uddannelse eller anden godkendt
aktivitet.
Det fremgår af § 38, stk. 2, at justitsministeren, hvor praktiske eller andre
særlige hensyn gør det nødvendigt, kan fastsætte regler, hvorefter bestem-
melsen i stk. 1 fraviges for bestemte institutioner eller bestemte grupper af
indsatte. Indsatte skal dog så vidt muligt tilbydes beskæftigelse. Bemyndi-
gelsen er udnyttet ved bekendtgørelse nr. 398 af 9. april 2015 om beskæfti-
gelse m.v. af indsatte i kriminalforsorgens institutioner.
18
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 96: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Skærpelse af afsoningsvilkårene for udvisningsdømte indsatte)
Med forslaget indsættes et nyt stk. 2 i § 38, hvorefter en indsat, der er ud-
vist ved dom, ikke kan være beskæftiget ved uddannelse, undervisning el-
ler programvirksomhed, medmindre særlige forhold taler herfor.
Forslaget indebærer, at udvisningsdømte indsatte som udgangspunkt alene
tilbydes beskæftigelse ved deltagelse i arbejde som f.eks. værksteds- eller
cellearbejde eller deltagelse i anden godkendt aktivitet.
Udvisningsdømte vil således som udgangspunkt ikke kunne deltage i f.eks.
grundlæggende uddannelse i almene fag (almen voksenuddannelse), studi-
eforberedende uddannelse (HF), erhvervskompetencegivende uddannelse
som f.eks. AMU-kurser (erhvervsuddannelser, arbejdsmarkedsuddannelser
og videregående uddannelser) eller undervisning i grundlæggende færdig-
heder inden for læsning og regning (forberedende voksenundervisning)
samt ordblindeundervisning.
Herudover vil udvisningsdømte som udgangspunkt ikke kunne deltage i
programvirksomhed, hvilket f.eks. omfatter gennemførelse af programmer
med adfærdsregulerende formål eller andre aktiviteter, som skal give den
indsatte redskaber til at indgå i sociale og samfundsmæssige relationer
efter løsladelsen.
Efter forslaget vil udvisningsdømte dog kunne deltage i uddannelse, under-
visning eller programvirksomhed, hvis særlige forhold taler herfor. Dette
vil være tilfældet, hvor en uddannelse, undervisning eller programvirksom-
hed konkret vurderes ikke at være rettet mod resocialisering til det danske
samfund. Det vil navnlig kunne være relevant i forhold til undervisning i
forskellige adfærdsprogrammer.
Efter forslaget kan en udvisningsdømt indsat også tilbydes uddannelse,
undervisning eller programvirksomhed, hvis den pågældendes personlige
forhold taler herfor. Det vil navnlig gøre sig gældende, hvis der er udsigt
til, at en udvisningsdømt indsat skal afsone i lang tid, inden der kan ske
løsladelse og udsendelse til hjemlandet, eller den pågældende kan overfø-
res til fortsat afsoning i hjemlandet. Der bør dog samtidig være konkrete
grunde, som taler for, at udvisningsdømte bør tilbydes en bestemt uddan-
nelse, undervisning eller programvirksomhed. Der kan i den forbindelse
f.eks. lægges på, at en bestemt uddannelse, undervisning eller pro-
gramvirksomhed også vil være relevant ved tilbagevenden til hjemlandet
efter løsladelse, eller at deltagelse i en bestemt undervisningsaktivitet vil
være hensigtsmæssigt af hensyn til den udvisningsdømtes afsoningsforløb
19
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 96: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Skærpelse af afsoningsvilkårene for udvisningsdømte indsatte)
eller beskæftigelse ved arbejde i fængslet. Det bør efter omstændighederne
også kunne tilbydes en udvisningsdømt indsat at fortsætte eller færdiggøre
en uddannelse, som er påbegyndt, inden den pågældende blev udvist af
landet ved dom.
Vurderingen af, om der er særlige forhold, som taler for, at en udvisnings-
dømt indsat skal tilbydes uddannelse, undervisning eller programvirksom-
hed, skal foretages, når kriminalforsorgen visiterer den indsatte til beskæf-
tigelse, jf. straffuldbyrdelseslovens § 39, stk. 2.
Det forudsættes, at forslaget om at begrænse udvisningsdømte afsonere
adgang til uddannelse, undervisning og programvirksomhed ikke får ind-
flydelse på kriminalforsorgens vurdering af, om pågældende kan prøve-
løslades. Det vil således ved afgørelsen om prøveløsladelse ikke kunne
indgå som et forhold, der taler imod løsladelse, at en udvisningsdømt ind-
sat ikke har deltaget i uddannelse, undervisning og programvirksomhed
under afsoningen.
Til nr. 3 (§ 45 a)
Efter straffuldbyrdelseslovens § 45 a, stk. 1, har en indsat ret til vederlags-
fri behandling mod stofmisbrug, medmindre vedkommende ikke skønnes
egnet og motiveret til behandling. Efter stk. 2 skal behandling mod stof-
misbrug så vidt muligt iværksættes senest 14 dage efter, at den indsatte har
fremsat begæring herom over for kriminalforsorgen.
Med forslaget indsættes et nyt stk. 2 i § 45 a, hvorefter en indsat, der er
udvist af landet ved dom, ikke har ret til vederlagsfri behandling mod stof-
misbrug, medmindre særlige forhold taler herfor.
Forslaget indebærer, at udvisningsdømte indsatte som udgangspunkt ikke
vil have adgang til sociale behandlingstilbud i fængsler rettet mod stofmis-
brug. Udvisningsdømte indsatte afskæres dermed fra behandling svarende
til de tilbud, som kommunerne tilbyder efter serviceloven, herunder f.eks.
vejledning, rådgivning, hjælp til selvhjælp til at udføre dagligdagens gøre-
mål mv.
Forslaget begrænser derimod ikke ved udvisningsdømte indsattes adgang
til somatisk behandling i fængsler og arresthuse. Udvisningsdømte vil såle-
des fortsat have samme adgang som andre indsatte til at modtage f.eks.
20
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 96: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Skærpelse af afsoningsvilkårene for udvisningsdømte indsatte)
lægelig behandling af sygdom eller lidelser, der relaterer sig til stofmis-
brug.
Efter forslaget skal udvisningsdømte indsatte endvidere fortsat tilbydes
vederlagsfri behandling mod stofmisbrug, hvis særlige forhold taler herfor.
Det vil navnlig kunne være tilfældet, hvis der er udsigt til, at en udvis-
ningsdømt indsat skal afsone i lang tid, inden der kan ske løsladelse og
udsendelse til hjemlandet, eller den pågældende kan overføres til fortsat
afsoning i hjemlandet, og der er konkrete grunde, som taler for at tilbyde
behandling. F.eks. hvis det vurderes nødvendigt af hensyn til den indsattes
helbred, eller af hensyn til at den indsatte kan varetage en dagligdag i fæl-
lesskab med andre indsatte eller være beskæftiget ved arbejde i fængslet.
Det vil i tilfælde, hvor særlige forhold taler for at tilbyde en udvisnings-
dømt indsat behandling mod stofmisbrug, fortsat være en forudsætning for
behandling, at den pågældende skønnes egnet og motiveret til behandling.
Det forudsættes, at forslaget om at begrænse udvisningsdømte indsattes
adgang til vederlagsfri behandling mod stofmisbrug ikke får indflydelse på
kriminalforsorgens vurdering af, om pågældende kan prøveløslades.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den [1. april 2017].
Til § 3
Bestemmelsen fastsætter lovens territoriale anvendelsesområde og indebæ-
rer, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland. Loven kan dog ved
kongelig anordning helt eller delvis sættes i kraft for Færøerne med de
ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
21
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 96: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Skærpelse af afsoningsvilkårene for udvisningsdømte indsatte)
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende ret
Gældende formulering
Lovforslaget
I lov om fuldbyrdelse af straf m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1242 af
11. november 2015, som ændret
ved lov nr. 169 af 27. februar 2016
og § 1 i lov nr. 641 af 8. juni 2016,
foretages følgende ændringer:
§1
§ 31, stk. 2.
Kriminalforsorgs-
området skal endvidere i samarbej-
de med den indsatte snarest efter
indsættelsen udarbejde en plan for
strafudståelsen og tiden efter løsla-
delsen. Denne plan skal jævnligt
sammenholdes med den indsattes
forhold under strafudståelsen og
om nødvendigt søges tilpasset æn-
dringer i disse forhold.
1.
I
§ 31, stk. 2,
indsættes som nyt
3. pkt.:
»For indsatte, der er udvist
af landet ved dom, skal planen
ikke omfatte tiden efter løsladel-
sen.«
§ 38.
En indsat har ret og pligt til
at være beskæftiget ved deltagelse
i arbejde, uddannelse eller anden
godkendt aktivitet.
Stk. 2.
Justitsministeren kan,
hvor praktiske eller andre særlige
hensyn gør det nødvendigt, fast-
sætte regler, hvorefter bestemmel-
sen i stk. 1 fraviges for bestemte
institutioner eller bestemte grupper
af indsatte. Indsatte skal dog så
vidt muligt tilbydes beskæftigelse.
2.
I
§ 38
indsættes som nyt
stk. 2:
»Stk. 2.
En indsat, der er udvist af
landet ved dom, kan ikke være
beskæftiget ved uddannelse, un-
dervisning eller programvirksom-
hed, medmindre særlige forhold
taler herfor.«
Stk. 3.---
22
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 96: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Skærpelse af afsoningsvilkårene for udvisningsdømte indsatte)
45 a.
En indsat har ret til veder-
lagsfri behandling mod stofmis-
brug, medmindre vedkommende
ikke skønnes egnet og motiveret til
3.
§ 45a
indsættes som nyt
stk. 2:
behandling.
»Stk.
2.
En indsat, der er udvist af
landet ved dom, har ikke ret til
vederlagsfri behandling mod
stofmisbrug, medmindre særli-
ge forhold taler herfor.«
Stk. 3.---
23