Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del Bilag 95
Offentligt
1705666_0001.png
Civilafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
12. december 2016
Nordatlantenheden
Katarina Hvid Lundh
2016-490-0026
2162052
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af kriminallov for Grønland
(Anbringelse af forvaringsdømte m.v.)
§1
I kriminallov for Grønland, lov nr. 306 af 30. april 2008, som ændret ved
§ 1 i lov nr. 735 af 25. juni 2014, § 4 i lov nr. 103 af 3. februar 2016 og § 2
i lov nr. […] af [dato], foretages følgende ændringer:
1.
§ 148, stk. 3,
og
§ 161, stk. 2-5,
ophæves.
2.
I
§ 241
indsættes efter stk. 3 som nye stykker:
»Stk.
4.
Ledelsen af Kriminalforsorgen i Grønland kan bestemme, at en
indsat i åben afdeling, som er idømt forvaring efter § 161, skal overføres
til en forvaringsafdeling, hvis anbringelse i åben afdeling viser sig ikke at
give tilstrækkelig sikkerhed.
Stk. 5.
Ledelsen af Kriminalforsorgen i Grønland kan bestemme, at en
indsat i forvaringsafdeling skal overføres til en åben afdeling, når det må
anses for formålstjenligt og foreneligt med sikkerhedsmæssige hensyn.
Viser den indsatte sig herefter uegnet til ophold i åben afdeling, eller viser
denne anbringelse sig ikke at give tilstrækkelig sikkerhed, kan Ledelsen af
Kriminalforsorgen i Grønland bestemme, at den indsatte skal tilbageføres
til en forvaringsafdeling.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 6.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 95: Til orientering kopi af GRU Lovforslag og høringsoversigt (anbringelse af forvaringsdømte)
§2
Stk. 1.
Justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, kan be-
stemme, at personer, der i medfør af de hidtidige regler i kriminallovens §
148, stk. 3, eller § 161, stk. 2-4, er dømt eller overført til anbringelse i en
psykiatrisk ledet anstalt under kriminalforsorgen i Danmark, kan overføres
til en forvaringsafdeling under Kriminalforsorgen i Grønland. Overførsel
kan alene ske med den pågældendes samtykke.
Stk. 2.
Justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, kan be-
stemme, at personer, der i medfør af de hidtidige regler i kriminallovens §
148, stk. 3, eller § 161, stk. 2-4, er dømt eller overført til anbringelse i en
psykiatrisk ledet anstalt under kriminalforsorgen i Danmark, skal overføres
til en åben afdeling under Kriminalforsorgen i Grønland, når det må anses
for formålstjenligt og foreneligt med sikkerhedsmæssige hensyn. Viser den
indsatte sig uegnet til ophold i åben afdeling, eller viser denne anbringelse
sig ikke at give tilstrækkelig sikkerhed, kan justitsministeren eller den,
ministeren bemyndiger dertil, bestemme, at den indsatte skal overføres til
en forvaringsafdeling under Kriminalforsorgen i Grønland.
Stk. 3.
Retten kan bestemme, at personer, som er idømt forvaring i medfør
af den hidtidige bestemmelse i kriminallovens § 161, stk. 1, og som er an-
bragt i åben afdeling under Kriminalforsorgen i Grønland, skal overføres
til en forvaringsafdeling under Kriminalforsorgen i Grønland, hvis anbrin-
gelse i åben afdeling viser sig ikke at give tilstrækkelig sikkerhed.
Stk. 4.
Justitsministeren fastsætter regler om overførsel efter stk. 1 og 2.
§3
Justitsministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden.
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 95: Til orientering kopi af GRU Lovforslag og høringsoversigt (anbringelse af forvaringsdømte)
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Gældende ret
2.1. Anbringelse af forvaringsdømte
2.2. Overførsel af forvaringsdømte fra Danmark til Grønland
2.3. Overførsel af forvaringsdømte internt i Grønland
3. Justitsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3.1. Oversigt over de foreslåede ændringer
3.1.1. Ophævelse af bestemmelser om anbringelse af forvaringsdømte
i Danmark
3.1.2. Overførsel af personer, der efter lovens ikrafttræden idømmes
forvaring
3.1.3. Overførsel af personer, der før lovens ikrafttræden er idømt for-
varing
3.2. Ophævelse af bestemmelser om anbringelse af forvaringsdømte i
Danmark
3.3. Overførsel af personer, der efter lovens ikrafttræden idømmes for-
varing
3.3.1. Indførelse af hjemmel til overførsel af forvaringsdømte i Grøn-
land fra åben afdeling til en forvaringsafdeling
3.3.2. Indførelse af hjemmel til overførsel af forvaringsdømte i Grøn-
land fra forvaringsafdeling til en åben afdeling
3.4. Overførsel af personer, der før lovens ikrafttræden er idømt forva-
ring
3.4.1. Indførelse af hjemmel til overførsel af forvaringsdømte fra en
psykiatrisk ledet anstalt under kriminalforsorgen i Danmark til en for-
varingsafdeling i Grønland
3.4.2. Indførelse af hjemmel til overførsel af forvaringsdømte fra en
psykiatrisk ledet anstalt under kriminalforsorgen i Danmark til en
åben afdeling i Grønland
3.4.3. Indførelse af hjemmel til overførsel af forvaringsdømte fra åben
afdeling i Grønland til en forvaringsafdeling i Grønland
3
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 95: Til orientering kopi af GRU Lovforslag og høringsoversigt (anbringelse af forvaringsdømte)
3.5. Placeringen af de forvaringsdømte i den nye anstalt i Nuuk
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
6. Administrative konsekvenser for borgerne
7. Miljømæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder mv.
10. Sammenfattende skema
1. Indledning
Siden 1950’erne er personer, der idømmes forvaring efter kriminalloven,
og som vurderes at udgøre en sikkerhedsmæssig risiko, blevet anbragt i
Danmark, bl.a. fordi de åbne anstalter i Grønland ikke har de fornødne
behandlingstilbud og ikke er indrettet sikkerhedsmæssigt til anbringelse af
særligt farlige personer.
Den Grønlandske Retsvæsenskommission anbefalede i 2004, at der etable-
res en forvaringsafdeling i Grønland med den fornødne psykiatriske og
psykologiske bistand tilknyttet, således at denne afdeling fremover vil kun-
ne rumme de forvaringsdømte, der ellers ville skulle anbringes i Danmark
(jf. kommissionens betænkning nr. 1442/2004 om det grønlandske retsvæ-
sen, bind 3, side 1014).
Ønsket om at ophøre med at anbringe forvaringsdømte i Danmark bunder i
hensynet til de dømte, herunder at de bør anbringes i deres hjemland tætte-
re på deres bopæl og familie.
Bl.a. på den baggrund er en ny anstalt under opførelse i Nuuk. Anstalten,
som forventes at stå færdig i 2018, kommer ud over en almindelig åben
afdeling til at bestå af en lukket afdeling, der bl.a. skal kunne huse forva-
ringsdømte.
Lovforslaget har som følge heraf bl.a. til formål at skabe hjemmel til, at
personer, der efter kriminalloven er dømt eller overført til anbringelse i
forvaring i Danmark, kan overføres til den nye anstalt i Nuuk. Der lægges i
den forbindelse op til, at overførsel kun kan ske med den pågældendes
samtykke.
4
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 95: Til orientering kopi af GRU Lovforslag og høringsoversigt (anbringelse af forvaringsdømte)
Lovforslaget har endvidere til formål at ophæve de bestemmelser i krimi-
nalloven, der giver mulighed for at dømme eller overføre forvaringsdømte
til anbringelse i en psykiatrisk ledet anstalt under kriminalforsorgen i Dan-
mark.
Lovforslaget har endelig til formål at indføre hjemmel til, at der kan ske
overførsel af forvaringsdømte, der er anbragt i åben afdeling i anstalt i
Grønland, til den kommende forvaringsafdeling i Nuuk og fra denne afde-
ling til åben afdeling i anstalt i Grønland.
2. Gældende ret
2.1. Anbringelse af forvaringsdømte
Kriminallovens § 161 fik sin nuværende udformning ved lov nr. 306 af 30.
april 2008, som bygger på den i pkt. 1 omtalte betænkning fra Den Grøn-
landske Retsvæsenskommission.
Bestemmelsens stk. 1 indeholder de nærmere betingelser for, at forvaring
på ubestemt tid kan anvendes, herunder at det må antages, at den pågæl-
dende frembyder nærliggende fare for andres liv, legeme, helbred eller
frihed, og at anvendelse af forvaring er nødvendig for at forebygge denne
fare.
Det fremgår af bestemmelsens stk. 2, at en gerningsmand, der er idømt
forvaring efter stk. 1, kan dømmes til anbringelse på ubestemt tid i en psy-
kiatrisk ledet anstalt under kriminalforsorgen i Danmark, hvis den pågæl-
dende på grund af psykisk afvigelse må anses for uegnet til anbringelse i
anstalt i Grønland, eller hvis en sådan anbringelse ikke giver tilstrækkelig
sikkerhed. Anbringelse i Danmark sker i praksis i Herstedvester Fængsel
(tidligere Anstalten ved Herstedvester).
Efter bestemmelsens stk. 3 er der mulighed for administrativt at overføre
forvaringsdømte fra Danmark til anstaltsanbringelse i Grønland og eventu-
elt tilbage igen, jf. nærmere herom i pkt. 2.2 nedenfor.
I medfør af bestemmelsens stk. 4 kan retten bestemme, at en forvaret ger-
ningsmand, der ikke i første omgang er dømt til anbringelse i Danmark,
skal overføres til Danmark, hvis anstaltsanbringelse i Grønland viser sig
ikke at give tilstrækkelig sikkerhed, jf. nærmere herom i pkt. 2.3 nedenfor.
5
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 95: Til orientering kopi af GRU Lovforslag og høringsoversigt (anbringelse af forvaringsdømte)
Baggrunden for bestemmelserne i § 161, stk. 2-4, om anbringelse i Dan-
mark og overførsel mellem Danmark og Grønland er det åbne anstaltssy-
stem i Grønland, der ikke indeholder tilstrækkelige sikkerhedsmæssige
foranstaltninger til at huse særligt farlige afsonere.
I stk. 5, som er indsat på baggrund af kommissionens lovudkast, er der
givet justitsministeren bemyndigelse til at ophæve stk. 2-4 (samt § 148,
stk. 3, hvorefter der også kan ske anbringelse i Danmark, jf. nærmere ne-
denfor), når den nye anstalt i Nuuk står klar, og der således ikke længere er
behov for at sende forvaringsdømte til Danmark. Det er forudsat i forarbej-
derne til bestemmelsen (bemærkningerne til § 161 i lovforslag nr. L 35 af
12. december 2007, jf. Folketingstidende 2007-2008, tillæg A, side 1678),
at § 161, stk. 2-4, og § 148, stk. 3, skal ophæves, når der er etableret en
forvaringsafdeling i Grønland.
Efter kriminallovens § 148, stk. 2, kan retten bestemme, at en gernings-
mand, der er dømt til anstaltsanbringelse, skal overføres til forvaring, hvis
den pågældende må anses for omfattet af § 161, stk. 1. Af § 148, stk. 3,
fremgår det, at retten kan bestemme, at en gerningsmand, der er dømt til
anstaltsanbringelse, skal overføres til anbringelse i Danmark, hvis den på-
gældende må anses for omfattet af § 161, stk. 2, jf. stk. 1. Det fremgår af
forarbejderne til § 148 (bemærkningerne til § 148 i lovforslag nr. L 35 af
12. december 2007, jf. Folketingstidende 2007-2008, tillæg A, side 1674-
1675), at bestemmelsen i stk. 2 tager sigte på overførsel til den foreslåede
forvaringsafdeling i Grønland, og at der indtil etableringen af en sådan
afdeling vil kunne ske overførsel til Danmark efter bestemmelsen i stk. 3.
Kriminallovens § 241 angår fuldbyrdelsen af en forvaringsdom, og det
fremgår af bestemmelsen, at sådanne domme fuldbyrdes efter de alminde-
lige bestemmelser om fuldbyrdelse af domme med anstaltsanbringelse, jf.
stk. 1, men at forvaring normalt fuldbyrdes i en forvaringsafdeling, jf. stk.
2.
2.2. Overførsel af forvaringsdømte fra Danmark til Grønland
Kriminalloven indeholder ud over § 161 enkelte bestemmelser, der vedrø-
rer forvaring, men disse bestemmelser er ikke relevante i forbindelse med
spørgsmålet om overførsel af anbragte i Herstedvester Fængsel til forva-
ringsafdelingen i Nuuk.
6
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 95: Til orientering kopi af GRU Lovforslag og høringsoversigt (anbringelse af forvaringsdømte)
Kriminallovens § 161, stk. 3, 1. pkt., om, at der kan ske overførsel til an-
stalt i Grønland, når det må anses for formålstjenligt og foreneligt med
hensynet til retssikkerheden, vil således være den eneste mulige hjemmel
til at overføre anbragte i Herstedvester Fængsel til Nuuk, når forvaringsaf-
delingen er etableret.
Bestemmelsen i kriminallovens § 161, stk. 3, blev – på baggrund af et for-
slag herom fra Den Grønlandske Retsvæsenskommission – indsat (den-
gang som § 102, stk. 4) ved lov nr. 476 af 12. juni 1996 om ændring af
kriminalloven mv.. Det fremgår af forarbejderne til loven, at kommissio-
nen foreslog, at der blev etableret en ordning, hvorefter der administrativt
kunne træffes beslutning om udstationering til grønlandsk anstalt som for-
beredelse til ændring af foranstaltningen til anbringelse i grønlandsk an-
stalt og efterfølgende løsladelse (punkt 2.2 i de almindelige bemærkninger
til lovforslag nr. L 265 af 2. maj 1996, jf. Folketingstidende 1995-1996,
tillæg A, side 5203).
Det fremgår endvidere af bemærkningerne til bestemmelsen, at det med
betingelsen om, at overførslen må anses for formålstjenlig og forenelig
med hensynet til retssikkerheden, tilkendegives, at udstationeringsordnin-
gen i første række bør anvendes over for dømte, som inden for forholdsvis
kort tid forventes at kunne prøveløslades (bemærkningerne til § 1, nr. 1, i
lovforslag nr. L 265 af 2. maj 1996, jf. Folketingstidende 1995-1996, til-
læg A, side 5205).
Bestemmelsen i § 161, stk. 3, 1. pkt., har således specifikt til formål at
skabe mulighed for overførsel til åben afdeling i anstalt i Grønland som led
i et udslusningsforløb og er altså ikke umiddelbart tiltænkt at skulle finde
anvendelse i forbindelse med andre former for overførsel.
Det kan derfor ikke antages, at § 161, stk. 3, 1. pkt., kan anvendes som
generel hjemmel til overførsel af forvaringsdømte fra Danmark til den
kommende forvaringsafdeling i Nuuk.
2.3. Overførsel af forvaringsdømte internt i Grønland
Som beskrevet i pkt. 2.1 er det forudsat i § 161, stk. 5, at bl.a. § 161, stk. 3,
1. pkt. (om overførsel fra Danmark til Grønland) og stk. 4, 1. pkt. (om
overførsel fra Grønland til Danmark) ophæves, når der er etableret en for-
varingsafdeling i Grønland.
7
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 95: Til orientering kopi af GRU Lovforslag og høringsoversigt (anbringelse af forvaringsdømte)
Bestemmelsen i § 161, stk. 4, blev oprindeligt indsat (dengang som § 104,
stk. 2, 2. pkt.), i kriminalloven ved lov nr. 292 af 8. juni 1978.
Efter § 104, stk. 2, 2. pkt., kunne retten træffe bestemmelse om overførsel
til hospital, om fornødent i Danmark, eller til en psykiatrisk ledet anstalt
under kriminalforsorgen i Danmark, hvis den dømte var anbragt i anstalt
på ubestemt tid, og anstaltsanbringelse i Grønland viste sig ikke at give
tilstrækkelig sikkerhed. § 104, stk. 2, fik sin udformning under Folketin-
gets behandling af lovforslaget. Ifølge betænkningen over lovforslaget
(Folketingstidende 1977-78, tillæg B, sp. 1077-78) var sigtet med bestem-
melsen i § 104, stk. 2, at give mulighed for overførsel af dømte i tilfælde,
hvor overførslen måtte anses for påkrævet, fordi den dømte ikke kunne
rummes inden for rammerne af det grønlandske anstaltssystem.
Bestemmelsen i § 161, stk. 4, fik sin nuværende udformning ved lov nr.
306 af 30. april 2008. Det fremgår af forarbejderne til bestemmelsen (be-
mærkningerne til § 161, stk. 4, i lovforslag nr. L 35 af 12. december 2007,
jf. Folketingstidende 2007-2008, tillæg A, side 1678), at den svarer til den
hidtil gældende § 104, stk. 2, 2. pkt.
Som følge af, at § 161, stk. 3 og 4, foreslås ophævet i forbindelse med
etableringen af den nye anstalt i Nuuk, opstår spørgsmålet, om der vil være
hjemmel til at overføre forvaringsdømte fra åben afdeling i en grønlandsk
anstalt til forvaringsafdelingen i Nuuk. Samtidig opstår spørgsmålet, om
der vil være hjemmel til at overføre forvaringsdømte fra forvaringsafdeling
til anbringelse i en åben afdeling.
Det bemærkes i den forbindelse, at det fremgår af kriminallovens § 241,
stk. 1, at forvaring efter kapitel 34 (med visse nærmere angivne undtagel-
ser) fuldbyrdes efter bestemmelserne i kapitel 43 om fuldbyrdelse af dom-
me med anstaltsanbringelse. Kapitel 43 indeholder i § 194 en bestemmelse
om, at Ledelsen af Kriminalforsorgen i Grønland træffer afgørelse om bl.a.
overførsel mellem institutionerne.
Kriminalloven indeholder i den forbindelse i §§ 198 og 199 regler om ad-
ministrativ overførsel af indsatte mellem institutionerne i Grønland.
Efter § 198, stk. 1, kan en indsat i åben afdeling overføres til lukket afde-
ling, hvis den pågældende er undveget eller har forsøgt herpå, eller begår
ny kriminalitet. Efter § 199, stk. 1, skal en indsat i lukket afdeling overfø-
res til åben afdeling, når anbringelse i lukket afdeling ikke længere er nød-
8
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 95: Til orientering kopi af GRU Lovforslag og høringsoversigt (anbringelse af forvaringsdømte)
vendig af hensyn til sikkerheden, og en lempeligere anbringelse i øvrigt ik-
ke er utilrådelig.
Det fremgår af forarbejderne til § 198 (bemærkningerne til § 198 i lovfor-
slag nr. L 35 af december 2007, jf. Folketingstidende 2007-2008, tillæg A,
side 1687), at bestemmelsen i stk. 1, fastsætter betingelserne for at overfø-
re en indsat til den foreslåede lukkede disciplinærafdeling i Nuuk. Af for-
arbejderne til § 199 (bemærkningerne til § 199 i lovforslag nr. L 35 af 12.
december 2007, jf. Folketingstidende 2007-2008, tillæg A, side 1678)
fremgår det, at bestemmelsen i stk. 1, regulerer pligten til overførsel fra
den foreslåede lukkede disciplinærafdeling i Nuuk.
Bestemmelserne i § 198, stk. 1, og § 199, stk. 1, har således specifikt til
formål at regulere administrativ overførsel til og fra den disciplinærafde-
ling, som vil blive oprettet i den nye anstalt i Nuuk.
Det kan på den baggrund ikke antages, at § 198, stk. 1, og § 199, stk. 1,
kan anvendes som hjemmel til overførsel til og fra den kommende lukkede
forvaringsafdeling i Nuuk.
3. Justitsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3.1. Oversigt over de foreslåede ændringer
Det foreslås, at der indføres en række ændringer af kriminallovens bestem-
melser om anbringelse og overførsel af forvaringsdømte, jf. pkt. 3.1.1-
3.1.3 nedenfor.
3.1.1. Ophævelse af bestemmelser om anbringelse af forvaringsdømte i
Danmark
Det foreslås, at bestemmelserne om anbringelse af forvaringsdømte i Dan-
mark ophæves.
Som beskrevet i pkt. 2.1 følger det af kriminallovens § 161, stk. 5, at ju-
stitsministeren ved bekendtgørelse kan ophæve § 148, stk. 3, og § 161, stk.
2-4, om overførsel og dom til anbringelse i Danmark.
Eftersom en ny anstalt i Nuuk, som bl.a. skal indeholde en forvaringsafde-
ling, er under opførelse og forventes at stå klar i 2018, finder Justitsmini-
9
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 95: Til orientering kopi af GRU Lovforslag og høringsoversigt (anbringelse af forvaringsdømte)
steriet anledning til at ophæve § 148, stk. 3, og § 161, stk. 2-4 (jf. nærmere
herom i pkt. 3.2 nedenfor).
3.1.2. Overførsel af personer, der efter lovens ikrafttræden idømmes forva-
ring
Det foreslås, at der indføres nærmere regler om overførsel internt i Grøn-
land af de personer, der efter lovens ikrafttræden idømmes forvaring.
Når loven er trådt i kraft, vil personer, der idømmes forvaring efter krimi-
nalloven, blive anbragt enten i en åben afdeling i en grønlandsk anstalt
(som det allerede er muligt) eller i den kommende forvaringsafdeling i
Nuuk, jf. nærmere herom i pkt. 3.2 nedenfor.
Som beskrevet i pkt. 2.3 kan det ikke antages, at kriminalloven indeholder
hjemmel til at overføre forvaringsdømte fra åben afdeling i en grønlandsk
anstalt til den kommende forvaringsafdeling i Nuuk og omvendt.
Justitsministeriet finder på den baggrund anledning til at foreslå, at der
indføres en specifik hjemmel til, at Ledelsen af Kriminalforsorgen i Grøn-
land kan beslutte at overføre en forvaringsdømt fra åben afdeling til en
forvaringsafdeling (jf. nærmere herom i pkt. 3.3.1 nedenfor), og en speci-
fik hjemmel til, at Ledelsen af Kriminalforsorgen i Grønland kan beslutte
at overføre en forvaringsdømt fra forvaringsafdeling til en åben afdeling
(jf. nærmere herom i pkt. 3.3.2 nedenfor).
3.1.3. Overførsel af personer, der før lovens ikrafttræden er idømt forva-
ring
Det foreslås, at der indføres nærmere regler om overførsel af de personer,
der før lovens ikrafttræden er idømt forvaring. Denne gruppe omfatter bå-
de forvaringsdømte, der er anbragt i en psykiatrisk ledet anstalt under kri-
minalforsorgen i Danmark, og forvaringsdømte, der er anbragt i åben afde-
ling i en anstalt i Grønland.
I pkt. 2.2 er det beskrevet, at det ikke kan antages, at der er hjemmel i kri-
minalloven til at overføre de forvaringsdømte, som er dømt eller overført
til anbringelse i en psykiatrisk ledet anstalt under kriminalforsorgen i Dan-
mark til den kommende forvaringsafdeling i Nuuk. Justitsministeriet finder
derfor anledning til at indføre en specifik hjemmel hertil.
10
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 95: Til orientering kopi af GRU Lovforslag og høringsoversigt (anbringelse af forvaringsdømte)
Indførelsen af en hjemmel til at overføre forvaringsdømte til den nye an-
stalt i Nuuk bunder i hensynet til, at gerningsmændene skal kunne afsone
tættere på deres bopæl, og bygger i øvrigt på en forudsætning om, at de på-
gældende ønsker at blive overført til den nye anstalt i Nuuk. Det kan imid-
lertid ikke udelukkes, at en del af disse personer måtte ønske at forblive i
Herstedvester Fængsel i stedet for at blive overført til Nuuk. Der kan f.eks.
være tale om, at en person efter et langt ophold i Danmark har mistet sin
tilknytning til Grønland. Det forekommer på den baggrund ikke rimeligt,
hvis disse personer, hvoraf nogle har afsonet mange år i Danmark, herefter
mod deres eget ønske flyttes tilbage til Grønland, og Justitsministeriet fo-
reslår derfor, at de personer, der allerede er anbragt i Herstedvester
Fængsel, skal kunne vælge, om de ønsker at blive overført fra Danmark til
Grønland (jf. nærmere herom i pkt. 3.4.1 nedenfor).
Det foreslås samtidig, at der indføres hjemmel til, at de forvaringsdømte,
som måtte vælge fortsat at være anbragt i Herstedvester Fængsel, kan
overføres til en åben afdeling under Kriminalforsorgen i Grønland, når det
må anses for formålstjenligt og foreneligt med sikkerhedsmæssige hensyn
(jf. nærmere herom i pkt. 3.4.2 nedenfor).
Som beskrevet i pkt. 2.3 kan det ikke antages, at kriminalloven indeholder
hjemmel til at overføre forvaringsdømte fra åben afdeling i en grønlandsk
anstalt til den kommende forvaringsafdeling i Nuuk.
Justitsministeriet finder derfor anledning til at indføre en specifik hjemmel
til, at retten kan træffe beslutning om at overføre personer, der før lovens
ikrafttræden er idømt forvaring, og som er anbragt i åben afdeling, til den
kommende forvaringsafdeling (jf. nærmere herom i pkt. 3.4.3 nedenfor).
3.2. Ophævelse af bestemmelser om anbringelse af forvaringsdømte i Dan-
mark
I kriminallovens § 161, stk. 5, er der hjemmel til ved bekendtgørelse at
ophæve § 148, stk. 3, og § 161, stk. 2-4, om overførsel og dom til anbrin-
gelse i Danmark, når der er etableret en forvaringsafdeling i Nuuk.
Justitsministeriet finder det imidlertid mest hensigtsmæssigt, at ophævelse
af bestemmelserne i § 148, stk. 3, og § 161, stk. 2-4, sammen med § 161,
stk. 5, sker ved lov. Dette skyldes navnlig, at der samtidig ved lov bl.a.
indføres hjemmel til, at forvaringsdømte, som er anbragt i Danmark, kan
overføres til forvaringsafdelingen i Nuuk.
11
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 95: Til orientering kopi af GRU Lovforslag og høringsoversigt (anbringelse af forvaringsdømte)
Det foreslås på den baggrund, at bestemmelserne ophæves, og at justitsmi-
nisteren – hvis lovforslaget vedtages – fastsætter det nærmere tidspunkt for
lovens ikrafttræden.
Ikraftsættelsen af loven med den virkning, at overførelsesbestemmelserne
ophæves, forudsættes at skulle ske, når forvaringsafdelingen er etableret i
Nuuk, og der således ikke længere er behov for at anbringe forvaringsdøm-
te i Danmark.
Virkningen af, at bestemmelserne ophæves, vil være, at der ikke længere
er hjemmel til at anbringe eller overføre forvaringsdømte til Danmark, jf.
dog nedenfor.
En forvaringsdømt skal herefter som udgangspunkt anbringes i en forva-
ringsafdeling i Grønland, jf. kriminallovens § 241, stk. 2. Hvis den pågæl-
dende anses for egnet til anbringelse i åben afdeling, og hvis en sådan an-
bringelse giver tilstrækkelig sikkerhed, kan der dog undtagelsesvis træffes
afgørelse om anbringelse i åben afdeling.
Efter Justitsministeriets opfattelse bør det – i overensstemmelse med ud-
gangspunktet i kriminallovens § 194 – være Ledelsen af Kriminalforsor-
gen i Grønland, der træffer afgørelse om anbringelse af forvaringsdømte.
Det bemærkes i øvrigt, at der efter kriminallovens § 257 og § 259 fortsat
også vil være mulighed for, at en grønlandsk anstalts- eller forvaringsdom
kan fuldbyrdes i Danmark, hvis den dømte har bopæl eller i øvrigt er hjem-
mehørende dér, eller hvis den dømte har opholdt sig i Danmark, og det
findes mest hensigtsmæssigt, at fuldbyrdelsen finder sted dér.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, og § 3.
3.3. Overførsel af personer, der efter lovens ikrafttræden idømmes forva-
ring
Det foreslås, at der for personer, som efter lovens ikrafttræden idømmes
forvaring, indføres hjemmel til overførsel fra åben afdeling til en forva-
ringsafdeling (pkt. 3.3.1 nedenfor) og fra forvaringsafdeling til en åben
afdeling (pkt. 3.3.2 nedenfor).
12
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 95: Til orientering kopi af GRU Lovforslag og høringsoversigt (anbringelse af forvaringsdømte)
3.3.1. Indførelse af hjemmel til overførsel af forvaringsdømte i Grønland
fra åben afdeling til en forvaringsafdeling
Efter bestemmelsen i kriminallovens § 161, stk. 4, 1. pkt., som foreslås
ophævet, kan der ske overførsel til anbringelse i Danmark, hvis anstaltsan-
bringelse i Grønland viser sig ikke at give tilstrækkelig sikkerhed.
Som beskrevet i pkt. 2.3 kan det ikke antages, at kriminalloven indeholder
hjemmel til at overføre forvaringsdømte fra åben afdeling i en grønlandsk
anstalt til den kommende forvaringsafdeling i Nuuk og omvendt.
På den baggrund foreslås det, at der indføres en specifik hjemmel til, at
personer, der efter lovens ikrafttræden idømmes forvaring, og som anbrin-
ges i åben afdeling, kan overføres til en forvaringsafdeling.
Efter Justitsministeriets opfattelse bør det – i overensstemmelse med ud-
gangspunktet i kriminallovens § 194 – være Ledelsen af Kriminalforsor-
gen i Grønland, som træffer afgørelse om overførsel til en forvaringsafde-
ling.
På den baggrund foreslås det, at der i kriminallovens § 241 indsættes et nyt
stk. 4, som fastsætter, at Ledelsen af Kriminalforsorgen i Grønland kan
bestemme, at en indsat i åben afdeling, som er idømt forvaring efter krimi-
nallovens § 161, skal overføres til en forvaringsafdeling, hvis anbringelse i
åben afdeling viser sig ikke at give tilstrækkelig sikkerhed.
Den foreslåede bestemmelse vil alene få virkning for forvaringsdømte,
som efter lovens ikrafttræden anbringes i en åben afdeling.
Det er en betingelse for overførsel til en forvaringsafdeling, at anbringel-
sen i åben afdeling har vist sig ikke at give tilstrækkelig sikkerhed. Dette
svarer til betingelserne efter § 161, stk. 4, 1. pkt., om overførsel fra anstalt
i Grønland til en psykiatrisk ledet anstalt under kriminalforsorgen i Dan-
mark og skal forstås på samme måde. Der kan i den forbindelse henvises
til Folketingstidende 1977-78, tillæg B, sp. 1077-78, og beskrivelsen i pkt.
2.3.
Der vil således kunne ske overførsel af indsatte til forvaringsafdeling i
tilfælde, hvor overførslen må anses for påkrævet, fordi den indsatte ikke
kan rummes inden for rammerne af det åbne anstaltssystem.
13
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 95: Til orientering kopi af GRU Lovforslag og høringsoversigt (anbringelse af forvaringsdømte)
Den foreslåede bestemmelse vil f.eks. kunne finde anvendelse i situationer,
hvor den indsatte på grund af sin adfærd udgør en sikkerhedsmæssig risiko
for medindsatte, personale eller andre i anstalten, og i situationer, hvor den
indsatte er undveget eller har forsøgt herpå.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2, og § 3.
3.3.2. Indførelse af hjemmel til overførsel af forvaringsdømte i Grønland
fra forvaringsafdeling til en åben afdeling
Efter bestemmelsen i kriminallovens § 161, stk. 3, 1. pkt., som foreslås
ophævet, kan der ske overførsel til anstalt i Grønland, når det må anses for
formålstjenligt og foreneligt med hensynet til retssikkerheden. Som be-
skrevet i pkt. 2.2 har bestemmelsen specifikt til formål at skabe mulighed
for overførsel til åben afdeling i en anstalt i Grønland som led i et udslus-
ningsforløb.
Som beskrevet i pkt. 2.3 kan det ikke antages, at kriminalloven indeholder
hjemmel til at overføre forvaringsdømte fra åben afdeling i en grønlandsk
anstalt til den kommende forvaringsafdeling i Nuuk og omvendt.
Justitsministeriet finder, at der bør være mulighed for administrativt at
overføre forvaringsdømte, som anbringes i forvaringsafdelingen i Nuuk til
en åben afdeling som led i udslusning fra forvaring.
Det foreslås på den baggrund, at der indsættes en specifik hjemmel hertil i
kriminallovens § 241, stk. 5, 1. pkt., hvorefter Ledelsen af Kriminalforsor-
gen i Grønland kan bestemme, at en indsat i forvaringsafdeling skal over-
føres til en åben afdeling, når det må anses for formålstjenligt og foreneligt
med sikkerhedsmæssige hensyn.
Den foreslåede bestemmelse vil få virkning for forvaringsdømte, der efter
lovens ikrafttræden anbringes i forvaringsafdelingen i Nuuk. Denne per-
songruppe omfatter forvaringsdømte, der efter lovens ikrafttræden idøm-
mes forvaring og anbringes i forvaringsafdelingen, samt forvaringsdømte,
som i medfør af den foreslåede bestemmelse i § 241, stk. 4, er overført fra
åben afdeling til forvaringsafdelingen i Nuuk. Bestemmelsen vil også få
virkning for forvaringsdømte, der har valgt at blive overført fra Herstedve-
ster Fængsel til forvaringsafdelingen i Nuuk i medfør af den foreslåede
bestemmelse i § 2, stk. 1, og forvaringsdømte, der er overført fra åben af-
deling til forvaringsafdelingen i medfør af den foreslåede bestemmelse i §
14
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 95: Til orientering kopi af GRU Lovforslag og høringsoversigt (anbringelse af forvaringsdømte)
2, stk. 3. Desuden vil bestemmelsen få virkning for forvaringsdømte, der
er overført til forvaringsafdelingen i medfør af den foreslåede bestemmelse
i § 2, stk. 2, 2. pkt.
For så vidt angår betingelserne for overførsel til en åben afdeling er der
ikke som udgangspunkt tilsigtet ændringer i forhold til den gældende be-
stemmelse i § 161, stk. 3, 1. pkt. Der henvises i den forbindelse til forar-
bejderne til § 161, stk. 3 (pkt. 2.2 i de almindelige bemærkninger til lov-
forslag nr. L 265 af 2. maj 1996, jf. Folketingstidende 1995-1996, tillæg A,
side 5202-5203, samt bemærkningerne til § 1, nr. 1, jf. Folketingstidende
1995-1996, tillæg A, side 5205) og til beskrivelsen i pkt. 2.2.
Det bemærkes dog, at betingelsen i den gældende bestemmelse om, at
overførslen skal være forenelig med hensynet til retssikkerheden, i den
foreslåede nye bestemmelse er ændret til, at overførslen skal være forene-
lig med sikkerhedsmæssige hensyn. Hermed præciseres det, at det er sik-
kerhedsmæssige hensyn i almindelighed, der skal tages i betragtning, her-
under navnlig hensynet til at undgå, at den indsatte begår ny kriminalitet.
Det vil på den baggrund være en betingelse for overførsel til en åben afde-
ling, at overførslen må anses for formålstjenlig og forenelig med sikker-
hedsmæssige hensyn.
Med denne betingelse tilkendegives, at udslusningsordningen i første ræk-
ke bør anvendes over for indsatte, som inden for forholdsvis kort tid for-
ventes at kunne prøveløslades.
Det foreslås endvidere, at der indsættes et nyt stk. 5, 2. pkt., som fastsæt-
ter, at hvis den indsatte efter overførslen viser sig uegnet til ophold i åben
afdeling, eller hvis denne anbringelse viser sig ikke at give tilstrækkelig
sikkerhed, kan Ledelsen af Kriminalforsorgen i Grønland bestemme, at
den indsatte skal tilbageføres til en forvaringsafdeling.
Betingelserne for tilbageførsel til en forvaringsafdeling skal forstås på
samme måde som betingelserne for tilbageførsel til Danmark i den gæl-
dende § 161, stk. 3, 2. pkt. Der henvises i den forbindelse til forarbejderne
til § 161, stk. 3 (bemærkningerne til § 1, nr. 1, i lovforslag nr. L 265 af 2.
maj 1996, jf. Folketingstidende 1995-1996, tillæg A, side 5205).
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2, og § 3.
15
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 95: Til orientering kopi af GRU Lovforslag og høringsoversigt (anbringelse af forvaringsdømte)
3.4. Overførsel af personer, der før lovens ikrafttræden er idømt forvaring
For personer, som før lovens ikrafttræden er idømt forvaring, og som er
anbragt i en psykiatrisk ledet anstalt under kriminalforsorgen i Danmark,
foreslås det, at der indføres hjemmel til overførsel til en forvaringsafdeling
i Grønland (pkt. 3.4.1 nedenfor) og til overførsel til en åben afdeling i an-
stalt i Grønland (pkt. 3.4.2 nedenfor). For personer, som før lovens ikraft-
træden er idømt forvaring, og som er anbragt i åben afdeling i en anstalt i
Grønland, foreslås det, at der indføres hjemmel til overførsel til en forva-
ringsafdeling (pkt. 3.4.3 nedenfor).
3.4.1. Indførelse af hjemmel til overførsel af forvaringsdømte fra en psyki-
atrisk ledet anstalt under kriminalforsorgen i Danmark til en forvaringsaf-
deling i Grønland
Som beskrevet i pkt. 2.2 kan det ikke antages, at der er hjemmel i krimi-
nalloven til at overføre forvaringsdømte fra Herstedvester Fængsel til den
kommende forvaringsafdeling i Nuuk.
Det foreslås på den baggrund, at der indføres hjemmel til, at justitsministe-
ren eller den, ministeren bemyndiger dertil, kan bestemme, at personer, der
i medfør af de hidtidige regler i kriminallovens § 148, stk. 3, eller § 161,
stk. 2-4, er dømt eller overført til anbringelse i en psykiatrisk ledet anstalt
under kriminalforsorgen i Danmark, kan overføres til en forvaringsafde-
ling under Kriminalforsorgen i Grønland.
Det foreslås endvidere, at overførsel af en forvaringsdømt til en forva-
ringsafdeling i Grønland alene kan ske med den pågældendes samtykke.
Forslaget indebærer, at de pågældende personer selv vil kunne vælge, om
de ønsker at blive overført fra Danmark til Grønland.
Forslaget indebærer endvidere, at muligheden for at blive overført til
Grønland skal betragtes som et stående tilbud, dvs. at de pågældende per-
soner vil kunne vælge i første omgang at blive i Herstedvester Fængsel og
først på et senere tidspunkt blive overført til Grønland.
Endelig foreslås det, at justitsministeren fastsætter nærmere regler om
overførslen. Det forudsættes i den forbindelse, at der blandt andet vil blive
fastsat regler om behandlingen af sager om overførsel, herunder indhentel-
16
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 95: Til orientering kopi af GRU Lovforslag og høringsoversigt (anbringelse af forvaringsdømte)
se af samtykke, og hvor lang tid det må tage at gennemføre overførslen fra
det tidspunkt, hvor samtykket til overførslen er givet.
Der henvises til lovforslagets § 2.
3.4.2. Indførelse af hjemmel til overførsel af forvaringsdømte fra en psyki-
atrisk ledet anstalt under kriminalforsorgen i Danmark til en åben afdeling
i Grønland
Med ophævelsen af kriminallovens § 161, stk. 3, 1. pkt., vil der ikke læn-
gere være hjemmel til at overføre forvaringsdømte fra Herstedvester
Fængsel til en åben afdeling under Kriminalforsorgen i Grønland.
Justitsministeriet finder, at der bør være mulighed for administrativt at
overføre de forvaringsdømte, som måtte vælge fortsat at være anbragt i
Herstedvester Fængsel, til en åben afdeling i anstalt i Grønland som led i
udslusning fra forvaring.
Det foreslås på den baggrund, at der indføres en hjemmel til, at justitsmini-
steren eller den, ministeren bemyndiger dertil, kan bestemme, at personer,
der i medfør af de hidtidige regler i kriminallovens § 148, stk. 3, eller §
161, stk. 2-4, er dømt eller overført til anbringelse i en psykiatrisk ledet
anstalt under kriminalforsorgen i Danmark, skal overføres til en åben afde-
ling under Kriminalforsorgen i Grønland, når det må anses for formålstjen-
ligt og foreneligt med sikkerhedsmæssige hensyn.
For så vidt angår betingelserne for overførsel til en åben afdeling i anstalt i
Grønland er der ikke som udgangspunkt tilsigtet ændringer i forhold til
den gældende bestemmelse i § 161, stk. 3, 1. pkt. Der henvises i den for-
bindelse til forarbejderne til § 161, stk. 3 (pkt. 2.2 i de almindelige be-
mærkninger til lovforslag nr. L 265 af 2. maj 1996, jf. Folketingstidende
1995-1996, tillæg A, side 5202-5203, samt bemærkningerne til § 1, nr. 1,
jf. Folketingstidende 1995-1996, tillæg A, side 5205) og til beskrivelsen i
pkt. 2.2.
Det bemærkes dog, at betingelsen i den gældende bestemmelse om, at
overførslen skal være forenelig med hensynet til retssikkerheden, i den
foreslåede nye bestemmelse er ændret til, at overførslen skal være forene-
lig med sikkerhedsmæssige hensyn. Hermed præciseres det, at det er sik-
kerhedsmæssige hensyn i almindelighed, der skal tages i betragtning, her-
under navnlig hensynet til at undgå, at den indsatte begår ny kriminalitet.
17
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 95: Til orientering kopi af GRU Lovforslag og høringsoversigt (anbringelse af forvaringsdømte)
Det vil på den baggrund være en betingelse for overførsel til en åben afde-
ling i en anstalt i Grønland, at overførslen må anses for formålstjenlig og
forenelig med sikkerhedsmæssige hensyn.
Med denne betingelse tilkendegives, at udslusningsordningen i første ræk-
ke bør anvendes over for indsatte, som inden for forholdsvis kort tid for-
ventes at kunne prøveløslades.
Det foreslås endvidere, at hvis den indsatte efter overførslen viser sig ueg-
net til ophold i åben afdeling, eller hvis denne anbringelse viser sig ikke at
give tilstrækkelig sikkerhed, kan justitsministeren eller den, ministeren
bemyndiger dertil, bestemme, at den indsatte skal overføres til en forva-
ringsafdeling i Grønland.
Betingelserne for overførsel til en forvaringsafdeling skal forstås på sam-
me måde som betingelserne for tilbageførsel til Danmark i den gældende §
161, stk. 3, 2. pkt. Der henvises i den forbindelse til forarbejderne til §
161, stk. 3 (bemærkningerne til § 1, nr. 1, i lovforslag nr. L 265 af 2. maj
1996, jf. Folketingstidende 1995-1996, tillæg A, side 5205).
Det foreslås, at justitsministeren fastsætter nærmere regler om overførslen.
Det forudsættes i den forbindelse, at der blandt andet vil blive fastsat reg-
ler om behandlingen af sager om overførsel.
Der henvises til lovforslagets § 2.
3.4.3. Indførelse af hjemmel til overførsel af forvaringsdømte fra åben
afdeling i Grønland til en forvaringsafdeling i Grønland
Der er i øjeblikket anbragt et mindre antal forvaringsdømte i åben afdeling
i de grønlandske anstalter. Disse personer er anbragt i åben afdeling i
Grønland af retten i medfør af den gældende bestemmelse i kriminallovens
§ 161, stk. 1.
Som beskrevet i pkt. 2.3 kan det ikke antages, at kriminalloven indeholder
hjemmel til at overføre forvaringsdømte fra åben afdeling i en grønlandsk
anstalt til den kommende forvaringsafdeling i Nuuk.
På den baggrund foreslås det, at der indføres en specifik hjemmel til, at
forvaringsdømte, der er anbragt i åben afdeling, kan overføres til en forva-
18
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 95: Til orientering kopi af GRU Lovforslag og høringsoversigt (anbringelse af forvaringsdømte)
ringsafdeling. Da det er retten, som har truffet beslutning om anbringelse i
åben afdeling i anstalt i Grønland, bør det efter Justitsministeriets opfattel-
se også være retten, som i givet fald træffer afgørelse om efterfølgende
overførsel til en forvaringsafdeling.
Det foreslås på den baggrund, at retten kan bestemme, at personer, der er
idømt forvaring i medfør af den hidtidige bestemmelse i kriminallovens §
161, stk. 1, og som er anbragt i åben afdeling under Kriminalforsorgen i
Grønland, skal overføres til en forvaringsafdeling under Kriminalforsorgen
i Grønland, hvis anbringelse i åben afdeling viser sig ikke at give tilstræk-
kelig sikkerhed.
Det er en betingelse for overførsel til forvaringsafdeling, at anbringelsen i
åben afdeling har vist sig ikke at give tilstrækkelig sikkerhed. Dette svarer
til betingelserne efter § 161, stk. 4, 1. pkt., om overførsel fra anstalt i
Grønland til en psykiatrisk ledet anstalt under kriminalforsorgen i Dan-
mark og skal forstås på samme måde. Der kan i den forbindelse henvises
til Folketingstidende 1977-78, tillæg B, sp. 1077-78, og beskrivelsen i pkt.
2.3.
Der vil således kunne ske overførsel af indsatte til en forvaringsafdeling i
tilfælde, hvor overførslen må anses for påkrævet, fordi den indsatte ikke
kan rummes inden for rammerne af det åbne anstaltssystem.
Den foreslåede bestemmelse vil f.eks. kunne finde anvendelse i situationer,
hvor den indsatte på grund af sin adfærd udgør en sikkerhedsmæssig risiko
for medindsatte, personale eller andre i anstalten, og i situationer, hvor den
indsatte er undveget eller har forsøgt herpå.
3.5. Placeringen af de forvaringsdømte i den nye anstalt i Nuuk
Forvaringsdømte, som ikke anbringes i åben afdeling i anstalt i Grønland,
vil blive placeret i den lukkede afdeling i den nye anstalt i Nuuk, når den
står klar i 2018.
Direktoratet for Kriminalforsorgen har i den forbindelse oplyst, at anstal-
ten vil få en samlet kapacitet på i alt 76 pladser, fordelt på 40 lukkede
pladser samt en åben afdeling med henholdsvis 24 åbne pladser og 12 ud-
slusningspladser.
19
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 95: Til orientering kopi af GRU Lovforslag og høringsoversigt (anbringelse af forvaringsdømte)
Det har været en planlægningsmæssig forudsætning, at der i anstalten pla-
ceres 20 forvaringsdømte, men det er forudsat, at de 40 lukkede pladser
skal anvendes fleksibelt, så de løbende kan tilpasses det aktuelle behov.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget forventes ikke at have økonomiske eller administrative kon-
sekvenser for det offentlige af betydning.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 20. december 2016 til den
27. januar 2017 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organi-
sationer mv.:
Grønlands Landsret, Retten i Grønland, Domstolsstyrelsen, Rigsadvoka-
ten, Rigspolitiet, Politimesteren i Grønland, Direktoratet for Kriminal-
forsorgen, Kriminalforsorgen i Grønland, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Kredsdommerforeningen, Foreningen af
Offentlige Anklagere, Politiforbundet i Danmark, Grønlands Politifore-
ning, Advokatrådet, Danske Advokater, Landsforeningen af Forsvarsadvo-
kater, Grønlandske Advokater, Forsvarerforeningen i Grønland, Institut for
Menneskerettigheder, Amnesty International, Retspolitisk Forening,
Fængselsforbundet, Faggruppen af Socialrådgivere i Kriminalforsorgen,
20
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 95: Til orientering kopi af GRU Lovforslag og høringsoversigt (anbringelse af forvaringsdømte)
1705666_0021.png
Foreningen af institutionschefer og områdechefer, Kriminalforsorgsfore-
ningen, Landsforeningen KRIM, Landsforeningen SIND og Landsforenin-
gen af nuværende og tidligere psykiatribrugere.
Udkastet til lovforslag er endvidere forelagt Grønlands Selvstyre til udta-
lelse.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekven- Negative
konse-
ser/mindreudgifter
kvenser/merudgifter
Økonomiske konsekvenser Ingen
Ingen af betydning
for stat, kommuner og re-
gioner
Administrative konsekven- Ingen
Ingen
ser for stat, kommuner og
regioner
Økonomiske konsekvenser Ingen
Ingen
for erhvervslivet
Administrative konsekven- Ingen
Ingen
ser for erhvervslivet
Miljømæssige konsekvenser Ingen
Ingen
Administrative konsekven- Ingen
Ingen
ser for borgerne
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Forslaget indebærer, at bestemmelserne i kriminallovens § 148, stk. 3, og §
161, stk. 2-5, om overførsel og dom til anbringelse i Danmark ophæves.
Herefter vil personer, der idømmes forvaring efter kriminalloven, i stedet
blive anbragt enten i en åben afdeling i en grønlandsk anstalt (som det alle-
rede er muligt) eller i den kommende forvaringsafdeling i Nuuk. Det vil
være Ledelsen af Kriminalforsorgen i Grønland, som – når retten har
21
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 95: Til orientering kopi af GRU Lovforslag og høringsoversigt (anbringelse af forvaringsdømte)
idømt en person forvaring efter kriminallovens § 161 – tager stilling til,
hvor den pågældende person skal anbringes, jf. kriminallovens § 194 og §
241.
En forvaringsdømt skal som udgangspunkt anbringes i en forvaringsafde-
ling, jf. kriminallovens § 241, stk. 2. Hvis den pågældende anses for egnet
til anbringelse i åben afdeling, og hvis en sådan anbringelse giver tilstræk-
kelig sikkerhed, kan der dog undtagelsesvis træffes afgørelse om anbrin-
gelse i åben afdeling.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det foreslås i
§ 241, stk. 4,
at Ledelsen af Kriminalforsorgen i Grønland
kan bestemme, at en indsat i åben afdeling, som er idømt forvaring efter §
161, skal overføres til en forvaringsafdeling, hvis anbringelse i åben afde-
ling viser sig ikke at give tilstrækkelig sikkerhed.
Forslaget vil få virkning for de forvaringsdømte, som efter lovens ikraft-
træden anbringes i en åben afdeling.
Det er en betingelse for overførsel til en forvaringsafdeling, at anbringel-
sen i åben afdeling har vist sig ikke at give tilstrækkelig sikkerhed. Dette
svarer til betingelserne efter den gældende bestemmelse i § 161, stk. 4, 1.
pkt., om overførsel fra anstalt i Grønland til en psykiatrisk ledet anstalt
under kriminalforsorgen i Danmark og skal forstås på samme måde.
Der vil således kunne ske overførsel af indsatte til en forvaringsafdeling i
tilfælde, hvor overførslen må anses for påkrævet, fordi den indsatte ikke
kan rummes inden for rammerne af det åbne anstaltssystem.
Den foreslåede bestemmelse vil f.eks. kunne finde anvendelse i situationer,
hvor den indsatte på grund af sin adfærd udgør en sikkerhedsmæssig risiko
for medindsatte, personale eller andre i anstalten, og i situationer, hvor den
indsatte er undveget eller har forsøgt herpå.
Det foreslås i
§ 241, stk. 5, 1. pkt.,
at Ledelsen af Kriminalforsorgen i
Grønland kan bestemme, at en indsat i forvaringsafdeling skal overføres til
en åben afdeling, når det må anses for formålstjenligt og foreneligt med
sikkerhedsmæssige hensyn.
22
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 95: Til orientering kopi af GRU Lovforslag og høringsoversigt (anbringelse af forvaringsdømte)
Den foreslåede bestemmelse vil få virkning for forvaringsdømte, der efter
lovens ikrafttræden anbringes i forvaringsafdelingen i Nuuk. Denne per-
songruppe omfatter forvaringsdømte, der efter lovens ikrafttræden idøm-
mes forvaring og anbringes i forvaringsafdelingen, samt forvaringsdømte,
som i medfør af den foreslåede bestemmelse i § 241, stk. 4, er overført fra
åben afdeling til forvaringsafdelingen i Nuuk. Bestemmelsen vil også få
virkning for forvaringsdømte, der har valgt at blive overført fra Herstedve-
ster Fængsel til forvaringsafdelingen i Nuuk i medfør af den foreslåede
bestemmelse i § 2, stk. 1, og forvaringsdømte, der er overført fra åben af-
deling til forvaringsafdelingen i medfør af den foreslåede bestemmelse i §
2, stk. 3. Desuden vil bestemmelsen få virkning for forvaringsdømte, der
er overført til forvaringsafdelingen i medfør af den foreslåede bestemmelse
i § 2, stk. 2, 2. pkt.
For så vidt angår betingelserne for overførsel til en åben afdeling er der
ikke som udgangspunkt tilsigtet ændringer i forhold til den gældende be-
stemmelse i § 161, stk. 3, 1. pkt.
Det bemærkes dog, at betingelsen i den gældende bestemmelse om, at
overførslen skal være forenelig med hensynet til retssikkerheden, i den
foreslåede nye bestemmelse er ændret til, at overførslen skal være forene-
lig med sikkerhedsmæssige hensyn. Hermed præciseres det, at det er sik-
kerhedsmæssige hensyn i almindelighed, der skal tages i betragtning, her-
under navnlig hensynet til at undgå, at den indsatte begår ny kriminalitet.
Det vil således være en betingelse for overførsel til åben afdeling, at over-
førslen må anses for formålstjenlig og forenelig med sikkerhedsmæssige
hensyn. Med denne betingelse tilkendegives, at udslusningsordningen i
første række bør anvendes over for indsatte, som inden for forholdsvis kort
tid forventes at kunne prøveløslades.
I
§ 241, stk. 5, 2. pkt.,
foreslås det, at hvis den indsatte efter overførslen
viser sig uegnet til ophold i åben afdeling, eller hvis denne anbringelse
viser sig ikke at give tilstrækkelig sikkerhed, kan Ledelsen af Kriminal-
forsorgen i Grønland bestemme, at den indsatte skal tilbageføres til en for-
varingsafdeling.
For så vidt angår betingelserne for tilbageførsel til forvaringsafdeling er
der ikke tilsigtet ændringer i forhold til den gældende bestemmelse i § 161,
stk. 3, 2. pkt.
23
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 95: Til orientering kopi af GRU Lovforslag og høringsoversigt (anbringelse af forvaringsdømte)
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1, 1. pkt.,
at justitsministeren eller den, ministeren be-
myndiger dertil, kan bestemme, at personer, der i medfør af de hidtidige
regler i kriminallovens § 148, stk. 3, eller § 161, stk. 2-4, er dømt eller
overført til anbringelse i en psykiatrisk ledet anstalt under kriminalforsor-
gen i Danmark, kan overføres til en forvaringsafdeling under Kriminal-
forsorgen i Grønland.
I
stk. 1, 2. pkt.,
foreslås det, at overførsel af forvaringsdømte til en forva-
ringsafdeling i Grønland alene kan ske med den pågældendes samtykke.
Forslaget indebærer, at de pågældende personer selv vil kunne vælge, om
de ønsker at blive overført fra Danmark til Grønland.
Forslaget indebærer endvidere, at muligheden for at blive overført til
Grønland skal betragtes som et stående tilbud, dvs. at de pågældende per-
soner vil kunne vælge i første omgang at blive i Herstedvester Fængsel og
først på et senere tidspunkt blive overført til Grønland.
Det foreslås i
stk. 2, 1. pkt.,
at justitsministeren eller den, ministeren be-
myndiger dertil, kan bestemme, at personer, der i medfør af de hidtidige
regler i kriminallovens § 148, stk. 3, eller § 161, stk. 2-4, er dømt eller
overført til anbringelse i en psykiatrisk ledet anstalt under kriminalforsor-
gen i Danmark, skal overføres til en åben afdeling under Kriminalforsor-
gen i Grønland, når det må anses for formålstjenligt og foreneligt med sik-
kerhedsmæssige hensyn.
For så vidt angår betingelserne for overførsel til åben afdeling i anstalt i
Grønland er der ikke som udgangspunkt tilsigtet ændringer i forhold til
den gældende bestemmelse i § 161, stk. 3, 1. pkt.
Det bemærkes dog, at betingelsen i den gældende bestemmelse om, at
overførslen skal være forenelig med hensynet til retssikkerheden, i den
foreslåede nye bestemmelse er ændret til, at overførslen skal være forene-
lig med sikkerhedsmæssige hensyn. Hermed præciseres det, at det er sik-
kerhedsmæssige hensyn i almindelighed, der skal tages i betragtning, her-
under navnlig hensynet til at undgå, at den indsatte begår ny kriminalitet.
24
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 95: Til orientering kopi af GRU Lovforslag og høringsoversigt (anbringelse af forvaringsdømte)
Det vil således være en betingelse for overførsel til en åben afdeling i en
anstalt i Grønland, at overførslen må anses for formålstjenlig og forenelig
med sikkerhedsmæssige hensyn. Med denne betingelse tilkendegives, at
udslusningsordningen i første række bør anvendes over for indsatte, som
inden for forholdsvis kort tid forventes at kunne prøveløslades.
Det foreslås endvidere, at der indsættes et nyt
stk. 2, 2. pkt.,
som fastsætter,
at hvis den indsatte herefter viser sig uegnet til ophold i åben afdeling,
eller hvis denne anbringelse viser sig ikke at give tilstrækkelig sikkerhed,
kan justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, bestemme, at
den indsatte skal overføres til en forvaringsafdeling under Kriminalforsor-
gen i Grønland.
Betingelserne for overførsel til en forvaringsafdeling skal forstås på sam-
me måde som betingelserne for tilbageførsel til Danmark i den gældende §
161, stk. 3, 2. pkt.
Det foreslås i
stk. 3,
at retten kan bestemme, at personer, der er idømt for-
varing i medfør af den hidtidige bestemmelse i kriminallovens § 161, stk.
1, og som er anbragt i åben afdeling under Kriminalforsorgen i Grønland,
skal overføres til en forvaringsafdeling under Kriminalforsorgen i Grøn-
land, hvis anbringelse i åben afdeling viser sig ikke at give tilstrækkelig
sikkerhed.
Det er en betingelse for overførsel til en forvaringsafdeling, at anbringel-
sen i åben afdeling har vist sig ikke at give tilstrækkelig sikkerhed. Dette
svarer til betingelserne efter § 161, stk. 4, 1. pkt., om overførsel fra anstalt
i Grønland til en psykiatrisk ledet anstalt under kriminalforsorgen i Dan-
mark og skal forstås på samme måde.
Der vil således kunne ske overførsel af indsatte til en forvaringsafdeling i
tilfælde, hvor overførslen må anses for påkrævet, fordi den indsatte ikke
kan rummes inden for rammerne af det åbne anstaltssystem.
Den foreslåede bestemmelse vil f.eks. kunne finde anvendelse i situationer,
hvor den indsatte på grund af sin adfærd udgør en sikkerhedsmæssig risiko
for medindsatte, personale eller andre i anstalten, og i situationer, hvor den
indsatte er undveget eller har forsøgt herpå.
25
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 95: Til orientering kopi af GRU Lovforslag og høringsoversigt (anbringelse af forvaringsdømte)
Det foreslås i
stk. 4,
at justitsministeren fastsætter regler om overførsel ef-
ter stk. 1 og 2. Det forudsættes i den forbindelse, at der blandt andet vil bli-
ve fastsat regler om behandlingen af sager om overførsel. For så vidt angår
overførsler efter den foreslåede bestemmelse i § 2, stk. 1, forudsættes det,
at der vil blive fastsat regler om indhentelse af samtykke og hvor lang tid
det må tage at gennemføre overførslen fra det tidspunkt, hvor samtykket til
overførslen er givet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.4 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 3
Det foreslås, at justitsministeren fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræ-
den.
Det forudsættes, at loven vil blive sat i kraft fra det tidspunkt, hvor den
lukkede afdeling, der er under etablering som en del af en ny anstalt i
Nuuk, står klar til at huse forvaringsdømte.
26
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 95: Til orientering kopi af GRU Lovforslag og høringsoversigt (anbringelse af forvaringsdømte)
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I kriminallov for Grønland,
lov nr. 306 af 30. april 2008, som
ændret ved § 1 i lov nr. 735 af
25. juni 2014, § 4 i lov nr. 103 af
3. februar 2016 og § 2 i lov nr.
[…] af [dato], foretages følgende
ændringer:
§ 148.
---
Stk. 3.
Må den dømte anses for
omfattet af § 161, stk. 2, jf. stk. 1,
kan retten bestemme, at den dømte
skal overføres til en psykiatrisk
ledet anstalt under kriminalforsor-
gen i Danmark, hvis overførsel
ikke kan ske efter § 234, stk. 1. §
161, stk. 3, finder herved tilsvaren-
de anvendelse.
Stk. 4.
---
§ 161.
---
Stk. 2.
Må gerningsmanden på
grund af psykisk afvigelse, der ikke
er af den i § 156, stk. 1, omhandle-
de karakter, anses for uegnet til
anbringelse i anstalt i Grønland,
eller giver en sådan anbringelse
ikke tilstrækkelig sikkerhed, kan
den pågældende dømmes til an-
bringelse på ubestemt tid i en psy-
kiatrisk ledet anstalt under krimi-
nalforsorgen i Danmark.
Stk. 3.
Justitsministeren eller den,
ministeren bemyndiger dertil, kan
bestemme, at personer, der i med-
27
1.
§ 148, stk. 3,
og
§ 161, stk. 2-
5,
ophæves.
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 95: Til orientering kopi af GRU Lovforslag og høringsoversigt (anbringelse af forvaringsdømte)
før af stk. 2 er dømt til anbringelse
i anstalt i Danmark, skal overføres
til anstalt i Grønland, når det må
anses for formålstjenligt og forene-
ligt med hensynet til retssikkerhe-
den. Viser den dømte sig uegnet til
ophold i anstalt i Grønland, eller
viser denne anbringelse sig ikke at
give tilstrækkelig sikkerhed, kan
justitsministeren bestemme, at den
pågældende skal tilbageføres til an-
stalt i Danmark.
Stk. 4.
Retten kan bestemme, at
en person, som er idømt forvaring
efter § 161, stk. 1, skal overføres til
en psykiatrisk ledet anstalt under
kriminalforsorgen i Danmark, hvis
anstaltsanbringelse i Grønland vi-
ser sig ikke at give tilstrækkelig
sikkerhed. § 148, stk. 3, og § 161,
stk. 3, finder tilsvarende anvendel-
se.
Stk. 5.
Justitsministeren kan ved
bekendtgørelse ophæve §§ 148,
stk. 3, og 161, stk. 2-4.
§ 241.
Forvaring efter kapitel 34
fuldbyrdes efter bestemmelserne i
kapitel 43 om fuldbyrdelse af dom-
me med anstaltsanbringelse, jf. dog
stk. 2 og 3.
Stk. 2.
Forvaring fuldbyrdes nor-
malt i en særlig forvaringsafdeling.
Stk. 3.
Under ophold i forvaringsaf-
deling har den indsatte ikke tilla-
delse til beskæftigelse uden for an-
stalten og ikke tilladelse til udgang
i øvrigt. Udgang kan dog tillades
som led i et udslusningsforløb, el-
ler når særlige forhold i øvrigt taler
derfor.
29
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 95: Til orientering kopi af GRU Lovforslag og høringsoversigt (anbringelse af forvaringsdømte)
Stk. 4.
Ledelsen af Kriminalforsor-
gen i Grønland fastsætter regler om
fuldbyrdelse af forvaring, herunder
om behandlingen af sager vedrø-
rende tilladelse til udgang, overfør-
sel til anden institution og prøveud-
skrivning, og om gennemførelse af
tilsyn m.v. efter kapitel 40.
2.
I
§ 241
indsættes efter stk. 3
som nye stykker:
»Stk.
4.
Ledelsen af Kriminal-
forsorgen i Grønland kan be-
stemme, at en indsat i åben afde-
ling, som er idømt forvaring efter
§ 161, skal overføres til en forva-
ringsafdeling, hvis anbringelse i
åben afdeling viser sig ikke at
give tilstrækkelig sikkerhed.
Stk. 5.
Ledelsen af Kriminal-
forsorgen i Grønland kan be-
stemme, at en indsat i forvarings-
afdeling skal overføres til en
åben afdeling, når det må anses
for formålstjenligt og foreneligt
med sikkerhedsmæssige hensyn.
Viser den indsatte sig herefter
uegnet til ophold i åben afdeling,
eller viser denne anbringelse sig
ikke at give tilstrækkelig sikker-
hed, kan Ledelsen af Kriminal-
forsorgen i Grønland bestemme,
at den indsatte skal tilbageføres
til en forvaringsafdeling.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 6.
§2
Stk. 1.
Justitsministeren eller
den, ministeren bemyndiger der-
til, kan bestemme, at personer,
der i medfør af de hidtidige reg-
ler i kriminallovens § 148, stk. 3,
eller § 161, stk. 2-4, er dømt eller
overført til anbringelse i en psy-
kiatrisk ledet anstalt under krimi-
nalforsorgen i Danmark, kan
overføres til en forvaringsafde-
ling under Kriminalforsorgen i
Grønland. Overførsel kan alene
30
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 95: Til orientering kopi af GRU Lovforslag og høringsoversigt (anbringelse af forvaringsdømte)
ske med den pågældendes
samtykke.
Stk. 2.
Justitsministeren eller
den, ministeren bemyndiger der-
til, kan bestemme, at personer,
der i medfør af de hidtidige reg-
ler i kriminallovens § 148, stk. 3,
eller § 161, stk. 2-4, er dømt eller
overført til anbringelse i en psy-
kiatrisk ledet anstalt under krimi-
nalforsorgen i Danmark, skal
overføres til en åben afdeling un-
der Kriminalforsorgen i Grøn-
land, når det må anses for for-
målstjenligt og foreneligt med
sikkerhedsmæssige hensyn. Vi-
ser den indsatte sig uegnet til op-
hold i åben afdeling, eller viser
denne anbringelse sig ikke at gi-
ve tilstrækkelig sikkerhed, kan
justitsministeren eller den, mini-
steren bemyndiger dertil, be-
stemme, at den indsatte skal
overføres til en forvaringsafde-
ling under Kriminalforsorgen i
Grønland.
Stk. 3.
Retten kan bestemme, at
personer, som er idømt forvaring
i medfør af den hidtidige bestem-
melse i kriminallovens § 161,
stk. 1, og som er anbragt i åben
afdeling under Kriminalforsor-
gen i Grønland, skal overføres til
en forvaringsafdeling under Kri-
minalforsorgen i Grønland, hvis
anbringelse i åben afdeling viser
sig ikke at give tilstrækkelig sik-
kerhed.
Stk. 4.
Justitsministeren fastsæt-
ter regler om overførsel efter stk.
1 og 2.
31
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 95: Til orientering kopi af GRU Lovforslag og høringsoversigt (anbringelse af forvaringsdømte)
§3
Justitsministeren fastsætter tids-
punktet for lovens ikrafttræden.
2