Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del Bilag 94
Offentligt
1705439_0001.png
Fra:
Mike Axdal [mailto:[email protected]]
Sendt:
19. december 2016 13:09
Til:
'Nina Lidman Borgsmidt (DEP)' <[email protected]>
Cc:
Folketingets Oplysning <[email protected]>; Oluf Husted <[email protected]>
Emne:
Sag-MV.Scandinavian Star
Erhvervsministeriet
Nina Lidman Borgsmidt
Specialkonsulent
Slotsholmsgade 10-12
DK - 1216 København K
Folketingets Retsudvalg
Folketinget Christiansborg
1216 København K.
19 december 2016
Sag.: Scandinavian Star svar af den 16 ds, med div bilag.
Jeg skal anmode om en fuldstændig fortegnelse over søfartsstyrelsens enheder gældende pr den 1 januar
1990 – 15 april 1990.
1.Fortegnelse over Søfartsstyrelsens opgaver og ansvar i ”Opklaringsenden samt kontrolenheden.”
Fortegnelse af organisationen i samme enhed, og tidsrum.
2. Fortegnelse over søfartsstyrelsens synsvirksomhed ”Synskontor overordnet i København” i samme
tidsrum som anvist ovenfor.
Fortegnelse af organisationen i samme synsenhed, og tidsrum.
Der fordres fremlagt forarbejder, til strukturændringen i søfartsstyrelsen som trådte i kraft den 1 januar
1990, hvorpå det daværende Industriministerium, er den godkendende etat.
3.
Der ønskes svar på og redegørelse for, om opklaringsheden i nævnte tidsrum var adskilt, fra den i
Søfartsstyrelsen nævnte synsenhed, og om der er tale om to enheder, med hver, somme skibsinspektører
og skibskyndige, og eller om der var tale, om to overordnede enheder, der fælles trak på samme
inspektører, inden for opklaring og synsvirksomheden.
4.
Det bedes oplyst hvem ”Navn” der var udpeget og fungerede som chef for Opklaringsenden og
kontrolenheden samt synsenheden i tiden fra den 1 januar 1990 – 15 april 1990
5.
Jeg skal udbede mig en fuldstændig fremstilling af,
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 94: Henvendelse af 5/11-16 fra Mike Axdal om Scandinavian Star
1705439_0002.png
Hvornår blev Søfartsstyrelsen i Danmark første gang bekendt med skibet MV.Scandinavian Star i 1990 og
hvorfra modtog man oplysningerne og hvem i Søfartsstyrelsen modtog sådanne oplysninger, og hvad
fortalte oplysningerne om skibet.
5.1.
Hvad skete der på styrelsens regionskonto samt distriktskontor i lyset af skibet Scandinavian Stars
tilstedeværelse i Frederikshavn fra den 30 mart 1990 og frem til den 6 april 1990
Hvilke notater og fortegnelser blev der beskrevet, i de nævnte kontorer, og af hvem!
5.2.
Hvilke underretning fra Søfartsstyrelsens PSC ansvarlige eller synskontoret i København sendt til
regionskontoret og distriktskontoret, omhandlende skibet Scandinavian Star i perioden fra den 30 mart
1990 og frem til den 6 april 1990
6.
Jeg skal udbede mig en beskrivelse af forløbet i Søfartsstyrelsen den 7 april 1990
6.1.
Hvorfra bliver man bekendt med branden på Scandinavian Star, hvilke oplysninger bliver modtaget og fra
hvem, kommer oplysningerne, samt oplysning om navn på de der modtager underretningen.
6.2.
Hvorfor bliver søfartsstyrelsen kontaktet, når der er tale om et ikke dansk flaget skib, der har udsendt
mayday i internationalt farvand.
6.3.
Hvilken position bliver der oplyst for skibets udsendte ”Mayday”
6.4.
Hvilken oplysning modtog Søfartsstyrelsen om skibets ejer og reder på tidspunktet.
6.5.
På hvilket grundlag gik søfartsstyrelsen ind i sagen omkring opklaringen allerede den 7 april 1990 tidlig
morgen, henset til at skibet ikke var dansk flaget og når ejer og rederforholdet var ukendt, samt det forhold
at skibet udsendte mayday i internationalt farvand.
6.6.
På hvilket grundlag blev der Lørdag den 7 april 1990 tidlig morgen indkaldt til hastemøde i Søfartsstyrelsen
bla, ved overskibsinspektør Knud Skaarberg Eriksen og Direktøren for Søfartsstyrelsen Thorkild Funder,
Hvad blev drøftet på dette møde ”Der må foreligge notater” Hvilke informationer afgav man samme
formiddag til den daværende Industriminister Anne Birgitte Lundholdt, på ministerens privatadresse.
6.7.
Er det ikke korrekt at ministeren, fik oplyst at danske synsmyndigheder,” stik imod søfartsstyrelsens egne
regler ”samt MOU” Pariser memorandum. Ikke havde afholdt PSC.Port State controll. (Havnestatskontrol)
på skibet, forinden dette var gået i fast rutefart fra Frederikshavn.
6.8.
Er det ikke også korrekt at både Statsminister Poul Schlüter og Justitsminister Hans Engell samtidig blev
kontaktet om sagen altså den 7 april 1990, og at de nævnte ministre også fik besked på at Søfartsstyrelsens,
ikke havde hjemsøgt skibet før branden stik imod søfartsstyrelsens egne regler ”samt MOU” Pariser
memorandum, omhandlende PSC syn.
Til brug for vores videre arbejde med sagen, skal jeg anmode om en nøje gennemgang og besvarelse af
sagen, idet vi har en optegnelse og dokumenter af sagen, som viser et misvisende biled, i forhold til
myndighedens forklaring.
Mindesmærke og søgt støtte hertil.
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 94: Henvendelse af 5/11-16 fra Mike Axdal om Scandinavian Star
1705439_0003.png
Overlevende og pårørende fra Scandinavian Star, har i august 2016 søgt ministeriet om støtte, til at rejse
mindesmærket i Frederikshavn, tilsvarende som er rejst både i Oslo og i Lysekill, det ansøgte beløb
andrager en millioner kroner. Scandinavian Stars Danske Støtteforening har endnu ikke modtaget, svar eller
tilkendegivelse, for ministeriets deltagelse her, tilsvarende var ministeriet heller ikke repræsenteret, ved 25
års markeringen 7 april 2016 til trods for fremsendt invitation.
Scandinavian Stars Danske Støtteforening vil derfor sætte pris på, en forklaring om ministeriet har en eller
anden form for berøringsangst til netop Scandinavian Star sagen, eller om træneringen i sagen, beror på
andre forklarlige årsager.
Regards
The Danish Office at Scandinavian Star
Mike Axdal
Kjersvej 106
4220 Korsoer Denmark.
45-31225500
Denne e-mail blev kontrolleret for virusser af Avast antivirussoftware.
www.avast.com