Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del Bilag 72
Offentligt
1692304_0001.png
Lovafdelingen
Dato:
17. november 2016
Kontor:
EU-retskontoret
Sagsbeh: Christian
Andersen-
Mølgaard
Sagsnr.: 2016-3051/01-0043
Dok.:
2136373
Samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets ansvars-
område, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige og indre anlig-
gender) og mødet i Det Blandede Udvalg den 8.-9. december 2016
Side:
3-11
Punkt 1:
Forslag til Rådets forordning om
oprettelse af en europæisk ankla-
gemyndighed (EPPO)
1
-
Generel indstilling
KOM(2013) 534 endelig
Forslag til Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv om strafferetlig
bekæmpelse af svig rettet mod
Den Europæiske Unions finansiel-
le interesser
2
-
Fremskridtsrapport
KOM(2012) 363 endelig
12-19
Punkt 2:
1
Forslaget er fremsat efter TEUF, tredje del, afsnit V. Protokollen om Danmarks stilling,
der er knyttet til Lissabon-Traktaten, finder derfor anvendelse, hvilket indebærer, at for-
slaget ikke vil være bindende for eller finde anvendelse i Danmark (”retsforbeholdet” ).
2
Forslaget har i den foreliggende form hjemmel i TEUF, tredje del, afsnit V. Protokollen
om Danmarks stilling, der er knyttet til Lissabon-Traktaten, finder derfor anvendelse,
hvilket indebærer, at forslaget ikke vil være bindende for eller finde anvendelse i Dan-
mark (”retsforbeholdet”).
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 72: Samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets ansvarsområde, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige og indre anliggender) og mødet i Det Blandede Udvalg den 8.-9. december 2016, fra justitsministeren
20-32
Punkt 3:
Kommissionens forslag til Euro-
pa-Parlamentets og Rådets direk-
tiv om visse aspekter af aftaler om
levering af digitalt indhold
- Politisk drøftelse
KOM(2015) 634 endelig
Strafforfølgelse i cyperspace
A) Implementering
af
råds-
konklusionerne om forbedret
strafforfølgelse i cyberspace
-
Fremskridtsrapport
B) Kryptering
- Information fra formandskabet
Kom-dokument foreligger ikke
Terrorbekæmpelse: Håndtering af
konsekvenserne ved terrorangreb
- Udveksling af synspunkter
Kom-dokument foreligger ikke
33-36
Punkt 4:
37-40
Punkt 5:
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 72: Samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets ansvarsområde, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige og indre anliggender) og mødet i Det Blandede Udvalg den 8.-9. december 2016, fra justitsministeren
1692304_0003.png
Dagsordenspunkt 1: Forslag til Rådets forordning om oprettelse af en
europæisk anklagemyndighed (EPPO)
Revideret notat. Ændringerne er markeret med kursiv.
Sagen er omfattet af retsforbeholdet.
KOM(2013) 534 endelig
1. Resumé
Forslaget er omfattet af retsforbeholdet. Forslaget er på dagsordenen for
rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 8.-9. december 2016 med
henblik på at opnå en generel indstilling til hele forslaget. Formålet med
forslaget er at oprette en europæisk anklagemyndighed, som skal efterfor-
ske og ved medlemsstaternes nationale domstole retsforfølge strafbare
handlinger, der skader EU’s finansielle interesser. Forslaget indeholder
bl.a. regler om Den Europæiske Anklagemyndigheds organisation, proce-
dureregler for efterforskning, retsforfølgning og behandling af straffesa-
ger. Kommissionen har tidligere fået et såkaldt ”gult kort” på forslaget,
idet 11 landes parlamenter/kamre har afgivet begrundede udtalelser om,
at forslaget ikke er i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Kommis-
sionen har efterfølgende meddelt, at forslaget er blevet genovervejet, og at
Kommissionen vil fastholde forslaget, idet man finder, at det efterlever
nærhedsprincippet. Det er regeringens vurdering, at forslaget er i over-
ensstemmelse med nærhedsprincippet. Forslaget har hverken lovgiv-
ningsmæssige eller økonomiske konsekvenser. Fra dansk side er man ge-
nerelt skeptisk over for forslaget om oprettelse af en europæisk anklage-
myndighed.
2.
Baggrund
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 86 i Traktaten om Den Europæ-
iske Unions Funktionsmåde (TEUF), hvoraf det bl.a. fremgår, at Rådet ved
en forordning kan oprette en europæisk anklagemyndighed ud fra Eurojust
for at bekæmpe lovovertrædelser, der skader EU’s finansielle interesser.
Forslaget er dermed omfattet af retsforbeholdet. Oprettelsen skal ske efter
Forslaget er fremsat efter TEUF, tredje del, afsnit V. Protokollen om Danmarks stilling,
der er knyttet til Lissabon-Traktaten, finder derfor anvendelse, hvilket indebærer, at for-
slaget ikke vil være bindende for eller finde anvendelse i Danmark (”retsforbeholdet” ).
3
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 72: Samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets ansvarsområde, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige og indre anliggender) og mødet i Det Blandede Udvalg den 8.-9. december 2016, fra justitsministeren
1692304_0004.png
en særlig lovgivningsprocedure, hvor Rådet træffer afgørelse med en-
stemmighed efter Europa-Parlamentets godkendelse.
Forslaget indgår i en lovgivningspakke og er fremsat sammen med et for-
slag vedrørende en reform af Eurojust (KOM(2013) 535 endelig).
Forslaget er på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender)
den 8.-9. december 2016 med henblik på at opnå en generel indstilling til
hele forslaget.
3. Formål og indhold
Oprettelsen af Den Europæiske Anklagemyndighed har til formål at styrke
beskyttelsen af Unionens finansielle interesser mod strafbare handlinger.
Den følgende redegørelse for forslaget er baseret på dels Kommissionens
oprindelige forslag, dels flere forskellige udkast til kompromistekster, der
dækker forskellige dele af forslagets reviderede bestemmelser.
3.1. Forslagets centrale elementer
Kommissionen har med forslaget lagt op til at oprette Den Europæiske
Anklagemyndighed som et nyt EU-organ, der skal have opgaver og befø-
jelser, som i dag tilkommer medlemsstaternes nationale myndigheder.
Den Europæiske Anklagemyndighed skal have kompetence til at efterfor-
ske og retsforfølge strafbare handlinger, der skader Unionens finansielle
interesser. Det nærmere omfang heraf vil blive fastlagt i en særskilt rets-
akt, jf. forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om strafferetlig
bekæmpelse af svig rettet mod Den Europæiske Unions finansielle interes-
ser (KOM (2012) 363). Når de faktiske omstændigheder samtidig udgør en
overtrædelse efter national ret, kan Den Europæiske Anklagemyndighed
ligeledes være kompetent til at behandle denne overtrædelse. Anklage-
myndigheden kan desuden være kompetent til at behandle visse overtræ-
delser i nær tilknytning til overtrædelser, der skader Unionens finansielle
interesser.
Den Europæiske Anklagemyndighed optræder som anklager ved med-
lemsstaternes kompetente domstole. Medlemsstaternes kompetente myn-
digheder skal aktivt bistå og støtte Den Europæiske Anklagemyndigheds
efterforskning og retsforfølgning, men anklagemyndigheden og alle dens
ansatte skal være uafhængige.
4
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 72: Samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets ansvarsområde, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige og indre anliggender) og mødet i Det Blandede Udvalg den 8.-9. december 2016, fra justitsministeren
Den Europæiske Anklagemyndighed foreslås etableret med et centralt ni-
veau, der vil omfatte et kollegiumbestående af den europæiske chefankla-
ger, ét medlem pr. medlemsstat og en række permanente afdelinger. På det
decentrale niveau vil anklagemyndigheden have europæiske delegerede
anklagere i de enkelte medlemsstater.
En af de væsentligste ændringer i forhold til Kommissionens oprindelige
forslag er, at Den Europæiske Anklagemyndighed ikke længere har ene-
kompetence til at efterforske og retsforfølge strafbare handlinger, der ska-
der Unionens finansielle interesser, men at eksempelvis mindre sager som
udgangspunkt kan behandles af de nationale myndigheder.
Forslaget indeholder endvidere bestemmelser om bl.a. processuelle garan-
tier, retsmidler, behandling af oplysninger og databeskyttelse.
I forhold til tredjelande og internationale organisationer er der lagt op til –
for så vidt angår strafbare handlinger, der henhører under Den Europæiske
Anklagemyndigheds kompetenceområde – at medlemsstaterne anerkender
anklagemyndigheden som en kompetent myndighed i forbindelse med
gennemførelsen af internationale aftaler om retshjælp i straffesager og
udlevering, eller ændrer sådanne aftaler for at sikre, at Den Europæiske
Anklagemyndighed kan udøve sin virksomhed
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Forslaget skal efter TEUF artikel 86, stk. 1, vedtages efter en særlig lov-
givningsprocedure, hvor Rådet træffer afgørelse med enstemmighed efter
Europa-Parlamentets godkendelse.
Europa-Parlamentet har den 12. marts 2014 afgivet en foreløbig rapport
om forslaget, hvori Parlamentet kommer med en række anbefalinger til
ændringer af forslaget, som Parlamentet anmoder Rådet om at tage behø-
rigt hensyn til ved behandlingen af forslaget. Europa-Parlamentet har ved
beslutning af 29. april 2015 bekræftet og suppleret indholdet i rapporten af
12. marts 2014 og opfordret Rådet til at følge Parlamentets anbefalinger.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har i forslaget bl.a. anført, at der er behov for tiltag på EU-
plan, idet den planlagte foranstaltning i sig selv har en EU-dimension.
Kommissionen har endvidere anført, at forslaget er i overensstemmelse
5
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 72: Samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets ansvarsområde, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige og indre anliggender) og mødet i Det Blandede Udvalg den 8.-9. december 2016, fra justitsministeren
med proportionalitetsprincippet og ikke går videre, end hvad der er nød-
vendigt for at nå dette mål.
Efter fremsættelsen af forslaget har Kommissionen fået et såkaldt ”gult
kort” på forslaget, idet 11 landes parlamenter/kamre (i alt 14 parlamen-
ter/kamre) har afgivet begrundede udtalelser om, at forslaget ikke er i
overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Kommissionen har den 27. november 2013 meddelt, at forslaget er blevet
genovervejet, og at Kommissionen vil fastholde forslaget, men at der i
lovgivningsprocessen vil blive taget behørigt hensyn til de nationale par-
lamenters begrundede udtalelser.
Det er regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet. Der er herved bl.a. lagt vægt på, at det konkrete forslag i
vidt omfang bygger på anvendelse af nationale straffeprocessuelle regler,
og at oprettelsen af en europæisk anklagemyndighed er forudsat i TEUF.
6. Gældende dansk ret
Efter de gældende regler varetages den strafferetlige beskyttelse af EU’s
finansielle interesser af medlemsstaterne. I tilfælde af f.eks. svig med EU-
midler i Danmark er det i henhold til retsplejeloven det danske politi og
den danske anklagemyndighed, der gennemfører efterforskningen, beslut-
ter om der skal rejses tiltale, og i givet fald fører sagen ved retten.
Ved grænseoverskridende kriminalitet, herunder lovovertrædelser der ved-
rører EU’s finansielle interesser, samarbejder politi og anklagemyndighed
efter behov med myndighederne i andre lande. For så vidt angår samarbej-
det med myndighederne i andre EU-medlemsstater sker dette navnlig gen-
nem Europol, Eurojust og Det Europæiske Retlige Netværk.
Kommissionen har allerede i dag en til dels uafhængig svigsbekæmpelse-
senhed, OLAF, der har til opgave at beskytte EU’s interesser mod ulovlig
virksomhed, som kan føre til disciplinærsager og straffesager. OLAF har
kompetence til at gennemføre undersøgelser af administrativ karakter og
formidle resultaterne videre til de nationale myndigheder.
6
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 72: Samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets ansvarsområde, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige og indre anliggender) og mødet i Det Blandede Udvalg den 8.-9. december 2016, fra justitsministeren
1692304_0007.png
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget er som nævnt fremsat med hjemmel i TEUF artikel 86, og er
således omfattet af Danmarks retsforbehold. Forslaget har derfor ikke lov-
givningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
En vedtagelse af forslaget har ikke økonomiske konsekvenser, idet forsla-
get er omfattet af Danmarks retsforbehold.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i
Danmark, idet forslaget er omfattet af Danmarks retsforbehold.
8. Høring
Sagen har været i skriftlig høring i Specialudvalget for politimæssigt og
retligt samarbejde den 18. november 2016.
Kommissionens oprindelige forslag har været i høring hos følgende myn-
digheder og organisationer mv.: Vestre Landsret, Østre Landsret, Sø- og
Handelsretten, byretterne, Advokatrådet, Amnesty International, Danske
Advokater, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmæg-
tigforeningen, Domstolsstyrelsen, Foreningen af Advokater og Advokat-
fuldmægtige, Foreningen af Offentlige Anklagere, Handelshøjskolen i
København (Juridisk Institut), Handelshøjskolen i Aarhus (Juridisk Insti-
tut), Institut for Menneskerettigheder, Kriminalpolitisk Forening (KRIM),
Københavns Universitet, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Politifor-
bundet, Retspolitisk Forening, Retssikkerhedsfonden, Rigsadvokaten,
Rigspolitiet, Syddansk Universitet (Juridisk Institut), Aalborg Universitet
(Juridisk Institut) og Aarhus Universitet (Juridisk Institut).
Rigsadvokaten, Advokatrådet, Landsforeningen af Forsvarsadvokater,
Retspolitisk Forening og Datatilsynet har afgivet høringssvar til forslaget.
De fremsendte bemærkninger er nærmere beskrevet nedenfor.
8.1. Generelle bemærkninger
Rigsadvokaten bemærker, at det grundlæggende er en politisk beslutning,
hvorvidt Danmark, såfremt forslaget ikke havde været omfattet af det dan-
ske retsforbehold, skulle tilslutte sig en EU-institution, der er tillagt eks-
7
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 72: Samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets ansvarsområde, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige og indre anliggender) og mødet i Det Blandede Udvalg den 8.-9. december 2016, fra justitsministeren
1692304_0008.png
klusive, overstatslige beføjelser til at efterforske og retsforfølge visse
strafbare handlinger, der skader Unionens finansielle interesser. Rigsadvo-
katen kan tilslutte sig Justitsministeriets samlenotat af 26. september 2013,
hvoraf det fremgår, at den danske anklagemyndighed varetager indsatsen
mod svig, herunder med EU-midler, effektivt og målrettet.
Retspolitisk Forening bemærker, at foreningen ud fra en suverænitetsbe-
tragtning og en betragtning om retssikkerhed for borgerne i relation til
efterforskning og domstolsbehandling generelt må tage afstand fra den
filosofi, forslaget er udtryk for. Retspolitisk Forening finder, at forslaget er
udtryk for mere EU-myndighedsudøvelse på et sagsområde, hvor et effek-
tivt samarbejde mellem landene og med EU’s allerede eksisterende institu-
tioner, f.eks. OLAF, bør kunne virke og håndhæves.
Advokatrådet og Landsforeningen af Forsvarsadvokater bemærker sam-
menfattende, at forslaget til Rådets forordning om oprettelse af en europæ-
isk anklagemyndighed forekommer tungt og på flere punkter uklart.
8.2. Genstand og definitioner
Advokatrådet og Landsforeningen af Forsvarsadvokater bemærker vedrø-
rende forslagets artikel 2, at formuleringen ”strafbare handlinger, der ska-
der Unionens finansielle interesser” er en vag formulering, der kan give
anledning til mange afgrænsningsproblemer.
8.3. Almindelige bestemmelser
Rigsadvokaten bemærker, at det vil være mest hensigtsmæssigt med en
decentraliseret struktur. Dermed vil det være muligt at sikre national for-
ankring af de sager, der vedrører den enkelte medlemsstat, ligesom det vil
være muligt at bygge videre på den ekspertise, der er opbygget hos den
nationale anklagemyndighed.
Rigsadvokaten bemærker endvidere, at det ville være hensigtsmæssigt at
overveje en model, hvor Den Europæiske Anklagemyndigheds kompeten-
ce er subsidiær i forhold til de nationale myndigheders kompetence, idet
indsatsen mod svig allerede varetages effektivt og målrettet.
Derudover sætter Rigsadvokaten spørgsmålstegn ved, om man vil kunne
sikre den delegerede anklagers fuldstændige uafhængighed af den nationa-
le anklagemyndighed, når det må formodes, at den delegerede anklager
efter sin udnævnelsesperiode har interesse i at fortsætte i den nationale
anklagemyndighed.
8
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 72: Samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets ansvarsområde, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige og indre anliggender) og mødet i Det Blandede Udvalg den 8.-9. december 2016, fra justitsministeren
1692304_0009.png
Advokatrådet og Landsforeningen af Forsvarsadvokater bemærker, at de
europæiske anklageres uafhængighed kan give anledning til bekymring,
idet de europæiske anklagere ikke er underlagt klageadgang og kun kan
afskediges af Rådet ved grove tjenesteforseelser.
8.4. Procedureregler
Rigsadvokaten bemærker, at Den Europæiske Anklagemyndighed i videst
muligt omfang bør operere på baggrund af nationale procesregler. Rigsad-
vokaten anfører, at det bør afklares, hvad retsvirkningen vil være af, at
forordningen indeholder andre procesregler end retsplejelovens. Rigsad-
vokaten anfører endvidere, at det ville være bedre i tråd med danske rets-
principper, hvis det var muligt at påklage afgørelser, der går ud på at afvise
eller indstille en efterforskning.
Advokatrådet og Landsforeningen af Forsvarsadvokater finder forslagets
artikel 30 om anerkendelse af bevismidler særdeles vidtgående og mener,
at bestemmelsen medfører en risiko for såkaldt ”forum shopping”, idet
Den Europæiske Anklage myndighed kan have interesse i at retsforfølge
en lovovertrædelse i ét land frem for et andet. Advokatrådet er af den op-
fattelse, at bevisreglerne bør ændres således, at bevis indsamlet i ét med-
lemsland, kun kan anvendes i et andet medlemsland, hvis begge landes
lovgivning tillader anvendelse af beviset.
Advokatrådet og Landsforeningen af Forsvarsadvokater finder, at der i
forslaget mangler klare regler for jurisdiktion i tilfælde af grænseoverskri-
dende kriminalitet, samt at der bør sikres en judiciel prøvelse af spørgsmå-
let, eventuelt med klageadgang til EU-Domstolen.
8.5. Processuelle garantier
Advokatrådet og Landsforeningen af Forsvarsadvokater bemærker, at den
sigtedes rettigheder ikke er tilstrækkeligt specificeret i forslaget, og at for-
slaget mangler bestemmelser vedrørende erstatning til den sigtede.
8.6. Databeskyttelse
Datatilsynet har bemærket, at Den fælles kontrolinstans for Eurojust (JSB)
den 14. november 2013 har afgivet en udtalelse om Eurojust, og at Den
Europæiske Tilsynsførende for Databeskyttelse ifølge deres hjemmeside
bl.a. vil afgive en udtalelse om ”Establishment of a European Public Pro-
secutor’s Office (EPPO) to protect the financial interests of the Union”,
hvorfor Datatilsynet anbefaler, at disse udtalelser indgår i overvejelserne
om de aktuelle forslag.
9
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 72: Samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets ansvarsområde, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige og indre anliggender) og mødet i Det Blandede Udvalg den 8.-9. december 2016, fra justitsministeren
1692304_0010.png
Advokatrådet og Landsforeningen af Forsvarsadvokater bemærker, at der
gives Den Europæiske Anklagemyndighed en vid adgang til at indsamle,
videregive og lagre oplysninger, herunder personfølsomme oplysninger,
og at der bør være et uafhængigt tilsynsorgan til at bedømme nødvendig-
heden af den meget omfattende kompetence.
8.7. Finansielle bestemmelser og bestemmelser vedrørende personale
Rigsadvokaten bemærker, at det er nødvendigt, at midlerne til Den Euro-
pæiske Anklagemyndighed ikke må gå fra Eurojusts budget på en sådan
måde, at Eurojust ikke fremover kan varetage sine operationelle opgaver i
fuldt tilfredsstillende omfang.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Som nævnt ovenfor har 11 landes parlamenter/kamre (i alt 14 parlamen-
ter/kamre) afgivet begrundede udtalelser om, at forslaget ikke er i overens-
stemmelse med nærhedsprincippet. Derudover har Storbritannien og Irland
valgt ikke at benytte deres Opt-In, hvorfor de som udgangspunkt ikke del-
tager i Den Europæiske Anklagemyndighed.
Flere delegationer har undervejs i forhandlingerne fremhævet, at deres
endelig stillingstagen til deltagelse i Den Europæiske Anklagemyndighed
vil afhænge af udformningen af den endelige model.
Forslaget har været drøftet på en række rådsmøder (retlige og indre anlig-
gender) siden oktober 2013.
Senest blev forslaget drøftet på rådsmødet
(retlige og indre anliggender) den 13.-14. oktober 2016, hvor flere med-
lemsstater fortsat havde indvendinger mod forslaget. Formandskabet kon-
staterede dog, at der fortsat var mandat til at gå videre med drøftelserne
på teknisk niveau, og at det er ambitionen at nå til endelig enighed på
rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 8.-9. december 2016.
Der er tidligere opnået bred konceptuel støtte til en del af forslagets artik-
ler, der er fastfrosset på nuværende tidspunkt.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side anser man samarbejdet mellem de nationale myndigheder,
Europol og Eurojust for at være særdeles nyttigt i sager, der vedrører straf-
bare handlinger, som skader EU’s finansielle interesser, ligesom man anser
medlemsstaternes samarbejde med OLAF for velfungerende. Det er rege-
10
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 72: Samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets ansvarsområde, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige og indre anliggender) og mødet i Det Blandede Udvalg den 8.-9. december 2016, fra justitsministeren
ringens opfattelse, at den danske anklagemyndighed varetager indsatsen
mod svig, herunder svig med EU-midler, effektivt og målrettet.
Regeringen er skeptisk over for det element i forslaget, som lægger op til,
at Den Europæiske Anklagemyndighed skal kunne efterforske og retsfor-
følge i de enkelte medlemsstater.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg til orien-
tering forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den
13.-14. okto-
ber 2016.
11
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 72: Samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets ansvarsområde, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige og indre anliggender) og mødet i Det Blandede Udvalg den 8.-9. december 2016, fra justitsministeren
1692304_0012.png
Dagsordenspunkt 2: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direk-
tiv om strafferetlig bekæmpelse af svig rettet mod Den Europæiske
Unions finansielle interesser
Revideret notat. Ændringerne er markeret med kursiv.
Sagen er omfattet af retsforbeholdet.
KOM(2012) 363 endelig
1.
Resumé
Forslaget til direktiv om strafferetlig bekæmpelse af svig rettet mod EU’s
finansielle interesser er oprindeligt fremsat med hjemmel i TEUF artikel
325, stk. 4 (om nødvendige foranstaltninger til forebyggelse og bekæmpel-
se af svig, der skader EU’s finansielle interesser), der ikke er omfattet af
retsforbeholdet, men hjemlen er efterfølgende ændret til TEUF artikel 83,
stk. 2 (om minimumsregler for strafbare handlinger). Forslaget er dermed
omfattet af Danmarks retsforbehold.
Forslaget er på dagsordenen for
rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 8.-9. december 2016 med
henblik på politisk drøftelse og orientering om fremskridt i arbejdet.
For-
slaget har til formål at fastlægge bestemmelser til bekæmpelse og forebyg-
gelse af svig og andre strafbare handlinger, der skader EU
s finansielle
interesser, ved at fastsætte definitioner på strafbare handlinger og straffe
herfor. Det er regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse
med nærhedsprincippet. Forslaget forventes i den foreliggende form hver-
ken at have lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekvenser. Fra
dansk side støtter man, at forslaget i den foreliggende form har hjemmel i
TEUF artikel 83, stk. 2, og således er omfattet af retsforbeholdet.
2.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2012) 363 endelig af 11. juli 2012 fremsat
forslag om Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om strafferetlig be-
kæmpelse af svig rettet mod Den Europæiske Unions finansielle interesser.
Forslaget er oprindelig fremsat med hjemmel i TEUF artikel 325, stk. 4
Forslaget har i den foreliggende form hjemmel i TEUF, tredje del, afsnit V. Protokollen
om Danmarks stilling, der er knyttet til Lissabon-Traktaten, finder derfor anvendelse,
hvilket indebærer, at forslaget ikke vil være bindende for eller finde anvendelse i Dan-
mark (”retsforbeholdet”).
12
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 72: Samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets ansvarsområde, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige og indre anliggender) og mødet i Det Blandede Udvalg den 8.-9. december 2016, fra justitsministeren
1692304_0013.png
(om nødvendige foranstaltninger til forebyggelse og bekæmpelse af svig,
der skader EU’s finansielle interesser), men hjemlen er efterfølgende æn-
dret til TEUF artikel 83, stk. 2 (om minimumsregler for strafbare handlin-
ger). Forslaget er dermed omfattet af Danmarks retsforbehold. Forslaget
skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel
294.
Forslaget er på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender)
den 8.-9. december 2016 med henblik på politisk drøftelse og orientering
om fremskridt i arbejdet.
3.
Formål og indhold
Den følgende gennemgang er baseret på det seneste udkast til en kompro-
mistekst, som formandskabet har fremlagt den 15. november 2016.
3.1. Generelt
Direktivforslaget har til formål at fastlægge minimumsbestemmelser, der
definerer svig og andre strafbare handlinger til skade for EU’s finansielle
interesser og fastsætte straffe herfor med henblik på at bidrage effektivt til
en stærkere beskyttelse mod svig, der påvirker EU’s finansielle interesser,
i overensstemmelse med øvrig EU-lovgivning på dette område.
Ved EU’s finansielle interesser forstås ifølge forslaget alle indtægter, ud-
gifter og aktiver, som er opført på, opnået gennem eller tilfalder EU’s bud-
get og budgetter for institutioner, organer, kontorer og agenturer oprettet i
henhold til traktaterne eller de budgetter, som disse direkte eller indirekte
forvalter og overvåger.
I det foreliggende forslag omfatter direktivets an-
vendelsesområde også grov momssvig, som involverer to eller flere med-
lemsstater og omfatter en samlet skade på mindst 10 millioner euro.
3.2. Svig til skade for EU’s finansielle interesser
Medlemsstaterne er ifølge forslaget forpligtet til at sikre, at svig med hen-
syn til EU’s udgifter til tilskud og støtte, svig med hensyn til EU’s udbuds-
relaterede udgifter og svig med hensyn til EU’s indtægter kan straffes, når
de begås med forsæt.
3.3. Andre strafbare handlinger, der skader EU’s finansielle interesser
Forslaget indeholder bestemmelser om, at visse andre former for svigagtig
adfærd, der skader EU’s finansielle interesser, skal kriminaliseres, når de
begås med forsæt til at opnå uretmæssig vinding. Det drejer sig om anven-
13
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 72: Samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets ansvarsområde, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige og indre anliggender) og mødet i Det Blandede Udvalg den 8.-9. december 2016, fra justitsministeren
1692304_0014.png
delse af uretmæssigt opnået information eller brug af information, som
ikke er offentligt tilgængeligt, i forbindelse med offentlige udbudskontrak-
ter eller tilskud, der skader EU’s finansielle interesse. Herudover skal med-
lemsstaterne kriminalisere hvidvaskning, aktiv og passiv bestikkelse og
underslæb med tilknytning til EU-svig.
3.4. Medvirken, forsøg, juridiske personers strafansvar, indefrysning og
konfiskation, straffemyndighed og forældelse
Medlemsstaterne skal ifølge forslaget kriminalisere medvirken til og for-
søg på at begå de strafbare handlinger, der er omfattet af forslaget.
Herudover indeholder forslaget bestemmelser om juridiske personers
strafansvar, straffemyndighed, indefrysning og konfiskation og forældel-
sesfrister.
3.5. Sanktioner
Medlemsstaterne skal ifølge forslaget sikre, at enkeltpersoner kan straffes
for de strafbare handlinger, der er omfattet af forslaget, med sanktioner,
der er effektive, står i rimeligt forhold til overtrædelsen og har afskræk-
kende virkning. Medlemsstaterne skal endvidere sikre, at de strafbare
handlinger, der er omfattet af forslaget, kan straffes med fængsel.
Herudover skal medlemsstaterne sikre, at der fastsættes en maksimums-
fængselsstraf på mindst 4 år, når de strafbare handlinger, der er omfattet af
forslaget, indebærer betydelig skade eller vinding. En skade eller vinding
skal som udgangspunkt anses for betydelig, når den overstiger 100.000
EUR. Medlemsstaterne kan også fastsætte en maksimumsfængselsstraf på
mindst 4 år på grundlag af andre alvorlige omstændigheder, der er define-
ret i den nationale lovgivning.
For så vidt angår juridiske personer skal medlemsstaterne sikre, at der kan
pålægges sanktioner, der er effektive, står i rimeligt forhold til den strafba-
re handling og virker afskrækkende, herunder strafferetlige eller admini-
strative bøder og eventuelt andre sanktioner som f.eks. udelukkelse fra
offentlige ydelser eller tilskud, midlertidigt eller varigt forbud mod ud-
øvelse af erhvervsvirksomhed og tvangsopløsning.
3.6. Afsluttende bestemmelser
De afsluttende bestemmelser indeholder bl.a. regler for samarbejde mellem
medlemsstaterne, Eurojust, Kommissionen, OLAF og Revisionsretten.
14
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 72: Samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets ansvarsområde, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige og indre anliggender) og mødet i Det Blandede Udvalg den 8.-9. december 2016, fra justitsministeren
1692304_0015.png
Desuden bestemmes det, at BFI-konventionen og tilhørende protokoller
ophæves i relation til de medlemsstater, der er bundet af direktivet.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF artikel 294) medlovgiver. Europa-Parlamentet har afgivet udtalelse
i sagen den 16. april 2014. Udtalelsen indeholder en række ændringsfor-
slag, herunder bl.a. at hjemlen for forslaget ændres til TEUF artikel 83,
stk. 2.
5.
Nærhedsprincippet
Kommissionen har om nærhedsprincippet anført, at forslagets formål –
bekæmpelse og forebyggelse af svig og andre strafbare handlinger til ska-
de for EU’s finansielle interesser – ikke i tilstrækkelig grad kan varetages
af medlemsstaterne. Kommissionen har i den forbindelse anført, at EU’s
finansielle interesser beror på de aktiver og passiver, som forvaltes af eller
på vegne af EU, og at disse interesser således per definition som udgangs-
punkt er et EU-anliggende. Kommissionen har endvidere anført, at svig og
dermed beslægtede ulovlige handlinger rettet mod EU’s finansielle interes-
ser udgør et alvorligt problem, der skader EU’s budget og dermed også går
ud over skatteyderne. Manglende ensartethed i medlemsstaternes regule-
ring hindrer en effektiv bekæmpelse og forebyggelse af dette problem, og
målet med forslaget kan dermed ifølge Kommissionen bedre gennemføres
på EU-plan.
Det er – af de af Kommissionen anførte grunde – regeringens vurdering, at
forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6.
Gældende dansk ret
6.1. Svig til skade for EU’s finansielle interesser
BFI-konventionens bestemmelser om svig til skade for EU’s finansielle
interesser er gennemført i dansk ret ved straffelovens § 289 a. Herudover
findes der på en række områder særlove, der indeholder bestemmelser om
svig med EU’s midler. Det gælder bl.a. inden for landbrugs- og fiskeriom-
rådet. Straffelovens § 289 a er subsidiær i forhold til bestemmelser i sær-
love, i det omfang den pågældende særlov indeholder en tilsvarende regu-
lering.
15
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 72: Samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets ansvarsområde, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige og indre anliggender) og mødet i Det Blandede Udvalg den 8.-9. december 2016, fra justitsministeren
1692304_0016.png
6.2. Svigagtig adfærd i forbindelse med indgåelse af offentlige kontrakter
Straffeloven indeholder ikke særlige bestemmelser om svigagtig afgivelse
eller tilbageholdelse af oplysninger fra tilbudsgiveres side i forbindelse
med indgåelse af offentlige kontrakter. En sådan svigagtig adfærd vil dog
efter omstændighederne kunne straffes som bedrageri efter straffelovens §
279. Straffelovens § 300 a om visse former for groft uagtsomt bedrageri
supplerer bedrageribestemmelsen i straffelovens § 279.
Endvidere fungerer bestemmelsen i straffelovens § 171 om dokumentfalsk
i vidt omfang som en specialbestemmelse om bedrageri med et falsk do-
kument som middel.
Herudover findes der i straffelovens kapitel 17 om falsk forklaring og falsk
anklage forskellige bestemmelser om afgivelse af urigtige erklæringer til
offentlige myndigheder.
6.3. Bestikkelse
Bestikkelse af personer, der virker i offentlig tjeneste eller hverv, er straf-
bart i medfør af straffelovens §§ 122 og 144.
6.4. Misbrug af offentlige midler
Straffeloven indeholder ikke særlige bestemmelser om en offentlig ansats
misbrug af offentlige midler. En offentlig ansats misbrug af offentlige
midler vil dog efter omstændighederne kunne straffes som underslæb efter
straffelovens § 278. Hvis forholdet falder uden for anvendelsesområdet for
straffelovens § 278, vil det efter omstændighederne kunne straffes som
mandatsvig efter straffelovens § 280. Ud over de nævnte berigelsesforbry-
delser findes der i straffelovens kapitel 16 forskellige bestemmelser om
forbrydelser i offentlig tjeneste eller hverv mv.
6.5. Hvidvaskning
Hvidvaskning af udbytte fra strafbare handlinger straffes i dansk ret som
hæleri efter straffelovens § 290.
6.6. Medvirken og forsøg
Forsøg på eller medvirken til overtrædelse af straffelovens bestemmelser
er strafbart i medfør af straffelovens §§ 21 og 23.
16
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 72: Samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets ansvarsområde, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige og indre anliggender) og mødet i Det Blandede Udvalg den 8.-9. december 2016, fra justitsministeren
1692304_0017.png
6.7. Juridiske personers strafansvar
Efter straffelovens § 306 kan der pålægges selskaber mv. (juridiske perso-
ner) ansvar for overtrædelse af straffelovens bestemmelser. En juridisk
person kan efter straffelovens § 25 straffes med bøde.
6.8. Konfiskation og beslaglæggelse
Straffelovens kapitel 9 om andre retsfølger af den strafbare handling inde-
holder bestemmelser om konfiskation. Retsplejelovens kapitel 74 indehol-
der bestemmelser om beslaglæggelse.
6.9. Straffemyndighed
Regler om dansk straffemyndighed findes i straffelovens §§ 6-12. Dansk
straffemyndighed omfatter bl.a. handlinger foretaget i den danske stat, jf.
straffelovens § 6, stk. nr. 1, (territorialprincippet) og handlinger foretaget i
udlandet af personer med en nærmere angivet tilknytning til Danmark, jf.
straffelovens § 7, stk. 1, (personalitetsprincippet).
6.10. Forældelse
En lovovertrædelse straffes ikke, når der er indtrådt forældelse. Regler
herom findes i straffelovens kapitel 11. Der er i straffelovens § 93, stk. 1,
oplistet en række almindelige forældelsesfrister, der regnes fra den dag, da
den strafbare virksomhed eller undladelse er ophørt.
En idømt fængselsstraf bortfalder efter straffelovens § 97, stk. 2, ved for-
ældelse inden for en række oplistede frister, der regnes fra det tidspunkt,
da dommen efter lovgivningens almindelige regler kunne fuldbrydes. En
bøde bortfalder efter straffelovens § 97 a, stk. 1, ved forældelse, hvis der
ikke forinden er indgivet anmodning om udlæg, inden for en række opli-
stede frister, der regnes fra det tidspunkt, da afgørelsen efter lovgivningens
almindelige frister kunne fuldbyrdes.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Hvis forslaget vedtages i den foreliggende form med hjemmel i TEUF
artikel 83, stk. 2, vil det ikke have lovgivningsmæssige konsekvenser, idet
det dermed vil være omfattet af Danmarks retsforbehold. Hvis forslaget
omvendt ikke omfattes af retsforholdet, vurderes det at ville have visse
lovgivningsmæssige konsekvenser.
17
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 72: Samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets ansvarsområde, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige og indre anliggender) og mødet i Det Blandede Udvalg den 8.-9. december 2016, fra justitsministeren
1692304_0018.png
Økonomiske konsekvenser
Hvis forslaget vedtages med den nuværende hjemmel skønnes det ikke at
have økonomiske konsekvenser, idet forslaget vil være omfattet af Dan-
marks retsforbehold.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Hvis forslaget vedtages med den nuværende hjemmel skønnes det ikke at
berøre beskyttelsesniveauet i Danmark, idet forslaget vil være omfattet af
Danmarks retsforbehold.
8.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i Specialudvalget for politimæssigt og
retligt samarbejde den 18. november 2016.
Sagen har været i høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, samtlige byretter,
Procesbevillingsnævnet, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmæg-
tigforeningen, Domstolsstyrelsen, Rigspolitiet, Rigsadvokaten, Direktora-
tet for Kriminalforsorgen, Foreningen af Offentlige Anklagere, Politifor-
bundet, Advokatrådet, Danske Advokater, Landsforeningen af Beskikkede
Advokater, Amnesty International, Institut for Menneskerettigheder, Rets-
politisk Forening og Retssikkerhedsfonden.
Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, Procesbevillings-
nævnet, Domstolsstyrelsen, Rigspolitiet, Advokatrådet og Institut for
Menneskerettigheder har ikke haft bemærkninger til forslaget.
Landsforeningen af Forsvarsadvokater bemærker, at såfremt forslaget ikke
er omfattet af Danmarks retsforbehold, vil det medføre ændringer af straf-
ferammerne for overtrædelse af straffelovens §§ 161, 171, 279, 289 a og
300 a. Det skyldes, at der med forslaget er lagt op til indførelse af mini-
mums- og maksimumsstrafferammer. Foreningen advarer i den forbindelse
mod de foreslåede minimumsstrafferammer.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der blev i oktober 2014 indledt trilogforhandlinger med Europa-
Parlamentet. Der er endnu ikke opnået enighed mellem Rådet og Europa-
Parlamentet om en kompromistekst.
18
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 72: Samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets ansvarsområde, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige og indre anliggender) og mødet i Det Blandede Udvalg den 8.-9. december 2016, fra justitsministeren
Den 8. september 2015 afsagde EU-Domstolen dom i Taricco-sagen (C-
105/14), hvoraf det fremgår, at momssvig er omfattet af BFI-
konventionens anvendelsesområde. Ifølge Kommissionen støtter dommen
endvidere, at TEUF artikel 325 er rette hjemmelsgrundlag for direktivet.
Spørgsmålet om rette hjemmelsgrundlag for direktivet har hidtil ikke været
genstand for egentlige drøftelser efter dommen i Taricco-sagen.
Formandskabet har oplyst, at man i nærmeste fremtid forventer at få man-
dat fra Coreper til brug for nye trilogforhandlinger med Europa-
Parlamentet.
10. Regeringens generelle holdning
Regeringen støtter en effektiv bekæmpelse af svig rettet mod EU’s finan-
sielle interesser. Fra dansk side støtter man, at forslaget i den foreliggende
form har hjemmel i TEUF artikel 83, stk. 2, og således er omfattet af rets-
forbeholdet.
Regeringen er bl.a. skeptisk over for det element i forslaget, som lægger
op til, at moms omfattes af direktivets anvendelsesområde, samt at der skal
gælde en særlig minimumsstrafferamme for visse sager alene ud fra et
kriterium om økonomisk skade eller fordel, hvilket i udgangspunktet er
100.000 euro.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg til orien-
tering forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den
13.-14. okto-
ber 2016.
19
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 72: Samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets ansvarsområde, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige og indre anliggender) og mødet i Det Blandede Udvalg den 8.-9. december 2016, fra justitsministeren
Dagsordenspunk 3: Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv om visse aspekter af aftaler om levering af digitalt
indhold
Revideret udgave. Ændringer er markeret med kursiv.
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet.
KOM(2015) 634 endelig
1.
Resumé
Forslaget er på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender)
den 8.-9. december 2016 med henblik på politisk drøftelse af en række
spørgsmål. Det vides endnu ikke, hvilke konkrete spørgsmål der skal tages
stilling til, men formandskabet har foreslået samspillet mellem den gene-
relle databeskyttelsesforordning og direktivforslagets bestemmelser om
betaling med data samt spørgsmålet om et eventuelt hierarki mellem for-
brugerens mangelsbeføjelser, som mulige emner, der vil kunne drøftes.
Direktivforslaget, som blev fremsat den 9. december 2015, er en del af
Kommissionens samlede strategi for det digitale indre marked og er frem-
sat samtidig med et forslag til direktiv om visse aspekter af aftaler om on-
linesalg og andre former for fjernsalg af varer. Forslaget er ikke omfattet
af retsforbeholdet. Direktivet har til formål at harmonisere medlemssta-
ternes regler om forbrugeraftaler om levering af digitalt indhold, navnlig i
forhold til det digitale indholds overensstemmelse med aftalen og forbru-
gerens misligholdelsesbeføjelser. Det er regeringens foreløbige vurdering,
at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Det forelig-
gende direktivforslag må forventes at nødvendiggøre visse ændringer i
dansk lovgivning. Forslaget skønnes som udgangspunkt ikke at have stats-
finansielle konsekvenser. Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivel-
ser om de øvrige medlemsstaters holdninger til forslaget. Fra dansk side
hilser man en drøftelse af samspillet mellem den generelle databeskyttel-
sesforordning og direktivforslagets bestemmelser om betaling med data
velkommen. Endvidere lægger man vægt på, at direktivets regulering af
forbrugerens mangelsbeføjelser skal afspejle en rimelig balance mellem
hensynet til forbrugerne og hensynet til de erhvervsdrivende.
20
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 72: Samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets ansvarsområde, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige og indre anliggender) og mødet i Det Blandede Udvalg den 8.-9. december 2016, fra justitsministeren
2.
Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2015) 634 af 9. december 2015 fremsat for-
slag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om visse aspekter af aftaler
om levering af digitalt indhold. Forslaget er oversendt til Rådet den 11.
januar 2016 i dansk sprogversion. Forslaget er fremsat med hjemmel i
TEUF artikel 114 om det indre markeds oprettelse og funktion og skal
behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
Det bemærkes, at Kommissionen som led i strategien for det digitale indre
marked samtidigt har fremsat et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv om visse aspekter af aftaler om onlinesalg og andre former for
fjernsalg af varer (KOM (2015) 635 endelig).
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 10.-11. marts 2016 orien-
terede formandskabet om, at de indledende drøftelser i arbejdsgruppen
havde vist, at en række medlemsstater ønskede mere tid til at overveje di-
rektivforslaget om onlinesalg og andre former for fjernsalg. Drøftelserne
på teknisk niveau ville derfor fokusere på forslaget om levering af digitalt
indhold, idet man dog ville være opmærksom på at sikre sammenhængen
på området.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 9.-10. juni 2016 blev der
opnået enighed om et sæt politiske retningslinjer, som opregnede en række
centrale spørgsmål i forhold til det videre arbejde med direktivforslaget.
Det tidligere hollandske og det nuværende slovakiske formandskab udar-
bejdede på baggrund af disse retningslinjer samt arbejdsgruppens hidtidi-
ge drøftelser et revideret udkast til forslag, som har dannet grundlag for
arbejdsgruppens videre drøftelser over sommeren og efteråret 2016.
Forslaget er på dagsordenen for rådsmødet (retlige og indre anliggender)
den 8.-9. december 2016 med henblik på politisk drøftelse af en række
spørgsmål. Det slovakiske formandskab har tilkendegivet at ville udarbej-
de en række spørgsmål om udvalgte problemstillinger, som skal danne
grundlag for den politiske drøftelse. Det vides endnu ikke, hvilke konkrete
spørgsmål der skal behandles, men formandskabet har foreslået en drøf-
telse af samspillet mellem den generelle databeskyttelsesforordning og
direktivforslagets bestemmelser om betaling med data og en drøftelse af
spørgsmålet om, hvorvidt der skal gælde et hierarki mellem forbrugerens
beføjelser i tilfælde af mangler ved det leverede digitale indhold.
21
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 72: Samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets ansvarsområde, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige og indre anliggender) og mødet i Det Blandede Udvalg den 8.-9. december 2016, fra justitsministeren
1692304_0022.png
3.
Formål og indhold
3.1. Indledning
Kommissionens forslag tager sigte på at totalharmonisere visse aspekter af
medlemsstaternes regler vedrørende forbrugeraftaler om levering af digi-
talt indhold.
Om baggrunden for valg af harmoniseringsgrad har Kommissionen anført,
at totalharmonisering af reglerne vil føre til enkle og moderne regler, der
fjerner aftaleretlige hindringer, skaber gunstige rammer for virksomheder-
ne og samtidig sikrer, at forbrugerne drager fordel af den samme høje for-
brugerbeskyttelse i hele EU.
3.2. Genstand, anvendelsesområde og definitioner
Direktivet foreslås at finde anvendelse på aftaler, hvor en leverandør leve-
rer eller påtager sig at levere digitalt indhold til en forbruger, og hvor for-
brugeren til gengæld betaler en pris eller aktivt leverer en anden modydel-
se end penge i form af personlige oplysninger eller andre data.
Digitalt indhold defineres i forslaget bredt som både data i digital form,
f.eks. video, lyd, applikationer, spil, mv., og som digitale tjenester. Direk-
tivet foreslås også at finde anvendelse på varer, der udelukkende bruges
som et varigt medium for digitalt indhold, f.eks. cd’er og dvd’er. Digitalt
indhold, der indgår som en integreret del af en vare, og hvor det digitale
indholds funktion er underordnet i forhold til varens primære funktion,
foreslås ikke omfattet af direktivet.
Forslaget finder anvendelse for både fjernsalgsaftaler og aftaler indgået
med begge parters samtidige fysiske tilstedeværelse.
3.3. Aftalemæssighed (mangler ved det digitale indhold)
Kommissionens forslag indeholder bestemmelser om, hvornår det digitale
indhold er i overensstemmelse med aftalen, dvs. hvilke krav det digitale
indhold skal leve op til for at være mangelfrit. Bestemmelserne er tilpasset
digitalt indholds særlige karakter.
Kommissionens forslag indeholder dels en række subjektive kriterier for
mangelsbedømmelsen, der bygger på parternes aftale og andre tilkendegi-
velser i forbindelse med aftaleindgåelsen. Såfremt parternes aftale ikke på
en klar måde indeholder krav til det digitale indhold, foreslås det, at der
22
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 72: Samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets ansvarsområde, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige og indre anliggender) og mødet i Det Blandede Udvalg den 8.-9. december 2016, fra justitsministeren
1692304_0023.png
bruges et objektivt kriterium, hvorefter det digitale indhold skal være egnet
til de formål, som lignende digitalt indhold normalt bruges til.
Leverandøren har efter forslaget
som udgangspunkt
bevisbyrden for, at det
digitale indhold er i overensstemmelse med aftalen.
3.4. Forbrugerens misligholdelsesbeføjelser og ret til opsigelse
Kommissionens forslag indeholder endvidere nærmere regler om forbruge-
rens beføjelser, hvis det digitale indhold lider af en mangel. Beføjelserne
består af afhjælpning, forholdsmæssigt afslag og ophævelse af aftalen.
Ved ophævelse af aftalen skal parternes ydelser gå tilbage senest 14 dage
efter, at meddelelsen om, at forbrugeren vil ophæve aftalen. Hvis forbruge-
ren har betalt med en modydelse, der ikke er penge, f.eks. data, skal leve-
randøren afholde sig fra at bruge modydelsen. Endvidere skal leverandøren
forsyne forbrugeren med de tekniske midler til at downloade alt det ind-
hold, som forbrugeren har leveret.
Ved aftaler om levering af digitalt indhold på ubestemt tid, eller hvis afta-
lens varighed overstiger 12 måneder, foreslås det, at forbrugeren kan opsi-
ge aftalen på ethvert tidspunkt efter de 12 måneder med et varsel på 14
dage.
3.5. Afsluttende bestemmelser
Kommissionens forslag indeholder regler om, at en leverandør, der bliver
ansvarlig over for forbrugeren, kan gøre et krav gældende over for tidlige-
re led i transaktionskæden (såkaldt regres). Det foreslås, at de nærmere
betingelser herfor skal afgøres efter national lovgivning.
Det fremgår af Kommissionens forslag, at aftaler, der afviger fra direkti-
vets bestemmelser til skade for forbrugeren, ikke er bindende for denne.
Endelig indeholder direktivforslaget regler om, at medlemsstaterne skal
sikre en effektiv håndhævelse af direktivet, samt en række konsekvensæn-
dringer af gældende EU-lovgivning, bl.a. af forbrugerkøbsdirektivet (di-
rektiv 1999/44 EF).
3.6. Retningslinjer for de videre drøftelser
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 9.-10. juni 2016 vedtog
Rådet et sæt politiske retningslinjer, som skal danne grundlag for det vide-
re arbejde med direktivforslaget.
23
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 72: Samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets ansvarsområde, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige og indre anliggender) og mødet i Det Blandede Udvalg den 8.-9. december 2016, fra justitsministeren
Det fremgår bl.a. af retningslinjerne, at medlemslandene har været enige
om, at der er behov for at sikre sammenhæng til øvrige, gældende EU-
retsakter, herunder forbrugerkøbsdirektivet, forbrugerrettighedsdirektivet
og persondataforordningen, samt sikre sammenhæng til det samtidigt
fremsatte direktivforslag om onlinesalg og fjernsalg af varer. Endvidere
fremgår det af retningslinjerne, at sigtet med de kommende drøftelser bør
være i videst muligt omfang at opnå fuld harmonisering, idet den endelige
fastlæggelse af harmoniseringsgraden for de enkelte bestemmelser dog bør
afvente arbejdsgruppens drøftelser.
Herudover fremgår det, for så vidt angår anvendelsesområdet, bl.a., at der
har været generel støtte til, at direktivet alene skal gælde i forbrugerfor-
hold, at der er behov for at se nærmere på definitionen af digitalt indhold,
herunder særligt i forhold til varer med indlejret digitalt indhold og i for-
hold til personoplysninger og øvrig data som modydelse, og at der er
enighed om, at direktivet ikke bør indeholde regler om erstatning.
For så vidt angår balancen mellem forbrugernes og de erhvervsdrivendes
interesser, fremgår det bl.a., at der er behov for teknologineutrale og bru-
gervenlige regler, herunder mere klare regler om risikoens overgang, og
om leverandørens ansvar for mangler og den tidsmæssige udstrækning
heraf.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF artikel 294) medlovgiver. Forslaget om levering af digitalt indhold
behandles i fællesskab i udvalget for Indre Marked og Forbrugerbeskyttel-
se (IMCO) samt Retsudvalget (JURI) og blev præsenteret på et fælles ud-
valgsmøde den 27. april 2016. Begge udvalg var positive over for forslaget
men gav dog også udtryk for en række konkrete betænkeligheder, herunder
bl.a. i forhold til problemstillingen om digitalt indhold, der er integreret i
en vare, og reglen om omvendt bevisbyrde.
5.
Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at det overordnede formål med direktivforslaget er
at fjerne forbrugeraftaleretlige hindringer i onlineverdenen, der skyldes
medlemsstaternes forskellige regler på området, og at medlemsstaterne
ikke selv i tilstrækkelig grad kan fjerne sådanne barrierer mellem de natio-
24
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 72: Samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets ansvarsområde, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige og indre anliggender) og mødet i Det Blandede Udvalg den 8.-9. december 2016, fra justitsministeren
1692304_0025.png
nale lovgivninger. Forslagets formål kan derfor ifølge Kommissionen bed-
re gennemføres på EU-niveau.
Det er regeringens foreløbige vurdering, at forslaget er i overensstemmelse
med nærhedsprincippet.
6.
Gældende dansk ret
6.1. Købeloven
Købeloven indeholder regler om sælgerens og køberens forpligtelser ved
køb af formuegoder og om retsvirkningerne ved misligholdelse af disse
forpligtelser.
Købeloven indeholder særlige regler om forbrugerkøb. Hvis en mangel
ved salgsgenstanden viser sig, inden der er gået seks måneder fra leve-
ringstidspunktet, formodes manglen som udgangspunktet at have været til
stede på leveringstidspunktet.
Købeloven indeholder endvidere regler om den kvalitet, varen skal have
for at stemme overens med aftalen, samt om hvornår varen i øvrigt anses
for mangelfuld.
Såfremt der er en mangel ved varen, giver købeloven forbrugeren valget
mellem afhjælpning, omlevering, passende afslag i købesummen, eller –
hvis manglen ikke er uvæsentlig – ophævelse af købet. Afhjælpning eller
omlevering kan dog ikke kræves, hvis gennemførelse af den valgte befø-
jelse er umulig eller vil påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger.
Købeloven indeholder ikke særlige regler om køb af varer, der fungerer
som varigt medium for digitalt indhold.
6.2. Aftaleloven
Aftaleloven indeholder regler om aftaleindgåelse på formuerettens område.
Endvidere indeholder loven regler om hel eller delvis tilsidesættelse af en
aftale, hvis det vil være urimeligt eller i strid med redelig handlemåde at
gøre den gældende (den såkaldte generalklausul).
Herudover indeholder loven en særlig regel om tilsidesættelse af vilkår i
forbrugeraftaler, hvor det ville være stridende mod hæderlig forretnings-
skik og bevirke en betydelig skævhed imellem parterne til skade for for-
brugeren at gøre vilkåret gældende.
25
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 72: Samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets ansvarsområde, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige og indre anliggender) og mødet i Det Blandede Udvalg den 8.-9. december 2016, fra justitsministeren
1692304_0026.png
Aftaleloven indeholder ikke særlige regler om levering af digitalt indhold.
6.3. Forbrugeraftaleloven
Forbrugeraftaleloven, der gennemfører forbrugerrettighedsdirektivet i
dansk ret, indeholder bl.a. regler, der pålægger den erhvervsdrivende at
give forbrugeren en række oplysninger inden aftaleindgåelsen, herunder
ved indgåelse af aftaler om levering af digitalt indhold. I forhold til fjern-
salgsaftaler drejer det sig bl.a. om oplysninger om varens vigtigste egen-
skaber, varens eller tjenesteydelsens samlede pris, og betalings- og leve-
ringsvilkår.
Loven indeholder endvidere regler om forbrugerens fortrydelsesret ved
bl.a. fjernsalgsaftaler og aftaler indgået uden for den erhvervsdrivendes
forretningssted. Ved digitalt indhold leveret på et fysisk medium, finder
reglerne om levering af varer anvendelse. Hovedreglen er således en for-
trydelsesfrist på 14 dage, der løber fra det tidspunkt, hvor forbrugeren eller
den af forbrugeren angivne tredjemand får varen i fysisk besiddelse. Ved
køb af digitalt indhold, der ikke leveres på et fysisk medium, løber fristen
på 14 dage fra den dag, hvor aftalen indgås.
Det følger endvidere af forbrugeraftaleloven, at forbrugeren kan opsige en
aftale om løbende levering af varer eller tjenesteydelser med en måneds
varsel til udgangen af en måned, når der er gået fem måneder efter aftalens
indgåelse.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Det foreliggende direktivforslag må, såfremt det vedtages i sin foreliggen-
de form, forventes at medføre behov for visse ændringer i købeloven,
navnlig i relation til købelovens regler om mangelsbedømmelsen og mis-
ligholdelsesbeføjelser ved visse købsaftaler om levering af digitalt indhold.
Det bemærkes, at købeloven ikke i dag indeholder særlige regler om så-
danne købsaftaler.
Endvidere må den foreslåede regel om opsigelse af aftaler om løbende
levering af digitalt indhold forventes at medføre behov for ændring af for-
brugeraftalelovens § 28, stk. 1.
Direktivforslaget forventes ikke umiddelbart at nødvendiggøre ændringer i
aftaleloven.
26
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 72: Samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets ansvarsområde, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige og indre anliggender) og mødet i Det Blandede Udvalg den 8.-9. december 2016, fra justitsministeren
1692304_0027.png
Økonomiske konsekvenser
Direktivforslaget vurderes som udgangspunkt ikke at have statsfinansielle
konsekvenser. For så vidt angår de samfundsøkonomiske konsekvenser
bemærkes det, at Kommissionen i de ledsagende bemærkninger til forsla-
get har anført, at reglerne vil medføre økonomiske omkostninger for virk-
somhederne, men at dette vil udligne sig, når reglerne er fuldt harmonise-
rede.
Andre konsekvenser
En vedtagelse af forslaget vurderes umiddelbart at kunne få betydning for
forbrugerbeskyttelsesniveauet i Danmark på området for levering af digi-
talt indhold.
8.
Høring
Sagen har været i skriftlig høring i Specialudvalget for politimæssigt og
retligt samarbejde den 18. november 2016.
Sagen er sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, samtlige byretter,
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Aalborg Universitet (Juridisk Institut),
Aarhus Universitet (Juridisk Institut), Antenne-, satellit- og kabel-tv-
branchens fællesorganisation, Autobranchens Handels- og Industrifor-
ening, Brancheforum Digitale Medier, Branchen ForbrugerElektronik,
Boxer TV ApS, Canal Digital Danmark A/S, Coop amba, Copenhagen
Business School (Juridisk Institut), Dagligvareleverandørerne, Danmarks
Automobilforhandler Forening, Danmarks Optikerforening, Dansk Aktio-
nærforening, Dansk Byggeri, Dansk Detail, Dansk Erhverv, Dansk Energi,
Dansk Eksportforening, Dansk Fjernvarme, Dansk Industri, Dansk IT,
Dansk Organisation af Detailhandelskæder, Dansk Rejsebureau Forening,
Dansk Varefakta Nævn, Danske Advokater, Danske Mediers Forum, Dan-
ske Medier, Danske Reklamebureauers brancheforening, Datatilsynet, De
Danske Bilimportører, De Samvirkende Købmænd, Den Danske Boghand-
lerforening, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforenin-
gen, Domstolsstyrelsen, Dong Energy, Energitilsynet, Forbrugerombuds-
manden, Forbrugerrådet, Forbrugerklagenævnet, Forenede Danske Anten-
neanlæg, Forenede Danske Motorejere (FDM), Foreningen af fabrikanter
og importører af elektriske husholdningsapparater (FEHA), Foreningen for
Dansk Internethandel (FDIH), Forlæggerforeningen, Helsebranchens Le-
verandørforening, HMN Naturgas, Håndværksrådet, IT-branchen, Konkur-
27
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 72: Samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets ansvarsområde, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige og indre anliggender) og mødet i Det Blandede Udvalg den 8.-9. december 2016, fra justitsministeren
1692304_0028.png
rence- og Forbrugerstyrelsen, Københavns Universitet (Det Juridiske Fa-
kultet), Landbrug & Fødevarer, Magasinpressens udgiverforening, Rigs-
advokaten, Rigsombudsmanden i Grønland, Sikkerhedsbranchen, Syd-
dansk Universitet (Juridisk Institut), TDC A/S, Telia Stofa A/S, Telekom-
munikationsindustrien, Telenor A/S, TV2/Danmark A/S, TV3 A/S, og 3
(Hi3G Denmark ApS).
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra følgende:
Østre Landsret, Vestre Landsret, samtlige byretter, Advokatrådet, Bran-
chen Forbrugerelektronik (BFE), Domstolsstyrelsen, Dansk Aktionærfor-
ening, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Datatilsynet, Dom-
merfuldmægtigforeningen, Energitilsynet, Forbrugerombudsmanden, For-
brugerrådet Tænk, Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH), Rigsad-
vokaten, Rigsombudsmanden i Grønland og Telekommunikationsindustri-
en i Danmark (TI).
Østre Landsret, Vestre Landsret, samtlige byretter, Advokatrådet, Dom-
stolsstyrelsen, Dommerfuldmægtigforeningen, Energitilsynet, Forbruger-
ombudsmanden, Rigsadvokaten og Rigsombudsmanden i Grønland har
ikke bemærkninger til direktivforslaget.
8.1. Generelle bemærkninger
Dansk Energi udtrykker bekymring for, at direktivforslaget vil indebære
omfattende ændringer af de danske aftaleretlige regler og få indvirkning på
aftaler, som ikke har grænseoverskridende karakter.
Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) støtter overordnet fælles reg-
ler for salg af varer og digitale tjenesteydelser i Europa. De foreslåede reg-
ler er dog på mange punkter i strid med grundlæggende obligationsretlige
principper og er meget byrdefulde for de erhvervsdrivende.
Dansk Erhverv støtter som udgangspunkt Kommissionens ønske om at
gøre det lettere for både erhvervsdrivende og forbrugere at handle på tværs
af grænserne ved totalharmonisering af dele af de aftale- og køberetlige
regler. Det er imidlertid nødvendigt, at lovgivningen er balanceret i forhold
til rettigheder og forpligtelser for såvel forbrugere som erhvervsdrivende,
hvilket ikke er tilfældet med Kommissionens direktivforslag, som Dansk
Erhverv derfor ikke kan støtte.
28
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 72: Samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets ansvarsområde, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige og indre anliggender) og mødet i Det Blandede Udvalg den 8.-9. december 2016, fra justitsministeren
1692304_0029.png
Dansk Industri anfører, at direktivforslaget er mere velovervejet end det
samtidigt fremsatte direktivforslag om onlinesalg, men at forslaget inde-
holder en række urimelige bestemmelser, som skal afbalanceres.
Forbrugerrådet Tænk udtrykker bekymring for rækkevidden af direktivfor-
slaget, herunder at der foreslås totalharmonisering. Forbrugerrådet Tænk
anfører herudover, at ambitionsniveauet og den manglende fremtidssikring
af reglerne er skuffende.
Telekommunikationsindustrien i Danmark (TI) og Branchen Forbruger-
elektronik (BFE) anfører, at det er vigtigt for både udbydere og forbrugere,
at reglerne om varsling af ændringer i løbende aftaler og reglerne om opsi-
gelse er enkle, klare og overensstemmende.
8.2. Direktivets anvendelsesområde i forhold til betaling med personoplys-
ninger
Dansk Erhverv og Dansk Industri anfører, at køb hvor betalingen udgøres
af personoplysninger, bør håndteres gennem persondataretlige snarere end
aftaleretlige regler.
Datatilsynet anfører, at direktivforslaget efter tilsynets opfattelse på enkel-
te punkter fraviger persondataloven. Tilsynet lægger til grund, at direktiv-
forslagets bestemmelser om betaling med data, f.eks. personoplysninger,
omhandler behandling af personoplysninger på baggrund af forbrugerens
samtykke og henviser til persondatalovens § 3, nr. 8, om kravene til et gyl-
digt samtykke.
Forbrugerrådet Tænk bemærker, at direktivforslaget – udover at finde an-
vendelse i tilfælde, hvor forbrugeren aktivt afgiver data til leverandøren af
det digitale indhold – også bør finde anvendelse på aftaler om levering af
digitalt indhold, hvor der sker automatisk indsamling af data via en digital
tjeneste.
8.3. Bevisbyrderegel
Dansk Erhverv, Dansk Industri og Foreningen for Dansk Internethandel
(FDIH) bemærker, at direktivforslagets bestemmelse om, at den erhvervs-
drivende som udgangspunkt har bevisbyrden for, at det digitale indhold er
i overensstemmelse med aftalen, er byrdefuld for de erhvervsdrivende.
Reglen må ses i sammenhæng med, at der ikke indføres en reklamations-
frist for forbrugeren, og at sælgerens bevisbyrde dermed vil gælde for
29
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 72: Samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets ansvarsområde, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige og indre anliggender) og mødet i Det Blandede Udvalg den 8.-9. december 2016, fra justitsministeren
1692304_0030.png
evigt. Det foreslås, at forbrugerne pålægges en pligt til at reklamere inden
for rimelig tid efter, at en mangel er konstateret.
Forbrugerrådet Tænk er positive over for, at bevisbyrden for manglende
overensstemmelse som udgangspunkt påhviler leverandøren af det digitale
indhold, idet forbrugerne ikke har den tekniske indsigt til at godtgøre, at
der forelå en uoverensstemmelse på tidspunktet for leveringen af det digi-
tale indhold.
8.4. Ophævelse
Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) anfører, at de foreslåede reg-
ler om, at forbrugeren kan hæve købet og få hele købesummen tilbagebe-
talt, hvis manglen bl.a. ikke afhjælpes inden for rimelig tid, åbner for mis-
brug og er urimelige. Der bør gives et afslag i det beløb, der skal tilbagebe-
tales, hvis forbrugeren har haft rimelig nytte af det digitale indhold.
Dansk Erhverv og Dansk Industri anfører, at konsekvenserne af direktiv-
forslagets bestemmelse om den erhvervsdrivendes tilbagelevering af data,
der er modtaget fra forbrugeren, er svære at overskue, og stiller spørgsmål
ved, om forslaget er praktisk og proportionalt. Organisationerne anfører
endvidere, at det er urimeligt, at forbrugeren ikke skal betale for brug af
det digitale indhold i perioden før ophævelse af kontrakten. Herudover
anfører Dansk Industri, at det er problematisk, at den erhvervsdrivende i
forbindelse med ophævelse skal tilbagebetale købesummen inden 14 dage,
uden at den erhvervsdrivende har mulighed for at vurdere, om køberen har
ret til at hæve kontrakten.
Forbrugerrådet Tænk anfører, at muligheden for at hæve aftalen ikke bør
være en sekundær mangelsbeføjelse, og at adgangen til at hæve aftalen
ikke bør være begrænset til tilfælde, hvor der er mangler ved det digitale
indholds hovedfunktioner. Forbrugerrådet Tænk er positiv over for reglen
om, at leverandøren ved ophævelse af aftalen skal tilbagebetale købesum-
men inden 14 dage, efter meddelelse om ophævelse er modtaget, og at der
ikke stilles formkrav til meddelelsen. Forbrugerrådet Tænk er endvidere
positive over for, at leverandøren skal forsyne forbrugeren med tekniske
midler til at downloade alt det indhold og data, som forbrugeren har leve-
ret, samt at forbrugeren ikke skal betale for brugen af det digitale indhold
forud for ophævelse af aftalen.
30
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 72: Samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets ansvarsområde, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige og indre anliggender) og mødet i Det Blandede Udvalg den 8.-9. december 2016, fra justitsministeren
1692304_0031.png
8.5. Erstatning
Dansk Erhverv og Dansk Industri anfører, at spørgsmål om erstatning og
produktansvar ikke bør reguleres af direktivet.
8.6. Ændringer af det digitale indhold
Telekommunikationsindustrien i Danmark (TI) og Branchen Forbruger-
elektronik (BFE) anfører, at der inden for tv- og teleområdet allerede eksi-
sterer detaljerede og omfattende regler – der bl.a. bygger på EU-regulering
– for, hvordan og med hvilke frister en tv- eller teleudbyder skal varsle
ændringer til ugunst for forbrugeren i løbende aftaler.
8.7. Opsigelse
Datatilsynet bemærker, at direktivforslagets bestemmelser om, at leveran-
døren skal afholde sig fra at bruge den modydelse i form af eksempelvis
data, som forbrugeren har leveret til gengæld for det digitale indhold, ikke
indebærer en pligt til at anonymisere eller slette forbrugerens oplysninger i
forbindelse med ophævelse af aftalen. Det er på den baggrund Datatilsy-
nets umiddelbare opfattelse, at de foreslåede bestemmelser kan udgøre en
fravigelse af persondatalovens § 38.
Dansk Erhverv og Dansk Industri finder, at det bør afklares, om bestem-
melsen om ophævelse af langsigtede aftaler, jf. direktivforslagets artikel
16, omhandler ophævelse som følge af mangler eller en almindelig opsi-
gelsesadgang.
Telekommunikationsindustrien i Danmark (TI) og Branchen Forbruger-
elektronik (BFE) anfører, at direktivforslaget indebærer, at der for løbende
abonnementsaftaler om digitalt indhold kan benyttes bindingsperioder på
12 måneder samt opsigelsesvarsler på maksimalt 14 dage fra kundens side,
og foreslår, at opsigelsesvarslet bør fastsættes til en måned i overensstem-
melse med de gældende danske regler.
Forbrugerrådet Tænk anfører, at forbrugeren maksimalt skal kunne bindes
i en periode på 6 måneder, som efter de nugældende danske regler.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes officielle holdninger til forslaget.
31
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 72: Samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets ansvarsområde, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige og indre anliggender) og mødet i Det Blandede Udvalg den 8.-9. december 2016, fra justitsministeren
10. Regeringens generelle holdning
Danmark støtter principielt initiativer med henblik på at styrke det digitale
indre marked ved at fjerne de barrierer, der forhindrer forbrugerne i at an-
vende digitale tjenester på tværs af grænser, og virksomhederne i at udby-
de disse. En højere grad af harmoniserede regler på det kontraktretslige
område og generelt på området for forbrugerbeskyttelse vil kunne bidrage
til et mere velfungerende digitalt indre marked.
Den foreslåede totalharmonisering af reglerne for levering af digitalt ind-
hold vurderes på det foreliggende grundlag at rejse en række juridi-
ske/tekniske spørgsmål. Visse af de foreslåede bestemmelser giver anled-
ning til fortolkningstvivl, herunder afgrænsningen af forslagets rækkevidde
vedrørende varer, der indeholder digitalt indhold, samt reglerne om beta-
ling med personoplysninger. Bl.a. bør de nærmere konsekvenser af, at
sidstnævnte type aftaleforhold foreslås reguleret i en køberetlig frem for i
en persondataretlig sammenhæng, overvejes nærmere.
Fra dansk side hilser man derfor en drøftelse af samspillet mellem den
generelle databeskyttelsesforordning og direktivforslagets bestemmelser
om betaling med data velkommen.
For Danmark er det vigtigt, at en EU-retlig regulering af levering af digi-
talt indhold skaber den rette balance mellem hensynet til forbrugerne og
hensynet til de erhvervsdrivende.
I den forbindelse lægger man fra dansk
side bl.a. vægt på, at direktivets regulering af forbrugerens beføjelser i
tilfælde af mangler ved det leverede digitale indhold skal afspejle en sådan
rimelig balance.
Endvidere er det afgørende, at reguleringen på hensigtsmæssig måde tager
højde for de særlige karakteristika, der gør sig gældende for digitalt ind-
hold, og som adskiller det fra fysiske varer.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt for Folketingets Europaudvalg til oriente-
ring forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den
9.-10. juni
2016.
Der blev oversendt grund- og nærhedsnotat den 9. februar 2016.
32
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 72: Samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets ansvarsområde, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige og indre anliggender) og mødet i Det Blandede Udvalg den 8.-9. december 2016, fra justitsministeren
Dagsordenspunkt 4: Strafforfølgelse i cyperspace: A) Implementering
af rådskonklusionerne om forbedret strafforfølgelse i cyberspace B)
Kryptering
Nyt notat.
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet.
KOM-dokument foreligger ikke.
1.
Resumé
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet. Sagen er på dagsordenen for
rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 8.-9. december 2016 med
henblik på præsentation af Kommissionens fremskridtsrapport om imple-
mentering af rådskonklusionerne fra juni 2016 om forbedret strafforfølgel-
se i cyberspace og information fra formandskabet om kryptering. Sagen
har hverken lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekvenser. Spørgs-
målet om nærhedsprincippet er ikke relevant for sagen. Fra dansk side er
man positivt indstillet over for, at såvel Kommissionen som det slovakiske
formandskab vil orientere Rådet om emner af relevans for forbedret straf-
forfølgelse i cyberspace. Det forventes, at man fra dansk side vil kunne
tage orienteringen til efterretning.
2.
Baggrund
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 3.-4. december 2015 var
der en drøftelse af, hvorledes en række udfordringer i forhold til indsam-
ling og anvendelse af e-beviser i straffesager om it-kriminalitet og traditio-
nel kriminalitet, der efterlader elektroniske spor (herefter cybercrime),
bedst adresseres fremadrettet. Herudover afholdte det nederlandske for-
mandskab den 7.-8. marts 2016 en konference om cybercrime med fokus
på bl.a. spørgsmålet om jurisdiktion. På rådsmødet (retlige og indre anlig-
gender) den 10.-11. marts 2016 tilkendegav det nederlandske formand-
skab, at det i lyset af diskussionerne på konferencen ville gå videre med at
undersøge, hvordan efterforskningen af cybercrime kan styrkes.
Det slovakiske formandskab har tilkendegivet, at det vil fortsætte tidligere
formandskabers prioritering af arbejdet hen imod en mere effektiv straffor-
følgelse af cybercrime. På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 8.-
9. december 2016 forventes det, at Kommissionen vil præsentere en frem-
33
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 72: Samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets ansvarsområde, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige og indre anliggender) og mødet i Det Blandede Udvalg den 8.-9. december 2016, fra justitsministeren
1692304_0034.png
skridtsrapport om implementering af rådskonklusionerne fra juni 2016 om
forbedret strafforfølgelse i cyberspace og information fra formandskabet
om kryptering
3.
Formål og indhold
A) Forbedret strafforfølgelse i cyberspace – fremskridtsrapport fra Kom-
missionen
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 9.-10. juni 2016 vedtog
Rådet rådskonklusioner, som satte fokus på tre områder vedrørende for-
bedret strafforfølgelse af cybercrime.
Det første fokusområde vedrører strømlining af procedurerne for
gensidig retshjælp i straffesager, bl.a. ved at standardisere de for-
mularer, der anvendes. Kommissionen skal endvidere se på, hvor-
dan der kan oprettes en fælles online portal til behandlingen af an-
modninger om retshjælp. Derudover skal Kommissionen komme
med forslag til vejledninger og retningslinjer for den mest effektive
anvendelse af procedurerne for gensidig retshjælp. Medlemsstater-
ne opfordres endvidere til at sikre, at der er tilstrækkelig kapacitet
til at håndtere anmodninger om gensidig retshjælp, ligesom de op-
fordres til at optimere brugen af eksisterende ”24/7 points of con-
tact” og anvendelsen af fælles efterforskningshold.
Det andet fokusområde angår muligheder for at forbedre samarbej-
det med internetudbydere med henblik på lettere at kunne indhente
oplysninger om f.eks. abonnenten bag en IP-adresse.
Det tredje fokusområde omhandler jurisdiktionsreglerne. Ifølge
rådskonklusionerne skal det vurderes, om de nuværende jurisdikti-
onsregler er tilstrækkelige, navnlig i forhold til muligheden for at
efterforske grænseoverskridende cybercrime. I visse sager er det
ikke umiddelbart muligt for efterforskere at konstatere oprindelsen
af et cyberangreb eller lokaliteten af de elektroniske beviser. Det
kan eksempelvis være tilfældet, hvor den kriminelle konstant og
med kort tidsmæssig forskydning flytter de elektroniske spor mel-
lem forskellige lande for at skjule oprindelsen af forbrydelsen.
Derudover kan det være tilfældet, hvor den kriminelle anvender
flere computersystemer i forskellige jurisdiktioner til at begå én
forbrydelse. Kommissionen er derfor blevet anmodet om at under-
søge mulighederne for en fælles tilgang til håndtering af disse sa-
ger, hvor der er tvivl om f.eks. oprindelsen af et cyberangreb.
34
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 72: Samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets ansvarsområde, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige og indre anliggender) og mødet i Det Blandede Udvalg den 8.-9. december 2016, fra justitsministeren
1692304_0035.png
Det fremgår af rådskonklusionerne fra juni 2016, at Kommissionen i de-
cember 2016 skal fremlægge en foreløbig rapport. Resultatet af Kommis-
sionens arbejde skal ifølge rådskonklusionerne fremlægges i juni 2017.
B) Kryptering – information fra formandskabet
På det uformelle rådsmøde (retlige og indre anliggender) den 7.-8. juli
2016 drøftedes bl.a. håndteringen af udfordringerne vedrørende kryptering.
Ifølge Europol indgår kryptering i ca. ¾ af sagerne vedrørende efterforsk-
ning af cybercrime i EU. Der skelnes mellem online og offline kryptering.
Online kryptering vedrører typisk e-mail og sociale medier, herunder
Whatsapp, Facebook, Skype. Medmindre internetserviceudbyderen samar-
bejder, må efterforskningen oftest indstilles på grund af krypteringen. Off-
line kryptering vedrører f.eks. såkaldt harddiskkryptering, hvor et pass-
word hindrer de retlige myndigheder i at dekryptere indholdet af harddi-
sken.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5.
Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Sagen har ikke økonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Sagen giver ikke anledning til at fremhæve andre konsekvenser.
35
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 72: Samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets ansvarsområde, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige og indre anliggender) og mødet i Det Blandede Udvalg den 8.-9. december 2016, fra justitsministeren
8.
Høring
Der er – ud over den skriftlige høring af Specialudvalget for politimæssigt
og retligt samarbejde den 18. november 2016 – ikke foretaget høring ved-
rørende sagen.
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige med-
lemsstaters forventninger til Kommissionens og formandskabets oriente-
ring.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side lægges der vægt på, at de danske myndigheder har gode
muligheder for at efterforske, sikre beviser og retsforfølge kriminelle
handlinger med grænseoverskridende elementer, herunder sager med cy-
bercrime.
Det findes på den baggrund positivt, at såvel Kommissionen som det slo-
vakiske formandskab vil orientere rådet om emner af relevans for forbedret
strafforfølgning i cyberspace. Det forventes, at man fra dansk side vil kun-
ne tage orienteringen til efterretning.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen om rådskonklusionerne om efterforskning af IT-kriminalitet har
været forelagt for Folketingets Europaudvalg til orientering forud for
rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 9.-10. juni 2016.
Kommissionens fremskridtsrapport om implementering af rådskonklusio-
nerne fra juni 2016 om forbedret strafforfølgelse i cyberspace og informa-
tion fra formandskabet om kryptering har ikke tidligere været forelagt Fol-
ketingets Europaudvalg.
36
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 72: Samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets ansvarsområde, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige og indre anliggender) og mødet i Det Blandede Udvalg den 8.-9. december 2016, fra justitsministeren
Dagsordenspunkt 5: Terrorbekæmpelse: Håndtering af konsekven-
serne af terrorangreb.
Nyt notat.
Sagen er ikke omfattet af retsforbeholdet.
KOM-dokument foreligger ikke.
1.
Resumé
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 8.-9. december 2016 for
ventes en udveksling af synspunkter om, hvordan EU’s medlemsstater kan
styrke deres respektive beredskab og styrke samarbejdet mellem rednings-
tjenester og efterretningstjenester, herunder med bistand fra EU. Sagen
har hverken lovgivningsmæssige eller økonomiske konsekvenser. Spørgs-
målet om nærhedsprincippet er ikke relevant for sagen. Der er på nuvæ-
rende tidspunkt ikke kendskab til, hvad drøftelsen nærmere kommer til at
dreje sig om. Fra dansk side er man positiv over for tiltag fra EU, som kan
understøtte medlemsstaterne.
2.
Baggrund
Det forventes, at der på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 8.-9.
december 2016 vil være en drøftelse af, hvordan EU’s medlemsstater kan
styrke deres terrorberedskab og styrke samarbejdet mellem redningstjene-
ster og efterretningstjenester. Drøftelsen forventes også at omhandle,
hvordan EU kan understøtte medlemsstaterne. De nærmere rammer for
drøftelsen kendes ikke på nuværende tidspunkt.
Det danske beredskab bygger på sektoransvaret. Det betyder, at hver en-
kelt myndighed har det beredskabsmæssige ansvar inden for eget myndig-
hedsområde. Politiet varetager imidlertid den koordinerende ledelse, når
flere myndigheder medvirker ved konkrete beredskabsindsatser.
I hver af landets 12 politikredse er der under ledelse af politidirektøren
etableret en lokal beredskabsstab med henblik på varetagelsen af koordine-
rende opgaver på det beredskabsmæssige område. I de lokale beredskabs-
stabe indgår udover politiet repræsentanter fra totalforsvarsregionen og
Beredskabsstyrelsens regionale beredskabscenter. Repræsentanter fra øvri-
ge civile myndigheder m.fl. deltager efter behov. Hver enkelt repræsente-
37
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 72: Samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets ansvarsområde, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige og indre anliggender) og mødet i Det Blandede Udvalg den 8.-9. december 2016, fra justitsministeren
ret myndighed deltager med egen kompetence i overensstemmelse med
sektoransvarsprincippet.
Med henblik på at styrke koordinationen mellem forsvar, politi og andre
civile myndigheder i tilfælde af større kriser i Danmark er der oprettet en
national operativ stab (NOST).
NOST varetager som sin hovedopgave koordinationsopgaver i forbindelse
med større hændelser, katastrofer og sikkerhedsmæssige trusler, herunder
terrorhandlinger i Danmark, der ikke kan løses af de enkelte politikredse,
samt opgaver, der omfatter flere samtidige hændelser forskellige steder i
landet, og hvor der opstår et behov for koordinering på nationalt plan.
Stabens helt centrale opgave er at skabe og opretholde et overblik over en
given situation med henblik på at tilvejebringe et relevant beslutnings-
grundlag for de sektoransvarlige myndigheder og skabe grundlag for den
fornødne koordination og prioritering af både opgaveløsning og ressourcer
med henblik på forelæggelse for relevante beslutningstagere.
I staben, der som udgangspunkt ledes af Rigspolitiet, indgår repræsentan-
ter for relevante myndigheder på lige fod. Staben består af repræsentanter
for en fast kreds af myndigheder, Rigspolitiet, Politiets Efterretningstjene-
ste, Værnsfælles Forsvarskommando, Forsvarets Efterretningstjeneste,
Beredskabsstyrelsen, Sundhedsstyrelsen og Udenrigsministeriet. Afhængig
af situationen og efter konkret vurdering kan repræsentanter fra andre
myndigheder m.fl. deltage i stabens arbejde.
Sekretariatsfunktionen varetages af Rigspolitiet, Nationalt Beredskabsaf-
deling (NBA). Ved f.eks. et terrorangreb vil Danmark kunne anmode om
assistance fra ét eller flere EU-medlemsslande. Danmark kan ligeledes
anmode EU om bistand, herunder bistand fra Europol.
For så vidt angår efterretningstjenester og terrorbekæmpelse i EU-regi har
PET på retshåndhævelsesområdet (law enforcement) et godt og produktivt
forhold til Europol, der anses for at være en nødvendig og central partner.
Sideløbende med det politimæssige samarbejde på terrorbekæmpelsesom-
rådet varetager PET den efterretningsmæssige indsats på området (intelli-
gence). Denne indsats foregår som altovervejende hovedregel i et tæt sam-
arbejde med andre landes efterretningstjenester, og Europol indgår ikke i
samarbejdet.
38
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 72: Samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets ansvarsområde, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige og indre anliggender) og mødet i Det Blandede Udvalg den 8.-9. december 2016, fra justitsministeren
1692304_0039.png
3.
Formål og indhold
Terrorberedskab og håndtering af konsekvenserne af terrorangreb vareta-
ges i udgangspunktet alene af medlemsstaterne. Medlemsstaterne kan un-
derstøttes af EU, herunder Europol,
som bl.a. har til opgave at støtte og
styrke EU-medlemsstaternes nationale myndigheders indsats mod og gen-
sidige samarbejde om forebyggelse og bekæmpelse af terrorisme.
Understøttelse fra Europol kom konkret til udtryk, da Europol efter an-
modning fra de franske myndigheder i december 2015 oprettede en task
force for at støtte terrorbekæmpelsesefterforskningen i Europa efter terror-
angrebene i Paris i november 2015.
4.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
5.
Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
6.
Gældende dansk ret
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk ret.
7.
Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen har ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Sagen har ikke økonomiske konsekvenser.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Sagen giver ikke anledning til at fremhæve andre konsekvenser.
8.
Høring
Der er – ud over høringen af Specialudvalget for politimæssigt og retligt
samarbejde den 18. november 2016 – ikke foretaget høring vedrørende
sagen.
39
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 72: Samlenotat vedrørende de sager inden for Justitsministeriets ansvarsområde, der forventes behandlet på rådsmødet (retlige og indre anliggender) og mødet i Det Blandede Udvalg den 8.-9. december 2016, fra justitsministeren
9.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige med-
lemsstaternes holdninger til den forventede drøftelse af, hvordan medlems-
staterne kan styrke deres respektive terrorberedskab og styrke samarbejdet
mellem redningstjenester og efterretnings- og sikkerhedstjenester, herun-
der med bistand fra EU.
10. Regeringens generelle holdning
Fra dansk side er man overordnet positiv over for at drøfte mulighederne
for at styrke medlemslandenes terrorberedskab samt styrke samarbejdet
mellem redningstjenester og efterretningstjenester. Fra dansk side er man
positiv over for tiltag fra EU, som kan understøtte medlemsstaterne.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
40