Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del Bilag 70
Offentligt
1691609_0001.png
Hvor dybt har ministerbetjeningsreglen skåret?
Kontorchef Lisbeth Adserballe
§ 24, stk. 1
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 70: Præsentationer fra høring om Folketingets Ombudsmands beretning for 2015
1691609_0002.png
Hvad er internt?
Gammel lov
Ny lov
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 70: Præsentationer fra høring om Folketingets Ombudsmands beretning for 2015
1691609_0003.png
Offentlighedslovens § 24, stk. 1
Ӥ 24.
Retten til aktindsigt omfatter ikke interne
dokumenter og oplysninger, der udveksles på et
tidspunkt, hvor der er konkret grund til at antage, at en
minister har eller vil få behov for embedsværkets
rådgivning og bistand, mellem:
1) Et ministeriums departement og dets underordnede
myndigheder.
2) Forskellige ministerier.”
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 70: Præsentationer fra høring om Folketingets Ombudsmands beretning for 2015
1691609_0004.png
Restriktiv fortolkning og anvendelse
”Bestemmelsen i stk. 1 skal fortolkes og anvendes
restriktivt, og i tilfælde, hvor der foreligger tvivl om,
hvorvidt bestemmelsen finder anvendelse, skal der
lægges vægt på, om
hensynet til den interne og politiske
beslutningsproces
taler for, at de pågældende
dokumenter eller oplysninger kan undtages fra retten til
aktindsigt.”
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 70: Præsentationer fra høring om Folketingets Ombudsmands beretning for 2015
1691609_0005.png
Aktindsigt i ministerbetjeningsdokumenter
FØR?
EFTER?
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 70: Præsentationer fra høring om Folketingets Ombudsmands beretning for 2015
1691609_0006.png
Aktindsigt i ministerbetjeningsdokumenter
FØR
EFTER