Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del Bilag 404
Offentligt
1795481_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
UDKAST
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
13. september 2017
Strafferetskontoret
Christian Nikolaj Søberg
2017-731-0013
487654
Forslag
til
Lov om ændring af straffeloven
(Skærpelse af bødestraffen for blufærdighedskrænkelse)
§1
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 977 af 9. august 2017, foretages
følgende ændring:
1.
I
§ 232
indsættes som
stk. 2:
»Stk.
2.
Ved fastsættelse af straffen skal der lægges vægt på den særlige
krænkelse, der er forbundet med lovovertrædelsen.«.
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 404: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Skærpelse af bødestraffen for blufærdighedskrænkelse), fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Blufærdighedskrænkelse i form af blotteri kan være en voldsom og trau-
matiserende oplevelse for den forurettede, navnlig hvis denne er et barn.
Justitsministeriet finder, at det nuværende bødeniveau i sager om blotteri
er for lavt og dermed ikke i tilstrækkelig grad afspejler den krænkelse af
offeret, der finder sted. Efter Justitsministeriets opfattelse er der derfor
behov for at skærpe bødeniveauet for blotteri.
Lovforslaget har på den baggrund til formål at skærpe bødestraffen for
blotteri. Det forudsættes i den forbindelse, at der generelt sker en fordob-
ling af bødeniveauet for blotteri i forhold til i dag, således at bødestraffen i
højere grad afspejler den krænkelse af offeret, der er forbundet med blot-
teri. For at sikre sammenhæng på området forudsættes det endvidere, at
der også i de tilfælde, hvor gerningsmanden idømmes bødestraf for andre
former for blufærdighedskrænkelse end blotteri, generelt sker en fordob-
ling af bødestraffen i forhold til i dag.
2. Skærpelse af bødestraffen for blufærdighedskrænkelse
2.1. Gældende ret
2.1.1.
Efter straffelovens § 232 straffes den, som ved uanstændigt forhold
krænker blufærdigheden, med bøde eller fængsel indtil 2 år eller, hvis for-
holdet er begået over for et barn under 15 år, med bøde eller fængsel indtil
4 år.
Bestemmelsen fik sin nuværende ordlyd ved lov nr. 633 af 12. juni 2013,
hvor straffelovens § 232 blev forenklet og sprogligt moderniseret.
Udtrykket ”uanstændigt forhold” sigter mod handlinger, som har relation
til seksuelle forhold og er af en vis grovhed.
Bestemmelsen fungerer som en generalklausul, der kan bringes i anven-
delse på enhver seksuel handling af en vis grovere karakter, som ikke er
omfattet af de øvrige bestemmelser i straffelovens kapitel 24 om seksual-
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 404: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Skærpelse af bødestraffen for blufærdighedskrænkelse), fra justitsministeren
forbrydelser, men som dog af domstolene findes at burde kunne mødes
med straf.
Ved lov nr. 633 af 12. juni 2013 blev den tidligere strafferamme på bøde
eller fængsel indtil 4 år opdelt i en normalstrafferamme på bøde eller
fængsel indtil 2 år og en skærpet strafferamme, som omfatter forhold be-
gået over for et barn under 15 år, på bøde og fængsel indtil 4 år. Med æn-
dringen af strafferammen blev der ikke tilsigtet nogen ændring i strafud-
målingen.
2.1.2.
De oftest forekommende former for blufærdighedskrænkelse er be-
føling og blotteri. Befølinger straffes typisk med fængsel, mens blotteri
som udgangspunkt straffes med bødestraf i førstegangstilfælde, jf. nær-
mere nedenfor.
Rigsadvokaten har i foråret 2017 undersøgt strafniveauet i sager om blot-
teri.
Rigsadvokatens gennemgang viste, at blufærdighedskrænkelse i form af
blotteri i førstegangstilfælde som udgangspunkt straffes med en bøde, som
normalt ligger i niveauet 2.000-3.000 kr. Hvis der foreligger skærpende
omstændigheder, kan der fastsættes en højere bøde. Dette kan f.eks. være
tilfældet, hvis den forurettede er et barn, eller hvis der er flere forurettede
eller flere forhold til samtidig pådømmelse. Hvis gerningsmanden f.eks.
tidligere er straffet for blotteri vil der ofte blive nedlagt påstand om fri-
hedsstraf.
Rigsadvokaten har på baggrund af gennemgangen af strafniveauet udarbej-
det retningslinjer for anklagemyndighedens strafpåstand i sager om blot-
teri. Det fremgår af disse retningslinjer, at der i sager om blotteri i første-
gangstilfælde som udgangspunkt skal nedlægges påstand om en bøde på
2.000-3.000 kr., og hvis der foreligger skærpende omstændigheder, f.eks.
hvis den forurettede er et barn, skal der nedlægges påstand om en skærpet
bøde på 3.000-4.000 kr.
2.2. Lovforslagets udformning
Blufærdighedskrænkelse i form af blotteri kan være en voldsom og trau-
matiserende oplevelse for den forurettede, navnlig hvis denne er et barn.
Justitsministeriet finder, at det nuværende bødeniveau i sager om blotteri
er for lavt og dermed ikke i tilstrækkelig grad afspejler den krænkelse af
3
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 404: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Skærpelse af bødestraffen for blufærdighedskrænkelse), fra justitsministeren
offeret, der finder sted. Efter Justitsministeriets opfattelse er der derfor be-
hov for at skærpe bødeniveauet for blotteri.
Det foreslås derfor, at der indsættes en ny bestemmelse i straffelovens §
232, hvor det præciseres, at der ved fastsættelse af straffen skal lægges
vægt på den særlige krænkelse, der er forbundet med lovovertrædelsen.
Med lovforslaget forudsættes det, at der generelt sker en fordobling af bø-
deniveauet for blotteri i forhold til i dag, således at bødestraffen i højere
grad afspejler den krænkelse af offeret, der er forbundet med overtrædel-
sen. Det betyder eksempelvis, at udgangspunktet for strafudmålingen i et
førstegangstilfælde af blotteri, hvor der ikke foreligger skærpende omstæn-
digheder, vil være en bøde på omkring 5.000 kr. Det betyder også, at ud-
gangspunktet for strafudmålingen i et førstegangstilfælde af blotteri, hvor
der foreligger skærpende omstændigheder – f.eks. hvor krænkelsen er sket
over for et barn – men hvor der ikke er grundlag for frihedsstraf, vil være
en bøde på omkring 7.500 kr.
Som nævnt under pkt. 2.1.2 ovenfor, straffes blotteri som udgangspunkt
med bøde i førstegangstilfælde. Der kan være tilfælde, hvor andre former
for blufærdighedskrænkelse end blotteri også straffes med bødestraf. For at
sikre sammenhæng på området forudsættes det, at der også i de tilfælde,
hvor gerningsmanden idømmes bødestraf for andre former for blufærdig-
hedskrænkelse end blotteri, generelt sker en fordobling af bødestraffen i
forhold til i dag.
Det bemærkes, at strafudmålingen fortsat vil bero på domstolenes konkrete
vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og det
angivne strafniveau vil derfor kunne fraviges i op- og nedadgående ret-
ning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens fastsættelse
i straffelovens kapitel 10.
Der er med lovforslaget ikke tilsigtet nogen ændring i strafudmålingsni-
veauet ved anvendelse af frihedsstraf, eller i de forhold, der i almindelig-
hed anses som skærpende eller formildende omstændigheder. Der er med
lovforslaget endvidere ikke tilsigtet nogen ændring i bestemmelsens an-
vendelsesområde.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1 og bemærkningerne hertil.
4
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 404: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Skærpelse af bødestraffen for blufærdighedskrænkelse), fra justitsministeren
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og administrative konse-
kvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 29. september 2017 til den
27. oktober 2017 været sendt i høring hos følgende myndigheder og orga-
nisationer mv.:
Advokatrådet, Amnesty International, Børne- og Ungdomspsykiatrisk Sel-
skab, Børnerådet, Børnesagens Fællesråd, Børns Vilkår, Copenhagen Bu-
siness School, Juridisk Institut, Danske Advokater, Danske Regioner, Da-
tatilsynet, Den Danske Dommerforening, Det Etiske Råd, Det Kriminal-
præventive Råd, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Fore-
ningen af Offentlige Anklagere, Gadejuristen, Hjælp Voldsofre, Institut for
Menneskerettigheder, Joan-Søstrene, Justitia, KL, Københavns Universi-
tet, Det Juridiske Fakultet, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Lands-
foreningen KRIM, Landsorganisationen mod seksuelle overgreb, Offerråd-
givningerne i Danmark, Politiforbundet, Red Barnet, Retspolitisk Fore-
ning, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, samtlige byretter, Seksualpolitisk
Forum, Syddansk Universitet, Juridisk Institut, Sø- og Handelsretten , Ve-
5
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 404: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Skærpelse af bødestraffen for blufærdighedskrænkelse), fra justitsministeren
1795481_0006.png
stre Landsret, Østre Landsret, Aalborg Universitet, Juridisk Institut, Aar-
hus Universitet, Juridisk Institut.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekven-
ser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv om-
fang)
Økonomiske
konse- Ingen
kvenser for stat, kom-
muner og regioner
Administrative konse- Ingen
kvenser
for
stat,
kommuner og regioner
Økonomiske
konse- Ingen
kvenser for erhvervsli-
vet
Administrative konse- Ingen
kvenser for erhvervsli-
vet
Administrative konse- Ingen
kvenser for bogene
Miljømæssige
konse- Ingen
kvenser
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af
EU-retlige minimums-
forpligtigelser (sæt X)
Lovforslaget
aspekter.
Ja
Negative konsekven-
ser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
ikke
EU-retlige
indeholder
Nej
X
6
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 404: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Skærpelse af bødestraffen for blufærdighedskrænkelse), fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter straffelovens § 232 straffes den, som ved uanstændigt forhold kræn-
ker blufærdigheden, med bøde eller fængsel indtil 2 år eller, hvis forholdet
er begået over for et barn under 15 år, med bøde eller fængsel indtil 4 år.
Det foreslås med den nye bestemmelse i straffelovens § 232 præciseret, at
der ved fastsættelse af straffen skal lægges vægt på den særlige krænkelse,
der er forbundet med lovovertrædelsen.
Det forudsættes, at der med den foreslåede ændring generelt sker en for-
dobling af bødeniveauet for blotteri i forhold til i dag, således at bødestraf-
fen i højere grad afspejler den krænkelse af offeret, der er forbundet med
overtrædelsen. Det betyder, at udgangspunktet for strafudmålingen i et
førstegangstilfælde af blotteri, hvor der ikke foreligger skærpende omstæn-
digheder, vil være en bøde på omkring 5.000 kr., og at udgangspunktet for
strafudmålingen i et førstegangstilfælde af blotteri, hvor der foreligger
skærpende omstændigheder – f.eks. hvor krænkelsen er sket over for et
barn – men hvor der ikke er grundlag for frihedsstraf, vil være en bøde på
omkring 7.500 kr.
Det forudsættes samtidig, at der også i de tilfælde, hvor gerningsmanden
idømmes bødestraf for andre former for blufærdighedskrænkelse end blot-
teri, sker en fordobling af bødestraffen i forhold til i dag.
Det bemærkes, at strafudmålingen fortsat vil bero på domstolenes konkrete
vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og det
angivne strafniveau vil derfor kunne fraviges i op- og nedadgående ret-
ning, hvis der i den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens fastsættelse
i straffelovens kapitel 10.
Der er med lovforslaget ikke tilsigtet nogen ændring i strafudmålingsni-
veauet ved anvendelse af frihedsstraf, eller i de forhold, der i almindelig-
hed anses som skærpende eller formildende omstændigheder. Der er med
lovforslaget endvidere ikke tilsigtet nogen ændring i bestemmelsens an-
vendelsesområde.
7
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 404: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Skærpelse af bødestraffen for blufærdighedskrænkelse), fra justitsministeren
Der henvises i øvrigt til pkt. 2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
8
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 404: Lovudkast: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Skærpelse af bødestraffen for blufærdighedskrænkelse), fra justitsministeren
1795481_0009.png
Bilag 1
Lovforslagets sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 977 af 9. august 2017, foretages
følgende ændring:
§ 232.
Den, som ved uanstændigt
forhold krænker blufærdigheden,
straffes med bøde eller fængsel
indtil 2 år eller, hvis forholdet er
begået over for et barn under 15 år,
med bøde eller fængsel indtil 4 år.
1.
I
§ 232
indsættes som
stk. 2:
»Stk.
2.
Ved fastsættelse af straffen
skal der lægges vægt på den særlige
krænkelse, der er forbundet med
lovovertrædelsen.«.
9