Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del Bilag 395
Offentligt
1792197_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. september 2017
Strafferetskontoret
Ketilbjørn Hertz
2017-731-0012
485968
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af straffeloven
(Skærpelse af straffen for vidnetrusler og visse former for hærværk)
§1
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 977 af 9. august 2017, foretages
følgende ændringer:
1.
I
§ 123
indsættes som
stk. 2:
”Stk.
2.
Ved fastsættelse af straffen skal der lægges vægt på den betydning,
som lovovertrædelsen kan have for muligheden for at retsforfølge strafbare
handlinger.”
2.
I
§ 291, stk. 4,
indsættes efter ”offentligt sted”: ”, eller at hærværk er
begået mod ting, der tjener til at forebygge eller bekæmpe kriminalitet.”
§2
Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 395: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for vidnetrusler og visse former for hærværk), fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Regeringen præsenterede den 11. august 2017 tolv nye initiativer under
titlen ”Trygheden tilbage i gaderne” for at styrke indsatsen mod bande- og
rockerrelateret kriminalitet. Det blev samtidig tilkendegivet, at regeringen
vil afsætte 60 millioner kroner om året til de nye tiltag.
Initiativerne er en reaktion på den seneste tids eskalering af konfliktni-
veauet i bandemiljøet flere forskellige steder i landet.
Dette lovforslag har til formål at gennemføre initiativerne om skærpelse af
straffen for vidnetrusler og hærværk mod bl.a. overvågningskameraer i
udsatte boligområder.
Lovforslaget indeholder på den baggrund for det første et forslag om skær-
pelse af straffen for vidnetrusler med en tredjedel i forhold til det gældende
niveau. Lovforslaget indeholder for det andet et forslag om at skærpe straf-
fen for hærværk mod ting, der tjener til at forebygge eller bekæmpe krimi-
nalitet, med halvdelen i forhold til den straf, som ville være blevet idømt
efter de hidtidige regler.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Vidnetrusler
2.1.1. Gældende ret
Efter straffelovens § 123 straffes den, som med trussel om vold forulem-
per, eller som med vold, ulovlig tvang efter § 260, trusler efter § 266 eller
på anden måde begår en strafbar handling mod en person, dennes nærme-
ste eller andre med tilknytning til denne i anledning af personens forven-
tede eller allerede afgivne forklaring til politiet eller i retten, med bøde
eller fængsel indtil 8 år.
Straffen for overtrædelse af straffelovens § 123 kan efter § 81 a, stk. 1,
forhøjes indtil det dobbelte, hvis lovovertrædelsen har baggrund i eller er
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 395: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for vidnetrusler og visse former for hærværk), fra justitsministeren
egnet til at fremkalde en konflikt mellem grupper af personer, hvor der
som led i konflikten enten anvendes skydevåben eller anvendes våben eller
eksplosivstoffer, som på grund af deres særdeles farlige karakter er egnet
til at forvolde betydelig skade, eller begås brandstiftelse omfattet af denne
lovs § 180.
Straffen for overtrædelse af straffelovens § 123 fastsættes af domstolene
på baggrund af en konkret vurdering af samtlige omstændigheder i den en-
kelte sag. Som følge af de forskelligartede omstændigheder, der kan fore-
ligge i sager om vidnetrusler, er der en sådan variation i straffene for over-
trædelse af bestemmelsen, at det ikke er muligt at angive et bestemt straf-
niveau.
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
Det er afgørende for opklaringen og bekæmpelsen af bande- og rockerrela-
teret kriminalitet, at alle vidner til forbrydelser i bandemiljøet eller i øvrigt
personer, der har en relevant viden, bidrager med deres viden og iagttagel-
ser.
Det er imidlertid forståeligt, at vidner til banderelateret kriminalitet som
følge af den hensynsløshed, banderne udviser, kan være tilbageholdende
med at fortælle politiet, hvad de har set, af frygt for evt. repressalier.
Dette er ikke kun et problem for de personer, som udsættes for truslerne
mv. Det er også ud fra en bredere samfundsmæssig betragtning problema-
tisk, hvis frygten for repressalier afholder vidner til kriminalitet fra at kon-
takte politiet eller fra at give en fyldestgørende forklaring til politiet eller i
retten, således at en sag bliver mangelfuldt oplyst.
Derfor forslås den strafferetlige beskyttelse af vidner styrket ved at skærpe
straffen for vidnetrusler med en tredjedel i forhold til det gældende strafni-
veau. Ændringen indebærer en generel skærpelse af straffen for vidnetrus-
ler. Der er således efter Justitsministeriets opfattelse ikke grundlag for
alene at skærpe straffen for vidnetrusler fremsat i forbindelse med bande-
relateret kriminalitet.
2.1.3. Lovforslagets udformning
Det foreslås, at der indsættes en ny bestemmelse i straffelovens § 123, som
præciserer, at der ved fastsættelse af straffen skal lægges vægt på den be-
3
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 395: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for vidnetrusler og visse former for hærværk), fra justitsministeren
tydning, som lovovertrædelsen kan have for muligheden for at retsforfølge
strafbare handlinger. Der lægges med forslaget op til, at der sker en gene-
rel forhøjelse af strafudmålingsniveauet for vidnetrusler, således at straffen
i højere grad afspejler risikoen for, at en sag bliver mangelfuldt oplyst,
fordi et vidne undlader at melde sig eller afgiver en mangelfuld forklaring
på baggrund af trusler mv. eller af frygt for repressalier efter at have afgi-
vet forklaring til politiet eller i retten.
Det er med forslaget forudsat, at der skal ske en gennemgående forhøjelse
af straffen for vidnetrusler med en tredjedel i forhold til den straf, der i dag
ville blive fastsat af domstolene. På grund af den variation, som de forskel-
ligartede sager om vidnetrusler har, er det ikke muligt at angive et bestemt
strafniveau for overtrædelser af straffelovens § 123, men med forslaget
lægges der eksempelvis op til, at en sag om vidnetrusler, der i dag ville
blive straffet med 3 måneders fængsel, fremover skal straffes med 4 måne-
ders fængsel.
Den konkrete strafudmåling vil fortsat bero på domstolenes konkrete vur-
dering i det enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, jf. herved
de almindelige regler om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
Der er med lovforslaget ikke tilsigtet nogen ændring i bestemmelsens an-
vendelsesområde. Der tilsigtes heller ingen ændring i de forhold, der i al-
mindelighed anses som skærpende eller formildende omstændigheder.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1 (ændring af straffelovens § 123).
2.2. Skærpelse af straffen for visse former for hærværk
2.2.1. Gældende ret
Den, der ødelægger, beskadiger eller bortskaffer ting, der tilhører en an-
den, straffes for hærværk efter straffelovens § 291.
Den almindelige strafferamme for hærværk er bøde eller fængsel indtil 1
år og 6 måneder, jf. stk. 1.
Øves der hærværk af betydeligt omfang eller af mere systematisk eller
organiseret karakter, eller er gerningsmanden tidligere fundet skyldig i
hærværk, kan straffen stige til fængsel i 6 år, jf. stk. 2.
4
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 395: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for vidnetrusler og visse former for hærværk), fra justitsministeren
Ved fastsættelse af straffen efter stk. 1 og 2 skal det indgå som en skær-
pende omstændighed, at forholdet er begået, mens eller i umiddelbar for-
længelse af at der i området foregår grov forstyrrelse af ro og orden på of-
fentligt sted, jf. stk. 4.
Det fremgår af forarbejderne til stk. 4, at straffen i de tilfælde, der er nævnt
i stk. 4, som udgangspunkt skal forhøjes med halvdelen i forhold til den
straf, der ville være blevet fastsat efter de hidtidige regler, jf. lovforslag nr.
L 49 fremsat den 29. oktober 2009, pkt. 2.2.2 og bemærkningerne til § 1,
nr. 2.
I grove hærværkssager og i gentagelsestilfælde er straffen efter retspraksis
som udgangspunkt fængsel. Der er stor variation i de konkrete straffe, som
afhænger af omstændighederne i den enkelte sag, herunder f.eks. værdien
af det ødelagte (som kan variere betydeligt fra sag til sag), gerningsman-
dens eventuelle forstraffe, og om der er tale om organiseret eller systema-
tisk hærværk.
En person, der begår hærværk, skal ved siden af straffen betale erstatning
for det ødelagte efter dansk rets almindelige erstatningsregler.
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser
Hærværk mod overvågningskameraer, gadebelysning eller andre ting, som
tjener til at forebygge eller bekæmpe kriminalitet, kan udover den umid-
delbare tingsskade have videregående negativ indvirkning på trygheden og
kriminalitetsniveauet i området.
Justitsministeriet finder på den baggrund, at straffen for hærværk mod så-
danne ting bør skærpes.
2.2.3. Lovforslagets udformning
Det foreslås at ændre straffelovens § 291, stk. 4, således at det ved fastsæt-
telsen af straffen for hærværk efter § 291, stk. 1 og 2, skal indgå som en
skærpende omstændighed, at hærværk er begået mod ting, der tjener til at
forebygge eller bekæmpe kriminalitet.
Den foreslåede strafskærpelse omfatter hærværk mod eksempelvis over-
vågningskameraer, alarmer, gadebelysning, udstyr til automatisk hastig-
hedskontrol (ATK) (herunder et køretøj, hvori mobilt ATK-udstyr er pla-
5
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 395: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for vidnetrusler og visse former for hærværk), fra justitsministeren
ceret), udstyr til automatisk nummerpladegenkendelse og mobile nærpoli-
tistationer (herunder bl.a. køretøjer og pavilloner). Forslaget omfatter også
eksempelvis vejtekniske foranstaltninger i form af bomme og skiltning op-
sat for at hindre utryghedsskabende knallertkørsel eller bilræs. Forslaget
omfatter overvågningskameraer og alarmer, uanset om kameraet eller alar-
men af opsat af eksempelvis politiet, forsvaret, Vejdirektoratet eller en
anden statslig myndighed, en region eller kommune, et trafikselskab, et
boligselskab, en erhvervsvirksomhed eller en privatperson. Forslaget om-
fatter både ting, der er placeret på offentligt tilgængelige steder, og ting,
der er placeret på ikke-offentligt tilgængelige steder.
Det forudsættes, at straffen i disse tilfælde som udgangspunkt skærpes
med halvdelen i forhold til den straf, som ville være blevet idømt efter de
hidtidige regler.
I de tilfælde, hvor hærværket er begået i tilknytning til grov forstyrrelse af
ro og orden i området, således at forholdet er omfattet af den gældende
strafskærpelsesregel i § 291, stk. 4, vil der dog ikke skulle ske en yderli-
gere skærpelse af strafniveauet i forhold til i dag.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 2 (ændring af straffelovens § 291,
stk. 4).
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget om at skærpe straffen for vidnetrusler vurderes at indebære mer-
udgifter på ca. 8,0 mio. kr. årligt fra 2018 og frem.
Forslaget om at skærpe straffen for visse former for hærværk forventes at
medføre begrænsede merudgifter, som afholdes inden for Justitsministeri-
ets økonomiske ramme.
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for det offentlige af
betydning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konse-
kvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 395: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for vidnetrusler og visse former for hærværk), fra justitsministeren
1792197_0007.png
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 25. september 2017 til den
23. oktober 2017 været sendt i høring hos følgende myndigheder og orga-
nisationer mv.:
Østre og Vestre Landsret, samtlige byretter, Domstolsstyrelsen, Rigsadvo-
katen, Rigspolitiet, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigfor-
eningen, Foreningen af Offentlige Anklagere, Politiforbundet, Advokatrå-
det, Danske Advokater, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Amnesty
International, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Dansk Byggeri, Dansk
Detail, Dansk Erhverv, Dansk Flygtningehjælp, Danske Regioner, Det Kri-
minalpræventive Råd, DI, Ejendomsforeningen Danmark, Finans Dan-
mark, Forsikring & Pension, Hjælp Voldsofre, HORESTA, Institut for
Menneskerettigheder, Justitia, KL, Landsforeningen KRIM, Offerrådgiv-
ningerne i Danmark, Retspolitisk Forening, Rådet for Etniske Minoriteter,
Rådet for Socialt Udsatte, SAVN, SikkerhedsBranchen og Vagt- og Sik-
kerhedsindustrien.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekven-
ser/mindreudgifter
(hvis ja, angiv om-
fang)
Økonomiske
konse- Ingen
kvenser for stat, kom-
muner og regioner
Negative konsekven-
ser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang)
Lovforslaget vurderes
at indebære en merud-
gift på ca. 8,0 mio. kr.
årligt fra 2018 og
frem.
7
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 395: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for vidnetrusler og visse former for hærværk), fra justitsministeren
1792197_0008.png
Administrative konse-
kvenser
for
stat,
kommuner og regioner
Økonomiske
konse-
kvenser for erhvervsli-
vet
Administrative konse-
kvenser for erhvervsli-
vet
Administrative konse-
kvenser for borgerne
Miljømæssige
konse-
kvenser
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af
EU-retlige minimums-
forpligtigelser (sæt X)
Ingen
Ingen af betydning
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspek-
ter.
JA
NEJ
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
§1
Til nr. 1
Efter straffelovens § 123 straffes den, som med trussel om vold forulem-
per, eller som med vold, ulovlig tvang efter § 260, trusler efter § 266 eller
på anden måde begår en strafbar handling mod en person, dennes nærme-
ste eller andre med tilknytning til denne i anledning af personens forven-
tede eller allerede afgivne forklaring til politiet eller i retten, med bøde
eller fængsel indtil 8 år.
Det foreslås at ændre straffelovens § 123, således at det klart fremgår, at
der ved fastsættelse af straffen skal lægges vægt på den betydning, som
lovovertrædelsen kan have for muligheden for at retsforfølge strafbare
handlinger, jf. det foreslåede
stk. 2.
Det er hermed forudsat, at der skal ske en forhøjelse af straffen med en
tredjedel i forhold til den straf for vidnetrusler, der hidtil har været fastsat
8
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 395: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for vidnetrusler og visse former for hærværk), fra justitsministeren
af domstolene. Dette indebærer eksempelvis, at en sag om vidnetrusler, der
i dag ville blive straffet med 3 måneders fængsel, efter forslaget skal straf-
fes med 4 måneders fængsel.
Fastsættelsen af straffen vil fortsat bero på domstolenes konkrete vurde-
ring i det enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, jf. herved
de almindelige regler om straffens fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
Den tilsigtede strafskærpelse gælder generelt i alle sager om overtrædelse
af straffelovens § 123, herunder uden hensyntagen til, om forholdet har
medført, at en sag ikke er blevet oplyst bedst muligt.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter straffelovens § 291, stk. 1, straffes den, der ødelægger beskadiger el-
ler bortskaffer ting, der tilhører en anden, med bøde eller fængsel indtil 6
måneder.
Øves der hærværk af betydeligt omfang eller af mere systematisk eller or-
ganiseret karakter, eller er gerningsmanden tidligere fundet skyldig i hær-
værk, kan straffen efter § 291, stk. 2, stige til fængsel i 6 år.
Ved fastsættelse af straffen efter § 291, stk. 1 og 2, skal det efter § 291, stk.
4, indgå som en skærpende omstændighed, at forholdet er begået, mens el-
ler i umiddelbar forlængelse af at der i området foregår grov forstyrrelse af
ro og orden på offentligt sted.
Det foreslås at ændre straffelovens § 291, stk. 4, således at det ved fastsæt-
telsen af straffen efter stk. 1 og 2 også skal indgå som en skærpende om-
stændighed, at hærværk er begået mod ting, der tjener til at forebygge eller
bekæmpe kriminalitet.
Den foreslåede strafskærpelse omfatter hærværk mod eksempelvis over-
vågningskameraer, alarmer, gadebelysning, udstyr til automatisk hastig-
hedskontrol (ATK) (herunder et køretøj, hvori mobilt ATK-udstyr er pla-
ceret), udstyr til automatisk nummerpladegenkendelse og mobile nærpoli-
tistationer (herunder bl.a. køretøjer og pavilloner). Forslaget omfatter også
eksempelvis vejtekniske foranstaltninger i form af bomme og skiltning op-
sat for at hindre utryghedsskabende knallertkørsel eller bilræs. Forslaget
9
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 395: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for vidnetrusler og visse former for hærværk), fra justitsministeren
omfatter overvågningskameraer og alarmer, uanset om kameraet eller alar-
men af opsat af eksempelvis politiet, forsvaret, Vejdirektoratet eller en an-
den statslig myndighed, en region eller kommune, et trafikselskab, et bo-
ligselskab, en erhvervsvirksomhed eller en privatperson. Forslaget omfat-
ter både ting, der er placeret på offentligt tilgængelige steder, og ting, der
er placeret på ikke-offentligt tilgængelige steder.
Det forudsættes, at straffen i disse tilfælde som udgangspunkt skærpes
med halvdelen i forhold til den straf, som ville være blevet idømt efter de
hidtidige regler.
I de tilfælde, hvor hærværket er begået i tilknytning til grov forstyrrelse af
ro og orden i området, således at forholdet er omfattet af den gældende
strafskærpelsesregel i § 291, stk. 4, vil der dog ikke skulle ske en yderli-
gere skærpelse af strafniveauet i forhold til i dag.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Formålet med lovforslaget er at styrke indsatsen mod rocker- og bandekri-
minalitet. Det foreslås derfor, at loven træder i kraft dagen efter bekendt-
gørelsen i Lovtidende.
Det følger af straffelovens § 3, at spørgsmålet om straf for handlinger, som
er foretaget før lovens ikrafttræden, efter lovens ikrafttræden skal afgøres
efter de nye regler, men at afgørelsen dog ikke må blive strengere end efter
de tidligere regler.
Til § 3
Den foreslåede bestemmelse vedrører lovens territoriale gyldighed og fast-
slår, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland.
Færøerne har pr. 1. marts 2010 overtaget lovgivningskompetencen på det
strafferetlige område. For Grønland gælder en særlig kriminallov. Der er
derfor ikke foreslået hjemmel til at sætte lovforslaget i kraft for Færøerne
og Grønland.
10
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 395: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for vidnetrusler og visse former for hærværk), fra justitsministeren
1792197_0011.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 977 af 9. august 2017, foretages
følgende ændringer:
§ 123.
Den, som med trussel om
vold forulemper, eller som med
vold, ulovlig tvang efter § 260,
trusler efter § 266 eller på anden
måde begår en strafbar handling
mod en person, dennes nærmeste
eller andre med tilknytning til
denne i anledning af personens for-
ventede eller allerede afgivne for-
klaring til politiet eller i retten,
straffes med bøde eller fængsel
indtil 8 år.
§ 291.
Den, der ødelægger, beska-
diger eller bortskaffer ting, der til-
hører en anden, straffes med bøde
eller fængsel indtil 1 år og 6 måne-
der.
Stk. 2.
Øves der hærværk af betyde-
ligt omfang eller af mere systema-
tisk eller organiseret karakter, eller
er gerningsmanden tidligere fundet
skyldig efter nærværende paragraf
eller efter § 180, § 181, § 183,
stk. 1 og 2, § 184, stk. 1, § 193 eller
§ 194, kan straffen stige til fængsel
i 6 år.
Stk. 3.
Forvoldes skaden under de i
stk. 2 nævnte omstændigheder af
grov uagtsomhed, er straffen bøde
11
1.
I
§ 123
indsættes som
stk. 2:
”Stk.
2.
Ved fastsættelse af straffen
skal der lægges vægt på den betyd-
ning, som lovovertrædelsen kan
have for muligheden for at retsfor-
følge strafbare handlinger.”
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 395: Udkast til forslag til lov om ændring af straffeloven (Skærpelse af straffen for vidnetrusler og visse former for hærværk), fra justitsministeren
1792197_0012.png
eller fængsel indtil 6 måneder.
Stk. 4.
Ved fastsættelse af straffen
efter stk. 1 og 2 skal det indgå som
en skærpende omstændighed, at
forholdet er begået, mens eller i
umiddelbar forlængelse af at der i
området foregår grov forstyrrelse af
ro og orden på offentligt sted.
2.
I
§ 291, stk. 4,
indsættes efter
”offentligt sted”: ”, eller at hærværk
er begået mod ting, der tjener til at
forebygge eller bekæmpe kriminali-
tet.”
§2
Loven træder i kraft dagen efter be-
kendtgørelsen i Lovtidende.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
12