Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del Bilag 360
Offentligt
1781333_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
14. august 2017
Strafferetskontoret
Ketilbjørn Hertz
2017-731-0089
2391677
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af retsplejeloven
(Begrænsning af pligten til at erstatte sagsomkostninger i straffesager)
§1
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1257 af 13. oktober 2016, som
ændret senest ved § 1 i lov nr. 674 af 8. juni 2017, foretages følgende æn-
dring:
1.
I
§ 1008, stk. 4, 2. pkt.,
indsættes efter ”vilkår”: ”, herunder når dom-
fældte er omfattet af straffelovens § 16 eller § 69 og idømmes foranstalt-
ninger efter straffelovens § 68 eller § 70”.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2018.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 360: Lovudkast - udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven (Begrænsning af pligten til at erstatte sagsomkostninger i straffesager), fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Hovedpunkter i lovforslaget
2.1. Gældende ret
2.2. Lovforslagets udformning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at give domstolene et større skøn til at vurde-
re, om det i en konkret straffesag er rimeligt, at en person, der som følge af
sin psykiske tilstand idømmes andre foranstaltninger i stedet for alminde-
lig straf, skal betale sagens omkostninger.
Det foreslås at ændre retsplejelovens § 1008, stk. 4, 2. pkt., om begræns-
ning af domfældtes ansvar for sagsomkostninger, således at omkostnings-
ansvaret efter omstændighederne kan begrænses for personer, der som
følge af deres psykiske tilstand idømmes andre foranstaltninger i stedet for
almindelig straf.
Lovforslaget er omtalt i vedtagelse nr. V 82, som Folketinget vedtog den
25. april 2017 på forslag af Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, Venstre,
Liberal Alliance, Alternativet, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folke-
parti og Det Konservative Folkeparti. Dette skete i forbindelse med be-
handlingen af forespørgsel nr. F 26 om at sikre, at varigt inhabile personer
ikke skal trækkes igennem retssager.
2. Hovedpunkter i lovforslaget
2.1. Gældende ret
Regler om erstatning af sagsomkostninger i straffesager fremgår af rets-
plejelovens kapitel 91.
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 360: Lovudkast - udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven (Begrænsning af pligten til at erstatte sagsomkostninger i straffesager), fra justitsministeren
Det fremgår af retsplejelovens § 1007, stk. 1, at i straffesager, som forføl-
ges af en offentlig myndighed, udredes omkostningerne ved sagens be-
handling og straffens fuldbyrdelse af det offentlige med forbehold af ret til
at få dem erstattet af den sigtede eller tiltalte eller andre personer i medfør
af reglerne i §§ 1008-1011.
Retsplejelovens § 1008, stk. 1, fastsætter som en hovedregel, at hvis en
sigtet eller tiltalt findes skyldig, er vedkommende pligtig at erstatte det of-
fentlige de nødvendige udgifter, som er medgået til sagens behandling.
Retsplejelovens § 1008, stk. 2 og 4, og § 1009 indeholder en række be-
stemmelser, der begrænser domfældtes pligt til at erstatte de udgifter, der
er medgået til sagens behandling.
Retsplejelovens § 1008, stk. 4, 2. pkt., fastsætter, at retten i dommen kan
begrænse omkostningsansvaret, når den finder, at dette ellers ville komme
til at stå i åbenbart misforhold til domfældtes skyld og vilkår.
Det fremgår af forarbejderne til § 1008, stk. 4, at baggrunden for bestem-
melsen er, at der tidligere var praksis, hvorefter en person på grund af en
ganske ubetydelig forseelse, der tilfældigvis nødvendiggjorde vidtløftig
vidneførsel, kortoptagen mv., var blevet idømt uforholdsmæssig store
sagsomkostninger, jf. Rigsdagstidende 1901-02, Tillæg A, sp. 3148 f.
I retspraksis har bestemmelsen bl.a. fundet anvendelse, når det efter en
lovændring har været nødvendigt at føre nogle sager gennem alle instanser
for at få fastlagt den fremtidige praksis, når der i øvrigt er tale om sager af
principiel interesse, og når underinstansens afgørelse har været i strid med
en fastlagt praksis.
Endvidere er omkostningsansvaret i nogle sager blevet begrænset som
kompensation for lang sagsbehandlingstid.
Det er også forekommet i retspraksis, at domfældte er blevet fritaget for at
betale forsvarersalær, når forsvareren var blevet beskikket på grund af an-
klagemyndighedens påstand om frihedsstraf eller førerretsfrakendelse,
men domfældte alene blev idømt bøde.
I nuværende retspraksis begrænses omkostningsansvar efter retspleje-
lovens § 1008, stk. 4, 2. pkt., derimod ikke alene med den begrundelse, at
3
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 360: Lovudkast - udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven (Begrænsning af pligten til at erstatte sagsomkostninger i straffesager), fra justitsministeren
domfældte som følge af sin psykiske tilstand idømmes andre foranstaltnin-
ger i stedet for almindelig straf.
2.2. Lovforslagets udformning
Det er et grundlæggende princip, at den dømte i en straffesag skal betale
sagens omkostninger.
Domfældtes omkostningsansvar kan dog begrænses efter forskellige be-
stemmelser, herunder retsplejelovens § 1008, stk. 4, 2. pkt., om sagsom-
kostninger, der står i åbenbart misforhold til domfældtes skyld og vilkår.
Denne bestemmelse anvendes i praksis ikke alene med den begrundelse, at
domfældte som følge af sin psykiske tilstand idømmes andre foranstaltnin-
ger i stedet for almindelig straf.
Domstolene bør imidlertid have et større skøn til at vurdere, om det i en
konkret straffesag er rimeligt, at en person, der som følge af sin psykiske
tilstand idømmes andre foranstaltninger i stedet for almindelig straf, skal
betale sagens omkostninger.
Det foreslås på denne baggrund at ændre retsplejelovens § 1008, stk. 4, 2.
pkt., således at det fastslås, at begrænsning af domfældtes omkostnings-
ansvar som følge af ansvarets åbenbare misforhold til domfældtes skyld og
vilkår kan ske bl.a., når domfældte som følge af sin psykiske tilstand
idømmes andre foranstaltninger i stedet for almindelig straf.
Med forslaget fastslås det, at domstolene efter et konkret skøn kan begræn-
se omkostningsansvaret for en domfældt, der som følge af sin psykiske til-
stand idømmes andre foranstaltninger i stedet for almindelig straf, når an-
svaret ellers ville komme til at stå i åbenbart misforhold til domfældtes
skyld og vilkår.
Det vil stadig være udgangspunktet, at personer, der som følge af deres
psykiske tilstand idømmes andre foranstaltninger i stedet for almindelig
straf, skal betale sagens omkostninger.
Domstolene vil imidlertid efter en konkret vurdering kunne begrænse om-
kostningsansvaret for sådanne personer.
Der henvises til lovforslagets § 1 og bemærkningerne hertil.
4
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 360: Lovudkast - udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven (Begrænsning af pligten til at erstatte sagsomkostninger i straffesager), fra justitsministeren
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Med lovforslaget fastslås det, at domstolene efter et konkret skøn i medfør
af retsplejelovens § 1008, stk. 4, 2. pkt., kan begrænse omkostningsansva-
ret for en domfældt, der som følge af sin psykiske tilstand idømmes andre
foranstaltninger i stedet for almindelig straf, når ansvaret ellers ville kom-
me til at stå i åbenbart misforhold til domfældtes skyld og vilkår.
Begrænsning af omkostningsansvar efter retsplejelovens § 1008, stk. 4, 2.
pkt., sker i nuværende retspraksis ikke alene med den begrundelse, at dom-
fældte som følge af sin psykiske tilstand idømmes andre foranstaltninger i
stedet for almindelig straf.
Lovforslaget vurderes på den baggrund at medføre, at domfældtes omkost-
ningsansvar fremover vil blive begrænset i nogle sager, hvor en domfældt
som følge af sin psykiske tilstand idømmes andre foranstaltninger i stedet
for almindelig straf, og hvor der i dag ikke sker en sådan begrænsning af
domfældtes omkostningsansvar.
Det vurderes, at dette vil berøre et begrænset antal sager, og at domfældtes
betalingsevne i nogle af disse sager endvidere vil være begrænset.
Samlet set vurderes lovforslaget at medføre begrænsede mindreindtægter
for staten.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for
kommuner eller regioner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
5
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 360: Lovudkast - udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven (Begrænsning af pligten til at erstatte sagsomkostninger i straffesager), fra justitsministeren
1781333_0006.png
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 18. august 2017 til den 15.
september 2017 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organi-
sationer mv.:
Østre og Vestre Landsret, samtlige byretter, Domstolsstyrelsen, Rigsadvo-
katen, Rigspolitiet, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigfor-
eningen, Foreningen af Offentlige Anklagere, Politiforbundet, Advokatrå-
det, Danske Advokater, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Amnesty
International, Bedre Psykiatri, Dansk Psykiatrisk Selskab, Dansk Socialrå-
dgiverforening, Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner, Det
Centrale Handicapråd, Det Kriminalpræventive Råd, Faggruppen af Soci-
alrådgivere i Kriminalforsorgen, Foreningen af Kommunale Social-, Sund-
heds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Galebevægelsen, Institut for
Menneskerettigheder, Justitia, KFUK’s sociale arbejde, KL, Kriminal-
forsorgens Lokale Præsteforening, Kriminalforsorgsforeningen, Landsfor-
eningen af patientrådgivere og bistandsværger i Danmark, Landsforenin-
gen KRIM, Landsforeningen LEV, Offerrådgivningerne i Danmark,
Retspolitisk Forening, Rådet for Socialt Udsatte, SAVN og SIND – Lands-
foreningen for psykisk sundhed.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekven-
ser/mindreudgifter
Økonomiske
konse- Ingen
kvenser for stat, kom-
muner og regioner
Administrative konse- Ingen
kvenser
for
stat,
kommuner og regioner
Økonomiske
konse- Ingen
kvenser for erhvervsli-
vet
Administrative konse- Ingen
kvenser for erhvervsli-
vet
Administrative konse- Ingen
kvenser for borgerne
Miljømæssige
konse- Ingen
kvenser
Forholdet til EU-retten
Negative konsekven-
ser/merudgifter
Begrænsede
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspek-
6
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 360: Lovudkast - udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven (Begrænsning af pligten til at erstatte sagsomkostninger i straffesager), fra justitsministeren
1781333_0007.png
ter.
Overimplementering af
EU-retlige minimums-
forpligtigelser (sæt X)
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Retsplejelovens § 1008, stk. 1, fastsætter som en hovedregel, at hvis en
sigtet eller tiltalt findes skyldig, er vedkommende pligtig at erstatte det of-
fentlige de nødvendige udgifter, som er medgået til sagens behandling.
Det fremgår af retsplejelovens § 1008, stk. 4, 2. pkt., at retten i dommen
kan begrænse omkostningsansvaret, når den finder, at dette ellers ville
komme til at stå i åbenbart misforhold til domfældtes skyld og vilkår.
Det foreslås at ændre retsplejelovens § 1008, stk. 4, 2. pkt., således at det
fastslås, at begrænsning af domfældtes omkostningsansvar som følge af
ansvarets åbenbare misforhold til domfældtes skyld og vilkår kan ske bl.a.,
når domfældte er omfattet af straffelovens § 16 eller § 69 og idømmes for-
anstaltning efter straffelovens § 68 eller § 70.
Forslaget omfatter personer, der er omfattet af straffelovens § 16 eller § 69
og idømmes foranstaltninger efter straffelovens § 68 eller § 70. Dette gæl-
der, både når den pågældende frifindes for straf i medfør af straffelovens
§ 16 om utilregnelighed, men idømmes foranstaltninger efter § 68 eller
§ 70, og når den pågældende idømmes foranstaltninger i medfør af § 69
om mangelfuld udvikling eller forstyrrelse af de psykiske funktioner i øv-
rigt, jf. § 68. Det gælder endvidere, når den pågældende idømmes foran-
staltninger i medfør af § 73 om efterfølgende utilregnelighed eller forstyr-
relse af de psykiske funktioner i øvrigt, jf. § 68 eller jf. § 69, jf. § 68 (uan-
set om retten i medfør af § 73 samtidig har idømt straf eller har bestemt, at
straffen skal bortfalde).
Forslaget omfatter derimod ikke personer, der idømmes forvaring efter
straffelovens § 70 uden at være omfattet af straffelovens § 16 eller § 69.
7
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 360: Lovudkast - udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven (Begrænsning af pligten til at erstatte sagsomkostninger i straffesager), fra justitsministeren
Forslaget omfatter heller ikke personer, der idømmes en foranstaltning ef-
ter straffelovens § 74 a (ungdomssanktion).
Med forslaget fastslås det, at domstolene efter et konkret skøn i medfør af
retsplejelovens § 1008, stk. 4, 2. pkt., kan begrænse omkostningsansvaret
for en domfældt, der som følge af sin psykiske tilstand idømmes andre for-
anstaltninger i stedet for almindelig straf, når ansvaret ellers ville komme
til at stå i åbenbart misforhold til domfældtes skyld og vilkår.
Det vil stadig være udgangspunktet, at personer, der som følge af deres
psykiske tilstand idømmes andre foranstaltninger i stedet for almindelig
straf, skal betale sagens omkostninger.
Domstolene vil imidlertid efter en konkret vurdering kunne begrænse om-
kostningsansvaret for sådanne personer.
Der kan i den forbindelse lægges vægt på alle omstændigheder i sagen,
herunder graden af domfældtes psykiske afvigelse, karakteren og grovhe-
den af den begåede kriminalitet, sagsomkostningernes størrelse og dom-
fældtes betalingsevne.
Med forslaget tilsigtes herudover ingen ændringer i den nuværende praksis
for begrænsning af domfældtes ansvar for sagsomkostninger efter retsplej-
elovens § 1008, stk. 4, 2. pkt.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2018.
Lovændringen følger de almindelige principper for ændringer af processu-
elle regler og finder dermed anvendelse også i verserende sager, når der ef-
ter lovens ikrafttræden skal træffes afgørelse om sagsomkostninger.
Til § 3
Den foreslåede bestemmelse vedrører lovens territoriale gyldighed og fast-
slår, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland.
For Færøerne og Grønland gælder særlige retsplejelove.
8
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 360: Lovudkast - udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven (Begrænsning af pligten til at erstatte sagsomkostninger i straffesager), fra justitsministeren
1781333_0009.png
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 1257 af 13. oktober 2016,
som ændret senest ved § 1 i lov nr.
674 af 8. juni 2017, foretages føl-
gende ændringer:
§ 1008.
Findes sigtede skyldig,
eller kendes han ved dom uberetti-
get til oprejsning i anledning af
strafferetlig forfølgning, er han
pligtig at erstatte det offentlige de
nødvendige udgifter, som er med-
gået til sagens behandling. Justits-
ministeren kan fastsætte takster til
brug ved opgørelsen af det beløb,
som sigtede skal betale til dækning
af udgifter til sagkyndig bistand
ved sagens behandling.
Stk. 2.
Har undersøgelsen været
rettet på en anden forbrydelse end
den eller på andre forbrydelser
foruden den, for hvilken tiltalte
dømmes, er han ikke pligtig til at
erstatte de derved foranledigede
yderligere omkostninger (jf. dog
§ 1010); kan en sondring ikke ske,
bestemmer retten, om og hvor stort
et afdrag der bør gøres.
Stk. 3.
Udgifter, der er foranledige-
de ved anke, kære eller begæring
om en genoptagelse, bliver ikkun
da at udrede af tiltalte, når disse
skridt enten har ført til et for ham
ugunstigere udfald eller er iværk-
sat af ham selv og ikke har ført til
forandring til hans fordel. Er anke
9
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 360: Lovudkast - udkast til lovforslag om ændring af retsplejeloven (Begrænsning af pligten til at erstatte sagsomkostninger i straffesager), fra justitsministeren
1781333_0010.png
rejst eller genoptagelse begæret af
nogen af de i § 906, stk. 3, 1. pkt.,
nævnte personer, er den pågælden-
de under tilsvarende betingelser
pligtig at erstatte de derved for-
voldte udgifter.
Stk. 4.
Omkostninger, som er for-
årsagede ved andres fejl eller for-
sømmelser, bør ikke falde dom-
fældte til last. Retten kan også i
dommen begrænse omkostnings-
ansvaret, når den finder, at dette
ellers ville komme til at stå i åben-
bart misforhold til domfældtes
skyld og vilkår.
Stk. 5.
Rejsegodtgørelser og dag-
penge til landsrettens personale i
anledning af rettens møder uden
for dens hovedsæde, rejsegodtgø-
relser og dagpenge til nævninger
og domsmænd, rejsegodtgørelser
og dagpenge til statsadvokaten,
som foranlediges ved, at denne har
embedskontor på et andet sted end
det, hvor retten holdes, falder ikke
domfældte til last.
1.
I
§ 1008, stk. 4, 2. pkt.,
indsættes
efter ”vilkår”: ”, herunder når
domfældte er omfattet af straffe-
lovens § 16 eller § 69 og idømmes
foranstaltninger efter straffelovens
§ 68 eller § 70”.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar
2018.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
10