Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del Bilag 351
Offentligt
1780422_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
8. august 2017
Strafferetskontoret
Selina Rosenmeier
2017-731-0078
2362497
UDKAST
Forslag
til
Lov om ændring af straffeloven
(Selvstændig bestemmelse om indbrudstyveri)
§1
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1052 af 4. juli 2016, som senest
ændret ved lov nr. 753 af 19. juni 2017, foretages følgende ændringer:
1.
Efter
§ 276
indsættes:
Ȥ
276 a.
For indbrudstyveri straffes den, som uberettiget skaffer sig ad-
gang til fremmed hus og uden besidderens samtykke borttager en fremmed
rørlig ting for at skaffe sig eller andre uberettiget vinding ved dens tileg-
nelse.«
2.
I
§ 285, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »§§
276«:
», 276 a«.
3.
I
§ 286, stk. 1,
indsættes efter »§§
276,«:
»276 a,«.
§2
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1257 af 13. oktober 2016, som
senest ændret ved lov nr. 674 af 8. juni 2017, foretages følgende ændrin-
ger:
1.
I
§ 799, stk. 1,
indsættes efter »§
286, stk. 1, jf. § 276,«:
Ȥ 286, stk. 1,
jf. § 276 a,«.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 351: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Selvstændig bestemmelse om indbrudstyveri), fra justitsministeren
§3
I udlændingeloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 412 af 9. maj 2016, som sene-
st ændret ved lov nr. 704 af 8. juni 2017, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 22, nr. 6,
indsættes efter »§
276, jf. § 286,«:
»§ 276 a, jf. § 286,«.
§4
Loven træder i kraft den 1. januar 2018.
§5
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 351: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Selvstændig bestemmelse om indbrudstyveri), fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Hovedpunkter i lovforslaget
2.1. Gældende ret
2.2. Justitsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Indbrudskriminalitet er en alvorlig forbrydelse, der frarøver almindelige
borgere den tryghed og sikkerhed, som er forbundet med et hjem. Selvom
indbrudskriminaliteten generelt er faldende i Danmark, ønsker regeringen
at sætte yderligere ind over for indbrudskriminalitet og dermed fortsat ar-
bejde for færre tilfælde af indbrud i Danmark.
Formålet med lovforslaget er at indsætte en selvstændig bestemmelse om
indbrudstyveri i straffeloven for at markere, at indbrudstyveri adskiller sig
fra andre former for tyveri, herunder f.eks. cykeltyveri eller simpelt lom-
metyveri, da indbrudstyveri er særligt utryghedsskabende for de personer,
der udsættes for sådanne forbrydelser. Med lovforslaget indsættes der på
den baggrund en selvstændig bestemmelse om indbrudstyveri i straffe-
lovens § 276 a.
Med lovforslaget lægges der endvidere op til en generel forøgelse af straf-
fen for indbrud begået i privat beboelse, hvor der under indbruddet har
befundet sig personer i hjemmet, med en tredjedel i forhold til det gælden-
de strafniveau.
3
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 351: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Selvstændig bestemmelse om indbrudstyveri), fra justitsministeren
2. Hovedpunkter i lovforslaget
2.1. Gældende ret
2.1.1.
Efter straffelovens § 276 straffes for tyveri den, som uden besidde-
rens samtykke borttager en fremmed rørlig ting for at skaffe sig eller andre
uberettiget vinding ved dens tilegnelse. Med rørlig ting sidestilles her og i
det følgende en energimængde, der er fremstillet, opbevaret eller taget i
brug til frembringelse af lys, varme, kraft eller bevægelse eller i andet øko-
nomisk øjemed.
Efter straffelovens § 264, stk. 1, straffes med bøde eller fængsel indtil 6
måneder bl.a. den, som uberettiget skaffer sig adgang til fremmed hus eller
andet ikke frit tilgængeligt sted. Ved indbrudstyveri absorberes ansvaret
efter straffelovens § 264 i praksis af straffelovens § 276.
Straffelovens § 276 omfatter alle former for tyveri, herunder indbrudstyve-
ri.
2.1.2.
Tyveri straffes med fængsel indtil 1 år og 6 måneder, jf. straffe-
lovens § 285, stk. 1, jf. § 276.
Straffen kan i medfør af straffelovens § 286, stk. 1, stige til fængsel indtil
6 år, når tyveriet er af særligt grov beskaffenhed navnlig på grund af udfø-
relsesmåden, eller fordi forbrydelsen er udført af flere i forening eller un-
der medtagelse af våben eller andet farligt redskab eller middel, eller på
grund af de stjålne genstandes betydelige værdi eller de forhold, under
hvilke de befandt sig, eller fordi der er tale om tyveri begået som led i or-
ganiseret indbrudskriminalitet, eller fordi der er tale om systematisk eller
organiseret afpresning, eller når et større antal forbrydelser er begået.
Er tyveriet af mindre strafværdighed på grund af de omstændigheder,
hvorunder handlingen er begået, de tilvendte genstandes eller det lidte for-
muetabs ringe betydning eller af andre grunde, er straffen bøde. Under i
øvrigt formildende omstændigheder kan straffen bortfalde, jf. straffelovens
§ 287. Bestemmelsens hovedområde er i praksis simpelt tyveri og bestem-
melsen anvendes derfor i praksis som udgangspunkt ikke ved indbrudsty-
veri, idet denne form for tyveri på grund af sin karakter ikke sædvanligvis
anses for at være af mindre strafværdighed efter straffelovens § 287.
4
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 351: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Selvstændig bestemmelse om indbrudstyveri), fra justitsministeren
2.1.3.
Straffen i sager om tyveri, herunder indbrudstyveri, fastsættes såle-
des – som i andre straffesager – på baggrund af en konkret vurdering af
samtlige sagens omstændigheder. Som følge af de mange forskelligartede
forhold er der imidlertid stor variation i strafniveauet for indbrudstyveri.
Det er på den baggrund i øvrigt vanskeligt præcist at angive strafniveauet
for disse sager.
Som eksempel på trykt retspraksis vedrørende indbrudstyveri efter straffe-
lovens § 276, jf. § 285, stk. 1, kan nævnes Østre Landsrets dom af 20. juni
2005 (gengivet i TfK 2005.642), hvor en person sammen med en anden
var brudt ind i en villa, hvor de stjal smykker mv. til en samlet værdi af
6.840 kr. Straffen blev udmålt til 30 dages betinget fængsel med vilkår om
samfundstjeneste. Endvidere kan Østre Landsrets dom af 27. marts 2007
(gengivet i TfK 2008.442) nævnes, hvor en person sammen med andre
havde brudt ind i en købmandsforretning, hvorfra de havde stjålet 6.000 kr.
fra kassen. Personen var tidligere straffet for bl.a. tyveri. Straffen blev ud-
målt til ubetinget fængsel i 40 dage. Endvidere kan Vestre Landsrets dom
af 9. september 2002 (gengivet i TfK 2002.698/2) nævnes, hvor en person
i forening med en anden var brudt ind i en villa, hvorfra de havde stjålet
bl.a. et stereoanlæg til en ukendt værdi. Personen var tidligere straffet for
bl.a. tyveri til dels forsøg herpå. Straffen blev udmålt til fængsel i 60 dage.
Endelig kan Østre Landsrets dom af 15. oktober 2013 (gengivet i TfK
2014.53/2) nævnes, hvor en person havde gjort sig skyldig i tre indbrud-
styverier i private hjem med et større økonomisk udbytte og yderligere fire
forsøg herpå. Personen var tidligere straffet flere gange for indbrudstyveri
og var løsladt et par måneder før, det første forhold blev begået. Straffen
blev udmålt med fængsel i 1 år (dissens).
2.1.4.
Er der i forbindelse med et tyveri ødelagt, beskadiget eller bortskaf-
fet ting, der tilhører en anden, kan der efter omstændighederne straffes i
sammenstød med straffelovens § 291 om hærværk. Efter § 291 er straffe-
rammen for hærværk bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder. Øves der
hærværk af betydeligt omfang eller af mere systematisk eller organiseret
karakter, eller er gerningsmanden tidligere straffet for hærværk mv., kan
straffen stige til fængsel i 6 år.
2.2. Justitsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
2.2.1.
Indbrudstyveri i f.eks. privat beboelse adskiller sig på flere punkter
fra andre former for tyveri, idet et indbrudstyveri for mange kan opleves
som værende særligt utryghedsskabende. Dette gør sig navnlig gældende,
5
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 351: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Selvstændig bestemmelse om indbrudstyveri), fra justitsministeren
hvor der er tale om indbrudstyveri i privat beboelse, hvor der under ind-
bruddet har befundet sig personer i hjemmet.
2.2.2.
Det foreslås på den baggrund, at der indsættes en ny bestemmelse i
straffeloven som § 276 a om indbrudstyveri, hvorefter den, som uberettiget
skaffer sig adgang til fremmed hus og uden besidderens samtykke bortta-
ger en fremmed rørlig ting for at skaffe sig eller andre uberettiget vinding
ved dens tilegnelse straffes for indbrudstyveri.
Bestemmelsens gerningsindhold svarer således til dele af straffelovens §
264, stk. 1, nr. 1, om den, som uberettiget skaffer sig adgang til fremmed
hus eller andet ikke frit tilgængeligt sted, og straffelovens § 276, 1. pkt.,
om den, som uden besidderens samtykke borttager en fremmed rørlig ting
for at skaffe sig eller andre uberettiget vinding ved dens tilegnelse.
Den foreslåede bestemmelse om indbrudstyveri omfatter indbrudstyveri i
fremmed hus, herunder privat beboelse og i bl.a. offentlige og private kon-
torer, forretninger, fabrikker mv. Med privat beboelse forstås i denne sam-
menhæng bl.a. villaer og lignende, rækkehuse, lejligheder, enkeltværelser
til beboelse og landejendomme mv.
Bestemmelsen omfatter derimod ikke som udgangspunkt de tilfælde, hvor
en person uberettiget skaffer sig adgang til en privat have, baggård eller
lignende uden samtidig at skaffe sig adgang til et fremmed hus. Sådanne
tilfælde vil i stedet efter omstændighederne være omfattet af straffelovens
§ 264, stk. 1, nr. 1.
Der er med forslaget ikke tilsigtet nogen ændring af det strafbare område
for indbrudstyveri, der således fortsat skal fastlægges i overensstemmelse
med anvendelsesområdet for straffelovens § 276. Der tilsigtes heller ingen
ændring i de forhold, der i almindelighed anses som skærpende eller for-
mildende omstændigheder.
2.2.3.
Der lægges med forslaget endvidere op til, at der skal ske en gen-
nemgående forhøjelse af strafudmålingsniveauet for indbrudstyveri, hvor
der under indbruddet har befundet sig personer i den private beboelse med
en tredjedel i forhold til det gældende strafniveau, når straffen fastsættes
efter straffelovens § 285, stk. 1.
6
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 351: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Selvstændig bestemmelse om indbrudstyveri), fra justitsministeren
Der tilsigtes ikke i øvrigt en skærpelse af strafudmålingsniveauet for ind-
brudstyveri omfattet af den foreslåede § 276 a, herunder for indbrudstyve-
ri, der henføres under straffelovens § 286.
Strafudmålingen vil således fortsat skulle foretages inden for de eksiste-
rende strafferammer i straffelovens §§ 285-287. Der ændres således ikke
med forslaget på afgrænsningen af, om et tilfælde af indbrudstyveri skal
henføres under straffelovens §§ 285, 286 eller 287. Det forudsættes dog, at
den hidtidige praksis, hvorefter straffelovens § 287 som udgangspunkt
anvendes på simpelt tyveri, og dermed som udgangspunkt ikke anvendes
ved indbrudstyveri, fortsætter efter indførelsen af den foreslåede bestem-
melse i straffelovens § 276 a.
2.2.4.
Det bemærkes i øvrigt, at den foreslåede bestemmelse i straffelovens
§ 276 a ikke vil være omfattet af straffelovens §§ 285 og 286 om straffast-
sættelse for bl.a. overtrædelse af straffelovens § 276, medmindre der ind-
føres en særskilt henvisning til straffelovens § 276 a i henholdsvis straffe-
lovens §§ 285 og 286.
Det foreslås på den baggrund, at der indføres en henvisning i straffelovens
§§ 285 og 286 til straffelovens § 276 a.
2.2.5.
Det bemærkes endvidere, at den foreslåede bestemmelse i straffe-
lovens § 276 a efter de gældende regler ikke vil være omfattet af retspleje-
lovens § 799, stk. 1, hvorefter ransagning efter retskendelse kan foretages,
uden at den mistænkte eller andre gøres bekendt hermed, såfremt det er af
afgørende betydning for efterforskningen, hvis efterforskningen angår en
forsætlig overtrædelse af bl.a. straffelovens, § 286, stk. 1, jf. § 276, med-
mindre der indføres en særskilt henvisning til overtrædelse af straffelovens
§ 276 a, ligesom der efter de gældende regler i udlændingelovens § 22, nr.
6, om udvisning ikke vil være mulighed for udvisning ved overtrædelse af
den foreslåede bestemmelse i straffelovens § 276 a, men alene som hidtil
for overtrædelse af straffelovens § 276, jf. § 286.
På den baggrund foreslås endvidere, at der indsættes en henvisning i rets-
plejelovens § 799, stk. 1, til straffelovens § 286, stk. 1, jf. § 276 a, og at
der indsættes en henvisning til straffelovens § 276 a, jf. § 286, i udlændin-
gelovens § 22, nr. 6.
7
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 351: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Selvstændig bestemmelse om indbrudstyveri), fra justitsministeren
1780422_0008.png
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Det skønnes, at lovforslaget vil medføre merudgifter, der vurderes at kun-
ne rummes inden for Justitsministeriets eksisterende økonomiske rammer.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 14. august 2017 til 11. sep-
tember 2017 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisa-
tioner mv.:
Vestre Landsret, Østre Landsret, samtlige byretter, Advokatrådet, Amnesty
International, Danske Advokater, Danske Regioner, Den Danske Dommer-
forening, Det Kriminalpræventive Råd, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Foreningen af Offentlige Anklagere, Forsikring og
Pension, Institut for Menneskerettigheder, Justitia, KL, Landsforeningen af
Forsvarsadvokater, Landsforeningen KRIM, Offerrådgivningen i Dan-
mark, Politiforbundet, Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten, Rigspolitiet.
9. Sammenfattende skema
Positive konsekven- Negative konsekven-
ser/mindreudgifter
ser/merudgifter
konse- Ingen
Det skønnes, at lov-
8
Økonomiske
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 351: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Selvstændig bestemmelse om indbrudstyveri), fra justitsministeren
1780422_0009.png
kvenser for stat, kom-
muner og regioner
Administrative konse-
kvenser
for
stat,
kommuner og regioner
Økonomiske
konse-
kvenser for erhvervsli-
vet
Administrative konse-
kvenser for erhvervsli-
vet
Administrative konse-
kvenser for borgerne
Miljømæssige
konse-
kvenser
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af
EU-retlige minimums-
forpligtigelser (sæt X)
Ingen
forslaget vil medføre
merudgifter, der vur-
deres at kunne rum-
mes inden for Justits-
ministeriets eksiste-
rende
økonomiske
rammer.
Ingen af betydning.
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspek-
ter.
Ja
Nej
X
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af straffelovens § 276 om tyveri, at den, som uden besidderens
samtykke borttager en fremmed rørlig ting for at skaffe sig eller andre ube-
rettiget vinding ved dens tilegnelse straffes for tyveri. Med rørlig ting si-
destilles her og i det følgende en energimængde, der er fremstillet, opbeva-
ret eller taget i brug til frembringelse af lys, varme, kraft eller bevægelse
eller i andet økonomisk øjemed.
9
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 351: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Selvstændig bestemmelse om indbrudstyveri), fra justitsministeren
Det foreslås, at der indsættes en ny bestemmelse i straffeloven som § 276
a, hvorefter den, som uberettiget skaffer sig adgang til fremmed hus og
uden besidderens samtykke borttager en fremmed rørlig ting for at skaffe
sig eller andre uberettiget vinding ved dens tilegnelse, straffes for indbrud-
styveri.
Dette medfører, at tilfælde af indbrudstyveri fremover skal straffes efter
den foreslåede bestemmelse i § 276 a i straffeloven.
Udtrykket ”uberettiget skaffer sig adgang” skal i denne sammenhæng for-
stås i overensstemmelse med det tilsvarende udtryk i straffelovens § 264,
stk. 1, nr. 1. Det indebærer bl.a., at der skal anlægges en helhedsvurdering
af, hvorvidt den pågældende adgang må karakteriseres som værende beret-
tiget. Ved vurderingen heraf kan der lægges vægt på den pågældende loka-
litets karakter, den pågældendes adfærd og motiv, af opholdets varighed og
den sædvanlige færdsel på stedet.
Den pågældende skal i den forbindelse have udvist en vis aktivitet med
henblik på at skaffe sig sådan adgang. Kravene hertil afhænger som anført
bl.a. af den pågældende lokalitets karakter. Hvis det er en lejlighed eller en
villa, vil det som udgangspunkt være uberettiget, hvis man går ind uden
ærinde til beboerne, også selvom døren er uaflåst eller står åben. Det sam-
me gælder, hvor den pågældende skaffer sig adgang under urigtig foregi-
velse af et retmæssigt ærinde. Det er således f.eks. efter omstændighederne
strafbart at ringe på en dørtelefon og bede om at få åbnet døren under angi-
vende af et falsk ærinde. I praksis ses der dog ofte at være foretaget en
opbrydning af en dør eller en lås, indstigning gennem vinduer eller lignen-
de i forbindelse med indbrudstyverier.
Med udtrykket ”fremmed hus” forstås i denne sammenhæng bl.a. privat
beboelse, men også indbrudstyveri i bl.a. offentlige og private kontorer,
forretninger, fabrikker mv. Med privat beboelse forstås i denne sammen-
hæng bl.a. villaer og lignende, rækkehuse, lejligheder, enkeltværelser til
beboelse, landejendomme mv.
Bestemmelsen omfatter ikke de tilfælde, hvor en person uberettiget skaffer
sig adgang til en privat have, baggård eller lignende uden samtidig at skaf-
fe sig adgang til et fremmed hus. Sådanne tilfælde vil i stedet efter om-
stændighederne være omfattet af straffelovens § 264, stk. 1, nr. 1.
10
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 351: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Selvstændig bestemmelse om indbrudstyveri), fra justitsministeren
Udtrykket ”og uden besidderens samtykke borttager en fremmed rørlig
ting for at skaffe sig eller andre uberettiget vinding ved dens tilegnelse”
skal forstås i overensstemmelse med de tilsvarende udtryk i straffelovens §
276.
Det indebærer bl.a., at den strafbare handling skal rette sig mod en ting,
dvs. en fysisk genstand. Det indebærer endvidere, at tingen helt eller del-
vist skal tilhøre en anden end gerningspersonen, og at tingen skal have en
økonomisk værdi. Det indebærer desuden, at det er en betingelse, at tingen
ved den strafbare handlings foretagelse er i en andens besiddelse, og ende-
lig at tingen borttages, dvs. egenmæssigt fjernes fra det sted, hvor den be-
finder sig, og at borttagelsen sker uden besidderens samtykke.
Der lægges med forslaget endvidere op til, at der skal ske en gennemgåen-
de forhøjelse af strafudmålingsniveauet for indbrudstyveri, hvor der under
indbruddet har befundet sig personer i den private beboelse, der henføres
under straffelovens § 285, stk. 1, med en tredjedel i forhold til det gælden-
de strafniveau. Eksempelvis vil sager om indbrudstyveri i 1. gangstilfælde,
der i dag ville blive straffet med 30 dages fængsel, efter den foreslåede
strafskærpelse blive straffet med 40 dages fængsel.
Strafudmålingen vil fortsat bero på domstolenes konkrete vurdering i det
enkelte tilfælde af samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne straf-
niveau vil derfor kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der i
den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende omstændigheder,
jf. herved de almindelige regler om straffens fastsættelse i straffelovens
kapitel 10.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det følger af straffelovens § 285, stk. 1, at de i §§ 276 og 278-283 nævnte
forbrydelser straffes med fængsel indtil 1 år og 6 måneder.
Det foreslås at ændre bestemmelsen til også at omfatte straffelovens § 276
a.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at det i nr. 2 foreslås at
indsætte en ny bestemmelse om indbrudstyveri i straffelovens § 276 a.
11
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 351: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Selvstændig bestemmelse om indbrudstyveri), fra justitsministeren
Det indebærer, at straffen for overtrædelse af straffelovens § 276 a efter
lovændringen kan fastsættes efter straffelovens § 285.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2.4 i lovforslagets almindelige bemærk-
ninger.
Til nr. 3
Det følger bl.a. af straffelovens § 286, stk. 1, at straffen kan stige til
fængsel i indtil 6 år, når de i §§ 276, 281 og 282 nævnte forbrydelser er af
særligt grov beskaffenhed navnlig på grund af udførelsesmåden, eller fordi
forbrydelsen er udført af flere i forening eller under medtagelse af våben
eller andet farligt redskab eller middel, eller på grund af de stjålne genstan-
des betydelige værdi eller de forhold, under hvilke de befandt sig, eller
fordi der er tale om tyveri begået som led i organiseret indbrudskriminali-
tet, eller fordi der er tale om systematisk eller organiseret afpresning, eller
når et større antal forbrydelser er begået.
Det foreslås at ændre bestemmelsen til også at omfatte straffelovens § 276
a.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af, at det i nr. 2 foreslås at
indsætte en ny bestemmelse om indbrudstyveri i straffelovens § 276 a.
Det indebærer, at strafudmåling for overtrædelse af straffelovens § 276 a
efter lovændringen kan henføres til straffelovens § 286, stk. 1, hvis betin-
gelserne herfor er opfyldt.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2.4 i lovforslagets almindelige bemærk-
ninger.
Til § 2
Det følger af retsplejelovens § 799, stk. 1, at såfremt det er af afgørende
betydning for efterforskningen, at ransagningen foretages, uden at den
mistænkte eller andre gøres bekendt hermed, kan retten, hvis efterforsknin-
gen angår en forsætlig overtrædelse af straffelovens kapitel 12 eller 13
eller en overtrædelse af straffelovens § 125 a, § 180, § 183, stk. 1 og 2,
§ 183 a, § 186, stk. 1, § 187, stk. 1, § 191, § 192 a, § 192 b, stk. 1-3, § 237,
§ 262 a, § 286, stk. 1, jf. § 276, § 288 eller 289, ved kendelse træffe be-
stemmelse herom og om, at reglerne i § 798, stk. 2, 1.-4. pkt., og stk. 3,
12
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 351: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Selvstændig bestemmelse om indbrudstyveri), fra justitsministeren
fraviges. Dette gælder dog ikke med hensyn til ransagning af husrum, an-
dre lokaliteter eller genstande, som nogen, der efter reglerne i § 170 er
udelukket fra eller efter reglerne i § 172 er fritaget for at afgive forklaring
som vidne i sagen, har rådighed over.
Det foreslås at ændre bestemmelsen til også at omfatte straffelovens § 286,
jf. § 276 a.
Der er tale om konsekvensændringer som følge af, at det i nr. 2 foreslås at
indsætte en ny bestemmelse om indbrudstyveri i straffelovens § 276 a.
Det indebærer, at muligheden for efter retsplejelovens § 799, stk. 1, at fo-
retage ransagning uden at den mistænkte eller andre gøres bekendt hermed
efter retskendelse, såfremt det er af afgørende betydning for efterforsknin-
gen udvides til også at omfatte overtrædelser af straffelovens § 286, jf. §
276 a.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2.5 i lovforslagets almindelige bemærk-
ninger.
Til § 3
Det følger af udlændingelovens § 22, nr. 6, at en udlænding, som har haft
lovligt ophold her i landet i mere end de sidste 9 år, og en udlænding med
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7 eller § 8, stk. 1, eller 2, som
har haft lovligt ophold her i landet i mere end de sidste 8 år, kan udvises,
hvis udlændingen efter bestemmelser i straffelovens kapitel 12 og 13 eller
efter straffelovens § 119, stk. 1 og 2 og stk. 3, 2. pkt., jf. 1. pkt., § 123, §
136, § 180, § 181, § 183, stk. 1 og 2, § 183 a, § 184, stk. 1, § 186, stk. 1, §
187, stk. 1, § 193, stk. 1, § 208, stk. 1, § 210, stk. 1 og 3, jf. stk. 1, § 215, §
216, § 222, § 225, jf. §§ 216 og 222, § 226, § 235,§ 237, § 244, § 245, §
245 a, § 246, § 250, § 252, stk. 1 og 2, § 261, stk. 2, § 262 a, § 276, jf. §
286, §§ 278-283, jf. § 286, § 279, jf. § 285, hvis forholdet angår socialt
bedrageri, § 288, § 289, § 289 a, § 290, stk. 2, § 291, stk. 1, jf. stk. 4, eller
§ 291, stk. 2, idømmes ubetinget frihedsstraf eller anden strafferetlig rets-
følge, der indebærer eller giver mulighed for frihedsberøvelse, for en lo-
vovertrædelse, der ville have medført en straf af denne karakter.
Det foreslås at ændre bestemmelsen til også at omfatte straffelovens § 276
a.
13
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 351: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Selvstændig bestemmelse om indbrudstyveri), fra justitsministeren
Der er tale om konsekvensændringer som følge af, at det i nr. 2 foreslås at
indsætte en ny bestemmelse om indbrudstyveri i straffelovens § 276 a.
Det indebærer, at muligheden for udvisning efter udlændingelovens § 22,
nr. 4 udvides til også at omfatte overtrædelser af straffelovens § 276 a, jf. §
286.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2.5 i lovforslagets almindelige bemærk-
ninger.
Til § 4
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen den 1. januar 2018.
Loven finder anvendelse på forhold, der er begået efter lovens ikrafttræ-
den, jf. straffelovens § 3.
Til § 5
Den foreslåede bestemmelse vedrører lovens territoriale gyldighed og fast-
slår, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland.
Færøerne har pr. 1. marts 2010 overtaget lovgivningskompetencen på det
strafferetlige område. For Grønland gælder en særlig kriminallov. Der er
derfor ikke foreslået hjemmel til at sætte lovforslaget i kraft for Færøerne
og Grønland.
14
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 351: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Selvstændig bestemmelse om indbrudstyveri), fra justitsministeren
1780422_0015.png
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I straffeloven, jf. lovbekendtgørel-
se nr. 1052 af 4. juli 2016, som
senest ændret ved lov nr. 753 af
19. juni 2017, foretages følgende
ændring:
§ 276.
For tyveri straffes den,
som uden besidderens samtykke
borttager en fremmed rørlig ting
for at skaffe sig eller andre uberet-
tiget vinding ved dens tilegnelse.
Med rørlig ting sidestilles her og i
det følgende en energimængde, der
er fremstillet, opbevaret eller taget
i brug til frembringelse af lys, var-
me, kraft eller bevægelse eller i
andet økonomisk øjemed.
1.
Efter
§ 276
indsættes:
Ӥ 276 a. For indbrudstyveri straf-
fes den, som uberettiget skaffer sig
adgang til fremmed hus og uden
besidderens samtykke borttager en
fremmed rørlig ting for at skaffe
sig eller andre uberettiget vinding
ved dens tilegnelse.”
§ 285.
De i §§ 276 og 278-283
2.
I
§ 285, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes
nævnte forbrydelser straffes med efter »§§
276«:
», 276 a«.
fængsel indtil 1 år og 6 måneder. I
de i § 283, stk. 2, nævnte tilfælde
kan straffen såvel for skyldneren
som for den begunstigede for-
dringshaver gå ned til bøde.
Stk. 2.
---
15
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 351: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Selvstændig bestemmelse om indbrudstyveri), fra justitsministeren
1780422_0016.png
§ 286.
Straffen kan stige til
3.
I
§ 286, stk. 1,
indsættes efter
fængsel indtil 6 år, når de i §§ 276, »§§
276,«:
»276 a,«.
281 og 282 nævnte forbrydelser er
af særligt grov beskaffenhed navn-
lig på grund af udførelsesmåden,
eller fordi forbrydelsen er udført af
flere i forening eller under medta-
gelse af våben eller andet farligt
redskab eller middel, eller på
grund af de stjålne genstandes be-
tydelige værdi eller de forhold, un-
der hvilke de befandt sig, eller for-
di der er tale om tyveri begået som
led i organiseret indbrudskrimina-
litet, eller fordi der er tale om sy-
stematisk eller organiseret afpres-
ning, eller når et større antal for-
brydelser er begået.
Stk. 2. ---
§2
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgø-
relse nr. 1257 af 13. oktober 2016,
som senest ændret ved lov nr. 674
af 8. juni 2017, foretages følgende
ændringer:
§ 799.
Såfremt det er af afgø-
1.
I
§ 799, stk. 1,
indsættes efter »§
rende betydning for efterforsknin-
286, stk. 1, jf. § 276,«:
Ȥ 286, stk.
gen, at ransagningen foretages, 1, jf. § 276 a,«.
uden at den mistænkte eller andre
gøres bekendt hermed, kan retten,
hvis efterforskningen angår en for-
sætlig overtrædelse af straffe-
lovens kapitel 12 eller 13 eller en
overtrædelse af straffelovens § 125
a, § 180, § 183, stk. 1 og 2, § 183
a, § 186, stk. 1, § 187, stk. 1,
§ 191, § 192 a, § 192 b, stk. 1-3, §
237, § 262 a, § 286, stk. 1, jf. §
18
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 351: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Selvstændig bestemmelse om indbrudstyveri), fra justitsministeren
1780422_0017.png
276, § 288 eller 289, ved kendelse
træffe bestemmelse herom og om,
at reglerne i § 798, stk. 2, 1.-4.
pkt., og stk. 3, fraviges. Dette gæl-
der dog ikke med hensyn til
ransagning af husrum, andre loka-
liteter eller genstande, som nogen,
der efter reglerne i § 170 er ude-
lukket fra eller efter reglerne i
§ 172 er fritaget for at afgive for-
klaring som vidne i sagen, har rå-
dighed over.
Stk. 2-3. ---
§3
I udlændingeloven, jf. lovbekendt-
gørelse nr. 412 af 9. maj 2016,
som senest ændret ved lov nr. 704
af 8. juni 2017, foretages følgende
ændringer:
§ 22.
En udlænding, som har
haft lovligt ophold her i landet i
mere end de sidste 9 år, og en ud-
lænding med opholdstilladelse
efter § 7 eller § 8, stk. 1 eller 2,
som har haft lovligt ophold her i
landet i mere end de sidste 8 år,
kan udvises, hvis
Nr. 1-5 ---
6) udlændingen efter bestem-
1.
I
§ 22, nr. 6,
indsættes efter »§
melser i straffelovens kapitel 12 og
276, jf. § 286,«:»§
276 a, jf. §
13 eller efter straffelovens § 119, 286,«.
stk. 1 og 2 og stk. 3, 2. pkt., jf. 1.
pkt., § 123, § 136, § 180, § 181, §
183, stk. 1 og 2, § 183 a, § 184,
stk. 1, § 186, stk. 1, § 187, stk. 1, §
193, stk. 1, § 208, stk. 1, § 210,
stk. 1 og 3, jf. stk. 1, § 215, § 216,
§ 222, § 225, jf. §§ 216 og 222, §
18
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 351: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af straffeloven (Selvstændig bestemmelse om indbrudstyveri), fra justitsministeren
1780422_0018.png
226, § 235,§ 237, § 244, § 245, §
245 a, § 246, § 250, § 252, stk. 1
og 2, § 261, stk. 2, § 262 a, § 276,
jf. § 286, §§ 278-283, jf. § 286, §
279, jf. § 285, hvis forholdet angår
socialt bedrageri, § 288, § 289, §
289 a, § 290, stk. 2, § 291, stk. 1,
jf. stk. 4, eller § 291, stk. 2, idøm-
mes ubetinget frihedsstraf eller an-
den strafferetlig retsfølge, der in-
debærer eller giver mulighed for
frihedsberøvelse, for en lovover-
trædelse, der ville have medført en
straf af denne karakter,
Nr. 7-8 ---
§4
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
§5
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
18