Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del Bilag 295
Offentligt
1764798_0001.png
Rockere og bander 2016
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 295: Rigspolitiets årsrapport om rockere og bander 2016, fra justitsministeren
1764798_0002.png
Side 2
Indhold
1. Indledning ...........................................................................................................3
2. Situationen 2016 .................................................................................................3
2.1. Den aktuelle situation....................................................................................3
2.2. Nøgletal fra 2016 ..........................................................................................4
2.3. Overblik over rockeres og bandemedlemmers kriminalitet ..........................5
3. Politiets bekæmpende indsats ...........................................................................6
3.1. Overordnet om indsatsen ..............................................................................6
3.2. Operationsplanen ..........................................................................................7
3.3. Moniteringsindsatsen ....................................................................................8
3.4. Lovgivningsmæssige tiltag og nye redskaber .............................................10
3.5. Internationalt samarbejde ............................................................................11
4. Samarbejdet med SKAT .................................................................................12
5. Task Force Øst og Task Force Vest ................................................................13
5.1. Indledning ...................................................................................................13
5.2. Task Force Øst (TFØ) .................................................................................13
5.3. Task Force Vest (TFV) ...............................................................................15
6. Rekruttering til rocker- og bandemiljøerne ..................................................16
6.1. Generelt om rekruttering .............................................................................16
6.2. Særligt om bandernes rekruttering ..............................................................17
7. Politiets forebyggende indsatser .....................................................................18
7.1. Exitprogrammet ..........................................................................................18
7.2. Bekymringssamtaler....................................................................................21
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 295: Rigspolitiets årsrapport om rockere og bander 2016, fra justitsministeren
1764798_0003.png
1. Indledning
Denne rapport indeholder en generel og
overordnet beskrivelse af situationen på
rocker- og bandeområdet i 2016, herun-
der mere overordnede oplysninger om
kriminalitet begået af personer med til-
knytning til dette miljø. Rapporten inde-
holder endvidere en beskrivelse af poli-
tiets generelle indsats på området samt
en mere detaljeret beskrivelse af indsat-
sen i 2016, herunder centrale nøgletal til
illustration af resultaterne af politiind-
satsen.
afdeling af en international bandegrup-
pering, Mongols MC Denmark.
Mongols MC Denmark bragte sig alle-
rede fra sin etablering i Danmark i oppo-
sition til Hells Angels ved bl.a. at kom-
munikere nedgørende om Hells Angels
på sociale medier. Som en ny gruppering
i Danmark havde Mongols MC Den-
mark behov for at opnå andele i både
territorier og kriminelle markeder, hvil-
ket sammen med en række personlige
modsætningsforhold i slutningen af året
bragte Mongols i konflikt med eksiste-
rende nationale grupperinger.
Bandidos og Hells Angels opretholdt i
2016 en samarbejdsaftale, ligesom Rigs-
politiet vurderer, at disse grupper samti-
dig har anlagt en fælles distance til ban-
degrupperingerne. De to organisationer
har i forlængelse heraf intensiveret sam-
arbejdet med det ”almindelige” MC-
miljø under Dansk Bikerfond og har
gennem året gennemført flere fælles
aktiviteter sammen med disse MC-
klubber.
I løbet af foråret var der
fortrinsvis på
Sjælland, men også på Fyn og i Jylland
flere alvorlige hændelser med tilknyt-
ning til rocker- og bandemiljøet, hvor
der bl.a. blev anvendt knive og skydevå-
ben. Der blev på den baggrund iværksat
en styrket moniterings- og efter-
forskningsindsats på rocker- og bande-
området i politikredsene. Politiet udsted-
te bl.a. forbud mod ophold i klubhuse i
medfør af rockerloven,
1
ligesom indsat-
sen førte til en række fængslinger af
toneangivende bandemedlemmer, der
var involveret i de verserende konflikter.
Rigspolitiet vurderede i den forbindelse,
1
Side 3
2. Situationen 2016
2.1. Den aktuelle situation
I løbet af 2016 har eksisterende konflik-
ter, etableringen af nye grupperinger,
samt ekspansion hos eksisterende grup-
peringer resulteret i magtkampe og ad-
skillige voldelige hændelser.
Konfliktniveauet på rocker- og bande-
området var i det første halvår af 2016
således generelt præget af et øget spæn-
dingsniveau bl.a. på grund af tilgangen
af flere nye internationale grupper og
deres involvering i territoriale magt-
kampe og ændringer i personers tilhørs-
forhold til grupperingerne.
De to internationale organisationer
Black Jackets Denmark og United Tri-
buns Forever (UTF) rekrutterede og
samlede i løbet af 2016 mange med-
lemmer fra både lokale og nationale
grupperinger. Denne udvikling medførte
mange personbårne modsætningsforhold
i miljøet. Hen mod slutningen af året
blev både Black Jackets og UTF imid-
lertid opløst i Danmark. Dette skabte
bl.a. rum for etableringen af en ny dansk
Lov nr. 907 af 15. oktober 1996 om forbud
mod ophold i bestemte ejendomme
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 295: Rigspolitiets årsrapport om rockere og bander 2016, fra justitsministeren
1764798_0004.png
Side 4
at de samlede tiltag, herunder den patrul-
jemæssige tilstedeværelse i konfliktom-
råder havde en dæmpende virkning på
konflikten.
I det sidste halvår af 2016 var der yderli-
gere en lang række voldelige sammenstød
og konflikter forskellige steder i landet,
der resulterede i bl.a. drab og drabsforsøg.
Dette var bl.a. tilfældet, da et medlem af
Satudarah MC Copenhagen i september
2016 blev fundet dræbt.
I november måned 2016 var der skyderier
i Odense, Herning, København og Stor-
københavn, som blev vurderet til at have
en relation til rocker- og bandemiljøet. I
samme måned medførte et rocker- og
banderelateret skyderi i Lyngby, at en
tilfældig tilstedeværende kvinde blev ramt
af skud.
Rigspolitiet har mere generelt i 2016
kunnet konstatere, at forskellene mellem
”rockere” og ”bander”
er blevet mindre.
Det skyldes bl.a., at bandegrupperinger-
ne tilnærmer sig rockergrupperingers
organisatoriske struktur samt i højere
grad anvender uniformering og ekspan-
derer, ligesom de opererer med tilstede-
værelse i områder, som tidligere kunne
betragtes som enten Hells Angels’ eller
Bandidos’ territorier. Tilsvarende ses
det, at visse rockergrupperingers identi-
tet ikke længere er knyttet op på brugen
af motorcykler.
Der er endvidere i 2016 konstateret en
øget anvendelse af sociale medier i
rocker- og bandemiljøet. Bandidos og
Hells Angels har i anledning heraf in-
ternt defineret rammerne for at begå sig
på internettet.
Endelig er det Rigspolitiets vurdering, at
de skærpede regler for prøveløsladelse
og udgang for indsatte med rocker- og
banderelationer, der blev indført ved
bandepakke II
2
i 2014, også i 2016 har
haft en dæmpende virkning på konflikt-
niveauet. Rigspolitiet har således, til
trods for det generelt høje konfliktni-
veau, i forbindelse med den systemati-
ske monitering af området i 2016 kon-
stateret, at personer i miljøet har udvist
eller opfordret andre til at udvise
en
konfliktdæmpende adfærd med henblik
på bl.a. at undgå, at personer i miljøet
nægtes prøveløsladelse eller udgang.
2.2. Nøgletal fra 2016
Rigspolitiet iværksatte i marts 2009 en
særlig indberetningsordning for politi-
kredsene med henblik på kvartalsvis at
kunne opgøre resultaterne af den inten-
siverede indsats mod rocker- og bande-
kriminalitet. Folketingets Retsudvalg
orienteres løbende om de kvartalsvise
opgørelser.
På baggrund af indberetningerne kan det
oplyses, at politiet i 2016 registrerede 54
skudepisoder i det offentlige rum, der
vurderes at have relation til rocker- og
bandekonflikterne. Det svarer til en stig-
ning på ca. 218 procent i forhold til
2015, hvor tallet var 16. Det bemærkes,
at 32 af de nævnte skudepisoder fandt
sted i sidste kvartal af 2016.
Nedenstående diagram viser udviklingen
i antallet af de ovennævnte skudepisoder
fra 2014 til 2016.
2
Lov nr. 733 af 25. juni 2014 om ændring af
straffeloven, retsplejeloven, lov om våben
og eksplosivstoffer, lov om politiets virk-
somhed og lov om fuldbyrdelse af straf m.v.
(initiativer mod rocker- og bandekriminalitet
m.v.)
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 295: Rigspolitiets årsrapport om rockere og bander 2016, fra justitsministeren
1764798_0005.png
Side 5
Antal skudepisoder
100
80
60
40
20
0
2014
2015
2016
Nedenstående diagram viser udviklingen
i antallet af indsendte våben fra 2014 til
2016.
Antal indsendte våben
800
600
400
200
0
2014
2015
2016
I perioden fra den 1. januar til den 31.
december 2016 blev der registreret 29
sager, der vurderes at have relation til
rocker- og bandemiljøet, hvor personer
blev såret eller dræbt som følge af skud,
knivstik mv. Tre personer døde, mens 36
personer blev såret i de nævnte sager.
Nedenstående diagram viser udviklingen
i antallet af sager samt udviklingen i
antallet af døde og sårede fra 2014 til
2016. Det bemærkes, at en sag kan ved-
røre flere døde eller sårede personer.
Sager med sårede eller døde
Indsendt til Rigspolitiet
Tilknytning til rocker- og bandemiljøet
50
40
30
20
10
0
2014
Sager
Opgørelsen over skydevåbens tilknyt-
ning til rocker- og bandemiljøet er ud-
færdiget på baggrund af dels oplysninger
om de våben, som politikredsene sender
til undersøgelse hos Nationalt Kriminal-
teknisk Center (NKC), dels oplysninger
om de personer, som indgår i sagen.
Hvis våbnet kan knyttes til en person,
som efter politiets oplysninger er tilknyt-
tet rocker- eller bandemiljøet, indgår det
i statistikken.
Rigspolitiet kan i relation til indsatsen i
2016 i øvrigt oplyse, at der blev etable-
ret 19 visitationszoner, hvori der er fore-
taget 982 visitationer.
2015
Døde
2016
Sårede
Det kan hertil oplyses, at landets politi-
kredse i 2016 indsendte 666 skydevåben
til undersøgelse hos Rigspolitiet, hvoraf
48 våben vurderes at have tilknytning til
rocker- og bandemiljøet.
Det kan endelig oplyses, at rockerloven
har været anvendt som grundlag for
midlertidigt at lukke i alt otte klubhuse i
2016.
2.3. Overblik over rockeres og ban-
demedlemmers kriminalitet
Dansk politi havde den 1. januar 2017
registreret 1.257 personer som tilknyttet
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 295: Rigspolitiets årsrapport om rockere og bander 2016, fra justitsministeren
1764798_0006.png
Side 6
en rocker- eller bandegruppering. Disse
personer blev i 2016 sigtet 3.485 gange
for relevant kriminalitet
3
.
Personkredsen
modtog i 2016 i alt 1.913 fældende afgø-
relser
4
for relevant kriminalitet.
Nedenstående diagram viser udviklingen
i disse tal fra 2014 til 2016. Det bemær-
kes, at tallene fra 2014 vedrører 1.520
personer, tallene for 2015 vedrører 1.376
personer, mens tallene fra 2016 som
nævnt vedrører 1.257 personer.
Antal personer, sigtelser, fældende
afgørelser og straf i årene 2014-2016
dansk politi, hvilket også var tilfældet i
2016.
Indsatsen mod rocker- og bandekrimina-
litet er blevet udviklet gennem årene og
justeret med udgangspunkt i de erfarin-
ger, der løbende er opsamlet, og indsat-
sen kan i dag betragtes som en helheds-
orienteret indsats, idet der både er fokus
på forebyggende og bekæmpende tiltag.
Den aktuelle situation og indsatsen på
området drøftes løbende internt i Rigs-
politiet og med de enkelte politikredse.
Herved sikres, at der er den fornødne
opmærksomhed på en eventuel identifi-
cerbar eskalering af det aktuelle kon-
fliktniveau, herunder med henblik på
håndtering af situationen.
Indsatsen tilpasses på den måde løbende
ud fra det generelle kriminalitets- og
trusselsbillede, herunder særligt under
hensyntagen til det aktuelle konfliktni-
veau i rocker- og bandemiljøet.
I perioder, hvor politiet vurderer, at der
er et højt trussels- og konfliktniveau i
hele eller dele af miljøet, intensiverer og
målretter politiet sin indsats i forhold til
at reducere konflikter og omfanget af
skader som følge heraf. Dette kan bl.a.
indebære en øget synlig politimæssig
tilstedeværelse samt en målrettet og øget
anvendelse af visitationszoner, zonefor-
bud i de berørte områder og koordinere-
de efterforskningsmæssige aktioner på
tværs af politikredsene med henblik på
bl.a. at beslaglægge våben og begrænse
specifikke personers og grupperingers
muligheder for at udøve voldelige an-
greb.
En effektiv indsats mod rocker- og ban-
demiljøet kræver på mange områder en
koordineret og tværfaglig myndigheds-
7.000
6.000
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
0
2014
Personer
Fæld. afg.
2015
2016
Sigtelser
Fængsel (år i alt)
3. Politiets bekæmpende indsats
3.1. Overordnet om indsatsen
Politiets indsats mod rockere og bander
er højt prioriteret både på det nationale
strategiske niveau og på det taktiske og
operative niveau.
Indsatsen mod kriminalitet i rocker- og
bandemiljøet har i en årrække været et af
de højst prioriterede fokusområder i
3
Ved relevant kriminalitet forstås overtrædelser
af straffeloven samt overtrædelser af diverse
særlove, herunder lov om euforiserende stoffer,
våbenloven mv.
4
Fældende afgørelser omfatter domme, vedtagne
bødeforelæg og eventuelle tiltalefrafald
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 295: Rigspolitiets årsrapport om rockere og bander 2016, fra justitsministeren
1764798_0007.png
Side 7
indsats, hvor relevante samarbejdspart-
nere, herunder SKAT, kommuner og
Direktoratet for Kriminalforsorgen, på
både lokalt og nationalt niveau inddra-
ges i planlægningen.
Det betyder endvidere, at der løbende
arbejdes med forebyggende tværfaglige
indsatser i forhold til personer, der er i
risiko for at blive rekrutteret til miljøet.
Herudover samarbejder politiet med
kommunerne og SKAT om at iværksæt-
te initiativer, der sigter mod at afdække
økonomiske og skattemæssige forhold,
herunder med henblik på at begrænse og
bekæmpe bl.a. socialt bedrageri.
Den samlede indsats tilrettelægges så
vidt muligt på baggrund af politiets nati-
onale, systematiske monitering samt
analyser og vurderinger af udviklingen i
miljøet, der foretages i et tæt samarbejde
mellem Rigspolitiets Nationale Efter-
forskningscenter (NEC) og politikredse-
ne.
Den aktuelle situation og status for ind-
satsen blev også i 2016 drøftet i den
nationale følgestab på området. I denne
koordinerende stab deltager Rigspolitiet,
politikredsene, Rigsadvokaten, Det Kri-
minalpræventive Råd, Direktoratet for
Kriminalforsorgen og SKAT. I staben
drøftes bl.a. eventuelle behov for nye
initiativer, tilpasning af indsatsen og
justeringer af den operationsplan, der er
omtalt i punkt 3.2 nedenfor. Tilsvarende
koordineres den lokale tværfaglige ind-
sats i lokale følgestabe i de enkelte poli-
tikredse. Det bemærkes, at den nationale
følgestab og de lokale følgestabe pr. 1.
januar 2017 er blevet erstattet af en nati-
onal koordinationsgruppe og regionale
koordinationsgrupper samt en national
strategigruppe, der består af strategiske
ledere på tværs af organisationen.
3.2. Operationsplanen
Rigspolitiet omsætter den nationale stra-
tegiske plan til et mere praktisk værktøj
for politiet gennem en national operati-
onsplan for politiets indsats mod krimi-
nalitet og voldelige konflikter med ud-
spring i rocker- og bandemiljøer. Opera-
tionsplanen er et dynamisk dokument,
som løbende kan justeres i forhold til
den aktuelle situation på rocker- og ban-
deområdet og tilpasses i forhold til
iværksættelse af nye initiativer og erfa-
ringer fra politiarbejdet.
Operationsplanen er et internt og klassi-
ficeret arbejdsdokument, som beskriver,
hvorledes den politimæssige indsats på
området skal udføres og prioriteres.
Operationsplanen beskriver bl.a. følgen-
de:
Hvordan politiet skal håndtere den
indledende indsats ved alvorlige
voldelige opgør mellem grupperin-
ger på rocker- og bandeområdet, så-
ledes at der i nødvendigt omfang
sikres en korrekt og koordineret di-
sponering og indledende efterforsk-
ning.
Hvordan politiet skal iværksætte en
hensigtsmæssig og synlig politi-
mæssig indsats i konfliktramte og
specifikt afgrænsede geografiske
områder.
Hvordan politiet skal håndtere den
efterforskningsmæssige
indsats,
herunder den del af indsatsen, der
udføres under inddragelse af
SKAT.
Hvordan politiet skal håndtere den
forebyggende kriminalpræventive
indsats, herunder med henblik på at
identificere børn og unge med po-
tentiel tilknytning til grupperinger-
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 295: Rigspolitiets årsrapport om rockere og bander 2016, fra justitsministeren
1764798_0008.png
Side 8
ne for dermed at sikre, at der etab-
leres en egnet tværfaglig indsats,
eksempelvis
gennem
SSP-
samarbejdet.
Tiltag vedrørende anvendelse af
koncepter til metodeudvikling med
henblik på at tilbyde egnede rocker-
og bandemedlemmer de rette mu-
ligheder for at træde ud af miljøet.
Indsatsen mod socialt bedrageri,
herunder samarbejdet mellem poli-
tiet og landets kommuner.
Målkrav, som skal understøtte sær-
ligt prioriterede indsatser, og som
politikredsene løbende skal afrap-
portere til Rigspolitiet om som led i
Rigspolitiets mål- og resultatsty-
ring.
Målkravene på rocker- og bandeområdet
omfatter bl.a. krav om fængsling af et
nærmere fastsat antal rockere og bande-
medlemmer samt krav om iværksættelse
af et nærmere bestemt antal målrettede
efterforskninger mod centrale aktører i
miljøet. Derudover er der fastsat en ræk-
ke krav, som understøtter prioriterede
forebyggende indsatser.
Det bemærkes, at Rigspolitiet i 2017 vil
lancere en ny samlet operativ strategi for
politiets indsats mod rocker- og bandere-
lateret kriminalitet. Den operative stra-
tegi skal gælde i årene frem mod 2020
og skal sætte retning for den fælles poli-
timæssige indsats på rocker- og bande-
området, bl.a. gennem kriminalitetsana-
lyser, der fastlægger en overordnet stra-
tegisk målsætning for dette indsatsom-
råde.
3.3. Moniteringsindsatsen
Ligesom tidligere år var politiets samle-
de indsats mod kriminalitet i rocker- og
bandemiljøet også i 2016 karakteriseret
ved en massiv efterforskningsmæssig
indsats baseret på analyser og vurderin-
ger af de enkelte kriminelle gruppers og
personers kriminelle aktiviteter.
Det efterretningsbillede, der ligger til
grund for udarbejdelse af analyser og
vurderinger, tilvejebringes bl.a. i et tæt
samarbejde mellem Rigspolitiet og poli-
tikredsene.
Ud over den intensiverede politimæssige
indsats lægger Rigspolitiets strategi for
indsatsen på området tillige vægt på en
massiv og sammenhængende myndig-
hedsindsats, herunder navnlig med hen-
blik på afdækning af økonomiske og
skattemæssige forhold som led i den
kriminalitetsbekæmpende indsats. Der er
i den forbindelse etableret samarbejde på
såvel lokalt som nationalt niveau med
andre relevante myndigheder, herunder
navnlig SKAT.
Rigspolitiet varetager den overordnede
koordination af politiets samlede indsats
på området. Som led heri modtager,
indsamler, sammenligner, bearbejder og
formidler relevante oplysninger fra lan-
dets politikredse for at kunne bistå poli-
tikredsene med at modvirke og opklare
kriminalitet af kredsgrænseoverskriden-
de og organiseret karakter (såkaldt mo-
nitering og analyse). De oplysninger,
som Rigspolitiet modtager fra politi-
kredsene, suppleres i den forbindelse
med oplysninger fra nationale og inter-
nationale samarbejdspartnere.
Rigspolitiet analyserer på den baggrund
løbende
og i samarbejde med politi-
kredsene, herunder de tidligere etablere-
de task forces og (pr. 1. januar 2017) de
nye efterforskningsfællesskaber
situa-
tionen på landsplan med henblik på at
sikre en effektiv og målrettet tilrettelæg-
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 295: Rigspolitiets årsrapport om rockere og bander 2016, fra justitsministeren
1764798_0009.png
Side 9
gelse af politiets samlede indsats på
området. På baggrund af relevante efter-
retninger foretager Rigspolitiet sammen
med politikredsene en løbende koordine-
ring og tilrettelæggelse af indsatsen,
herunder i forhold til kortlægning af
relevante kriminalitetstyper, bagmænd
og facilitatorer, som er centrale i for-
hold til potentielle konfliktscenarier.
På baggrund af alle de indsamlede og
bearbejdede oplysninger udarbejder
efterforskningsfællesskaberne i samar-
bejde med politikredsene konkrete og
relevante efterforskningsoplæg mod
grupperinger eller personer med relation
til rocker- og bandemiljøet, som mis-
tænkes for at være involveret i organise-
rede kriminelle aktiviteter.
Det vurderes generelt, at indsatsen mod
rocker- og bandemiljøet, som sker i poli-
tiet i samarbejde med bl.a. SKAT,
kommunerne og kriminalforsorgen,
skaber et massivt pres mod de enkelte
medlemmer.
Indsatsen sker bl.a. ved politiets tilste-
deværelse, efterforskning og den natio-
nale systematiske monitering. Her følges
udviklingen, således at nye medlemmer
eller afgang af medlemmer hurtigt kan
blive genstand for politikredsenes inte-
resse.
Dansk politi moniterede den 1. januar
2017 i alt 98 rocker- og bandegruppe-
ringer, og 1.257 personer blev anset som
tilknyttet rocker- og bandemiljøet.
Nedenstående tabel viser udviklingen i
antallet af moniterede grupperinger og
personer fra 2014 til 2016.
2014
Antal grupperinger
Antal personer i alt
Antal personer til-
knyttet rockerklubber
Antal personer til-
knyttet bander
510
1.010
103
1.520
2015
96
1.376
902
474
2016
98
1.257
882
375
Det bemærkes, at antallet af moniterede
personer og grupperinger ikke nødven-
digvis siger noget om konfliktniveauet,
ligesom det heller ikke skal betragtes
som en entydig indikator for omfanget
af tilstrømningen af personer til gruppe-
ringerne, idet grundlaget for moniterin-
gen udgøres af en række forskellige
faktorer.
I 2013 blev der iværksat et omfattende
projekt internt i politiet, ”Projekt Moni-
tering og Analyse”,
som tog sigte på at
forbedre politiets efterretningsgrundlag
vedrørende forskellige kriminalitetsom-
råder, herunder kriminalitet i rocker- og
bandemiljøet. Projekt Monitering og
Analyse blev afsluttet i 2016. Erfarin-
gerne fra projektet viste, at der er behov
for i højere grad at sikre en mere efter-
retnings- og analysebaseret tilgang i
dansk politi.
Bl.a. på den baggrund indgik Rigspoliti-
et i 2016 en kontrakt med en leverandør
af en ny systemteknisk analyseplatform,
POL-INTEL, til sammenstilling, visuali-
sering og analyse af data. POL-INTEL
forventes løbende udrullet i politikred-
sene fra efteråret 2017 og skal bidrage
med moderne it-understøttelse af det
analysebaserede politiarbejde i forbin-
delse med bl.a. rocker- og bandekrimi-
nalitet.
Et forandringsprojekt,
”Intelligence
led-
policing” (ILP), blev ligeledes etableret i
udgangen af 2016 og har bl.a. til formål
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 295: Rigspolitiets årsrapport om rockere og bander 2016, fra justitsministeren
1764798_0010.png
Side 10
at udbrede en ensartet og specialistfaglig
analysepraksis på tværs af politikredsene
samt at skabe større bevidsthed om ana-
lysers afgørende betydning for en effek-
tiv forebyggelse og bekæmpelse af kri-
minalitet, herunder rocker- og bande-
kriminalitet.
Ved bandepakken
”Fast greb om ban-
derne”
(bandepakke II) fra 2014 blev
der bl.a. indført regler, som tager særligt
sigte på de rockere og bandemedlem-
mer, som afsoner en fængselsstraf. Der
blev således indført mulighed for at
pålægge prøveløsladte vilkår om ikke at
have kontakt med andre medlemmer af
deres gruppering i hele prøvetiden
(skærpede vilkår om kontaktforbud)
samt mulighed for at afskære fængslede
rocker- og bandemedlemmer fra udgang
og prøveløsladelse, når deres gruppering
deltager i en voldelig konflikt med en
anden gruppering.
Det er Rigspolitiets vurdering, at der i
rocker- og bandemiljøet har været stor
opmærksomhed rettet mod de skærpede
regler, der blev indført ved bandepakke
II. Navnlig vurderes reglerne om mulig-
hed for afskæring af udgang og prøve-
løsladelse i tilfælde af voldelig konflikt
at have haft en vis indvirkning på visse
grupperingers motivation i forhold til at
undgå eskalering af konfliktniveauet ved
uoverensstemmelser med andre gruppe-
ringer.
Rigspolitiet har i 2016 fundet, at regler-
ne kunne anvendes i anledning af otte
forskellige voldelige konflikter. Det
bemærkes, at samme grupperinger har
været involveret i flere af disse konflik-
ter.
I 2016 blev der endvidere ifølge politiets
oplysninger fra kriminalforsorgen i 43
tilfælde givet skærpede vilkår til prøve-
løsladte rockere eller bandemedlemmer.
I 13 tilfælde blev prøveløsladelse nægtet
og i 118 tilfælde blev udgang nægtet på
grundlag af de skærpede regler. Det
bemærkes, at de 118 afskæringer vedrør-
te 81 indsatte, således at nogle indsatte
har fået afskåret tilladelse til udgang
mere end én gang. Ifølge kriminalfor-
sorgens oplysninger er der i 2016 sket
genindsættelse i 12 tilfælde som følge af
overtrædelse af det skærpede prøveløs-
ladelsesvilkår. Det bemærkes, at oplys-
ningerne er baseret på manuelle registre-
ringer og søgninger i kriminalforsorgens
klientsystem og derfor kan være behæf-
tet med usikkerhed.
3.4. Lovgivningsmæssige tiltag og nye
redskaber
I forlængelse af bandepakke II fra 2014
nedsatte justitsministeren i november
samme år et udvalg om indsatsen over-
for rockerborge (Rockerborgsudvalget).
Rockerborgsudvalget afgav i oktober
2016 betænkning nr. 1562/2016 om
indsatsen over for rockerborge mv. Ud-
valget anbefaler bl.a., at en kommune
skal kunne forbyde, at en ejendom bru-
ges som samlingssted for f.eks. en rock-
er- eller bandegruppe, hvis anvendelsen
er egnet til at medføre væsentlig ulempe
og utryghed for de omkringboende Dette
forslag indgår som et af de i alt 35 initia-
tiver, der er indeholdt i regeringens ban-
depakke III, 2017,
(”Bander bag trem-
mer”).
Bandepakke III beskrives ikke
nærmere i denne redegørelse, idet frem-
sættelsen af regeringens udspil og den
efterfølgende indgåelse af aftale herom
har fundet sted i 2017.
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 295: Rigspolitiets årsrapport om rockere og bander 2016, fra justitsministeren
1764798_0011.png
Side 11
Som led i Rockerborgsudvalgets arbejde
er der tillige udarbejdet et udkast til en
vejledning om, hvordan kommunerne
kan benytte planloven i sager om rock-
erborge, samt et udkast til en ny vejled-
ning om offentlige myndigheders ud-
veksling af personoplysninger som led i
den koordinerede myndighedsindsats
over for rocker- og bandekriminalitet.
I maj 2016 blev politiets system for au-
tomatisk
nummerpladegenkendelse
(ANPG) taget i brug. Systemet består af
mobile kameraer og stationære kamera-
er, der er opsat på steder i Danmark,
hvor kameraerne bl.a. skal understøtte
én eller flere overordnede strategiske
indsatsområder for dansk politi, herun-
der bekæmpelse af organiseret krimina-
litet.
Det følger af bekendtgørelse nr. 1776 af
16. december 2015 om politiets anven-
delse af automatisk nummerpladegen-
kendelse (ANPG), at politiet bl.a. kan
behandle oplysninger om nummerpla-
der, der er knyttet til personer, som er
dømt, sigtet eller konkret mistænkt for at
være involveret i alvorlig og organiseret
kriminalitet inden for de områder, som
er undergivet systematisk, politimæssig
monitering, herunder rocker- og bande-
kriminalitet.
ANPG anvendes allerede i dag som
efterforskningsværktøj og vil også på
længere sigt, når erfaringsgrundlaget
med brugen af ANPG øges, skulle an-
vendes som et analyseredskab i relation
til bl.a. rocker- og bandekriminalitet.
ANPG vil således kunne vise sig at være
et effektivt værktøj i politiets indsats
over for rocker- og bandekriminalitet.
3.5. Internationalt samarbejde
Dansk politi samarbejder med en række
internationale samarbejdspartnere i rela-
tion til bekæmpelse af kriminalitet, der
udspringer af rocker- og bandemiljøet.
Inden for rammerne af det nordiske poli-
ti- og toldsamarbejde (PTN) er der såle-
des et løbende samarbejde i relation til
rocker- og bandekriminalitet. Herudover
sker der i et vist omfang løbende vi-
densdeling mellem de nordiske landes
nationale eksperter på rocker- og bande-
området.
Rigspolitiet samarbejdede også i 2016
med de øvrige EU-medlemsstater i regi
af Europol. Politiet har således bl.a.
deltaget i arbejdet med Europols analy-
sedatabase (Focal Point Monitor) vedrø-
rende rockerkriminalitet. I samarbejdet
indsamles, analyseres og videreformid-
les relevante politi- og efterretnings-
mæssige oplysninger om rockergruppe-
ringernes aktiviteter. Samarbejdet fore-
gik dels ved årlige møder mellem natio-
nale eksperter samt løbende ved de ope-
rative aktiviteter, som Europols Focal
Point Monitors varetager ved større in-
ternationale begivenheder (World Eye
Concept).
Dansk politi overvejer herudover løben-
de, om konkrete efterforskninger kan
give anledning til at etablere Joint In-
vestigation Teams (JITs) med andre EU-
lande med henblik på at bekæmpe den
grænseoverskridende og alvorlige kri-
minalitet. Der pågår endvidere løbende
et bilateralt samarbejde med andre lande
i forhold til konkrete efterforskninger
mod nøglepersoner i rocker- og bande-
miljøet
både i Danmark og i udlandet.
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 295: Rigspolitiets årsrapport om rockere og bander 2016, fra justitsministeren
1764798_0012.png
Side 12
Hertil kommer, at Rigspolitiet yder eks-
pertbistand ved uddannelse af politiper-
sonale fra andre europæiske lande i rela-
tion til de store internationale rocker- og
bandeorganisationer.
4.
Samarbejdet med SKAT
Politiet har også i 2016 samarbejdet med
SKAT i relation til kriminalitet begået af
personer med tilknytning til rocker- og
bandemiljøet.
SKAT deltager bl.a. i den nationale føl-
gestab, hvor SKAT fremlægger de lø-
bende resultater af samarbejdet med
politiet og andre samarbejdsparter, lige-
som SKAT deltager i de lokale bande-
stabe i politikredsene, hvor den overord-
nede kredsvise indsats på tilsvarende vis
koordineres.
Overordnet har SKATs indsats relateret
til bandekriminalitet til formål at sikre,
at personer inden for dette miljø betaler
den skat og de afgifter, de er forpligtede
til.
SKAT understøtter specifikt politiets
arbejde mod rocker- og bandekriminali-
tet ved at bistå politiet med at bekæmpe
og begrænse ulovlige økonomiske ge-
vinster i bandemiljøet.
SKAT har i 2016 anvendt ca. 15 årsværk
til den specifikke opgave, der er relateret
til samarbejde med politiet i forhold til
rocker- og bandemiljøet. Medarbejderne
har været placeret i Aalborg, Middelfart
og Høje-Taastrup og har samarbejdet
med Rigspolitiet, Task Force-enhederne
og de lokale politikredse.
SKAT har endvidere konkret understøt-
tet politiets bekæmpelse af rocker- og
bandekriminalitet ved at foretage øko-
nomiske beregninger, visitationer og
efter politiets anmodning deltaget med
sagkyndig bistand ved diverse aktioner,
ransagninger og fogedforretninger.
SKAT har herudover i 2016 foretaget
grundig kontrol af relevante personer og
virksomheder inden for rocker- og ban-
demiljøet på baggrund af de skattemæs-
sige visitationer og det daglige samar-
bejde med politiet. Disse kontroller om-
fatter desuden personer, som er med til
at tilføre miljøet finansielle midler.
Status for 2016 er, at SKAT har bidraget
med:
488 skattemæssige visitationer
507 kontroller, heraf 392 kontroller
med samlede skattemæssige brutto-
reguleringer på ca. 164 mio. kr.,
svarende til et nettoprovenu for
SKAT på ca. 58 mio. kr.
Udlægsforretninger mv., hvor der
samlet er inddrevet ca. 2 mio. kr.
Det bemærkes, at SKAT i 2015 ændrede
sine retningslinjer og principper for op-
gørelse af antallet af kontroller, hvorfor
det ovenstående antal kontroller ikke er
direkte sammenligneligt med tidligere
afgivne oplysninger om antallet af kon-
troller.
SKAT har i 2016 behandlet 231 anmod-
ninger fra politiet om bistand i forbin-
delse med konkrete efterforskninger.
Såfremt SKAT kommer i besiddelse af
oplysninger i forbindelse med indsatsen
mod rocker- og bandekriminalitet, der
indikerer overtrædelse af den lovgiv-
ning, som andre myndigheder admini-
strerer, videresender SKAT oplysnin-
gerne til de relevante myndigheder. I
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 295: Rigspolitiets årsrapport om rockere og bander 2016, fra justitsministeren
1764798_0013.png
Side 13
2016 har SKAT videregivet 36 kontrol-
oplysninger.
repræsentanter for de sjællandske politi-
kredse.
TFØ var
og det nye SEØ er
organi-
satorisk en del af Københavns Politi, og
chefpolitiinspektøren i Københavns
Politi er operationsansvarlig for denne
enhed. TFØ havde
og SEØ har
en
selvstændigt advokatur, der er organise-
ret som en særskilt advokatur i Køben-
havns Politi.
TFØ’s
mål har også i 2016 været at for-
hindre voldelige konflikter og samtidig
forestå fremadrettede efterforskninger
mod rocker- og bandemiljøet på Sjæl-
land med henblik på at drage de mest
aktive og toneangivende aktører til an-
svar for deres kriminalitet.
Som arbejdsmetode beskæftigede TFØ
sig med fremadrettet efterforskning,
hvilket bl.a. betyder, at navnlig aflytning
og indgreb i meddelelseshemmeligheden
anvendes i det omfang, der er mulighed
herfor. Dette er en effektiv arbejdsmeto-
de i rocker- og bandemiljøet, som er
meget lukket, og hvor samarbejde med
politiet, herunder udtalelser til politiet,
er forbundet med stor frygt for bl.a. re-
pressalier og vold.
TFØ har efterforsket flere langvarige og
ressourcetunge sager, der på grund af
den begåede kriminalitet og dennes
kompleksitet er efterforskninger, der
typisk strækker sig hen over et årsskifte.
Efterforskningerne har i det væsentligste
rettet sig mod toneangivende rocker- og
bandemedlemmer samt personer, der har
tætte relationer hertil, og deres bag-
mænd.
Flere af disse efterforskninger har enten
haft tætte relationer til eller direkte kon-
5. Task Force Øst og Task Force
Vest
5.1. Indledning
Indledningsvis bemærkes, at TFØ og
TFV den 1. januar 2017 er blevet erstat-
tet af Særlig Efterforskning Øst (SEØ)
og Særlig Efterforskning Vest (SEV),
der er de to nye efterforskningsfælles-
skaber, som vil videreføre og videreud-
vikle den hidtidige indsats i Task Force
Øst, Task Force Vest og Task Force
Indbrud. SEØ og SEV er under ledelse
af en national koordinationsgruppe med
deltagelse af Rigspolitiet, Rigsadvoka-
ten,
Politiets
Efterretningstjeneste
(PET), Københavns Politi og Østjyllands
Politi samt to regionale koordinations-
grupper med deltagelse af Rigspolitiet,
PET, Statsadvokaten for Særlig Økono-
misk og International Kriminalitet
(SØIK), de regionale statsadvokater og
samtlige politikredse.
5.2. Task Force Øst (TFØ)
Rigspolitiet etablerede i november 2009
sammen med politikredsene på Sjælland
en særlig enhed med det formål at styrke
politiets indsats mod kriminalitet og
voldelige konflikter med udspring i
rocker- og bandemiljøer på Sjælland.
Forud for denne beslutning var der sket
en meget markant stigning i de voldelige
konflikter mellem disse grupperinger.
Task Force Øst blev etableret som en
projektorganisation under ledelse af en
styregruppe med deltagelse af Rigspoli-
tiet, Rigsadvokaten, Statsadvokaten i
København, Statsadvokaten for Særlig
og International Kriminalitet (SØIK),
Politiets Efterretningstjeneste (PET) og
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 295: Rigspolitiets årsrapport om rockere og bander 2016, fra justitsministeren
1764798_0014.png
Side 14
takt med internationale organisationer
og/eller enkeltpersoner i udlandet. På
den baggrund etablerede TFØ sammen
med Rigspolitiets Nationale Efterforsk-
ningscenter (NEC) et tæt samarbejde
med flere udenlandske politimyndighe-
der.
Dette internationale samarbejde er i
meget stort omfang sket via Europol, der
faciliterer og koordinerer det konkrete
samarbejde med de respektive politi-
myndigheder, ligesom der via Eurojust
er et tæt samarbejde med anklagemyn-
digheden i de øvrige europæiske lande.
I 2016 er der i TFØ’s efterforskninger
sket varetægtsfængsling af 104 personer
for strafbare forhold, der vedrører sags-
områderne våbenbesiddelse, narkotika-
smugling og -besiddelse, afpresning,
berigelseskriminalitet og forskellige
former for økonomisk kriminalitet.
Disse efterforskninger har rettet sig mod
såvel medlemmer af rocker- og bande-
miljøet som enkeltpersoner, der på for-
skellig vis muliggør kriminalitet på
rocker- og bandeområdet.
Som anført ovenfor strækker efterforsk-
ningerne sig ofte henover et årsskifte,
hvilket har betydning for de statistiske
oplysninger om indsatsen. Det kan dog
oplyses, at 2016 er der i TFØ-regi afsagt
13 domme i arrestantsager, der har rettet
sig mod 34 personer, samt 35 domme i
ikke-arrestantsager, der har rettet sig
mod 35 personer. Disse 69 personer er
idømt fængselsstraffe på i alt 74 år og 10
måneder.
Nedenstående tabel viser status for 2016
og udviklingen i forhold til antallet af
varetægtsfængslede samt antal beslag-
læggelser af skydevåben og euforiseren-
de stoffer, som er foretaget af TFØ fra
2014 til 2016.
TFØ
2014
109
75
752
20
4
2015
47
35
246
13
3
2016
104
51
817
4,5
22
Antal varetægtsfængslede
personer
Beslaglagte skydevåben
Beslaglagt hash (ca. kg)
Beslaglagt amfetamin (ca.
kg)
Beslaglagt kokain (ca. kg)
Efterforskningerne har i 2016 derudover
ført til beslaglæggelse af ca. 1,1 kg
MDMA (syntetisk amfetamin), 2 kg
heroin, 20 kg skunk, 3600 stk. doping-
midler, ca. 2671 stk. ammunition, en
række våben, herunder 40 knive, 7
strømpistoler og 28 slagvåben af forskel-
lig type, 2 biler og 2 motorcykler. Ende-
lig er der beslaglagt ca. 1,8 million kr.
og udenlandsk valuta svarende til ca.
785.000 kr., som i det væsentligste efter-
følgende er blevet konfiskeret som ud-
bytte fra kriminelle handlinger.
Det er på baggrund af de efterforskede
sager og den indhentede efterretning
TFØ’s vurdering,
at personer i rocker-
og bandemiljøet i et stort omfang er
involveret i og aktive i en række forskel-
lige former for alvorlig kriminalitet,
herunder særlig narko- og våbensmug-
ling, afpresning og personfarlig krimina-
litet. Der er endvidere identificeret en
stigning i deres engagement inden for
den økonomiske kriminalitet.
Udover de nævnte efterforskninger har
TFØ haft en operativ sektion (som nu er
videreført i regi af SEØ), der bl.a. har
understøttet og ydet bistand til de sjæl-
landske politikredse, hvor der efter en
konkret vurdering har været et særligt
behov for en synlig og tryghedsskabende
politimæssig indsats i forhold til det
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 295: Rigspolitiets årsrapport om rockere og bander 2016, fra justitsministeren
1764798_0015.png
Side 15
aktuelle trussels- og efterretningsmæssi-
ge billede.
TFØ’s operative sektion har således
deltaget aktivt i forbindelse med styrkel-
se af den synlige og tryghedsskabende
indsats i hele Østdanmark.
Udover denne bistand til politikredsene
tilrettelægger og udfører den operative
sektion selvstændige operative indsatser
for samlet at imødegå og forhindre vol-
delige opgør mellem personer med til-
knytning til rocker- og bandemiljøet.
TFØ har medvirket aktivt gennem de
nævnte efterforskninger og efterretnin-
ger til en vidensdeling, der samlet set er
med til at styrke og udvikle politiets
analysebaserede arbejde på dette områ-
de.
TFØ’s opgavevaretagelse har i koordi-
nation og samarbejde med de øvrige
sjællandske politikredse og Rigspolitiet
været medvirkende til, at et meget stort
antal kriminelle fra rocker- og bandemil-
jøeteller med relationer hertil er blevet
afsløret i deres kriminelle aktiviteter.
Det er
TFØ’s
vurdering, at de mange
domme og beslaglæggelser i TFØ sam-
men med den øvrige indsats mod rocker-
og bandemiljøet har betydet, at miljøet
generelt er meget presset økonomisk,
ligesom de mange fængslinger af tone-
angivende rocker- og banderelaterede
personer har besværliggjort grupperin-
gernes aktiviteter.
5.3. Task Force Vest (TFV)
I flerårsaftalen om politiet og anklage-
myndighedens økonomi af 15. november
2011 blev der afsat økonomiske midler
til etablering af en fleksibel Task Force
Vest (TFV). Formålet var at intensivere
indsatsen mod kriminalitet og voldelige
konflikter med udspring i rocker- og
bandemiljøet samt indsatsen mod orga-
niseret indbrudskriminalitet, hælernet-
værk og hjemmerøverier i Jylland og på
Fyn.
TFV havde hovedsæde i Horsens i Syd-
østjyllands Politi, men har på grund af
de geografiske forhold været organiseret
med de centrale sektioner placeret i Aal-
borg, Randers, Holstebro, Esbjerg, Hor-
sens og Middelfart.
Med henblik på fornøden koordination
af indsatsen i Jylland og på Fyn blev der
nedsat en koordinationsgruppe med
repræsentanter fra de berørte politikred-
se, PET, NEC og anklagemyndigheden.
Nedenstående tabel viser status for 2016
og udviklingen i forhold til antallet af
varetægtsfængslede samt antal beslag-
læggelser af skydevåben og euforiseren-
de stoffer, som er foretaget af TFV fra
2014 til 2016.
TFV
2014
71
1
1
35
2
2015
65
6
0
2
416
2016
77
25
450
9
1
Antal varetægtsfængslede
personer
Beslaglagte skydevåben
Beslaglagt hash (ca. kg)
Beslaglagt amfetamin (ca.
kg)
Beslaglagt kokain (ca. kg)
Efterforskningerne har derudover ført til
beslaglæggelse af 12 køretøjer (biler og
motorcykler), diverse slag- og stødvå-
ben, 32 designermøbler samt ca.
106.300 kr. og samt udenlandsk valuta
svarende til ca. 127.000 kr.
De afsluttede TFV-sager har i 2016 ud-
løst domme med en samlet strafmasse på
i alt 70 års fængsel.
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 295: Rigspolitiets årsrapport om rockere og bander 2016, fra justitsministeren
1764798_0016.png
Side 16
6. Rekruttering til rocker- og ban-
demiljøerne
6.1. Generelt om rekruttering
Undersøgelser fra Justitsministeriets
Forskningskontor viser, at en række
risikofaktorer relateret til skoleforhold,
familiebaggrund, opvækstforhold og
indgåelse i kriminelle fællesskaber, ken-
detegner personer, der er involveret i
rocker- og bandegrupperinger. Det anbe-
fales derfor at sætte fokus på disse fakto-
rer i forebyggelsen af rekruttering til
miljøerne
5
.
Generelt ses der at være store ligheder
for så vidt angår opvækstforholdene for
personer, der senere bliver medlem af
rocker- eller bandegrupperinger, i for-
hold til andre lovovertrædere. Opvækst-
forholdene er ofte kendetegnet ved al-
vorlige problemer i hjemmet, adfærds-
problemer og problemer i skolen. Geo-
grafiske nærhed og kontakt til kriminelle
miljøer under opvæksten er også fakto-
rer, der
særligt for bandemiljøerne
er
med til generelt at øge risikoen for at
blive involveret i rocker- og bandemiljø-
erne
6
.
Interviews med tidligere og nuværende
rockere og bandemedlemmer viser, at
tilgangen til miljøerne ofte sker ved
selvrekruttering, men at rockerne dog
lader til at være mere opsøgende end
banderne med hensyn til hvervning af
nye medlemmer. Personlige relationer til
5
eksisterende medlemmer og en vurde-
ring af, om man kan bidrage til fælles-
skabet, er afgørende for, om man kan
blive medlem af grupperingerne eller ej
7
.
De personer, der søger rocker- og ban-
degrupperingerne, ses i særlig grad at
være tiltrukket af det fællesskab og den
tryghed, som grupperingerne repræsen-
terer, ligesom trangen til at få respekt i
nærmiljøet, gevinsten ved at kunne
trække på et stort kriminelt netværk og
en generel fascination af livsstilen også
spiller en rolle
8
.
Ved en sammenligning af kriminalitet i
ungdomsårene for personer, der senere
bliver medlem af en rocker- eller bande-
gruppering, og andre tilsvarende lov-
overtrædere, er der ikke en væsentlig
forskel. Generelt er rockernes og ban-
demedlemmernes kriminalitet dog gro-
vere, de debuterer hyppigere med en
voldsforbrydelse eller for rockernes
vedkommende en overtrædelse af vå-
benloven. Det ses også, at rockere og
bandemedlemmer i deres ungdomsår
hyppigere end andre tilsvarende lov-
overtrædere gentagne gange har begået
voldskriminalitet, herunder alvorligere
vold, særlig alvorlig vold og manddrab,
og hyppigere har overtrådt lov om eufo-
riserende stoffer og våbenloven
9
.
7
Rockere, bander og risikofaktorer, Justits-
ministeriets Forskningskontor og Rigspoliti-
et (2010), og Undersøgelse af rockere og
bandemedlemmers opvækstforhold, Justits-
ministeriets Forskningskontor (2012)
6
Undersøgelse af rockere og bandemed-
lemmers opvækstforhold, Justitsministeriets
Forskningskontor (2012)
Veje ind og veje ud af rocker- og bande-
miljøer, Justitsministeriets Forskningskontor
(2014)
8
Veje ind og veje ud af rocker- og bande-
miljøer, Justitsministeriets Forskningskontor
(2014)
9
Rockere og bandemedlemmers kriminelle
karrierer og netværk i ungdommen, 3. rap-
port fra banderekrutteringsprojektet, Justits-
ministeriets Forskningskontor (2013)
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 295: Rigspolitiets årsrapport om rockere og bander 2016, fra justitsministeren
1764798_0017.png
Side 17
6.2. Særligt om bandernes rekrutte-
ring
Bandegrupperingernes muligheder for at
rekruttere afhænger af flere ting.
Der er i 2016 set en stigende tendens til,
at eksisterende bandegrupperinger søger
optagelse i internationale grupperinger
og derved tilegner sig en struktur og
hierarkisk opbygning samt opnår større
legitimitet i kriminelle miljøer og flere
internationale forbindelser.
Strukturændringer som følge af optagel-
se i en international gruppering kan føre
til en højere grad af systematik i forhold
til rekruttering af nye medlemmer, idet
de sædvanlige regelsæt i internationale
grupperinger indeholder specifikke
rammer herfor, herunder om status og
plads i hierarkiet.
Det kan få indflydelse på de personer,
der tidligere blev karakteriseret som
medløbere og randpersoner, idet disse
nu vil opnå status
som f.eks. ”hanga-
round”, støttemedlem eller lignende.
Dette kan øge personernes selvopfattelse
af at være en del af en bandegruppering
og oplevelse af en stærkere og tættere
tilknytning til organisationen.
Flere af de internationale grupperinger
oprettede i 2016 støttegrupperinger. Det
gælder f.eks. Satudarah MC (Saudarah),
Mongols MC (Mongols Support), Black
Jackets (Kill Them All) og No Surrender
(No Retreat).
Det er Rigspolitiets vurdering, at støtte-
grupperingernes regelsæt er mere lempe-
lige end hovedorganisationernes regel-
sæt. Medlemmerne kan således lettere
rekrutteres og får mulighed for at kvali-
ficere sig til hovedorganisationen, så-
fremt de besidder de rette egenskaber.
Medlemmer af støttegrupper skal angi-
veligt heller ikke betale så meget i kon-
tingent, ligesom det antageligt ikke er
noget krav, at grupperingen har et egent-
ligt klubhus. Derimod kan medlemmer-
ne deltage i fester afholdt i hovedorgani-
sationens klubhus og derved føle til-
knytning til grupperingen.
Oprettelsen af støttegrupperinger giver
desuden mulighed for at tiltrække krimi-
nelle netværk, som typisk er involveret i
handel med narkotika på et lokalt plan.
Herved kan hovedorganisationen få ad-
gang til nye afsætningsområder og sam-
tidig få tilgang af mandskab i forbindel-
se med eventuelle konflikter.
Deltagelse i en international gruppering
kan ligeledes være forbundet med særli-
ge betingelser og regler for medlemmer,
der måtte ønske at forlade organisatio-
nen, herunder f.eks. betaling af større
pengebeløb. Dette vil eventuelt kunne få
indflydelse på medlemmers evne og
vilje til at forlade organisationen.
Rigspolitiet vurderer, at fællesskabsfø-
lelsen fortsat vil være en faktor, der spil-
ler ind i forhold til rekruttering. Denne
faktor er muligvis særlig stærk ved op-
tagelse i en international gruppering,
idet medlemmerne herved bliver en del
af noget større. På samme måde vil kon-
fliktniveauet kunne spille ind, idet Rigs-
politiet vurderer, at involvering i kon-
flikter kan være en identitetsskabende og
rekrutteringsunderstøttende faktor.
I takt med, at bandegrupperinger bliver
optaget i internationale grupperinger, vil
der ligeledes opstå behov for etablering
af egentlige klubhuse. Dette kan medfø-
re, at grupperingerne flytter væk fra de
geografiske områder, hvor de hidtil har
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 295: Rigspolitiets årsrapport om rockere og bander 2016, fra justitsministeren
1764798_0018.png
Side 18
haft deres primære rekrutteringsgrundlag
og tilholdssted. En række bandegruppe-
ringer har haft adgang til kommunalt
finansierede ungdomsklubber, hvor de
gradvist har tiltvunget sig øget indfly-
delse. Politiet vurderer, at disse steder
kan være relevante i forhold til rekrutte-
ring, idet de ofte ligger i lokalområdet
og har en naturlig tilstrømning af unge.
Bandegrupperinger, som flytter ud af
deres vante område, kan derfor bliver
nødt til at finde alternative veje til re-
kruttering, f.eks. ved at invitere ikke-
medlemmer til arrangementer med hen-
blik på hvervning.
Bandegrupperingers optagelse i interna-
tionale grupperinger, er antageligvis en
måde at vise styrke og territorial domi-
nans på, idet optagelsen er med til at
profilere og eksponere gruppen både i
forhold til miljøet og offentligheden.
Når grupperinger udvikler sig og opnår
en ny og højere status, afføder det som
regel et ønske om territoriale udvidelser.
Dette ønske vil ofte give anledning til
konflikter i miljøet, idet de fleste krimi-
nelle miljøer allerede antages at være
underlagt en vis grad af indflydelse fra
organiserede kriminelle, som ikke frivil-
ligt vil afgive markedsandele.
Territoriale stridigheder ses ofte at føre
til voldelige konflikter, ligesom bande-
grupperinger antageligt bruger konflikter
til at konsolidere deres magtposition. En
konflikt kan således styrke en gruppe-
rings selvforståelse og omdømme i det
kriminelle miljø
noget som på sigt kan
komme grupperingen til gode i forhand-
linger med rivaliserende grupperinger.
Nogle bandegrupperinger vil givetvis
fortsat fastholde deres status som natio-
nal gruppering, idet et skifte til en inter-
national gruppering vil indebære, at
grupperingens selvbestemmelse ind-
skrænkes, ligesom de enkelte medlem-
mer typisk skal underkaste sig et særligt
regelsæt, der er fastsat af den internatio-
nale gruppering. Ændring fra national til
international status kan derfor blive en
markant udfordring for grupperinger
med høj grad af selvbestemmelse.
7. Politiets forebyggende indsatser
En væsentlig del af politiets indsats mod
rocker- og bandekriminalitet er af fore-
byggende karakter. Politiet arbejder dels
med en række forebyggende tiltag, som
retter sig specifikt mod rocker- og ban-
demiljøet, dels med forebyggende tiltag,
som har et bredere sigte.
7.1. Exitprogrammet
I 2011 lancerede den daværende rege-
ring sin rammemodel for exit
”En
Vej
Ud”. Med rammemodellen blev der sat
fokus på at hjælpe og støtte rockere og
bandemedlemmer, som ønsker at kom-
me ud af miljøet. Rammemodellen for-
udsætter et målrettet, koordineret myn-
dighedssamarbejde mellem politiet,
kommunerne og kriminalforsorgen og
giver et overblik over, hvilke tilbud der
er tilgængelige for rockere og bande-
medlemmer, som ønsker at forlade de
kriminelle miljøer. Med baggrund i
rammemodellen er der etableret lokale
exitenheder i de enkelte politikredse,
som koordineres nationalt i Rigspolitiet.
Rammemodellen beskriver endvidere
ansvars- og rollefordeling mellem Rigs-
politiet, politikredsene, kommuner og
kriminalforsorgen.
10
10
En Vej Ud. Rammemodel for exit-
programmer til bande- og rockermedlemmer
der ønsker at bryde ud af miljøet, Justitsmi-
nisteriet (2011)
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 295: Rigspolitiets årsrapport om rockere og bander 2016, fra justitsministeren
1764798_0019.png
Bandepakken ”Fast greb om banderne”
fra 2014 indebar en række tiltag til styr-
kelse af exitprogrammet, herunder dedi-
kerede ressourcer til de lokale exitenhe-
der, en pulje til at fjerne rocker- og ban-
derelaterede tatoveringer, psykologisk
vurdering, midlertidige akutte relokali-
seringer og oprettelsen af et nationalt
exitkontaktpunkt forankret i Rigspolitiet.
Det Nationale Exitkontaktpunkt blev
etableret med virkning fra den 1. april
2015. Exitkontaktpunktet, der består af
repræsentanter fra Rigspolitiet, Kom-
munernes Landsforening og Direktoratet
for Kriminalforsorgen, understøtter og
koordinerer det nationale exitprogram på
tværs af myndighederne.
Det Nationale Exitprogram er målrettet
personer, som Rigspolitiets Nationale
Efterforskningscenter (NEC) har regi-
streret som tilknyttet en rocker- eller
bandegruppering i Danmark.
I 2016 fik Bornholms Politi som den
sidste politikreds en exitenhed, og det
betyder, at der nu i alle politikredse er
etableret lokale exitenheder. Exitenhe-
derne består af repræsentanter fra krimi-
nalforsorgen, politiet og kommunerne,
som samarbejder om exitdeltagerne, når
det er relevant. Det er de lokale exiten-
heder, som vurderer den enkelte delta-
gers motivation og egnethed samt tilret-
telægger et individuelt tilpasset exitfor-
løb i samarbejde med den rocker eller
det bandemedlem, som ønsker at forlade
sin gruppering. Exitforløbet sammensæt-
tes efter den enkeltes behov og kan bl.a.
indeholde uddannelsesplan, arbejde,
misbrugsbehandling, flytning, mentor-
støtte mv.
Årsagerne til, at rockere og bandemed-
lemmerne forlader deres grupperinger,
Side 19
er f.eks. hensynet til familien, ønsket om
at komme ud af kriminalitet, lysten til at
bryde med livsstilen i miljøet og ønsket
om et almindeligt liv med uddannelse,
arbejde mv.
11
I samarbejdsaftalerne med
exitdeltagerne er der generelt en god
overensstemmelse mellem exitdeltager-
nes behov og de initiativer, der bliver
igangsat i exitforløbet. Størstedelen af
exitdeltagerne i frihed har behov for
hjælp til at løse økonomiske problemer,
finde en bolig, få psykologsamtaler og
komme i arbejde. Generelt har rockere
og bandemedlemmer i exit behov for
støtte og hjælp til de samme ting, men
det ses, at en større andel af rockerne har
behov for at få fjernet tatoveringer, mens
en større andel af bandemedlemmerne
har behov for mere skolegang eller ud-
dannelse.
12
En spørgeskemaundersøgelse fra Ju-
stitsministeriets Forskningskontor viser,
at størstedelen af de rockere og bande-
medlemmer, der går i exitprogram under
rammemodellen, har forladt deres grup-
pering et år efter exitforløbets begyndel-
se. Særligt har familien spillet en stor
rolle for, at de har kunne forlade miljøet,
ligesom størstedelen også fremhæver, at
exit-indsatsen har haft en væsentlig be-
tydning.
13
Primo 2017 var 212 personer enten i
gang med eller havde i de foregående år
Exit-forløb med rockere og bandemed-
lemmer. Aftaler om exit under rammemodel-
len. 1. delrapport, Justitsministeriets Forsk-
ningskontor (2016)
12
Exit-forløb med rockere og bandemed-
lemmer. Aftaler om exit under rammemodel-
len. 2. delrapport, Justitsministeriets Forsk-
ningskontor (2016)
13
Exit-forløb med rockere og bandemed-
lemmer. Aftaler om exit under rammemodel-
len. 2. delrapport, Justitsministeriets Forsk-
ningskontor (2016)
11
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 295: Rigspolitiets årsrapport om rockere og bander 2016, fra justitsministeren
1764798_0020.png
gennemført et exitforløb under den nati-
onale rammemodel. Primo 2016 var
dette antal 171 personer, mens antallet
primo 2015 var 74.
14
Den markante stig-
ning fra primo 2015 til primo 2016 skyl-
des dog delvist en ændret registrerings-
metode, hvor exit under afsoning blev
inkluderet i opgørelsen, hvilket også gør
sig gældende for antallet, der er opgjort
primo 2017. Tallene viser, at der stadig
er en stor interesse for Det Nationale
Exitprogram blandt rockere og bande-
medlemmer.
Der er generelt en meget stor gennem-
strømning i rocker- og bandemiljøerne,
hvilket indikerer, at der også er et meget
stort antal personer, der selv er i stand til
at forlade miljøet.
15
Der ses dog tegn på,
at de rockere og bandemedlemmer der
søger Det Nationale Exitprogram, udgør
en særlig sårbar og udsat gruppe, som
har behov for ekstra støtte og hjælp til at
forlade rocker- og bandemiljøet.
16
En rapport fra Justitsministeriets Forsk-
ningskontor, der omhandler personer i
exitforløb under rammemodellen, viser,
at det både er rockere og bandemed-
lemmer, der har indgået exitaftaler, og at
der er tale om personer fra alle niveauer
i grupperingerne. En opgørelse fra Rigs-
politiet primo 2017 viser, at 73 personer
i 2016 har gennemført et exitforløb un-
der rammemodellen. Ud af disse har 36
personer forladt en rockergruppering,
mens 37 personer har forladt en bande-
gruppering . Tallene indikerer, at Det
Nationale Exitprogram er i stand til at
støtte og fastholde både rockere og ban-
demedlemmer, som ønsker at forlade
deres gruppering.
Det fremgår af rammemodellen, at det er
væsentligt, at myndighederne har en
proaktiv tilgang til exitindsatsen, så de
i de tilfælde hvor der er indikatorer for,
at et rocker- eller bandemedlem ønsker
at forlade miljøet, men hvor den pågæl-
dende ikke nødvendigvis selv giver ud-
tryk herfor
gør den pågældende op-
mærksom på mulighederne for at indgå i
et exitforløb
18
. På den baggrund har
samtlige politikredse i 2016 foretaget
egnethedsscreeninger af minimum 20
pct. af deres lokale rocker- og bande-
medlemmer med henblik på at identifi-
cere personer, der kan motiveres til at
forlade deres kriminelle gruppering.
Et af de initiativer, som indgår i den
politiske aftale fra marts 2017 om Ban-
depakke III er en revision af den natio-
nale rammemodel for exit-programmer
hvorved målgruppen udvides til at om-
fatte andre end dem, der hos Rigspolitiet
er registreret som værende tilknyttet
rocker- og bandemiljøet. Der skal sam-
tidig udarbejdes en model for håndtering
og finansiering af de tilfælde, hvor der
er behov for varig relokalisering af en
17
Side 20
17
Rockere og bander 2015, Rigspolitiet
(2015)
15
Flowet i rocker/bandemiljøerne, Justitsmi-
nisteriets Forskningskontor (2016)
16
Exit-forløb med rockere og bandemed-
lemmer. Aftaler om exit under rammemodel-
len. 2. delrapport, Justitsministeriets Forsk-
ningskontor (2016)
14
Der tages forbehold for, at der er et vist
flow mellem rocker- og bandegrupperinger-
ne, så exitdeltagere kan både have haft med-
lemskab af en rocker- og en bandegruppe-
ring. Derudover ses eksempler på bande-
grupperinger, der nedlægges, hvorefter en
stor del af medlemmerne får medlemskab i
en registreret rockergruppering. Tallene
viser det tilhørsforhold, exitdeltageren hav-
de, da vedkommende valgte at gå i exit
18
En Vej Ud. Rammemodel for exit-
programmer til bande- og rockermedlemmer
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 295: Rigspolitiets årsrapport om rockere og bander 2016, fra justitsministeren
1764798_0021.png
Side 21
exit-kandidat hos en anden kommune
end hjemkommunen.
7.2. Bekymringssamtaler
Politiet arbejder målrettet med at fore-
bygge tiltrækning og rekruttering til
rocker- og bandemiljøerne. Dette arbej-
de omfatter særligt identifikation af de
unge, der er i risiko for at blive rekrutte-
ret til miljøerne med henblik på at sætte
ind med målrettede tiltag. Arbejdet fore-
går i tæt samarbejde med kommunale
myndigheder og andre aktører og er i høj
grad forankret i det lokale SSP-
samarbejde. Som et led i forebyggelsen
af tilgangen til rocker- og bandemiljøer-
ne bliver der i alle politikredse afholdt
bekymringssamtaler med unge, der vur-
deres at være i risiko for at blive rekrut-
teret til en rocker- eller bandegruppe-
ring. Bekymringssamtalerne foretages
ud fra et koncept, som Rigspolitiets Na-
tionale Forebyggelsescenter (NFC) lan-
cerede primo 2014, og som bl.a. forud-
sætter, at samtalerne forberedes med
udgangspunkt i et ressource- og risiko-
skema, for derved at skabe grundlaget
for en helhedsorienteret samtale med
den unge.
Der blev i løbet af 2016 afholdt 42 be-
kymringssamtaler med unge, der var i
risiko for at blive rekrutteret til en rock-
er- eller bandegruppering.
For at sikre tilstrækkelige kompetencer i
politikredsene til afholdelse af bekym-
ringssamtalerne har NFC etableret en
uddannelse i, hvordan disse samtaler
skal afholdes. Der er i 2016 afholdt to
uddannelsesforløb med deltagelse fra
både politi og kommuner.