Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del Bilag 284
Offentligt
1759004_0001.png
FORTSAT HØJ
TRYGHED I
BEFOLKNINGEN
Hovedpunkter i politiets strategi
for indsatsen på tryghedsområdet
frem mod 2020
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 284: Orientering om flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens økonomi i 2016-2019, fra justitsministeren
1759004_0002.png
2
FORTSAT HØJ TRYGHED I BEFOLKNINGEN
POLITIET VIRKER FOR
TRYGHED
At virke for tryghed er en af politiets væsentligste
kerneopgaver og derfor et strategisk prioriteret
område for dansk politi.
Generelt er der et højt tryghedsniveau i Dan-
mark, og det skal vi fastholde. Vi ved, at politiet
kan bidrage til borgernes tryghed ved fortsat at
prioritere at være en nærværende og tilgængelig
offentlig myndighed og ved at understøtte et højt
tillidsniveau til politiet.
16,5%
— så mange beboere i særligt udsatte
boligområder følte sig utrygge i deres nabolag
i 2016. Til sammenligning var andelen på
landsplan 6,4 %
Også borgere, der har været ofre for kriminalitet,
er mindre trygge end flertallet. Vi skal derfor
have fokus på betjeningen af kriminalitetsramte
borgere gennem analyse, uddannelse og infor-
mation samt sikre en trygheds- og tillidsfokuseret
betjening af kriminalitetsramte borgere.
Politiet kan medvirke til at reducere de negative
eftervirkninger af kriminalitet hos kriminalitets-
ramte borgere ved at yde en serviceorienteret
betjening af høj kvalitet.
89,1%
— så stor en andel af befolkningen følte sig
trygge i deres nabolag i 2016
Samtidig er der lokalområder, hvor det opleves
mindre trygt at færdes eller bo, og her vil politiet
særligt sætte ind med en tryghedsskabende
indsats. De nationale indsatser er vigtige i denne
sammenhæng, men mindst lige så vigtige er de
lokale indsatser.
Vi skal fortsat arbejde videns- og dialogbaseret,
så vi kan sætte ind over for det, der helt konkret
øger utrygheden i de boligområder, hvor bor-
gerne er mindre trygge end flertallet.
100
Figur 01
88,5
86,8
89,3
89,1
80
Udvikling i den grund-
læggende tryghed
2013-2016
Kilde: Politiets
Tryghedsindeks
60
40
20
0
2013
2014
2015
2016
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 284: Orientering om flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens økonomi i 2016-2019, fra justitsministeren
1759004_0003.png
3
FORTSAT HØJ TRYGHED I BEFOLKNINGEN
FOKUS PÅ BORGERNES
TILLID
Kriminaliteten bliver mere grænseoverskridende
både internationalt og i forhold til landets politi-
kredse. Samtidig bevæger rigtig meget kriminali-
tet sig med digitaliseringen ud på nettet.
Politiet vil derfor i de kommende år udvikle og
organisere sin opgaveløsning, så den passer til
– og er på forkant med – udviklingen i kriminali-
tetsbilledet. Men samtidig er vi meget opmærk-
somme på, at nogle af de løsninger, der mest
effektivt bekæmper kriminalitet, samtidig ændrer
på politiets fysiske og synlige tilstedeværelse på
gader og stræder.
Vi skal finde nye løsninger til at sikre synligt og
nærværende politi på de rigtige steder og på de
rigtige tidspunkter. Det gælder både i forhold til
virtuelle platforme, hvor danskerne bruger mere
tid og flere penge, og i det offentlige rum i den
virkelige verden.
I det offentlige rum kan man møde politiet flere
steder, men mange borgere oplever politiets
tilstedeværelse som aftagende. Derfor udvikler
vi nye måder, hvor vi kan møde borgerne i den
fysiske verden. Det sker blandt andet med den
mobile politistation, hvor et køretøj indrettes med
kontor- og servicefaciliteter, så den kan fungere
som en politistation, der er nem at flytte derhen,
hvor behovet er.
Vi skal gennem vores generelle kommunikations-
indsats sikre, at politiet opleves tilgængeligt. Det
skal ske gennem øget synlighed og forståelighed,
ved aktiv brug af sociale medier og med bedre
personlig og digital borgerbetjening.
Sigtet med tryghedsstrategien er at bidrage til
borgernes grundlæggende tryghed med det
udgangspunkt, at borgernes opfattelse og ople-
velse af politiet spiller en vigtig rolle herfor.
Vi skal finde nye
løsninger til at
sikre synligt og
nærværende politi
på de rigtige steder,
og på de rigtige
tidspunkter
81,1%
— så mange danskere har i 2016 tillid til at
politiet vil hjælpe dem, hvis de har bruge for det
Det er vigtigt for politiets arbejde for tryghed, at
tilliden til politiet fastholdes på et højt niveau.
Borgerne skal kunne stole på politiet – især hvis
de har været udsat for særligt personkrænkende
kriminalitet. Derfor sætter vi ind med en bred
vifte af indsatser, der spænder over retnings-
linjer og uddannelser til dialog med de berørte
grupper.
Vi ønsker at styrke opgaveløsningen gennem
øget samarbejde og dialog med øvrige myndig-
heder, organisationer, virksomheder, borgere og
lokalsamfund.
Endelig vil vi gennemføre specifikke indsatser
i de særligt udsatte boligområder, hvor tryghe-
den generelt er lavere. Også her vil vi styrke det
dialogbaserede og relationsfremmende arbejde
med lokalsamfundene – en måde at arbejde på,
som kaldes ’community policing’.
— så mange følgere har politiet på Facebook
375.000
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 284: Orientering om flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens økonomi i 2016-2019, fra justitsministeren
1759004_0004.png
4
FORTSAT HØJ TRYGHED I BEFOLKNINGEN
OVERSIGT OVER STRATEGIENS MÅL OG INDSATSER
STRATEGISK MÅL
Politiet vil fastholde et højt tryghedsniveau
i det danske samfund
NATIONALE MÅLSÆTNINGER
Det høje tillidsniveau
til politiet fastholdes frem
mod 2020
Kriminalitetsramte borgeres
tilfredshed med politiets
betjening forbedres frem
mod 2020
Utryghedsskabende
adfærd reduceres i de
særligt udsatte bolig-
områder frem mod 2020
NATIONALE OG LOKALE INDSATSER
Understøtte
borgernes oplev-
else af politiet
som nærværende
og tilgængeligt
Afdække mulig-
heder i digital
politibetjening og
implementeringen
af mobile politista-
tioner
Inddrage civilsam-
fundet i opgave-
løsningen
Styrke fokus på
”co-creation” og
implementering
af tryghedsambas-
sadører.
Sikre trygheds-
og tillidsfokuseret
betjening af
kriminalitets-
ramte borgere,
eksempelvis ofre
for voldtægt,
hadforbrydelser
ogstalking
Styrke relationer
til lokalsamfun-
det gennem
dialogbaseret og
relationsskabende
politiarbejde (com-
munity policing) i
de særligt udsatte
boligområder