Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del Bilag 284
Offentligt
1759002_0001.png
STYRKET INDSATS
MOD ØKONOMISK
IT- KRIMINALITET
Hovedpunkter i politiets strategi
for indsatsen mod økonomisk
it-kriminalitet frem mod 2020
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 284: Orientering om flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens økonomi i 2016-2019, fra justitsministeren
1759002_0002.png
2
STYRKET INDSATS MOD ØKONOMISK IT- KRIMINALITET
FLERE SAGER OG EN NY
KOMPLEKSITET
Den økonomisk kriminalitet, som bliver begået
ved brug af it og mod it-systemer, er stigende.
Både antallet af sager, deres kompleksitet og
de kriminelles tekniske muligheder for at skjule
deres identitet udfordrer politiets muligheder for
at forebygge og bekæmpe kriminaliteten.
Økonomisk it-kriminalitet er et strategisk prio-
riteret område i politiet. Frem mod 2020 vil vi
arbejde mere analytisk og derved blive mere
effektive i vores forebyggelses- og efterforsk-
ningsindsats.
Vi skal opklare flere sager om økonomisk it-krimi-
nalitet, og risikoen for at blive offer for økonomisk
it-kriminalitet skal reduceres. Vi vil gå efter dem,
der skader flest, og i den forbindelse fokusere
særligt på de gerningspersoner, der har begået
mange forhold.
Figur 02
Databedrageri, bedrageri med stjålne dankort, øvrige kontokort
samt tyveri fra pengeautomat
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
4.623
5.291
5.996
5.798
7.638
10.701
16.234
20.428
Kilde: Rigspolitiet
78%
– så mange føler sig utrygge over for risikoen
for at få stjålet og misbrugt betalingsoplysninger
og andre oplysninger på nettet ifølge Forbruger-
rådet TÆNK
Figur 01
Antal anmeldelser af bedrageri (samlet)
2009
Økonomisk it-kriminalitet bliver på nuværende
tidspunkt ikke registreret selvstændigt, men
registreres bl.a. som bedrageri og databedrageri.
Derfor er det ikke muligt at sige noget om den
præcise udvikling i antallet af anmeldelser på
området. Men når man ser på alle anmeldelser
om f.eks. bedrageri, er der en tydelig stigning i
anmeldelser siden 2012. Økonomisk it-kriminali-
tet er formentlig en af hovedårsagerne til denne
stigning.
Økonomisk it-kriminalitet kan antage mange for-
skellige former, f.eks. falske netbutikker, hacking
eller overbelastningsangreb mod en hjemmeside
(DDOS) med henblik på afpresning.
Økonomisk it-kriminalitet – og it-kriminalitet
generelt – er kendetegnet ved, at kriminaliteten
kan overskride by- og landegrænser. Den kan
finde sted, uden at offer og gerningsmand har
nogen kontakt – og uden et gerningssted i tradi-
tionel forstand.
I perioden 2009-2016
er antallet af anmeld-
elser om databedra-
geri, tyveri fra penge-
automat mv. steget
med
350%
7.147
10.794
28.907
2012
2015
Kilde: Rigspolitiet
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 284: Orientering om flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens økonomi i 2016-2019, fra justitsministeren
1759002_0003.png
3
STYRKET INDSATS MOD ØKONOMISK IT- KRIMINALITET
EFFEKTIV
EFTERFORSKNING
Efterforskningen af økonomisk it-kriminalitet
udfordres især af, af der er tale om et stort
antal sager, og sager hvor gerningspersonerne
kan være svære at identificere. Digitale spor og
kriminalitet via digitale enheder skaber både
muligheder og udfordringer, som kræver særlige
kompetencer. Herudover kræver kriminalitetsfor-
men et bredt samarbejde internt i politiet og med
vores offentlige og private samarbejdspartnere –
også internationalt.
Politiet skal i efterforskningen af økonomisk
it-kriminalitet have særligt fokus på opklaringen
af gentagen økonomisk it-kriminalitet, herun-
der serieforbrydelser, centrale bagmænd og
organiserede forbrydelser. Derfor retter vi især
opmærksomheden mod monitering, analyse og
vidensdeling på tværs af hele Danmark.
føre. Vi skal derfor hurtigst muligt kunne iværk-
sætte relevante tiltag og videregive nødvendige
informationer, når nye trends og kriminalitets-
bølger opdages.
Vi vil retsforfølge flere
gerningspersoner især
serieforbrydere
MERE VIDEN OG
BEDRE DATA
Alle anmeldelser tæller. Uden en anmeldelse kan
politiet ikke efterforske den enkelte sag. Samtidig
bidrager alle anmeldelser til at kunne afdække
sammenhænge mellem gerningsmænd, trends
og modus i de enkelte sager. For politiet er
det derfor vigtigt at monitere og registrere alle
forhold, og derfor har vi brug for, at borgere, der
har været udsat for økonomisk it-kriminalitet,
anmelder det til politiet.
STØRRE MODSTANDS-
DYGTIGHED OVER FOR
IT-ANGREB
Ofre for økonomisk kriminalitet er ikke altid klar
over, at de er eller har været udsat for et it-an-
greb. Politiet skal derfor blive endnu bedre til at
advare og informere både borgere og virksomhe-
der om it-rettede angreb.
53.000
— så mange sager om misbrug med dankort på internettet var der mindst
i 2016 ifølge tal fra Nets
Det er vores forventning, at antallet af anmel-
delser for økonomisk it-kriminalitet kommer til at
stige markant i strategiperioden. Det er et strate-
gisk mål i sig selv, at flere forurettede vil vælge at
anmelde det til politiet, hvis de har været udsat
for økonomisk it-kriminalitet, så vi i politiet kan
analysere på et mere fyldestgørende billede af
den samlede datamængde.
22%
— så mange undlader at handle på nettet af frygt
for brud på deres sikkerhed ifølge Danmarks
Statistik
Politiet skal i stigende grad forstyrre mulige
eller igangværende it-angreb. Desuden skal vi
påvirke borgernes og virksomhedernes adfærd,
så de bliver mindre sårbare over for økonomisk
it-kriminalitet.
Jo hurtigere politiet kan gribe ind og forstyrre
og bremse disse ’angreb’, desto færre ofre og
potentielle skadevirkninger vil angrebene med-
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 284: Orientering om flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens økonomi i 2016-2019, fra justitsministeren
1759002_0004.png
4
STYRKET INDSATS MOD ØKONOMISK IT- KRIMINALITET
OVERSIGT OVER STRATEGIENS MÅL OG INDSATSER
STRATEGISK MÅL
Politiet vil forebygge og bekæmpe kriminalitet, der udnytter den
stigende digitalisering i samfundet til uberettiget økonomisk vinding
NATIONALE MÅLSÆTNINGER
At opklare flere sager om
økonomisk it-kriminalitet
At reducere risikoen for at blive offer
for økonomisk it-kriminalitet
NATIONALE OG LOKALE INDSATSER
Styrke den effektive
efterforskning mod
gerningspersoner
– også på tværs af
politikredse
Forebygge
it-angreb og øge
borgeres og virk-
somheders mod-
standsdygtighed
over for it-angreb
Intensivere politiets
muligheder for at
forstyrre de krimi-
nelle, begrænse
skader og gøre det
sværere at begå
økonomisk
it-kriminalitet
Opbygge mere
viden og bedre
datakvalitet – både
ved hjælp af bedre
grundregistrering
og via eksterne
samarbejder