Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del Bilag 253
Offentligt
1746889_0001.png
B
RITTA
K
YVSGAARD
J
USTITSMINISTERIETS
F
ORSKNINGSKONTOR
A
PRIL
2017
Udviklingen i anmeldelser for vold og trusler
Antallet af anmeldte voldsforbrydelser og trusler er vokset i perioden efter medio 2015. Det gælder
i særlig grad
vold og trusler mod nogen i offentlig tjeneste (straffelovens § 119),
hvor antallet af
anmeldelser voksede med 66 pct. fra 3. kvartal 2015 til 3. kvartal 2016. Denne vækst kan bero på
den ændring i Erstatningsnævnets praksis, som blev omtalt i nævnets årsberetning fra juni 2015.
Ændringen indebærer, at såfremt Erstatningsnævnet skal dispensere fra kravet om politianmeldelse
inden for 72 timer efter en voldsepisode, skal det dokumenteres, at der foreligger pædagogiske
og/eller behandlingsmæssige hensyn til skadevolderen, som taler for at undlade politianmeldelse.
Ændringen synes at have skabt usikkerhed om, hvorvidt plejepersonale mv., der udsættes for vold i
forbindelse med deres arbejde, kan være sikker på, at disse hensyn kan dokumenteres, således at
politianmeldelse kan undlades, eller om der i stedet i
alle tilfælde
skal foretages politianmeldelse for
at kunne opnå erstatning efter offererstatningsloven.
Justitsministeren udsendte derfor d. 27. april 2016 en vejledning, som havde til hensigt at skabe
større klarhed over, hvornår der skal ske politianmeldelse i sager, hvor plejepersonale m.v. udsættes
for en forbrydelse, og hvornår politianmeldelse kan undlades i medfør af den særlige dispensations-
praksis. Ifølge nylig presseomtale, hvor flere fagforbund udtaler sig, er dispensationsmulighederne
imidlertid så uklare, at de anbefaler deres medlemmer at anmelde i alle tilfælde.
1
Den store vækst i
antallet af anmeldelser om vold og trusler mod nogen i offentlig tjeneste bør ses i dette lys.
For så vidt angår
vold mod privatpersoner – simpel og alvorligere vold (straffelovens §§ 244-246) –
samt trusler (straffelovens § 266),
er væksten mindre end for vold og trusler mod nogen i offentlig
tjeneste, men der er stadig tale om en markant udvikling, jf. nedenfor.
Med henblik på at undersøge, hvorvidt væksten i antallet af anmeldelser vedrørende simpel og al-
vorligere vold samt trusler
også
kan være relateret til den nævnte praksisændring i Erstatningsnæv-
net, eller om andre forhold kan forklare udviklingen, er der via Rigspolitiet indhentet oplysninger
om samtlige anmeldelser vedrørende straffelovens §§ 244-246 samt § 266 i 2. kvartal 2015 og 2.
kvartal 2016. Det er valgt at tage udgangspunkt i oplysninger vedrørende disse to kvartaler, idet der
især er sket en vækst i antallet af anmeldte forbrydelser i den periode.
Information, 14. marts 2017:
Tudetosset ændring skyld i stigning i voldsanmeldelser.
Se også avisen.dk d. 8. marts
2017:
Chokerende tal: Anmeldelser af vold mod offentligt ansatte eksploderer.
1
1
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 253: Oversendelse af notatet Udviklingen i anmeldelser for vold og trusler, fra justitsministeren
1746889_0002.png
Dataene fra Rigspolitiet indeholder oplysninger om gerningstidspunkt og -sted samt en tekststreng,
der blandt andet kan oplyse om relation mellem offer og gerningsperson. Den følgende analyse ta-
ger udgangspunkt i disse oplysninger.
Tabel 1 viser det datamateriale, analysen er baseret på. Anmeldelser er afgrænset ved, at de alle har
særskilte journalnumre, at de er registeret som anmeldte i de to kvartaler, og at de angår de nævnte
lovovertrædelser. Selv om der er registreret flere ofre for en forbrydelse på samme journalnummer,
vil sagen således kun tælle én gang her.
2
Tabel 1. Anmeldelser i 2. kvartal i 2015 og 2016 fordelt efter kriminalitetens art.
2015
Simpel vold (§ 244)
Alvorligere vold (§§ 245-246)
Trussel på livet (§ 266)
I alt
2.017
382
725
3.124
2016
2.479
452
935
3.866
I alt
4.496
834
1.660
6.990
De fleste anmeldelser angår simpel vold, og antallet af anmeldelser er på dette område steget med
23 pct. i den undersøgte periode. For alvorligere vold, der her inkluderer 7 anmeldelser for særligt
alvorlig vold (§ 246), er stigningen på 18 pct., mens den er på 29 pct. for trusler på livet (§ 266).
Indledningsvis skal nævnes, at væksten i de anmeldte forbrydelser kan tænkes at hænge sammen
med, at politiet sjældnere opretter undersøgelsessager. Der er ikke specifikke koder for undersøgel-
sessager vedrørende vold og trusler, idet de falder under den brede kategori af ’andre undersøgel-
sessager’. Som det ses af figur 1, har antallet af undersøgelsessager været faldende de senere år. Fra
1. kvartal 2015 til 3. kvartal 2016 er der sket et fald på 2.000 undersøgelsessager, mens faldet fra 2.
kvartal 2015 til 2. kvartal 2016 er på godt 500 sager. I hvilket omfang dette fald angår de former for
kriminalitet, der er i fokus her, er ikke muligt at sige.
2
Det bemærkes, at tallene her ikke nødvendigvis stemmer overens med de kvartalstal, der fremgår af Danmarks Stati-
stik, idet Rigspolitiet løbende opdaterer deres oplysninger. De oplysninger, denne analyse er baseret på, er således ind-
hentet på et noget senere tidspunkt end dem, Danmarks Statistiks opgørelse er baseret på.
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 253: Oversendelse af notatet Udviklingen i anmeldelser for vold og trusler, fra justitsministeren
1746889_0003.png
Figur 1. Antallet af ’andre undersøgelsessager’, 1. kvartal 2015- 3. kvartal 2016.
7.000
6.000
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
0
1. k 2015
2. k 2015
3. k 2015
4. k 2015
1. k 2016
2. k 2016
3. k 2016
Udviklingen i de enkelte politikredse
Udviklingen i antallet af anmeldelser for de nævnte forbrydelser i de to undersøgte kvartaler er
langt fra ensartet i landets politikredse, jf. tabel 2. Væksten har været særlig markant i Sydsjællands
og Lolland-Falsters Politi – med en vækst på 43 pct. – men også i Syd- og Sønderjyllands Politi, i
Nordjyllands Politi og i Østjyllands Politi er væksten større end i de andre politikredse. Sydøstjyl-
lands Politi og Bornholms Politi har derimod oplevet en mindskning i antallet af anmeldelser.
Tabel 2. Anmeldelser i 2. kvartal i 2015 og 2016 fordelt efter politikreds.
2015
Nordjyllands Politi
Østjyllands Politi
Midt- og Vestjyllands Politi
Sydøstjyllands Politi
Syd- og Sønderjyllands Politi
Fyns Politi
Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi
Midt- og Vestsjællands Politi
Nordsjællands Politi
Københavns Vestegns Politi
Københavns Politi
Bornholms Politi
229
318
270
219
273
259
272
192
208
234
620
30
2016
307
417
326
217
369
310
390
212
259
281
753
25
Vækst/fald
78
99
56
-2
96
51
118
20
51
47
133
-5
Vækst/fald pct.
34 %
31 %
21 %
-1 %
35 %
20 %
43 %
10 %
25 %
20 %
21 %
-17 %
I forhold til de forskellige former for kriminalitet, denne analyse omfatter, er det især bemærkelses-
værdigt, at der har været mere end en fordobling i antallet af anmeldelser vedrørende alvorligere
vold i Københavns Politi – fra 70 til 142 – mens syv andre politikredse har haft en nedgang i deres
anmeldelsestal på dette område. Også med hensyn til trusler på livet er udviklingstendenserne me-
get varierende i politikredsene, med en særlig kraftig vækst – på 133 pct. – i Sydsjællands og Lol-
land-Falsters Politi over for en moderat eller negativ vækst i seks andre politikredse.
3
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 253: Oversendelse af notatet Udviklingen i anmeldelser for vold og trusler, fra justitsministeren
1746889_0004.png
Gerningssted
På baggrund af oplysninger om adresse, nærmere beskrivelse af stedet samt en kortfattet beskrivelse
af selve hændelsen har det i de fleste tilfælde været muligt at fastsætte gerningsstedet art, jf. tabel
3.
3
Som det ses af tabellen, er der primært sket en stor vækst i anmeldelser af vold og trusler, der er
begået i ofrets eller gerningspersonens egen bolig, idet det forklarer 56 pct. af væksten. Desuden
angår en relativ stor del af væksten anmeldelser af vold og trusler, der er begået på gader og andre
offentligt tilgængelige steder, men også på steder, der ikke er offentligt tilgængelige, ligesom der er
en vækst i antallet af hændelser, der er begået på arbejdsplads eller uddannelsesinstitution.
Tabel 3. Anmeldelser i 2. kvartal i 2015 og 2016 fordelt efter gerningssted.
2015
Egen bolig
Gerningspersonens bolig
Anden privat bolig
Arbejdsplads/skole/uddannelsesinstitution
På værtshus, cafe, bodega m.m.
Offentligt tilgængeligt sted: gade, park m.v.
Offentligt transportmiddel
Andet offentligt tilgængeligt sted
Udlandet
Andet sted
Vides ikke
I alt
700
182
354
156
258
971
50
252
3
107
91
3.124
2016
1016
285
339
208
280
1098
59
299
5
166
111
3.866
Vækst/fald
316
103
-15
52
22
127
9
47
2
59
20
742
Vækst/fald pct.
45 %
57 %
-4 %
33 %
9%
13 %
18 %
19 %
67 %
55 %
22 %
24 %
Dette mønster er nogenlunde det samme for såvel simpel vold, alvorligere vold og trusler. For så
vidt angår de forskellige politikredse, er det især i de politikredse, hvor væksten i antal anmeldelser
har været særlig stor, jf. tabel 2, at en meget væsentlig del af denne vækst angår hændelser i offerets
og gerningspersonens egen bolig.
Relation mellem forurettede og gerningsperson
Som nævnt har det været et ønske at undersøge, om væksten i antallet af anmeldelser vedrørende
vold og trusler mod personer, der ikke er offentligt ansatte, også kan skyldes den omtalte praksisæn-
dring i Erstatningsnævnet, således at mange flere sager om vold og trusler mod personalet på priva-
te plejehjem eller andre ikke offentlige arbejdspladser er blevet meldt til politiet. Dette kan ikke
vurderes på baggrund af opgørelsen i tabel 3, der alene oplyser om gerningsstedets karakter, men
ikke om offerets relation til gerningspersonen. Dette fremgår derimod af tabel 4.
3
Kategorien ’Andet sted’ omfatter hændelser på steder uden offentlig adgang, f.eks. fængsler, private festlokaler, ride-
centre o. lign.
4
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 253: Oversendelse af notatet Udviklingen i anmeldelser for vold og trusler, fra justitsministeren
1746889_0005.png
Tabel 4. Anmeldelser i 2. kvartal i 2015 og 2016 fordelt efter gerningspersonens relation til offeret.
2015
Ægtefælle/samlever/kæreste
Tidl. ægtefælle/samlever/kæreste
Forældre/bedsteforældre
Barn/barnebarn/stedbard
Andet familiemedlem
Ven/kammerat
Arbejdsrelation
Afhængighedsforhold
Anden person
Fremmed/ej bekendt
Vides ikke
I alt
196
247
160
15
54
53
333
14
61
476
1.109
3.124
2016
195
313
364
28
55
55
463
8
84
614
1.160
3.866
Vækst/fald
-1
66
204
13
2
2
130
-6
23
138
51
742
Vækst/fald pct.
-1%
27 %
128 %
87 %
2%
4%
39 %
-43 %
38 %
29 %
5%
24 %
I denne tabel er alle de tilfælde, hvor volden eller truslen er forbundet med den arbejdsfunktion,
offeret har, angivet som ’arbejdsrelation’. Det behøver ikke nødvendigvis at betyde, at hændelsen er
sket på selve arbejdspladsen. Der er eksempelvis tilfælde, hvor offeret via en mail eller en telefon-
samtale er blevet truet af gerningspersonen, men hvor dette ser ud til at være sket som følge af offe-
rets arbejdsposition. Det kan også dreje sig om en mere anonym trussel mod f.eks. en arbejdsplads.
Som det fremgår af tabellen, har der været en ganske stor vækst i antallet af anmeldelser i arbejdsre-
laterede sager, så noget af væksten – knap en femtedel – skal muligvis forklares med en øget anmel-
delsestilbøjelighed i disse situationer.
Væksten er dog noget større i sager, hvor forældre eller bedsteforældre er anmeldt for et overgreb
mod et barn/barnebarn – nemlig en vækst på 204 sager eller 27 pct. af den samlede vækst. Inklude-
res de øvrige anmeldelser, der angår gerningspersoner og forurettede, som er eller har været i fami-
lie med hinanden, er det 38 pct. af væksten, der angår anmeldelser på dette område
Tabellen viser dog også, at der har været en ganske stor vækst i anmeldelser, hvor gerningspersonen
er en fremmed eller i hvert fald ikke én, den forurettede har et personligt forhold til. Stigningen i
disse sager vedrører ganske ofte hændelser, der er foregået på gaden eller andet offentligt tilgænge-
ligt sted.
I omkring en tredjedel af anmeldelserne er det ikke muligt med rimelig sikkerhed at fastslå, hvilken
relation der er mellem den forurettede og gerningspersonen.
Demografiske variable
I langt de fleste tilfælde foreligger der oplysninger om offerets køn og offerets alder på gernings-
tidspunktet. I forlængelse af ovenstående, er det ikke uventet, at der i særlig grad ses en tilvækst i
antallet af børn, der har været ofre for vold eller trusler, jf. tabel 5, herunder især for aldersgruppen
5
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 253: Oversendelse af notatet Udviklingen i anmeldelser for vold og trusler, fra justitsministeren
1746889_0006.png
under 10 år. Også blandt de ældre har der dog været nogen vækst i antallet af ofre, mens udviklin-
gen er mere moderat i de mellemliggende aldersgrupper.
Tabel 5. Anmeldelser i 2. kvartal i 2015 og 2016 fordelt efter offerets alder på gerningstidspunktet.
2015
0-14 år
15-19 år
20-24 år
25-29 år
30-39 år
40-49 år
50 år +
I alt
243
426
504
341
556
457
444
2.971
2016
462
533
555
425
575
566
596
3.712
Vækst/fald
219
107
51
84
19
109
152
741
Vækst/fald pct.
90 %
25 %
10 %
25 %
3%
24 %
34 %
25 %
Væksten i antallet af ofre blandt børn under 15 år angår i særlig grad vold og i mindre grad trusler.
Med hensyn til ofrenes køn er der ikke bemærkelsesværdige forskelle mellem de to sammenlignede
kvartaler. I begge år er det omkring 40 pct. af ofrene, der er piger/kvinder.
Med hensyn til alderen på den, der er sigtet i sagen, mangler oplysninger herom i godt en fjerdedel
af sagerne fra 2. kvartal 2015 og i knap 40 pct. af sagerne fra 2. kvartal 2016. På denne baggrund er
det vanskeligt sikkert at vurdere eventuelle tendenser i udviklingen. Tilsvarende gælder med hensyn
til den sigtedes køn. På den anden side er det muligt, at bortfaldet er tilfældigt, og såfremt det er
tilfældet, tyder dataene på, at der i særlig grad er sket en vækst i antallet af anmeldelser vedrørende
ældre gerningspersoner (50 år +), og at væksten er større i sager med kvindelige gerningspersoner
end med mandlige.
Offerundersøgelsen 2016
Offerundersøgelsen vedrørende 2016 er under bearbejdning, men visse foreløbige oplysninger her-
fra kan dog være relevante i denne forbindelse.
Offerundersøgelsen er baseret på ca. 1.000 månedlige interview med et repræsentativt udsnit af be-
folkningen på 16-74 år. I de månedlige interview spørges de interviewede om, hvorvidt de inden for
de seneste 12 måneder har været udsat for vold. Det betyder, at undersøgelsen vedrørende 2016
omfatter hændelser, der er begået i såvel 2015 som 2016.
Offerundersøgelsen vedrørende 2016 tyder på, at der i forhold til de to forudgående år har været en
vækst i andelen af adspurgte, der angiver, at de har været udsat for vold. Den viser videre en ten-
dens til, at der er en mindre andel af dem, der deltog i undersøgelsen i de første seks måneder af
2016, end af dem, der deltog i de sidste seks måneder af året, der har været udsat for vold.
Offerundersøgelsen tyder videre på, at anmeldelsestilbøjeligheden blandt dem, der har været udsat
for vold, er noget højere i 2016 end i de foregående år. Anmeldelsestilbøjeligheden er især øget i de
tilfælde, hvor volden ikke har ført til synlige mærker eller anden fysisk skade, hvilket også afspejler
6
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 253: Oversendelse af notatet Udviklingen i anmeldelser for vold og trusler, fra justitsministeren
1746889_0007.png
sig i en særlig stor vækst i anmeldelsestilbøjeligheden i de tilfælde, som ofrene ikke selv vurderer
som særligt alvorlige, og som de ser som ’bare noget der sker’ frem for som ’en kriminel handling’
eller ’en forkert, men ikke kriminel handling’.
Offerundersøgelsen tyder samtidig ikke på, at anmeldelsestilbøjeligheden skulle være vokset særligt
meget i de situationer, hvor volden er sket i forbindelse med offerets udførelse af sit arbejde.
Med hensyn til relation mellem gerningsmand og offer samt gerningssted kan det dog være vanske-
ligt at sammenligne med de registrerede voldstilfælde, idet offerundersøgelsen som nævnt ikke om-
fatter ofre under 16 år, hvor væksten i den registrerede vold har været særlig stor.
Mulige forklaringer
Vurderet på baggrund af de foreløbige resultater fra offerundersøgelsen i 2016 er det muligt, at den
vækst i den anmeldte voldskriminalitet, der her er set på, i nogen grad skal forklares med en reel
stigning i volden. Analyserne tyder også på en vis parallelitet mellem de to kilder med hensyn til
tidspunktet for væksten.
På baggrund af de foreløbige resultater fra offerundersøgelsen i 2016 er der imidlertid også grund til
at antage, at en del af stigningen i den registrerede kriminalitet beror på en øget anmeldelsestilbøje-
lighed. Offerundersøgelsen peger på, at en øget anmeldelsestilbøjelighed primært har indebåret, at
mindre alvorlige former for vold i højere grad anmeldes til politiet.
Som påpeget, skal en del af væksten i anmeldte sager om vold og trusler ses i lyset af den ændrede
praksis, Erstatningsnævnet har gennemført, og som kan have medført en øget tendens til at anmelde
vold og trusler på jobbet.
Den bemærkelsesværdige store vækst i anmeldte sager om vold og trusler i familien – herunder ikke
mindst forældres vold og trusler mod børn – skal muligvis også ses som et resultat af ’Overgrebs-
pakken’, der i 2013 blev vedtaget med henblik på at beskytte børn og unge mod overgreb.
4
Over-
grebspakken er baseret på anbefalinger, som et ekspertpanel, der var nedsat socialministeren, frem-
kom med. Ekspertpanelet anbefaler blandt andet, at der i kommunerne sikres klare procedurer for
håndteringen af underretninger og sager om overgreb, herunder for samarbejdet med politiet.
5
Et af
resultaterne af overgrebspakken er, at alle kommuner skal etablere børnehuse, der inddrages i sager
om mistanke om eller viden om, at børn eller unge har været udsat for et overgreb.
6
Børnehusene
begyndte at blive etableret i slutningen af 2013. Det forekommer sandsynligt, at det store fokus, der
dermed er skabt på børn og unge, der udsættes for vold eller andre overgreb, og på samarbejdet med
politiet, har medført en større anmeldelsestilbøjelighed i sager vedrørende børn. Som det ses af ne-
denstående figur 2, der er baseret på data fra Danmarks Statistiks offerstatistik, er antallet af anmel-
delser for vold (alvorligere og simpel vold), der angår børn, steget ganske betydeligt i årene efter
2013, herunder i særlig grad fra 2015 til 2016.
4
5
https://socialstyrelsen.dk/projekter-og-initiativer/born/overgrebspakken.
https://socialstyrelsen.dk/filer/born/overgreb/rapport-fra-ekspertpanel-om-overgreb-mod-born-1.pdf
6
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=158447
7
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 253: Oversendelse af notatet Udviklingen i anmeldelser for vold og trusler, fra justitsministeren
1746889_0008.png
Figur 2. Antallet af anmeldelser for vold og trusler på livet, der angår 0-14-årige, 2010-2016.
2500
2000
1500
1000
500
0
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
Vold
Trussel på livet
Som nævnt er det også muligt, at en ændret praksis hos politiet med hensyn til oprettelse af skarpe
sager versus undersøgelsessager kan have bidraget til et højere antal anmeldelser.
Samlet set, er der tegn på, at den vækst, der har været i antallet af anmeldelser for vold og trusler på
livet rettet mod privatpersoner fra 2015 til 2016, i en ikke ubetydelig grad kan bero på en øget an-
meldelsestilbøjelighed, for så vidt angår vold og trusler på arbejdspladsen samt vold og trusler mod
børn, men muligvis også på andre områder. Der er samtidig tegn på, at en øget anmeldelsestilbøje-
lighed særligt angår mindre alvorlige voldstilfælde. En – antagelig – mindre del af væksten kan des-
uden være betinget af ændret registreringspraksis hos politiet med oprettelse af flere skarpe sager.
Endelig er det muligt, at noget af væksten skal forklares med en reel vækst i udsathed for vold og
trusler.
8