Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del Bilag 240
Offentligt
1742358_0001.png
WINSLØW
Jeg vil gerne starte med på Advokatrådets vegne at takke for invitationen til
denne høring om Justitsområdet i Grønland. Det er vi meget glade for og vi synes
det er en fantastisk idé og vi håber at det blot er begyndelsen til øget fokus på
området.
-
-
I november 2016 udgav Advokatrådet en rapport om Retssikkerheden i Grønland.
Rapporten er lagt frem i dag, men ellers kan den hentes på vores hjemmeside.
Det er et af Advokatsamfundets hovedformål at fremme og beskytte retssikker
heden i Rigsfællesskabet. På baggrund af dette besluttede Advokatrådet sig for i
starten af 2016 at nedsætte et hurtigt arbejdende udvalg, der havde til formål at
tage temperaturen på retssikkerheden i Grønland.
Og hvad var grunden så til det?
Baggrunden var, at Den Grønlandske Retsvæsenskommission i 2004 udgav sin be
tænkning og udmøntede sig i, at Retsplejeloven og Kriminalloven for Grønland
trådte i kraft i 2010. Lovene medførte mange store væsentlige forandringer og
det var Advokatrådets ønske at undersøge effekterne af lovændringerne og iden
tificere eventuelle retssikkerhedsmæssige udfordringer og anviser anbefalin
ger til løsninger heraf.
Det er jo en meget ambitiøs målsætning og et sådant arbejde kan sikkert udføres
på mange forskellige måder.
Vi valgte, at rapporten skulle udspringe af brugernes af retsvæsenets opfattelser
af systemet og udvalget har derfor i løbet af 2016 gennemført møder med over 20
aktører i det grønlandske justitsvæsen og det er på baggrund af disse møder rap
porten er blevet til.
Jeg vil gerne understrege, at det ikke har været hensigten eller ambitionen at
udarbejde en videnskabelig afhandling. Vores formål har været, at rapporten
skal være overskuelig for læseren og operationel for de aktører (herunder poli
tikere og journalister), som interesserer sig for det grønlandske retsområde. Altså
at skabe debat og fokus på området og nu sidder vi jo alle her i dag og vi har
således nået vores mål fsva angår opmærksomheden på emnet.
Ganske kort kan jeg sige om rapporten, at den indeholder forskellige emner
nemlig:
domstolene, forsvarerne, politiet, kriminalforsorgen, de kriminalretlige foranstalt
ninger, lovgivning og retspraksis.
Vi har ikke set på advokaternes rolle i retsvæsenet, da vi alene har haft fokus på
om de myndigheder, der er ansvarlige for lovgivningen, herunder forvaltningen af
lovgivningen og tildelingen af ressourcerne skaber de nødvendige rammer for
retssikkerheden i Grønland.
Af hensyn til tiden i dag har vi valgt alene at sige noget om domstolene, forsva
rerne og samarbejdet mellem de forskellige aktører.
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 240: Præsentationer og talepapirer fra Retsudvalgets og Grønlandsudvalgets høring om justitsområdet i Grønland
1742358_0002.png
WINSLØW
Og jeg starter med domstolene:
Det grønlandske domstolssystem er kendetegnet ved, at domstolene i 1. instans
fKredsretterne) er besat af ikke-juridiske dommere. Dette system er baseret på
nærhedsprincippet, som vi i Advokatrådet tillige støtter. Imidlertid er det vores
opfattelse, at nærhedsprincippet skal balancerer i forhold til de almindelige
rets
sikkerhedsprincipper.
Vi har oplevet, at en række af de aktører, vi har talt med har tilkendegivet, at der
er en række dygtige kredsdom mere, men at det generelle indtryk er, at det fag li
ge niveau ikke er godt nok og at sagsbehandlingstiderne i kredsretterne er
for lange. Der har således været (og er fortsat) rekrutteringsproblemer og der har
været et stort problem med ophobning af sager som nu er delvist løst ved hjælp
af an5ættelse af juridiske dommere fra Danmark.
Vi har derfor foreslået, at man evaluerer den nuværende retskredsstruktur, måske
med overvejelser om at indskrænke de 4 nuværende kredsretter
til
i for at styrke
fagligheden og ressourcerne i kredsretterne. En øget faglighed vil øge kvalite
ten og ensartetheden af afgørelserne. Desuden vil en højere faglighed tillige kun
ne øge muligheden for rekruttering.
En sammenlægning kunne eventuelt ske ved, at kredsretten sættes forskellige
steder i Grønland og at der i højere grad benyttes videokonferencer, hvis dette er
hensigtsmæssigt i de givne situationer.
Desuden har vi foreslået, at de civile sager som midlertidigt er blevet overført fra
kredsretterne til Retten i Grønland permanent behandles i Retten i Grønland. Ar-
sagen hertil er, at de civilretlige sager dækker over mange forskellige juridiske
retsom råder og ofte er af kompliceret art og kræver juridisk ekspertise. Det er
vores opfattelse, at sådanne sager bør afgøres af juridiske dommere, da der ellers
er en latent risiko for forkerte afgørelser, som igen vil føre til større belastning
på andre dele af domstolene i form af ankesager. Desuden vil civilretlige sager
trække endnu flere ressourcer ud af kredsretterne, som allerede nu, hvor der
kun behandles kriminalsager, dødsboskiftesager og fogedsager er pressede res
sourcemæssigt.
Desuden har vi peget på, at der bør tilføres domstolene flere ressourcer, da der
på flere punkter er behov herfor. Disse områder er nævnt på side 8 i vores rap
port.
Og så tror jeg at min taletid er gået og Peter fra den grønlandske advokatfor
ening og også medlem af vores udvalg vil fortsætte.
2