Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del Bilag 24
Offentligt
1676701_0001.png
»Radikaliseret« og sektioneret –
»Vi er jo meget isolerede, og man ser altid de samme
mennesker.«
Lektor, ph.d. Linda Kjær Minke
Syddansk Universitet, Juridisk Institut.
E-mail: [email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Oplæg fra høring om radikalisering i fængsler, den 5. oktober 2016
1676701_0002.png
Positiv effekt af uddannelse og ‘at blande.’
o
Amerikansk forskning af uddannelse under afsoningen viser ret markante og
varierende, positive effektstørrelser i forhold til tilbagefald til kriminalitet.
o
En dansk evaluering af afsoning sammen med ikke-kriminelle frem for med alene
kriminelle, peger på, at denne afsoningsform mindsker risikoen for tilbagefald.
Kilde: Jørgensen, T. T.; B. Kyvsgaard, AJ. B. Pedersen, M. L. Pedersen (2015). Præventive effekter af straf og andre tiltag over for lovovertrædere – en
forskningsoversigt. Justitsministeriets Forskningskontor. København.
Åben høring om radikalisering i fængsler. 05102016.
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Oplæg fra høring om radikalisering i fængsler, den 5. oktober 2016
1676701_0003.png
Af-radikalisering
o
Nøgleingredienser består af et mix af programmer herunder uddannelse, kontakt
med troværdige samtalepartnere, inklusion i andre sociale netværk.
o
Der findes ingen universalløsning på hverken af-radikalisering eller, hvordan
ekstremistiske indsatte skal håndteres i fængselsregi.
International Centre for the Study of Radicalisation and Political Violence [ICSR] & National Consortium for the Study of Terrorism and Responses to
Terrorism [START] (2010).
Prisons and Terrorism Radicalisation and De-radicalisation in 15 Countries,
King’s College, London.
Åben høring om radikalisering i fængsler. 05102016.
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Oplæg fra høring om radikalisering i fængsler, den 5. oktober 2016
1676701_0004.png
Inside-out forårssemesteret 2016
STUDENTERGRUNDLAG
o
12 jurastuderende fra SDU på bachelorniveau.
o
12 indsatte fra Søbysøgård:
o
Opslag på alle afdelinger i fængslet med udvælgelsesproces, hvor det navnlig
blev vurderet ud fra sikkerhedsmæssige oplysninger (banderelationer,
bekymringsindberettede, adfærd og andre relevante forhold).
o
Konkret vurdering af sammensætningen af kursisterne (god eller negativ
indflydelse så holdet trækkes i forkert retning).
o
Konkret for forårssemester 2016: Én kursist bekymringsindberettet.
Vurderingen var her, at sammensætningen af de øvrige inside-studerende ville
have en positiv indflydelse (stærk positiv styrende adfærd) på netop denne
kursist og indholdet i kursusfaget vurderedes at være godt for netop den
bekymringsindberettede klient.
Åben høring om radikalisering i fængsler. 05102016.
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Oplæg fra høring om radikalisering i fængsler, den 5. oktober 2016
1676701_0005.png
Indholdet af kursusfaget
o
Kriminalitet, straf og kriminalpræventive strategier.
o
Subtemaer om teoretiske overvejelser med straf, virkninger af straf,
retssystemet og anklagemyndighedens principper, rocker/bande kriminalitet,
radikalisering, kriminalpræventive strategier.
o
Gæsteforelæsere (eksperter) såsom anklagemyndigeden, konfliktmægler,
fængselsforsker fra Belgien mv.
Åben høring om radikalisering i fængsler. 05102016.
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Oplæg fra høring om radikalisering i fængsler, den 5. oktober 2016
1676701_0006.png
Kursusforløbets afvikling
OMFANG AF UNDERVISNINGEN
o
11 undervisningsmoduler á 2-3 timer.
o
To hele dage med gruppearbejde (eksamensprojekt).
OPMÆRKSOMHEDSPUNKTER I UNDERVISNINGEN
o
De sociale processer mellem de studerende.
o
Studenterinddragelse og koble teoretisk og praktisk viden og derved opnå synergi.
DIALOG OG SAMARBEJDE
o
Ugentlige tilbagemeldinger mellem underviser og fængslet om processen og
praktiske forhold.
Åben høring om radikalisering i fængsler. 05102016.
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Oplæg fra høring om radikalisering i fængsler, den 5. oktober 2016
1676701_0007.png
Erfaringer fra et inside-perspektiv
BRYDE MED FÆNGSELSSUBKULTUREN
o
»Det var rigtig rart, at de her fængselsbriller, som vi sidder med herinde og de
uskrevne normer og regler, der er, at de bliver lagt lidt ned, når vi er oppe i det
rum.«
o
»Vi er jo meget isolerede, og man ser altid de samme mennesker. Så det at se
nogen friske mennesker (…) at der kom nogen, der var helt uden for det kriminelle
miljø. Det gjorde, at man kunne snakke helt anderledes med folk.«
Åben høring om radikalisering i fængsler. 05102016.
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Oplæg fra høring om radikalisering i fængsler, den 5. oktober 2016
1676701_0008.png
Erfaringer fra et inside-perspektiv
TILFØRE MERE VIDEN
o
»Jeg har fået meget mere viden om retsfølelsen og retssystemet generelt. Vi sidder
jo inde og har mange spørgsmål til systemet, som vi ikke rigtig kan få svar på.«
o
»Omkring det faglige har jeg fået meget mere indsigt i, hvorfor vi straffer, hvordan
vi straffer og de forskellige teorier, der begrunder straf, og hvordan straf virker. Det
synes jeg har været meget fedt, fordi nogle gange kigger man bare på det med sine
egne øjne.«
Åben høring om radikalisering i fængsler. 05102016.
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Oplæg fra høring om radikalisering i fængsler, den 5. oktober 2016
1676701_0009.png
Erfaringer fra et inside-perspektiv
UDFORDRE MENTALE FORESTILLINGER
o
»Personligt har jeg oplevet, hvordan folk fra universitetet er, og vi er jo slet ikke så
forskellige. Vi er jo slet ikke så forskellige fra hinanden, når alt kommer til alt. Det
virker ikke længere fremmed for mig.«
Åben høring om radikalisering i fængsler. 05102016.
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Oplæg fra høring om radikalisering i fængsler, den 5. oktober 2016
1676701_0010.png
Erfaringer fra et inside-perspektiv
INSPIRATION TIL AT GÅ ANDRE VEJE
o
»Jeg havde faktisk aldrig tænkt på, at jeg ville have noget med jura at gøre, men
jeg må indrømme, at jeg har fået blod på tanden.«
o
»Det har været rigtig godt for mig. Jeg tør faktisk godt sige, at det har ændret mit
liv.«
Åben høring om radikalisering i fængsler. 05102016.
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Oplæg fra høring om radikalisering i fængsler, den 5. oktober 2016
1676701_0011.png
Placering af radikaliserede
o
Den 1. marts 2016 trådte lov om sektionering af radikaliserede og ekstremistiske
indsatte i kraft.
o
»De foreslåede bestemmelser om anbringelse og overførsel af radikaliserede og
ekstremistiske indsatte indebærer en udvidelse af adgangen til at placere disse
persongrupper i bestemte afsoningsinstitutioner, hvis det må anses for nødvendigt
som led i kriminalforsorgens indsats mod radikalisering og ekstremisme.
Bestemmelserne vil i nogle situationer give mulighed for at pålægge disse
persongrupper at afsone deres straf under mere restriktive forhold end andre
indsatte.«
o
Kilde: Forslag til lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v., side 5.
Åben høring om radikalisering i fængsler. 05102016.
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 24: Oplæg fra høring om radikalisering i fængsler, den 5. oktober 2016
1676701_0012.png
Konklusion
o
Virkede ‘det at blande’ i forhold til den bekymringsindrettede? Som de øvrige
inside-studerende beskrev han fordelen ved at møde mennesker uden for de
kriminelle sammenhænge, at han opnåede viden, havde fået udfordret sine
mentale forestillinger og havde fået et andet perspektiv på tilværelsen.
o
I dette tilfælde fik den indsatte altså mulighed for at deltage i almindelige sociale
sammenhænge og i undervisning. Jeg tror, at denne strategi er nyttig både ift.
resocialisering og af-radikalisering.
o
Min bekymring er, at sektionering og restriktive forhold giver begrænsede
muligheder for uddannelse og sociale stimuli/input fra omverden.
Åben høring om radikalisering i fængsler. 05102016.