Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del Bilag 235
Offentligt
1739750_0001.png
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 235: Redegørelse om lovovervågning af arveloven samt høringssvar, fra justitsministeren
5.1.1. Længstlevendes mulighed for at sidde i uskiftet bo med førstaf-
dødes særbørn.....................................................................................13
5.1.2. Underretning om udlevering til uskiftet bo…………………..13
5.1.3. Formueoversigten vedrørende det uskiftede bos midler ..........14
5.2. Høringssvar .....................................................................................15
5.3. Justitsministeriets overvejelser........................................................17
5.3.1. Længstlevendes mulighed for at sidde i uskiftet bo med
førstafdødes særbørn ..........................................................................17
5.3.2. Underretning om udlevering til uskiftet bo ..............................18
5.3.3 Formueoversigten vedrørende det uskiftede bos midler ...........18
6. Andre emner...........................................................................................19
6.1. Successionsrækkefølger ..................................................................19
6.1.1. Reglerne om successionsrækkefølger ......................................19
6.1.2. Høringssvar ..............................................................................19
6.1.3. Justitsministeriets overvejelser.................................................20
6.1.3.1. Deklaratoriske regler for successionsrækkefølger ............20
6.1.3.2. Registrering af successionsrækkefølger ............................20
6.2. Fælles testamenter (længstlevendes testationsret) ..........................22
6.2.1. Reglerne om længstlevendes testationsret ...............................22
6.2.2. Høringssvar ..............................................................................22
6.2.3. Justitsministeriets overvejelser................................................23
6.3. Fælles testamenter (længstlevendes dispositionsadgang i levende li-
ve)...........................................................................................................25
6.3.1. Reglerne om længstlevendes dispositionsadgang ....................25
6.3.2. Høringssvar ..............................................................................26
6.3.3. Justitsministeriets overvejelser................................................26
6.4. Nødtestamenter ...............................................................................26
6.4.1. Regler om nødtestamenter........................................................26
6.4.2. Høringssvar ..............................................................................27
6.4.3. Justitsministeriets overvejelser.................................................27
6.5. Overlevelseskravet .........................................................................28
6.5.1. Reglerne om overlevelseskravet ..............................................28
6.5.2. Høringssvar ..............................................................................28
6.5.3. Justitsministeriets overvejelser.................................................28
6.6. Dødslejegaver.................................................................................29
6.6.1. Reglerne om dødslejegaver ......................................................29
6.6.2. Høringssvar ..............................................................................29
6.6.3. Justitsministeriets overvejelser.................................................29
6.7. Øvrige bemærkninger til arveloven ................................................30
7. Konklusion .............................................................................................30
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 235: Redegørelse om lovovervågning af arveloven samt høringssvar, fra justitsministeren
1. Indledning
1.1.
Den 1. januar 2008 trådte den nye arvelov i kraft, jf. lov nr. 515 af 6.
juni 2007.
Forud for revisionen af arveloven var behovet for ændringer i den dagæl-
dende arvelov blevet overvejet af udvalget til revision af arveloven og lov
om skifte af fællesboer (herefter udvalget), som blev nedsat af justitsmini-
steren den 22. november 2000. Udvalget afgav i 2006 betænkning nr. 1473
om revision af arvelovgivningen mv. (herefter betænkningen), som danne-
de grundlag for justitsministerens lovforslag nr. L 100 om arveloven, der
blev fremsat den 6. december 2006 (herefter lovforslaget).
Med den nye arvelov er der bl.a. samlet set sket en betydelig styrkelse af
den længstlevende ægtefælles arveretlige stilling, idet ægtefællens legale
arv er forhøjet fra 1/3 til 1/2 af boet i de tilfælde, hvor arveladeren efterla-
der sig livsarvinger.
Samtidig er ægtefællens tvangsarv nedsat fra 1/2 til 1/4 af den legale arve-
lod, således at tvangsarven nu udgør 1/4 af den legale arvelod, uanset om
man er ægtefælle eller livsarving.
Den nye arvelov indeholder endvidere regler om udvidede samlevertesta-
menter, som har til hensigt på visse punkter at sidestille samlevende med
ægtefæller i arveretlig henseende.
1.2.
Det fremgår af justitsministerens besvarelse af spørgsmål nr. 15, 25 og
28 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende lovforslaget, at der efter et pas-
sende tidsrum, f.eks. 5 år efter lovens ikrafttræden, vil blive iværksat en
lovovervågning af de nye regler om udvidet samlevertestamente og ægte-
fællens tvangsarv.
Det fremgår endvidere af punkt 4.2.2.2.2 i de almindelige bemærkninger
til lov nr. 737 af 25. juni 2014 om ændring af retsplejeloven og forskellige
andre love (Revision af reglerne om behandling af civile sager og syn og
skøn, forhøjelse af beløbsgrænse for anke, indførelse af deltidsordning for
dommere m.v., medieannoncering af tvangsauktioner, tvangsfuldbyrdelse
af digitale lånedokumenter, skriftlig behandling af anke i straffesager med
samstemmende påstande m.v.), at Justitsministeriet i forbindelse med lov-
overvågningen af den nye arvelov vil inddrage et forslag om ændring af
3
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 235: Redegørelse om lovovervågning af arveloven samt høringssvar, fra justitsministeren
arvelovens §§ 21 og 22 fra en arbejdsgruppe under Domstolsstyrelsen om
effektivisering af byretternes behandling af dødsboskiftesager.
1.3.
Justitsministeriet har til brug for lovovervågningen udarbejdet en ræk-
ke spørgsmål om anvendelsen af reglerne i arveloven, som relevante myn-
digheder og organisationer er blevet anmodet om at besvare.
Justitsministeriet har modtaget høringssvar fra:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Københavns Byret, Retten i Næstved,
Retten i Holbæk, Retten i Glostrup, Retten i Nykøbing Falster, Retten i
Hjørring, Retten i Esbjerg, Retten i Aarhus, Retten i Herning, Retten i Hor-
sens, Retten i Sønderborg, Retten i Odense, Tinglysningsretten, Dommer-
fuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Advokatrådet, Danske Advoka-
ter, Københavns Universitet (Det Juridiske Fakultet), Syddansk Universitet
(Juridisk Institut), Aalborg Universitet (Juridisk Institut), Aarhus Universi-
tet (Institut for Kultur og Samfund) og Advokaterne Sankt Knuds Torv
P/S.
Justitsministeriet har i forbindelse med høringssvarene modtaget en række
bemærkninger til anden lovgivning, som ikke er medtaget i denne redegø-
relse om arveloven. Justitsministeriet har imidlertid noteret sig synspunk-
terne, som vil indgå i Justitsministeriets overvejelser i øvrigt.
I det følgende gennemgås de modtagne høringssvar og Justitsministeriets
bemærkninger hertil.
2. Generelle bemærkninger
2.1. Høringssvar
Advokatrådet
har oplyst, at ændringen af arveloven, hvorefter tvangsar-
ven blev nedsat fra 1/2 til 1/4, er blevet modtaget meget positivt blandt
arveladere.
Danske Advokater
og
Københavns Universitet
har oplyst, at den nye
arvelov overordnet set fungerer hensigtsmæssigt og tilfredsstillende.
Danske Advokater
har desuden anført, at de nye legale delingsregler for
de flestes vedkommende forekommer afbalancerede, og at de giver et vidt
spillerum for individuelle løsninger.
4
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 235: Redegørelse om lovovervågning af arveloven samt høringssvar, fra justitsministeren
3. Ægtefællers tvangsarv mv.
3.1. Reglerne om ægtefællers tvangsarv mv.
3.1.1. Tvangsarv
Med den nye arvelov blev ægtefællens tvangsarv nedsat fra 1/2 til 1/4 af
den legale arv, jf. arvelovens § 10.
Det fremgår af pkt. 3.3.2 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget, at
baggrunden for at nedsætte ægtefællens tvangsarv var, at ægtefællens ret
til tvangsarv formentlig kun har praktisk betydning i meget få tilfælde,
fordi ægtefæller som hovedregel ønsker at begunstige hinanden i et testa-
mente.
En begrænsning af ægtefællens arv til tvangsarven kan dog være hensigts-
mæssig som led i f.eks. et generationsskifte af en erhvervsvirksomhed. Det
kan endvidere ikke udelukkes, at der kan forekomme tilfælde, hvor ægte-
fællen af andre grunde ved testamente begrænser den anden ægtefælles arv
til tvangsarven, jf. herved også Justitsministeriets besvarelse af 9. maj
2007 af spørgsmål nr. 28 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende lovfor-
slaget.
På den baggrund har Justitsministeriet spurgt høringsparterne, om adgan-
gen til at begrænse en ægtefælles arv udnyttes på en måde og i et omfang,
som indebærer en utilsigtet forringelse af ægtefællens retsstilling.
3.1.1.1. Høringssvar
Advokatrådet, Danske Advokater
og
Advokaterne Sankt Knuds Torv
P/S
har anført, at adgangen til at begrænse længstlevendes arv kun benyt-
tes i meget begrænset omfang og typisk kun i tilfælde, hvor længstlevende
er sikret på anden vis, f.eks. gennem pension eller anden formue, eller hvor
der har været uvenskab mellem parterne, og separation har været forestå-
ende.
Danske Advokater
har anført, at der i de tilfælde, hvor parterne ønsker at
begrænse længstlevendes arv, ofte indgås en aftale om arveafkald i stedet
for begrænsning af længstlevendes arv til tvangsarven.
5
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 235: Redegørelse om lovovervågning af arveloven samt høringssvar, fra justitsministeren
3.1.1.2. Justitsministeriets overvejelser
Justitsministeriet har på baggrund af høringssvarene noteret sig, at ændrin-
gen af reglerne om ægtefællers tvangsarv er blevet modtaget positivt, og at
muligheden for at begrænse en ægtefælles arv til tvangsarven alene benyt-
tes i begrænset omfang og på en måde, som ikke indebærer en utilsigtet
forringelse af ægtefællens retsstilling.
3.1.2. Suppleringsarv
Længstlevende kan af boet udtage så meget, at værdien heraf sammenlagt
med længstlevendes bos- og arvelod samt fuldstændige særeje udgør indtil
740.000 kr. (2017-niveau), jf. arvelovens § 11, stk. 2.
Arvelovens § 16, stk. 1-6, indeholder regler om fordelingen af arven efter
længstlevende i tilfælde, hvor denne har benyttet sig af reglen i arvelovens
§ 11, stk. 2. Bestemmelserne om fordeling af arven efter længstlevende er
ikke til hinder for, at længstlevende ved testamente kan råde over hele bo-
et, jf. arvelovens § 16, stk. 7.
Justitsministeriet har anmodet høringsparterne om at oplyse, om arve-
lovens § 11, stk. 2, har haft praktisk betydning i sager, hvor længstleven-
des arv ved testamente er blevet begrænset til tvangsarven.
3.1.2.1. Høringssvar
Advokatrådet
har anført, at længstlevendes ret til suppleringsarv efter
arvelovens § 11, stk. 2, i et vist omfang har forenklet behandlingen af man-
ge boer, men at reglen i visse tilfælde opfattes som stødende af afdødes
børn, navnlig når der er særbørn. Advokatrådet har endvidere anført, at
ægtefællens ret til suppleringsarv ikke har haft nogen reel praktisk betyd-
ning i sager, hvor længstlevendes arv har været begrænset til tvangsarven.
Danske Advokater
har oplyst, at bestemmelsen om suppleringsarv kun
har været anvendt af et fåtal af de adspurgte advokater, men at den i prak-
sis er blevet anvendt i tilfælde, hvor en ægtefælles arv er blevet begrænset
på grund af sygdom, f.eks. demens, i hvilken situation den indsatte værge
er forpligtet til at påberåbe sig bestemmelsen.
6
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 235: Redegørelse om lovovervågning af arveloven samt høringssvar, fra justitsministeren
Danske Advokater har endvidere peget på, at reglerne om suppleringsarv
kan medføre en skævdeling af arven i de tilfælde, hvor førstafdøde efterla-
der sig særbørn, idet førstafdødes særbørn ikke arver den ægtefælle, der
har overtaget boet efter arvelovens § 11, stk. 2, hvis ægtefællen indgår nyt
ægteskab eller opretter testamente. Danske Advokater har på den baggrund
anført, at det kan overvejes, om det er hensigtsmæssigt, at længstlevende
har testationskompetence.
Advokaterne Sankt Knuds Torv P/S
har anført, at reglen om supple-
ringsarv sandsynligvis har haft praktisk betydning i dødsboer, hvor længst-
levendes arv er blevet begrænset til tvangsarven.
3.1.2.2. Justitsministeriets overvejelser
Justitsministeriet er opmærksom på, at længstlevende – når denne har ud-
taget suppleringsarv – ved testamente kan afskære førstafdødes særbørn
fra at modtage arv. En regel, hvorefter længstlevende ikke ville kunne ud-
nytte sin testationskompetence i tilfælde, hvor længstlevende har udtaget
suppleringsarv, ville imidlertid efter Justitsministeriets opfattelse være for
indgribende i forhold til længstlevendes testationskompetence. Hertil kom-
mer, at retten til suppleringsarv netop tager sigte på relativt mindre boer
som en social beskyttelsesregel i forhold til længstlevende, jf. pkt. 3.2.3 og
3.3.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger .
Det bemærkes, at det i udvalget blev overvejet at gøre førstafdødes sær-
børn til tvangsarvinger for den del af arven, som førstafdødes særbørn ville
have modtaget, hvis længstlevende ikke havde benyttet sig af retten til at
udtage suppleringsarv. Udvalget fandt imidlertid, at ulemperne ved at få
førstafdødes særbørn som tvangsarvinger ville kunne afholde en del
længstlevende fra at udtage suppleringsarv, og reglen ville derfor ikke give
den tilsigtede beskyttelse af længstlevende i mindre boer. Arven ville i
givet fald skulle opgøres ved skiftet efter førstafdøde og pristalsreguleres i
tiden indtil længstlevendes død. Kompleksiteten af en sådan regel ville stå
i misforhold til den relativt beskedne arv, der er tale om. En sådan regel
ville endvidere kunne føre til urimelige resultater, hvis boet er væsentligt
formindsket ved længstlevendes død.
Justitsministeriet lægger vægt på, at reglerne ikke bliver unødigt komplice-
rede, ligesom der efter Justitsministeriets opfattelse ikke er vægtige hen-
syn, der kan begrunde, at lovens udgangspunkt om testationskompetence
skal fraviges i situationer, hvor længstlevende har udtaget suppleringsarv.
7
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 235: Redegørelse om lovovervågning af arveloven samt høringssvar, fra justitsministeren
Justitsministeriet finder derfor ikke anledning til at ændre reglerne om
længstlevendes testationskompetence, når længstlevende har udtaget sup-
pleringsarv.
4. Udvidet samlevertestamente
4.1. Reglerne om udvidet samlevertestamente
4.1.1. Betingelser for oprettelse af udvidet samlevertestamente
Med den nye arvelov blev der indført mulighed for, at ugifte samlevende
kan oprette et såkaldt udvidet samlevertestamente, hvilket indebærer, at en
række af reglerne om ægtefællers arveretlige stilling finder anvendelse for
ugifte samlevende. Det gælder f.eks. reglerne om suppleringsarv og arve-
henstand samt reglerne om fortrinsret til at overtage boets aktiver efter
vurdering.
Efter arvelovens § 87, stk. 1, kan to personer således ved testamente be-
stemme, at de helt eller delvis vil arve hinanden og arves, som var de ægte-
fæller. Det kan derimod ikke i et udvidet samlevertestamente bestemmes,
at lovens regler om arv vedrørende fælleseje, herunder reglerne om uskif-
tet bo, skal finde anvendelse, jf. arvelovens § 87, stk. 2. Et testamente efter
stk. 1 indebærer derudover ikke, at § 10 om ægtefællens tvangsarv finder
anvendelse, jf. arvelovens § 87, stk. 3.
Et udvidet samlevertestamente er kun gyldigt, hvis parterne ikke er sø-
skende eller slægtninge i op- og nedstigende linje og ikke ved oprettelsen
var gift, i registreret partnerskab, fraseparerede eller sad i uskiftet bo. End-
videre må parterne ikke have oprettet et udvidet samlevertestamente, hvor-
efter en anden samlever har arveret.
Et udvidet samlevertestamente er endvidere kun gyldigt, hvis parterne på
tidspunktet for den førstafdøde samlevers død levede sammen på fælles
bopæl og 1) ventede, havde eller havde haft et fælles barn eller 2) havde
levet sammen på den fælles bopæl i et ægteskabslignende forhold i de sid-
ste 2 år.
Justitsministeriet har på baggrund af de nye regler om udvidet samleverte-
stamente anmodet om høringsparternes erfaringer med reglerne, herunder
med kravet om samliv på fælles bopæl i 2 år.
8
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 235: Redegørelse om lovovervågning af arveloven samt høringssvar, fra justitsministeren
4.1.2. Begrænsninger i livsarvingens tvangsarv som følge af oprettelse
af udvidet samlevertestamente
Efter arvelovens § 87, stk. 1, kan samlevende som nævnt ovenfor ved te-
stamente bestemme, at de helt eller delvist skal arve hinanden og arves,
som var de ægtefæller.
Efter arvelovens § 9, stk. 1, arver ægtefællen halvdelen af arveladerens
ejendele, når denne efterlader sig livsarvinger. Efter arvelovens § 5, stk. 1,
udgør en fjerdedel af livsarvingens arvelod tvangsarv. Efterlader arvelade-
ren sig ikke livsarvinger, arver ægtefællen alene, jf. arvelovens § 9, stk. 2.
Hvis samlevere i et udvidet samlevertestamente bestemmer, at § 9 om æg-
tefællers arveret skal finde anvendelse, vil det udvidede samlevertestamen-
te således i sig selv – ligesom indgåelse af ægteskab – indebære en reduk-
tion i livsarvingernes legale arveret, idet livsarvingernes arvelod bliver
begrænset til halvdelen af arveladerens efterladte midler som følge af ar-
ven til den længstlevende samlever, jf. § 9, stk. 1.
Livsarvingernes arv vil desuden kunne reduceres yderligere til en fjerdedel
af arvelodden, jf. § 5, stk. 1, om tvangsarv.
Det er ikke er en gyldighedsbetingelse, at parterne har betegnet testamentet
som et udvidet samlevertestamente. Et testamente, hvori de ugifte samle-
vende har anført, at de ønsker at begunstige hinanden mest muligt, eller at
livsarvingerne skal arve mindst muligt, må forstås således, at parterne har
bestemt, at de skal arve mest muligt efter hinanden, dvs. at livsarvingernes
arv skal begrænses til tvangsarven, og at parterne i øvrigt ønsker arve-
lovens regler om ægtefæller bragt i anvendelse i videst muligt omfang,
medmindre konkrete omstændigheder taler imod en sådan forståelse, jf.
lovforslagets bemærkninger til § 87.
Justitsministeriet har anmodet om høringsparternes vurdering af, hvorvidt
de nye regler om udvidede samlevertestamenter har medført uhensigts-
mæssige økonomiske følger for livsarvingerne.
4.2. Høringssvar
Advokatrådet
har anført, at reglerne om udvidet samlevertestamente er
blevet modtaget meget positivt og har medført en væsentlig stigning i an-
tallet af testamentsoprettelser. Anvendelsen af udvidet samlevertestamente
9
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 235: Redegørelse om lovovervågning af arveloven samt høringssvar, fra justitsministeren
har alene haft meget begrænset virkning for arveladers livsarvinger, og der
er endnu ikke oparbejdet større erfaring på området. Der har ikke – eller i
hvert fald kun i begrænset omfang – vist sig uhensigtsmæssigheder som
følge af kravet om 2 års forudgående samliv på fælles bopæl.
Danske Advokater
har anført, at langt de fleste samlevende, der henven-
der sig for at oprette et testamente, anvender muligheden for at oprette et
udvidet samlevertestamente. Mange samlevende tror dog fejlagtigt, at de
automatisk arver hinanden efter at have boet sammen i en vis periode, og
mange samlevende får derfor ikke oprettet det nødvendige testamente.
Selv om livsarvingernes arv bliver mindre, hvis længstlevende samlever
tillægges arv ved et testamente eller et udvidet samlevertestamente, er det-
te i de fleste tilfælde hensigtsmæssigt, da det f.eks. kan muliggøre, at
længstlevende samlever og en umyndig livsarving kan blive boende i den
fælles bolig.
Danske Advokater har foreslået, at arvelovens § 87 ændres således, at en
formulering i et testamente om, at samleveren skal arve mest muligt, auto-
matisk skal forstås som en begunstigelse efter § 87.
For så vidt angår kravet om 2 års samliv på fælles bopæl har Danske Ad-
vokater anført, at det i nogle tilfælde, f.eks. ved køb af fast ejendom, er
uhensigtsmæssigt, at samlevende skal have haft 2 års samliv på fælles
bopæl. Det bør derfor ifølge Danske Advokater overvejes, om reglen bør
fastholdes. Danske Advokater har dog bemærket, at i de tilfælde, hvor par-
terne ikke opfylder samlivskravet, oprettes det udvidede samlevertesta-
mente ofte med det samme, således at udvidelsen blot først træder i kraft
efter 2 år.
Københavns Universitet
og
Advokaterne Sankt Knuds Torv P/S
har
foreslået, at arvelovens § 5 præciseres med en henvisning til arvelovens §
87, således at det står klart, at livsarvingernes tvangsarvelod begrænses
ved oprettelse af et udvidet samlevertestamente.
Advokaterne Sankt Knuds Torv P/S
har desuden anført, at muligheden
for at oprette et udvidet samlevertestamente er populær, og at den ikke har
vist sig at have uhensigtsmæssige følger i forhold til livsarvingerne. Dog
har anvendelsen af udvidede samlevertestamenter muligvis skabt forvir-
ring hos nogle livsarvinger om størrelsen af deres tvangsarv. De mange
betingelser for gyldigheden af et udvidet samlevertestamente, f.eks. kravet
10
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 235: Redegørelse om lovovervågning af arveloven samt høringssvar, fra justitsministeren
om, at arvelader ikke må sidde i uskiftet bo, hindrer flere par i at oprette
testamente.
Københavns Universitet
har desuden anført, at kravet om, at begge sam-
levere skal oprette et udvidet samlevertestamente, herunder kravet om gen-
sidighed, bør afskaffes.
4.3. Justitsministeriets overvejelser
4.3.1. Betingelser for oprettelse af udvidet samlevertestamente
På baggrund af de indkomne høringssvar er det Justitsministeriets vurde-
ring, at reglerne om udvidet samlevertestamente i praksis fungerer efter
hensigten, og at reglerne løser en række arveretlige problemstillinger
blandt samlevende, der af forskellige årsager har valgt ikke at indgå ægte-
skab.
Justitsministeriet har overvejet, om kravet om 2 års samliv på fælles bopæl
er uhensigtsmæssigt, f.eks. ved ugifte samlevendes køb af fast ejendom.
Justitsministeriet finder det dog væsentligt at fastholde kravet om 2 års
samliv på fælles bopæl, således at der kun kan opnås arveret efter et udvi-
det samlevertestamente i tilfælde, hvor samlivet har haft en vis stabilitet,
og hvor det med rimelighed kan antages, at forholdet kan sidestilles med et
ægteskab. Kravet om fælles bopæl i 2 år skal endvidere ses i lyset af, at der
flere andre steder i lovgivningen anvendes et tilsvarende krav, f.eks. i leje-
lovens § 75, stk. 2, og § 77 a om retten til overtagelse af lejlighed ved
dødsfald eller samlivsophævelse og i boafgiftslovens § 1, stk. 2, litra d,
samt § 22, stk. 1, litra d, om betaling af tillægsboafgift og gaveafgift.
Det bemærkes, at der ikke er noget til hinder for, at et par, der ikke opfyl-
der betingelserne for at opnå arveret efter et udvidet samlevertestamente,
opretter et almindeligt testamente, hvor de gensidigt sikrer hinanden. Et
sådan testamente kan oprettes på et hvilket som helst tidspunkt, uanset om
parterne har fælles bopæl eller ej.
Justitsministeriet finder på denne baggrund, at kravet om 2 års samliv på
fælles bopæl bør fastholdes.
I forhold til betingelsen om, at de ugifte samlevende ikke må sidde i uskif-
tet bo vil det kunne give anledning til betydelige skiftemæssige problemer,
11
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 235: Redegørelse om lovovervågning af arveloven samt høringssvar, fra justitsministeren
hvis en samlever i uskiftet bo afgår ved døden efter at have oprettet et ud-
videt samlevertestamente, fordi der i givet fald ville skulle ske samtidigt
skifte af det uskiftede bo og af boet efter den førstafdøde samlever. Dette
ville således kunne føre til uoverskuelige situationer for både samleveren i
det uskiftede bo, den anden samlever og øvrige arvinger.
Det er på den baggrund Justitsministeriets opfattelse, at kravet om, at par-
terne ikke må sidde i uskiftet bo, bør fastholdes.
For så vidt angår forslaget om at afskaffe kravet om flere oprettere, herun-
der gensidighed, ved oprettelse af et udvidet samlevertestamente, er det
Justitsministeriets opfattelse, at et udvidet samlevertestamente i vidt om-
fang skal afspejle de retsvirkninger, der følger af et ægteskab, herunder
den gensidige arveret. Det er således efter ministeriets opfattelse netop
derfor væsentligt at fastholde, at der kun kan opnås arveret efter et udvidet
samlevertestamente i tilfælde, hvor der er tale om gensidig arveret. Samle-
vende, der ikke ønsker at oprette et gensidigt udvidet samlevertestamente,
kan i stedet oprette et almindeligt testamente.
4.3.2. Begrænsninger i livsarvingens tvangsarv som følge af oprettelse
af udvidet samlevertestamente
I forhold til Danske Advokaters forslag om at justere arvelovens § 87, så-
ledes at en formulering i et testamente, hvorefter samleveren skal arve
mest muligt, automatisk skal anses for at være en begunstigelse efter § 87,
finder Justitsministeriet ikke behov for at foretage en sproglig præcisering
af bestemmelsen.
Med hensyn til forslaget om at indsætte en henvisning til § 87 i arvelovens
§ 5 er det Justitsministeriets opfattelse, at en sådan ændring ikke er egnet
til at tydeliggøre, at livsarvingens arv begrænses ved oprettelse af et udvi-
det samlevertestamente. En sådan ændring ville i øvrigt forudsætte, at der
blev henvist til arvelovens § 87 i alle bestemmelser, som er relevante ved
udvidede samlevertestamenter. Justitsministeriet finder på den baggrund,
at den generelle regel i § 87 er den mest enkle og konsekvente ordning.
12
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 235: Redegørelse om lovovervågning af arveloven samt høringssvar, fra justitsministeren
5. Uskiftet bo
5.1. Reglerne om uskiftet bo
5.1.1. Længstlevendes mulighed for at sidde i uskiftet bo med førstaf-
dødes særbørn
Efter en ægtefælles død kan længstlevende overtage ægtefællernes fællese-
je, jf. dog § 23, stk. 2-6 (om livsforsikringer og pensionsydelser mv.), til
uskiftet bo med deres fælles livsarvinger, jf. arvelovens § 17.
Efterlader førstafdøde sig særbørn, kan boet kun udleveres til uskiftet bo
med samtykke fra særbørnene, jf. arvelovens § 18, stk. 1.
Justitsministeriet har anmodet høringsparterne om bemærkninger til regler-
ne om uskiftet bo, herunder oplysning om, i hvilket omfang muligheden
for at sidde i uskiftet bo anvendes.
5.1.2. Underretning om udlevering til uskiftet bo
Skifteretten skal underrette førstafdødes livsarvinger om udleveringen til
uskiftet bo, jf. arvelovens § 21. Reglen blev indført med den nye arvelov.
Som det fremgår af pkt. 5.3 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget,
må det antages, at livsarvingerne i langt de fleste tilfælde vil have en sådan
tilknytning til længstlevende, at de i forvejen er bekendt med udleveringen
til uskiftet bo. I visse tilfælde kan forbindelsen til familien dog af den ene
eller anden årsag være brudt, og en underretningsregel kan i sådanne til-
fælde være hensigtsmæssig for livsarvingernes mulighed for at vurdere,
om længstlevende misbruger rådigheden over det uskiftede bo.
I forbindelse med gennemførelsen af en budgetanalyse af domstolene i
2013 blev der under Domstolsstyrelsen nedsat en arbejdsgruppe om effek-
tivisering af byretternes behandling af dødsboskiftesager. Arbejdsgruppen
foreslog i sin rapport af 11. juni 2013 bl.a., at den obligatoriske underret-
ning efter arvelovens § 21 afskaffes. Arbejdsgruppen anførte som begrun-
delse herfor, at skifteretterne bruger en del tid på at besvare henvendelser
fra livsarvingerne og vejlede om baggrunden for underretningen. Livsar-
vingerne er desuden som nævnt i langt de fleste tilfælde bekendt med
dødsfaldet og med, at længstlevende har overtaget boet til uskiftet bo.
13
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 235: Redegørelse om lovovervågning af arveloven samt høringssvar, fra justitsministeren
Høringsparterne er i forlængelse af arbejdsgruppens anbefaling blevet an-
modet om bemærkninger til en eventuel afskaffelse af underretningspligten
i arvelovens § 21.
5.1.3. Formueoversigten vedrørende det uskiftede bos midler
Inden 6 måneder efter dødsfaldet skal længstlevende til skifteretten indle-
vere en formueoversigt, som omfatter 1) førstafdødes fællesejemidler, 2)
længstlevendes fællesejemidler, 3) de i arvelovens § 23, stk. 2-6, nævnte
midler (livsforsikringer og pensionsrettigheder mv.), 4) længstlevendes
fuldstændige særeje og 5) førstafdødes fuldstændige særeje, jf. arvelovens
§ 22, stk. 1.
Skifteretten skal efter anmodning udlevere et eksemplar af formueoversig-
ten til livsarvingerne, jf. arvelovens § 22, stk. 5.
Arbejdsgruppen om effektivisering af byretternes behandling af døds-
boskiftesager anbefalede at ophæve pligten efter arvelovens § 22 til at ind-
levere en formueoversigt, dog således at længstlevende ved boets udleve-
ring i stedet skal afgive en erklæring om forsikringer og eventuelle aktiver,
som ikke fremgår af skattemappen, og en udtrykkelig erklæring om, at
ægtefællens bodel er solvent.
Det var arbejdsgruppens vurdering, at formueoversigten i langt de fleste
tilfælde er overflødig, idet retterne i forvejen via SKAT får adgang til skat-
temappen, som indeholder oplysning om begge ægtefællers økonomiske
forhold.
Arbejdsgruppen fandt på den ene side, at en afskaffelse vil medføre en
forenkling for længstlevende, der slipper for at udfærdige formueoversig-
ten, og være ressourcebesparende for skifteretten, der ikke vil skulle bruge
tid på at vejlede om og bistå med udfyldelsen.
På den anden side pegede arbejdsgruppen på, at en afskaffelse af formue-
oversigten vil kunne svække ægtefællens mulighed for at godtgøre, at for-
sikringer og pensioner, der senere kommer til udbetaling, ville skulle hol-
des uden for skiftet. Efter arbejdsgruppens opfattelse vil dette hensyn dog
kunne varetages ved vejledning til ægtefællen om, at det til brug for et
eventuelt senere skifte i levende live kan være væsentligt at kunne doku-
mentere, hvilke aktiver der indgår i det uskiftede bo, og hvilke der kan
holdes uden for.
14
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 235: Redegørelse om lovovervågning af arveloven samt høringssvar, fra justitsministeren
Arbejdsgruppen pegede endvidere på, at en afskaffelse af formueoversig-
ten vil kunne svække livsarvingernes mulighed for at føre bevis for længst-
levendes misbrug af adgangen til at disponere over det uskiftede bo, idet
der kan være aktiver efter afdøde, som ikke fremgår af skattemappen. Det
gælder for eksempel andelsboliger, kolonihavehuse, bygning på lejet
grund, private gældsbreve og udenlandske formueaktiver. Livsarvingerne
må således – i nogle tilfælde – antages at få vanskeligere ved at bevise, at
betingelserne for at kræve boet skiftet, at rejse et vederlagskrav eller at få
en gavedisposition omstødt er opfyldt.
Arbejdsgruppen anbefalede på den baggrund efter en samlet vurdering, at
kravet om indlevering af formueoversigten afskaffes, således at oplysnin-
gerne om boets formueforhold i stedet alene fremgår af skattemappen
kombineret med en erklæring om, at der ikke er andre aktiver i boet end
dem, som fremgår af skattemappen, samt om eventuelle forsikringer mv.
og – efter anmodning – en solvenserklæring. Derudover anbefalede ar-
bejdsgruppen, at skattemappen udbygges med oplysninger om i alt fald
andelsboliger samtidig med, at livsarvingerne får krav på efter anmodning
at få udleveret en udskrift heraf.
Arbejdsgruppen anbefalede, at der inden en eventuel afskaffelse af formu-
eoversigten foretages en undersøgelse af SKATs behov for oversigten og
en nærmere afklaring af bl.a. de tekniske og juridiske muligheder hos hen-
holdsvis SKAT og skifteretterne for at opbevare og udveksle de oplysnin-
ger, der fremgår af skattemappen.
Justitsministeriet har i forlængelse af arbejdsgruppens anbefaling anmodet
høringsparterne om bemærkninger til en eventuel ændring af arvelovens §
22.
5.2. Høringssvar
Byretterne
har anført, at det er en velkendt, men sjældent forekommende
problematik, at længstlevende har misbrugt sin rådighed over det uskiftede
bo. Problematikken er ikke ny og kan tillige opstå i uskiftede boer med
fællesbørn, og byretterne har ikke oplysninger om, at problemet skulle
være stigende eller særlig aktuelt for uskiftede boer med særbørn.
Advokatrådet
har anført, at muligheden for at sidde i uskiftet bo med
førstafdødes særbørn i vidt omfang anvendes. Det forekommer, at længst-
levende ”tømmer” hele boet, således at der ikke bliver nogen arv til
15
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 235: Redegørelse om lovovervågning af arveloven samt høringssvar, fra justitsministeren
førstafdødes særbørn, men Advokatrådet er ikke bekendt med, hvor ofte
det sker.
Advokatrådet finder ikke, at en afskaffelse af skifterettens obligatoriske
pligt til at oplyse livsarvingerne om, at boet er udleveret til uskiftet bo, vil
få konsekvenser for livsarvingernes mulighed for at dokumentere et mis-
brug. I tilfælde, hvor livsarvingerne ikke har kontakt til forældrene, vil et
eventuelt misbrug dog være sværere at opdage, såfremt underretningsplig-
ten efter § 21 afskaffes.
Det vil efter Advokatrådets opfattelse ikke være hensigtsmæssigt at ændre
arvelovens § 22, da der er adskillige aktiver, herunder aktiver af større
værdi, der ikke fremgår af skattemappen.
Danske Advokater
har anført, at muligheden for at sidde i uskiftet bo med
førstafdødes særbørn anvendes i et vist omfang. Det forekommer dog mere
og mere sjældent og oftest ved ældre længstlevende. Det er den generelle
opfattelse blandt advokaterne, at længstlevende bør skifte, såfremt der er
likviditet i boet.
Danske Advokater har videre anført, at der altid vil være en risiko for, at
længstlevende misbruger formuen, og dette har ikke ændret sig med den
nye arvelov. En afskaffelse af skifterettens underretningspligt vil for livs-
arvinger, der ikke har kontakt med forældrene, betyde, at det kan være
vanskeligt at opdage et misbrug. Danske Advokater har desuden anført, at
det er en forudsætning for en eventuel ændring af arvelovens § 22, at skat-
temappen udbygges med oplysninger om f.eks. andelsboliger, kolonihave-
huse, private gældsbreve og udenlandske formueaktiver, da skattemappen
skal give et retvisende billede af formueforholdet. Udbygges skattemappen
med disse oplysninger, vil en ændring være hensigtsmæssig og gøre det
væsentligt lettere for skifteretten og længstlevende at håndtere skiftet. Det
er dog en afgørende forudsætning, at skattemappen for dødsåret bevares
hos SKAT, indtil længstlevende er død. Hvis der ikke kan indføres en ord-
ning, hvor skattemapperne arkiveres elektronisk og gøres tilgængelige i en
længere årrække efter dødsfaldet, kan Danske Advokater ikke støtte en
ændring af arvelovens § 22.
Aalborg Universitet, Aarhus Universitet
og
Syddansk Universitet
har
anført, at en afskaffelse af skifterettens obligatoriske pligt til at oplyse livs-
arvinger om, at boet udleveres til uskiftet bo, og afskaffelsen af pligten til
at udarbejde en formueoversigt umiddelbart vil have konsekvenser for
16
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 235: Redegørelse om lovovervågning af arveloven samt høringssvar, fra justitsministeren
muligheden for at dokumentere misbrug af det uskiftede bo. En ændring af
arvelovens § 22 forudsætter, at alle relevante oplysninger i videst muligt
omfang vil kunne findes i skattemappen.
Universiteterne har desuden anført, at det ofte forekommer, at unge men-
nesker bliver anmodet om at samtykke til, at en forælders nye ægtefælle
kan sidde i uskiftet bo, uden at den unge får selvstændig rådgivning fra
egen advokat herom. En sådan anmodning gives ofte i en familiær relation,
hvor et afslag kan få katastrofale sociale, emotionelle og økonomiske kon-
sekvenser, og et afslag vil i praksis ofte indebære, at arven i stedet begræn-
ses til et minimum.
Advokaterne Sankt Knuds Torv P/S
har anført, at muligheden for at
sidde i uskiftet bo med førstafdødes særbørn fortsat er noget, mange fami-
lier ønsker, selv om man nu ved testamente kan stille længstlevende på
næsten samme måde, som hvis længstlevende sad i uskiftet bo. Skifteret-
tens obligatoriske underretningspligt bør efter Advokaterne Sankt Knuds
Torv P/S’s opfattelse ikke fjernes, da det kan vanskeliggøre arvingernes
mulighed for at løfte bevisbyrden for et misbrugs omfang.
5.3. Justitsministeriets overvejelser
5.3.1. Længstlevendes mulighed for at sidde i uskiftet bo med førstaf-
dødes særbørn
Som det fremgår, har Aalborg Universitet, Aarhus Universitet og Syd-
dansk Universitet peget på, at unge kan stilles i en vanskelig situation, når
de som særbørn – uden den fornødne advokatrådgivning – bliver anmodet
om at samtykke til, at en forælders nye ægtefælle som længstlevende kan
sidde i uskiftet bo.
Justitsministeriet finder, at det er væsentligt at bevare muligheden for, at
længstlevende kan hensidde i uskiftet bo med førstafdødes særbørn. En
afskaffelse heraf vil således kunne medføre betydelige økonomiske konse-
kvenser for længstlevende, som f.eks. kan være nødt til at sælge sin bolig
for at udbetale arv til førstafdødes særbørn.
Justitsministeriet finder samtidig, at det er væsentligt at bevare kravet om,
at førstafdødes særbørn skal samtykke til udlevering til uskiftet bo. Justits-
ministeriet lægger herved bl.a. vægt på, at der ved uskiftet bo med særbørn
er en større risiko for misbrug af boet fra længstlevendes side.
17
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 235: Redegørelse om lovovervågning af arveloven samt høringssvar, fra justitsministeren
Justitsministeriet finder på den baggrund ikke anledning til at foretage æn-
dringer af reglerne om længstlevendes mulighed for at hensidde i uskiftet
bo med samtykke fra førstafdødes særbørn.
5.3.2. Underretning om udlevering til uskiftet bo
Som anført ovenfor under pkt. 5.1.2 har underretningspligten efter arve-
lovens § 21 til formål at styrke livsarvingernes mulighed for at vurdere,
om længstlevende misbruger rådigheden over det uskiftede bo.
En afskaffelse af underretningspligten i arvelovens § 21 ville indebære, at
livsarvinger, der ikke var i kontakt med førstafdøde, ikke i forbindelse med
dødsfaldet ville blive gjort opmærksom på muligheden for at anmode om
oplysninger om de økonomiske forhold i boet efter førstafdøde. Disse livs-
arvinger ville som følge deraf kunne få vanskeligere ved at dokumentere et
eventuelt misbrug i det uskiftede bo og i forlængelse heraf gøre et krav
gældende i boet.
Derudover må det antages, at de administrative lettelser for skifteretterne,
som en ophævelse af § 21 ville medføre, ville være relativt beskedne. En
sådan lettelse opvejer efter Justitsministeriets opfattelse ikke hensynet til
førstafdødes livsarvingers mulighed for at varetage deres interesser i for-
hold til det uskiftede bo.
Justitsministeriet finder på den baggrund og i lyset af de indkomne hø-
ringssvar, at § 21 ikke bør ophæves.
5.3.3 Formueoversigten vedrørende det uskiftede bos midler
På baggrund af anbefalingerne fra arbejdsgruppen under Domstolsstyrel-
sen kan der efter Justitsministeriets opfattelse være grund til nærmere at
overveje, om reglerne om formueopgørelsen i arvelovens § 22 bør fasthol-
des i deres nuværende form.
Justitsministeriet vil derfor indlede drøftelser med Skatteministeriet og
Domstolsstyrelsen om muligheden for at udvide skattemappens indhold
med henblik på en eventuel ophævelse af arvelovens § 22.
18
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 235: Redegørelse om lovovervågning af arveloven samt høringssvar, fra justitsministeren
6. Andre emner
Udover de spørgsmål, som Justitsministeriet har anmodet høringsparterne
om at besvare, har
Danske Advokater, Københavns Universitet
og
Ad-
vokaterne Sankt Knuds Torv P/S
afgivet en række yderligere bemærk-
ninger til arveloven, som gennemgås i det følgende.
6.1. Successionsrækkefølger
6.1.1. Reglerne om successionsrækkefølger
Efter arvelovens § 60 kan friarv ved testamente indsættes i en successions-
rækkefølge, således at arven tilfalder en arving eller legatar på første plads
og derefter en eller flere andre arvinger eller legatarer på anden eller sene-
re pladser. Ved testamente kan arv eller legat ikke tillægges flere ved testa-
tors død ufødte personer efter hinanden.
Det blev i udvalget overvejet, om der i arveloven burde opstilles nærmere
deklaratoriske (dvs. fravigelige) regler om successionsrækkefølger, jf. be-
tænkningen side 335-337. Udvalget fandt ikke anledning til at indføre reg-
ler herom bl.a. under hensyn til, at det ville være vanskeligt at pege på en
bestemt lovgivningsløsning, der opfylder den enkelte arveladers ønsker.
Justitsministeriet tiltrådte i lovforslaget udvalgets overvejelser.
6.1.2. Høringssvar
Såvel
Danske Advokater
som
Københavns Universitet
har peget på be-
hovet for deklaratoriske regler om successionsrækkefølger.
Danske Advokater
har i den forbindelse anført, at successionsrækkefølger
bl.a. anvendes ved tilrettelæggelse af generationsskifte af virksomheder og
til sikring af, at en familieformue bliver i slægten i de kommende genera-
tioner. Danske Advokater har særligt anført, at de manglende regler fører
til, at ethvert juridisk aspekt af en successionsrækkefølge skal beskrives
detaljeret i stiftelsesdokumentet, hvilket er en både vanskelig og tidskræ-
vende opgave, og at successionsrækkefølger som følge heraf kun kan an-
vendes af borgere, som har de økonomiske ressourcer til juridisk rådgiv-
ning. Også domstolene har efter Danske Advokaters opfattelse vanskeligt
ved at finde faste holdepunkter for lovgivers holdning til, hvad det legale
indhold af en successionsrækkefølge skal være. Danske Advokater har
desuden bl.a. anført, at det giver anledning til problemer, at der ikke er
19
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 235: Redegørelse om lovovervågning af arveloven samt høringssvar, fra justitsministeren
noget register for successionsrækkefølger og opfordrer til, at der etableres
et nationalt register over successionsrækkefølger svarende til Centralregi-
stret for Testamenter.
Københavns Universitet
har foreslået, at der – henset til successionsræk-
kefølgers voksende samfundsmæssige betydning og potentiale til at kunne
tilgodese komplekse familiestrukturers behov – nedsættes et udvalg til at
undersøge udfordringerne og mulighederne forbundet med succes-sions-
rækkefølger i dansk ret.
6.1.3. Justitsministeriets overvejelser
6.1.3.1. Deklaratoriske regler for successionsrækkefølger
Justitsministeriet overvejede i forbindelse med lovforslagets udarbejdelse,
om der skulle indføres deklaratoriske regler om successionsrækkefølger.
Spørgsmålet blev endvidere overvejet grundigt af udvalget. Det er fortsat
Justitsministeriets opfattelse, at det ikke i praksis vil være muligt at udfor-
me dækkende deklaratoriske regler for alle former for successionsrække-
følger. Arveladers ønske om udarbejdelse af en successionsrækkefølge er
ofte konkret begrundet, hvorfor der ikke kan peges på en bestemt lovgiv-
ningsmæssig løsning.
På grund af successionsrækkefølgers komplicerede karakter forudsætter
anvendelse heraf efter Justitsministeriets opfattelse altid professionel råd-
givning, og successionsrækkefølger bør primært anvendes ved f.eks. gene-
rationsskifte af en virksomhed, eller når arvelader har et særligt ønske om,
at et bestemt aktiv skal gå i arv i familien.
Justitsministeriet finder derfor på nuværende tidspunkt ikke anledning til
at nedsætte et nyt udvalg, der i givet fald skulle se nærmere på reglerne om
successionsrækkefølger, eller i øvrigt foreslå ændringer i reglerne herom.
6.1.3.2. Registrering af successionsrækkefølger
Den daværende regering nedsatte i 2012 et udvalg om varetagelse af skif-
tesagsbehandlingen. Udvalget afgav i oktober 2013 sin redegørelse.
Udvalget anbefalede i sin redegørelse, jf. punkt 6.4.2.1.6, at der i den blan-
ket, der er optrykt som bilag 1 til Justitsministeriets bekendtgørelse nr.
1555 af 18. december 2007 om notarialforretninger, og som ved notartesta-
20
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 235: Redegørelse om lovovervågning af arveloven samt høringssvar, fra justitsministeren
menter skal udfyldes i forbindelse med testamentets registrering i Central-
registeret for Testamenter, jf. bekendtgørelsens § 18, tilføjes en ekstra ru-
brik, hvor det kan anføres, hvorvidt der i testamentet er successionsrække-
følger og i bekræftende fald CPR- eller CVR-nummer på de enkelte arvin-
ger/legatarer i successionen.
Justitsministeriet har i forlængelse heraf ved bekendtgørelse nr. 1161 af
28. oktober 2014 ændret blanketten i bilaget i overensstemmelse med ud-
valgets anbefalinger. Ændringsbekendtgørelsen trådte i kraft den 2.
november 2014.
Anvendelsen af den nye blanket giver ifølge Domstolsstyrelsen imidlertid
anledning til en række udfordringer i praksis. Det gælder navnlig i forhold
til kravet om at angive CPR- eller CVR-nummer på den enkelte arving
mv., ligesom det ikke er muligt at angive CPR-nummer på ufødte arvinger.
Domstolsstyrelsen har endvidere peget på, at der med den eksisterende
tekniske løsning alene er mulighed for at registrere successionsrækkeføl-
gen i tilknytning til den person, der opretter testamentet (og ikke i tilknyt-
ning til de arvinger, der er indsat i successionsrækkefølgen).
På den baggrund vil Justitsministeriet ændre bekendtgørelsen om notarial-
forretninger, således at rubrikken til angivelse af CPR- eller CVR-nummer
på de enkelte arvinger/legatarer i en successionsrækkefølge udgår. Rubrik-
ken til angivelse af, hvorvidt testamentet indeholder en successionsrække-
følge, vil dog blive opretholdt, således at det ved testators død vil fremgå,
at testamentet indeholder en successionsrækkefølge. Samtidig vil Dom-
stolsstyrelsen foranledige, at det i den vejledning, der udleveres til notaren,
præciseres, at successionsrækkefølgen alene registreres på testators navn.
Med hensyn til spørgsmålet om at etablere et nationalt register over suc-
cessionsrækkefølger har Domstolsstyrelsen oplyst, at der ikke synes at
være et praktisk behov for et egentligt register. På denne baggrund og i
lyset af, at Justitsministeriet ikke umiddelbart finder anledning til at indfø-
re deklaratoriske regler om successionsrækkefølger, er der efter Justitsmi-
nisteriets opfattelse heller ikke anledning til at tage initiativ til etablering
af et nationalt register.
21
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 235: Redegørelse om lovovervågning af arveloven samt høringssvar, fra justitsministeren
6.2. Fælles testamenter (længstlevendes testationsret)
6.2.1. Reglerne om længstlevendes testationsret
Arvelovens § 81 regulerer længstlevendes testationskompetence, når der
mellem ægtefællerne er oprettet et fælles testamente.
Har ægtefæller ved en fælles testamentarisk disposition truffet bestemmel-
se om, hvordan arven skal fordeles ved længstlevendes død, kan længstle-
vende som udgangspunkt ved testamente råde over friarven i boet efter
længstlevende, jf. arvelovens § 81, stk. 1. Længstlevende kan dog ikke ved
testamente råde over 1) friarv, der ifølge det fælles testamente skal tilfalde
førstafdødes særbørn, og 2) halvdelen af friarv, der ifølge det fælles testa-
mente skal tilfalde fælles livsarvinger, jf. arvelovens § 81, stk. 2.
Arvelovens § 81, stk. 1 og 2, finder ikke anvendelse, hvis den fælles testa-
mentariske disposition indeholder anden bestemmelse om længstlevendes
testationsret, jf. arvelovens § 81, stk. 3.
6.2.2. Høringssvar
Danske Advokater
har anført, at langt de færreste ønsker, at længstleven-
de skal være fastlåst i sin testationskompetence, således at længstlevende
ikke kan testere over friarv, der ifølge det fælles testamente skal tilfalde
førstafdødes særbørn ved længstlevendes død. Reglen i § 81 opleves derfor
ifølge Danske Advokater som urimelig. Danske Advokater foreslår derfor
en udfyldende regel om, at længstlevende har testationskompetence i et
eller andet omfang, uanset om førstafdøde har særbørn.
Endvidere peger Danske Advokater på, at der er tale om lovgivning med
tilbagevirkende kraft, hvilket er meget uheldigt.
Københavns Universitet
har anført, at de indførte begrænsninger for
længstlevende testator er uhensigtsmæssige i flere henseender, først og
fremmest fordi de er deklaratoriske og ikke stemmer overens med det, den
gennemsnitlige testator ønsker og kan overskue.
Københavns Universitet foreslår derfor, at den deklaratoriske regel ændres,
således at længstlevendes testationskompetence i henhold til fælles testa-
mente, hvori det er bestemt, at arven ved længstlevende ægtefælles død
skal tilfalde førstafdødes særbarn, skal være fri, subsidiært at den forhøjes
22
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 235: Redegørelse om lovovervågning af arveloven samt høringssvar, fra justitsministeren
til mindst halvdelen af længstlevende testators formue, eventuelt med et
loft i form af, hvad længstlevende arvede fra den førstafdøde testator. Kø-
benhavns Universitet foreslår endvidere, at længstlevende testators testa-
tionskompetence i henhold til et fælles testamente, hvori det er bestemt, at
arven ved længstlevendes død skal tilfalde et fællesbarn, skal være fri.
Københavns Universitet har endvidere anført, at det er problematisk, at
fælles testamenter, der er oprettet før den 1. januar 2008, omfattes af de
deklaratoriske regler i arvelovens kap. 13.
6.2.3. Justitsministeriets overvejelser
Justitsministeriet har i lyset af de indkomne høringssvar overvejet, hvor-
vidt reglerne bør ændres således, at længstlevende får udvidet testations-
kompetencen, når det i et fælles testamente er bestemt, at førstafdødes sær-
børn eller fælles livsarvinger skal modtage arv efter længstlevende.
Det bemærkes, at den nye arvelov i højere grad giver ægtefæller mulighed
for at begunstige længstlevende.
I forhold til fælles testamenter er længstlevendes testationskompetence
blevet udvidet, idet testationskompetencen for længstlevende nu er fri, når
ægtefællerne ikke efterlader sig særbørn eller fælles livsarvinger. I den
tidligere arvelov var længstlevendes testationskompetence begrænset til
længstlevendes særeje og halvdelen af det tidligere fællesbo, uanset om
der var særbørn og fælles livsarvinger. Den nye arvelov giver herunder
mulighed for, at ægtefællernes særbørn og fælles livsarvinger i højere grad
end tidligere kan ligestilles økonomisk efter længstlevendes død. Der er
samtidigt indført regler, der beskytter førstafdødes særbørn, når arven skal
fordeles efter længstlevende.
I tilfælde, hvor ægtefællerne i et testamente har bestemt, at førstafdødes
særbørn ved længstlevendes død helt eller delvist skal kompenseres for
den arv, de ikke modtog ved førstafdødes død, fordi længstlevende er be-
gunstiget mest muligt, udgør reglen i § 81, stk. 2, nr. 1, efter Justitsmini-
steriets opfattelse et vigtigt værn for førstafdødes særbørn.
Justitsministeriet har overvejet hensynet til førstafdødes særbørn over for
hensynet til længstlevendes testationskompetence ved f.eks. indgåelse af
nyt ægteskab eller oprettelse af testamente til fordel for ny samlever eller
andre særbørn. Da et fælles testamente er oprettet af ægtefællerne i fore-
23
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 235: Redegørelse om lovovervågning af arveloven samt høringssvar, fra justitsministeren
ning, bør førstafdødes vilje, hvorved særbørnene tilgodeses, efter Justits-
ministeriets opfattelse ikke kunne tilsidesættes af længstlevende, medmin-
dre der er taget forbehold for, at længstlevende skal have testationskompe-
tence. En retstilstand, hvorefter længstlevende som den deklaratoriske ho-
vedregel frit ville kunne nedsætte friarven i strid med førstafdødes ønsker
og forudsætninger, ville således ikke sikre den fornødne balance mellem
hensynet til længstlevendes retsstilling og hensynet til førstafdødes sær-
børn.
Konsekvensen af reglen i arvelovens § 81, stk. 2, nr. 1, er, at længstleven-
de ikke kan tilsidesætte eller begrænse arven til førstafdødes særbørn, hvil-
ket også gælder den arv, der reelt stammer fra længstlevendes formue.
Ægtefæller, der testerer til fordel for den enes særbørn ved længstlevendes
død, bør derfor efter omstændighederne rådes til at forholde sig til længst-
levendes testationskompetence. Udvalget forudså allerede i betænkningen
denne problemstilling, og reglerne blev – i overensstemmelse med udval-
gets forslag – således gjort deklaratoriske for at sikre, at testatorerne frit
kan udforme reglerne om længstlevendes testationsret. Det bør således
efter Justitsministeriets opfattelse allerede ved testamentets oprettelse ind-
gå i ægtefællernes overvejelser, om længstlevende skal gives yderligere
testationskompetence, således at længstlevende ikke er bundet af arve-
lovens § 81, stk. 2, nr. 1.
Justitsministeriet finder på denne baggrund ikke grundlag for at ændre
arvelovens § 81, stk. 2, nr. 1.
For så vidt angår arvelovens § 81, stk. 2, nr. 2, om længstlevendes adgang
til at testere over friarv til fælles livsarvinger ville en deklaratorisk hoved-
regel, hvorefter længstlevende ville kunne nedsætte arven til fælles livsar-
vinger til tvangsarven, efter Justitsministeriets opfattelse give mulighed for
en for stor begrænsning af de fælles livsarvingers arv og være i strid med
førstafdødes forudsætninger for arvens fordeling.
Reglen giver således efter Justitsministeriets opfattelse fælles livsarvinger
en rimelig beskyttelse mod, at deres arv nedsættes i strid med førstafdødes
forudsætninger, og Justitsministeriet finder derfor heller ikke anledning til
at foretage en ændring af arvelovens § 81, stk. 2, nr. 2.
Med hensyn til det, Danske Advokater og Københavns Universitet har
anført om overgangsbestemmelsen og lovgivning med tilbagevirkende
kraft, bemærkes, at loven finder anvendelse i tilfælde, hvor arvelader dør
24
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 235: Redegørelse om lovovervågning af arveloven samt høringssvar, fra justitsministeren
efter lovens ikrafttræden. Det gælder således også, selv om testamentet er
oprettet før lovens ikrafttræden. I forhold til fælles testamenter indebærer
det, at § 81 finder anvendelse i tilfælde, hvor længstlevende er død efter
lovens ikrafttræden, uanset hvornår førstafdøde døde. Udvalget overveje-
de, jf. side 384 f. i betænkningen, om det kunne give anledning til betæn-
keligheder, at man derved ændrede på de legale regler om testationskom-
petence, som førstafdøde havde haft som forudsætning ved testamentets
oprettelse, på et tidspunkt, hvor denne er død og derfor selvsagt ikke kan
ændre det. Udvalget fandt imidlertid under henvisning til, at bestemmel-
serne om længstlevendes testationsret alene finder anvendelse, hvis der
ikke i testamentet er taget stilling til spørgsmålet om længstlevendes testa-
tionskompetence, at det ikke var betænkeligt at lade udvidelsen af længst-
levendes testationskompetence omfatte også de tilfælde, hvor førstafdøde
er død før lovens ikrafttræden. Hvis førstafdøde havde haft en forudsæt-
ning om, at det gensidige testamente ikke skulle kunne ændres af længstle-
vende, kunne dette være opnået ved at gøre testamentet uigenkaldeligt.
Justitsministeriet tilsluttede sig i lovforslaget udvalgets overvejelser på
området og finder fortsat ikke, at overgangsbestemmelsen giver anledning
til betænkeligheder.
6.3. Fælles testamenter (længstlevendes dispositionsadgang i levende
live)
6.3.1. Reglerne om længstlevendes dispositionsadgang
Har ægtefæller ved fælles testamente truffet bestemmelse om arvens forde-
ling efter længstlevendes død, som længstlevende ikke kan tilbagekalde,
kan længstlevende ikke tilsidesætte denne bestemmelse ved 1) at give ga-
ver eller arveforskud, hvis værdi står i misforhold til formuen, eller 2) at
indsætte en begunstiget i en livsforsikring eller en lignende ordning, der er
oprettet for et beløb, der står i misforhold til formuen, jf. arvelovens § 83,
stk. 1.
Arvelovens § 83, stk. 2-4, indeholder regler om, at sådanne dispositioner
efter omstændighederne kan omstødes. Efter arvelovens § 83, stk. 5, finder
reglerne om omstødelse ikke anvendelse, hvis dette er udelukket ved testa-
mentet.
25
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 235: Redegørelse om lovovervågning af arveloven samt høringssvar, fra justitsministeren
Arvelovens § 84 indeholder processuelle regler om behandlingen af en
omstødelsessag efter § 83.
Hvis længstlevende ved dispositioner som nævnt i § 83 væsentligt har for-
mindsket sin formue ved begunstigelse af en arving, kan en anden arving,
når boet skiftes, kræve vederlag af det beholdne bo, medmindre andet er
bestemt ved testamente, jf. § 85.
Det fremgår af § 86, at §§ 83-85 finder tilsvarende anvendelse, når fælles
testamente er oprettet af andre end ægtefæller.
6.3.2. Høringssvar
Danske Advokater
og
Københavns Universitet
har anbefalet, at reglerne
i arvelovens §§ 83-86 om længstlevendes dispositionsadgang i levende
live ændres, således at bestemmelserne alene finder anvendelse, hvis de
tilvælges af testator.
6.3.3. Justitsministeriets overvejelser
Det deklaratoriske regelsæt om længstlevendes dispositionsadgang sikrer
de begunstigede testamentsindsatte arvinger mod, at længstlevende udhu-
ler førstafdødes testamentariske bestemmelser ved at give gaver og arve-
forskud mv., der står i misforhold til formuen og testamentet. Uden sådan-
ne regler ville længstlevende kunne gøre testamentets bestemmelser om
arvens fordeling illusorisk ved gaver o.l. Reglerne kan desuden fraviges
ved testamente i overensstemmelse med ægtefællernes ønsker, og ægtefæl-
lerne har således mulighed for selv at fastsætte nærmere retningslinjer for
længstlevendes dispositionsadgang.
Justitsministeriet finder på den baggrund ikke, at reglerne om længstleven-
des dispositionsadgang i levende live bør ændres.
6.4. Nødtestamenter
6.4.1. Regler om nødtestamenter
De situationer, hvor et nødtestamente kan oprettes, vil ofte være stærkt
pressede eller følelsesladede, hvorfor der ikke bør stilles strenge formkrav
til oprettelsen. Med den nye arvelov blev de tidligere gældende formkrav
26
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 235: Redegørelse om lovovervågning af arveloven samt høringssvar, fra justitsministeren
derfor ophævet, således at et nødtestamente nu kan oprettes på en hvilken
som helst måde.
Det følger således af arvelovens § 65, stk. 1, at den, der på grund af syg-
dom eller andet nødstilfælde er forhindret i at oprette testamente efter ar-
velovens § 63 (notartestamente) og arvelovens § 64 (vidnetestamente), på
en hvilken som helst måde kan oprette et nødtestamente. Et nødtestamente
bortfalder, når der i 3 måneder ikke har været nogen hindring for at oprette
testamente efter § 63 og § 64, jf. arvelovens § 65, stk. 2.
Efter arvelovens § 72 er et nødtestamente ugyldigt, hvis 1) det ikke kan
anses for sikkert, at testamentet er udtryk for testators beslutning og er
oprettet af denne, eller 2) det må antages, at testator ikke var i stand til
fornuftmæssigt at oprette testamentet. Det er den, der vil anfægte nødtesta-
mentet, der har bevisbyrden herfor.
6.4.2. Høringssvar
Københavns Universitet
har foreslået, at henvisningen i arvelovens § 65,
stk. 2, til § 64 om vidnetestamenter ophæves, således at det afgørende for,
om et nødtestamente er bortfaldet, bliver, om testator var afskåret fra at
oprette et notartestamente.
Københavns Universitet har desuden peget på, at det er uhensigtsmæssigt
at vælte bevisbyrden over på den eller de personer, der vil anfægte, at et
nødtestamente stammer fra testator og er udtryk for testators beslutning,
når formkravet netop er blevet fjernet ved den nye arvelov. Det foreslås
derfor, at bevisbyrden placeres hos den, der vil gøre gældende, at en form-
løs disposition stammer fra testator og er udtryk for dennes beslutning.
6.4.3. Justitsministeriets overvejelser
Efter Justitsministeriets opfattelse bør arvelovens § 65, stk. 2, henvise til
både notartestamenter og vidnetestamenter, idet et nødtestamente alene
undtagelsesvist bør anvendes, hvis det ikke har været muligt at benytte en
af de gyldige testamentsformer, som kan oprettes efter arveloven. Det er
således Justitsministeriets opfattelse, at den nuværende ordlyd i arvelovens
§ 65, stk. 2, bør fastholdes.
I forhold til spørgsmålet om bevisbyrden for, hvornår et nødtestamente
skal lægges til grund, bemærkes det, at der ikke stilles strenge krav til be-
27
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 235: Redegørelse om lovovervågning af arveloven samt høringssvar, fra justitsministeren
viset for, at et nødtestamente ikke er udtryk for testators beslutning og op-
rettet af testator, jf. lovforslagets bemærkninger til § 72. Baggrunden for
disse lempelige beviskrav er navnlig, at et nødtestamente oprettes uden
den kontrol, der er knyttet til oprettelsen af et notartestamente, jf. herved
også betænkningens side 248. På den baggrund finder Justitsministeriet
ikke anledning til at foreslå ændringer af bevisbyrdereglen i forhold til
nødtestamenter.
6.5. Overlevelseskravet
6.5.1. Reglerne om overlevelseskravet
Det såkaldte overlevelseskrav indebærer, at medmindre andet er bestemt
ved testamente, tilkommer arveret den, som lever ved arveladerens død,
eller som er undfanget forinden og senere bliver levende født, jf. arve-
lovens § 94, stk. 1. Er to personer, som havde arveret efter hinanden, døde,
uden at det vides, hvem der er død først, anses den ene ikke for at have
overlevet den anden, jf. arvelovens § 94, stk. 2.
6.5.2. Høringssvar
Københavns Universitet
har anført, at overlevelseskravet kan føre til
skævdeling af arven i tilfælde, hvor en arving dør kort tid efter arvelade-
ren, og at det derfor bør overvejes, om der i arveloven bør indsættes en
deklaratorisk bestemmelse om samtidig død, f.eks. knyttet til en ulykkes-
begivenhed og/eller den tidsmæssige periode mellem de to dødsfald.
6.5.3. Justitsministeriets overvejelser
Justitsministeriet er enig i, at de nugældende regler om overlevelseskravet
kan medføre en vis skævdeling af arven f.eks. mellem ægtefællernes fælles
livsarvinger på den ene side og særbørn på den anden side. Den skævde-
ling af arven, der kan opstå som følge af, at førstafdøde og længstlevende
afgår ved døden med et par minutters eller timers mellemrum – f.eks. som
følge af samme ulykke – vil ofte virke urimelig og tilfældighedspræget for
de fælles livsarvinger og særbørn, der skal arve.
Denne skævdeling vil i et vist omfang kunne imødegås med en regel, hvor-
efter to personer, der dør som følge af samme ulykkesbegivenhed eller
ganske kort tid efter hinanden, ikke arver hinanden. En sådan regel rejser
dog en række spørgsmål af bl.a. afgrænsningsmæssig karakter, og der vil
28
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 235: Redegørelse om lovovervågning af arveloven samt høringssvar, fra justitsministeren
fortsat i konkrete sager kunne opstå situationer, hvor arvefordelingen vil
virke urimelig.
Et norsk udvalg afgav i februar 2014 en betænkning om et forslag til en ny
arvelov, hvor en tilsvarende regel bl.a. blev foreslået. Efter det oplyste er
udvalgets forslag endnu ikke gennemført i norsk ret.
Justitsministeriet vil på denne baggrund og med inddragelse af de norske
overvejelser og relevante interessenter overveje behovet for og hensigts-
mæssigheden af en ændring af overlevelseskravet i arvelovens § 94.
6.6. Dødslejegaver
6.6.1. Reglerne om dødslejegaver
Efter arvelovens § 93 finder reglerne om testamente tilsvarende anvendel-
se på gaver, der 1) gives i giverens levende live, men som er bestemt til at
opfyldes efter giverens død, og 2) er givet kort tid før giverens død på et
tidspunkt, hvor døden må anses for nært forestående, og giveren var klar
over dette. Sidstnævnte gælder dog ikke for sædvanlige gaver.
6.6.2. Høringssvar
Københavns Universitet
har anført, at ægtefællers aftaler om formueord-
ninger (ægtepagter) ikke kan eller bør sidestilles med gavedispositioner,
selv om de umiddelbart ligner gavedispositioner. Reglerne om dødslejega-
ver bør derfor ifølge Københavns Universitet ikke finde anvendelse på
ægtepagter.
6.6.3. Justitsministeriets overvejelser
Formålet med reglen i arvelovens § 93 er at sikre, at dispositioner, der reelt
alene har virkning efter giverens død, sker i overensstemmelse med testa-
mentsreglerne både for så vidt angår formkrav og reglerne om tvangsarv.
Reglen vil således efter omstændighederne også kunne finde anvendelse
på ægtepagter, der er oprettet på et tidspunkt, hvor døden er nært forestå-
ende, og ægtefællen er klar over dette. Om en ægtepagt udgør en dødsleje-
gave, vil bero på en konkret vurdering.
Justitsministeriet finder under hensyn til formålet med reglen ikke anled-
ning til at undtage ægtepagter fra arvelovens § 93.
29
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 235: Redegørelse om lovovervågning af arveloven samt høringssvar, fra justitsministeren
6.7. Øvrige bemærkninger til arveloven
Advokaterne Sankt Knuds Torv P/S
har foreslået nogle mindre, tekniske
ændringer samt præciseringer af arveloven, som vil blive inddraget i Ju-
stitsministeriets løbende overvejelser på området.
7. Konklusion
På baggrund af de modtagne høringssvar er det samlet set Justitsministeri-
ets vurdering, at den nye arvelov fungerer godt i praksis, og at der ikke er
grundlag for at foretage mere vidtgående ændringer af arveloven.
Justitsministeriet vil – som anbefalet af arbejdsgruppen om effektivisering
af byretternes behandling af dødsboskiftesager – indlede drøftelser med
Skatteministeriet og Domstolsstyrelsen om muligheden for at udvide skat-
temappens indhold med oplysninger fra formueopgørelsen, jf. arvelovens §
22, med henblik på en eventuel ophævelse af denne bestemmelse.
Justitsministeriet vil endvidere overveje behovet for at ændre overlevelses-
kravet i arvelovens § 94.
Endelig vil Justitsministeriet på baggrund af Domstolsstyrelsens anbefa-
ling ændre i den blanket, der er optrykt som bilag 1 til bekendtgørelsen om
notarialforretninger.
30