Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del Bilag 216
Offentligt
1734650_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
20. marts 2017
Sikkerhedskontoret
Niels Dam Dengsøe Peter-
sen
2017-5002-0032
2243579
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov
om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven,
udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Fin-
land, Island, Norge og Sverige
(Ændring af revisionsbestemmelse)
§1
I lov nr. 378 af 6. juni 2002 om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov
om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven, udle-
veringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Finland, Island,
Norge og Sverige (Gennemførelse af FN-konventionen til bekæmpelse af
finansiering af terrorisme, gennemførelse FN’s Sikkerhedsråds resolution
nr. 1373 (2001) samt øvrige initiativer til bekæmpelse af terrorisme m.v.),
som ændret ved § 7 i lov nr. 542 af 8. juni 2006, lov nr. 650 af 15. juni
2010, lov nr. 573 af 18. juni 2012, lov nr. 635 af 12. juni 2013 og lov nr.
640 af 8. juni 2016, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 8
ændres »2016-17« til: »2017-18«.
§2
Loven træder i kraft den 1. juli 2017.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 216: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Finland, IslÆndring af lov om ændring af straffeloven, rets-plejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, vå-benloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Finland, Island, Norge og Sverige (Ændring af revisionsbestemmelse)
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Det påhviler justitsministeren i folketingsåret 2016-17 at fremsætte lovfor-
slag om revision af retsplejelovens § 786, stk. 4, der fastsætter en pligt for
teleudbyderne til at registrere og opbevare (logge) oplysninger om tele- og
internettrafik til brug for efterforskning og retsforfølgning af strafbare for-
hold, jf. § 8 i lov nr. 378 af 6. juni 2002 om ændring af retsplejeloven mv.
som senest ændret ved lov nr. 640 af 8. juni 2016.
Retsplejelovens § 786, stk. 4, udgør – sammen med logningsbekendtgørel-
sen, der er udstedt med hjemmel i bestemmelsen – de gældende lognings-
regler. Logningsreglerne indebærer overordnet set, at en række oplysnin-
ger om tele- og internetkommunikation skal registreres og opbevares hos
teleudbyderne, således at politiet og PET til brug for efterforskning og
retsforfølgning af strafbare forhold kan indhente nærmere specificerede
oplysninger, som de har brug for i konkrete sager. Det er en betingelse for
politiets og PETs indhentelse af oplysninger, at myndighederne i hvert
enkelt tilfælde indhenter en retskendelse i overensstemmelse med retsplej-
elovens almindelige regler om indgreb i meddelelseshemmeligheden og
edition.
EU-Domstolen afsagde den 21. december 2016 dom i de forenede sager C-
203/15 og C-698/15, Tele2 og Watson m.fl. (herefter Tele2-sagen) om de
britiske og svenske logningsreglers forenelighed med EU-retten. Justitsmi-
nisteriet er – ligesom de øvrige EU-lande og EU-kommission – endnu ikke
færdig med at udrede Tele2-sagens nærmere konsekvenser for de danske
logningsregler, men dommen forventes at indebære, at der vil skulle fore-
tages nogle tilpasninger af logningsreglerne.
Det foreslås på den baggrund, at revisionen af logningsreglerne udskydes
til folketingsåret 2017-18 med henblik på, at der i forbindelse med revisio-
nen kan tages højde for dommen i Tele2-sagen.
En udskydelse af ændringen af logningsreglerne til folketingsåret 2017-18
vurderes således at være nødvendig for at kunne tilpasse de danske log-
ningsregler mest hensigtsmæssigt i lyset af dommen i Tele2-sagen. Der er
bl.a. behov for en grundig dialog med en række andre berørte EU-lande,
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 216: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Finland, IslÆndring af lov om ændring af straffeloven, rets-plejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, vå-benloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Finland, Island, Norge og Sverige (Ændring af revisionsbestemmelse)
der står i samme situation som Danmark, samt EU-kommissionen om,
hvilke muligheder der er for at indrette nationale logningsregler i lyset af
dommen i Tele2-sagen. Det er desuden af afgørende betydning, at der er
den fornødne tid at sikre det bedste operationelle resultat for politiet og
PET i forbindelse med ændringer af logningsreglerne, der udgør et centralt
efterforskningsredskab for myndighederne. Endelig vil en udskydelse af
revisionen af logningsreglerne give mulighed for en grundig drøftelse med
telebranchen om de tekniske muligheder – og de forventede omkostninger
– ved at tilpasse logningsreglerne i lyset af Tele2-dommen.
2. Gældende ret
2.1. Retsplejelovens § 786, stk. 4
Retsplejelovens § 786, stk. 4, blev indført ved § 2 i lov nr. 378 af 6. juni
2002 om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og
forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven, udleveringsloven samt lov
om udlevering af lovovertrædere til Finland, Island, Norge og Sverige
(Gennemførelse af FN-konventionen til bekæmpelse af finansiering af terr-
orisme, gennemførelse af FN's Sikkerhedsråds resolution nr. 1373 (2001)
samt øvrige initiativer til bekæmpelse af terrorisme m.v.) (anti-terrorpakke
I). Bestemmelsen trådte i kraft den 15. september 2007.
Efter retsplejelovens § 786, stk. 4, påhviler det udbydere af telenet eller te-
letjenester at foretage registrering og opbevaring (logning) i 1 år af oplys-
ninger om teletrafik til brug for efterforskning og retsforfølgning af straf-
bare forhold. Justitsministeren kan efter forhandling med erhvervs- og
vækstministeren og energi-, klima- og forsyningsministeren fastsætte nær-
mere regler herom.
Det fremgår af forarbejderne til lov nr. 378 af 6. juni 2002 (bemærkninger-
ne til § 2, nr. 2 og 3, i lovforslag nr. L 35 af 13. december 2001, jf. Folke-
tingstidende 2001-02 (2. samling), Tillæg A, side 879), at retsplejelovens §
786, stk. 4, indebærer en pligt for udbydere af telenet og teletjenester til at
registrere både tele- og internetkommunikation.
Det bemærkes, at det i pkt. 1.2 i de almindelige bemærkninger til lovfor-
slaget er forudsat, at udbyderne alene skal logge oplysninger om trafikdata
og ikke af selve indholdet af kommunikationen.
3
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 216: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Finland, IslÆndring af lov om ændring af straffeloven, rets-plejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, vå-benloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Finland, Island, Norge og Sverige (Ændring af revisionsbestemmelse)
De nærmere regler om logning, herunder hvilke oplysninger udbyderne
skal logge, fremgår af logningsbekendtgørelsen, jf. nærmere herom pkt.
2.3.
De nærmere betingelser for, hvornår teleudbyderne skal udlevere oplysnin-
gerne til politiet, fremgår af retsplejelovens kapitel 71 og 74 om indgreb i
meddelelseshemmeligheden og edition. Det betyder blandt andet, at udle-
vering af oplysningerne i hvert enkelt tilfælde kræver, at der indhentes en
retskendelse.
2.2. Revisionsbestemmelsen vedrørende retsplejelovens § 786, stk. 4
I forbindelse med indførelsen af retsplejelovens § 786, stk. 4, blev det fast-
sat, at bestemmelsen senere skulle revideres.
Efter § 8 i lov nr. 378 af 6. juni 2002 skulle justitsministeren således i fol-
ketingsåret 2005-06 fremsætte forslag om revision af retsplejelovens §
786, stk. 4. Baggrunden herfor var ifølge lovens forarbejder (pkt. 3.1.3.3 i
de almindelige bemærkninger til lovforslag nr. L 35 af 13. december 2001,
jf. Folketingstidende 2001-02 (2. samling), Tillæg A, side 854), at en ord-
ning med pligtmæssig logning af oplysninger om teletrafik til brug for ef-
terforskning og retsforfølgning var en nyskabelse, og at Justitsministeriet
fandt det hensigtsmæssigt at evaluere ordningen nogle år efter dens iværk-
sættelse.
Ved § 7 i lov nr. 542 af 8. juni 2006 blev revisionen udskudt til folketings-
året 2009-10. Baggrunden herfor var ifølge lovens forarbejder (pkt. 10.2 i
de almindelige bemærkninger til lovforslag nr. L 217 af 31. marts 2006, jf.
Folketingstidende 2005-2006, Tillæg A, side 7217), at der i 2006 endnu ik-
ke forelå nogen erfaringer med anvendelsen af retsplejelovens § 786, stk.
4, som – sammen med logningsbekendtgørelsen – først blev sat i kraft den
15. september 2007. Logningsbekendtgørelsens regler gennemførte bl.a.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/24/EF af 15. marts 2006 om
lagring af data genereret eller behandlet i forbindelse med tilvejebringelse
af offentligt tilgængelige elektroniske kommunikationstjenester eller elek-
troniske kommunikationsnet og om ændring af direktiv 2002/58/EF (log-
ningsdirektivet).
Ved lov nr. 650 af 15. juni 2010 blev revisionen udskudt til folketingsåret
2011-12, således at bl.a. resultatet af en evaluering af logningsdirektivet i
EU-regi kunne indgå i overvejelserne i forbindelse med revisionen. Justits-
4
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 216: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Finland, IslÆndring af lov om ændring af straffeloven, rets-plejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, vå-benloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Finland, Island, Norge og Sverige (Ændring af revisionsbestemmelse)
ministeriet var endvidere enig med bl.a. Rigspolitiet i, at det ville være
hensigtsmæssigt at indhente yderligere erfaring med logningsreglerne med
henblik på at vurdere behovet for eventuelle ændringer. Der henvises til
lovens forarbejder (pkt. 4 i de almindelige bemærkninger til lovforslag nr.
L 180 af 24. marts 2010, jf. Folketingstidende 2009-10, Tillæg A, side 7).
Ved lov nr. 573 af 18. juni 2012 blev revisionen udskudt til folketingsåret
2012-13. Revisionen blev oprindeligt foreslået udskudt til folketingsåret
2013-14 under hensyn til, at Kommissionen i tilknytning til offentliggørel-
sen af en evalueringsrapport om logningsdirektivet havde bebudet et for-
slag til revision af logningsdirektivet i løbet af 2012. Under behandlingen
af lovforslaget i Folketinget blev revisionsbestemmelsen imidlertid ændret,
idet et flertal i Folketinget ønskede at fremrykke revisionen til folketings-
året 2012-13. Der henvises til lovens forarbejder (pkt. 5 i de almindelige
bemærkninger til lovforslag nr. L 53 af 14. december 2011, jf. Folketing-
stidende 2011-12, Tillæg A, side 4, og Retsudvalgets betænkning af 31.
maj 2012, Tillæg B, side 3).
Ved lov nr. 635 af 12. juni 2013 blev revisionen udskudt til folketingsåret
2014-15. Baggrunden herfor var ifølge lovens forarbejder (pkt. 5 i de al-
mindelige bemærkninger til lovforslag nr. L 142 af 6. februar 2013, jf. Fol-
ketingstidende 2012-2013, Tillæg A, side 5), at Kommissionens tidligere
bebudede forslag til revision af logningsdirektivet nu først forventedes
fremsat i løbet af 2013 eller eventuelt 2014. Justitsministeriet tilkendegav
endvidere i forbindelse med behandlingen af forslaget, at reglerne om log-
ning af oplysninger om internettrafik (sessionslogning) efter ministeriets
opfattelse burde revideres i folketingsåret 2014-15, uanset om revisionen
af logningsdirektivet måtte blive yderligere forsinket med den konsekvens,
at de logningsregler, der byggede på direktivet, ikke kunne revideres i det
pågældende folketingsår, jf. besvarelsen af spørgsmål nr. 14 (L 142) fra
Folketingets Retsudvalg.
Der blev i folketingsåret 2014-15 fremsat lovforslag om at udskyde revi-
sionen til folketingsåret 2015-16. Baggrunden herfor var ifølge forslaget
(pkt. 4 i de almindelige bemærkninger til lovforslag nr. L 193 af 29. april
2015, jf. Folketingstidende 2014-15 (1. samling), Tillæg A, side 5) at af-
vente en afklaring af, om – og i givet fald hvornår – Kommissionen ville
fremsætte forslag om nye EU-regler på området efter EU-Domstolens dom
af 8. april 2014 i de forenede sager C-293/12 og C-594/12, Digital Rights
Ireland Ltd. Lovforslaget nåede dog ikke at blive vedtaget på grund af ud-
skrivelsen af folketingsvalg den 27. maj 2015.
5
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 216: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Finland, IslÆndring af lov om ændring af straffeloven, rets-plejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, vå-benloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Finland, Island, Norge og Sverige (Ændring af revisionsbestemmelse)
Ved lov nr. 640 af 8. juni 2016 blev revisionen udskudt til folketingsåret
2016-17. Baggrunden herfor var, at et eksternt konsulentfirma havde fore-
taget beregninger vedrørende en række anbefalinger, som Rigspolitiet var
fremkommet med til brug for revisionen, som pegede på omstillingsom-
kostninger for udbyderne ved at følge anbefalingerne i omegnen af en mil-
liard kr. Det oversteg efter Justitsministeriets opfattelse grænsen for det ac-
ceptable. Samtidig havde Justitsministeriet indledt en dialog med en række
store udbydere og interesseorganisationer inden for tele- og internetbran-
chen, og ministeriet fandt det hensigtsmæssigt at fortsætte denne dialog før
revisionen blev foretaget. Der henvises til lovens forarbejder (pkt. 2.2 i de
almindelige bemærkninger til lovforslag nr. L 183 af 27. april 2016, jf.
Folketingstidende 2015-16, Tillæg A, side 4).
2.3. Logningsbekendtgørelsen
Bekendtgørelse nr. 988 af 28. september 2006 om udbydere af elektroniske
kommunikationsnets og elektroniske kommunikationstjenesters registre-
ring og opbevaring af oplysninger om teletrafik (logningsbekendtgørelsen)
er udstedt med hjemmel i bl.a. retsplejelovens § 786, stk. 4. Bekendtgørel-
sen trådte i kraft den 15. september 2007.
Bekendtgørelsen blev ændret ved bekendtgørelse nr. 660 af 19. juni 2014,
hvorved reglerne om logning af oplysninger om såkaldt sessionslogning
(logning af en række forbindelsesoplysninger om internettrafik) blev op-
hævet.
Det fremgår af logningsbekendtgørelsens § 1, at udbydere af elektroniske
kommunikationsnet eller -tjenester til slutbrugere skal foretage registrering
og opbevaring af oplysninger om teletrafik, der genereres eller behandles i
deres net, således at disse oplysninger vil kunne anvendes som led i efter-
forskning og retsforfølgning af strafbare forhold.
Udtrykket »udbyder« skal forstås i overensstemmelse med samme udtryk i
lov om elektroniske kommunikationsnet og -tjenesters (herefter teleloven)
§ 2, nr. 1. Det betyder, at alle parter, der på kommercielt grundlag stiller
kommunikationsnet eller -tjenester til rådighed for slutbrugere, skal foreta-
ge registrering og opbevaring af en række oplysninger. Logningsforpligtel-
sen påhviler således alene de kommercielle udbydere af kommunikations-
net mv., hvorfor bl.a. en række offentlige myndigheder og institutioner ik-
ke er omfattet heraf. Det gælder bl.a. biblioteker, hospitaler, universiteter
6
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 216: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Finland, IslÆndring af lov om ændring af straffeloven, rets-plejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, vå-benloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Finland, Island, Norge og Sverige (Ændring af revisionsbestemmelse)
og folkeskoler, der på ikke-kommercielt grundlag stiller net eller tjenester
til rådighed for eksterne parter (lånere, patienter, studerende mv.).
Logningsbekendtgørelsen finder ikke anvendelse for transport af radio- og
tv-programmer og for andelsforeninger, ejerforeninger, antenneforeninger
og lignende foreninger eller sammenslutninger heraf, der inden for fore-
ningen eller sammenslutningen udbyder elektroniske kommunikationsnet
eller -tjenester til færre end 100 enheder, jf. §§ 2 og 3.
Efter logningsbekendtgørelsens § 4 skal udbyderne registrere en række
nærmere angivne oplysninger om fastnet- og mobiltelefoni samt SMS-,
EMS- og MMS-kommunikation. Det gælder bl.a. oplysninger om det
opkaldende og det opkaldte nummer, tidspunktet for kommunikationens
start og afslutning, og – for så vidt angår mobiltelefoni – den eller de celler
og placeringen af de tilhørende master, mobiltelefonen er forbundet til på
kommunikationstidspunktet, samt oplysninger om anonyme tjenester (tale-
tidskort). Oplysningerne giver dermed mulighed for, at politiet kan fastslå,
hvem der har kommunikeret med hvem, hvornår og hvor de befandt sig på
tidspunktet for kommunikationen.
Efter logningsbekendtgørelsens § 5 skal udbyderne registrere visse nærme-
re angivne oplysninger om en brugers adgang til internettet. Det gælder
bl.a. tidspunktet for kommunikationens start og afslutning og oplysninger
om den tildelte brugeridentitet (IP-adresse) på det pågældende tidspunkt.
Efter logningsbekendtgørelsens § 6 skal udbyderne registrere en række
nærmere angivne oplysninger om brug af udbyderens egne e-mail- og in-
ternettelefonitjenester, herunder bl.a. oplysninger om modtagende og af-
sendende e-mailadresser.
Udbyderne skal i ingen tilfælde registrere eller opbevare indholdet af kom-
munikation, hverken i forbindelse med telekommunikation, brug af inter-
nettet eller brug af udbyderens egne kommunikationstjenester.
Hvis de i §§ 4-6 nævnte oplysninger kan registreres af flere udbydere, skal
oplysningerne registreres og opbevares af mindst én af udbyderne, jf. log-
ningsbekendtgørelsens § 7.
Efter logningsbekendtgørelsens § 8 kan registrering og opbevaring af de i
§§ 4-6 nævnte oplysninger efter aftale med udbyderen på dennes vegne fo-
retages af en anden udbyder eller af en tredjemand.
7
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 216: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Finland, IslÆndring af lov om ændring af straffeloven, rets-plejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, vå-benloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Finland, Island, Norge og Sverige (Ændring af revisionsbestemmelse)
De registrerede oplysninger opbevares i 1 år, jf. logningsbekendtgørelsens
§ 9.
Manglende iagttagelse af logningspligten efter bekendtgørelsen straffes
med bøde, jf. logningsbekendtgørelsens § 10.
2.4. EU-Domstolens dom af 21. december 2016 i de forenede sager C-
203/15 og C-698/15, Tele2 og Watson m.fl. (om de britiske og svenske log-
ningsregler)
I EU-Domstolens dom af 21. december 2016 i Tele2-sagen udtalte Dom-
stolen bl.a., at artikel 15, stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2002/58/EF af 12. juli 2002 om behandling af personoplysninger og be-
skyttelse af privatlivets fred i den elektroniske kommunikationssektor (her-
efter e-databeskyttelsesdirektivet), sammenholdt med artikel 7, 8 og 11
samt artikel 52, stk. 1, i EU’s charter om grundlæggende rettigheder (her-
efter Chartret), skal fortolkes således, at bestemmelsen er til hinder for en
national lovgivning, der med henblik på bekæmpelse af kriminalitet fast-
sætter en generel og udifferentieret lagring af samtlige trafikdata og lokali-
seringsdata vedrørende samtlige abonnenter og registrerede brugere i for-
bindelse med samtlige midler til elektronisk kommunikation (præmis 112).
EU-Domstolen udtalte i den forbindelse, at en sådan national lovgivning,
der navnlig ikke er begrænset til en lagring, som er rettet mod data vedrø-
rende et tidsrum og/eller et geografisk område og/eller en personkreds,
derfor overskrider det strengt nødvendige og ikke kan anses for at være be-
grundet i et demokratisk samfund, således som det er påkrævet i henhold
til artikel 15, stk. 1, i e-databeskyttelsesdirektivet sammenholdt med Chart-
rets artikel 7 (ret til respekt for privatliv og familieliv, 8 (ret til beskyttelse
af personoplysninger) og 11 (ret til ytrings- og informationsfrihed) (præ-
mis 106 og 107).
Endvidere udtalte EU-Domstolen, at e-databeskyttelsesdirektivets artikel
15, stk. 1, sammenholdt med Chartrets artikel 7, 8 og 11 derimod ikke er
til hinder for, at en medlemsstat vedtager en lovgivning, der som en fore-
byggende foranstaltning muliggør en målrettet lagring af trafikdata og lo-
kaliseringsdata med henblik på bekæmpelse af grov kriminalitet, forudsat
at lagringen af disse data begrænses til det strengt nødvendige for så vidt
angår kategorierne af data, der skal lagres, de omhandlede kommunika-
tionsmidler, de berørte personer og den fastsatte varighed af lagringen
(præmis 108).
8
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 216: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Finland, IslÆndring af lov om ændring af straffeloven, rets-plejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, vå-benloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Finland, Island, Norge og Sverige (Ændring af revisionsbestemmelse)
EU-Domstolen udtalte, at en sådan national lovgivning for det første skal
fastsætte klare og præcise regler, der regulerer rækkevidden og anvendel-
sen af en sådan foranstaltning om lagring af data, og som opstiller en ræk-
ke mindstekrav, således at de personer, hvis data er blevet lagret, råder
over tilstrækkelige garantier, der gør det muligt effektivt at beskytte deres
personlige oplysninger mod risikoen for misbrug. Lovgivningen skal navn-
lig angive, under hvilke omstændigheder og på hvilke betingelser der i
forebyggende øjemed kan vedtages en foranstaltning om lagring af data,
hvorved det sikres, at en sådan foranstaltning begrænses til det strengt nød-
vendige (præmis 109).
Endvidere udtalte EU-Domstolen, at en national lovgivning, der med hen-
blik på forebyggelse, efterforskning, afsløring og retsforfølgning af grov
kriminalitet gør det muligt i forebyggende øjemed at lagre trafikdata og lo-
kaliseringsdata, skal opfylde objektive kriterier, som fastlægger et forhold
mellem de data, der skal lagres, og det forfulgte mål. Navnlig skal sådanne
betingelser i praksis være af en sådan art, at de faktisk kan afgrænse om-
fanget af foranstaltningen og følgelig den berørte personkreds (præmis
110).
For så vidt angår afgrænsningen af en sådan foranstaltning, udtalte EU-
Domstolen, at den nationale lovgivning skal være baseret på objektive for-
hold, der gør det muligt at fokusere målrettet på en personkreds, hvis data
kan afsløre en forbindelse, i det mindste indirekte, til grov kriminalitet, bi-
drage til bekæmpelse af grov kriminalitet på den ene eller den anden måde
eller forhindre en alvorlig fare for den offentlige sikkerhed. En sådan af-
grænsning kan endvidere sikres gennem et geografisk kriterium, når de
kompetente nationale myndigheder på grundlag af objektive forhold fin-
der, at der i et eller flere geografiske områder er en forhøjet risiko for, at
sådan kriminalitet bliver planlagt eller begået (præmis 111).
3. Justitsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
De danske logningsregler indebærer, at teleudbyderne skal foretage log-
ning af en række oplysninger om alle deres kunder, på alle tidspunkter og i
hele landet, jf. nærmere herom pkt. 2.3.
Det må derfor forventes, at der i lyset af EU-Domstolens dom i Tele2-sa-
gen, jf. pkt. 2.4 ovenfor, vil skulle foretages nogle tilpasninger af de dan-
ske logningsregler, således at reglerne målrettes. EU-Domstolen har ikke
9
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 216: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Finland, IslÆndring af lov om ændring af straffeloven, rets-plejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, vå-benloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Finland, Island, Norge og Sverige (Ændring af revisionsbestemmelse)
taget stilling til, hvordan målrettede logningsregler nærmere kan udfærdi-
ges.
Justitsministeriet er på den baggrund for tiden ved at udrede, hvordan de
danske logningsregler kan tilpasses i lyset af dommen i Tele2-sagen. Et
centralt element i den udredning er en dialog med en række andre EU-lan-
de, der står i samme situation som Danmark for så vidt angår spørgsmålet
om tilpasning af deres nationale logningsregler.
EU-Kommissionen har desuden tilkendegivet, at Kommissionen – i tæt
samarbejde med medlemsstaterne – vil udarbejde retningslinjer for, hvor-
dan medlemsstaterne kan fastsætte nationale logningsregler i overensstem-
melse med dommen i Tele2-sagen. EU-Kommissionen har ikke på nuvæ-
rende tidspunkt tilkendegivet, hvornår disse retningslinjer forventes at fo-
religge.
Revisionen af logningsreglerne bør derfor efter Justitsministeriets opfattel-
se udskydes til folketingsåret 2017-18 bl.a. med henblik på at kunne gen-
nemføre en grundig dialog med de andre berørte EU-lande og EU-Kom-
missionen om, hvordan logningsregler fremadrettet kan indrettes. En ud-
skydelse af revisionen vil desuden give bedre tid at sikre det bedste opera-
tionelle resultat for politiet og PET i forbindelse med ændringer af log-
ningsreglerne, der udgør et centralt efterforskningsredskab for myndighe-
derne. Endelig vil en udskydelse af revisionen af logningsreglerne give
mulighed for en grundig drøftelse med telebranchen om de tekniske mulig-
heder – og de forventede omkostninger – ved at tilpasse logningsreglerne i
lyset af dommen i Tele2-sagen.
Det forslås på den baggrund, at revisionsbestemmelsen i § 8 i lov nr. 378
af 6. juni 2002 om ændring af retsplejeloven og visse andre love, som æn-
dret ved § 7 i lov nr. 542 af 8. juni 2006, lov nr. 650 af 15. juni 2010, lov
nr. 573 af 18. juni 2012, lov nr. 635 af 12. juni 2013 og lov nr. 640 af 8. ju-
ni 2016, ændres således at revisionen af logningsreglerne skal foretages i
Folketingsåret 2017-18.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1.
Det bemærkes, at de gældende logningsregler i retsplejelovens § 786, stk.
4, og logningsbekendtgørelsen ikke ophæves, før revisionen af lognings-
reglerne er gennemført.
10
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 216: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Finland, IslÆndring af lov om ændring af straffeloven, rets-plejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, vå-benloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Finland, Island, Norge og Sverige (Ændring af revisionsbestemmelse)
Det skal i den forbindelse bemærkes, at der ikke er nogen bestemt EU-ret-
lig frist for, hvor hurtigt medlemsstaterne skal tage højde for en dom fra
EU-Domstolen. Efter EU-Domstolens praksis skal medlemsstaterne blot
hurtigst muligt iværksætte foranstaltninger til opfyldelse af en dom.
I forlængelse heraf bemærkes det, at Højesteret i en dom af 19. januar
2017 i en sag om opfølgning på en dom fra EU-Domstolen om ret til er-
statningsferie ved sygdom har fastslået, at det var velbegrundet, at de dan-
ske myndigheder brugte et års tid på at udrede dommens nærmere konse-
kvenser, herunder på at tilvejebringe et fyldestgørende beslutningsgrund-
lag, som bl.a. indebar dialog med andre EU-lande om deres opfølgning på
dommen.
Regeringen vil hurtigst muligt fremsætte et lovforslag for Folketinget om
tilpasning af de gældende danske logningsregler.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for
det offentlige.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget har ikke i sig selv EU-retlige konsekvenser. Det bemærkes
dog, at det forventes, at der i lyset af EU-Domstolens dom i Tele2-sagen
vil skulle foretages nogle tilpasninger af de danske logningsregler, jf. nær-
mere herom pkt. 2.4 og 3.
11
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 216: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Finland, IslÆndring af lov om ændring af straffeloven, rets-plejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, vå-benloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Finland, Island, Norge og Sverige (Ændring af revisionsbestemmelse)
1734650_0012.png
9. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den XX til den XX været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, samtlige byretter,
Domstolsstyrelsen, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtig-
foreningen, HK-Landsklubben Danmarks Domstole, Rigsadvokaten¸ Fore-
ningen af Offentlige Anklagere, Rigspolitiet, Politiets Efterretningstjene-
ste, Politiforbundet, HK-Landsklubben for Politiet, Datatilsynet, Advokat-
rådet, Bitbureauet, Campingrådet, Danske Advokater, Forbrugerrådet
TÆNK, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Ingeniørforeningen IDA,
Institut for Menneskerettigheder, Journalistforbundet, Justitia, Rådet for
Digital Sikkerhed, Retssikkerhedsfonden, Amnesty International, Retspoli-
tisk Forening, DI, Dansk Erhverv, Dansk Metal, Dansk Energi, HORES-
TA, Brancheforeningen Teleindustrien, Brancheorganisationen Forbruger
Elektronik, Dansk IT, Foreningen af Danske Internet Medier, IT-Bran-
chen, ITEK/Dansk Industri, PROSA, SAM-DATA (HK), Business
Software Alliance Danmark, IT-Politisk Forening, KMD, CSC Danmark
A/S, TDC A/S, Telenor A/S, Telia A/S, Hi3G Denmark ApS, SE/Stofa,
Lejernes LO, Andelsboligforeningernes Fællesrepræsentation, Dansk
Magisterforening, Danmarks Restauranter og Cafeer, Danhostel og KLID.
10. Sammenfattende skema
Positive
konse- Negative konsekven-
kvenser/mindre-ud- ser/merudgifter
gifter
Økonomiske konsekvenser for Ingen
stat, kommuner og regioner
Administrative konsekvenser Ingen
for stat, kommuner og regio-
ner
Økonomiske konsekvenser for Ingen
erhvervslivet mv.
Administrative konsekvenser Ingen
for erhvervslivet mv.
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Administrative konsekvenser Ingen
for borgerne
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
12
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 216: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Finland, IslÆndring af lov om ændring af straffeloven, rets-plejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, vå-benloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Finland, Island, Norge og Sverige (Ændring af revisionsbestemmelse)
1734650_0013.png
Forholdet til EU-retten
Overimplementering af EU-
retlige minimumsforpligtelser
(sæt X)
Der henvises til pkt. 2.4, 3 og 8.
Ja
Nej
X
13
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 216: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Finland, IslÆndring af lov om ændring af straffeloven, rets-plejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, vå-benloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Finland, Island, Norge og Sverige (Ændring af revisionsbestemmelse)
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Ifølge § 8 i lov nr. 378 af 6. juni 2002, som senest ændret ved lov nr. 640
af 8. juni 2016, skal justitsministeren i folketingsåret 2016-17 fremsætte
forslag om revision af retsplejelovens § 786, stk. 4, om teleudbyderes regi-
strering og opbevaring (logning) af oplysninger om teletrafik til brug for
efterforskning og retsforfølgning af strafbare forhold.
Med den foreslåede bestemmelse udskydes denne revision til folketingsår-
et 2017-18.
Der henvises til pkt. 3 i de almindelige bemærkninger i lovforslaget.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli 2017.
14
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 216: Lovudkast: Udkast til lovforslag om ændring af lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Finland, IslÆndring af lov om ændring af straffeloven, rets-plejeloven, lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, vå-benloven, udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til Finland, Island, Norge og Sverige (Ændring af revisionsbestemmelse)
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov nr. 378 af 6. juni 2002 om
ændring af straffeloven, retspleje-
loven, lov om konkurrence- og for-
brugerforhold på telemarkedet, vå-
benloven, udleveringsloven samt
lov om udlevering af lovovertræde-
re til Finland, Island, Norge og Sve-
rige (Gennemførelse af FN-konven-
tionen til bekæmpelse af finansie-
ring af terrorisme, gennemførelse
FN’s Sikkerhedsråds resolution nr.
1373 (2001) samt øvrige initiativer
til bekæmpelse af terrorisme m.v.),
som ændret ved § 7 i lov nr. 542 af
8. juni 2006, lov nr. 650 af 15. juni
2010, lov nr. 573 af 18. juni 2012,
lov nr. 635 af 12. juni 2013 og lov
nr. 640 af 8. juni 2016, foretages
følgende ændring:
§ 8.
Justitsministeren fremsætter i
1.
I
§ 8
ændres »2016-17« til:
folketingsåret 2016-17 forslag om »2017-18«.
revision af retsplejelovens § 786,
stk. 4, som affattet ved denne lovs §
2, nr. 3.
§2
Loven træder i kraft den 1. juli
2017.
15