Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del Bilag 197
Offentligt
1731210_0001.png
Politi- og Strafferetsafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. marts 2017
Strafferetskontoret
Mark Ørberg
2017-730-1133
2224129
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
strafferetlig bekæmpelse af hvidvaskning af penge
KOM(2016) 826 endelig
Nyt notat.
Resumé
Forslaget er omfattet af retsforbeholdet. Forslaget er en del af Kommissio-
nens terrorfinansieringspakke, der blev fremsat på baggrund af Kommis-
sionens handlingsplan fra februar 2016 om bekæmpelse af terrorfinansie-
ring (KOM(2016) 50). Forslaget har til formål at fastlægge minimumsreg-
ler vedrørende medlemsstaternes strafferetlige lovgivning om hvidvask,
herunder i forbindelse med terrorfinansiering og organiseret kriminalitet,
med henblik på at sikre et bedre grænseoverskridende samarbejde. De
foreslåede regler tilsigter hovedsageligt at gennemføre Europarådets hvid-
vaskkonvention samt anbefalinger fra Financial Action Task Force
(FATF). Da forslaget er omfattet af retsforbeholdet, har det hverken lov-
givningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Forslaget vurderes at
være i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Der ses ikke at foreligge
offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlemsstaters holdninger til for-
slaget. Fra dansk side er man positivt indstillet over for intentionerne om
på EU-plan at styrke den strafferetlige bekæmpelse af hvidvask af penge.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 197: Grund- og nærhedsnotat om bekæmpelse af hvidvaskning af penge, fra justitsministeren
1. Baggrund
Kommissionen fremsatte den 21. december 2016 forslag til Europa-Parla-
mentets og Rådets direktiv om strafferetlig bekæmpelse af hvidvaskning af
penge. Direktivforslaget er en del af Kommissionens terrorfinansierings-
pakke, der blev fremsat på baggrund af Kommissionens handlingsplan fra
februar 2016 om bekæmpelse af terrorfinansiering (KOM(2016) 50).
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 83, stk. 1. Forslaget er
dermed omfattet af Danmarks retsforbehold. Forslaget skal behandles efter
den almindelige lovgivningsprocedure i TEUF artikel 294.
2. Indhold
2.1. Generelt
Forslaget har til formål at fastlægge minimumsregler vedrørende medlems-
staternes strafferetlige lovgivning om bekæmpelse af hvidvask, herunder i
forbindelse med terrorfinansiering og organiseret kriminalitet, med henblik
på at sikre et bedre grænseoverskridende samarbejde. Direktivforslaget
indeholder således minimumsregler om afgrænsningen af strafbare hand-
linger og sanktioner herfor i forbindelse med hvidvask af penge. Med for-
slaget bringes EU-retten i overensstemmelse med Europarådets konvention
af 16. maj 2005 om hvidvask, efterforskning, beslaglæggelse og konfiska-
tion af udbytte fra strafbare handlinger samt finansiering af terrorisme
(CETS nr. 198) (hvidvaskkonventionen) og relevante anbefalinger fra Fi-
nancial Action Task Force (FATF).
2.2. Hvidvaskdefinition
Forslaget indeholder en definition af begrebet ”kriminel handling”, der
udgør førforbrydelser for hvidvask af penge. Bestemmelsen indeholder en
minimumsliste, der hovedsageligt svarer til en tilsvarende liste i hvidvask-
konventionen. Dog tilføjes ”IT-kriminalitet” på listen over førforbrydelser,
og der indsættes herudover henvisninger til anden EU-lovgivning, som
definerer førforbrydelser.
2.3. Forpligtelse til at kriminalisere hvidvask af penge
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 197: Grund- og nærhedsnotat om bekæmpelse af hvidvaskning af penge, fra justitsministeren
Forslaget indeholder en forpligtelse for medlemsstaterne til at kriminalise-
re hvidvask af penge. Medlemsstaterne forpligtes således til at sikre krimi-
nalisering af en række forsætlige handlinger i relation til formuegoder,
hvorom man ved, at der er tale om udbytte fra en førforbrydelse.
Forslagets bestemmelse om kriminalisering af hvidvask omfatter bl.a. kon-
vertering eller overførsel af formuegoder med det formål at fortie eller
tilsløre formuegodernes ulovlige oprindelse, ligesom det skal være straf-
bart at medvirke til, at en person unddrager sig strafforfølgning for en før-
forbrydelse. Efter forslaget skal det også være strafbart at fortie eller tilslø-
re et formuegodes art, oprindelse, lokalisering, disposition, bevægelse eller
ejerskab. Endelig skal det efter forslaget være strafbart at erhverve, besid-
de eller anvende formuegoder, hvis den pågældende ved modtagelsen af
sådanne formuegoder har viden om, at formuegoderne stammer fra en kri-
minel handling eller fra medvirken til en sådan handling.
Forslagets bestemmelse om kriminalisering af hvidvask skal bl.a. gennem-
føre kravene i hvidvaskkonventionen. Forslaget går videre end hvidvask-
konventionen, da også såkaldt selvhvidvask omfattes. Selvhvidvask angår
tilfælde, hvor den person, som hvidvasker formuegoder, der stammer fra
kriminelle handlinger, også har begået den underliggende førforbrydelse.
Kriminaliseringen af hvidvask omfatter dog ikke erhvervelse, besiddelse
eller anvendelse i sig selv.
Forslaget finder ikke anvendelse på hvidvask af udbytte fra kriminelle
handlinger, der er omfattet af Europa-Parlamentets og Rådets direktivfor-
slag om strafferetlig bekæmpelse af svig rettet mod EU’s finansielle inter-
esser (PIF-direktivet).
2.4. Forpligtelse til at fastsætte maksimumstraf for fysiske personer
Medlemsstaterne forpligtes til at sikre maksimumstraf på mindst 4 års
fængsel for grove tilfælde af de hvidvaskforbrydelser, som medlemsstater-
ne med direktivet forpligtes til at kriminalisere.
2.5. Medvirken og forsøg
Medlemsstaterne skal ifølge forslaget kriminalisere medvirken, tilskyndel-
se og forsøg i forhold til hvidvask af penge.
2.6. Skærpende omstændigheder
3
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 197: Grund- og nærhedsnotat om bekæmpelse af hvidvaskning af penge, fra justitsministeren
Medlemsstaterne skal ifølge forslaget sikre, at visse omstændigheder skal
betragtes som skærpende omstændigheder i forbindelse med hvidvask af
penge, herunder når det er foretaget som led i organiseret kriminalitet.
2.7. Juridiske personers strafansvar mv.
Medlemsstaterne skal ifølge forslaget sikre, at juridiske personer kan hol-
des ansvarlige, ligesom medlemsstaterne skal sikre, at der kan iværksættes
effektive, rimelige og afskrækkende sanktioner over for juridiske personer.
2.8. Straffemyndighed
Medlemsstaterne skal ifølge forslaget fastlægge deres straffemyndighed,
således at de kriminaliserede hvidvaskforbryder kan straffes, når forbry-
delsen helt eller delvist er begået på medlemsstatens område eller ger-
ningsmanden er statsborger i medlemsstaten. Medlemsstaterne kan vælge
at fastlægge straffemyndighed i visse yderligere tilfælde.
2.9. Efterforskning
Medlemsstaterne skal ifølge forslaget sikre, at de, som er ansvarlige for ef-
terforskning eller retsforfølgning af de kriminaliserede hvidvaskforbrydel-
ser, råder over effektive efterforskningsredskaber, såsom dem der anven-
des i forbindelse med organiseret kriminalitet eller anden alvorlig krimina-
litet.
2.10. Rammeafgørelsen
Forslaget skal erstatte bestemmelser om bl.a. kriminalisering af hvidvask
af penge i Rådets rammeafgørelse 2001/500/RIA af 26. juni 2001 om hvid-
vaskning af penge, identifikation, opsporing, indefrysning eller beslaglæg-
gelse og konfiskation af redskaber og udbytte fra strafbart forhold som æn-
dret ved rammeafgørelse 2008/919/RIA (rammeafgørelsen).
Direktivet træder således i stedet for rammeafgørelsens bestemmelser om,
at medlemsstaterne bl.a. skal træffe nødvendige foranstaltninger til at sik-
re, at førforbrydelser i forbindelse med hvidvask, jf. hvidvaskkonventionen
af 1990, kan medføre en fængselsstraf, hvis maksimale varighed skal være
på mindst fire år, og at medlemsstaterne skal træffe de nødvendige foran-
staltninger for at sikre, at der ikke tages eller opretholdes forbehold med
4
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 197: Grund- og nærhedsnotat om bekæmpelse af hvidvaskning af penge, fra justitsministeren
hensyn til alvorlige førforbrydelser i forbindelse med hvidvask, jf. artikel 6
i hvidvaskkonventionen af 1990.
3. Europa-Parlamentet
Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen har anført, at omfanget af problemet med hvidvask af pen-
ge sandsynligvis vil stige betydeligt i de kommende år, hvis der ikke
iværksættes initiativer på EU-plan. Det fremgår endvidere af forslaget, at
de kriminelle og de, der finansierer terrorisme, nemt kan flytte deres mid-
ler over grænserne for at tilsløre midlernes ulovlige oprindelse. Den græn-
seoverskridende dimension af hvidvask af penge og behovet for at sætte
ind over for problemet bekræftes af antallet af registrerede sager om hvid-
vask.
Forslaget vurderes – af de af Kommissionen anførte grunde – at være i
overensstemmelse med nærhedsprincippet.
5. Gældende dansk ret
Europarådets hvidvaskkonvention er gennemført i dansk ret ved lov nr.
428 af 1. maj 2013 (Gennemførelse af Europarådets konvention om hvid-
vask, efterforskning, beslaglæggelse og konfiskation af udbytte fra strafba-
re handlinger samt finansiering af terrorisme samt gennemførelse af den
tredje og fjerde tillægsprotokol til den europæiske konvention om udleve-
ring m.v.).
Hvidvask af udbytte fra strafbare handlinger straffes i dansk ret som hæle-
ri. Efter straffelovens § 290 straffes for hæleri med bøde eller fængsel ind-
til 1 år og 6 måneder den, som uberettiget modtager eller skaffer sig eller
andre del i udbytte, der er opnået ved en strafbar lovovertrædelse, og den,
der uberettiget ved at skjule, opbevare, transportere, hjælpe til afhændelse
eller på lignende måde efterfølgende virker til at sikre en anden udbyttet af
en strafbar lovovertrædelse. Straffen kan stige til fængsel i 6 år, når hæleri-
et er af særligt grov beskaffenhed, eller når et større antal forbrydelser er
begået, jf. straffelovens § 290, stk. 2. Selvhvidvask er ikke selvstændigt
kriminaliseret i dansk ret.
5
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 197: Grund- og nærhedsnotat om bekæmpelse af hvidvaskning af penge, fra justitsministeren
Medvirken, tilskyndelse eller forsøg i forhold til overtrædelse af straffe-
lovens bestemmelser er strafbart i medfør af straffelovens §§ 21 og 23.
Der er i straffelovens §§ 6-12 fastsat regler om dansk straffemyndighed.
Efter retsplejeloven kan der som led i efterforskningen af lovovertrædelser
under en række nærmere betingelser anvendes forskellige straffeprocessu-
elle tvangsindgreb, herunder indgreb i meddelelseshemmeligheden, obser-
vation, dataaflæsning, ransagning, beslaglæggelse og edition. Det er bl.a.
en betingelse for anvendelse af visse af de nævnte straffeprocessuelle ind-
greb, at efterforskningen angår en lovovertrædelse, som efter loven kan
straffes med fængsel i 6 år eller derover.
Rammeafgørelsen om hvidvask m.v., jf. pkt. 2.10. oven for, der er gen-
nemført i dansk ret, vedrører regler i hvidvaskkonventionen af 1990, der
siden er blevet erstattet af hvidvaskkonventionen af 2005. Såvel 1990- som
2005-konventionen er gennemført i dansk ret, hvorfor rammeafgørelsens
bestemmelser vedrørende 1990-konventionen ikke har selvstændig betyd-
ning. Grundet retsforbeholdet vil rammeafgørelsen fortsat være bindende
for Danmark.
6. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget er som nævnt fremsat efter TEUF artikel 83, stk. 1, der er omfat-
tet af det danske retsforbehold. Danmark deltager således ikke i vedtagel-
sen af direktivforslaget, ligesom direktivet ikke vil være bindende for eller
finde anvendelse i Danmark.
Forslaget har derfor hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser.
7. Høring
Forslaget er sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer
mv.:
Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Præsi-
denten for Sø- og Handelsretten, Præsidenterne for byretterne, Advokatrå-
det, Amnesty International, Danske Advokater, Datatilsynet, Den Danske
Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, For-
eningen af Advokater og Advokatfuldmægtige, Foreningen af Offentlige
6
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 197: Grund- og nærhedsnotat om bekæmpelse af hvidvaskning af penge, fra justitsministeren
Anklagere, Handelshøjskolen i København (Juridisk Institut), Handels-
højskolen i Aarhus (Juridisk Institut), Institut for Menneskerettigheder,
Kriminalpolitisk Forening (KRIM), Københavns Universitet, Landsfore-
ningen af Forsvarsadvokater, Politiforbundet, Retspolitisk Forening, Rigs-
advokaten, Rigspolitiet, Syddansk Universitet (Juridisk Institut), Aalborg
Universitet (Juridisk Institut) og Aarhus Universitet (Juridisk Institut).
Høringsfristen er fastsat til den 4. april 2017.
8. Andre landes kendte holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser fra de øvrige medlems-
stater til selve forslaget.
9. Foreløbig generel dansk holdning
Fra dansk side er man positivt indstillet over for intentionerne om på EU-
plan at styrke den strafferetlige bekæmpelse af hvidvask af penge.
10. Orientering af Folketingets udvalg
Grundnotatet sendes – ud over til Folketingets Europaudvalg – til Folketin-
gets Retsudvalg.
7