Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del Bilag 19
Offentligt
1675648_0001.png
DIIS POLICY BRIEF SEPTEMBER 2016
Normaliseringskampagner forebygger ikke radikale onlinekulturer
UNDGÅ MODNARRATIVERNES
FALDGRUBER
Modnarrativer og normalitetspromoverende
kampagner bliver ofte fremhævet som
universalmidler mod militante bevægelsers
online propaganda. Men kampagnerne er
drevet af en række uheldige antagelser og er
svære at anvende i praksis.
Når befolkningen i almindelighed skal oplyses og
opdrages gribes der ofte til informationskampagner.
Kampagnerne fremhæves også som mulige redskaber
til bekæmpelse af radikale og militante modkulturer på
internettet. Men ét er at ramme brede segmenter i
befolkningen. Det er straks vanskelligere at rette
kommunikationen mod et mindre publikum –
ANBEFALINGER
Brug kun modnarrativer, hvis formål, målgruppe
og succeskriterier kan formuleres præcist, og
distributionsstrategien er gennemtænkt fra start
Baser ikke modnarrativer på en forestilling om at
kunne redegøre for ’fakta’ om ’virkeligheden’, men
lad i stedet narrativerne tale til følelser, drømme
og holdninger, de unge kan spejle sig i
Undlad at anvende kampagner, der promoverer
normalitet som positivt alternativ til radikalisme
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 19: Policy Briefs fra DIIS om strategiske modnarrativer
1675648_0002.png
Virkelighedsforståelse og politisk ståsted
er ikke livsstilsvalg på linje med forbrug
af økologisk kaffe
”Ved at overdrive den jihadistiske propagandas betydning og indflydelse er vestlige
medier og politiske modforanstaltninger blot med til at booste jihadismens
modmagtspotentiale”
sårbare unge, radikaliserede, ideologiske afvigere,
voldelige ekstremister, fremmedkrigere, etc. – som
ikke uden videre lader sig identificere og definere.
Kend formål, målgruppe og afsender præcist
Modnarrativer og kampagner, der promoverer
normalitet som positivt alternativ til radikalisme, kan
have vidt forskellige formål. En succesfuld strategi
fordrer derfor, at formålet formuleres præcist. Er
formålet eksempelvist at få unge mennesker til at
afstå fra Jihad-rejser til konfliktområder i Mellemøsten
eller afstå fra brugen af vold i den hjemlige kontekst?
Er formålet at påvirke dem til at forlade voldelige
miljøer, eller er det at få individer eller grupper til at
skifte holdning – at erstatte deres radikale ideologi og
virkelighedsopfattelse med noget mere moderat og
alment accepteret? Formålene er meget forskellige og
fordeler sig over en bred vifte fra exit og disengage-
ment (adfærdspåvirkning) til afradikalisering og
normalisering (holdningspåvirkning).
Målgruppe og succeskriterier varierer naturligvis med
formålet, og her står modnarrativerne over for en
vanskelig opgave. På grund af radikaliserings-
begrebets flygtighed og manglende præcision vil
målgruppen forblive vanskelig at identificere og
definere. Hvem er de sårbare unge eller de ideologiske
afvigere? Skal man satse på at påvirke holdninger eller
adfærd? Kategoriseringerne er abstrakte og svære at
anvende i praksis. Desuden er det usikkert, hvordan
man kan måle onlinekampagnernes succes. Antallet
af clicks, likes eller delinger er i sig selv ikke tilstrække-
lige mål, da det hverken siger noget om udbredelse
eller effekt i målgruppen. Usikkerhed om målgruppe
og succeskriterier gør således modnarrativerne til en
tilgang med mange faldgruber.
Brug derfor kun
modnarrativer, hvis formål, målgruppe og succeskrite-
rier kan formuleres præcist fra start.
Herudover melder spørgsmålet sig om, hvem der skal
stå for udbredelsen af et givent modnarrativ. Det
sætter kampagnerne i et afsenderparadoks. Blandt de
mest centrale argumenter er her, at afsenderen helst
ikke skal associeres med myndighederne, ellers vil det
blot styrke modsætningsforholdet og virke kontra-
produktivt. Samtidig er det dog en identitetspolitisk
misforståelse at opfatte eksempelvis moderate
imamer som stemmer ’indefra’, der kan tale unge
radikale islamister og fremmedkrigere til fornuft.
Imamerne repræsenterer præcis den normalitet og
autoritet, som de unge forsøger at gøre op med. Her
vil en hjemvendt kriger formodentlig være et bedre
bud. Men denne ’tvivlens stemme’ indefra er nærmest
umulig at gøre til genstand for myndighedernes
strategiske kommunikation uden derved at ødelægge
effekten. Modnarrativers distributionsstrategi skal
derfor også nøje gennemtænkes.
Modnarrativer som diskursive våben
I jagten på nye våben til det diskursive arsenal af
forskelligartede modnarrativer pakkes problemforstå-
elsen ofte ind i to metaforiske rammer, der peger
forebyggelsespolitikken i en forkert retning. Den første
problematiske metafor – som dette policy brief også
låner sin sprogbrug fra – er krigsmetaforen. Her er
den grundlæggende antagelse, at informationer kan
forstås og anvendes strategisk som våben i en virtuel
krig. Modnarrativer tænkes som informationsbomber
med kognitive vira, der smitter ved kontakt og påvirker
individers handlinger. De diskursive propaganda-
bomber skal derfor ifølge logikken ramme så mange
som muligt. Den mere præcise forklaring på (mod)
propagandaens påvirkningseffekt omtales dog aldrig,
og påvirkningen forstås ofte implicit som en naturlig
effekt af eksponering. Udbredelsen af informationerne
eller narrativerne er dog ikke lig påvirkning, og
mennesker påvirkes ikke så direkte og entydigt til
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 19: Policy Briefs fra DIIS om strategiske modnarrativer
1675648_0003.png
handling, som propagandakrigstilgangene forudsæt-
ter. Modnarrativer kan ikke planlægges og forberedes
som troppebevægelser på en slagmark.
Set i et større perspektiv er den militante jihadismes
propaganda, som myndighederne ofte forsøger at
forsvare sig imod, blot en dråbe i internettets hav af
normalitetsstabiliserende og provestlige budskaber.
Der findes kun én hegemon på det globale informati-
onsmarked; USA og Vesten. Ved at overdrive den
jihadistiske propagandas betydning og indflydelse er
vestlige medier og politiske modforanstaltninger
således blot med til at booste jihadismens mod-
magtspotentiale.
De forskellige modnarrativer anvender en forsimplet
individforståelse, hvor (sårbare) unge reduceres til at
være sociale produkter af de forhåndenværende
informationer. Men radikale onlinekulturer udspringer
af meget andet end simpel propaganda. Radikale
narrativer udgøres ikke bare af strategisk valgte ord,
men af mennesker og sociale praksisser. Relationer,
drømme, følelser, politik etc. spiller en væsentlig rolle.
Radikale onlinekulturer handler om det sociale
fællesskab og den identitet, som blandt andet skabes
omkring delingen af budskaber og billeder. Når visse
modnarrativer forsøger at fremstille ’fakta’ om,
hvordan virkeligheden ser ud, ignorerer de den
kendsgerning, at narrativer altid fremhæver nogle
informationer frem for andre og taler ind i en specifik
politisk kontekst. Dette kan de fleste radikale unge
gennemskue, hvorfor modnarrativerne får en aura af
manipulation.
Baser derfor ikke modnarrativer på en
forestilling om at kunne redegøre for ’fakta’ om virkelig-
heden, men lad dem i stedet tale til følelser, drømme og
holdninger, de unge kan spejle sig i.
Normalitetskampagner til identitetsmarkedet
Den anden problematiske metafor, markeds-
metaforen, er grundlagt på ideen om, at man kan
sælge de unge mennesker et bedre alternativ til
eksempelvis islamisme eller den militante jihadisme.
Her tænkes identitet og politisk ståsted som et
spørgsmål om udbud og efterspørgsel, og unge
Udfordringerne fra onlineradikalisme og voldsforherligende propaganda kan ikke blot forstås som et strategispil, og modnarrativer kan ikke smi-
des som informationsbomber på de sociale medier. Foto: Amerikanske soldater smider pamfletter over en irakisk landsby i 2008.
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 19: Policy Briefs fra DIIS om strategiske modnarrativer
1675648_0004.png
DIIS POLICY BRIEF SEPTEMBER 2016
mennesker betragtes som forbrugere på et identitets-
marked. Denne metafor leder til en forestilling om, at
de rationelle identitets-shoppere blot mangler de
korrekte informationer og de attraktive alternativer for
at kunne foretage sunde livsvalg, når de står ved
maskehylden og skal vælge deres identitet. Men for
det første er det at ’sælge’ identitet ikke som at sælge
andre produkter til en forbruger. Inden for markeds-
analogien svarer onlineradikalismens normalitetskriti-
ske ungdom til en kritik af forbrugerisme. Her er det
nødvendigt først at skabe alternative forbrugsmøns-
tre, hvor det etiske valg er indlejret (som fx i fair trade
produkter). Reelle alternativer til normalitet er
påkrævet.
For det andet er det en noget større udfordring at
’sælge’ et andet verdenssyn – en anden ideologi –
end blot at sælge et alternativt konsumprodukt.
Virkelighedsforståelse og politisk ståsted er ikke
livsstilsvalg på linje med forbrug af økologisk kaffe.
Derfor er udfordringen ikke kun et spørgsmål om at
analysere den radikale propaganda og alliere sig med
marketingseksperter og manuskriptforfattere til at
udforme overbevisende modfortællinger, der promo-
verer den danske middelklassenormalitet som et
positivt alternativ til radikalisme. En del af radikalis-
mens tiltrækningskraft er netop, at den gør op med en
normalitetsforståelse, der for mange unge forekom-
mer uopnåelig, og som ikke rummer den politiske og
religiøse forskellighed, de efterspørger.
Undlad derfor
at anvende normalitetskampagner.
Læs mere om radikalisering i de to policy briefs fra 2015
Kampen mod online radikalisering starter offline
og
Radikalisering: Et
politisk konstrueret begreb
af Tobias Gemmerli,
Tobias Gemmerli, cand.scient.pol., International Sikkerhed ([email protected]) .
Forsideillustration: Pawel Kuczynski
DIIS· DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
www.diis.dk