Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del Bilag 19
Offentligt
1675647_0001.png
DIIS POLICY BRIEF SEPTEMBER 2016
Et radikalt forsvar for demokrati
GIV PLADS TIL ANTIDEMOKRATISKE
YTRINGER
Vores demokratiske kultur kan fungere som
bolværk mod radikalisering, hvis vi skaber
plads til flere radikale bevægelsers politiske
projekter i den offentlige debat.
Der bliver ofte peget på demokratiets frihedsgrader
som et af problemerne i konfrontationen med radikal-
isme og politisk vold: Ytringsfrihed understøtter
spredningen af radikale ideer, og forsamlingsfrihed
understøtter radikale fællesskaber. Men de demokrati-
ske frihedsgrader kan også være en del af løsningen.
De kan skabe offentlig debat om radikale og anti-
demokratiske bevægelsers anklagepunkter og utopier.
De kan invitere bevægelserne ud i det offentlige rum
og skabe synlighed om modkulturernes virkemåder.
Selvom mange politiske uenigheder er uløselige, og
ANBEFALINGER
Accepter en reel politisk uenighed og støt
initiativer, der skaber rum for en kritisk
samfundsdebat
Tag radikale holdninger, frustrationer og kritikker
alvorligt, giv plads til lovlige radikale ytringer i den
offentlige debat, og fokuser på bekæmpelse af
ulovlige handlinger
Adresser åbent de dilemmaer og kompromisser,
som er en del af moderne udenrigs- og
sikkerhedspolitik
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 19: Policy Briefs fra DIIS om strategiske modnarrativer
1675647_0002.png
Fundamental politisk uenighed er et
demokratisk grundvilkår
” Succeskriteriet for en effektiv forebyggelsespolitik er fraværet af politisk vold og
kriminalitet samt øget demokratisk deltagelse”
konsensus næppe er et realistisk ideal, kan alene
inklusionen i den offentlige debat skabe en følelse af
medansvar over for samfundsfællesskabet.
Demokratisering i stedet for afradikalisering
Der er to dominerende tilgange til radikale eller
antidemokratiske bevægelser og deres online-
propaganda. Enten vil man bekæmpe dem med
sanktioner og uddrive dem fra fællesskabet, eller også
skal de normaliseres og tales til fornuft. Begge
tilgange forhindrer en virkningsfuld demokratisk
offentlighed. Bekæmpelse og udgrænsning øger blot
modmagtspotentialet og eskalerer konflikten, og selv i
den parlamentariske debat er det sjældent argumen-
tet, som vinder (uanset hvor faktuelt velfunderet det
er). Det er derimod kompromisset, der respekterer
forskellene mellem de involverede parter, som skaber
en parlamentarisk fællesånd. Samme anerkendelse af
den radikale og antidemokratiske
Anden
som politisk
modstander er nødvendig, hvis vi skal forebygge
politisk vold. Anerkend derfor, at manglende konsen-
tisk grundvilkår – ikke udtryk for radikalisering.
Radikale modkulturer
er
politiske
Radikaliseringsdebatten hjemsøges af to vildfarelser.
På den ene side er det en misforståelse at antage, at
vi alle grundlæggende er ens, ønsker de samme ting
og har de samme mål i livet. På samme tid er det også
en misforståelse, at vi grundlæggende er forskellige
og adskilt af civilisatoriske og kulturelle essenser.
Problemet er, at den første tilgang underkender det
politiske, mens den anden tilgang essentialiserer det.
Den første tilgang får hele problemet til at handle om
nære sociale forhold og peger på normaliteten som
det ’gode’, apolitiske alternativ. Den anden tilgang,
som primært fokuserer på radikal Islam, vil enten
bruge såkaldte moderate imamer til at sende budska-
ber ind i radikale miljøer eller gå i rette med religionen
og ideologien, fordi den anses som hovedårsag til
volden eller som uforenelig med danske værdier.
Begge tilgange fjerner de politiske nuancer fra
problemstillingen.
Hvis modnarrativer og informationskampagner
eksempelvis konstrueres ud fra disse to misforståel-
ser, skaber det enten budskaber, som promoverer en
apolitisk multikulturel normalitet blottet for radikalitet
og samfundskritik, eller budskaber, som postulerer at
kende sandheden om verdens tilstand og religioners/
ideologiers rette betydning. Den første tilgang
konstruerer glansbilleder uden identifikation. Den
anden tilgang er en direkte provokation over for dem,
der er fundamentalt uenige med de præmisser og
virkelighedsbeskrivelser, modbudskaberne baseres
på. Selvom det ikke er intentionen, risikerer budska-
berne altså at fremstå arrogante i modtagernes øjne,
hvilket blot øger polarisering.
Accepter i stedet reel
politisk uenighed og støt initiativer, der skaber rum for
en kritisk samfundsdebat.
sus og uløselige uoverensstemmelser er et demokra-
Den nuværende radikaliseringsforebyggelse skaber i
modsætning til demokratisk inklusion et øget pres på
normaliteten. Almindelige, ungdommelige identitets-
eksperimenter (fx eksperimenter med online-
radikalisme) ses i stigende grad som udtryk for tidlig
radikalisering, hvorved mistrivsel og afvigelser fra den
’sunde’ normalitet uforvarende kobles til selv det
mindste spor af ideologisk fremmedhed. Det skaber et
øget pres på normalisering (normalbilledet indsnæv-
res og afpolitiseres), og alle samfundsborgere afrettes
efter den samme (politisk korrekte) skabelon. Herved
forringes den samfundsskabte spejlsal af mulige
identiteter og udtryksformer, som den enkelte kan
udtrykke sig igennem. Det styrker de ekskluderedes
had til normalbilledet, og modstanden forøges.
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 19: Policy Briefs fra DIIS om strategiske modnarrativer
1675647_0003.png
Flere stemmer i debatten
Et alternativ til normalisering eller identitetspolitisk
koldkrig er at konkretisere og kontekstualisere det
mangefacetterede felt af problemstillinger, som
bevægelser og modkulturer vokser ud af. Det gøres
ved at inkludere radikale og antidemokratiske bevæ-
gelsers politiske og sociale kritikker i den offentlige
debat. Frem for at gøre udfordringerne fra radikale og
antidemokratiske ideer og bevægelser til spørgsmål
om statens suverænitet, sandheden om verdens
tilstand eller normalisering af politiske afvigere skal
debatten genrejse de politiske modsætningsforhold
og problemstillinger, som ellers i det skjulte genererer
følelser og politisk vilje til også med vold at søge
alternativer til den liberaldemokratiske velfærdsstat.
For at fremme den åbne, demokratiske debat, behøver
vi et endegyldigt opgør med forestillingen om, at der
er en 1:1 sammenhæng mellem radikale holdninger og
radikale handlinger. På den ene side opretholdes et
demokratisk status quo med voldelige midler, ved at
staten udøver sit legitime voldsmonopol. På den
anden side er det muligt at gå ind for samfunds-
omvæltninger uden direkte at udfordre voldsmonopo-
let. Åbenheden af de politiske mulighedsstrukturer,
dvs. statens vilje til at skabe adgang til de politiske
beslutningsprocesser og demokratisk debat om
beslutningernes grundlag, samt åbenheden af den
offentlige debat er med til at påvirke, om radikale
modstandsformer finder udtryk inden for det demo-
kratiske rum eller ender i voldelige excesser. Historisk
set har Danmarks været proaktiv i brugen af den
demokratiske frustrationsventil ved blandt andet at
give ytringsfriheden vide rammer. Vi bør også
fremadrettet stole på vores demokratiske åbenhed
frem for at satse på mindre frihed, mere censur og et
stærkere meningsmonopol.
Drop derfor ideerne om ideologisk afradikalisering af
vildfarne unge. Det indsnævrer blot samfundets
normalitetsforståelse og skaber en mindre margin for
ikke-voldelige modkulturer. Succeskriteriet for en
effektiv forebyggelsespolitik bør ikke være normalise-
ring, men fraværet af politisk vold og kriminalitet samt
øget demokratisk deltagelse.
Tag derfor radikale
holdninger, frustrationer og kritikker alvorligt, skab
mere plads til lovlige radikale ytringer, og fokuser på
bekæmpelse af ulovlige handlinger.
Tilgange til radikalisering
Første dominerende
tilgang
Essentialisering
(fokus på kulturel eller
religiøs andethed)
Anbefalet tilgang
Anden dominerende
tilgang
Tilgang til radikalisme
og politisk vold
Demokratisk debat
(repolitisering)
Afpolitisering og
individualisering
Konflikthåndtering på
politisk niveau
Kamp mellem ideologi-
er eller civilisationer
(Islam vs. Vesten)
Politisk konflikt
(samfundspolitikken ind-
drages i problemforståelse)
Ingen politisk konflikt mulig
(fokus er udelukkende på
nære sociale og individuelle
forhold)
Løsningsforståelse
Censur og forbud
(begrænsning af
frihedsrettigheder)
Åben politisk kultur
(accept af radikalisme og
antidemokratisme)
Afradikalisering og
normalisering
Dette brief anbefaler en bedre balancegang mellem de to dominerende tilgange til radikalisering.
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 19: Policy Briefs fra DIIS om strategiske modnarrativer
1675647_0004.png
DIIS POLICY BRIEF SEPTEMBER 2016
Vi bør også fremadrettet stole på vores
demokratiske åbenhed frem for at satse på
mindre frihed, mere censur og et stærkere
meningsmonopol
”For at fremme den åbne, demokratiske debat, har vi brug for et endegyldigt opgør med
forestillingen om, at der er en 1:1 sammenhæng mellem radikale holdninger og radikale
handlinger
.
Ærlighed om de politiske realiteter
Informationskampagner har svært ved at forholde sig
til radikale kritikkers politiske kompleksitet. Princippet
om, at man ikke skal kaste med sten, når man selv bor
i glashus, burde derfor fungere som rettesnor for alle
modnarrativer og kampagner. Vestlig propaganda
arbejder ofte med stærkt forsimplede virkeligheds-
beskrivelser, samtidig med modparten anklages for at
gøre præcis det samme. Et budskab om at afstå fra
voldelig aktivisme i konfliktzoner risikerer at ramme
ved siden af, hvis afsenderen af budskabet selv er
voldeligt engageret (som fx den danske stats deltagel-
se i krigen i Syrien/Irak).
Meget brændstof til eksempelvis islamistiske og
jihadistiske gruppers fortællinger er netop den store
diskrepans mellem det, som vestlige regeringer siger,
de gør, og det, som de reelt foretager sig. Det realpoli-
tiske virkelighedsbillede spiller en helt central rolle i
onlinepropagandaen. Politikere taler om demokrati,
fred og menneskerettigheder, men arbejder ud fra en
diplomatisk pragmatisme på den internationale scene
og må indgå kompromisser for at sikre statens
interesser. Når realpolitikken nødvendiggør uhellige
alliancer med menneskerettighedskrænkende stater
som Israel, Tyrkiet eller Saudi Arabien, bør embeds-
mænd og politikere gøre mere for at legitimere den
realpolitiske diskurs i stedet for at overtrække
politikken med retorisk glassur, der fornægter den
politiske realitet.
Adresser derfor åbent de dilemmaer
og kompromisser, som er en del af moderne udenrigs-
og sikkerhedspolitik.
Tobias Gemmerli, cand.scient.pol., International Sikkerhed ([email protected])
Forsideillustration: Pawel Kuczynski
DIIS· DANSK INSTITUT FOR INTERNATIONALE STUDIER
www.diis.dk