Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del Bilag 172
Offentligt
1722226_0001.png
SikkerhedsBranchen
– en del af samfundets beredskab
Information Viden Kvalitet
1
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 172: Materiale fra SikkerhedsBranchens foretræde den 9/2-17
1722226_0002.png
Indhold
Side 3 • Forord
Side 4 • Her kan sikkerhedsbranchen aflaste
Side 5 • Direkte hjælp med flygtningesituationen
Side 6 • Direkte hjælp med terrorsituationen
Side 7 • Hjælp i kredsene, der afgiver folk til andre opgaver
Side 8 • Vagter i hverdagen - Hvad varetager sikkerhedsbranchen i dag?
Side 10 • Eksempler på tekniske løsninger
Side 11 • Om SikkerhedsBranchen
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 172: Materiale fra SikkerhedsBranchens foretræde den 9/2-17
1722226_0003.png
Forord
Behovet for flere mandskabsressourcer i det danske politi har været en realitet længe. Det
fireårige politiforlig for 2016-2019 giver flere muligheder for at styrke politiet, men situatio-
nen udvikler sig hurtigere end nogen kunne have forventet. Den nuværende flygtninge- og
terrorsituation tillader simpelthen ikke at vi som samfund sætter os til at vente på at politiet
får uddannet mere mandskab. Der er brug for en effektiv og fleksibel arbejdsstyrke, der kan
aflaste politiet her og nu.
SikkerhedsBranchen er en del af løsningen. Professionelle, ISO 9001-certificerede sikker-
hedsleverandører med mangeårig erfaring kan træde til og aflaste med uddannet mand-
skab og tekniske løsninger. I dette katalog udpeger vi derfor de mest oplagte opgaver, hvor
sikkerhedsbranchens aktører kan bidrage til at løse den aktuelle situation. Til inspiration for
de videre drøftelser beskriver vi også nogle af de mange sikkerhedsløsninger, vores med-
lemmer allerede bidrager med andre steder i det danske samfund.
Vi håber at vi på denne måde kan illustrere, at sikkerhedsbranhen er klar til at være en del af
løsningen på politiets og dermed hele Danmarks udfordringer.
Kasper Skov-Mikkelsen
Direktør i SikkerhedsBranchen
3
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 172: Materiale fra SikkerhedsBranchens foretræde den 9/2-17
1722226_0004.png
Her kan sikkerhedsbranchen aflaste
Direkte hjælp med flygtningesituationen
• Pas- og id-kontrol i lufthavne, færgehavne og lignende
• Supplement til politiet ved grænsekontrol
• Opretholdelse af ro og orden ved centre for asylansøgere mv.
• Transport af arrestanter, asylansøgere mv.
• Følgevagt ved transport af større grupper
• Etablering og monitorering af og reaktion på tekniske løsninger
Direkte hjælp med terrorsituationen
• Supplement til politiet ved særlige arrangementer
• Etablering og monitorering af og reaktion på tekniske løsninger ved udsatte terrormål
• Bevogtning og patruljering ved udsatte terrormål
• De første reaktioner og bistand ved gerningssted efter angreb
Hjælp i kredsene, der afgiver folk til andre opgaver
• Bemanding af ATK-biler
• Løbende bevogtningsopgaver, fx:
-
Gerningssteder
-
Ulykkessteder (brandsteder, miljøulykker mv.)
-
Indlagte gerningsmænd
-
Afspærrede områder
-
Retssale under retshandlinger
-
Overvågede besøg i fængsler
• Ekstraordinære bevogtningsopgaver, fx:
-
Politiske topmøder
-
Folkemødet
-
Besøg af udlændinge med særligt behov for bevogtning
-
Hjælp ved særligt omfangsrige politiopgaver
-
Indbrudsplagede yderområder, herunder indbrudssituationen i Nordjylland
• Bemanding eller periodisk aflastning af 114-tjenesten
Se uddybning på side 5, 6 og 7.
4
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 172: Materiale fra SikkerhedsBranchens foretræde den 9/2-17
1722226_0005.png
Direkte hjælp med flygtningesituationen
Paskontrol i lufthavne, færgehavne og lignende
Id-kontrollen for DSB i Københavns Lufthavn er et eksempel på branchens effektivitet
og professionalisme i denne type opgaver.
Supplement til politiet ved grænsekontrol
Især ved en udvidelse af den nuværende stikprøvekontrol kunne man forestille sig en
ordning, hvor et antal vagter laver de indledende tjek og dermed får alle med legitimt
ærinde hurtigt igennem, mens et mindre antal politibetjente tager sig af de særlige
sager.
Opretholdelse af ro og orden ved centre for asylansøgere mv.
En naturlig forlængelse af vagternes nuværende arbejde fx i centre og ved særlige be-
givenheder. Arbejdet udføres uden våben ved hjælp af vagternes viden om og erfaring
med konflikthåndtering. Ved særlige problemer vil vagterne tilkalde politiet.
Transport af arrestanter, asylansøgere mv.
Vagter kan udføre transportopgaven, mens politiet bliver på stedet og fortsætter myn-
dighedsopgaver. Ved transport af personer med flugtrisiko kan sikrede biler anvendes.
Følgevagt ved transport af større grupper
Uro opstår let, når større grupper transporteres eller skal transportere sig selv. Følge-
vagter opretholder ro og orden under transporten.
Etablering og monitorering af og reaktion på tekniske løsninger
-
Elektroniske, fx termiske kameraer
-
Mekaniske, fx bomme og hegn
-
Rådgivning om sikringsforanstaltninger
Hvis der for eksempel skal indføres en mere dækkende grænsekontrol, vil tekniske
løsninger være en god og omkostningseffektiv del af en samlet løsning.
Efter etablering kan monitorering af og reaktion på de tekniske tiltag varetages af poli-
tiet, specialuddannet sikkerhedspersonale fra vagtbranchen (fx fra rigspolitigodkendte
kontrolcentraler) eller en kombination af de to.
Ingen ved mere om mulighederne for sikringsløsninger end SikkerhedsBranchen. Derfor
er det oplagt at bruge certificerede sikringsrådgivere når løsningerne skal konstrueres.
5
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 172: Materiale fra SikkerhedsBranchens foretræde den 9/2-17
1722226_0006.png
Direkte hjælp med terrorsituationen
Supplement til politiet ved særlige arrangementer
Ved arrangementer med terrorrisiko kan vagter agere ”øjne og ører” for et mindre antal
politibetjente. Det gælder både under arrangementet og inden. Fx kan vagter føre
tilsyn med de eksisterende sikringsforanstaltninger på den udsatte bygning, deltage i
afspærringer og kontrol mv.
Branchen kan sammensætte transportable tekniske løsninger (fx metal- og persons-
cannere). Løsningerne kan betjenes af politiet, vagter eller en kombination heraf.
Etablering og monitorering af og reaktion på tekniske løsninger ved udsatte terrormål
Udsatte terrormål udstyres med tekniske løsninger som sluser, tv-overvågning mv.
Løsningerne kan betjenes af politiet, vagter eller en kombination heraf.
Bevogtning og patruljering ved udsatte terrormål
- Observere og melde
- De første reaktioner på angreb
Udover at patruljere ved udsatte terrormål, kan vagter igangsætte første reaktion (eva-
kuering mv.) og agere øjne og ører for politiet ved en eventuel terrorhændelse. Derved
styrkes politiets indsatsmuligheder.
Når de øvrige myndigheder er fremme, kan vagter hjælpe med at holde uvedkommen-
de på afstand, registrere mv.
6
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 172: Materiale fra SikkerhedsBranchens foretræde den 9/2-17
1722226_0007.png
Hjælp i kredsene, der afgiver folk til andre opgaver
Bemanding af ATK-biler
Den samlede ATK-opgave kan løses af vagtbranchen. SikkerhedsBranchen vurderer, at
opgaven kræver uddannet sikkerhedspersonale, der er trænet i konflikthåndtering mv.
Ekstraordinære bevogtnings- og patruljeringsopgaver, fx:
Vagterne kan agere ”arme og ben” for et mindre antal politibetjente eller varetage hele
opgaver og kun tilkalde politiet ved særligt behov.
Ved særligt omfangsrige politiopgaver kan vagter varetage de lavpraktiske opgaver,
mens politiet koncentrerer sig om efterforskning. En lignende arbejdsdeling findes i
flere politikredse i England.
Løbende bevogtnings- og patruljeringsopgaver, fx:
Overtagelse af disse opgaver er en naturlig forlængelse af det arbejde, vagtbranchen
allerede udfører tilfredsstillende i privat regi.
Opgaverne kan også udføres af vagter under kommando af et mindre antal betjente. I
nogle retssale, har man allerede på forsøgsbasis vagter i modtagelsen.
Bemanding eller periodisk aflastning af 114-tjenesten
I sikkerhedsbranchen findes der allerede et antal rigspolitigodkendte kontrolcentraler.
De lever op til en høj sikkerhedsstandard og håndterer følsomme data. De har som de
eneste lov til at overføre signaler til politiet og har oprettet direkte linjer til formålet.
Disse centraler kan overtage 114-tjenesten sikkert og effektivt.
Ønsker man ikke en fuld overtagelse, kan man benytte sig af kontrolcentralerne i
tilfælde af spidsbelastning på politiets telefoner. Det kan fx være ved større ulykker,
hvor kontrolcentralerne både kan sortere opkald og besvare de mest almindelige fore-
spørgsler selv.
7
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 172: Materiale fra SikkerhedsBranchens foretræde den 9/2-17
1722226_0008.png
Vagter i hverdagen
Hvad varetager sikkerhedsbranchen i dag?
Id-kontrol
Vagter varetager id-kontrol for blandt andre DSB og HH-Feries i forbindelse med transpor-
tøransvaret, der er vedtaget af den svenske regering. Da DSB skulle etablere id-kontrol i
Københavns Lufthavn, demonstrerede det valgte vagtselskab branchens fleksibilitet ved
på 14 dage – hen over julen – at skaffe over 150 nye vagter til at varetage opgaven. Opga-
ven løses effektivt og problemfrit af en blanding af nye og erfarne vagter.
Danske og udenlandske ambassader
Specialuddannede vagter varetager efter aftale med Udenrigsministeriet sikkerheden på
danske ambassader i en række lande. Også andre landes ambassader i Danmark benytter
sig af branchens services.
Billetkontrol i busser
Midttrafik i Aarhus valgte i 2013 at lade et vagtselskab overtage opgaven med billetkon-
trol i byens busser. Det førte til flere kontroller til en lavere omkostning. Successen var så
stor, at Movia i København i 2015 også indgik en aftale med et vagtselskab. I marts 2016
offentliggjorde Midttrafik, at snydprocenten i 2015 var på blot 1,98. Midttrafik udtalte i
den forbindelse, at vagtselskabet bag kontrollerne er ”hammereffektive.”
Værditransport
Danmarks samlede kontantforsyning lægges dagligt i hænderne på vagter fra særligt
certificerede vagtvirksomheder, der ved hjælp af specialsikrede biler fragter kontanterne
rundt mellem erhvervsdrivende og særlige værdiopbevaringsdepoter.
Samarbejdsprojekt på Københavns Vestegn
Københavns Vestegns Politi og de ISO 9001-certificerede vagtselskaber, der opererer i
kredsen, påbegyndte i 2011 et pilotprojekt, der havde til formål at forbedre kommuni-
kationen og samarbejdet mellem de to faggrupper. Det mål blev nået gennem fælles
indsatsområder, erfaringsudveksling og fordomsnedbrydelse. Pilotprojektet er afsluttet og
afrapporteret, men samarbejdet er til så stor glæde for begge parter, at man har valgt at
fortsætte det formaliserede samarbejde.
Følgevagter og borgercentre
En række kommuner har valgt at indsætte vagter på job- og borgercentre og at lade
vagter følge sagsbehandlere, der tager ud til borgere. I disse stillinger gør vagterne særligt
brug af deres evner udi konflikthåndtering.
Retssale
Domsstolsstyrelsen udfører et forsøg med ekstra sikring i fem retssale. Et af sikringstilta-
gene er vagter, der modtager alle besøgende til retten og hjælper dem gennem scannere
mv.
8
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 172: Materiale fra SikkerhedsBranchens foretræde den 9/2-17
1722226_0009.png
Psykiatrivagter
Nogle psykiatriske institutioner med særligt voldsomme og/eller kriminelle patienter har
valgt at supplere personalet med vagter. Deres tilstedeværelse forebygger konflikter, lige-
som personalet sætter pris på deres hjælp når en konflikt alligevel opstår. Hvis det bliver
nødvendigt at tilkalde politiet, bistår vagterne med lavpraktisk hjælp og vigtige observati-
oner.
Strøg- og centervagter
I centre og på strøg opretholder vagter hver dag ro og orden, ligesom de håndterer kon-
flikter. De tilkalder politiet ved behov for myndighedsudøvelse og kan i de tilfælde bidra-
ge med deres viden om lokalmiljøet.
Samfundsinstitutioner
Vagter varetager sikkerheden i en række institutioner af stor betydning for det danske
samfund. Både hos Rigspolitiet, på Christiansborg og i Justitsministeriet bliver man såle-
des mødt af vagter. Vagterne har et tæt samarbejde med politiet, fx har man på Christi-
ansborg valgt at have en enkelt politibetjent udstationeret. Han tilkaldes af vagterne efter
behov.
Alarmhåndtering
Signaler fra indbrudsalarmeringsanlæg, overfaldsalarmer mv. overføres til sikkerhedsbran-
chens rigspolitigodkendte kontrolcentraler. De fleste alarmer håndteres ved at kontrol-
centralen sender en vagt ud. Vagten observerer, melder tilbage og genetablerer sikringen.
Dette sker ofte i samarbejde med politiet. I særlige tilfælde overfører kontrolcentralerne
en hændelse direkte til politiet. Det gælder fx tilfælde, hvor hændelsen er verificeret af
TV-overvågning eller lignende eller hvor sagens alvor kræver myndighedernes tilstedevæ-
relse.
Udenlandske erfaringer
I Sverige har politiet et tæt samarbejde med vagtbranchen, der supplerer politiet ved
behov. I flere politidistrikter i England har man udliciteret sekundære politiopgaver til stor
tilfredshed for både borgere og politiet. I andre engelske politidistrikter har vagtbranchen
særligt uddannede vagter, der bistår politiet med praktisk hjælp til store eller langvarige
opgaver. Terrortruslen har fået flere andre europæiske lande til at anvende et stigende
antal vagter til terrorbevogtning.
9
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 172: Materiale fra SikkerhedsBranchens foretræde den 9/2-17
1722226_0010.png
Eksempler på tekniske løsninger
Tekniske løsninger skræddersys den enkelte opgave. Her følger eksempler på delløsninger,
der allerede er i brug rundt omkring i landet.
Fysisk terrorsikring
-
Fysiske forhindringer blokerer køretøjers adgang og sikrer dermed at større sprænglad-
ninger ikke kan køres ind til udsatte terrormål. Forhindringerne kan udformes så de
passer ind i gadebilledet.
-
Bygninger eller enkelte bygningsdele kan forstærkes, mens glaspartier kan gøres skud-
og eksplosionssikre. Beklædning af vægge kan gøre dem modstandsdygtige mod
sprængninger, mens glaspartier kan gøres skud- og eksplosionssikre.
Adgangskontrol
-
Sluser ved udsatte terrormål sikrer at sikkerhedspersonalet ved hvem og hvor mange,
der lukkes igennem ad gangen.
-
Scanninger af besøgende og deres genstande fås i mange former og er et effektivt
redskab til at sikre, at der ikke kommer uønskede genstande ind i en sikret bygning.
-
Elektroniske låse og tilhørende nøgler, der kun er aktiveret i begrænsede tidsrum. Ad-
gangen kan fx styres via en rigspolitigodkendt kontrolcentral.
Perimetersikring
-
Effektive hegn sikrer at al trafik foregår gennem bevogtede adgangspunkter.
-
Bomme sikrer at sikkerhedspersonalet når at tjekke alle, der bevæger sig igennem
adgangspunkterne.
-
Adgangskontrolsystemer der bl.a. kan styres af personlige koder og ønskede tidsrum.
-
TV-overvågning eller detektorer langs med perimeteren sikrer at sikkerhedspersonalet
bliver alarmeret, hvis uvedkommende forsøger at passere perimeteren uautoriseret.
TV-overvågning
-
TV-overvågning kan varsle sikkerhedspersonalet, når der er bevægelse i det overvåge-
de område.
-
Software kan genkende folk, der bevæger sig ”usædvanligt” i forhold til den normale
menneskemængde.
-
Talk-back funktion gør det muligt for sikkerhedspersonalet at tale direkte til folk i det
overvågede område, eventuelt mens en patrulje er på vej.
-
Termiske kameraer gør det muligt at overvåge om natten, i tåge og i områder med tæt
bevoksning.
10
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 172: Materiale fra SikkerhedsBranchens foretræde den 9/2-17
1722226_0011.png
Om SikkerhedsBranchen
SikkerhedsBranchen – Den Danske Brancheforening for Sikkerhed og Sikring
SikkerhedsBranchen er en interesseorganisation bestående af virksomheder, der arbejder
professionelt med sikkerhed og sikring. Vores medlemmer repræsenterer alle former for sik-
ring – vagt, elektronisk og mekanisk indbrudssikring, brandsikring, terrorsikring og sikrings-
rådgivning.
Brancheforeningen blev stiftet i 1992. Foreningens ca. 300 medlemmer tegner sig i dag for
ca. 80 procent af markedets totale omsætning.
SikkerhedsBranchen arbejder for at fremme kvalitet, information og viden.
SikkerhedsBranchen arbejder for at sikre danskernes tryghed.
SikkerhedsBranchen engagerer sig i sikring og sikkerhed på nationalt og europæisk plan og
tager aktivt del i samfundsdebatten.
11
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 172: Materiale fra SikkerhedsBranchens foretræde den 9/2-17
1722226_0012.png
SikkerhedsBranchen
Jernholmen 12
2650 Hvidovre
Telefon 36 49 40 80
[email protected]
www.sikkerhedsbranchen.dk
12
Information Viden Kvalitet