Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del Bilag 153
Offentligt
1718104_0001.png
Civilafdelingen
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
27. januar 2017
Insolvensretskontoret
Mikkel Astrup Saugmann
2016-4071-0020
2154002
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
vedrørende Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv om rammer for forebyggende rekonstruktion, muligheden for
en ny chance og foranstaltninger med henblik på mere effektive proce-
durer for rekonstruktion, insolvensbehandling og gældssanering og
om ændring af direktiv 2012/30/EU
KOM (2016) 723 endelig
Nyt notat
Sagen er
ikke
omfattet af retsforbeholdet.
1. Resumé
[Kommissionen har den 22. november 2016 præsenteret forslag til direktiv
om rammer for forebyggende rekonstruktion og en ny chance for iværksæt-
tere mv. Forslaget er modtaget i dansk sprogversion i Rådet den 4. januar
2017. Forslaget er ikke omfattet af retsforbeholdet. Forslaget følger bl.a.
op på en henstilling fra Kommissionen fra 2014, der omhandlede samme
emner. Forslaget har overordnet til formål at fjerne hindringer for f.eks.
frie kapitalbevægelser og etableringsfriheden forårsaget af forskelle mel-
lem medlemsstaternes regler om rekonstruktion, gældssanering mv. For-
målet med forslaget er derudover bl.a. at forbedre investeringsmuligheder-
ne i det indre marked og at undgå unødvendige konkurser. Forslaget må
umiddelbart forventes at kræve visse tilpasninger af dansk lovgivning.
Forslaget vil kunne have statsfinansielle og erhvervsøkonomiske konse-
kvenser, men det er ikke på nuværende tidspunkt muligt at opgøre sådanne
eventuelle omkostninger. Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivel-
ser om de øvrige medlemsstaters holdninger til forslaget. Regeringens
overvejelser om direktivforslaget er endnu ikke afsluttet, ligesom der i øv-
rigt udestår afklaring af fortolkningsspørgsmål. Regeringen er dog gene-
relt positivt indstillet over for hensigten bag forslaget.]
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 153: Til udvalgets orientering vedlægges grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om rammer for forebyggende rekonstruktion, muligheden for en ny chance og foranstaltninger med henblik på mere effektive procedurer for rekonstruktion, insolvensbehandling og gældssanering og om ændring af direktiv 2012/30/EU (KOM(2016) 723 endelig)
1718104_0002.png
2. Baggrund
2.1. Forudgående EU-initiativer mv.
Kommissionen præsenterede den 22. november 2016 et forslag til direktiv
om rammer for forebyggende rekonstruktion og muligheden for en ny
chance, mere effektive procedurer for bl.a. rekonstruktion mv.
Det foreliggende direktivforslag bygger på en henstilling fra Kommissio-
nen fra 2014
1
, der – ligesom direktivforslaget – har fokus på
dels
at under-
støtte tidlig rekonstruktion og videreførelse af virksomheder mv., som
trods økonomiske vanskeligheder er levedygtige,
dels
at give forgældede,
men hæderlige, iværksættere en ny chance med mulighed for gældssane-
ring inden for tre år.
2014-henstillingens gennemførelse blev evalueret i 2015 og 2016. Kom-
missionen fandt bl.a., at henstillingen havde sat et nyttigt fokus på områ-
det, men at henstillingen ikke havde haft den ønskede virkning i form af
vedvarende ændringer – f.eks. var henstillingen i et betydeligt antal med-
lemsstater kun gennemført delvist.
Som baggrund for det foreliggende direktivforslag kan i øvrigt bl.a. henvi-
ses til en forudgående opfordring fra 2011 fra Rådet til medlemsstaterne
om at begrænse afviklingstiden for gældssaneringen for hæderlige iværk-
sættere efter konkurs til højst tre år
2
. Direktivforslaget følger desuden op
på dele af handlingsplanen for etablering af en kapitalmarkedsunion
3
samt
Kommissionens strategi for det indre marked
4
fra 2015, som begge varsle-
de et lovgivningsinitiativ om tidlig rekonstruktion og muligheden for en ny
chance til iværksættere.
2.2. Hjemmel og lovgivningsprocedure
Direktivforslaget er fremsat med hjemmel i Traktaten om Den Europæiske
Unions Funktionsmåde (TEUF) art. 53 og 114. Art. 53 omhandler bl.a.
samordning af medlemsstaternes lovgivning om adgang til at optage og
udøve selvstændig erhvervsvirksomhed. Art. 114 omhandler harmonise-
ring af medlemsstaternes lovgivninger vedrørende det indre markeds funk-
tion.
Direktivforslaget er herefter
ikke
omfattet af det danske retsforbehold.
Forslaget skal behandles efter den almindelige lovgivningsprocedure i
TEUF art. 294. Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
C(2014) 1500 endelig af 12. marts 2014.
Rådets konklusioner om revision af "Small Business Act", dok. 10975/2011
3
COM(2015) 468 endelig af 30. september 2015
4
COM(2015) 550 endelig af 28. oktober 2015
1
2
2
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 153: Til udvalgets orientering vedlægges grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om rammer for forebyggende rekonstruktion, muligheden for en ny chance og foranstaltninger med henblik på mere effektive procedurer for rekonstruktion, insolvensbehandling og gældssanering og om ændring af direktiv 2012/30/EU (KOM(2016) 723 endelig)
Det bemærkes, at Rådets Juridiske Tjeneste er anmodet om at afgive en
udtalelse om hjemmelsgrundlaget for direktivforslaget, herunder i hvilket
omfang TEUF art. 53 er en relevant hjemmelsbestemmelse.
3. Indhold
3.1. Oversigt, anvendelsesområde og formål
Direktivforslaget har tre hoveddele:
1) Skyldners adgang til forebyggende rekonstruktion, jf. nedenfor
under pkt. 3.3.
2) Gældssanering mv. for forgældede iværksættere ("en ny chance"),
jf. nedenfor under pkt. 3.4.
3) Effektivisering af rekonstruktions-, insolvens- og gældssanerings-
procedurer, jf. nedenfor under pkt. 3.5.
Kommissionen anfører i den forbindelse i direktivforslaget, at forslaget
ikke harmoniserer centrale insolvensaspekter såsom regler om betingelser-
ne for indledning af en insolvensbehandling, en fælles definition på insol-
vens mv.
For så vidt angår direktivforslagets anvendelsesområde
undtages bl.a.
nærmere definerede finansieringsinstitutter, kreditinstitutter, værdipapir-
centraler, forsikringsselskaber mv.
Formålet med direktivforslaget
angives overordnet at være at fjerne hin-
dringer for f.eks. frie kapitalbevægelser og etableringsfriheden forårsaget
af forskelle mellem medlemsstaternes regler om rekonstruktion, gældssa-
nering mv. Kommissionen henviser derudover bl.a. til, at de foreslåede
regler generelt skal tjene til at forbedre investerings- og jobmulighederne i
det indre marked, undgå unødvendige konkurser for levedygtige virksom-
heder og unødvendige tab af arbejdspladser, forhindre opbygningen af
misligholdte lån i medlemsstaterne samt fremme en iværksætterkultur og
øge mulighederne for en ny chance for hæderlige iværksættere.
3.2. Centrale definitioner i forslaget
Direktivforslagets art. 2 indeholder bl.a. følgende definitioner af de pro-
cedurer, som forslaget tilsigter at regulere:
”Insolvensprocedure”:
Kollektiv insolvensprocedure, som in-
debærer, at en skyldner helt eller delvist fratages rådigheden
over sine aktiver, og at der udpeges en kurator.
”Rekonstruktion”:
En ændring af sammensætningen af, vilkå-
rene for eller strukturen i skyldnerens aktiver og passiver eller
3
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 153: Til udvalgets orientering vedlægges grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om rammer for forebyggende rekonstruktion, muligheden for en ny chance og foranstaltninger med henblik på mere effektive procedurer for rekonstruktion, insolvensbehandling og gældssanering og om ændring af direktiv 2012/30/EU (KOM(2016) 723 endelig)
af enhver del af skyldnerens kapitalstruktur, herunder aktieka-
pital, eller en kombination heraf, herunder salg af aktiver eller
dele af forretningen, med det formål at sætte virksomheden i
stand til helt eller delvis af videreføre sin drift.
"Fuld gældssanering":
Bortfald af udestående gæld som følge
af en procedure, der omfatter en realisering af aktiver og/eller
en tilbagebetalings-/rekonstruktionsplan.
3.3. Skyldners adgang til forebyggende rekonstruktion (art. 4-18)
Forslagets art. 4 omhandler adgangen til forebyggende rekonstruktion.
Det fremgår således bl.a., at medlemsstaterne skal sikre, at skyldnere i
økonomiske vanskeligheder ved sandsynlighed for insolvens har adgang til
en effektiv ordning for forebyggende rekonstruktion, som giver skyldneren
mulighed for at rekonstruere sin gæld eller virksomhed og undgå insolvens
mv. En begæring om forebyggende rekonstruktion indgives af skyldner el-
ler af fordringshaverne med skyldners samtykke.
Forslagets art. 5-7 indeholder bestemmelser om den periode, hvori en
forebyggende rekonstruktionsplan forhandles.
Efter disse bestemmelser
bevarer skyldneren i et vist omfang kontrollen over virksomhedens daglige
drift mv. Der foreslås desuden regler om, i hvilket omfang der skal ske be-
skikkelse af en person eller et organ til f.eks. at bistå eller føre tilsyn med
skyldneren.
Derudover foreslås en række regler vedrørende suspension af kreditorfor-
følgning af skyldneren under rekonstruktionsforhandlingerne. Suspen-
sionsperioden er som udgangspunkt højst 4 måneder, men kan e.o. af de
ansvarlige myndigheder forlænges op til 12 måneder.
Forslagets art. 8-15 indeholder bestemmelser om de oplysninger, der skal
fremgå af en rekonstruktionsplan, om planens vedtagelse, stadfæstelse og
virkning samt om klage over planen.
Der foreslås således bl.a. regler om
kreditorers afstemning om en rekonstruktionsplan, inddeling af kreditorer
mv. i særskilte klasser samt gennemtvingelse af en rekonstruktion, der ikke
tiltrædes af alle kreditorklasser. Der foreslås i den forbindelse særlige reg-
ler om aktionærer og andre kapitalejere.
Der foreslås endvidere regler om, at en rekonstruktionsplan i visse tilfælde
– f.eks. hvor planen berører ikke-tiltrædende parters interesser – kun kan
blive bindende for parterne, hvis den er stadfæstet af de ansvarlige myn-
digheder.
Om rekonstruktionsplanens virkning fremgår det af forslaget, at en plan,
der er stadfæstet af de ansvarlige myndigheder, er bindende for alle parter
4
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 153: Til udvalgets orientering vedlægges grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om rammer for forebyggende rekonstruktion, muligheden for en ny chance og foranstaltninger med henblik på mere effektive procedurer for rekonstruktion, insolvensbehandling og gældssanering og om ændring af direktiv 2012/30/EU (KOM(2016) 723 endelig)
nævnt i planen, og at fordringshavere, som ikke har deltaget i planens ved-
tagelse, ikke berøres af planen.
Endelig foreslås der regler om appel til en højere retsinstans e.l. over stad-
fæstelse af en rekonstruktionsplan.
Forslagets art. 16-17 indeholder bestemmelser om beskyttelse af ny finan-
siering mv.
Der foreslås således regler om minimumsbeskyttelse, herunder
beskyttelse mod anfægtelse, for
- midlertidig finansiering, som skal sikre en virksomheds fortsatte
drift mv. under rekonstruktionsforhandlinger,
- ny finansiering, som er nødvendig for at gennemføre en rekon-
struktionsplan, samt
- andre dispositioner gennemført i forbindelse med en rekonstruk-
tionsplan – f.eks. betaling af arbejdsløn for allerede udført arbejde
eller rimelige udgifter til professionel rådgivning.
Forslagets art. 18 indeholder bestemmelser om ledelsens pligter under for-
handlinger om forebyggende rekonstruktion.
Eksempelvis skal virksomhe-
dens ledelse i tilfælde af sandsynlighed for insolvens omgående tage skridt
til at minimere tab for kreditorer, medarbejdere, aktionærer m.fl. mest mu-
ligt og tage rimelige skridt til at afværge insolvens mv.
3.4. Gældssanering mv. for forgældede iværksættere ("en ny chance")
(art. 19-23)
Forslagets art. 19 omhandler adgangen til gældssanering for iværksætte-
re.
Det fremgår således, at medlemsstaterne sikrer, at håbløst gældsatte
iværksættere vil kunne opnå fuld gældssanering efter de foreslåede regler.
I forslagets art. 2 defineres en ”håbløst gældsat iværksætter” som en fysisk
person, som driver forretning eller udøver et erhverv, og som ikke er i
stand til at opfylde sine forpligtelser, efterhånden som de forfalder, forud-
sat at denne manglende betalingsdygtighed ikke blot er forbigående.
Medlemsstater, hvor fuld gældssanering er betinget af iværksætterens del-
vise tilbagebetaling af gælden, sikrer, at betalingsforpligtelsen er baseret
på iværksætterens individuelle situation mv.
Forslagets art. 20 om gældssaneringsperioden
fastslår, at den periode, ved
hvis udløb iværksætteren er blevet gældfri – beregnet efter nærmere fast-
satte regler – ikke må være over 3 år.
Forslagets art. 21 vedrører forbud mod start af virksomhed eller udøvelse
af et erhverv, der har forbindelse med iværksætterens gældsætning.
Det fo-
reslås, at medlemsstaterne sikrer, at når der opnås gældssanering efter reg-
5
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 153: Til udvalgets orientering vedlægges grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om rammer for forebyggende rekonstruktion, muligheden for en ny chance og foranstaltninger med henblik på mere effektive procedurer for rekonstruktion, insolvensbehandling og gældssanering og om ændring af direktiv 2012/30/EU (KOM(2016) 723 endelig)
lerne i direktivforslaget, ophører ethvert sådant forbud senest ved gældssa-
neringsperiodens udløb.
Forslagets art. 22 omhandler medlemsstaternes muligheder for at fravige
de ovenfor skitserede art. 19-21.
Medlemsstaterne kan således f.eks. opret-
holde eller indføre bestemmelser, der begrænser adgangen til gældssane-
ring – eller fastsætter længere frister for opnåelse af fuld gældsfrigørelse
eller længere forbudsperioder – i tilfælde af misbrug af gældssaneringsord-
ningen. Medlemsstaterne kan f.eks. også fastsætte længere gældssanerings-
perioder i tilfælde, hvor en gældsat iværksætters primære bolig ikke kan
kræves realiseret på grund af hensynet til opretholdelsen af den gældsatte
iværksætters og dennes families eksistensgrundlag.
3.5. Effektivisering af rekonstruktions-, insolvens- og gældssanerings-
procedurer (art. 24-28)
Forslagets art. 24-25 indeholder bl.a. bestemmelser om grund- og efterud-
dannelse
af relevante repræsentanter for myndigheder og insolvensbehandle-
re mv., der f.eks. beskæftiger sig med sager om rekonstruktion.
Forslagets art. 24 indeholder desuden en bestemmelse om hurtig håndtering
af procedurer mv.
Det foreslås således bl.a., at medlemsstaterne sikrer, at sa-
ger om rekonstruktion, insolvens og ”en ny chance”, som behandles af retsli-
ge myndigheder, behandles på en effektiv måde, der sikrer hurtig håndtering
af procedurerne.
Forslagets art. 26-27 indeholder bl.a. bestemmelser om beskikkelse af og til-
syn med insolvensbehandlere mv. inden for rekonstruktion, insolvens og ”en
ny chance”.
Forslagets art. 28 indeholder bestemmelser om anvendelse af elektroniske
kommunikationsmidler i forbindelse med rekonstruktion mv.
3.6. Andre emner
Direktivforslaget indeholder derudover i art. 3 bestemmelser om, at virksom-
heder i økonomiske vanskeligheder skal sikres adgang til værktøjer til
”early warning” for at spore en forværring i deres økonomiske situation og
sikre en rekonstruktion på et tidligt stadium. Medlemsstaterne vil efter for-
slaget forpligtes til at etablere disse værktøjer og informere om disse til
virksomhederne. Medlemsstaterne kan her vælge at begrænse værktøjerne
til kun at gælde for små og mellemstore virksomheder.
Forslaget indeholder desuden i art. 29 bestemmelser om medlemsstaternes
indsamling af relevante data og videreformidling til Kommissionen.
6
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 153: Til udvalgets orientering vedlægges grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om rammer for forebyggende rekonstruktion, muligheden for en ny chance og foranstaltninger med henblik på mere effektive procedurer for rekonstruktion, insolvensbehandling og gældssanering og om ændring af direktiv 2012/30/EU (KOM(2016) 723 endelig)
4. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF art. 294) medlovgiver. Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra
Europa-Parlamentet.
5. Nærhedsprincippet
Det er Kommissionens opfattelse, at direktivforslaget respekterer nærheds-
princippet.
Det anføres således bl.a. i forslaget, at på grund af de mange forskelle mel-
lem de nationale regler for rekonstruktion og ”en ny chance” i EU er det
yderst usandsynligt, at medlemsstaterne enkeltvis vil være i stand til at
sikre den generelle sammenhæng mellem deres egen og andre medlemssta-
ters insolvenslovgivning.
Særligt for så vidt angår muligheden for ”en ny chance” skelner Kommis-
sionen mellem fysiske personer, der er iværksættere henholdsvis forbruge-
re. Kommissionen fremhæver, at iværksættere konstant søger nye kilder til
investering (ofte på tværs af landegrænser), mens forbrugere hælder til
lokal finansiering (lån fra lokale banker). Kommissionen anfører på den
baggrund, at forbrugeres overgældsætning først bør håndteres på nationalt
plan, men anfører samtidig, at medlemsstaterne kan overveje at anvende de
samme gældssaneringsprincipper på alle fysiske personer.
Det er på det foreliggende grundlag regeringens vurdering, at forslaget
respekterer nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
6.1. Rekonstruktion
Konkursloven indeholder regler om rekonstruktionsbehandling ved skifte-
retten.
En skyldner, der er insolvent, skal ifølge loven tages under rekonstruk-
tionsbehandling, når det begæres af skyldneren eller en fordringshaver. En
skyldner er insolvent, hvis han ikke kan opfylde sine forpligtelser, efter-
hånden som de forfalder, medmindre betalingsudygtigheden må antages
blot at være forbigående. Insolvens antages i almindelighed at foreligge,
hvis skyldneren f.eks. erkender at være insolvent eller har standset sine
betalinger.
En rekonstruktion skal ifølge loven mindst indeholde et af følgende ele-
menter: Tvangsakkord – der f.eks. kan gå ud på procentvis nedsættelse
eller bortfald af fordringer mod skyldneren – eller virksomhedsoverdragel-
se.
7
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 153: Til udvalgets orientering vedlægges grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om rammer for forebyggende rekonstruktion, muligheden for en ny chance og foranstaltninger med henblik på mere effektive procedurer for rekonstruktion, insolvensbehandling og gældssanering og om ændring af direktiv 2012/30/EU (KOM(2016) 723 endelig)
Ved indledningen af rekonstruktionsbehandlingen beskikker skifteretten
bl.a. en eller flere rekonstruktører, der i samarbejde med skyldneren skal
undersøge mulighederne for at rekonstruere den nødlidende virksomhed.
Senest 4 uger efter rekonstruktionsbehandlingens indledning afholdes et
møde med fordringshaverne, hvor forslaget til rekonstruktionsplanen drøf-
tes. Derpå skal der som udgangspunkt efter senest 6 måneder afholdes mø-
de i skifteretten med henblik på afstemning om rekonstruktionsforslaget.
Konkursloven indeholder i den forbindelse regler om vedtagelse af rekon-
struktionsforslaget, herunder om stemmeret. Det vedtagne rekonstruktions-
forslag er ifølge loven ikke gyldigt, før det er stadfæstet af skifteretten.
Konkursloven indeholder i øvrigt bl.a. regler om skyldners dispositioner
under rekonstruktionsbehandlingen og begrænsninger i adgangen til under
rekonstruktionsbehandlingen at søge fyldestgørelse i skyldnerens aktiver.
Endelig tilføjes, at selskabsloven indeholder regler om de pligter, der på-
hviler et selskabs ledelse, herunder bl.a. i forhold til at sikre et forsvarligt
kapitalberedskab og afholdelse af generalforsamling ved kapitaltab.
6.2. Gældssanering
Konkursloven indeholder endvidere regler om gældssanering for fysiske
personer.
Skifteretten kan under nærmere angivne betingelser afsige kendelse om
gældssanering efter skyldners begæring, hvis skyldneren godtgør, at skyld-
neren ikke er i stand til – og inden for de nærmeste år ingen udsigt har til –
at kunne opfylde sine gældsforpligtelser, og det må antages, at gældssane-
ring vil føre til en varig forbedring af skyldnerens økonomiske forhold.
En kendelse om gældssanering kan ifølge konkursloven bl.a. gå ud på
bortfald eller nedsættelse af skyldnerens gæld.
Konkursloven indeholder i øvrigt særlige regler om gældssanering – ho-
vedsageligt af gæld, der i det væsentlige stammer fra erhvervsmæssig virk-
somhed – i forbindelse med konkurs eller rekonstruktionsbehandling.
Det følger af bekendtgørelse om gældssanering, som er udstedt i medfør af
konkursloven, at afdragsperioden i gældssaneringer som udgangspunkt ud-
gør 5 år. Afdragsperioden efter reglerne om gældssanering i forbindelse
med konkurs eller rekonstruktionsbehandling udgør som udgangspunkt 3
år.
6.3. Procedurer for behandling af insolvenssager mv.
8
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 153: Til udvalgets orientering vedlægges grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om rammer for forebyggende rekonstruktion, muligheden for en ny chance og foranstaltninger med henblik på mere effektive procedurer for rekonstruktion, insolvensbehandling og gældssanering og om ændring af direktiv 2012/30/EU (KOM(2016) 723 endelig)
Der er i konkursloven fastsat regler med henblik på at sikre hurtig og ef-
fektiv behandling af konkursboer og rekonstruktioner. Således følger det
f.eks. af konkursloven, at kurator skal fremme et konkursbos behandling
mest muligt, ligesom skifteretten kan pålægge kurator at foretage det for-
nødne til at fremme boets behandling og slutning inden for en af skifteret-
ten fastsat frist. På samme måde er der for rekonstruktioner fastsat en ræk-
ke tidsfrister, som skal sikre sagens fremme.
Derudover skal der ved fastsættelsen af vederlaget til kuratorer og rekon-
struktører bl.a. tages hensyn til det under de givne omstændigheder opnåe-
de resultat.
I konkursloven er desuden fastsat nærmere regler for skifterettens beskik-
kelse og afsættelse mv. af kuratorer og rekonstruktører.
6.4. Andre emner
Om Early Warning-værktøjer bemærkes, at sådanne i Danmark er indført
til brug for små og mellemstore virksomheder. Early Warning giver gratis,
uvildig og fortrolig vejledning til virksomheder i krise. Indsatsen er imid-
lertid ikke reguleret i lov.
7. Konsekvenser
7.1. Lovgivningsmæssige konsekvenser
En vedtagelse af direktivforslaget forventes umiddelbart at have lovgiv-
ningsmæssige konsekvenser.
Herunder forventes forslaget helt umiddelbart at medføre et behov for at
ændre konkursloven. Det gælder formentlig særligt i forhold til de foreslå-
ede regler om en skyldners adgang til forebyggende rekonstruktion – f.eks.
giver det anledning til tvivl, hvordan direktivforslagets afgrænsning af,
hvornår en virksomhed er i økonomiske vanskeligheder, forholder sig til
konkurslovens definition af insolvens, jf. herom ovenfor under pkt. 6.1.
Forslaget kan muligvis også nødvendiggøre en justering af reglerne om
gældssanering, herunder i forhold til gældssaneringsperioden.
Derudover vil forslaget muligvis nødvendiggøre tilpasninger i selskabsloven
– både i forhold til en indførelse af nærmere regler om ledelsens pligter samt
i forhold til at sikre mulighed for at fravige en række af selskabslovens regler
i forbindelse med rekonstruktion i henhold til direktivforslaget. En ved-tagel-
se af forslaget vil endelig kræve lovændringer i forhold til indførelse af re-
gulering vedrørende early warning.
9
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 153: Til udvalgets orientering vedlægges grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om rammer for forebyggende rekonstruktion, muligheden for en ny chance og foranstaltninger med henblik på mere effektive procedurer for rekonstruktion, insolvensbehandling og gældssanering og om ændring af direktiv 2012/30/EU (KOM(2016) 723 endelig)
7.2. Økonomiske konsekvenser
I forhold til
statsfinansielle konsekvenser
er den foreløbige vurdering, at
forslaget vil kunne have statsfinansielle konsekvenser. Det er ikke på nu-
værende tidspunkt muligt at opgøre sådanne eventuelle omkostninger.
I forhold til de
erhvervsøkonomiske konsekvenser
kan det ikke udelukkes,
at flere af de foreslåede ændringer vil kunne indebære økonomiske konse-
kvenser for erhvervslivet. Det er ikke på nuværende tidspunkt muligt at
opgøre sådanne eventuelle omkostninger.
8. Høring
Direktivforslaget i den engelske sprogversion blev den 22. december 2016
sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer mv.:
Vestre Landsret, Østre Landsret, Sø- og Handelsretten, Samtlige byretter,
Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstols-
styrelsen, Aarhus Universitet, Juridisk Institut, Aalborg Universitet, Juri-
disk Institut, ADIPA, Advokatrådet, Akademikernes Centralorganisation,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, ATP-huset, Autobranchens Handels-
og Industriforening, Business Danmark, Bygherreforeningen, Central-or-
ganisationernes Fællesudvalg, Danish Venture Capital and Private Equity
Association, Danmarks Aktionærforening, Danmarks Almene Boliger,
Danmarks Eksportforening, Danmarks Energi, Danmarks Fiskeriforening,
Danmarks Forsikringsmæglere og Forsikringsagenturer (FDFA), Dansk
Metal, Danmarks Nationalbank, Danmarks Rederiforening, Dansk Ar-
bejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Ejendomsmæglerforening,
Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk InkassoBrancheforening, Dansk
Kredit Råd, Dansk Told og Skatteforbund, Danske Advokater, Danske
Arkitektvirksomheder, Danske Insolvensadvokater, Danske Regioner,
Danske Revisorer, Danske Speditører, Datatilsynet, Det Faglige Hus,
DJØF, Ejendomsforeningen Danmark, EKF Eksport Kredit Fonden, Er-
hvervsstyrelsen, Fagligt Fælles Forbund (3F), Finans og Leasing, Finans-
forbundet, Finansiel Stabilitet, Finansrådet, Finanssektorens Arbejdsgiver-
forening, Finanstilsynet, Fondsmæglerforeningen, Forbrugerrådet, For-
enede Danske Motorejere (FDM), Forsikring & Pension, Forsikringsmæg-
lerforeningen, Frie Funktionærer, FSR – danske revisorer, FTF, Garanti-
fonden for indskydere og investorer, Gartneri-, Land- og Skovbrugets Ar-
bejdsgivere, Grundejernes Landsorganisation, HK Landsklubben Dan-
marks Domstole, Håndværksrådet, Ingeniørforeningen IDA, Institut for
Menneskerettigheder, Investeringsfondsbranchen (IFB), Kommunale Tje-
nestemænd og Overenskomstansatte, Kommunernes Landsforening, Kon-
kurrence- og Forbrugerstyrelsen, Kooperationen, Kristelig Arbejdsgiver-
forening (KA), Kristelig Fagbevægelse, Kuratorforeningen, Københavns
Universitet, Det Juridiske Fakultet, Landbrug og Fødevarer, Landsorgani-
sationen Danmark, Lederne, Lejernes Landsorganisation, Liberale Er-
10
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 153: Til udvalgets orientering vedlægges grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om rammer for forebyggende rekonstruktion, muligheden for en ny chance og foranstaltninger med henblik på mere effektive procedurer for rekonstruktion, insolvensbehandling og gældssanering og om ændring af direktiv 2012/30/EU (KOM(2016) 723 endelig)
1718104_0011.png
hvervs Råd, Lokale Pengeinstitutter, Lønmodtagernes Garantifond, Politi-
forbundet, Realkreditforeningen, Realkreditrådet, Regionale Bankers Fore-
ning, Retspolitisk Forening, SKAT, Syddansk Universitet, Juridisk Institut,
Søfartsstyrelsen, VP securities.
Den danske sprogversion af direktivforslaget blev eftersendt til ovennævn-
te myndigheder og organisationer mv. den 5. januar 2017.
Høringsfristen udløb den 25. januar 2017. Der vil blive fremsendt et sup-
plerende notat om resultatet af høringen.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlem-
sstaters holdninger til forslaget.
10. Regeringens
foreløbige
generelle holdning
Regeringens overvejelser om direktivforslaget er endnu ikke afsluttet. Re-
geringen er dog generelt positivt indstillet over for hensigten bag forslaget.
Regeringen støtter således de overordnede formål med direktivforslaget,
der f.eks. angives at være at undgå unødvendige konkurser for levedygtige
virksomheder samt at fremme iværksætterkultur. Regeringen er desuden
generelt positiv over for tiltag, der kan bidrage til velfungerende og effek-
tive insolvensprocedurer mv., som samtidig omfatter de nødvendige rets-
sikkerhedsmæssige garantier.
Derudover lægger regeringen generelt vægt på, at EU-retlig regulering på
insolvensområdet sikrer en rimelig balance mellem på den ene side beskyt-
telse af skyldneren og på den anden side beskyttelse af kreditorerne. Rege-
ringen lægger også generelt vægt på, at de foreslåede regler efterlader
Danmark en rimelig fleksibilitet i forhold til at opretholde og gennemføre
nationale regler på området.
Direktivforslaget giver i øvrigt på nogle punkter anledning til fortolknings-
tvivl, jf. f.eks. ovenfor under pkt. 7.1. Regeringen vil i det videre forløb ar-
bejde for, at tvivlsspørgsmål afklares.
Regeringen vil i forlængelse heraf også have fokus på at afklare samspillet
mellem det foreliggende direktivforslag og den nye forordning om insol-
vensbehandling fra 2015
5
, som i juni 2017 erstatter konkursforordningen
6
.
Såvel den nye insolvensforordning som konkursforordningen er således – i
modsætning til det foreliggende direktivforslag – omfattet af det danske
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2015/848 af 20. maj 2015 om insol-
vensbehandling
6
Rådets forordning (EF) nr. 1346/2000 af 29. maj 2000 om konkurs
5
11
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 153: Til udvalgets orientering vedlægges grund- og nærhedsnotat om Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om rammer for forebyggende rekonstruktion, muligheden for en ny chance og foranstaltninger med henblik på mere effektive procedurer for rekonstruktion, insolvensbehandling og gældssanering og om ændring af direktiv 2012/30/EU (KOM(2016) 723 endelig)
retsforbehold. Kommissionen henviser i den forbindelse bl.a. til, at direk-
tivforslaget supplerer den nye insolvensforordning, der omhandler retter-
nes kompetence, lovvalg, anerkendelse og fuldbyrdelse af insolvens-afgø-
relser mv.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
12