Søfartsstyrelsen
Carl Jacobsens Vej 31
2500 Valby
Att.: Nanna Bille Adamsen
------------------------------------
Erhvervsministeriet
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
NINA LIDMAN BORGSMIDT
Specialkonsulent
------------------------------------
Folketingets Reusudvalg
Folketinget
1216 København K
Sag.: Scandinavian Star.
28. december 2016
Nu må det være nok!
Idet vi viser til Søfartsstyrelsens svar af 22. december 2016, må vi konstatere, at Søfartsstyrelsen på 26ende år, ikke
blot forsøger, at fastholde usandheden om ”fortolkningen” af egne regler og love vedr. Søfartsstyrelsens pligt til, i
1990 at fortage kontrol af passagerskibe, der indsættes på fast rutefart fra dansk havn uanset om der er tale om et
udenlandsk skib eller et dansk skib. Den uklarhed, som overlevende, pårørende og folketinget har været kastebold for
igennem 26 år, er Søfartsstyrelsens egen fortolkning eller forståelse/misforståelse ud fra en eller anden tåget
definition, som nu ender ud, at man lyver om fakta. Det er uholdbart i en så alvorlig drabssag som Scandinavian Star.
Hvad er et dansk skib og hvad er et udenlandsk skib
Igennem mange år har vi hørt fra Søfartsstyrelsen og medarbejderne på Søfartsstyrelsens kontorer, at man ikke var
bekendt med, at et skib, MV, Scandinavian Star, skulle ankomme til Frederikshavn 30. marts 1990 og ej kendskab til, at
skibet MV. Scandinavian Star lå i havnen fra 30. marts 1990 til 1. april 1990. Og heller ikke kendskab til, at samme
skib, MV. Scandinavian Star, dagligt havde afgange eller anløb til Frederikshavn i perioden fra 1. april 1990 til skibet
sidste gang forlader Frederikshavn 6. april 1990.
Den ene usandhed overuler den anden
Hvis man ikke var bekendt med MV Scandinavian Stars ankomst eller tilstedeværelse i Frederikshavn fra 30. marts
1990 og frem til skibet sidste gang inden mordbranden forlader Frederikshavn 6. april 1990,