Retsudvalget 2016-17
REU Alm.del Bilag 120
Offentligt
LOVSEKRETARIATET
NOTAT
OM MENNESKERETTIGHEDER I RUMÆNSKE FÆNGSLER
14. december 2016
I dette notat gennemgås tilgængeligt materiale vedrørende Rumæniens
overholdelse af menneskerettigheder i forbindelse med afsoning af
fængselsstraffe. I notatet er inddraget materiale, sager og evalueringer om
Rumænien fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, Europarådet i
øvrigt og FN. Desuden foretages der en sammenligning med Danmark og en
række øvrige lande, som er medlem af Europarådet.
Notatet er udarbejdet efter anmodning fra Folketingets retsudvalg.
Punkt 2 nedenfor gennemgår nogle af de menneskerettigheder, som kan
være særligt relevante i forhold til indsatte i fængsler.
Punkt 3 gennemgår tilgængelig statistik fra Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol vedrørende sager mod Rumænien, Danmark og
en række øvrige lande.
Punkt 4 gennemgår konkrete sager fra Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol vedrørende Rumæniens overholdelse af artikel 3
i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention i forhold til indsatte i
fængsler.
Punkt 5 gennemgår nogle nyere vurderinger af forholdene i rumænske
fængsler foretaget af Europarådets Torturkomité (CPT) og FN’s komité mod
tortur.
Ref.: 16-000339-68
Martin Ryding Rosenkilde
Specialkonsulent
1. Sammenfatning
Det menneskeretlige forbud mod tortur og umenneskelig eller nedværdigende
behandling eller straf er særligt relevant i forhold til de fysiske forhold i
fængsler. Mange sager ved Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol
vedrørende dårlige afsoningsforhold i fængsler vedrører således artikel 3 i
Den Europæiske Menneskerettighedskonvention.
Rumænien er et af de lande i Europarådet, som har haft flest klager behandlet
af Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol, og er et blandt fem lande,
som er blevet dømt i mere end 1.000 sager i perioden 1959-2015 for at
1/8
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 120: Notat om menneskerettigheder i rumænske fængsler
krænke den Europæiske Menneskerettighedskonvention. Til sammenligning
er Danmark i samme periode blevet dømt i 14 ud af 43 sager, hvor der er
afsagt dom. Rumænien dømmes også i en større andel af klagesagerne
sammenlignet med Danmark og en række øvrige lande. I perioden 1959-2015
er Rumænien dømt for krænkelse af Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention i 89,9 % af sagerne mod 32,6 % for
Danmarks vedkommende. Rumænien er i denne periode dømt for
overtrædelse af artikel 3 i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention
243 gange, mens Danmark aldrig er dømt for overtrædelse af denne artikel.
Der foreligger en række konkrete sager, hvor Rumænien er dømt for at
krænke artikel 3 i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention på grund
af forholdene for indsatte i fængsler, og internationale organer har flere gange
kritiseret forholdene i rumænske fængsler. Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol har udtalt, at dårlige afsoningsforhold er et
strukturelt problem i Rumænien.
2. Relevante menneskeretlige bestemmelser ved
strafafsoning
Indsatte i fængsler har i udgangspunktet de samme menneskerettigheder
som alle andre borgere dog med de begrænsninger, som er en naturlig følge
af, at vedkommende er frihedsberøvet. I fængsler kan der derfor forekomme
krænkelser af en række forskellige menneskerettigheder. Det
menneskeretlige forbud mod tortur og umenneskelig eller nedværdigende
behandling eller straf vil dog ofte være særligt relevant i sager vedrørende de
fysiske forhold i fængsler.
Nedenfor er beskrevet nogle af de menneskerettigheder, som kan være
relevante i forhold til indsatte i fængsler.
Forbud mod tortur og umenneskelig eller nedværdigende behandling
eller straf
Forbuddet mod tortur og umenneskelige eller nedværdigende behandling eller
straf er særligt relevant i forhold til indsatte i fængsler, da denne rettighed
både beskytter mod fysiske overgreb fra fængselspersonale og andre indsatte
og desuden stiller krav til de fysiske forhold i fængslerne. Bestemmelsen kan
for eksempel være krænket, hvis fængselsceller er for små eller overfyldte,
hvis fanger ikke har tilstrækkelig adgang til naturligt lys, hvis der er dårlige
hygiejneforhold eller madkvalitet, begrænset adgang til sundhedsydelser mv.
Forbuddet mod tortur mv. er blandt andet beskyttet af artikel 3 i Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention og FN’s konvention mod tortur.
Retten til liv
Retten til liv indeholder blandt andet en positiv pligt for politi m.v. til at beskytte
borgeres liv. Retten til liv kan være særlig relevant i forhold til fanger, som dør
2/8
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 120: Notat om menneskerettigheder i rumænske fængsler
under afsoningen i et fængsel, da fanger er underlagt fængselspersonalets
kontrol, hvilket medfører et skærpet myndighedsansvar. Retten til liv er blandt
andet beskyttet i artikel 2 i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention.
Personlig frihed
Den personlige frihed beskytter mod arbitrære frihedsberøvelser. Den
personlige frihed er blandt andet beskyttet i artikel 5 i Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention, som beskriver, hvornår en stat må
frihedsberøve personer, og desuden opstiller nogle krav til frihedsberøvelsen.
Personer, som er idømt en fængselsstraf, kan selvsagt frihedsberøves, men
den personlige frihed kan blandt andet finde anvendelse, hvis en indsat ikke
løslades, når fængselsdommen er afsonet.
Retten til respekt for privatliv, familieliv, hjem og korrespondance
Retten til respekt for privatliv, familieliv, hjem og korrespondance beskytter
mod usaglige indgreb i privatlivet mv. Bestemmelsen kan finde anvendelse i
forhold til indsattes adgang til kontakt med familie m.v. Bestemmelsen kan
også finde anvendelse i forhold til mildere indgreb i privatsfæren, som ikke
kan karakteriseres som tortur eller umenneskelig eller nedværdigende
behandling eller straf. For eksempel kan overdreven brug af kropsvisitation i
nogle situationer være et indgreb i privatlivet, men ikke nødvendigvis omfattet
af torturforbuddet. Retten til respekt for privatliv m.v. er blandt andet beskyttet
i artikel 8 i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention.
Øvrige bestemmelser
Som nævnt ovenfor kan en række menneskerettigheder krænkes i forbindelse
med afsoning af en fængselsstraf. Ud over rettighederne nævnt ovenfor kan
der for eksempel forekomme krænkelser af forbuddet mod diskrimination, hvis
der forekommer usaglig forskelsbehandling af fanger.
Diskriminationsforbuddet fremgår blandt andet er beskyttet af artikel 14 i Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention. Retten til religionsfrihed kan
også krænkes, hvis der foretages usaglige indgreb i indsattes adgang til at
udøve sin religion. For eksempel blev Rumænien dømt af Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol for at have krænket retten til religionsfrihed, da et
rumænsk fængsel nægtede at servere vegetarisk mad til en indsat, som var
buddhist, jf. sagen Vartic mod Rumænien (nr. 2), sagsnr. 14150/08 fra 17.
december 2013. Retten til religionsfrihed er blandt andet beskyttet i artikel 9 i
Den Europæiske Menneskerettighedskonvention.
3. Statistik vedrørende sager fra Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol
Nedenfor gennemgås tilgængeligt statistisk materiale fra Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol vedrørende antallet af sager behandlet af
domstolen fordelt efter lande. Domstolen behandler sager vedrørende
3/8
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 120: Notat om menneskerettigheder i rumænske fængsler
1711981_0004.png
krænkelse af Den Europæiske Menneskerettighedskonvention og kan
behandle sager vedrørende alle lande, der er medlem af Europarådet.
Antal sager 1959-2015
Det fremgår af Den Europæiske Menneskerettighedsdomstols statistiske
materiale, at domstolen i forhold til fem lande har truffet over 1.000 afgørelser
pr. land i perioden 1959-2015, hvor domstolen har fundet krænkelse af en
eller flere artikler i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention. Det
drejer sig om:
Tyrkiet (2.812 afgørelser)
Italien (1.781 afgørelser)
Rusland (1.612 afgørelser)
Rumænien (1.076 afgørelser)
Ukraine (1.036 afgørelser)
I nedenstående tabel 1 sammenlignes Rumænien med Danmark, Holland,
Tyskland, Frankrig og Storbritannien. I den første kolonne ses det samlede
antal af sager, hvor domstolen har afsagt dom. I den anden kolonne fremgår
antallet af sager, hvor domstolen fandt, at en eller flere artikler i Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention var krænket. I den tredje kolonne
er andelen af sager med krænkelse af konventionen i forhold til det samlede
antal sager opgjort i procent. I tredje kolonne fremgår antallet af sager, hvor
domstolen fandt, at artikel 3 om forbud mod tortur og umenneskelig eller
nedværdigende behandling eller straf var krænket.
Tabel 1
Land
Antal
Andel af
Krænkelse
domme med domme med af artikel 3
mindst en
krænkelse
(tortur m.v.)
krænkelse
(i procent)
Rumænien
1.197
1.076
89,9 %
243
Danmark
43
14
32,6 %
0
Holland
146
85
58,2 %
9
Tyskland
287
182
63,4 %
3
Frankrig
962
708
73,6 %
40
Storbritannien
526
305
58,0 %
20
Kilde:
www.echr.coe.int/Documents/Stats_violation_1959_2015_ENG.pdf
Som det ses af tabellen, har Rumænien flere krænkelser af konventionen end
de øvrige lande. Rumænien har desuden flere sager vedrørende krænkelse af
artikel 3 end de øvrige lande tilsammen, og Danmark er aldrig dømt for
krænkelse af artikel 3. Danmark er det af de seks lande, som bliver dømt i
færrest sager i forhold til det samlede antal sager mod det enkelte land (32,6
%). Rumænien er det land, som procentvis taber flest sager, blandt de seks
lande (89,9 %).
Antal
domme
1959-2015
4/8
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 120: Notat om menneskerettigheder i rumænske fængsler
1711981_0005.png
I nedenstående tabel 2 fremgår indbyggerantallet i de seks lande pr. 1. januar
2016.
Tabel 2
Land
Antal indbyggere 1/1-2016
Danmark
5.707.251
Rumænien
19.759.968
Holland
16.979.120
Tyskland
82.162.000
Frankrig
66.661.621
Storbritannien
65.341.183
Kilde:
www.eu.dk/da/fakta-om-eu/statistik/indbyggere_og_areal
Antal sager i 2015
Nedenfor fremgår af tabel 3 antallet af sager ved Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol i 2015. Den første kolonne angiver antallet af
sager, hvor domstolen afsagde dom. Anden kolonne angiver antallet af sager,
hvor domstolen fandt en eller flere krænkelser. Tredje kolonne angiver antallet
af krænkelser af artikel 3 om forbud mod tortur mv.
Tabel 3
Land
Antal
Krænkelse
domme med af artikel 3
mindst en
krænkelse
Rumænien
84
72
40
Danmark
0
0
0
Holland
1
0
0
Tyskland
11
6
0
Frankrig
27
17
5
Storbritannien
13
4
0
Kilde:
www.echr.coe.int/Documents/Stats_violation_2015_ENG.pdf
Som det ses af tabellen afsagde domstolen ikke dom i sager mod Danmark i
2015. Rumænien blev dømt i 72 ud af 84 sager. I 40 af sagerne blev
Rumænien dømt for krænkelse af artikel 3 om forbud mod tortur mv.
Verserende sager
Der var den 31. oktober 2016 ca. 74.250 verserende sager ved Den
Europæiske Menneskerettighedsdomstol. Omkring 6700 af sagerne vedrører
Rumænien, hvilket er 9 % af det samlede antal verserende sager ved
domstolen.
Kilde:
www.echr.coe.int/Documents/Stats_pending_2016_BIL.pdf
Antal
domme
2015
5/8
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 120: Notat om menneskerettigheder i rumænske fængsler
1711981_0006.png
Yderligere oplysninger om Danmark og Rumænien
Yderligere oplysninger om sager mv. ved Den Europæiske
Menneskerettighedsdomstol vedrørende Danmark og Rumænien kan findes i
domstolens faktaark vedrørende de to lande.
Faktaark vedr. Danmark:
http://www.echr.coe.int/Documents/CP_Denmark_ENG.pdf
Faktaark vedr. Rumænien:
http://www.echr.coe.int/Documents/CP_Romania_ENG.pdf
4. Nyere afgørelser mod Rumænien vedrørende forholdene i
fængsler
Nedenfor er en kortfattet beskrivelse af en række afgørelser fra Den
Europæiske Menneskerettighedsdomstol vedrørende forholdene i rumænske
fængsler og overholdelse af artikel 3 i Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention om forbud mod tortur og umenneskelig eller
nedværdigende behandling eller straf.
Kanalas mod Rumænien
Sagen vedrørte Florian Kanalas, som var født i 1969, og som afsonede en
fængselsdom for drabsforsøg i Satu Mare i Rumænien i fængslerne Oradea
og Rahova. Hans klage vedrørte blandt andet en krænkelse af EMRK artikel 3
på grund af forholdene i fængslerne. Domstolen fandt, at fængselsforholdene
var i strid med artikel 3, da fængslerne var overfyldte (mindre end 3
kvadratmeter celleplads pr. indsat), var utilstrækkeligt oplyste, havde
utilstrækkelig ventilation og dårlig madkvalitet. Domstolen konstaterede, at
den tidligere har konkluderet, at overfyldte fængsler og dårlig hygiejne er et
strukturelt problem i Rumænien.
Reference: Kanalas mod Rumænien, sagsnr. 20323/14, 6. december 2016
Et resume af afgørelsen er tilgængelig på engelsk her:
http://hudoc.echr.coe.int/eng-press#{"itemid":["003-5568915-7023309"]}
Remus Tudor mod Rumænien
Sagen vedrørte Remus Tudor, som er rumænsk statsborger og født i 1966.
Han afsonede en livstidsstraf for manddrab, og han klagede over forholdene i
Jilava fængslet, hvor han var placeret fra april 2009 til november 2011. Hans
klage vedrørte blandt andet, at fængslet var overfyldt, og at der var ringe
hygiejneforhold i fængslet. Forholdene, som var beskrevet i klagen, svarede til
tidligere rapporter om forholdene i det pågældende fængsel, og Den
Europæiske Menneskerettighedsdomstol konkluderede, at der var tale om en
krænkelse af EMRK artikel 3.
Reference: Remus Tudor mod Rumænien, sagsnr. 19779/11, 15. april 2014
6/8
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 120: Notat om menneskerettigheder i rumænske fængsler
1711981_0007.png
Afgørelsen er tilgængelig på engelsk her:
http://hudoc.echr.coe.int/eng#{"fulltext":["\"CASE OF REMUS TUDOR v.
ROMANIA\""],"itemid":["001-142407"]}
Stanciu mod Rumænien
Klagen vedrørte forholdene i flere rumænske fængsler, herunder særligt at
fængslerne var overfyldte, at der var dårlige hygiejneforhold, og at der var
utilstrækkelig adgang til medicinsk behandling af fanger.
Domstolen konkluderede, at der var en krænkelse af artikel 3 i Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention. Domstolen noterede sig
desuden, at der på daværende tidspunkt verserede 80 lignende sager mod
Rumænien, hvilket efter domstolens opfattelse afspejlede et generelt problem
i rumænske fængsler.
Reference: Stanciu mod Rumænien, sagsnr. 35972/05, 24. juli 2011
Afgørelsen er tilgængelig på engelsk her:
http://hudoc.echr.coe.int/eng#{"fulltext":["\"CASE OF IACOV STANCIU v.
ROMANIA\""],"respondent":["ROU"],"documentcollectionid2":["GRANDCHAM
BER","CHAMBER"],"violation":["3"],"itemid":["001-112420"]}
5. Internationale vurderinger af rumænske fængselsforhold
Europarådets Torturkomité og FN’s Komité mod Tortur har begge mandat til
løbende at vurdere medlemsstater overholdelse af forbuddet mod tortur og
umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf. Europarådets
Torturkomité foretager landebesøg, hvor de besøger fængsler og andre
faciliteter, hvor personer frihedsberøves. FN’s Torturkomité foretager en
eksamination af medlemsstaterne baseret på rapporter fra medlemsstaterne
og civilsamfundsorganisationer. Nedenfor fremgår en kortfattet beskrivelse af
de to seneste rapporter vedrørende Rumænien og komitéernes
bemærkninger vedrørende forholdene i rumænske fængsler.
5.1. Europarådets komité mod tortur (CPT)
Europarådets komité mod tortur (Committee for the Prevention of Torture,
CPT) besøger jævnligt Europarådets medlemsstater og inspicerer faciliteter,
hvor personer er frihedsberøvet. På baggrund af landebesøgene offentliggør
komitéen en landerapport om overholdelsen af forbuddet mod tortur og
umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf. Torturkomitéen
offentliggjorde den 24. september 2015 en rapport vedrørende komitéens
besøg i Rumænien den 5-17. juni 2014. Under besøget vurderede komitéen
forholdene for frihedsberøvede på politistationer, i fængsler og institutioner for
psykisk syge.
Komitéen noterede sig, at der siden sidste besøg var sket en positiv udvikling
i forhold til antallet af personer, som blev udsat for overgreb begået af politiet.
De fysiske forhold for personer, som var frihedsberøvet på politistationer i
7/8
REU, Alm.del - 2016-17 - Bilag 120: Notat om menneskerettigheder i rumænske fængsler
1711981_0008.png
adskillige måneder var imidlertid stadig ringe, særligt for så vidt angår
overfyldte celler, forfaldne bygninger, uhygiejniske forhold og utilstrækkelig
adgang til naturligt lys og udluftning.
Under komitéens besøg i rumænske fængsler noterede komitéen sig
adskillige troværdige anklager om fysiske overgreb begået af
fængselspersonalet. Overgrebene blev særligt begået mod personer, som var
under skærpet sikkerhed (maximum security regime) i fængslerne Arad og
Oradea. For så vidt angår de fysiske forhold i fængslerne noterede komitéen
sig, at der generelt var udfordringer i forhold til overfyldte fængsler. I Târgşor
kvindefængsel var der omkring 2 kvadratmeter beboelsesplads per indsat, og
de indsatte tilbragte 20-22 timer per dag i deres celler. Komitéen anbefalede
blandt andet, at antallet af fængselspersonale og sundhedspersonale i
fængsler blev øget.
Et sammendrag af komitéens rapport er tilgængelig på engelsk her:
www.cpt.coe.int/documents/rom/2015-09-24-eng.htm
5.2. FN’s Torturkomité
FN’s Torturkomité har mandat til løbende at vurdere medlemsstaters
overholdelse af FN’s konvention mod tortur og anden grusom, umenneskelig
eller nedværdigende behandling eller straf. Komitéens eksamination baseres
på rapporter, som indsendes af medlemsstaterne og
civilsamfundsorganisationer mv.
FN’s Torturkomité offentliggjorde 5. juni 2015 sin seneste rapport om
Rumænien. Komitéen udtrykte blandt andet bekymring over forholdene i
fængsler herunder den fortsatte tendens til overfyldte fængsler som følge af et
øget antal indsatte, på trods af at der var bygget nye fængsler. Komitéen
udtrykte desuden bekymring over de fysiske forhold i fængslerne og den
generelle underbemanding af fængselspersonale, som medførte vold mellem
indsatte, samt sundhedspersonale og psykiatere. Komitéen gav en række
anbefalinger til Rumænien, herunder at de fysiske forhold i fængsler blev
forbedret, at der blev iværksat initiativer til at forebygge overfyldte fængsler, at
der blev ansat tilstrækkeligt personale i fængsler, at indsatte blev undersøgt
af en læge inden for de første 24 timer i fængslet og at der blev indført en
uafhængig instans, som kunne behandle klager fra fanger over forholdene i
fængsler og overgreb fra personalet.
Reference:
FN’s Torturkomité, Concluding observations 5. juni 2015, sagsnr.
CAT/C/ROU/CO/2
Rapporten er tilgængelig på engelsk her:
https://documents-dds-
ny.un.org/doc/UNDOC/GEN/G15/115/39/PDF/G1511539.pdf?OpenElement
8/8