Miljø- og Fødevareudvalget
Til:
Dato:
Miljø- og fødevareministeren
11. oktober 2016
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
MOF alm. del
Spørgsmål 52
Vil ministeren udarbejde en redegørelse om den verserende sag med
ophugning af Mærsk-skibe på en indisk strand, hvori nedenstående
spørgsmål besvares:
1. Ministeren bedes beskrive sagsforløbet vedrørende den igangværende
skrotning af to Mærsk skibe på Shree Ram i Alang, Indien, og oplyse,
hvornår danske myndigheder blev bekendt med planerne.
2. Det fremgår af artiklerne i Politiken 9. og 10. oktober 2016, at de to
Mærsk-skibe, der lige nu skrottes på stranden Shree Ram i Alang,
indeholder miljøfarligt affald. Kan ministeren forklare, hvordan det er
lykkedes for Mærsk at omgå Baselkonventionen og EU-lovgivningen,
som forbyder eksport af miljøfarligt affald til ikke-OECD-lande.
3. Hvornår og hvordan er regeringen blevet bekendt med, at Mærsk har
ændret politik og nu accepterer skrotning på strandene i Indien, uanset at
hverken arbejdsmiljøforhold, affaldshåndtering eller forureningen fra
virksomheden vil kunne godkendes i Danmark eller EU?
4. Er regeringen enig med den tidligere regering i at i ”forhold til den
kontekst, hvori [Hong Kong] konventionen og dermed implementeringen
skal ses – nemlig Basel konventionen om grænseoverskridende kontrol
med farlig affald – er det helt centralt, at EU ikke bidrager til
”hvidvaskning” af sundheds- og miljømæssigt dårlige skibsophugninger i
ikke-OECD lande. Tilsvarende er det vigtigt for Regeringen, at kravene til
affaldshåndteringen downstream – dvs. efter ophugningen – sikrer
miljømæssig forsvarlig behandling” (regeringens indstilling, samlenotat
rådsmødet 25. oktober 2012)?
5. Ministeren bedes fremsende en skematisk gennemgang af indholdet af
Baselkonventionen og EU’s affaldslovgivning hhv. Hong Kong
konventionen og EU’s lovgivning vedrørende ophugning af skibe og
1/3