Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 81
Offentligt
1689165_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 17. november 2016
Sagsnummer: 2016-221
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat til Folketingets Europaudvalg om ændring af
miljømærkekriterier for EU-miljømærket tekstilvaskemiddel (komitesag).
Forslaget forventes til afstemning i miljømærkekomiteen d. 25. november 2016.
Forslaget vurderes at påvirke miljøbeskyttelsesniveauet positivt.
Regeringen agter at stemme for Kommissionens forslag.
Med venlig hilsen
Henrik Hedeman Olsen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 81: Notat om tekstilvaskemiddel (komitésag), fra miljø- og fødevareministeren
1689165_0002.png
Den 17. november 2016
MFVM 167
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om ændring af miljømærkekriterier for EU-miljømærket tekstilvaskemiddel
(komitesag)
Resumé
Forslaget forventes til afstemning i EU miljømærkekomiteen d. 25. november 2016. Med forslaget
skærper Kommissionen en række krav til tekstilvaskemidler, fx nedbrydelighed af tensider, og
indhold af konserveringsmidler, herunder fastsættes en grænseværdi for konserveringsmidlet
methyl-isothiazolinon på 50 ppm.
Forslaget vurderes at påvirke miljøbeskyttelsesniveauet positivt. Forslaget vurderes ikke at have
væsentlige økonomiske og administrative konsekvenser for stat, regioner, kommuner eller
erhvervslivet.
Forslaget forventes til afstemning i miljømærkekomiteen d. 25. november 2016. Regeringen agter at
stemme for Kommissionens forslag.
Baggrund
Kommissionen har den 26. oktober 2016 fremsat forslag om reviderede EU-miljømærkekriterier til
tekstilvaskemidler. Forslaget har hjemmel i artikel 7 og 8 i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning
(EF) Nr. 66/2010 af 25. november 2009 om EU-miljømærket. Kommissionens forslag skal til
afstemning den 25. november 2016 i Kommissionens forskriftudvalg for EU’s miljømærke, Blomsten.
Forslaget behandles i en forskriftprocedure med kontrol (art. 5a i Rådets afgørelse 1999/468/EF, som
ændret ved Rådets afgørelse 2006/512 af 17. juli 2006), jf. art. 16, stk. 2 i miljømærkeforordningen.
Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-
Parlamentet med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut
flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet
tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i
miljømærkekomiteen, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler
sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måneder. Kommissionen vedtager
forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden
for tidsfristen.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 81: Notat om tekstilvaskemiddel (komitésag), fra miljø- og fødevareministeren
1689165_0003.png
Formål og indhold
Kommissionens beslutningsforslag omfatter kriterier for ansøgning om EU-miljømærkelicens til
tekstilvaskemidler til hhv. almindelige husholdninger og professionelle vaskerier (også kaldet industri-
og institutionsvaskerier). Licenshaveren er typisk producenten af det miljømærkede vaskemiddel.
Hvor der er tale om et nyt eller skærpet krav, er det markeret med en ’*’.
Tekstilvaskemiddel til husholdningsbrug. Produktgruppen omfatter tekstilvaskemidler, som primært
anvendes af almindelige forbrugere i husholdningers egne vaskemidler samt hos professionelle eller i
vaskerier, hvis der anvendes samme typer af vaskemaskiner, som hos almindelige forbrugere.
Produktgruppen omfatter også pletfjernere til forbehandling før vask. Skyllemiddel til
husholdningsbrug kan ikke EU miljømærkes. Kriterierne blev sidst revideret i 2011 og de ny kriterier
foreslås gyldige i 6 år.
Professionelle tekstilvaskemidler. Produktgruppen omfatter alle enkelt- eller flerkomponent baserede
vaskemidler til professionelt brug. Delkomponenter kan typisk bestå af pletfjernere/forvask, egentligt
vaskemiddel, vaskeforstærkere, blødgørere og skyllemidler, der tilsættes hver for sig ved automatisk
dosering i løbet af vaskeprocessen. Første generation af EU-miljømærkede tekstilvaskemidler til
professionelt brug blev første gang vedtaget i 2012. De reviderede kriterier foreslås gyldige i 6 år.
Grænseværdier og dosis. Ved ansøgning om miljømærkelicens, skal indgående stoffer i
koncentrationer over 0,010 % anføres, med undtagelse af konserveringsmidler, farvestoffer og
parfumestoffer, der skal medregnes uanset koncentration (dvs. også under 0,010 %) i beregningen af
”kritisk fortyndingsvolumen”, se nedenfor. Dette skyldes, at disse ingredienser typisk er meget
miljøfarlige og indgår i koncentrationer under 0,010 %.
For
Tekstilvaskemiddel til husholdningsbrug
afhænger dosisberegning af, om der er tale om
hvidvaskemiddel, kulørt vaskemiddel, finvaskemiddel (uld/silke) eller pletfjernere (forbehandling).
For
Tekstilvaskemiddel til professionelt brug
afhænger dosisberegning af vandets hårdhedsgrad og
tilsmudsningsgrad, der opdeles i
light, medium
og
heavy,
hvor ”light” typisk er hotellinned og ”heavy”
typisk er sengelinned fra hospitaler, der typisk kræver kraftigere vaskecyklusser.
Kritisk fortyndingsvolumen. På baggrund af alle indgående stoffers giftighed og potentiale for at
ophobe sig i vandmiljøet udregnes produktets kritiske fortyndingsvolumen. Det kritiske
fortyndingsvolumen for hele produktet samler bl.a. giftighed og nedbrydelighed i en og samme værdi,
og gør det muligt at sammenligne to produkters
teoretiske
miljøpåvirkning i forhold til hinanden.
For tekstilvaskemiddel til husholdningsbrug strammes kravet til vaskemiddel til hhv. hvid og kulør
vask, men er uændret for finvaskemiddel og pletfjernere, og vaskemiddel til professionelt brug.
Nedbrydelighed. Der sættes maksimale grænser for mængden af anvendte organiske stoffer, der ikke
kan nedbrydes under forhold, hvor der er ilt til stede (aerobe forhold), eller hvor der ikke er ilt til
stede, hvis et stof ikke nedbrydes før det udledes til vandmiljøet (såkaldte anaerobe forhold, typisk i
bundsedimenter).
Miljøfaremærkning. Det EU miljømærkede vaskemiddel må som udgangspunkt ikke indeholde en
mængde af kemiske stoffer og blandinger, der vil medføre, at det
endelige produkt
skal klassificeres i
en af ovenstående fareklasser (giftig, CMR, sensibiliserende eller miljøfarligt). Der kan undtages for
dette kriterium, se nedenfor mht. anvendelsen af pereddikesyre/brintoverilte.
2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 81: Notat om tekstilvaskemiddel (komitésag), fra miljø- og fødevareministeren
1689165_0004.png
Basiskrav til kemiske stoffer og blandinger:
Indhold af farlige stoffer. EU-Blomstforordningen (nr. 66/2010) stiller som basiskrav, at produktet
ikke må tilsættes stoffer eller blandinger, der på tidspunktet for licensudstedelse skal klassificeres
(inkl. selvklassificering) som giftige, kræftfremkaldende, mutagene eller reproduktionstoksiske (CMR),
sensibiliserende eller miljøfarlige (jf. EU’s CLP forordning). Kommissionen kan foreslå at undtage
kemiske stoffer eller blandinger fra basiskravet, såfremt substitution ikke er teknisk mulig.
Desuden må der ikke indgå stoffer, der i EU's REACH forordning, 1907/2006, artikel 57, defineres
som
særligt problematiske stoffer
(SVHC), og som jf. samme forordnings artikel 59(1) oplistes på
REACH kandidatlisten. Koncentrationsgrænsen er 0,010 %. Stoffer, der er opført på REACH
kandidatlisten, kan ikke undtages.
Undtagelser fra ovenstående basiskrav. De væsentligste undtagelser, som Kommissionen foreslår fra
ovenstående basiskrav præsenteres her:
Tensider, der er
miljøfareklassificeret
1
H400 eller H412 kan anvendes, men kun hvis de er anaerobt
nedbrydelige*.
Subtilisin,
der er miljøfareklassificeret
1
H400 eller H411. Substilisin anvendes i små mængder og
erstatter mere miljøbelastende kemikalier og kan vaske rent ved lavere temperaturer. Hermed opnås
overordnet set en miljømæssig fordel i forhold til produkter, der ikke indeholder Substilisin.
Subtilistion og enzymer i øvrigt, skal være indkapslet for at minimere kontakt med brugeren af
produktet.
Pereddikesyre/brintoverilte*,
der er miljøfareklassificeret
1
H400, H410 og H412, når det anvendes
som blegemiddel. Må kun anvendes i vaskemidler til professionelt brug, også når selve produktet skal
miljøfaremærkes som miljøfarligt.
Anden regulering af kemiske stoffer og blandinger
Parfume og sensibiliserende stoffer. Tekstilvaskemidler må ikke indeholde mere end 0,010 % af de
parfumestoffer, der er deklarationspligtige, jf. EU's detergentforordning, eller parfumestoffer og andre
sensibiliserende stoffer klassificeret
1
som H317 eller H334 i koncentrationer over 0,010 %.
Konserveringsmidler. Konserveringsmidler må kun tilsættes med henblik på at konservere selve
produktet (in-can) og i anbefalet dosis. Konserveringsmidler må ikke være bio-akkumulerbare.
Det er ikke tilladt at anprise det EU-miljømærkede tekstilvaskemiddel med en antimikrobiel eller
desinficerende effekt. Et EU miljømærket tekstilvaskemiddel er således ikke et biocidmiddel.
Herudover begrænses brugen af konserveringsmidlerne methyl-isothiazolinon (MI)* og benz-
isothiazolinon (BIT)* til hver 50 ppm (0,0050 %), og blandingen chlormethyl-isothiazolinon/methyl-
isothiazolinon (CMIT/MI) i forholdet 3:1 er begrænset til 15 ppm.
1
Miljøklassificering:
H400
= Meget giftig for vandmiljøet.
H410
Meget giftig med langvarige virkninger for
vandlevende organismer.
H411
= Giftig med langvarige virkninger for vandlevende organismer.
H412
= Skadelig
med langvarige virkninger for vandlevende organismer.
Sundhedsklassificering:
H317
= Kan forårsage allergisk hudreaktion.
H334
= Kan forårsage allergi- eller
astmasymptomer eller åndedrætsbesvær ved indånding.
H351
= Mistænkt for at fremkalde kræft.
3
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 81: Notat om tekstilvaskemiddel (komitésag), fra miljø- og fødevareministeren
1689165_0005.png
Indhold af fosfor (P) *. P-indhold begrænses til 0,25 g pr. vask i miljømærkede produkter til
husholdningsbrug, svarende til det halve af lovkravet for ikke-miljømærkede produkter (jf.
detergentforordningen).
P-indhold i EU-miljømærkede tekstilvaskemiddel til professionelt brug begrænses til 0,50 g P, 1,00 g P
og 1,5o g P-holdige stoffer pr. kg tekstilvask ved henholdsvis light, medium og heavy
tilsmudsningsgrad. Der er ikke lovkrav til P-indhold i ikke-miljømærkede produkter til professionelt
brug.
Udelukkede kemiske stoffer. Tekstilvaskemidler til såvel husholdnings- som professionelt brug må
bl.a. ikke tilsættes: alkyl phenol ethoxylater (APEO’er) og afledte stoffer heraf, EDTA, formaldehyd,
mikroplast*, nanosølv*, triclosan*, perfluorerede tensider* og reaktive klorforbindelser. Kravet gælder
også koncentrationer under 0,010 %.
Palmeolie*. Hvis der i det miljømærkede tekstilvaskemiddel indgår ingredienser baseret på palmeolie
eller palmekerneolie skal producenten af det miljømærkede tekstilvaskemiddel stimulere
efterspørgslen af palmeolie/palmekerneolie fra certificerede bæredygtige plantager. Der er tale om et
nyt krav, hvor der kræves dokumentation for certificeret bæredygtigt dyrket palmeolie. Der accepteres
den ”laveste” grad af sporbarhed ”book and claim” eller lignende. Kravet sikrer ikke en vis andel af
certificerede råvarer i det specifikke miljømærkede produkt, men sigtet er at efterspørgslen af
bæredygtigt dyrket palmeolie/palmekerneolie øges. Kommissionen gør endvidere opmærksom på, at
andelen af ingredienser med fuld sporbarhed fra råvarer til færdig ingrediens endnu er meget lav, og at
kræve fuld sporbarhed fra råvarer til færdig ingrediens ville hæmme udbredelsen af certificeret
palmeolie/palmekerneolie. Med ”book and claim” kan det miljømærkede produkt ikke anprises for
indhold af certificeret palmeolie/palmekerneolie.
Emballage, kvalitet og forbrugerinformation
Emballagekrav. Der stilles krav om et ”emballagevægt-dosis forhold”, der skal sikre et minimalt
forbrug af emballage i forhold til antallet af doseringer. Anvendes der over 80 % genbrugsmateriale,
eller over 80 % plastikemballage fra fornybare ressourcer til emballage, eller anvendes der et bulk-
system med indbygget retursystem, er emballagen undtaget fra ovenstående emballagevægt-dosiskrav.
For at lette muligheden for at genanvende plast emballage skal plast anvendt i etiket, låg og
dunk/hovedemballagen være forenelige og genanvendelige.
Brugsegnethed. Produktet skal være brugsegnet, og vaskeeffektiviteten skal testes. For
tekstilvaskemidler skal produktet testes ved en temperatur på maksimalt 30 °C. Anprises produktet at
kunne vaske ved lavere temperatur (fx 15 eller 20 °C) skal effektivitetstesten udføres ved den anpriste
temperatur. Der skal være information om korrekt dosering.
Samlet set vurderer Miljøstyrelsen, at de reviderede EU miljømærkekriterier for tekstilvaskemidler til
hhv. husholdningsbrug og professionelt brug er på samme niveau som det nordiske miljømærke,
Svanen, selvom der kan være forskel på de enkelte krav.
Der er pt. 3 licenser til EU-miljømærkede tekstilvaskemidler til husholdningsbrug i Danmark hhv. 46 i
EU; og 0 licenser til miljømærkede tekstilvaskemidler til professionelt brug i Danmark hhv. 5 i EU.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
4
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 81: Notat om tekstilvaskemiddel (komitésag), fra miljø- og fødevareministeren
1689165_0006.png
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionsbeslutninger om miljømærkekriterier i medfør af EU’s miljømærkeforordning er direkte
gældende i EU medlemslandene.
Konsekvenser
Forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser. Kommissionens beslutninger om miljømærkekriterier er
direkte gældende i EU medlemslandene. En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige
konsekvenser.
Statsfinansielle konsekvenser. Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle
konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser. Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser.
Erhvervsadministrative konsekvenser. Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet. Forslaget skønnes at have positiv virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark,
idet forslaget samlet set vurderes at skærpe miljøkravene til EU-miljømærket vaskemiddel.
Høring
Forslaget har været i høring i EU-miljøspecialudvalget 9. - 11. november. Der er indkommet to
bemærkninger.
Novozymes bemærker følgende: Subtilisin er det mest udbredte enzym i vaskemidler og fjerner pletter
som græs og blod m.m. Subtilisin virker også ved lave temperaturer, hvilket er et krav i de nuværende
EU miljømærke-kriterier. Den nye klassificering H411 kommer fra en ændring af kriterierne i CLP-
forordningen. Der er ikke nogen ny risikoprofil for Subtilisin, siden enzymet er så bionedbrydeligt, at
udledningen til miljøet er ubetydelig. Novozymes er enige i, at der ikke findes alternativer.
CO-industri bemærker, at gyldighedsperioden på 6 år er lang tid og vil foretrække 4 år. Derudover
bemærker CO-industri, at farlige stoffer ikke må tilsættes, og samtidigt er de tilladt i 50 ppm. Det kan
for nogen stoffer/effekter være meget og man foretager ikke en vurdering af den samlede udsættelse
fra flere kilder/produkter (aggregate exposure).
Generelle forventninger til andre landes holdninger
På baggrund af afstemninger om tidligere reviderede miljømærkekriterier vurderes det, at der er
opbakning til det samlede forslag, men man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige
tilkendegivelser om forslaget i andre medlemsstater.
Regeringens generelle holdning
Ifølge EU miljømærkeforeningen skal EU’s miljømærkekriterier have et niveau, så op til 20 % af det
europæiske marked ville kunne leve op til miljømærkekriterierne ved vedtagelsen af kriterierne. I
forhold til udbredelsen af miljømærkede vaskemidler til det europæiske marked, har der i løbet af
5
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 81: Notat om tekstilvaskemiddel (komitésag), fra miljø- og fødevareministeren
1689165_0007.png
miljømærkekriteriernes levetid været to tilpasninger af kriterierne, for at sikre at udbredelsen fortsat
kan ske:
1) Subtilisin med miljøfareklassificering H411 blev tilladt at anvende ved Kommissionsbeslutning i
2016. Sidstnævnte ændring gav anledning til, at Danmark bad Kommissionen om, at den sideløbende
revision af miljømærkekriterierne for gruppen af rengørings- og vaskemidler skulle vurdere, om der
var alternativer til Subtilisin. Der er ikke fundet alternativer, hvorfor anvendelsen af Subtilisin stadig
er mulig, men Kommissionen vil også ved næste revision undersøge for alternativer.
2) De vaskeaktive tensider med miljøfareklassificering H412 blev tilladt at anvende ved
Kommissionsbeslutning i 2013. Tensider med H400 har været tilladte at anvende fra starten af.
Med dette forslag er dog tilføjet, at tensider med miljøfareklassifering H400 og H412 desuden skal
være anaerobt nedbrydelige. Danmark har arbejdet for at alle tensider skulle være anaerobt
nedbrydelige, men finder det tilfredsstillende, at de tilladte miljøfareklassificerede tensider skal
opfylde krav om at være anerobt nedbrydelige. Det minimerer risikoen for at de udgør en risiko for
vandmiljøet.
Regeringen kan i fornødent omfang acceptere, at nogle indholdsstoffer undtages fra basiskravet og
anvendes i miljømærkede vaskemidler. Det gælder især indholdsstoffer, der bidrager til vaskemidlets
funktion (fx tensider og enzymer), og som er underlagt rimelige miljøkrav eller vurderes sikre at
anvende. Anvendelsen af Subtilisin kan erstatte mere problematiske vaskeaktive stoffer og nedsætte
vasketemperaturen, så der spares energi. Det samme er tilfældet med brugen af
blegemiddelblandingen
pereddikesyre/brintoverilte,
der er miljøfareklassificeret H400, H410 og
H412. Kommissionen foreslår, at denne blanding kun tillades anvendt i professionelle vaskemidler,
der anvendes til industrivask, hvor tekstil/linned kan være særligt tilsmudset.
Både enzymer som Subtilisin og en pereddikesyre/brintoverilte blanding erstatter mere problematiske
kemikalier og nedsætter vasketemperaturen. Desuden vurderes disse enzymer og blegemidler at være
let-nedbrydelige i enten vaskecyklussen eller hurtigt derefter – til trods for miljøfareklassificeringen.
Det skønnes derfor, at miljøbelastningen ændres i positiv retning.
Fra dansk side er der også arbejdet for at begrænse eller udelukke brugen af det meget
allergifremkaldende konserveringsmiddel, MI (methylisothiazolinon), der begrænses til en maksimal
mængde på 50 ppm. Grænsen var før det dobbelte. Dette ser regeringen som et skridt i den rigtige
retning.
Fra dansk side er der også arbejdet for en yderligere begrænsning af allergifremkaldende
parfumestoffer (under 0,010 %) og ikke mindst udelukke brugen af parfumestoffer i vaskemidler til
professionelt brug. Der har ikke været opbakning til disse forslag blandt medlemslandene.
Endelig indeholder forslaget som noget nyt et CSR krav, der skal
stimulere
efterspørgslen på mere
certificeret bæredygtigt dyrket palmeolie/palmekerneolie,
hvis
palmeolie/palmekerneolie er anvendt
som råvarer i produktionen af ingredienser i vaskemidlet. Regeringen er enig i ambitionsniveauet, selv
om det er lavt, fordi denne fremgangsmåde kan stimulere produktionen af bæredygtigt dyrket
palmeolie/palmekerneolie, men vil arbejde for, at Kommissionen ved næste revision vurderer
muligheden for at øge sporbarhedskravet.
Regeringen agter på baggrund af en samlet vurdering at støtte forslaget.
6
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 81: Notat om tekstilvaskemiddel (komitésag), fra miljø- og fødevareministeren
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
7