Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 80
Offentligt
1689161_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 17. november 2016
Sagsnummer: 2016-221
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat til Folketingets Europaudvalg om tilpasning af
miljømærkekriterier for EU-miljømærket tekstil (komitesag).
Forslaget forventes til afstemning i miljømærkekomiteen d. 25. november 2016.
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige negative virkninger for beskyttelsesniveauet i Danmark. Således
vurderes dele af forslaget at påvirke beskyttelsesniveauet negativt, mens andre dele ikke vil påvirke
beskyttelsesniveauet. Det vurderes, at effekten af de foreslåede tilpasninger samlet set er uden betydning, og
at de vil kunne øge muligheden for, at flere virksomheder kan miljømærke deres tekstilprodukter. Dermed
kan beskyttelsesniveauet påvirkes positivt sammenlignet med forbruget af almindeligt tekstil.
Regeringen agter, at stemme for Kommissionens forslag.
Med venlig hilsen
Henrik Hedeman Olsen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 80: Notat om tilpasning af miljømærkekriterier for EU-miljømærket tekstil (komitésag), fra miljø- og fødevareministeren
1689161_0002.png
MFVM 166
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om tilpasning af miljømærkekriterier for EU-miljømærket tekstil (komitesag)
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om tilpasning af miljømærkekriterier for tekstiler med henblik på
at få flere virksomheder til at miljømærke deres tekstiler.
Forslaget skønnes ikke at have væsentlige negative virkninger for beskyttelsesniveauet i Danmark.
Således vurderes dele af forslaget at påvirke beskyttelsesniveauet negativt, mens andre dele ikke vil
påvirke beskyttelsesniveauet. Det vurderes, at effekten af de foreslåede tilpasninger samlet set er
uden betydning, og at de vil kunne øge muligheden for, at flere virksomheder kan miljømærke deres
tekstilprodukter. Dermed kan beskyttelsesniveauet påvirkes positivt sammenlignet med forbruget af
almindeligt tekstil.
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige økonomiske og administrative konsekvenser for stat,
regioner, kommuner eller erhvervslivet.
Forslaget forventes til afstemning i miljømærkekomiteen d. 25. november 2016. Regeringen agter, at
stemme for Kommissionens forslag.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslaget
Kommissionsbeslutning om ændring af Kommissionsbeslutning
2014/350/EU af 5. juni 2014 om opstilling af miljøkriterier for tildeling af EU-miljømærket til
tekstilprodukter.
Forslaget har hjemmel i artikel 7 og 8 i Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr. 66/2010
af 25. november 2009 om EU-miljømærket. Kommissionens forslag skal til afstemning den 25.
november 2016 i Kommissionens forskriftudvalg for EU’s miljømærke, Blomsten.
Forslaget behandles i en forskriftprocedure med kontrol (art. 5a i Rådets afgørelse 1999/468/EF, som
ændret ved Rådets afgørelse 2006/512 af 17. juli 2006), jf. art. 16, stk. 2 i miljømærkeforordningen.
Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen forslaget for Rådet og Europa-
Parlamentet med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut
flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 80: Notat om tilpasning af miljømærkekriterier for EU-miljømærket tekstil (komitésag), fra miljø- og fødevareministeren
1689161_0003.png
tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i
miljømærkekomiteen, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler
sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måneder. Kommissionen vedtager
forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden
for tidsfristen.
Formål og indhold
Forslaget er ikke en del af de ordinære revisioner af miljømærkekriterier, idet EU-
miljømærkekriterierne for tekstiler er fra 2014 og er gyldige indtil 2018. Udover sproglige tilpasninger,
der alene præciserer meningen med miljømærkekriterierne, indeholder Kommissionens forslag
nedenstående tekniske tilpasninger.
Genanvendt bomuld. Anvendes bomuld i miljømærket tekstil, kræves der visse andele af enten
økologisk
bomuld eller bomuld dyrket efter FN’s/FAO’s principper for Integreret Pesticid
Management (ledelse); såkaldt
IPM
bomuld. Der er tale om dyrkningsformer, hvor brugen af
pesticider er underlagt særlige krav om begrænsning. Forslaget præciserer, at genanvendt bomuld kan
indgå i miljømærket tekstil i stedet for fx økologisk bomuld eller IPM bomuld.
GMO test af bomuld. De hidtidige kriterier har ikke været præcise i anvisning af test af GMO bomuld,
såfremt rå økologiske bomuldsfibre blandes med konventionelle bomuldsfibre. Forslaget præciserer, at
EU’s referencemetode for GMO analyse
1
skal anvendes til test af GMO bomuld.
Pesticider. Listen over pesticider, der skal testes for i konventionelt bomuld, ændres og omfatter nu:
Aldicarb, aldrin, campheclor (toxaphene), captafol, chlordan, 2,4,5-T, chlordimeform, cypermethrin,
DDT, dieldrin, dinoseb og dets salte, endosulfan, endrin, heptachlor, hexachlorobenzene,
hexachlorocyclohexane (total sum isomerer), methamidophos, methylparathion, monocrotophos,
neonicotinoider (clothianidin, imidacloprid, thiametoxam), parathion, pentachlorophenol.
Rest-
indhold af disse pesticider må ikke kunne detekteres i bomuld i samlet koncentration over 0,5 ppm.
Følgende pesticider er fjernet fra listen:
Alachlor, chlorobenzilate, methyl-o-dematon, phosphamidon,
triazophos, thiofanex, glyphosulfat,
idet
thiofanex
er det samme som
endosulfan,
der er opført på
listen over testede pesticider ovenfor, og
glyphosulfat,
der ikke må forveksles med glyphosat, var
kommet på listen ved en fejl ved vedtagelsen af kriterierne. Kommissionen redegør for, at de øvrige
pesticider primært fjernes for at tilnærme sig andre mærkeordningers
laboratorietestprotokoller
for
bomuld/tekstiler, især fordi disse pesticider ikke anvendes mere i dyrkning af bomuld. Kravene i EU
miljømærket er fortsat, at der skal testes for pesticider i det rå bomuld og ikke det færdige tekstil.
Imprægneringsmidler til tekstil. Impræneringsmidler til tekstil anvendes for at give tekstiler og tøj
vand, smuds og olie/fedtafvisende egenskaber. Hidtil har kravet været, at sådanne midler skulle være
bionedbrydelige og ikke-bioakkumulerbare. Med forslaget ændres kravet til, at imprægneringsmidler
skal være bionedbrydelige eller ikke-bioakkumulerbare, idet der findes ganske få alternative
imprægneringsmidler, der opfylder begge krav. Der er fortsat krav om, at de såkaldte fluorerede midler
ikke må anvendes, dvs. per- og polyfluorerede midler.
1
European Commission,
European Union Reference Laboratory for GM Food and Feed - Qualitative GMO
detection PCR methods,
http://gmo-crl.jrc.ec.europa.eu/gmomethods/
2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 80: Notat om tilpasning af miljømærkekriterier for EU-miljømærket tekstil (komitésag), fra miljø- og fødevareministeren
1689161_0004.png
Krav til farveændring. Krav nedsættes for denim (cowboybuksestof) testet i våd og tør tilstand.
Afsmitning vurderes på en skala fra trin 1-4, hvor 1 er høj afsmitning og 4 er lav afsmitning. Kravet til
afsmitning ændres i våd tilstand fra 4 til hhv. 2 for mørk denim og 1 for andre denimstoffer. Kravet
ændres i tør tilstand fra 4 til 3-4 for både mørk og andre denimstoffer. For andre tekstiltyper er kravet
uændret, dvs. trin 2-3 for stof i våd tilstand og trin 4 for stof i tør tilstand. Med forslaget bliver det
muligt at miljømærke cowboybuksestof.
Tensiders nedbrydelighed i produktionsfasen. Kravet om at non- og kationiske tensider skal være
anaerobt nedbrydelige (under iltfri forhold) ændres, så det kun gælder de non- og kationiske tensider,
der er miljøfareklassificeret. Anioniske tensider er ikke omfattet af kravet om anaerob nedbrydelighed.
CSR krav. I virksomheden, hvor tilskæring og færdiggørelsen af det miljømærkede tekstil foregår, skal
FN’s ILO-kernekonventioner
2
for arbejdstagerrettigheder overholdes og dokumenteres med 3. parts
certificering. Kommissionens forslag ændrer på kravet om 3. parts certificering, således at i de lande
hvor FN’s ILO-konvention nr. 81 (om arbejdstilsyn) er ratificeret, og ILO’s overvågningssystem giver
grund til at antage, at det nationale arbejdstilsyn er effektivt, og omfanget af kontrolordningen dækker
ILO konventionerne anført ovenfor, kan verifikation accepteres, når tilsynsinspektører er udpeget af
en offentlig myndighed. Kommissionen henviser til hjemmesiden
http://www.ilo.org/dyn/normlex/en
for information om ILO’s vurdering af nationale tilsyn.
Samlet set vurderer Miljøstyrelsen, at de ændrede EU miljømærkekriterier for tekstiler fortsat er på
samme niveau som det nordiske miljømærke, Svanen, selvom der kan være forskel på de enkelte krav.
I et tidligere grundnotat om miljømærket fodtøj til Miljø- og Fødevareudvalget af 20. november 2015,
oplyste Miljøstyrelsen, at de gældende miljømærkekriterier fra 5. juni 2014 for tekstilprodukter ikke
tillod anvendelsen af bomuld af GMO oprindelse i EU-miljømærket tekstil. Dette er imidlertid ikke
korrekt. Miljømærkekriterierne tillader ikke en blanding af rå økologisk bomuldsfibre med
konventionelt dyrket GM-bomuld. Nærværende tilpasning ændrer ikke på dette forhold, men
præciserer alene analysemetoden til at detektere GM-bomuld.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som led i forskriftproceduren med kontrol med henblik på
legalitetskontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionsbeslutninger om miljømærkekriterier i medfør af EU’s miljømærkeforordning er direkte
gældende i EU medlemslandene.
2
029
Tvangsarbejde,
087
Foreningsfrihed og beskyttelse af retten til at organisere sig,
098
Retten til at
organisere sig og føre kollektive forhandlinger,
100
Ligeløn, 105 Afskaffelse af tvangsarbejde,
111
Forskelsbehandling (beskæftigelse og erhverv),
155
Arbejdsmiljø og sundhed,
138
Om mindstealder for arbejde,
182
Afskaffelse af de værste former for børnearbejde.
3
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 80: Notat om tilpasning af miljømærkekriterier for EU-miljømærket tekstil (komitésag), fra miljø- og fødevareministeren
1689161_0005.png
Konsekvenser
Forslagets lovgivningsmæssige konsekvenser. Kommissionens beslutninger om miljømærkekriterier er
direkte gældende i EU medlemslandene. En vedtagelse af forslaget har ingen lovgivningsmæssige
konsekvenser.
Statsfinansielle konsekvenser. Forslaget vurderes ikke at have væsentlige statsfinansielle
konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser. Forslaget skønnes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske
konsekvenser.
Erhvervsadministrative konsekvenser. Forslaget vurderes ikke at medføre nævneværdige
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Beskyttelsesniveauet. Forslaget skønnes ikke at have væsentlige negative virkninger for
beskyttelsesniveauet i Danmark. Således vurderes dele af forslaget at påvirke beskyttelsesniveauet
negativt, mens andre dele ikke vil påvirke beskyttelsesniveauet. Det vurderes, at effekten af de
foreslåede tilpasninger samlet set er uden betydning, og at de vil kunne øge muligheden for, at flere
virksomheder kan miljømærke deres tekstilprodukter. Dermed kan beskyttelsesniveauet påvirkes
positivt sammenlignet med forbruget af almindeligt tekstil.
Høring
Forslaget har været i høring i EU-miljøspecialudvalget 9. - 11. november. Der er ikke indkommet
bemærkninger.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslagene er blevet diskuteret i Kommissionens forum for de kompetente myndigheder, der forestår
behandling af ansøgning om miljømærkelicens. På den baggrund vurderes det, at der er opbakning til
det samlede forslag, men man er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om
forslaget i andre medlemsstater.
Regeringens generelle holdning
Ifølge EU-miljømærkeforeningen skal EU’s miljømærkekriterier have et niveau, så op til 20 % af det
europæiske marked ville kunne leve op til miljømærkekriterierne ved vedtagelsen af kriterierne.
Kriterierne evalueres efter ca. 4-5 år med henblik på primært at skærpe kriterierne, således at
miljøbeskyttelsesniveauet løbende forbedres. De nuværende kriterier er fra 5. juni 2014.
Kommissionens forslag er dermed ikke et led i en normal evaluering og beslutning om reviderede
kriterier, men en tilpasning med henblik på at få flere virksomheder til at miljømærke deres tekstiler.
Det er regeringens holdning, at sådanne tilpasninger uden om den ordinære revisionsproces ikke må
stramme kriterierne medmindre særlige forhold gør sig gældende. Hvis miljømærkekriterierne
strammes vil eksisterende licenshavere skulle have revurderet deres miljømærkelicens. Det er
regeringens holdning, at effekten af de foreslåede tilpasninger samlet set er uden væsentlig betydning
for miljøbeskyttelsesniveauet, men at de omvendt vil kunne øge muligheden for, at flere virksomheder
kan miljømærke deres tekstilprodukter
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
4
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 80: Notat om tilpasning af miljømærkekriterier for EU-miljømærket tekstil (komitésag), fra miljø- og fødevareministeren
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5