Miljø- og Fødevareudvalget 2016-17
MOF Alm.del Bilag 77
Offentligt
1689115_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 17. november 2016
Sagsnummer: 2016-221
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering notat til Folketingets Europaudvalg om ændring og berigtigelse
af forordning 10/2011 om plastmaterialer og genstande bestemt til kontakt med fødevarer (komitésag).
Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF)
den 25. november 2016.
Forslaget vurderes generelt at hæve beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Regeringen kan støtte forslaget.
Med venlig hilsen
Henrik Hedeman Olsen
Departementet
Slotsholmsgade 12
DK-1216 København K
Tel +45 33 92 33 01
Fax +45 33 14 50 42
[email protected]
ww.mfvm.dk
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 77: Notat om fødevarekontaktmaterialer (komitésag), fra miljø- og fødevareministeren
1689115_0002.png
Kemi og Fødevarekvalitet
Den 14. november 2016
MFVM 162
NOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
om ændring og berigtigelse af forordning 10/2011 om plastmaterialer
og -genstande bestemt til kontakt med fødevarer (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om ændringer og optag af en række specifikke stoffer på
positivlisten over stoffer som må anvendes i fødevarekontaktmaterialer af plast. Forslaget er baseret
på risikovurderinger af den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA).
DTU Fødevareinstituttet er enige i EFSA’s vurderinger. Forslaget vurderes ikke at have væsentlige
samfundsøkonomiske eller erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget vurderes generelt at hæve
beskyttelsesniveauet i Danmark og EU. Forslaget forventes sat til afstemning i Den Stående Komité
for Planter, Dyr, Fødevarer og Foder (SCoPAFF) den 25. november 2016. Regeringen kan støtte
forslaget.
Baggrund
Kommissionen har fremsat forslag om ændring og berigtigelse af Kommissionens forordning (EU) nr.
10/2011 af 14. januar 2011 om plastmaterialer og -genstande bestemt til kontakt med fødevarer.
Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 5 stk.1, artikel 11 stk. 3 og artikel 12 stk. 6 i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1935/2004 af 27. oktober 2004 om materialer og
genstande bestemt til at komme i kontakt med fødevarer.
Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Planter, Dyr,
Fødevarer og Foder (SCoPAFF). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissionen
forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet med henblik på legalitetskontrol, der udtaler sig med
henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,
såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for
tidsfristen. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og
Foder (SCoPAFF), forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig
med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget,
såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for
tidsfristen.
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 77: Notat om fødevarekontaktmaterialer (komitésag), fra miljø- og fødevareministeren
1689115_0003.png
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Planter, Dyr, Fødevarer og
Foder (SCoPAFF) den 25. november 2016.
Formål og indhold
Der er i Kommissionens forordning (EU) nr. 10/2011 af 14. januar 2011 om plastmaterialer og -
genstande bestemt til kontakt med fødevarer blandt andet fastlagt en udtømmende positivliste over,
hvilke monomerer, additiver og andre udgangsstoffer der må benyttes (det vil sige en positivliste over
kemiske forbindelser).
De fleste grænser, som listen indeholder, er fastsat som en specifik migrationsgrænse. Derudover
fastsætter forordningen en totalmigrationsgrænse på 60 mg stof/kg fødevare. Det betyder, at det
generelt ikke accepteres, at der totalt afgives mere end 60 mg stof/kg fødevare fra plast, uanset om
stofferne er vurderet som sundhedsskadelige eller ej. Det skyldes, at man heller ikke af hygiejniske
grunde vil have afsmitning fra plast til maden.
Kommissionen forslag vedrører 6 nye stoffer, der optages på positivlisten (bilag I) over stoffer der må
anvendes i fødevarekontaktmaterialer (FKM) af plast (Tabel 1). Disse stoffer er således ikke omfattet af
forordningen på nuværende tidspunkt.
Tabel 1.
Nye stoffer der optages på positivlisten
Navn
diethyl[[3,5-bis(1,1-dimethylethyl)-4-
hydroxyphenyl]methyl]phosphonate
(methacrylic acid, ethyl acrylate, n-butyl acrylate, methyl methacrylate
and butadiene) copolymer i nanoform
montmorillonit ler modificeret med dimethyldialkyl(C16-
C18)ammonium chlorid
α-tocopherol acetat
knuste skaller af solsikkekfrø
blanding af 97% tetraethyl orthosilicate (TEOS) med CAS No 78-10-4 og
3% hexamethyldisilazane (HMDS) med CAS No 999-97-3
FKM nr.
1007
1016
1030
1055
1060
1062
Forslaget vedrører derudover ændringer til en række stoffer, der allerede er optaget på positivlisten
(Tabel 2). Tidligere fandtes der ikke en analysemetode, der kunne måle stoffernes migration til
fødevarer og dermed verificere, at de fastsatte migrationsgrænser kunne overholdes. I stedet var det
muligt, at bestemme restindholdet i selve materialet, og ud fra resultatet målt per areal (QMA)
bestemme den maksimale migration til fødevarer og dermed sikre sig, at migrationsgrænsen kunne
overholdes.
Forslaget lægger op til, at analyserne skal foretages som migration i stedet for at blive opgjort per
areal, da der nu findes analysemetoder for stofferne, der kan verificere de fastsatte specifikke
migrationsgrænser i fødevarer eller fødevaresimulatorer. Der er ikke ændret på de fastsatte
migrationsgrænseværdier.
2
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 77: Notat om fødevarekontaktmaterialer (komitésag), fra miljø- og fødevareministeren
1689115_0004.png
Tabel 2.
Ændringer til eksisterende stoffer på positivlisten
Navn
vinyltriethoxysilan
2,4-diamino-6-phenyl-1,3,5-triazine
(1,3-phenylenedioxy) diacetic syre
1-vinylimidazol
N-vinyl-N-methylacetamide
croton syre
1,3,5-benzenetricarboxylsyre trichlorid
4,4'-oxybis(benzenesulphonyl azid)
1,1,1-tris(4-hydroxyphenol)ethan
9,9-bis(methoxymethyl)fluoren
FKM
nr.
142
168
202
387
462
467
481
502
662
779
Forslaget indfører derudover en specifik migrationsgrænse for nikkel på 0,02 mg/kg fødevarer. Denne
migrationsgrænse tager højde for andre kilder til befolkningens samlede indtag af nikkel ved kun at
allokere 10 % af det tolerable daglige indtag til migration fra fødevarekontaktmaterialer af plast.
Forslaget indeholder ændringer i forhold til uklarheder i testbetingelserne for totalmigration for
forskellige typer af fødevarer.
Alle fødevarekontaktmaterialer skal allerede i dag ledsages af en overensstemmelseserklæring
i forsyningskæden fra producent af udgangsmaterialer til eksempelvis producenten af fødevarer.
Overensstemmelseserklæringen er et resumé af virksomhedens kontrolarbejde og skal vise, at
materialet er i overensstemmelse med reglerne. Kommissionens forslag præciserer kravene til
overensstemmelseserklæringen i forhold til at angive det maksimale overfladevolumenforhold, der er
anvendt i dokumentationen for overensstemmelse.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt sagen som et led i forskriftsproceduren med kontrol.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Fødevarekontaktmaterialer er reguleret af Europa-Parlamentet og Rådets forordning 1935/2004 om
materialer og genstande bestemt til kontakt med fødevarer.
I medfør af forordning1935/2004 er der vedtaget specifikke regler for fremstilling af
fødevarekontaktmaterialer af plast i Kommissionens forordning 10/2011 om plastmaterialer og -
genstande bestemt til kontakt med fødevarer.
Kommissionens forordning vil få direkte virkning i Danmark.
Konsekvenser
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle eller administrative konsekvenser for det offentlige eller
for EU´s budget. Forslaget skønnes heller ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
Ligeledes medfører forslaget ingen nævneværdige administrative konsekvenser for erhvervslivet.
3
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 77: Notat om fødevarekontaktmaterialer (komitésag), fra miljø- og fødevareministeren
1689115_0005.png
Forslaget vurderes at have positiv virkning for beskyttelsesniveauet i Danmark og EU, idet de
foreslåede ændringer øger sikkerheden ved anvendelsen af plast til fødevarekontakt. Alle forslagets
ændringer omkring aluminium, zink, nye og eksisterende stoffer på positivlisten er baseret på
risikovurderinger af den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA).
DTU Fødevareinstituttet er enige i EFSAs vurderinger og dermed de foreslåede ændringer af stoffer på
positivlisten. DTU finder det positivt, at migrationsgrænsen for nikkel tager højde for indtaget fra
andre kilder, og at beskyttelsesniveauet dermed er højt.
Høring
Forslaget har været i høring på høringsportalen. Der er indkommet høringssvar fra følgende parter:
Bryggeriforeningen anfører, at der ikke anvendes nikkel til fremstilling af plast, hvorfor den nye
indførte migrationsgrænse for nikkel ikke udgør et problem for branchen. Bryggeriforeningen anser
dog grænseværdien for nikkel som en administrativ byrde for erhvervet, da de mener at produkterne
skal testes på ny og overensstemmelseserklæringer derved skal opdateres.
Hertil bemærker Fødevarestyrelsen, at overensstemmelseserklæringen kun skal opdateres, hvis den
ansvarlige virksomhed vurderer, at der er ændringer, der er af betydning for deres produkt.
Virksomhederne har også tidligere skullet forholde sig til, hvorvidt der var nikkel i produktet og
foretage sin egen risikovurdering af eventuelle indhold. Det nye er, at der er en grænseværdi at
forholde sig til, hvis dette skulle være tilfældet.
Bryggeriforeningen anfører endvidere, at det er uhensigtsmæssigt, at der allerede kommer en 7.
ændring af plastforordningen kort tid efter vedtagelse af 6. ændring.
Hertil bemærker Fødevarestyrelsen, at Kommissionen bestræber sig på at opdatere positivlister i takt
med at EFSA vurderer ansøgninger om nye anvendelser af monomerer og andre udgangsstoffer til
plast. Derved vil der med jævne mellemrum komme ændringer til plastforordningen.
Plastindustrien vurderer, at de foreslåede ændringer af plastforordningen ikke vil medføre væsentligt
øgede administrative byrder for danske plastvirksomheder. Det forventes desuden, at de foreslåede
ændringer kan implementeres i forbindelse med produkttilpasninger (og test heraf) i
overgangsperioderne.
Dansk Erhverv ser som udgangspunkt positivt på, at regler vedrørende fødevarekontaktmaterialer
baserer sig på fælles EU-regler. De efterlyser en fremstilling i forordningen af testbetingelser for
henholdsvis polyolefiner og ikke- polyolefiner samt en definintion af begrebet ”langtidsopbevaring”.
Fødevarestyrelsen vil tage disse to punkter op i forbindelse med fremtidige ændringer af forordningen.
Dansk Erhverv bemærker endvidere, at der er forskel på den fastsatte migrationsgrænse for nikkel i
plast, og Europarådets vejledende migrationsgrænse for nikkel fra metaller og at dette er forvirrende
for industrien, at grænserne forskellige.
Hertil bemærker Fødevarestyrelsen, at Europarådets vejleding for metaller og legeringer ikke er
juridisk bindende, og at denne vejledende grænseværdi ikke tager højde for andre kilder.
4
MOF, Alm.del - 2016-17 - Bilag 77: Notat om fødevarekontaktmaterialer (komitésag), fra miljø- og fødevareministeren
Generelle forventninger til andre landes holdninger
På baggrund af tidligere afstemninger om lignende forslag forventes der at være et kvalificeret flertal
for forslaget blandt medlemsstaterne.
Regeringens generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at anvendelse af stoffer i plastmaterialer og genstande bestemt
til kontakt med fødevarer bør bygge på et solidt videnskabeligt grundlag, og de må ikke udgøre en
risiko for menneskers sundhed.
Regeringen kan tilslutte sig EFSA’s vurderinger og dermed de foreslåede ændringer af positivlisten,
herunder særligt, at der ved vurdering af migrationsgrænsen for nikkel er taget højde for indtag fra
andre kilder.
Regeringen agter på den baggrund at støtte forslaget.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
5